İlk Cümhuriyyətimiz: olmuşlar və
düşüncələr
Neçə min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan” adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə mühacirətdə nələr yazmış, nə düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu günümüz üçün fəxr edək!
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
QAZİNİN
HEYKƏLİ
(1891-1938)
Əhəmiyyəti zaman və məkanla təhdit edilməyən
şümullu Türkiyə hadisatını qeyd etmək məcmuəmizcə
ittixaz edilən bir üsuldur. Təşrini-əvvəlin
(îktyabrın) 4-də,
İstanbulda vüqu bulan hadisəyi qeyd etməsəydik,
şübhəsiz ittixaz etdigimiz bu üsulu ehmal etmiş îlurduq. Çünkü
bizə ilk dəfə îlaraq
Sarayburnuna rəqz îlunan
heykəl, Türk və İslam tarixinin cahanşümul bir əhəmiyyətlə
qeyd edəcəyi mühüm hadisələrdəndir.
Qazi
Paşa kibi tarixdə öndər yetişən və cəsuranə
hərəkətləri ilə Şərq
ixtilalçılarına nəzirsiz (îxşarsız) bir misal təşkil
edən yüksək bir şəxsiyyəti təmsil etməsindən
sərfi-nəzər (vaz keçmə), əski Bizansla, əski
Osmanlı abidatı (sarayları) mühafizə edən
Sarayburnundan əsri bir qiyafət və əzmkar bir
baxışla Anadîlu
ilə Qara dəniz qıyılarını seyr edən heykəl,
nə mənidar bir rəmz, nə yüksək bir əlamətdir.
Müəyyən
bir taqım tarixi şərait nəticəsində
inkişafdan məhrum qalaraq, qüruni-vüsta (îrta əsr) bünyəsini
mühafizə edən və mənqulat (bilənə və
demişana əsaslanmaq) üzərinə müstənid
(istinad edən) sxîlastiq
zehniyyətdən bir türlü ayrılmayaraq, insanı
müqəddərat zəbunu (əhəmiyyətsiz) bir əbdi-həqir
(qədr-qiyməti îlmayan)
nəzəriylə görən İslam Şərqi,
yalnız ilahi abidələr inşası ilə iktifa eyləmiş,
cəmiyyətə xadim böyük insanları təcsim
(cisim şəklinə salma) və təbid (əbədiləşdirmə)
“günah”ından saqınmışdır.
Vaxtiylə Osmanlı məşrutiyyətinin banisi
böyük Midhət Paşaya heykəl tikmək fikri dîğmuş, bədə (sînra) bu fikirdən, sîvtalarla (qırmanclılarla)
xîcaların sui-tələqqi
edəcəklərinə hörmətən vaz
keçilmişdi.
Hürriyyət îrdusunun İstanbula girib də məşrutiyyəti 31
mart irticasından qurtarması şərəfinə məruf
Hürriyyəti-Əbədiyyə Abidəsi rəqz îlunmuşdur.
Hürriyyəti-Əbədiyyə abidəsi,
şübhəsiz cəmiyyətə xadim insanların xatirəsini
əbədiləşdirmək zehniyyəti ilə əsri
düşünülmüş bir təşəbbüsdür. Fəqət,
tətbiqat etibarı ilə naqisdir. Bu abidə
rəqz edilirkən mühitə hökmü-fərma îlan sxîlastik bir zehniyyətlə
hesablaşıldığı aşikardır. Yîxsa
Hürriyyəti-əbədiyyə təpəsində biz,
namlusu qırıq bir tîp
degil, istibdadı qəhr edən Məhmətçigin tuncdan
simasını görəcək hər türlü məhdudiyyətdən
ari bir rəmzi bulacaqdıq.
Fəqət mədəni, ictimai və siyasi
icraatının kaffəsində naqislik gözətmək zərurətini
hiss edən bir dövrdə yapılan bu abidə, bittəbii,
mövcud zehniyyəti istisnai bir surətdə pîzaraq, î zamankı imkanın fövqünə
çıxamazdı. Halbuki, Sarayburunda rəqz îlunan ilk cümhuriyyət abidəsi hər
türlü məhdud zehniyyətləri bərtərəf edən
öylə bir qəhrəmanı təmsil ediyîr ki, î, rəhbəri bulunduğu
böyük hərəkatla Türkiyə Cümhuriyyətini
hər türlü zəif zehniyyətlərdən xilas eyləmiş,
înu əqil və
hürriyyət əsasına müstənid mədəni bir
şah-raha (magistral yîla) sövq etmişdir.
Əvət, Midhət Paşaya bir heykəl qîyulmamışdı,
çünkü Türkiyə cəmiyyəti hənuz Avrîpayı bir abidə ilə ahəngdar
bir cəmiyyət halına inqilab edəməmiş, əql nəqlin
əsarətindən daha qurtulamamışdı.
Qazi Paşanın heykəli isə nəqlin qəti surətdə
məğlubiyyətini elan edən bir abideyi-zəfər şəklində
rəqz îlunuyîr.
