Şərq əhvalatlarından Qərb
bestsellerlərinə
Mədəniyyətin yaranmasının və
formalaşmasının coğrafi yerini müəyyən etmək
xalqların və kütlələrin fərdi
psixologiyasını öyrənməyə
yardımçı olur.
Bunun vacibliyi ondadır ki, sürətlə dəyişən
dünyada nəyin dəyər olduğunu müəyyən
etmək, daha yaxşı yaşam formasını fikirləşmək
çətin olmasın. Orta Şərqin dastanları, daş kitabələri,
məişət qaydaları, musiqiləri məlum olduğu qədər
qədimdir. “İkiçay arası şəhərlər”
başda inanc sistemi olmaqla, o dövrdəki bəzi xüsusi
qanunların (məsələn, ticarət, vergi və s.)
meydana gəlməsinə şahidlik edən ilk kult ərazilər
olub. Daha sonralar yunanlardan, qədim
romalılardan öyrənəcəyimiz elmlərin təməlini
də Şərq alimlərinin, sahətçilərinin
qoyduğu şübhəsizdir. Eyni zamanda
da ədəbi mətnlər, poetik düşüncə də
Şərqin məhsuludur deyə bilərik. Aşağıda haqqında
danışacağımız bestselleri misal çəkərək,
əslində, mövzuların və sualların da təməlini
şərqdə axtarmağımız səbəbsiz deyil.
Hazırda dünyanın yaşayan ən böyük
yazıçılarından ikisi - Salman Rüşdi və
Orhan Pamuk iki ən böyük ədəbi mətni - “Gecəyarısı
uşaqları” və “Mənim adım qırmızı”
romanlarını ənənəvi Şərq
nağıllarına, Şərq məişətinə
istinadən yazıblar. “Gecəyarısı uşaqları”nda
Hindistan, onun tarixi, adət və ənənələri, siyasi
durumu, “Mənim adım qırmızı”da isə qədim nəqqaşlıq
sənəti, Şərq üslubları, fars
hekayələri, Nizaminin mətnləri, Osmanlı məişəti
ön plandadır. Bu da yeni
romançılığın yenidən şərqə
qayıtması deməkdi. Və ya təkcə Latın
Amerikası ədəbiyyatında deyil, dünya ədəbiyyatında
da keçid
dövrü yaradan yazıçısı Borxes də bu
siyahıda ola bilər. Məşhur “Əlif”,
“Zair” hekayələri qədim ərəb mətnlərindən
təsirlənmələrdir. İtalo
Kalvinonun Nizaminin “Yeddi gözəl” poeması haqqında
yazdığı essedə isə şərqi ədəbiyyat
üçün ən yaxşı məktəb
adlandırır. Şərq və Qərb
haqqında bu qədər.
Mövlana “Məsnəvi”də xəlq olunmuşların
(müəllifin dili ilə desək) və kainatın bir
bütöv olduğunu yazır. Eyni tablonun ahəngdar
rəngləri kimi. Mövcud olduğumuz
kainatda (ulduzlar sistemində) hər şey harmoniyadadır.
Biz digər insanların, təbiət hadisələrinin
bir parçasıyıq. Hər kəs bu
rəngli rəsmdə öz gözəlliyi, öz yeri ilə
tamdır. Buna görə, həyatımızda
baş verən (verəcək olan) kiçik-böyük hadisələrin
hamısı həm də aid olduğumuz toplumun, cəmiyyətin,
ulduzların köməyi ilə olur. Bizim
aramızdakı əlaqə isə istək və məqsədlərdir.
