Milli dəyərlərin bəşəri
təcəssümü
XALQ
ŞAİRİ NƏRİMAN HƏSƏNZADƏNİN “NABAT
XALANIN ÇÖRƏYİ” ƏSƏRİNƏ PEDAQOJİ
PRİZMADAN BAXIŞ
Azərbaycanın
görkəmli ədibi, Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin
şəxsi həyatını və
yaradıcılığını bütövlükdə
milli pedaqogika məktəbi adlandırsaq, bizcə,
yanılmarıq.
Ustad
sənətkarın keçdiyi sənət yolu və əsərlərinə
diqqət etdikdə bu fikrin doğruluğu öz təsdiqini
tapmış olur. O, elə yazıçılardandır ki, əsərlərində
qaldırdığı və həllinə
çalışdığı problemlər milli olduğu qədər
də bəşəridir, dünən üçün də
aktual idi, bu gün üçün də aktualdır. Bunu N.Həsənzadənin
nəsr yaradıcılığının zirvəsi
sayıla biləcək “Nabat xalanın çörəyi”
povesti timsalında aydın şəkildə görmək
olur. Dünyanın bir çox dillərinə tərcümə
olunmuş bu əsər haqqında vaxtında çox
deyilmiş, çox yazılmışdır. Qələmə
alınmasından neçə onilliklər keçməsinə
baxmayaraq, əsər indi də milli dəyərlərimizə,
əxlaq və tərbiyə məsələlərinə həsr
olunmuş ən qiymətli bədii nümunələr cərgəsində
yer almaqdadır. Səmimilik, milli-mənəvi dəyərlərə
sonsuz hörmət və qayğı əsərin ən
başlıca keyfiyyətlərindən olub müasir oxucunu
düşündürməyi və öz arxasınca
aparmağı bacarır.
Avtobioqrafik
səciyyə daşıyan “Nabat xalanın çörəyi”
povesti keçən əsrin 40-50-ci illərinin hadisələrini
əks etdirsə də, burada bir ana-balanın, bir qəsəbənin
adamlarının timsalında o dövrün ən xarakterik cəhətlərindən
sayılan yetimlik, maddi kasıblıq, lakin mənəvi-əxlaqi
zənginlik lirik bir formada öz bədii inikasını
tapmışdır.
Bir yaşından yetim qalan körpəsini böyütmək,
düzgün tərbiyə vermək, gələcəyini
qurmaq, onu savadlı bir insan kimi görmək üçün
ana bütün məhrumiyyətlərə dözür, lakin
heç kimin qarşısında əyilmir, bir kimsəyə əl
açmır.
Süpürgəçilik edir, toyda-yasda
qab-qaşıq yuyur, ən əsası da meşədən
şax-budaq toplayıb şələ tutur və sübh tezdən
çörək bişirib satmağa çıxarır.
Ayağı yer tutandan sonra Qiyam da anasına
yardımçı olur. Anasının
bişirdiyi çörəkləri özü aparıb
vağzalda satır, əlavə pul qazanmaq üçün
qatarla keçən sərnişinlərə sərin su da təklif
edir. Halal zəhmətlə oğul böyüdən
Nabat xala bir an da olsun ruhdan
düşmür, öz çətin, ağır taleyindən
şikayətlənmir.
Xalqımızın
belə bir müdrik deyimi var: “Sevinci bölüşdükcə
çoxalar, kədəri bölüşdükcə
azalar”. Bu
ağır gün-güzəran təkcə Nabat ananın
deyil, o dövrün əksər analarının taleyinə
yazılmışdı. Birinin əri
müharibədə həlak olmuş, birininki şikəst
qayıtmış, digərinin özündən başqa həyanı
yox idi. Qiyamın zarafatla anasının
“şələ bacıları” adlandırdığı 5
qadın zahirən savadsız, avam görünsələr də,
əslində, müasirlərimizin bir çoxundan müdrik və
biliklidirlər. Əsərin qəhrəmanına
hər biri ana gözü ilə baxıb doğma anadan fərqlənməyən
bu qadınlarda xalqdan gələn, fitri istedad var. Müəllif
haqlı olaraq onları “oxuduqca qurtarmayan kitab”
adlandırır. Bu cür qadınların himayəsində
böyüyən, onlardan həyat dərsi və tərbiyəsi
alan adam mümkün deyildi ki,
ayağını insaf-iman, mərhəmət-ədalət,
namus-qeyrət yolundan kənar qoya bilsin. Ağır
fiziki əməkdən zahirən kobudlaşmış,
kişiləşmiş bu anaların daxili zənginliyi və
zərifliyi isə tam heyranedicidir. Müəllif
onlardakı abır, həya və ismət hissinin nə qədər
güclü olduğunu Qiyamın bir neçə ildən
sonra tələbə kimi qayıdıb onlarla
görüşdüyü səhnədə çox
böyük ustalıqla tərənnüm etmişdir.
