“Avrasiyaçılıq ideyalarına Azərbaycandan baxış”

Müasir dünyada gedən proseslər o qədər mürəkkəb və çoxşaxəlidir ki, hər hansı bir ideologiyanın nə qədər uğurlu və real olacağı haqqında fikir yürütmək kifayət qədər çətindir.

Dövlətlərarası inteqrasiya, qloballaşma prosesi gücləndikcə hansısa regional ideologiyaların, dünya xəritəsində müəyyən bir bölgənin birliyi üçün cəhdlərin əhə­miyyəti azalır. Ancaq digər tərəfdən , dünyanın siyasi səhnəsində qütbləşmələrin, sövdələşmələrin hələ sən­gimədiyi aydın görünür. Xüsusilə XX əsrdə daha da sürətlənən siyasi qübləşmə bu gün öz gücünü gös­tər­məkdədir. Siyasi birliklərdən fərqli olaraq, xalqların vahid humanitar məkanda, etno-mədəni birliklərdə daha sıx birləşməsi, öz milli identikliklərini qoruyub saxlamaqla bir-birinə sıx inteqrasiya olunması uğrunda mədəni, fəlsəfi, kulturoloji baxışlar, fikirlər daim bədii elmi ədəbiyyatda ortaya çıxmış, bu ideyaların təşəbbüskarları öz fikirlərini elmi nəzəriyyələrlə ortaya qoymuşlar.

Bu gün dünyada, bəlkə , ən çox müzakirə olunan ideologiya - Avrasiya materikində mədəni, humanitar birliyin bərqərar olmasını hədəfləyən avra­si­ya­çılıq ideologiyasıdır. Bu ideologiya türk dünyası ilə slavyan xalqlarının vahid etno-mədəni orqanizm olaraq birləşməsinini nəzərdə tutur. Avrasiyaçılıq nəzəriyyəsini ideoloji konsepsiya olaraq XX əsrin əvvəllərində rus filosofları irəli sürüblər. Rus avrasiyaçı alimlərin başlıca tezisi Rusiyanın Qərbdən çox Asiyaya məxsus olması onun Asiyanın Avropa hökmranlığına qarşı mübarizəyə başçılıq etməsindən ibarətdir.  Bu elmi-nəzəri istiqamətin əsas məqsədlərindən biri türk slavyan xalqlarının vahid orqanizm kimi birləşərək Qərbə qarşı müqavimət göstərməsi olmuşdur. Bu gün klassik avrasiyaçılar adlandırılan N.Trubetskoy, R.Yakobson, P.Savitski, V.Vernadski kimi rus filo­sofları hesab edirdilər ki, zəngin tarixə malik olan rus mədəniyyəti Avropa mə­dəniyyəti ilə eyniyyət təşkil etmir, rus mədəniyyəti Qərb Şərq mədə­niyyətinin bir sıra mütərəqqi xüsusiyyətlərini özündə birləşdirən ayrıca bir dünyadır. Onlar siyasi, hüquqi, coğrafi, ədəbi, mədəni sahələrdə öz fikir mülahizələrini əsaslandırmaqla, əsasən, humanitar məkanda bu birliyin intişar ta­pa­cağına, türk slavyan xalqlarının ortaq dəyərlər üzərində birləşəcəyinə ina­nırdılar. Bədii ədəbiyyatda, fəlsəfədə, kulturologiyada avrasiyaçılıq nəzəriyyəsinin mahiy­yətini açmağa, onun bölgənin gələcək inkişafında əhəmiyyətini təsvir edirdilər.

XX əsrin sonlarında formalaşan neoavrasiyaçılıqdan fərqli olaraq, klassik avrasiyaçılıq nəzəriyyəsi, onun mahiyyəti əhəmiyyəti Azər­baycan ziyalılarının  zaman-zaman diqqətini cəlb etmiş, onun ayrı-ayrı müddəaları şərh olunmuşdur. Bir sıra tədqiqatlarda nəzəriyyənin elmi əsasları təhlil edilmişdir. Azərbaycan alimlərinin əsas diqqəti qədim türk slavyan ədəbi abidələrində türk-slavyan birgəyaşayış təcrübəsinin, bu xalqların qarşılıqlı təsirlərini özündə ehtiva edən faktların klassik avrasiyaçıların elmi-nəzəri irsi prizmasından tədqiqinə yönəldilmişdir. Telman Vəlixanlı, Cavanşir Feyziyev, Fərid Ələkbərov kimi tədqiqatçıların son dövrlərdə nəşr olunan əsərlərində klassik yeni avrasiyaçılıq ideyaları azərbaycançılıq azərbaycanşünaslıq, türkoloji tədqiqatlar müstəvisində təhlil olunur, avrasiyaçılıq ətrafında düşüncələrin elmi-nəzəri əsasları şərh olunur.