İstədiyimiz andan, arzu etməyə
başladığımız saniyədən, xəyalını
qurarkən artıq hər şey bizim o istəyə, o məqsədə
çatmağımıza yardım etməyə
başlayır. Xoşbəxt yaşamaq
üçün dünyanı arzuya çevirmək
lazımdır. Arzu edəndə hər
şey bir bütünə çevrilir. Alqoritm
kimi hər şey bizi ünvana çatdırmaq
üçün sistemləşir. Şərq
fəlsəfəsində insan iradəsi haqqında, onun sərhədləri
daxilində dünyanı dəyişmək gücü barəsində
minlərlə kiçik hekayə var. Ən gözəl əhvalatları
isə sufilər danışıb. Mövlananın
arzulamaq və istəmək, kainatla, ruhla insan arasındakı
vəhdətdən bəhs edən hekayələri əsasında
müasir dünyanın ən populyar imzalarından biri - Paulo
Koelyo iyirmi gün ərzində dünyada ən çox
satılan kitabı - “Kimyagər”i yazdı.
Əsərin məzmunu bizə getdiyimiz yolda
yorulmamağı, o yoldan imtina etməməyi
danışır. Və biz mübarizəni dayandıranda
axtardığımız qarşımıza
çıxır. Romanda gənc
çobana yuxuda gördüyü xəzinəni tapmaqda yuxusu,
cadugər, quldurlar, yollar, külək, Günəş və
başqa mövhumlar kömək olur. Hər
şey - onu xəzinəyə aparan yol əvvəlcədən
müəyyən olunub. İndi
bütün dünya çobana kömək edir. Burada lazım olan bircə şey var - dayanmadan istəmək.
İstədiyinin sənin üçün nə
qədər böyük anlam daşıdığının
fərqinə varmaq, ona həyatını dəyişəcək
son şey kimi baxmaq və yorulmadan əllərini ona tərəf
uzatmaq. Arzularınla danışmaq, onlardan
yolu öyrənmək, həyatı, sənə verilən
zaman fasiləsini o arzuların içinə
sığışdırmaq, arzuları həmişə
cibində ən dəyərli əşya kimi gəzdirmək,
ona inanmaq lazımdır. Bu yolda - səni
arzularına aparan yolda əlinə düşən
bütün fürsətləri dəyərləndir, anı
yaşa. Yaşadığın an,
inandığın arzu səni var edən yeganə qüvvədir
və o göylərdə, başqalarında yox, sənin
öz ürəyində və ağlındadır. “Həyat, doğrudan da, öz yolu ilə gedənlərə
lütfkardır”. Öz yolunu kainata deməkdən
çəkinmə. O, sənə mütləq kömək
edəcək.
Var olan hər şey bir ruhun içərisindədir,
şərq inancına görə. Biz o ruhdan qopmuşuq.
Deməli, hər şeyə qadir olan biz
özümüzük. İçimizdəki
güc bizə məxsusdur. Bizdən sonra
o, yenidən böyük ruha qayıdır. Həmçinin də axtardıqlarımız, istədiklərimiz,
arzu etdiklərimiz - onlar da bizi kimi eyni ruhun bir hissəsidir.
Biz onu axtararkən o da bizi axtarmağa
başlayır. Yetər ki, istədiyinizi
sevməyi bacarasınız. Sevəndə
hər şey mümkün olmağa başlayır. Siz asanlıqla suya, küləyə, Günəşə
çevrilə bilirsiniz. Təbii ki, onlar
buna razı olduğu andan sonra. Bəs
kainat bizə nə vaxt kömək etməyə razı olur?!
Biz həqiqətən istəyəndə və
istədiyimizi dürüstcə sevəndə. Məsələ nə istədiyinizdə deyil bu
mövzuda. Məsələ nə istəmədiyinizdir.
İstəmədikləriniz sizi istədiklərinizə
aparan yola haşiyələr çəkir və siz o yoldan
heç vaxt kənara çıxmırsınız. Deməli, insan birinci növbədə nə istəmədiyini
bilməlidir.
Yalnız bir şey arzuları imkansız edir -
uğursuzluq qorxusu. Uğursuz olmaqdan qorxmadan irəli getmək dünyaya
inandığınızın ən yaxşı sübutu ola bilər. “Dünya Allahın
görünən hissəsidir” yazır müəllif. Deməli, inanmaq ilk buradan - durduğunuz nöqtədən
başlayır. Bizim arzu etdiklərimiz
inandıqlarımızla bizə gəlib çatır.
