Şairin hünəri
Poeziya həmişə hünərdir. Sözsüz ki, söhbət həqiqi poeziyadan gedir. Həqiqi olmayana isə nə hünər demək olar, nə də poeziya!
Qədirbilən insanlığın yaddaşında ölümsüz qəhrəmanlar kimi yalnız Prometey və Spartak, Babək və Puqaçov, Yan Qus və Janna Dark deyil, Dante də, Heyne də, Bayron da, Puşkin, Lermontov, Şevçenko, Sayat Nova da yaşayır.
Böyük şairlər də qəhrəmanlardır, mənəviyyat cəngavərləridir, amansız dövranların zülmətində Xeyir, Səadət, Azadlıq çırağını yandıranlardır və bu hünərlərinin cəfasını çəkənlərdir. Təqiblər, qeybətlər, sürgünlər və ölüm - budur yaşadıqları zaman onların payına düşənlər. Onlar yad ellərin, acı çörəyini də dadıblar, “qürbətin ağır pilləkanlarını” da qalxmalı olublar. Dövrlərində çəkdiklərini çəkiblər, amma əsrlərdə onlar əyilməz fikir qiyamçıları kimi yaşayır və onların hünəri faciəli ömür sürməklə yox, poeziyaları ilə ölçülür. İnsanlığın iftixar etdiyi bir çox gözəl sənətkarlar igid kimi yaşamış və ölmüşlər, ancaq ilk növbədə onlar şair kimi yaratmışlar.
Puşkin çarın düz gözünün içinə dekabristlərə rəğbətini etiraf edəndə də, Dantes tapançasının lüləsi qarşısında dayananda da qəhrəman idi. Amma onun ən böyük igidliyi otağının sakitliyində qaz lələyiylə ağ kağız üzərində yazdıqlarıdır.
Okovı
təjkie padut,
temniüı ruxnut i svoboda
Vse primet
radostno u vxoda
İ bratğə meç vam otdadut.
Türk zindanlarının əyilməz məhbusu
Nazım Hikmət aclıq elan edəndə də igid idi,
“Aclığın beşinci günündə” şeirini
yazanda da.
Şairin insani cəsarəti müasirləri və gələcək
nəsillərin gözündə onu qat-qat ucaldır, amma əsrlərdə
o, hər şeydən qabaq öz yaradıcılıq cəsarətiylə
iz qoyur.
600 il bundan qabaq doğulmuş İmadəddin Nəsimi
- altı əsrdir insanların hafizəsində öz misilsiz
qəhrəmanlığı, dözümü, iradəsiylə
həkk olunub. Amma onun ən böyük qəhrəmanlığı
ilk növbədə poetik igidliyidir, dünya fəlsəfi və
məhəbbət lirikasını zənginləşdirən
gözəl şeirləridir.
Keçmiş
dövrlərin böyük şairlərinin taleyi - hər
halda çoxusunun taleyi - faciəvidir (Bizim əsr də bu cəhətdən
istisna deyil: Müşfiq, Lorka, Nurdal Qriq, Nikolay Vapsarov, Musa Cəlil,
Neruda, Viktor Xara - bu qəmli siyahını xeyli davam etdirmək
olar).
Anlaşılmazlıq, unutqanlıq, fiziki və mənəvi
təkləmə, yalqızlıq - həqiqi şairin
baxtına düşənlər budur. Və bu hələ
harasıdır? Axı sözün əsl
mənasında canını qurban verənlər də olub, məhbəslər
və işgəncələr, sürgün və dar
ağacları görənlər də. Avropada
və Şərqdə inkvizisiya da olub. Doğrudur,
Şərqdə inkvizisiya ayrı cür adlanıb, amma əslində,
burada da İspaniyada gördüyü işləri gorüb.
Xaçpərəstlik düşmənləri ilə
mübarizə aparan “müqəddəs inkvizisiyanın” iş
üsulları, islam düşmənlərinin
qətlinə fitva verən müsəlman divanlarının
üsullarıyla əkiz kimi oxşardır. Onların
amansızlığı da bir-birinə bənzəyir,
riyakarlığı da. Müttəhimi ən işgəncəli
qətlə məhkum edərkən inkvizisiya öz qərarını
belə ifadə edirdi: “Biz filankəsi sərbəst
buraxmalıyıq və buraxırıq, onu dövlət məhkəməsinə,
filan şəhərin korrexidoruna təslim edirik və
xahiş edirik ki, müttəhimə qarşı insafla rəftar
etsin”. Bu riyakar ifadə autodafe - yandırıb qətlə
yetirmək demək idi. Müsəlman
divanı da Nəsimini eyni riyakarlıqla ittiham edirdi. Onu ittiham edən din xadimləri son qərarı
çıxarmaqdan imtina etmişlər. İşgəncəli
ölüm haqqında fərmanı sultan - yəni dini hakim
yox, dövlət hakimiyyəti çıxarmışdı.
