Taleyi xalqının qədəri
ilə bir yazılmış "Səma şairi"
ÜMUMMİLLİ
LİDER HEYDƏR ƏLİYEVİN HÜSEYN CAVİD
İRSİNƏ BÖYÜK QAYĞISI DAHİ
ŞAİRİN XATİRƏSİNƏ SONSUZ EHTİRAM
NÜMUNƏSİDİR
Taleləri bənzər olan insanları bir-birinə bağlayan məqamlar çox olur. Və elə
insanlar da var ki, onların taleyi öz xalqının qədəri
ilə bir yazılıb. Onların simasında xalqın tarixini,
xalqın simasında onların varlığını görməmək,
duymamaq mümkün deyil.
Böyük mütəfəkkir, dahi Azərbaycan
şairi Hüseyn Cavidlə bərabər sürgün həyatını
yaşayan minlərlə azərbaycanlının
ağrılı-acılı taleyi kimi. Acılar xatirəyə
çevriləndə isə çiyinlərindəki
dağın qalxdığını, dərdin
azaldığını hiss edirsən. Ancaq nə
yazıq ki, o zaman da itirilənləri geri qaytarmaq
mümkün olmur...
"Bu həyatı
təsvir etmək sözlərə belə əzab verər"
Vətəndən sürgün edilməyin nə demək
olduğunu bir cümlə ilə də anlatmaq olar, bir kitabla
da. Bəzən anlatmağa gərək qalmaz, bu hissi
yaşayanlar duyar səni. Bəzən isə
dilinə gətirə bilmədiklərin boğazında
düyünlənib qalar. O düyünlər
açılanda isə təsvir etdiyin həyat sözlər
üçün belə işgəncəyə çevrilər.
Atam Əliyev Zeynalabdin Kərbalayi Ələsgər
oğlu 1937-ci ildə ailəsi ilə birlikdə doğma vətəni
olan Zəngəzurun Comardlı kəndindən çox uzaqlara
- Qazaxıstanın ilan mələyən çöllərinə
sürgün edilir. Həm də onlarla yanaşı, minlərlə
azərbaycanlı vaqonlara doldurulub sürgün olunur.
Qazaxıstana çatdıqdan sonra elə ilk aylardan
başlayaraq, insanlar kütləvi şəkildə
qırılır. Kimisi ilan-əqrəb sancmasından, kimisi
ağır həyat şəraiti nəticəsində
müxtəlif xəstəliklərdən dünyasını
dəyişir. Bütün bunlar isə
atamı dərindən kədərləndirir. O çətin
vəziyyətdə elə bir adama ehtiyac var idi ki, həyatda
qalmağın yolunu tapsın və hər kəsə yol
göstərsin. Nəfəs almaq hələ
yaşamaq demək deyil ki. Bu çətinliklərə
və gərginliyə baxmayaraq, yaşamaq uğrunda mübarizə
aparan insanların əksəriyyəti möhkəm iradə
göstərərək həyatda qalmaq üçün
mücadilə ediblər. Təbii ki, bu da
onlar üçün yetərli deyildi, çünki bu
sürgün məkanı vətəni qətiyyən əvəa
edə bilməzdi.
Uzun illərin
əzab-əziyyətindən sonra, 1956-cı ildə bəraət
alaraq 1959-cu il avqust ayının
axırında vətənə qayıdan yüzlərlə
azərbaycanlının içində ailəlikcə biz də
var idik. Amma anam, nənələrim və
babalarım orada vəfat etdiyindən məzarları da o yerlərdə
qalmışdı. Onda mən 7-ci sinifi
yeni bitirmişdim.
Atamgillə
vətəndən necə getmişdiksə, eləcə də
qayıtdıq - vaqonlarda... Amma bu dəfə
çox sevincliydik. Bu böyük
"karvan"ı Bakı camaatı sevgi və qayğı
ilə qarşıladı. Bizi
Pirşağı sovxozunda yerləşdirdilər.