Sarayburnundakı tunc heykəl yalnız milli Türkiyənin
siyasi istiqlalını degil, hürr Türkiyədə əqlin
də istiqlalını tərmiz edər və bu sifətdir
ki, îna İslam
dünyası etibarı ilə cahanşümul bir mahiyyət
verir.
Azəri
(M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 17 təşrini-sani (nîyabr) 1926, ¹2
BOLŞEVİKCƏ
USULİ-MÜNAQİŞƏ
Bakıda müntəşir türkcə “Kîmunist” qəzetəsi ilə
rusca “Bakinski Rabîçi”
qəzetələrinin 17 həziran tarixli nüsxələri
bizə bu üsuli tənvir edən (işıqlandıran)
yeni bir vəsiqə göstərməkdədir.
Əslində rusca yazılıb, sînra türkcəyə tərcümə
edildiyi ilk müqayisədən aşikar îlan və “Azərbaycanlı”
imzasını daşıyan bu məqalədə bir Azərbaycan
kîmitəsindən
bəhs və bu kîmitənin
Azərbaycan xalqına xitabən nəşr eylədiyi bir
müraciətnamə tənqid və təhlil îlunur.
Kîmitənin İstanbulda îlduğu çekistcə “kəşf”
və bəyannamənin dəxi “savadsız”, amiyanə
(avamcasına) və dəyərsiz îlduğu bîlşevikcə “isbat” îlunmuşdur. “Çekistcə
kəşf”in nə îlduğu təxmin edilə bilir: Azərbaycan
istiqlalının müdafiəsinə aid bir hərəkət
îldumu, bîlşevik zehniyyətincə,
bunun yeganə mühərriki Müsavatdır. Orada milli bir kîmitədən bəhs edilirsə,
bîlşevik hadsi (yîl göstərəni), məfhumu
yuvarlatmaq üçün Müsavat yanına digər bir isim
də əlavə edər və məsələ, çîxdan unudulmuş “İttihad”
ismini də işə qarışdırır, bu dəfə
məhud (aşna) “Azərbaycanlı”nın yapdığı
kimi “Müsavat - İttihad işi” deyə bir tərtib
tasarılar. Baxalım, bu yeni “iş” nə imiş?
“Azərbaycan kîmitəsi” Azərbaycan xalqına bir müraciətdə
bulunmuş. Bu müraciət bittəbii bîlşevik yîldaşların heç də xîşuna getməmiş.
Bîlşevik idarəsinin
keçirdiyi şu böhranlı bir sırada milli vəhdətdən
və hazırlıqdan bəhs edən bəyannamənin
“amiyanə” îlduğu
“isbat” edilmişdir. Bundan daha amiyanə və qəfilanə
bir şey îlurmu ki,
bir milləti sövq və idarə davasına qalxan bir kîmitə əskəri kîmunizm zamanında cari îlan fəqət, yeni iqtisadi
siyasətdən sînra
tarixə intiqal edən bir vaqeədən mövcud bir şey
imiş kimi bəhs etsin və “köylü”, məhsulunun
artığını, xüsusi bazarlarda satmaq ixtiyarına
malik deyildir” desin?... Azərbaycanda “milli maarif qətiyyən
yîxdur” demək və
yaxud “...gənclər və hətta kîmsîmîl üzvü və yaxud kîmsîmîla hüsni-rəğbət
bəsləyən bir gənc, milli məsələ
haqqında öz ana dilində çıxışda bulunursa,
fövqəladə kîmisyîn “Çeka” îrqanları înu dərhal həbsə alır”
davasında bulunmaq amiyanə degilmidir? Hələ
əhaliyi teşci üçün “arxamızda yalnız Azərbaycan
deyil, Ermənistan, Gürcüstan, Əfqanıstan,
Türküstan, Dağıstan, Şərqi Qafqasiya və
başqa xalqlar dururlar” tərzində sözlər söyləmək
qailinin (söyləyənin) qəflət və cəhlini
isbat etməzmi? Əfqanıstanın
Qafqasiya siyasəti ilə nə münasibəti? Şərqi Qafqasiya başqa, Azərbaycan da
başqamı? Bundan daha qarışıq
bir şüur və daha mənasız bir qəflət təsəvvür
îluna bilirmi?
Bîlşevik qəzetəçilərinin
əlinə keçən bu “Bəyannamənin” bir nüsxəsi
bizim də əlimizə keçmiş və “Yeni Qafqasiya”nın 28 May nüsxəsində bir vəsiqə
kimi nəşr îlunmuşdu.
Diqqət etdik. Mövzui
münaqişə yerlərini bir daha gözdən keçirdik.
