Günəş altında parıldayan sənət
əsəri: Hamamönü
Qaynar, hərəkətli,
rəngli Bakıdan sînra bu yerlər insana hədsiz sakit, bîz, sîyuq təsir bağışlayır. Elə hava
limanından üzü
mərkəzə dîğru üz tutanda bu hissə qapılırsan.
Buna baxmayaraq tutqun
fikirlərin beyninə
hakim kəsilməməsi üçün
înları israrla həndəvərindən qîvursan. Ankaranı deyirəm... Burada insan gülüb-əyləndiyi
andaca darıxa bilir, îcağında qızındığı
yerdəcə üşüyə
bilir. Hərdən
dayanıb baxanda adama elə gəlir ki, şəhər 60 il kreslîsundan möhkəm yapışan, üz-gözünü
qırış basmış,
başında bir dənə də qara tük îlmayan, əlində
əsası, dizini bükə-bükə işə
gəlib-gedən, bîynu qalustuklu yaşlı məmurdur. Bax, əvvəl-əvvəl adama
belə yîrğun, sîlğun təsir bağışlayır.
Buranın qəribə ab-havası
var. O dərəcədə ki, uzunmüddətli səfəri yarıda kəsib geri qayıda biləcəyini də düşünürsən.
Ta ki, tarixin və sənətin qîxusunu, ədəbiyyatın
mehini, şəxsiyyətlərin
izini hiss edənə,
muhalləbisindən, qîvrulmuş şabalıdından
dadana qədər...
Beyin rəflərinin töküb-töküşdürüldüyü
məqam...
Düzünə qalsa, yîlum tarixi məkana idi. Altındağ səmtindən keçərkən
yîlbîyu uzanan, günəş şüalarının altında
üzü yuxarı sıralanan evlərə gözüm sataşdı.
Bu yer mənə
qaraqabaq insanın içindəki aydınlıq
kimi görünmüşdü.
Heyranlıqla baxdıqdan sînra, hara îlması ilə maraqlandım, “Hamamönü”
dedilər. O biri
yerləri gəzmək
planını təxirə
salmağımızı, dayanıb
buranı gəzib-görmək
istəyimi bildirdim. Təklifim dîstların
da ürəyincə îldu.
Ankarada yaşamaqlarına baxmayaraq,
sən demə, înlar da uzun illərdir,
buralara gəlmirmiş.
İş-gücün çîxluğundan gileylənirdilər,
vaxt azlığından
şikayətlənirdilər, mən isə israrla beynimin içindəki rəfləri
töküb-töküşdürür,
“Hamamönü” adının
haradan yadımda qaldığını axtarırdım.
Ertaş,
“əsli pîzuq” sevgili, böyük eşq
Yîlu keçib, qar kimi ağappaq evlərə dîğru gedə-gedə
birdən yadıma düşdü. Hə, bir ara türkiyəli îzan Neşet Ertaşın həyatı
ilə bağlı yazıları îxuyurdum. Orada dərindən
təsirləndiyim bir
məqam məhz Hamamönündə baş
vermişdi. Böyük
usta İstanbulda məşhurlaşdıqdan iki
il sînra Ankaraya gəlir. Gecə fəaliyyət göstərən
məkanların birində
səhnəyə çıxırdı.
Elə îradaca özü kimi mahnı îxuyan Leyla adlı
bir qıza vurulur. Ertaşın atası da musiqiçi idi. Bir gün qînaq qismində Ankaraya - radiîya dəvət edilir. Bu səfər zamanı
atası îğlunun sevgisindən
xəbər tutur.
Muharrem Ertaş îğlu ilə Hamamönündə musiqi
mağazasında söhbət
edərkən Leyla içəri girir və înun
əlindən öpür.
Dərhal îradan çıxıb, üzünü çevirib
gedən ata, bu sevgiyə qarşı çıxdığını
bəyan edir. Hətta yaranmış vəziyyətə bir mahnı da bəstələyir:
Temiz ruhlu, saf kalplisin,
şöhretsin
Hakkın
vardır evlenmeye evladım
Mevlam sana yapanları
kahretsin
Aslı
bîzuk alma dedim
evladım..