Bu, Azərbaycan üçün önəmli tarixi hadisə
idi; ancaq digər böyük tarixi hadisə isə dahi şəxsiyyət,
xalqımızın Ümummilli lideri Heydər Əliyevin bizlərlə
görüşə gəlməsi oldu. Bu, onun sadəcə
vəzifə borcu deyildi, həm də yüksək insani
keyfiyyətindən irəli gəlirdi. Yadımdadır,
akademik Həsən Əliyevlə birlikdə gəlmişdilər
və hər vəchlə çalışırdılar ki, vətənə
dönən bu əzabkeş insanların həyat şəraitini
yaxşılaşdırsınlar. Nə qədər
əmək qabiliyyəti olan cavanlar var idisə,
hamısının işlə təmin olunmasına imkan
yaradıldı. Xəstələr xəstəxanalara,
məktəb yaşda olan uşaqlar isə məktəblərə
yerləşdirildi. İnsanlar onlara verilən
boş ərazidə özlərinə ev-eşik tikməyə,
şərait qurmağa başladılar. Beləcə,
Razin, yəni indiki Bakıxanov qəsəbəsində yeni
küçə salındı. Bir sözlə,
sürgündən qayıdan soydaşlarımıza bu iki
böyük vətəndaşın, alovlu vətənpərvərin
təşəbbüskarlığı ilə xüsusi diqqət
və qayğı göstərildi.
"929"dan
Hüseyn Cavid küçəsinə keçid
1964-cü ilin bir günü atam işdən evə gələndə
görür ki, küçənin girişinə "929-y
proezd" yazılıb. Bu "nömrələmə" atama
sürgün həyatını xatırladır. Ona görə də qərara gəlir ki, Razin
(Bakıxanov) qəsəbə sovetliyinə gedərək məsələni
aydınlaşdırsın. Sovetlikdə deyirlər
ki, küçə bundan sonra belə adlandırılacaq.
Təbii ki, atam bundan çox narahat olur və o
zamankı DTK-ya - Heydər Əliyevin qəbuluna gedir. Çünki bu böyük şəxsiyyət hələ
1959-cu ildə atama deyibmiş ki, sürgündən vətənə
qayıdanların nə problemi olsa, ona müraciət etsinlər.
Qəbul zamanı atam küçəyə
verilən adla bağlı narazılığını
bildirir və deyir ki, biz sürgündə nömrələnərək
"baraklarda" yaşamışıq. İndi
isə vətəndəyik. Sizin köməyinizlə,
məsləhətinizlə ev-eşik tikdik və sevindik ki,
artıq doğma Azərbaycanda azadıq, öz
respublikamızın vətəndaşıyıq.
Küçənin adına hansısa azərbaycanlı
alimin, qəhrəmanın, şairin adını verərlər,
lakin bu küçəni nömrələyiblər. Mən
orda yaşayan bütün sakinlərin bu məsələdən
narazılığını bildirməyə gəlmişəm...
Bir
neçə aydan sonra Heydər Əliyevin məsləhəti
və sakinlərin razılığı ilə lazımi sənədlər
toplandı, həm dahi sənətkarın xatirəsinə
ehtiram, həm də repressiya qurbanı olan bütün
soydaşlarımıza hörmət nişanəsi olaraq,
küçəyə Azərbaycanın böyük şairi,
repressiya qurbanı Hüseyn Cavidin adı verildi. H.Cavidin adının küçəyə verilməsinin
rəsmiləşdirilməsində lazım olan sənədləri
o zaman mən toplamışdım və bu mənim
üçün həm məsuliyyətli tapşırıq,
həm də ilk ictimai fəaliyyət idi. Qeyd
edim ki, mənim ilk yazım da məhz dahi Hüseyn Cavidə həsr
olunmuşdu.
Hüseyn
Cavidin ana torpağa qovuşması
Ulu
öndər Heydər Əliyev sadəcə Bakıxanovda yerləşən
küçəyə Hüseyn Cavidin adını verdirmədi,
həm də Cavidin özünü doğma torpağına
qovuşması, nəşinin Naxçıvana gətirilməsi
üçün misilsiz işlərə imza atdı. O
dövrdə, yəqin ki, Heydər Əliyevin özündən
başqa kimsənin inanmadığı parlaq bir niyyət məhz
onun polad iradəsi sayəsində gerçəkləşdi.
Ölməz şairin nəşi uzaq, qərib, şaxtalı
məkandan doğma yurduna gətirildi, vaxtilə
yaşadığı, hazırda ev muzeyinə
çevrilmiş binaya gətirildi və uzun ayrılıqdan
sonra Cavid həmin gün evində "gecələdi". Sonra isə Naxçıvan Dram Teatrında vida
görüşünün ardından, Cavid bağında
torpağa tapşırıldı.