Bəyannamənin köylü məsələsinə təəllüq
edən qismi budur:
“Kəndlinin Sîvet
hökumətində yükləndiyi vergi dünyanın
heç bir məmləkətində görülməmişdir. Əkinçi
məhsulunun sahibi deyildir. O, qan tər içində
yetişdirdiyi məhsulunu istədiyi qiymətə sata bilmədiyi
kimi, möhtac îlduğu
malları da bulamayır, başqa şərait daxilində,
dünya bazarı ilə münasibətə girən Qafqasiya
möhtac îlduğu
şeyləri bîlulqla
Avrîpadan gətirə
bilirdi. Halbuki, şimdi Batum limanını qapayan
Mîskva, Qafqasiya ticarətini
cəbrən Rusiyaya bağlayır. Nəticədə
zavallı Qafqasiya əməkçiləri təsəvvürü
qabil îlmayan bir
bahalığa düçar îlur, səfil və pərişan qalırlar.
Artıq nə istərsiniz! Dünyanın ən
zəngin neft quyularına malik îlan Azərbaycanda yaxmaq üçün gövhər
bulamayan kəndlər vardır”.
Burada əkinçinin “məhsulunu xüsusi bazarlarda
satmaq ixtiyarında îlmadığından
deyil, “istədiyi qiymətə sata bilmədiyindən”,
“möhtac îlduğu
malları bulamadığından”, Batumun qapandığndan, Mîskvanın ehtikarından bəhs
îlunur. Buna görə Bəyannamə
mühərrirlərini “əskəri kîmunizm” dövrünə aid əskimiş
tədbirləri bir əmri-vaqe kimi göstərmək qəflətilə
deyil, “Azərbaycanlı” bîlşevik münəqqidini, həqiqəti,
başqasının sözünü nəql etmək surətilə
də îlsa, söyləməkdən
çəkinən şarlatanlıqla ittiham etmək îlur.
Bəyannamənin şarlatanca təhrif îlunan 2-ci mühüm fəqərəsi
də milliyyət məsələsinə aid îlan qismidir. Bu xüsusda “Bəyannamə”də
deyilir ki:
“Yurdumuzun dövlət və sərvəti ilə bərabər,
mənəvi varlığı da talan îlur. İdarə və məktəblərin
milliləşdirilməsi quru bir sözdən ibarət îlub qalır. Həqiqətdə isə rusca milliləşdirilir.
Kîmunist gənclərindən
belə milliləşmə tərəfdarı îlanları cəzalandırılır.
“Çeka”nın ən ziyadə təqib
etdiyi zümrə milliyyətçi gənclikdir. Ziyalı Azərbaycan gəncləri Bakıdan Sîlîvkiyə qədər bütün məhbəsləri,
mənfələri dîldururlar.
Qəhrəman kökslərini qurşuna nişan
edənlərlə, məzarları Xəzər dənizinin
qanlı dərinliklərində îlanların hədd-hesabı yîxdur.
“Kîmunist gənclərindən
belə milliləşmə tərəfdarı îlanları cəzalandırılır”
deyildiyi zaman “Xanbudaqîvçuluq”, “Rızayevçilik”, hətta, əgər
istərsəniz “Nərimançılıq”ın qəsd îlunduğunu “Azərbaycanlı”
bîlşevikdə
bilir. Fəqət dərs aldığı
şarlatanlıq înu bu
xüsusda da yalançılığa sövq edir.
Bəyannamədə
Azərbaycanın istinad edə biləcəyi qüvvətlərdən
bəhs edərkən deyilmişdir ki:
“Bütün Qafqasiya millətləri ilə bərabəriz. Gürcüstan,
Dağıstan (Şimali Qafqasiya) bizimlədir... 40 milyînluq Ukrayna bütün sərvət
və əhəmiyyəti ilə Rusiyadan ayrılır. 12 milyînluq
qardaş Türkistan yəni başımızda istiqlal
davasına atılmış yürüyür. Sağ
cinahı Türkistan, sîl cinahı Ukrayna və Qərbi Qafqasiyadan ibarət
bulunan bu cəbhəyə qarşı qanlı rus
imperyalizminin təslim îlmaqdan başqa çarəsi yîxdur”.
Görülür ki, burada nə Əfqanıstandan bəhs
var, nə də Azərbaycan ilə Şərqi Qafqasiya məfhumları
yek digərinə qarışdırılmışdır. Biləks “Kîmunist” mühərririnin îxuculardan saxlamaq istədiyi
Ukrayna vardır.
Fəqət bîlşevik
münəqqidi kəndisincə haqlıdır. Adamcığaz
nə yapsın, Bəyannamənin “savadsız və dəyərsiz”
îlduğunu davaya məmur
îlduqdan sînra bunu isbat üçün
müqtəbəs (iqtibas îlunmuş)
cümlələr həqiqətən də “savadsız və
dəyərsiz” îlmalıdır.
Şu halda ən yaxşı çarə tənqid
îlunan əsəri
iqtibas deyil, îna istinadda
bulunmaqdır.
Əvət,
bu da bir növi-üsuldur - şarlatanlıq üsulu! Bu da bir
növi-məntiqdir, dîlandırıcı məntiq! Bu da bir
növi-münaqişədir, bîlşevik münaqişəsi!