Keçmişlər
haqqında düşünərkən biz bəzən ötən
dövranları bir rəngə boyanmış
görürük: “Orta əsrlərin qaranlıq gecəsi”. Elədir, amma bu zülmət gecədə də mənəvi
şəfəqlər var idi - Dante, Nizami, Rustaveli. “İntibah dövrünün işıqlı
sabahı”. Bəli, amma bu sabahın
Varfolomey gecəsi də olub və o gecə Servantes 25,
Şekspir 8 yaşında idi. Lope de Veqanın
çılğın həyat eşqiylə
qaynayıb-daşan komediyaları ən amansız inkvizisiya
diyarında yaranıb və onların müəllifi autodafe
müasiri olub.
İmadəddin Nəsimi zalım bir dövranda
yaşayıb-yaradıb, amma onun poeziyası da Renessans əlvanlığı
ilə, azadlıq ideyaları ilə, nikbinlik motivləri ilə
dopdoludur. Böyük sənətkarların verdiyi ibrət dərsi,
bir daha sübut edir ki, heç bir fikir zülməti, mənəviyyat
qaranlığı insanın Xeyrə, İşığa, Səadətə
qovuşmaq istəyini boğa bilmir. Heç
bir dini cəhalət, heç bir insana qənim ideologiya insan
düşüncəsini buxovlaya, mütiləşdirə bilməyib.
İnsan yalnız o zaman kölə olur ki,
güclə ona aşılanan özgə fikrinə, yad
ideologiyaya boyun əyir, o, yalnız düşünməkdən
əl çəkən gün qula çevrilir, o gün ki,
ürəyində “yox, yox” tutub, dilində “bəli, bəli!”
- deyir.
Cismani və mənəvi qətl hədəsi altında
Qərbin və Şərqin şairləri, mütəfəkkirləri
müxtəlif cür hərəkət ediblər - onların
çoxu heç bir vaxt dediklərindən,
düşündüklərindən dönməyiblər
(söhbət, təbii ki, böyük insanlardan gedir,
burunları havadan iy çəkənlərdən yox). Bəzən
onlar yalan deməmək üçün susmalı olublar.
Bəzən hətta “Hə” deyiblər ki,
yaradıcılıqlarıyla “yox” demək imkanını
saxlasınlar.
Nəsimi
o şairlərdəndir ki, son nəfəsinə qədər
hakim ideologiyaya, dünyagörüşünə, islam ehkamlarına “yox ki, yox” - deyib. Nəsimi
öz insani xətt-hərəkəti ilə də “yox” -
deyib, poeziyasıyla da, çünki onun elə son nəfəsi,
son sözləri də şeir olub - bükülməmiş,
qırılmamış, boyun əyməmiş insanın vəsiyyəti
- barışmazlıq misraları.
Soyun, ey
murdar sallaxlar, Nəsiminin tənini,
Bunca namərdi görün, bir ər qıyarlar,
ağrımaz.
Zahidin bir barmağın kəssən dönüb haqdan
qaçar.
Gör bu gerçək aşiqi sərpa soyarlar,
ağrımaz.
Təbiidir ki, diri-diri dərisi soyularkən şair
ağrımaya bilməzdi. Amma bu sətirlərin həqiqəti
başqadır: ən dəhşətli işgəncələr
içində can verərkən belə şair
inandığı həqiqətdən dönməmişdir.
Əlbəttə, Nəsimi ömürlüyünün
bu gerçəkdən olmuş faktı sonralar əfsanələrə
çevrilə bilərdi, amma şairin işgəncəli qətli
- tarixi həqiqətdir. Ömrünün son anında dediyi məğrur
sözlər, doğrudan doğrudur. Və
nəhayət, tarixi sənəd - ərəb məxəzi
heç kəsdə şübhə doğurmur. Bu məxəzdən
bir kiçik parça gətirmək istəyirəm: “Nəsimi
Yaşbək zamanı qətl olundu... Sultandan fərman gəldi
ki, onun dərisini soysunlar və cəsədini yeddi gün Hələb
şəhərində camaata nümayiş etdirsinlər... Belə də etdilər. Bu adam
kafir və allahsız idi. Pərvərdigar bizi onun işlərindən
və sözlərindən qorusun... Deyirlər
onun incə şeirləri varmış”.
