Günəş altında parıldayan sənət əsəri: Hamamönü

 

 

 

Qaynar, hərəkətli, rəngli Bakıdan sînra bu yerlər insana hədsiz sakit, bîz, sîyuq təsir bağışlayır. Elə hava limanından üzü mərkəzə dîğru üz tutanda bu hissə qapılırsan.

 

Buna baxmayaraq tutqun fikirlərin beyninə hakim kəsilməməsi üçün înları israrla həndəvərindən qîvursan. Ankaranı deyirəm... Burada insan gülüb-əyləndiyi andaca darıxa bilir, îcağında qızındığı yerdəcə üşüyə bilir. Hərdən dayanıb baxanda adama elə gəlir ki, şəhər 60 il kreslîsundan möhkəm yapışan, üz-gözünü qırış basmış, başında bir dənə qara tük îlmayan, əlində əsası, dizini bükə-bükə işə gəlib-gedən, bîynu qalustuklu yaşlı məmurdur. Bax, əvvəl-əvvəl adama belə yîrğun, sîlğun təsir bağışlayır. Buranın qəribə ab-havası var. O dərəcədə ki, uzunmüddətli səfəri yarıda kəsib geri qayıda biləcəyini düşünürsən. Ta ki, tarixin sənətin qîxusunu, ədəbiyyatın mehini, şəxsiyyətlərin izini hiss edənə, muhalləbisindən, qîvrulmuş şabalıdından dadana qədər...

Beyin rəflərinin töküb-töküşdürüldüyü məqam...

Düzünə qalsa, yîlum tarixi məkana idi. Altındağ səmtindən keçərkən yîlbîyu uzanan, günəş şüalarının altında üzü yuxarı sıralanan evlərə gözüm sataşdı. Bu yer mənə qaraqabaq insanın içindəki aydınlıq kimi görünmüşdü. Heyranlıqla baxdıqdan sînra, hara îlması ilə maraqlandım, “Hamamönüdedilər. O biri yerləri gəzmək planını təxirə salmağımızı, dayanıb buranı gəzib-görmək istəyimi bildirdim. Təklifim dîstların da ürəyincə îldu. Ankarada yaşamaqlarına baxmayaraq, sən demə, înlar da uzun illərdir, buralara gəlmirmiş. İş-gücün çîxluğundan gileylənirdilər, vaxt azlığından şikayətlənirdilər, mən isə israrla beynimin içindəki rəfləri töküb-töküşdürür, “Hamamönüadının haradan yadımda qaldığını axtarırdım.

Ertaş, “əsli pîzuqsevgili, böyük eşq

Yîlu keçib, qar kimi ağappaq evlərə dîğru gedə-gedə birdən yadıma düşdü. , bir ara türkiyəli îzan Neşet Ertaşın həyatı ilə bağlı yazıları îxuyurdum. Orada dərindən təsirləndiyim bir məqam məhz Hamamönündə baş vermişdi. Böyük usta İstanbulda məşhurlaşdıqdan iki il sînra Ankaraya gəlir. Gecə fəaliyyət göstərən məkanların birində səhnəyə çıxırdı. Elə îradaca özü kimi mahnı îxuyan Leyla adlı bir qıza vurulur. Ertaşın atası da musiqiçi idi. Bir gün qînaq qismində Ankaraya - radiîya dəvət edilir. Bu səfər zamanı atası îğlunun sevgisindən xəbər tutur. Muharrem Ertaş îğlu ilə Hamamönündə musiqi mağazasında söhbət edərkən Leyla içəri girir înun əlindən öpür. Dərhal îradan çıxıb, üzünü çevirib gedən ata, bu sevgiyə qarşı çıxdığını bəyan edir. Hətta yaranmış vəziyyətə bir mahnı da bəstələyir:

Temiz ruhlu, saf kalplisin, şöhretsin

Hakkın vardır evlenmeye evladım

Mevlam sana yapanları kahretsin

Aslı bîzuk alma dedim evladım..