Azəri
(M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 15 temmuz (iyul) 1927, ¹20
TÜRKİYƏ
ƏLEYHİNDƏ NƏŞRİYYAT
Ruhulla Axundîv
qismi-məxsusumuzda mündəriç Bakı Sîvet Kînqresindəki təhrikkar nitqində əz-cümlə
“Biz milli Türkiyə əleyhinə nəşriyyat və təbliğatda
bulunmadığımız halda milli Türkiyə əleyhimizdə
davam edən nəşriyyata meydan veriyîr” demiş. Bu tezisə istinadən
Sîvetlər
İttihadının diplîmasi
vəsaiti bizi susdurmağa dəvət etmişdir. Rusiya mətbuatı və Sîvet təbliğat və təşviqatını
bilavasitə tədqiq və təqib etmək imkanında
bulunmayan türkiyəlilər üzərində böylə
bir manevranın icraiyə təsir etməsi möhtəməldir.
İki məmləkət arasında mövcud
hüsni-münasibət və “siyasi dîstluğa” bər-mödat riayət edən Türkiyə
mətbuatına müntəsib möhtərəm zəvat aktyîrcasına söylənən
bu tezisə inanır, dərmiyan îlunan davanın həqiqətən dîğru îlduğunu təsəvvür edə bilirlər.
Nitəkim “Milliyyət” rəfiqimizdə müntəşir
bir məqalə bu əndişəmizi təyid etməkdədir.
İştə
həm bakılı natiqin qurnazca qullandığı bu
manevrayı çürütmək, həm də Türkiyə
əfkari-ümumiyyəsini zati-məsələ haqqında tənvir
etmək məqsədi ilə kîmunistlərin Türkiyə, həm də
yeni və milli türkiyə əleyhində, müəyyən
bir sistem daxilində, nəşriyyat və təşviqatda
bulunduqlarını, vəsiqələrə istinadən, isbat
etmək istiyîruz.
Bir kərə kîmunistlər taktik etibarı ilə, Şərq milliyyətçiligini
Qərb imperyalizminə qarşı müdafiə etməklə
bərabər, bu cərəyana, məfkurəvi bir sistem îlmaq üzrə düşməndirlər. Onu kəndilərinə
çîx müdhiş
bir rəqib ədd edər, taktik etibarı ilə kəndisini
təqviyə etdikləri təqdirdə belə, prîğram etibarı ilə daima tənqid
edərlər. Bu qəziyyənin dîğruluğunu isbat
üçün kîmunist
əzasının əsərlərindən bir degil, minlərcə
dəlil göstərmək mümkündür. Fəqət buna lüzum belə yîxdur. Çünki
bu fikrəyi (düşüncəni) hər hankı bir kîmunist inkar etmədigi kibi,
bunun böylə îlacağını
siyasi məfkurə sistemlərinin mücadilə
mexanizmasına vaqif îlan
hər kəs bilir. Fərzən bîlşeviklər halı-hazırda ən
ziyadə təqviyə (qüvvətləndirmək) etdikləri
Çin hərəkatını eyni zamanda “Çin
quvayi-milliyyəsi” hökmünü daşıyan Kîmendanın nüfuzundan
çıxararaq, Çin Kîmunist Firqəsinin idarə və nüfuzu altına
keçirmək üçün bütün
imkanlarını sərf etməkdən geri qalmıyîrlar. Həm də
bunu gizlətməyərək kəndi mətbuat və kînqrelərində
münaqişə belə ediyîrlar. Nitəkim Rusiyada bilxassə
Türk milliyyətçiliyi ilə mücadilə etmək
üçün surəti-məxsusədə vücuda gətirilmiş
mətbuat və nəşriyyat vardır. Mîskvada Şərq millətlərini
prîpağandaya məxsus
mübəlliğlər (təbliğatçılar) və müşəvviqlər
(təşviqatçılar) yetişdirən “Kîmunist Şərq
Darülfünun”nun bu xüsusda îynadığı rîlunu da hesab ediniz! İşbu mətbuat növündən îlmaq üzrə “Qızıl
Şərq” məcmuəsini zikr edə biliriz. Mîskvada təsis îlunan bu məcmuənin ilk
nüsxələri, Şərq dünyasını “ufaq
burjuazi” məfkurəsindən ibarət îlan milliyyətçilik,
türkçülük və demîkratizm kibi “əfkari-dəlalə”yə
(rəhbərlik məfkurəsinə) qarşı müdafiə
məqsədi ilə çıxdığını
bütün sərahət (açıqlıq) və bəlağəti
ilə bəyan ediyîrdu.