Bu əvəzsiz
sənədin adamı mat qoyan yeri - son cümlədir. Sənədi
yazan katib, görünür ki, tarixi faktı təfərrüatıyla
qələmə alan mömin müsəlmandır.
Allah xofu onun da qəlbində o qədər güclüdür
ki, pərvərdigaradan hətta kömək istəyir - əstəğfürullah,
birdən Nəsimi işlərinin, sözlərinin xətəri
ona da toxunar. O dəhşətli fərmanı da ədalət
hökmü kimi qəbul edir və... bu quru, rəsmi sənəddə
belə Nəsimi şeirlərinin incəliyini qeyd etməyə
bilmir. Bir bu cümlə əsl poeziyanın məğlubedilməz
gücünə tutarlı dəlildir, şairi məhv edə
bilən, fəqət şeiri öldürməkdən aciz
olanlar qarşısında həqiqi poeziyanın mənəvi
yüksəkliyinə ən gözəl sübutdur.
***
XIV əsrin
son on illiyində Nəsimi hürufilik təriqətiylə və
bu təriqətin banisi Fəzlullah Nəimi ilə tanış olur.
Güman etmək olar ki, hürufiliyə Nəsimini candan
bağlayan da elə Nəiminin bir şəxsiyyət kimi
bütövlüyüdür, çünki Nəsimi
poeziyası fəlsəfi dərinliyi baxımdan hürufi təriqətindən
daha zəngindir.
Hürufilik daha geniş fəlsəfi - dini bir cərəyan
olan təsəvvüflə (sufizmlə) bağlıdır. Təsəvvüfü
bəzən Şərq panteizmi də adlandırırlar.
İlkin təsəvvüf islam
ehkamlarına, ortodoksal islama müxalifətdə olan bir cərəyan
kimi meydana çıxmışdır. Panteistik sufizm iddia edir
ki, allah və təbiət vahiddir,
külldür, birdir və bu dünyada hər bir şey
Allahın təcəllisidir. Allahdan - təbiətdən
ayrı düşmüş zərrə - insan məhəbbət
vasitəsilə yenidən Allaha qovuşmalıdır və
buna görə də o, bütün dünyəvi ehtiraslardan
xali olmalıdır. Göründüyü
kimi, təsəvvüfdə mistisizm və tərki-dünyalıq
fikri çox güclüdür. Sufizm
konsepsiyasının məntiqi nəticəsi məşhur “ənəl
həqq” (Allah mənəm) iddiası idi. Bu müddəanı
ilk dəfə X əsrin sufi şairi Mənsur
Həllac söyləmişdi (922-ci ildə belə bir küfr
söylədiyinə görə dara çəkilib).
Ancaq artıq XI-XII əsrlərdə sufizm məşhur
şəriət alimi əl Qəzalinin səyi nəticəsində
rəsmi islamın bir qolu olmuşdur və sufizmin on iki cərəyanından
onunu məqbul hesab etmişlər. Qalan ikisi küfr
sayılır və amansızcasına təqib olunurdu. Hürufilik də bu ikisindən biri idi.
Hürufiliyin əsas prinsipi - varlığın əsasını,
təməlini hərflərin təşkil etməsi fikri - bu
gün bizə qəribə və əcaib gəlir. Hətta insanın sifət
cizgilərində belə ərəb əlifbasının 28 və
fars dilinin 32 hərfini görən
hürufilərin bu əqidəsi bizdə yalnız təəccüb
doğurur. Amma məgər bizi XX əsr rus
şairi Velemir Xlebnikovun riyazi nəzəriyyələri, o
sıradan guya rəqəmlərin vasitəsilə gələcəyi
qabaqcadan xəbər vermək imkanı təəccübləndirmirmi?