“Ən qaranlıq anlar sübhə yaxın olur”.
Davamlı
şəkildə öz yolunuzda ayağınızın
altında daşlar ola bilər və siz
yıxıla bilərsiniz. Bu zaman
arzuladıqlarınızdan imtina etməyin. Yıxılmaq daha yaxşı qalxmaq
üçündür. Daha yaxşı
davam etmək üçündür. Daha
çox istəmək üçündür. Əsərin baş qəhrəmanı yuxusunda
gördüyü, tapmaq üçün Misirə qədər
gedib çıxdığı xəzinəni axtarana qədər
onlarla hadisə yaşayır. Ən sonda
ölümlə üzbəüz qalır və o anda kainat
ona həqiqi xəzinənin yerini quldurların dili ilə
deyir. Arzularımız bizə əzab da
verə bilər, buna onların haqqı var. Çünki onlar
daha yaxşı həyatı vəd edir - istədiyimiz həyatı.
“Hər şey Dünya Ruhuna hopmuşdur və əbədi
olaraq orada qalacaqdır”.
İstəməyin əsas şərti sevməkdir. Sevərək
istəyəcəksiniz ki, sevgi ilə tapasınız. Və tapmayanda axtardıqlarınızın
“Dünya Ruhunda” olduğunu düşünüb öz məqsədinizə
daha çox bağlanmalısınız. Siz
- arzuladıqlarınız və Siz eyni yerdəsiniz,
Mövlana kimi desək, bir Allahın içindəsiniz. Sevəndə insan səbəb axtarmır, sadəcə
sevir. Arzular sevginin ətalətdə olan
halıdır. Seçdiyiniz yolda
ovuclarınıza alıb yeriyin sevgini, daha tez
tapacaqsınız. Daha asan. Sevgi kainatda maqnit kimidir. Sizə
uyğun olan hər şeyi sizə çəkər, gətirər.
Sizin üçün olmayanları itəliyər.
Bütün qanunlar, bütün qaydalar sevgi
üçün hesablanıb. Onun
sonluğu üçün hazırlayıb hər şey
özünü. Zaman-zaman sevgi başqa nəsnələrə
çevrilir, amma bitmir. Enerji kimi, əbədi
enerji kimi. Bir haldan başqa hala keçir,
bitmir. Onun başlanğıcı və
sonu olmur. Sevgi bitmirsə, tükənmirsə,
deməli, arzularımız da bitmir, tükənmir. Hər saniyə yeni nələrsə istəyirik.
Kitabın adı da məhz buradan götürülüb. Tərkib, daxili qatla bağlı olan mənasında. Dünyanı bütöv edən elementlərin görünməz duyğulara çevrildiyi an - arzuların, sevginin yarandığı dəqiqə haqqında. Bunları edəcək kəs - Kimyagərdir. Romanın baş qəhrəmanına yol boyu kainat, məqsədlər haqqında danışdıqları, gah külək, gah Günəş şəklində qarşısına çıxıb yol göstərməsi sonda gəncin axtardığı xəzinəni tapmasına, sevdiyi qıza qovuşmasına səbəb olur. Müəllifin digər əsərləri kimi “Kimyagər” də sadə dildə, bir xətli süjetə malik, pozitiv sonluqludur. Şərq pritçalarına, sufi hekayələrinə istinad edən müəllif əsərin coğrafiyasını da Şərqdə seçir. Misir pramidaları, çöllər, səhralar bizə İslam coğrafiyasını xatırladır.
Romanın bizə vermək istədiyi mesaj
arzularımızı yadımıza salır. Arzu etməkdən
yorulmamağı tövsiyə edir. Dünya bizim arzu etməyimiz
və istəməyimiz üçün yaranıb. Bu yolda O, özü bizə kömək edəcək.
Sadəcə istəmək lazımdır. Şərqin
öyrətdiyi, Qərbin tətbiq etdiyi ən böyük
düsturdur bu.
Rəvan
CAVİD
525-ci qəzet.- 2019.- 19 yanvar.- S.19.