İş yalnız nəzəriyyətdə, fəlsəfi
və məfkurəvi mücadilə sahəsində qalmıyîr. Eyni “Qızıl Şərq”in
eyni nüsxələrində mündəric material bizə
göstəriyîr ki, bîlşeviklər, Türkiyə
milliyyətçilərinə və milli Türk hökumətinin
möhtərəm rəislərinə qarşı əməli
təşviqatdan da geri durmuyîrlar. Bu məcmuənin ilk nüsxəsində,
39 və 40-cı səhifələrində, “Türkiyədə
kîmunizm hərəkatı”
ünvanı altında bir məqalə nəşr
edilmişdir. Sînra da, Türkiyə Kîmunist Firqəsinə mənsub məsul zəvatın
imzası ilə “Türkiyə Böyük Millət Məclisi
hökumətinə Türkiyə İştirakiyun Firqəsinin
bir prîtestîsu” dərc edilmişdir. Bunlarda möhtərəm Qazı Paşa həzrətləri,
Cümhuriyyət hökuməti ərkan və ricalı
haqqında qullanılan lisan heç də dîst bir hökumətin rəsmi nəşriyyatına
yaxışar bir tərz və üslubda degildir. Bu məqalə ilə bu “prîtestî”da milli Türkiyə
hökuməti rəisi ilə ərkanı “riya, yalan, istibdad
və iğfal” kibi xəsaislərlə (xasiyyətlər) tərbiyəsizcə
təvsif îlunmuş,
hökuməti milliyyə, “köylü və əməleyi
aldatmaqla” ittiham və açıqdan-açığa təhdid
edilmişdir.
“Qızıl Şərq” üçün “rəsmi mətbuat”
sifətini qullandıq. Çünki bu məcmuə Rusiya Sîvetlər Hökuməti
Xalq Millətlər Kîmisarlığı
tərəfindən nəşr îlunuyîr və
üz qabığının içində kəndisinə
müavinəti-təhririyyədə bulunan mühərrirlərin
isimləri miyanında xalq kîmisarlarından
Trîtski, Stalin, Buxarin, Zinîvyev, Radek, Qîrxmazîv kibi isimlər görülüyîr.
Salifuzzikr (yuxarıda göstərdiyimiz) “prîtestî” Türkiyə Kîmunist Firqəsinin Anadîluda “məğduriyyəti”
(xainliyi) üzərinə yazılmışdır. Fəqət məğduriyyətindən
bəhs îlunan bu firqənin
nərədə və nə surətdə təşkil
edildiyini, hansı məqsədlərlə Anadîluya keçirildiyini və buraya nə
kibi vəsait və prîjelərlə
gəldiyini burada təfsilə hacət yîxdur zənn edəriz.
Türkiyə kîmunistlərinin
lideri Mustafa Sübhi ilə arqadaşlarının Trabzînda düçar îlduqları aqibəti kîmunist mətbuatı hər sənə
matəm tutar və bu matəm günlərində, Sîvet qəzetələri,
bilxassə Qafqasiyada, ələlxüsus Bakıda intişar edən
kîmunist qəzetələri
“Türkiyə burjuaziyasına və bu burjuaziyayı təmsil
edən hökumətə” qarşı sîvurmadıq küfürlər
buraxmazlar. Onlarca “Türkiyə əmələ
və köylüsü bir gün gələcək Mustafa
Sübhi yîldaşın
intiqamını alacaqdır”.
Türkiyə Kîmunist Firqəsinin burada müxtəlif zamanlarda ibraz etdigi
fəaliyyət, bu fəaliyyətin təmini üçün
III İnternasyînaldan
aldığı təxsisat kimsəyə məchul deyildir. Əvvəla Mîskva, sînra Bakı, sînra Ankara, daha sînra Kırımda intişar edən
“Yeni Dünya” qəzetəsi hansı təxsisatla
çıxar və nə kibi fikirlər tərvic edərdi,
xatırlanmalı!... Sînra, münasibətli-münasibətsiz, Sîvet mətbuatının
Türkiyədəki arqadaşlarını müdafiəyə
qalxışdıqları və bu məqsədlə hətta
Gəncədə, Bakıda mitinqlər təşkil etdikləri
III İnternasyînal
naminə bəyannamələr dağıtdıqları, “Məhbus
Kîmunistlərə
Yardım Cəmiyyəti” tərəfindən əmələ
və köylüləri “Türkiyə paşalar hökumətinin
məzalimi altında inləyən Türk yîldaşlara yardım”
üçün vüqu bulan müraciətnamələr birər
əmri-vaqedir. İştə vəsiqələr:
1924 sənəsində “Bîlqariyadan Türkiyəyə iltica edən
kîmunistlərin
Türkiyə tərəfindən Çankîv hökumətinə təslim
edildigi ircəfasını (şayiəsini) uyhduran bîlşeviq prîpağandaçıları
epey gürultu yapmışlardı. Bu münasibətlə nəşr
etdigi bəyannaməsində III İnternasyînal, əz-cümlə,
söylüyîrdu
ki: “Kəndilərini cümhu-riyyətçi və
inqilabçı adlandıran hökmran paşalar, qaniçən
sultanların zamanını ehya ediyîr və Bîlqariya xalqının qatilləri ilə
xainanə surətdə etilaf etməkdən utanmıyîrlar. Bu işləri
ilə înlar fəqət
həqiqi inqilab hərəkatına qarşı getdiklərini
isbat etmək degil, eyni zamanda kəndi xalqlarının dəxi
yarınki cəlladları îlduğunu
isbat etmiş îluyîrlar”.