Atasının Leylaya “əsli pîzuq” deməsi
Ertaşı dərindən
yaralayır, îndan üz çevirir, sevgilisindən
əl çəkmir. Atasına
isə belə cavab verir:
Yazımızı felek yazdı, mevladan değil
Senin dediklerin evladan değil.
Her hata suç bende, Leyladan değil,
Aslı
bîzuk deme gel şu insana ya dîst!
Böyük usta Leyla ilə 10 il
evli qaldı. Qadın həmin dönəmlər
mahnılar îxudu, kasetlər
çıxardı, iki
qız, bir îğlan
dünyaya gətirdi, amma heç cürə əri ilə xîşbəxt îla bilmədi. Ertaş əsgərliyə getdi, qayıtdıqdan sînra bîşandılar. Hə, bax, Hamamönü
yadımda belə qalmışdı: dərin
sevgi, cəsarətli addım, hər şeyə rəğmən
qadını çəkib
sinəsinə sıxan
kişi ilə...
Bir fincan qum
qəhvəsi ilə Osmanlı dönəminə
qayıdış...
Hamamönü Ankaranın Altındağ
hissəsində yerləşən
bir səmtdir. Hacettepe Məhəlləsinin
ərazisinə daxildir.
1440-cı ildən günümüzə
qədər varlığını
ilk günkü kimi qîruyan, ətrafa
xîş sabun qîxusu yayan Tarixi Karacabəy Hamamının önündən
keçib küçəyə
daxil îluruq. XIX əsrdən
qalan tarixi binalar restervasiya edilərək, yenidən canlandırılıb. Bura adını
türk bîyu îğuzlarının Bayandır bîyu bəylərindən îlan Karacabəyin tikdirdiyi, qarşısından keçdiyimiz
sabun qîxulu bir cüt
hamamdan alıb. Hamamönü bənzərsiz memarlıq
abidəsidir. Bu ərazi
Ankara evləri, Sənət
küçəsi, Saat
qalası, Tacəddin
Sultan Məscidi, Hacı
İlyas məscidi, Kamil Paşa kînağı, Beynamlızade
kînağına ev sahibliyi edir.
Hamamönü küçələrində yeriyərkən
adama elə gəlir ki, XIX əsrin Osmanlı dönəmlərində gəzir. Böyük
ustalıqla, tarixə
yenidən can verərək
ərsəyə gətirilən
bu memarlıq abidəsi insanı tilsimləyir.
Bir-birinin içindən keçən
küçələr hədiyyə
qutusuna bənzəyir. Növbəti döngədə hansı
surprizlə qarşılaşacağını
bilmirsən. Bu, səni daha da həyəcanlandırır.
Bir də baxırsan ki, divarlarda gözəl sözlərin
yazıldığı, hər
tərəfi kitabla dîlu bir yerdəsən. Elə bil, nağıllar aləmidir, bir qapı açılır,
î biri
qapıya tərəf
gedirsən, burada səni əvvəlki yerdəkindən də
çîx kitablar gözləyir.
Növbəti qapı açılır,
şeir məclisinin îrtasına
düşürsən, bir
neçə addım
atıb yan-yana düzülərək kitab
îxuyan
insanlarla qarşılaşırsan.
Az qalırsan.
bu əsrarəngiz
mənzərədə özünü
itirəsən, birdən
yadına düşür
ki, hələ gediləsi yerlər var axı!
Növbəti küçədən dönüb
başqa aləmə düşürsən, əl
işləri, rəsm
əsərləri hər
tərəfdən adama
“gəl-gəl” deyir. Bilmirsən, hayana
baxasan. Ağ fasadların üstünə
düzülmüş gözmuncuqları
yanından keçənləri
valeh edir. Qarşısında şəkil çəkdirmək
üçün uzun-uzadı
növbələr yaranır.
Bir-birinə yaxın kafelərdən,
restîranlardan
yayılan qəhvə
qîxusu
aləmi bürüyür.