Əvvəllər onu görəndə duz kimi yalayıb
dil-boğaza qoymadan danışan qadınlar artıq
böyümüş, ərgənləşmiş, enlikürək
bir cavana çevrilmiş Qiyamı görəndə özlərini
abır-həyalı təzə gəlin kimi aparır və
susmağa üstünlük verirlər. “Öz gözlərinin
önündə böyüyən uşağın
qarşısında lap uşaq kimi dayanmışdılar. Böyüklər uşaq olmuşdu, uşaq
böyük”.
Əsəri
oxuduqca adam bir yandan kövrəlir, özünü Nabat xala və
onun oğlu Qiyamın yerinə qoyaraq ən dəruni hisslərə
qapılır, bir yandan da Fərəh və Qiyamın göylər
qədər saf, dağ çeşməsi qədər duru
hisslərinin, duyğularının şərikinə
çevrilir və bir də onda ayılır ki, tarixi
keçmişimizin ən səmimi və ən doğru hekayəsi
başa çatmışdır.
“Nabat
xalanın çörəyi” əsərini oxuyub başa
vurduqdan sonra oxucu kimi istər-istəməz düşünməli
olursan: - Bu əsər mənə nə verdi?
Oxuduğum bu povestin mənim kimi minlərlə
oxucusu bu əsərdən hansı tərbiyəvi nəticələr
əldə edə bilər? Çox
mürəkkəb və ağır bir epoxanı özündə
təcəssüm etdirən bu əsərin bədii qayəsi
nədən ibarətdir? Tərcümeyi-hal
xarakterli bu əsərin yaxın keçmişimizlə
bağlı bədii lövhələrinin bizim qloballaşan,
türk təbiri ilə desək, kürəsəlləşən
dünyamızda hansı təlqin və təbliğ istiqamətləri
üzrə nəticə çıxarmalı, onları bu
günün reallığına tətbiq etməli və ya
onlara uyğunlaşmalıyıq?
Təbii ki, əsərdən doğan, cavabını hələ
də gözləyən suallar kifayət qədərdir. Ən çətin
sual isə odur ki, əsərdə cərəyan edən hadisələr,
görəsən, bugünkü gəncliyin, bu günün
adamlarının şüurunda, mentalitetində necə
qavranılır, dərk edilir? Biz mənəviyyat
və əxlaqca o illərdən nə qədər irəli
getmişik, yoxsa gerimi saymışıq?
Bu sualların cavabını vermək o qədər də
asan deyil. Pedaqogika elmi prizmasından yanaşdıqda “Nabat
xalanın çörəyi” əsərini bütöv bir tərbiyə
ensiklopediyası adlandırmaq olar. Əsərdə
insan və insan, insan və cəmiyyət, insan və təbiət,
insanın vətəni, milləti, əqidəsi, mənəviyyatı
və sairə kimi problemlərə dair çox geniş bilgilər
öz əksini tapmışdır.