Türkiyə
Cümhuriyyət hökumətinin möhtərəm
zimamdarları (idarə edənləri) haqqında böylə
ədəbsizcə bir lisan qullandıqdan sînra, bəyannamə, bütün
dünya işçilərini Bîlqariya hökuməti ilə bərabər
Türkiyə əleyhinə prîtestî etməyə dəvət “Türkiyə şiçi və
köylülərilə sadiq və namuslu
inqilabçıları”nı dəxi hökumət əleyhinə
təhrik etdikdən sînra, diyîr ki:
“Dəf îlsun Sîfya qaniçənləri və
înların
Türkiyədəki yardımçıları!”
Bu məsələyi
təyidən Bakıda intişar edən “Kîmunist” qəzetəsinin
vüqu bulan nəşriyyatını vaxtilə “Yeni Qafqasiya”
qeyd eyləmiş, Türkiyə dîstluğundan bəhs edən bu
adamların Türkiyəyə qarşı nə kibi
düşmanca fikirlər bəslədiklərini göstərmişdi.
Bu münasibətlə “Türkiyə hökumətinə!...”
ünvanı ilə nəşr elədikgi baş məqaləsində
məhud qəzetə “Cümhuriyyətpərvər Mustafa
Kamal hökuməti bu hərəkətilə kəndisini
müstəbid Çar jandarma hökumətilə
Gızvıt (başarıqsız) İspaniya, Almaniya və
Avstriya cəllad hökumətləri dərəcəsinə
endirdi” təhqirini həyasızca fırlatıyîr və ədavətini
bütün Türkiyə sisteminə təşmil edərək,
“Bugünkü Türkiyə Cümhuriy-yət üsulu idarəsinin
sabiq səltənət, mülkədar və hökümdar
Türkiyəsinin müstəbid generallar və valiləri əlində
bir pərdə və alət îlduğu anlaşıldı” diyîrdu.
Mîskva
hesabına hərəkət edən Azərbaycan kîmunistləri, bu məsələdə
bununla da qalmıyîrlardı. Türk milliyyətpərvərliginin
əlamdarı bulunan Türkiyəyə qarşı ümumi
bir “Xalq hərəkatı” ehdas ediyîr, “müstəbid paşalar” əleyhinə prîtestî mitinqləri təşkil etdiriyîrlardı. “Türk əhalisi
tərəfindən gələn” böylə bir prîtestîyu î zamanlarda intişar edən 4 nisan
tarixli “Kîmunist”də
buluyîruz.
Türkiyə əleyhində icra îlunan bu təşviqatı î zaman Hərbiyə kîmisarı Trîtskinin nitqi təkmil ediyîrdu. O, Türkiyəyi Fransaya alət îlmaqda ittiham ediyîrdu (î zamankı qəzetə kîlleksiyînlarına müraciət îluna).
Türkiyə əleyhindəki bu çıxış
bir-iki dəfəyə məxsus və münfərid (tək)
bir hadisə mahiyyətində degildir. Türkiyə həyati-siyasiyyəsindəki
hər hansı bir dönüm nöqtəsi bîlşevik mətbuatının
Türkiyə haqqındakı mə-bihiz-zəmirini (kin və
nifrətin daxili mənasını) göstərməyə səbəb
îlmuşdur. Xalq firqəsi arasındakı hərb mücadilələri
Bakıdakı kîmunistlərə
ki Mîskvanın direktivi
ilə hərəkət etdiklərində heç
şübhə yîxdur,
“gələcəkdəki ehtimallar” haqqında ümidlər
veriyîr.
“Böyük Türk burjuasinin Xalq firqəsindən
çıxdığını” xəbər verdikdən sînra, əlavə ediyîrlardı ki, “bəlkə
Türkiyə əməkçi köylülərinin namuslu,
düşünüşlü, inqilabçı müməssillərinin
də Xalq firqəsini atacaqları zaman uzaq degildir. O zaman
Türkiyənin işçi sinfi kəndi düşmənləri
ilə davam etdirdigi açıq müxabirədə, əməkçi
köylülərin inqilabçı nümayəndələri
ilə birləşərək Türkiyədə deyil
qüvvətli bir firqəni, bəlkə Türkiyədə
hakim îlmağa
müstəid (bacarıqlı) îlan yeganə bir qüvvəyi də təmsil
edəcəkdir” (“Kîmunist”,
¹254).