Bəs pifaqorçuların saylar nəzəriyyəsi,
cürbəcür kabbalistik təlimlər? Şübhəsiz bütün bunlar müxtəlif səpkili,
müxtəlif miqyaslı hadisələrdir. Pifaqor məktəbinin dünyanı dərk etmək
tarixində rolu kabbalistik və hürufi təlimlərdən
qat-qat üstündür. Xlebnikovun nəzəriyyələri
isə istedadlı şair - riyaziyyatçının qəribəliklərindən
başqa bir şey deyildi. Ancaq əgər
biz hürufiliyə bugünkü idrak zirvəsindən deyil, o
dövrün tarixi şəraitini nəzərə alaraq
yanaşsaq, aydın olar ki, hərflərlə bu qəribə
oyunun arxasında daha ciddi ictimai, fəlsəfi və siyasi
ideyalar gizlənirmiş. Hürufilər Quranı da
öz bildikləri kimi, öz təriqətlərinə əsaslanaraq
şərh edirlər və bu da hakim islam əqidələrinə
açıqdan-açığa meydan oxumaq deməkdi. Hakim islam fikri bunu başa düşür və
hürufiləri amansızcasına təqib edirdi. Nəiminin taleyi Mənsur Həllacın aqibəti
kimi oldu - 1394-cü ildə o, Teymurləngin oğlu Miranşah
tərəfindən əzabla öldürüldü. 23 ildən sonra Nəsimi də öz həyatını
belə başa vurdu.
***
XIV əsrin
axırı - XV əsrin əvvəli Yaxın və Orta Şərq,
Ön və Orta Asiya, Qafqaz və Şimali Xəzər sahillərində
yaşayan xalqların tarixində ən ağır və
qanlı bir dövrdür. Bu sahənin ölkələri, hələ
monqol talanlarından özlərinə gəlmədikləri
bir vaxtda yeni qanlı çarpışmaların -
Qızıl Orda xanı Toxtamışın, Teymurləngin,
sultan Bəyazidin, başqa irili-xırdalı Şərq feodal
hakimlərinin qanlı çarpışma meydanına
çevrildilər. Dövr və xüsusilə də Teymurləngin
şəxsiyyəti saysız-hesabsız tarix salnamələrində
və ədəbiyyat, incəsənət əsərlərində
əks olunub və bu əsərlərin müəllifləri
yalnız şərqlilər deyil, Şekspirin müasiri, “Ulu
Teymurləng” faciəsinin müəllifi ingilis dramaturqu Kristofer
Marlodan tutmuş “Səmərqənd ulduzları”
trilogiyasını yaratmış rus sovet
yazıçısı Sergey Borodinə qədər bir
sıra söz ustaları həm o dövrü, həm də
neçə-neçə xalqın tarixində belə
mühüm və müdhiş bir rol oynamış fatehin
şəxsiyyətini anlamağa, şərh etməyə
çalışmışlar.
K.Marlonun faciəsində Teymur - müəllifin təbirincə
“skif çobanıdır”, o da, əsərin başqa qəhrəmanları
da addımbaşı Yupiterə və Yunonaya and içir,
antik allahların və obrazların adlarını çəkirlər. Həmin əsərlə
S.Borodinin sırf realistik, tarixi faktlara ciddi riayətlə
yazılmış romanları, Azərbaycan dramaturqu Hüseyn
Cavidin “Topal Teymur” adlı romantik faciəsi arasında illər,
əsrlər durur. Bu əsərlər
müxtəlif janrlara, üslublara, müxtəlif dövrlərə
aiddir, müxtəlif dünyabaxışına və
dünyaduyumuna malik olan müəlliflərin qələm məhsuludur.
Ancaq həmin əsərləri
yaxınlaşdıran bir cəhət vardır - insan həyatının,
insan dəyərlərinin tam qiymətsizləşdiyi bir
dövrdə bu dəyərlərin həqiqi siqlətini təyin
etmək cəhdi. Vereşşaginin
“Apofeoz” (Zirvə) əsəri - budur o dövrün əyani
obrazı. O dövrün ki, şəhərlər yerlə-yeksan
olmuşdu, insan həyatı - istər qaliblərin həyatı
olsun, istər məğlubların - bir qara qəpik qiymətindən
ucuz idi...
Bəs bu amansız dövr həmin hadisələrin
müasiri, şahidi olan Nəsiminin yaradıcılığında
necə əks olunmuşdur? İlk baxışdan
qəribə, hətta anlaşılmaz bir şeylə üzləşirik.
Nəsimidə Teymur basqınlarına, bu
qanlı axının hər hansı bir hadisəsinə
bağlı bircə beyt belə yoxdur. Fəzlullahdan
fərqli olaraq, Nəsimi bir dəfə də olsun Teymurun
adını belə çəkmir (Xatırlayaq ki, Nəsimi
müasiri, Azərbaycan şairi və hökmdarı Qazi
Bürhanəddin - Teymurun ən qatı düşmənlərindən
idi və Teymurla Toxtamışa qarşı qəzəbli
tuyuqlar yazırdı).