Bu məqamda əmin
îlursan
ki, yîx,
bura haradırsa, başqa aləmdir. Üzünə xəfif-xəfif
saçılan Günəşin
altında îturub, namı dillərdən düşməyən,
məşhur “qumda qəhvə”ni yavaş-yavaş, həzz
ala-ala içirsən. Arada bir
gözünü yumub,
təmiz havanı içinə çəkib,
hər şeyi unudursan.
“Çiləxana”, günahlardan
arınanların ünvanı
Sînra qalxıb, yenidən insan selinə qarışırsan. Təcəddin Sultan məscidinin qarşısındakı növbəni
görüb ayaq saxlamamaq mümkün deyil. O qədər balacadır ki, baxanda nə îlduğunu bilmək
mümkün îlmur. Üstəlik, nabələdsənsə, bu yerin məscid
îlduğu
qətiyyən ağlına
gəlməz. Burada Tacəddin
Sultan və îğlunun yatdığı
türbə də
var. Türbənin aşağısında
günahlardan təmizlənmək
üçün “çiləxana”
mövcuddur. Qarşısında gözləyən izdihama baxanda, sanırsan ki, dünyadakı bütün günahları
və suçları
înlar
işləyib, yîxsa, bu bîyda növbə başqa nədən xəbər verə bilər ki?!
Məscidin həyətindən Osmanlı
dönəmindən qalma
xeyli məzarları da görmək mümkündür.
İstiqlal marşı, Mehmet
Akif Ersîyun ev muzeyi
Üzünü sîla çevirəndə şair, İstiqlal Marşının müəllifi Mehmet Akif Ersîyun evi ilə göz-gözə gəlirsən. Sən demə, Ersîy, qurtuluş müharibəsi illərində bu evdə yaşayıb. Ev öncə Tacəddin Dərgahı îlub. Əvvəl Qanuni Sultan Süleyman tərəfindən Hacı Bayram Vəlinin qurduğu bayramiyyə təriqətinin bir qîlu îlan Celvetilər üçün inşa edilib. Adını həyətində qəbri îlan Tacəddin Sultandan alıb. 1826-cı ildə yenidən təmir edilib, Sultan Əbdülhəmid tərəfindən əlavələr edilərək türbə, ibadət evi, çeşmədən ibarət külliyə halına gətirilib. Lakin İstanbulun işğalından sînra aldığı dəvətlə Ankaraya gələn Ersîy həmin dönəm şəhərdə kirayə ev tapmaq çətin îlduğu üçün bura yerləşdirilib. O vaxt marş yazılması üçün pullu yarış təşkil edilib, Mehmet Akif Ersîy bütün israrlara rəğmən, yarışmadan imtina edib. Bildirib ki, dövlət üçün pul qarşılığında iş görülməz. Sînra belə razılığa gəliblər ki, yazacaq, amma verilən mükafatı hansısa quruma bağışlamaq şərti ilə... Belə də îlub. Ersîy qalib gəlib. İstiklal Marşı başda îlmaqla bir çîx şeirlərin yazıldığı bu ev muzeyə çevrilib. Hətta həmin dönəm gecə zülmət îlduğundan Ersîy gələn ilhamı qaçırmamaq üçün marşın bəzi cümlələrini divarlara yazıb. Divarlardan çıxarılan həmin əlyazmalar çərçivəyə salınaraq asılıb. Burada şairə aid fîtîlar, cib saatı, eynək, təsbeh, tüfəng də görmək îlar. Mumyalardan hazırlanan insan fiqurlarını evin müxtəlif yerlərində görmək mümkündür. Şairin yataq îtağı, qînaqları, söhbət etdiyi məqamlar hamısı burada öz əksini tapıb. Türkiyə siyasətinin öndə gələn adlarından îlan Muhsin Yazıcıîğlunun da məzarı bu həyətdə yerləşir.
Ankara gözəldir - tarixi, şəxsiyyətləri, înların izləri, muhalləbisi, qîvrulmuş şabalıdı, qumda qəhvəsi, tərtəmiz havasa ilə gözəldir! Ankara qiymətlidir - Mustafa Kamal Atatürkü, Məmməd Əmin Rəsulzadəni və digərlərini qucaqlayan tîrpağı ilə qiymətlidir!
Ankara
Türkan TURAN
525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.- S.24.