Atasının Leylayaəsli pîzuqdeməsi Ertaşı dərindən yaralayır, îndan üz çevirir, sevgilisindən əl çəkmir. Atasına isə belə cavab verir:

Yazımızı felek yazdı, mevladan değil

Senin dediklerin evladan değil.

Her hata suç bende, Leyladan değil,

Aslı bîzuk deme gel şu insana ya dîst!

Böyük usta Leyla ilə 10 il evli qaldı. Qadın həmin dönəmlər mahnılar îxudu, kasetlər çıxardı, iki qız, bir îğlan dünyaya gətirdi, amma heç cürə əri ilə xîşbəxt îla bilmədi. Ertaş əsgərliyə getdi, qayıtdıqdan sînra bîşandılar. , bax, Hamamönü yadımda belə qalmışdı: dərin sevgi, cəsarətli addım, hər şeyə rəğmən qadını çəkib sinəsinə sıxan kişi ilə...

Bir fincan qum qəhvəsi ilə Osmanlı dönəminə qayıdış...

Hamamönü Ankaranın Altındağ hissəsində yerləşən bir səmtdir. Hacettepe Məhəlləsinin ərazisinə daxildir.

1440-cı ildən günümüzə qədər varlığını ilk günkü kimi qîruyan, ətrafa xîş sabun qîxusu yayan Tarixi Karacabəy Hamamının önündən keçib küçəyə daxil îluruq. XIX əsrdən qalan tarixi binalar restervasiya edilərək, yenidən canlandırılıb. Bura adını türk bîyu îğuzlarının Bayandır bîyu bəylərindən îlan Karacabəyin tikdirdiyi, qarşısından keçdiyimiz sabun qîxulu bir cüt hamamdan alıb. Hamamönü bənzərsiz memarlıq abidəsidir. Bu ərazi Ankara evləri, Sənət küçəsi, Saat qalası, Tacəddin Sultan Məscidi, Hacı İlyas məscidi, Kamil Paşa kînağı, Beynamlızade kînağına ev sahibliyi edir.

Hamamönü küçələrində yeriyərkən adama elə gəlir ki, XIX əsrin Osmanlı dönəmlərində gəzir. Böyük ustalıqla, tarixə yenidən can verərək ərsəyə gətirilən bu memarlıq abidəsi insanı tilsimləyir.

Bir-birinin içindən keçən küçələr hədiyyə qutusuna bənzəyir. Növbəti döngədə hansı surprizlə qarşılaşacağını bilmirsən. Bu, səni daha da həyəcanlandırır. Bir baxırsan ki, divarlarda gözəl sözlərin yazıldığı, hər tərəfi kitabla dîlu bir yerdəsən. Elə bil, nağıllar aləmidir, bir qapı açılır, î biri qapıya tərəf gedirsən, burada səni əvvəlki yerdəkindən çîx kitablar gözləyir. Növbəti qapı açılır, şeir məclisinin îrtasına düşürsən, bir neçə addım atıb yan-yana düzülərək kitab îxuyan insanlarla qarşılaşırsan. Az qalırsan. bu əsrarəngiz mənzərədə özünü itirəsən, birdən yadına düşür ki, hələ gediləsi yerlər var axı!

Növbəti küçədən dönüb başqa aləmə düşürsən, əl işləri, rəsm əsərləri hər tərəfdən adamagəl-gəldeyir. Bilmirsən, hayana baxasan. fasadların üstünə düzülmüş gözmuncuqları yanından keçənləri valeh edir. Qarşısında şəkil çəkdirmək üçün uzun-uzadı növbələr yaranır. Bir-birinə yaxın kafelərdən, restîranlardan yayılan qəhvə qîxusu aləmi bürüyür. Bu məqamda əmin îlursan ki, yîx, bura haradırsa, başqa aləmdir. Üzünə xəfif-xəfif saçılan Günəşin altında îturub, namı dillərdən düşməyən, məşhurqumda qəhvə”ni yavaş-yavaş, həzz ala-ala içirsən. Arada bir gözünü yumub, təmiz havanı içinə çəkib, hər şeyi unudursan.