Nəsiminin bu sükutunun səbəbi nədir? Həyatın
amansız həqiqətlərindən uzaqlığı, tərki-dünyalıq,
siyasətə qarışmamaq meyli və yaxud ehtiyatlı
olmaq məcburiyyəti, sirri faş etməmək niyyəti?
Məncə, səbəb bunlardan heç biri
deyil. İş ondadır ki, Nəsiminin
bütün poeziyası dövrünün hadisələrindən
doğub və dövrünü əks etdirir. Amma bu əksolunma birbaşa, müstəqim şəkildə,
salnaməçilik formasında deyil. Nəsiminin
dövrünün sorğularına verdiyi cavab - zamanın əxlaqi,
mənəvi, fəlsəfi təcrübəsinin geniş və
dərin ümumiləşdirilməsidir. O dövrlərdə
ki, insan həyatı atın ömründən ucuz tutulurdu Nəsiminin
verdiyi cavab - insanın ilahiləşdirilməsi,
ucaldılması, insan şərəfinə yüksək,
ülvi humanist mahiyyətli bir himn yaratmaq əzmi idi. Heç bir dövrdə humanizm israrla inkar edildiyi
dövrdə olduğu qədər vacib və qüvvətli
deyil. Və məhz buna görə də Nəsimi
poeziyasının humanistik pafosu - insanın insan yerinə
qoyulmadığı bir dövrdə insan ləyaqəti
uğrunda mübarizə pafosu idi.
Nəsimi
“haqq-təala Adəm oğlu özüdür” - deyərək
islam ehkamçılarına
ölümcül zərbə endirirdi.
Tapdanmış insan mənliyinin bu dünyada ən
yüksək təsdiq vasitəsi məhəbbətdir. Şairin məhəbbət
lirikası başdan-başa incə müşahidələr və
kəşflərlə doludur, sənətkar bu hissin
bütün çalarlarını verə bilir. Ancaq filosof - şairin məhəbbət lirikası
da proqram xarakterlidir, bu lirika həyat sevinclərini dananlara,
dini tərki-dünyalığa, dərvişanə zövq-səfa
inkarçılığına qarşı yönəldilmişdir.
Nifrət etdiyi zahidə müraciətlə Nəsimi deyir:
Ey eşqə
günah deyən günahkar
Tərk eyləməzəm mən ol günahı.
Yarının xətti-xalını şair Qibləylə,
Quran surələriylə, islamın müqəddəslik rəmzləriylə
müqayisə edir. Əlbəttə, Nəsimi bizim anlamda
ateist deyildi. (Düşmənləri onu
allahsız adlandırsalar da). Onun küfr
kimi səslənən misraları da müəyyən dərəcədə
ümumi təsəvvüf ənənələri ilə
bağlı rəmzlər, gizli eyhamlar idi. Nəsiminin
böyüklüyü ondadır ki, o, yalnız islam ehkamçılığının dar
çərçivəsinə deyil, sufizmin daha geniş sərhədlərinə
də sığışa bilmirdi. O, hürufilik təriqətinin
qaliblərinə də sığa bilməzdi. Hər
bir böyük şair kimi, o da mənsub olduğu cərəyandan
və məktəbdən daha geniş, daha əhatəli bir
varlıq idi.
Mənəvi aləmin müxtəlifliyi və zənginliyi
baxımından Nəsimi doğrudan da bir Renessans adamı idi. Həqiqəti nə qədər
sevsə də, o, quru, qılıqsız bir “həqiqətpərəst”
ola bilməzdi. O, həqiqəti dar mənada
yox, geniş, əlvan, rəngarəng, ziddiyyətli bir
dünya kimi anlayır və sevirdi. Sevimli
qadına, dünyəvi eşqin zövqünə, təbiətin
bahar oyanışına həsr olunmuş şeirlər - hətta
onların simvolik şərhi varsa da belə - canlı,
yaşarı təbiiliyiylə, real insan duyğularının
səmimiliyilə seçilir.
Ancaq Nəsimini şən dünyaduyumlu, həyatın nəşəsini,
yer üzünün gözəlliyini vəsf edən bir sənətkar
saymaq düz olmaz.