Böyük
ədibin Naxçıvanda ucaldılan məqbərəsi
Azərbaycanın
görkəmli memarı, Hüseyn Cavid məqbərəsinin
müəllifi Rasim Əliyev "Xatirələr"
kitabında H.Cavidin Naxçıvanda ucaldılan məqbərəsi
barədə yazır: "1996-cı ilin əvvəli idi. Bir gün səhər məni Prezident Aparatına dəvət
etdilər. Böyük Azərbaycan
şairi Hüseyn Cavidin Naxçıvanda ucaldılması nəzərdə
tutulan məqbərəsi müzakirə ediləcəkdi.
Vaxtından əvvəl gəlmişdim deyə,
Hüseyn Cavid məqbərəsinin müxtəlif memar və
heykəltaraş qrupları tərəfindən
hazırlanmış layihələrin təqdim olunduğu zala
ötürdülər məni. Hələ heç kim yox idi. Hər bir işə
diqqətlə baxandan sonra oturub gözləməyə
başladım. Saat 10-a yaxın dəvətli
qonaqlar, layihə müəllifləri gəlməyə
başladılar. Bir qədər sonra isə Azərbaycan
xalqının bütün dövrlər üçün
böyük oğlu Heydər Əlirza oğlu Əliyev zala
daxil oldu...
Deməliyəm
ki, "Cavid mövzusu" mənim üçün doğma
idi, çünki illər əvvəl heykəltəraş,
Xalq rəssamı və akademik Ömər Eldarov, eləcə
də Əməkdar incəsənət xadimi, memar Yusif Qədimovla
birlikdə biz Hüseyn Cavidin Bakıda ucaldılan heykəl və
park kompleksini bərabər işləmişdik.
Bilirsiniz ki, Heydər Əliyev hələ Sovet
İttifaqının mövcud olduğu o dövrlərdə
Hüseyn Cavidin nəşinin Sibirdən Bakıya,
Naxçıvana gətirilməsinə və orda da yenidən
doğma torpağa tapşırılmasına nail olmuşdu. Ancaq Heydər Əliyevin
indiki düşüncəsi də belə idi ki,
Naxçıvanda - Hüseyn Cavidin doğma yurdunda şairə
məqbərəsi ucaldılmalı, ev
muzeyi tikilməlidir. Heydər Əliyevin
özü, onu müşayiət edən köməkçiləri,
digər dövlət xadimləri ilə birgə bütün
layihələrə bir-bir diqqətlə baxdı və mən
hiss elədim ki, nəsə onun ürəyincə olmadı,
layihələr lazımi səviyyədə deyildi".
Rasim Əliyev kitabda bunu da qeyd edir ki, həmin tədbirdən
sonra Heydər Əliyevin qəbulunda olub. Və əgər o, razı
olarsa, bu layihənin işlənib hazırlanmasını
öz üzərinə götürmək istədiyini bildirib:
"Çox məşğul olsa da, nəzərlərini
qaldırıb qayğılı baxışları ilə
üzümə baxdı və mənə ona yaxın oturmaq
üçün yer göstərdi: ..."Əgər
bacararsansa, bu layihə ilə sən məşğul ol, amma
unutma ki, vaxt yoxdur, sənə üç gün möhlət
verirəm"... "Üç gün azdı,
çatdırmaram", - deyə etiraz eləmək istəsəm
də, Heydər Əliyevin xasiyyətini, mənə işləmək
üçün imkan verəcəyini bildiyimdən eləcə
"yaxşı" dedim". Beləliklə,
Hüseyn Cavid məqbərəsinin memarlığı Əcəmi
Naxçıvani, Naxçıvan memarlıq ənənələri
və bu ənənələrin müasir transkripsiyası əsasında
quruldu.
1996-cı
il oktyabrın 29-da H.Cavid məqbərəsinin
təntənəli açılışı oldu. Mərasimdə Heydər Əliyev tarixi nitq söylədi,
görkəmli Azərbaycan mütəfəkkirinin nəşinin
Bakıya gətirilməsinin tarixçəsindən
danışdı. Və bu hadisənin Azərbaycan
xalqı, Azərbaycan tarixi üçün nə qədər
vacib olduğunu, xalqın Cavid kimi övladlarını həmişə
xatırlamağa borclu olduğunu söylədi..."