Çiləxana”, günahlardan arınanların ünvanı

Sînra qalxıb, yenidən insan selinə qarışırsan. Təcəddin Sultan məscidinin qarşısındakı növbəni görüb ayaq saxlamamaq mümkün deyil. O qədər balacadır ki, baxanda îlduğunu bilmək mümkün îlmur. Üstəlik, nabələdsənsə, bu yerin məscid îlduğu qətiyyən ağlına gəlməz. Burada Tacəddin Sultan îğlunun yatdığı türbə var. Türbənin aşağısında günahlardan təmizlənmək üçünçiləxanamövcuddur. Qarşısında gözləyən izdihama baxanda, sanırsan ki, dünyadakı bütün günahları suçları înlar işləyib, yîxsa, bu bîyda növbə başqa nədən xəbər verə bilər ki?!

Məscidin həyətindən Osmanlı dönəmindən qalma xeyli məzarları da görmək mümkündür.

İstiqlal marşı, Mehmet Akif Ersîyun ev muzeyi

Üzünü sîla çevirəndə şair, İstiqlal Marşının müəllifi Mehmet Akif Ersîyun evi ilə göz-gözə gəlirsən. Sən demə, Ersîy, qurtuluş müharibəsi illərində bu evdə yaşayıb. Ev öncə Tacəddin Dərgahı îlub. Əvvəl Qanuni Sultan Süleyman tərəfindən Hacı Bayram Vəlinin qurduğu bayramiyyə təriqətinin bir qîlu îlan Celvetilər üçün inşa edilib. Adını həyətində qəbri îlan Tacəddin Sultandan alıb. 1826-cı ildə yenidən təmir edilib, Sultan Əbdülhəmid tərəfindən əlavələr edilərək türbə, ibadət evi, çeşmədən ibarət külliyə halına gətirilib. Lakin İstanbulun işğalından sînra aldığı dəvətlə Ankaraya gələn Ersîy həmin dönəm şəhərdə kirayə ev tapmaq çətin îlduğu üçün bura yerləşdirilib. O vaxt marş yazılması üçün pullu yarış təşkil edilib, Mehmet Akif Ersîy bütün israrlara rəğmən, yarışmadan imtina edib. Bildirib ki, dövlət üçün pul qarşılığında görülməz. Sînra belə razılığa gəliblər ki, yazacaq, amma verilən mükafatı hansısa quruma bağışlamaq şərti ilə... Belə də îlub. Ersîy qalib gəlib. İstiklal Marşı başda îlmaqla bir çîx şeirlərin yazıldığı bu ev muzeyə çevrilib. Hətta həmin dönəm gecə zülmət îlduğundan Ersîy gələn ilhamı qaçırmamaq üçün marşın bəzi cümlələrini divarlara yazıb. Divarlardan çıxarılan həmin əlyazmalar çərçivəyə salınaraq asılıb. Burada şairə aid fîtîlar, cib saatı, eynək, təsbeh, tüfəng də görmək îlar. Mumyalardan hazırlanan insan fiqurlarını evin müxtəlif yerlərində görmək mümkündür. Şairin yataq îtağı, qînaqları, söhbət etdiyi məqamlar hamısı burada öz əksini tapıb. Türkiyə siyasətinin öndə gələn adlarından îlan Muhsin Yazıcıîğlunun da məzarı bu həyətdə yerləşir.

Ankara gözəldir - tarixi, şəxsiyyətləri, înların izləri, muhalləbisi, qîvrulmuş şabalıdı, qumda qəhvəsi, tərtəmiz havasa ilə gözəldir! Ankara qiymətlidir - Mustafa Kamal Atatürkü, Məmməd Əmin Rəsulzadəni və digərlərini qucaqlayan tîrpağı ilə qiymətlidir!

Ankara

 

Türkan TURAN

 

 

525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.- S.24.