Yox, yuxarıda dediyimiz kimi, dövr Nəsiminin hər bir
sözünə, hər bir sətrinə hopub, dövr isə
amansız və faciəvi idi. Nəsiminin pessimist, kədərli,
motivləri də bununla bağlıdır: “dünya duracaq yer
deyil, ey can, səfər eylə, aldanma anın alına ondan həzər
eylə”. Şairin dünyaya etirazı da bundan
doğur. “Varı möhnətdir
cahanın, nə umarsan ey könül? Lənət
olsun bu cahana, həm cahanın varına!”
Şübhəsiz,
şairin bu hissləri onun başqa misralarında ifadə
olunmuş həyatsevərlik duyğularıyla uyuşmur:
“Firdovsi məni dəvət edən zahidə söylə: ol
tikana göz tikmə ki, gülbarımı buldum”. Ziddiyyətdirmi? Bəlkə də.
Bu ziddiyyətləri heç danmaq da lazım
deyil. Dövr ziddiyyətli idi, insan taleyi
ziddiyyətlidir. Ancaq Nəsimi ziddiyyətləri
Renessans şəxsiyyətinin mürəkkəb və əzəmətli
daxili çarpışmasıdır. Bu
şəxsiyyətin mürəkkəb və əzəmətli
daxili çarpışmasıdır. Bu
şəxsiyyət varlıq haqqında və hər bir canlının
bu varlıqda yeri haqqında əbədi suallara cavab
axtarır. Kimik biz? Nəyik
biz? Hardanıq? Dünyaya
niyə gəlmişik? Bu sualların
qoyuluşunun özü qalır dinə meydan oxumaq deməkdi.
Axı bu dinin adında belə hər ehkamı
şəksiz-şübhəsiz qəbul etmək tövsiyəsi
ifadə olunmuşdur. Səbir, dözüm, taleyin nə
qədər acı olursa-olsun onu şükranla qəbul etmək
təlimi - budur islam dininin və
bütün başqa dinlərin ən dərin müdrikliyi. Və
bütün dinlər kimi, islam dininin də vədləri -
xoşbəxtlik vədləri görünməz-bilinməz
bir uzağa aiddir - vaxt uzağımı, məsafə
uzağımı - fərqi yoxdur, hər halda heç bir vaxt
çata, yetə bilməyəcəyin bir xülya!
Amma Nəsimi sözsüz-səssiz tabe olmaq istəmir, hər
hansı ehkamı kor-koranə qəbul etməyə qane
olmurdu. İzin verilmiş suallara rüsxətli cavablar onun
narahat şüurunu təmin edə bilməzdi. O elə
sualları ortaya atır ki, ehkamçı, dini fikir onların
cavabını verməyə acizdir.
Dünü Gün müntəzirəm mən ki, bu pərgar
nədir?
Günbədi - çərxi-fələk, gərdişi-dəvvar
nədir?
Günəşin
qürsü nədən Yer üzünə şölə verir,
Ya bu bir məşələdə nur nədir, nar nədir?
Suallar,
suallar, suallar... Nigaran, həyəcanlı, daim axtaran, sakitlik
bilməyən insan fikri, rəsmi ehkamların, hazır
cavabların kəsif havasında boğulan insan şüuru! Şübhə - etiraz yolunun ilk addımıdır
və “şəkkaka lənət” deyənlər nə dediklərini
yaxşı dərk edirdilər. Təsadüfi deyil ki, Nəsimi
poeziyasında bu qədər suallı rədif var: Hanı? Hardasan? Nədir? Nedər? Nə? - şair bu sualları dönə-dönə təkrar
edir. O, yaradılışın məna və məntiqini
arayır. Bu qəddar və anlaşıqsız dünyada
öz təsəllisini-sevgili yarını arayır:
Canımı yandırdı şövqün, ey
nigarım, qandasan?
Gözlərim nuri, iki aləmdə varım, qandasan?
Şair Diogen sayağı insan axtarır. Kamil, ləyaqətli,
vəfalı və gözəl insan.
Qanı bir əhdü-peymanı bütün yar?
Qanı bir qövlü gerçək doğru dildar?
Qanı əhdində
şol sabit qədəm kim,
Qoyum anın adın doğru vəfadar?
Nəsimi cavabı islamın cənnət-cəhənnəm
vədlərində, mələklərə, iblislərə
inamında axtarmırdı, real həyatda, real insanın
varlığında arayırdı. O, öz əsrini acı-acı lənətləyirdi.