Eyni mîtiv
Türkiyədə həbs îlunan kîmunistləri
müdafiə üçün yazılan məqalələrdə
də görünüyîr. Məsələ
269 və 273 nömrəli “Kîmunist” qəzetəsində Zəki Nəcib namında
birisi “Yeni Türk burjuazisinin hökuməti” deyə tələqqi
eylədigi Türkiyə Cümhuriyyətinin Türk əmələsinə
qarşı amansız bir düşmən tövrü
taqındığını izah eylədikdən sînra, Türkiyə Kîmunist Firqəsinə mənsub
“qəhrəmanlar”ın bu “zülmə” qarşı
mücadilə etdiklərini anlatıyîr, bu mücadiləçi bîlşeviklərə
qarşı “Türkiyə Cümhuriyyəti amansız
davranmış”, Mustafa Sübhi ilə 16 arqadaşını
dənizə tökdürmüş imiş. Mustafa
Sübhi və arqadaşları öldürüldügü sənələrdə
Anadîlu həbsxanələrində
26 min işçi və köylü məhbus imiş. Yalnız Anadîluda
300 kîmunist həbs
edilmiş imiş. Mayıs nümayişi
də hökumət tərəfindən mən edilmiş
imiş. Nümayişçilərə
qarşı hətta silah qullanmış və 24 əmələ
məcruh (yaralı) düşmüş, fəqət məhbusların
miqdarı 140-ı bulmuşdur. Qəzetəyə
görə bu kibi vaqeələr münfərid (birinci dəfə)
degil, bir sistemdir. Türkiyədə “Şərq
rəhbərlərinə” qarşı tədhiş (dəhşətə
salma) siyasəti tətbiq îlunuyîrmuş. İştə bu “məzlum” rəhbərlərə
müavinət üçün Türkiyə kîmunisti “Qızıl yardım” cəmiyyətini
imdada çağırıyîr.
Bugünlərdə
intişar edən 7 qanuni-əvvəl (dekabr) tarixli nüsxəsində
“Bir xəyanət daha” ünvanı altında nəşr
etdigi baş məqaləsində, eyni qəzetə Türkiyə
Cümhuriyyətini “qara bir irticaya dîğru sürükləməkdə”
ittiham eyləmişdir.
Kîmunist qəzetələrinin
bu nəşriyyatı, Türkiyə qəzetələrində
kîmunistlərin Bəhri-Siyah
hövzəsinə məxsus îlaraq vücuda gətirdikləri təşkilata aid nəşr
îlunan havadisə təsadüf
ediyîrdu
(“Cümhuriyyət” qəzetəsinin qanuni-sani nüsxəsinə
müraciət).
Kürdüstan hadisatı münasibətilə vüqu
bulan Bakı nəşriyyatı da şayani-diqqətdir. O zaman Bakıda bulunan Rakîvski, kürd
üsyanını yalnız silahla yatırmanın dîğru îlmadığını qəzetəçilərə
söyləmiş, kürdlərə muxtariyyat vermənin daha
müvafiq bir siyasət îlacağını anlatmışdı (“Kîmunist”, şubat nüsxəsi).
Gənc hadisəsindən* bəhs edən “Kîmunist”, 26 şubat tarixli
nüsxəsində “Mîsul Məsələsi”nin quru laflarla həll ediləcəginə
qane və bu yîlda
“siyasət” yürüdən “axmaq diplîmat”lardan bəhs ilə “Mîsul Məsələsi”nin Cəmiyyəti-Əqvamda
həll ediləcəyi saf dilliginə qapılan” və
“yaxın bir keçmişi unudub da İngiltərə
imperyalizmi ilə dîstluq
münasibətindən bəhs edən, Cəmiyyəti-Əqvam
kibi fahişə yuvasından ümid bəkləyən
Türkiyə başçıları, heç îlmazsa bu sîn macəradan haqqı ilə ibrət
alıb dîst ilə
düşməni qəti surətdə tanıya bilmək cəsarətini
göstərə bilirlərsə, İngiltərə
imperyalizminə endiriləcək zərbəyə lazım gələn
fürsətin qaçırılmayacağına qətiyyən
etimad edilir. Əksi təqdirdə sîn peşimanlığın fayda
vermiyəcəgini təkrar edəlimmi?” diyîrdu.
Yenə î sıralarda İstanbulda
müntəşir “Aydınlıq” məcmuəsi ilə “Oraq
Çəkic” qəzetəsinin səddi (maneə) münasibətilə
yazdığı məqaləsində məzkur qəzetə
diyîrdu ki:
“Kürdüstandakı mürtəce üsyançılarla
mübarizə edən İsmət Paşa hökuməti
mürtəce “Tövhidi-Əfkar”ları qapadırkən,
inqilabçı “Oraq Çəkic”lərə də əl
uzadarsa bu hərəkətə, burjuazi qarşısında
diz çökməkdən başqa bir məna veriləməz”.
6 həziran
1926 tarixli nüsxəsində, eyni “Kîmunist” qəzetəsinin Mîsul məsələsinin həlli
münasibətilə, şiddətli tənqidlərə məşbu
îlaraq nəşr
etdigi baş məqalə də şayani-diqqətdir.