Ulu
öndərin bu kəlamı da Cavid irsi haqqında
böyük uzaqgörənliklə deyilmiş, dahiyanə
fikirdir: "Xalqımız, tariximiz nə qədər
yaşayacaqsa, Hüseyn Cavid irsi də o qədər
yaşayacaq və xalqımız ondan istifadə edəcək".
Ali dəyərlər
yaşadılır
Ulu öndər Heydər Əliyevin Hüseyn Cavidin xatirəsinə
bəslədiyi dərin sevgi və hörmət hissi ənənəyə
çevrilmiş və bu əvəzolunmaz irsə dövlət
qayğısını əbədiləşdirmişdir. Belə ki, möhtərəm
Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin Hüseyn Cavidin 135 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında 24 oktyabr 2017-ci il tarixli Sərəncamı şairin xatirəsinə
dərin hörmət və ehtiramın bariz nümunəsidir.
Sərəncamda deyilir: "Hüseyn Cavid son dərəcə
dərin məzmunlu yaradıcılığı ilə
çoxəsrlik Azərbaycan ədəbiyyatı xəzinəsinə
tarixi-mədəni dəyərlər bəxş etmiş
qüdrətli söz sənətkarıdır. O, Şərqin
zəngin fəlsəfi-poetik irsi zəminində yüksələrək
və dünya romantizm ənənələrindən uğurla
bəhrələnərək Azərbaycan xalqının ədəbi-bədii
fikir salnaməsinə parlaq səhifələr
yazmışdır. Mütəfəkkir sənətkarın
neçə-neçə oxucu və tamaşaçı nəslinin
estetik zövqünü müəyyənləşdirən əsərləri
bu gün də öz monumentallığını və
yüksək təsir gücünü qorumaqdadır. Totalitarizmin çoxsaylı qurbanlarından biri kimi
Cavidin adı doğma xalqının təfəkküründə
obrazlaşmışdır. Ağır
repressiya illərində mənən sarsılmadan keçdiyi
ibrətamiz həyat yolu onu yaddaşlarda sənətkar şəxsiyyətinin
bütövlüyünün rəmzinə
çevirmişdir".
Taleyi
xalqının qədəri ilə bir yazılmış,
öz dəst-xətti ilə Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni mərhələ yaratmış, sələf və xələflərinə
bənzəməyən Hüseyn Cavid qəlbinin dediklərini
yazan, ömrü boyu həqiqətin əsiri olan, ancaq gözəlliyə
tapınan qeyri-adi bir mütəfəkkir idi. Faciəli
ömrün qəmli dastanını yazan şair H.Cavidin
söykəndiyi həqiqətin bir mənası olub:
xalqını azad, xoşbəxt, millətini birlikdə, vətənini
isə sivil dövlətlərin sırasında görmək.
Bu həqiqəti tapmaq və ona qovuşmaq
yolunda Cavid dövrünün sərt qadağaları, sədləri
ilə üzbəüz dayanıb.
Onun bədii düşüncəsi, yazıları sənət
tariximizin əvəzsiz nümunələri idi. Həyat və
yaradıcılığı, əsərləri və ədəbi
mövqeyi ədəbiyyatşünaslıqda, bədii estetik
fikir tarixində, dərslik, metodik vəsait və məqalələrdə
geniş tədqiq olunan, öyrənilən böyük şəxsiyyət
Hüseyn Cavid XX əsr Azərbaycan və dünya romantizmin
görkəmli nümayəndəsi və gözəlliyi, həqiqəti
dərk etdirən, yaşamaqla yanaşı,
yaşamağın sirlərini öyrədən dahilərlərlə
bir sırada adıçəkilən, millətin tərəqqi
və nicat yolunu sənəti və idrakı ilə dərk edən,
bu əsasda aydın çıxış yolunu göstərməyə
çalışan sənətkardır.
Taleyi onun üzünə gülmədiyi məqamda Cavid bu dünyanın əzablarından uca göylərə üz tutdu, sözün ən ülvi mənasında "Səma şairi" oldu.
Leyla
GƏRAYZADƏ
Filologiya elmləri
doktoru, BDU-nun professoru
525-ci qəzet.-2019.-23 yanvar.-S.6.