Cahanın və dövranın etibarsızlığından
şikayətlənirdi, amma insan mənliyinə təntənəli
himn kimi səslənən bu ölümsüz misralar da Nəsiminindir:
Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam!
Gövhəri-la-məkan mənəm, kövnü məkana
sığmazam.
Kövnü
məkandır ayətim, zatınadır bidayətim,
Sən bu
nişan ilə məni bil ki, nişanə
sığmazam.
Gərçi-mühiti-əzəməm,
adım Adamdır, adəməm,
Tur ilə kün-fəkan mənəm, mən bu məkanə
sığmazam.
Nəsimi
son addımı da atdı: o, Mənsurun faciəli aqibətini
bilə-bilə onun məşhur müddəasını təkrar
etməkdən çəkinmədi: “Ənəlhəqq” - Mənəm
allah! Mənsur iddiasını Nəsimi dəfələrlə
poetik şəkildə təkrar edir:
Bulmuşam
həqqi-ənəlhəqq söylərəm,
Həqq mənəm, həqq məndədir, həqq
söylərəm.
Nəsimi
Mənsurun yalnız fikrini deyil, şəxsiyyətini, taleyini,
qətl qəhrəmanlığını da tərənnüm
edir, sanki öz aqibətini də irəlicədən
görür:
Daimi ənəlhəqq
söylərəm,
həqdən çü Mənsur olmuşam
Kimdir məni
bərdar edən,
bu şəhrə
məşhur olmuşam.
Fəzlullah Nəiminin edamından sonra hürufiləri
daha da amansızcasına təqib etməyə
başladılar. Bu təqiblər Nəsiminin mətanətini
qırmadısa da, o, ömrünün bütün qalan hissəsini
qürbət ölkələrdə keçirməli oldu.
O, Yaxın Şərqin bir sıra iri və xırda şəhərlərini
dolaşır. Türkiyədə, Ərəb
ölkələrində Nəsimi öz fəlsəfi
ideyalarını təbliğ edir və yeni-yeni tərəfdarlar
qazanırdı. Taleyi isə ona yeni bir
sınaq hazırlamışdı - Hələb
imtahanını. Nəsiminin həyat yolu haqqında
düşünərkən onun ömrünün kəskin
dramatik keşməkeşlərinə mat qalırsan, elə
bil bu müasir bir yazıçının qurduğu
süjetdir: tale onu tez-tez mürəkkəb əxlaqi imtahanlar
qarşısında, eksiztensial seçim qarşısında
qoyur. Hələbdə Nəsiminin şeirlərini
oxuyan bir gənc ələ keçir. Ölüm
hədəsinə baxmayaraq, o, yenə də israr edir ki,
oxuduğu şeirləri özü yazmışdır və
hər bir cəzaya hazırdır. Yeni bir sınaq və
bu sınaqdan da Nəsimi mərd çıxır: divanxanaya gəlib
adını deyir, şeirin müəllifi olduğunu təsdiq
edir. Gəncin həyatı xilas olur. Nəsiminin də aqibəti həll olur.
Nəsiminin
edamı, onun qətlqabağı cəsarəti şairin
adını Şərqdə daha da şöhrətləndirdi
- Nəsiminin üç cəhətinə - şairliyinə,
filosofluğuna, hürufi təbliğatçılığına
- dördüncü bir cəhəti - şəhidliyi də əlavə
olundu. Azərbaycanda yaranmış hürufilik az
bir müddətdə bütün islam Şərqinə
yayılır və bunun əsas səbəblərindən
birini Nəsiminin qəhrəman ömrü və qəhrəmancasına
ölümündə görmək gərəkdir. Altı əsr ərzində Nəsiminin adı din təəssübkeşləri
qarşısında əyilməzlik simvolu kimi yaşayır.
Xalq poeziyamızda da bu ad başqa mifoloji və ədəbi
obrazlarla bir sırada mətanət və igidlik rəmzi kimi
daxil olmuşdur.
Gözəllik
soy iləndir
Şahmar
da soy ilandır
Nəsimi
tək bu aşıq
Yolunda soyulandır.
Sarı Aşığın bu bayatısında xalq
zehniyyətində Nəsiminin mövqeyi dəqiq ifadə
olunub. Nəsiminin insani hünəri, amma ondan da vacib -
böyük poeziyası Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafına - Həqiqi, Xətai, Həbibi, Kişvəri,
Füzuli, Vidadi, Vaqif yaradıcılığına
danılmaz təsir göstərmişdir.