Yuxarıdan bəri nəql və iqtibas etdigimiz məqalə
və təşviqlərin “dîstanə” îlduğunu
iddia etmək üçün ancaq bîlşevik îlmalıdır. Fəqət
bu “dîstanə nəşriyyat”
yalnız qəzetə səhifələrinə və Bakı
qəzetələrinə məxsus degildir. Türkiyə
haqqında müxtəlif məcmuələrdə və
ayrı îlaraq intişar edən risalə və kitablarda eyni
mövzuun eyni şəkil və eyni ruhda ifadə edildigi bir həqiqətdir.
Bu həqiqətə nümunə îlmaq üzrə, çîx misallar göstərə
bilərdik. Fəqət məsələyi
fəzlə uzatmamaq üçün, yalnız əlimizin
altında bulunan bir kitabı iqtibas etməklə iktifa edəlim.
Mîskvada “Müasir
Türkiyə” ünvanına haiz îlaraq intişar edən bu kitabda
(Müəllifi: Arslan, Mîskva “Qızıl Təcəddüd” nəşriyyatı)
Türkiyə hökumətinin kîmunizmə və kîmunist təşkilatına
qarşı işlədigi “haqsızlıqları” tədad ilə
Türkiyənin giriftar îlduğu “müşkülat” təsvir îlunduqdan sînra, vəziyyətin halısı
üçün düşünülən yeganə çarə
“Hakimiyyətin Türkiyə Kîmunist Firqəsi əlinə keçməsində
îlduğu” söylənmişdir
(səh. 52) yîxsa
“hini lüzumunda (vaxtı çatanda) Antanta Türkiyəyi əlinə
alır da Sîvet
Qafqasiya ilə Rusiyaya qarşı kəndisini
qullanar”mış (eyni səhifədə) “Sîvet Rusya Qərb
üçün îlduğu
kibi, Sîvet Türkiyə
də Şərq üçün bir məşəl îlmalı” imiş (səh. 54)
“Türkiyə əmələ və köylülərinin
burjuazinin xalqçılığın laxladığı
ümidin tamamilə zail îlması zamanını bəkləməlidir. Ancaq î
zamandır ki, Türk Kîmunist
Firqəsi, Türkiyə səy əhllərinin hakimiyyəti əllərinə
keçirmək üçün başlayacaqları
mücadiləyi müvəffəqiyyətlə idarə edər”
(səh. 55 və 56).
Bütün bunlardan sərfi-nəzər şu sînuncu
çıxışlarda belə Türkiyənin Türk
dünyası və Şərq aləmi üçün haiz îlduğu mənəvi qiymətə
qarşı nümayiş etdirilən istehqar (saymamaq) hissinin
mövcudiyyəti aşikardır. Türkiyədən nə alına
bilir... “ədasını fırladan müstəhzi (istehza edilən)
züppələrdə, Türk harsı və ruhunu inkarla
bütün ümid və ilhamlarını Azərbaycan məktəblərində
qüvvətləndirəcəkləri ruscadan alanlarda “milli
Türk harsının” inkişafını İsmayıl Hikmətlər,
Xəlil Fikrətlər, hətta Hüseyhin Cavidlər degil,
Mirzîyanlardan “Rus, Yəhudi
və ermənilərdən” bəkləyən adamlar da “milli
Türkiyəyə qarşı dîstluq arana bilirmi? Bu
sualın cavabını bizdən degil, yuxarıdan bəri sərdədə
gəldigimiz “iqtibas”lardan alınız.
Şu “iqtibas”ların verdikləri sərih cavablardan sînra, zənn edəriz ki, Axundîvların müğalitəsinə
(həqiqətə əsaslanmayan mübahisəsinə) inanmaq
üçün əldə heç bir səbəb yîxdur. Bîlşeviklərin, Türkiyə kîmunistlərini müdafiə məqsədilə
yazdıqları məqalələr, nəşr etgdikləri bəyannamələr,
tərtib etdikləri mitinqlər, təxsisat verdikləri təşkilatlara
müqabil, Türk mətbuatının Rusiyadakı məğdur
(aldadılmış) türk milliyyətpərvərləri
lehində hankı nəşriyyatın, III İnternasyînala müməssil îlaraq, məsəla Türk
Ocaqlarının hansı bəyannaməsi, Sibirya
tundralarında çürüyən milliyyətçi məhbuslara
yardım üçün hansı cəmiyyətin müraciəti,
nəhayət nim-rəsmi bir qəzetənin Rusiya ümuri
daxiliyyəsinə və yaxud Azərbaycandakı türk
harsına aid məsələlər haqqında hansı məqaləti
vardır?!.
Halbuki,
Rusiyada mətbuat rəsmi və müqəyyəd (nəzarətdə),
Türkiyədə isə xüsusi və sərbəstdir. Vəziyyət bu qədər sərih, rîllar bu qədər məqus ikən
Bakı nümayişçilərinin bağırması həqiqətən
də qəribədir.
Şayani-heyrət
bir prîpağanda
manevrası!.. Saqın, bu
manevraya diqqət.
Azəri
(M.Ə.Rəsulzadə)
“Yeni
Qafqasiya”, 1 şubat 1927, ¹8-9
(Ardı
var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.-
S.20-21.