Normal bir insan yaxşılıq edəndə nəticəsini
düşünmədiyi, əvəz gözləmədiyi kimi
yazıçı da həyat həqiqətlərini obrazlı
şəkildə qələmə alanda bundan oxucunun necə təsirlənəcəyini,
hansı nəticəni çıxaracağını, bəlkə
də, nəzərə almır, oxucu onun öhdəsinə
buraxır. Bu
əsərdə isə müəllif həm obrazların, həm də təhkiyəçinin
dili ilə hadisələrin ovqatına uyğun bir şəkildə
didaktik-fəlsəfi mahiyyətli öyüd-nəsihətlərlə
həmin işin həllinə
çalışmışdır. “Sözə
qüvvət” başlığı ilə verilən əlavələr
tam yerinə düşərək əsərin ümumi məzmun
və ideyasının düzgün qavranılmasına
yardımçı olur. Ümumiyyətlə,
povestdə bu başlıq altında 18 ibrətamiz hekayə
verilir ki, bunların hər biri bir mənanın, hikmətin
açıqlanmasına xidmət edir. Məsələn,
Süleyman peyğəmbərlə bayquş haqqında Nabat
ananın dilindən söylənən hekayənin nə qədər
ibrətamiz olmasını şərh etməyə ehtiyac
qalmır. Ona görə ki, Nabat ana özü hekayəsindən
doğan nəticəni ortaya qoyur: “Bəyquş deyir ki, bir
işi tutmazdan əvvəl fikirləşin. Yüz
ölçün, bir biçin. Elə eləyin,
abad yerlərimiz xaraba qalmasın” (S.23) Yaxud düzgün
olmayan tərbiyənin, pis əmələ təhrikin acı
sonluğu ilə bağlı “İki qardaş” hekayəsinə
diqqət edək; iki yetim qardaşdan böyüyü
kiçik qardaşa nümunə olmaq əvəzinə onu dəfələrlə
oğurluğa vadar edir. Sonda oğru tutulur
və cəzasını almalı olur. Kiçik
qardaş ölümqabağı icazə istəyib boyük
qardaşın dilini dişləyib atır və görənlərə
belə deyir: “Mən o dilin badına gedirəm. Məni
oğurluğa, əyriliyə o dil öyrətdi”.
Xalqımıza dədə-nənələrimizdən
miras qalan, nəsillərdən-nəsillərə
ötürülən ən qiymətli mənəvi sərvətlərdən
biri də namus-qeyrətdir. Əsərdə
bununla bağlı epizodu həyəcansız oxumaq olmur. Anası ilə qonşu kəndə gedən
Qiyamın, nəzərlərini güllələrdən
deşik-deşik olmuş bir qəbir cəlb edir. Səbəbini soruşduqda çox mütəəssir
olur. Nabat ana ona söyləyir ki, bir
gün eşitdik ki, Kərim adlı bir cavanı
öldürüblər. Niyə? Kərim bir qızı sevirdi, qızın da ona meyli
vardı. Ancaq qızı zorla
başqasına verdilər. Bir az sonra
yaylaqda gəlin gecə ikən tumanını yuyub çəpərə
sərir, sabah olanda tumanı yerində görmür. Tumanı
kim aparıb? Ailə Kərimdən
və gəlindən şübhələnir, Kərim nahaqdan
qurban gedir. Aradan bir gün keçmiş
hörmətli bir ağbirçək ailənin
qapısını döyərək evə daxil olur və
söyləyir ki, həmin gün sübh tezdən mən
eşiyə çıxanda sizin ala inəyin güllü bir
tumanı ağzında çeynədiyini gördüm. İnanmırsınız, gətirin o inəyi kəsin.
Elə də edirlər və inəyi kəsəndə
çeynənmiş tuman inəyin qarnından
çıxır. El-oba qatili daşqalaq
edir. Qatil qaynata çox keçməmiş
xəcalət və peşmanlıqdan çərləyib
ölür. Bu, həmin qaynatanın qəbridir.
Bəli, “bir işi
görməmişdən əvvəl yüz ölç, bir
biç, nahaq qan yerdə qalmaz deyiblər”. Bu da Nabat ananın öz oğluna, ümumiyyətlə
isə yazıçının oxuculara verdiyi daha bir tövsiyədir.
Povest boyu kitabsevərlik, ümumən maarifçiliklə
bağlı da müəllifin fikirləri geniş yer
almışdır. Anasının təşviqi ilə Qiyam hələ
kiçik yaşlarından kitaba, elmə meyllidir. Kənd kitabxanaçısından
başlamış, institut kitabxanaçısına qədər
hamı Qiyamın bu həvəsini təqdir edir. Lakin
yetkin zəkaya sahib olmadan vaxtından əvvəl dərin fəlsəfi
məzmunlu əsərlərlə tanış
olmaq istəyən Qiyamı ali məktəbdə
kitabxanaçı qız çox düzgün bir istiqamətə
yönəldir. Ona belə bir məsləhət verir ki,
dünyanı dərk etmək üçün əvvəl
nağıllardan başlamaq lazımdır,
nağıllarımızda çox şey var, yalnız bundan
sonra Sokrata, Şekspirə keçmək olar...