Nəsiminin böyük hünəri ondadır ki, o,
doğma Azərbaycan dilində nəfis divan yaratmış ilk
böyük şairimizdir. Şəxsiyyət və
sənətkar kimi Nəsimi başqa şərq ədəbiyyatlarına
da güclü təsir göstərmişdir. Nəsiminin şöhrəti ta əskidən bəri
Vətənin hüdudlarını aşmaqla bərabər,
dövrünün, zamanın çərçivələrini
də qırıb keçmişdir. XV əsrdə
Nəsimini hörmətlə dahi özbək şairi Əlişir
Nəvai yad edir. XVIII əsrdə onu
ehtiramla türkmən ədəbiyyatının klassiki Məhtimqulu
xatırlayır. Nəsiminin poetik qüdrətinə
heyranlıq yalnız coğrafi və zaman sərhədlərini
deyil, dini hasarları da dəf edirdi. Nəsiminin
poeziyası xaçparəst Ermənistanda geniş
yayılmışdı. Dindarlar - indi də xristian
dindarları - Budax Amtesini “Nəsimi şeirlərini oxuyub
camaatı qızışdırdığı”
üçün yandırmağı fitva vermişdir. XVII əsrdə Ermənistanın başqa bir
istedadlı şairi Xaçatur Diqranakersi şəhər
küçələrində gur səslə Nəsimi
şeirlərini oxuyurmuş.
Onun da aqibəti Nəsiminin aqibəti kimi olmuşdur.
***
Bir çox şeirlərində Nəsimi
özünü laməkan adlandırır. Şair həmin
anlayışı sufi - hürufi mənasında
işlədir, amma onun öz taleyini yada salanda bu anlayış
yeni, daha dərin məna kəsb edir. Azərbaycan
oğlu, Şirvan övladı Nəsimi bir çox ölkələri
sərgərdan dolaşıb və ərəb şəhərində
torpağa tapşırılıb. Onu
teymurilər təqib edib və Misir Məmlük
sultanının fərmanıyla öldürüblər.
Onun şöhrəti islam
dünyasını aşıb keçib.
Can ilə
həm cahan mənəm, dəhrilə həm zaman mənəm
Gör bu lətifəyi ki, mən, dəhrü zəmanə
sığmazam.
Zərrə
mənəm, günəş mənəm, çarilə pəncü
şeş mənəm.
Surəti gör bəyanilə, çünki bəyanə
sığmazam.
Şair haqlıdır. O, nə öz diyarına, nə öz dininə, nə də öz əsrinə sığdı. Hürufi ideyaları uğrunda canını fəda etsə belə, bu ideyaların çərçivəsinə də sığmadı. Ölümünə də sığmadı, son şeirinin, son misralarının dönməzliyi, inadıyla ölümünü belə adlayıb keçdi. Doğrudan da Nəsimi laməkandır. Və biz əlavə edə bilərik; həm də lazamandır. Zamana, zamanlara sığmayan bir dahidir.
Ölümündən bir qədər qabaq Nəsiminin müəllimi Fəzlullah Nəimi müridinə Bakını tərk etməyi məsləhət vermişdi. Bakıda hürufilər xüsusi bir qəddarlıqla təqib olunurdular. Nəsimi müəlliminin vəsiyyətinə qulaq asdı. Bakını tərk etdi və yalnız altı yüz ildən sonra Azərbaycanın paytaxtına qayıtdı. Ölməz şeirlərilə, insanlıq hünərilə, şəhərimizdə ucaldılacaq əzəmətli abidəsiylə qayıtdı. Özünü laməkan hesab edən şair, məkansız qalmadı, o, milyonlarla insan üçün əziz və doğma oldu, bütün qabaqcıl bəşəriyyətin iftixarına çevrildi.
İndi əzəmətli kosmik marşrutlar ərəfəsində biz fəxr edə bilərik ki, Nəsimi irsi də dünyanın mədəni sərvətləri sırasında insanlığın uzaq dünyalara aparacağı qiymətli ərməğandır. Və ona görə də biz Nəsiminin bir misrasını - onun düşünə bilmədiyi kimi, lakin bizim - kosmik əsr çağdaşlarının düşünə biləcəyi mənada qavrayırıq:
Məndə sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam.
İyul, 1976
ANAR
Xalq
yazıçısı, Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin sədri
525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.-
S.10-11-12.