Əsər
boyu yazıçının oxucuya təlqin etdiyi əxlaqi
keyfiyyətlərə duz-çörəyə sədaqətli
olmaq, ona naxələf çıxmamaq, xeyirxah olmaq, minnətsiz
yaşamaq və s. də aid etmək olar. Meşədən
şəllənib gətirdiyi odunun əvəzinə ona arabir
çörək göndərən Nabat anaya meşəbəyi
bir gün sürpriz edir. Odun dolu arabanı həyətə
boşaltdıraraq deyir:
- Bir-iki
ay oduna getmə, dincini al. Evdə səhər-səhər sənin
çörəyini ikiyə bölürəm, Nabat ana,
meşənin iyi gəlir. Gedirəm meşəni
gəzirəm, hansı ağacın altından keçirəmsə,
görürəm onlardan da sənin bişirdiyin çörəyin
ətri gəlir. Məni bu qapıya
çörək gətirdi.
Bu qədər ağır minnətin altından çıxmaq üçün xeyirxah və dostluğa sədaqətli ana nə etsə yaxşıdır? Öz “şələ bacıları”nı çağıraraq onların da əziyyətini yüngülləşdirmək üçün hərəsinə bir əl arabası odun bağışladı. Buna qədər isə sanki bir araba odunu ananın kürəyinə şələləmişdilər, o da açıb boşalda bilmirdi. Bundan sonra isə “Anam yüngülləşdi, eyni açıldı, deyib-güldü”.
Başqa bir epizoddan isə məlum olur ki, Nabat ana min bir əziyyətlə böyütdüyü yeganə oğlunu gələcəkdə çətin duruma, xərcə salmamaq üçün öz kəfənliyini, ehsanlığını da əvvəlcədən tədarük edibmiş. Ögey qızı Səriyyənin ər evinə köçdüyü gün öz gəlinlik zinətlərini bir an belə qızırqanmadan saxlancından çıxarıb ona bağışlaması və ömürboyu bunu oğluna söyləməməsi də Nabat ananın nə qədər geniş qəlbə və mərhəmət duyğusuna sahib olduğunu bir daha açıqlayır. Özü məhrumiyyət içində boğulsa da, alicənablıq hissi onu bir an belə tərk etmir. Povest çox tərbiyəvi, rəmzi bir sonluqla bitir. Belə ki, sevimli müəllimi ilə küçədə rastlaşan baş obraz onun arxasınca baxaraq fikrə dalır və birdən xəyalən onun yanında öz anasını - Nabat xalanı, sonra isə hərbi xidmətdə komandiri olmuş mayoru görür. Müəllif bu anı belə ümumiləşdirir: “Üçü də qəlbində, ruhunda, qanında nə var idisə, mənə verib gedirdilər. Sanki borclarını verib gedirdilər. Qalan mən idim - borclu qalan!”
Müəllif bu üç şəxsin timsalında müqəddəs bir üçlük yaratmışdır; ana bizi vətənə bəxş edən, müəllim vətəni sevməyi və onda yaşamağı, hərbçi isə onu qorumağı öyrədəndir. Bizim isə borcumuz onların bizə verdiklərini qorumaq, yaşatmaq və irsən ötürməkdir.
Əsəri oxuduqca Nabat ananın bir ana və insan kimi böyüklüyü, nəcibliyi qarşısında heyrətdə qalırsan. Öz anasının şəxsində ümumiləşmiş bir ana obrazı yaratdığına görə isə əsərin müəllifi Nəriman Həsənzadənin payına isə sonsuz oxucu minnətdarlığı düşür. Onu da düşünürük ki, bu əsərdən hələ çox nəsillər faydalanacaq, tərbiyələnəcəkdir.
Ülviyyə BƏŞİRLİ
ADPU-nun “Ümumi pedaqogika” kafedrasının
doktorantı
525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.- S.18.