Telman Vəlixanlının (Cəfərovun) bu günlərdə işıq üzü görənAvrasiyaçılıq ideyalarına Azərbaycandan baxışkitabı da bu istiqamətdə atılmış növbəti addımdır. Kitabda avrasiyaçılıq nəzəriyyəsinin humanitar məkanda təzahürləri, ədəbi-mədəni, tarixi-coğrafi əlaqələrdə əhəmiyyətinin açılması istiqamətində müəllifin müxtəlif vaxtlarda yazdığı məqalələr avrasiyaçıların yaradıcılığından etdiyi tərcümələr toplanmışdır. Müəllifin özünün qeyd etdiyi kimi, “avrasiyaçılıq təkcə tarix coğrafiya müstəvisində baxılacaq məsələ deyil. Elə klassik avrasiyaçıların da müxtəlif elm sahələrini təmsil etməsi məsələnin kökündə ayrı mətləblərin dayandığını göstərir. Ədəbi abidələrə müraciət olunması, Avropa fəlsəfi pe­da­qoji fikir tarixinin vərəqlənməsi, həm Avropa, həm Asi­ya də­yər­lərini özündə yaşadan xalqların Qərb sivi­li­za­si­yasına tam inteqrasiyası proseslərinin mümkünsüzlüyü sü­but etdi ki, Avrasiyanın Avropa ya Asiya kimi dərki qə­bu­l­edil­məz­dir...”

Kitaba daxil olan məqalələrdə avrasiyaçılıq ideyalarına müasirlik priz­ma­sın­dan işıq tutulur, Avrasiya kontekstində türk-rus təsirləri, rus ədəbi abidələri avrasiyaçılıq ideyaları, avrasiyaçılıq azərbaycançılıq ideologiyalarının təmas nöqtələri yaxınlaşma perspektivləri araşdırılır. Kitaba daxil edlimiş tərcümələr (S.PletnyovanınPoloveslər”, Q.Nosovski A.FomenkonunRus, İngiltərə Romanın qədim tarixinin yeni xronologiyası konsepsiyası”, E.Xara-DavanınMonqol Rusu: Çingiz xan monqol nüfuz dairəsi”, F.DostoyevskininYazıçının gündəliyikitabından tərcümələr, eləcə N.TrubetskoyunRus mədəniyyətində Turan elementləriməqaləsi, L.QumilyovunNaş sovremennik”, “Sosiumjur­nallarına müsahibələrinin tərcüməsi s.) avrasiyaçılıq nəzəriyyəsinin dərk edil­məsi baxımından əhəmiyyətlidir.

Britaniyalı politoloq jurnalist Arnold ToynbininSivilizasiya tarix qar­şısında mü­ha­ki­mədə. Dünya Qərb”, türkiyəli avrasiyaçı-alim Ömər Göksel İş­yarınAvrasiya avrasiyaçılıqkitablarına müraciət, bəzi parçaların şərhi tərcüməsi göstərir ki, müasir dövrdə avrasiyaçılıq ideyaları Qərb-Şərq müna­sibətləri müstəvisində qarşıdurmanın davam etdirilməsinə deyil, daha sıx qarşılıqlı fayda verəcək inteqrasiyaya, əsrlər boyu formalaşmış artıq dünya sivili­zasiyasının malına çevrilmiş mənəvi maddi dəyərlərin ümumi-ortaq də­yər­lər sistemi kimi qiymətləndirilməsinə qorunmasına xidmət edir.

Klassik avrasiyaçıların, o cümlədən, Lev Qumilyovun əsərlərindən çıxış edərək, Telman Vəlxanlı avrasiyaçılığı ictimai təbiət elmələrini ağuşuna alan olduqca geniş bir elmi-ideoloji istiqamət kimi qiymətləndirməklə yanaşı, problemə yeni bir aspektdə - ədəbiyyat, ədəbi mənbələr aspektində yanaşmağı təklif edir. Bu mənada o, Orta əsrlər qəhrəmanlıq eposlarına müraciət edir, mövzu-ideya mifopoetik məziyyətləri iləKitabi-Dədə Qorqud”u bütün Avrasiya məkanı üçün universal epos nümunəsi sayır.

 

Ötən illərin hekayəti”ndən İqor polku haqqında söyləmə”dən başlamış “Kazan tarixi”nədək Qədim Rus ədəbi abidələrində slavyan türk xalqlarının, Qədim Rus Böyük Çölün ortaq tarixini birgəyaşayış təcrübəsini qabardan müəllif, bugünkü Rusiyanın öz tarixinin Avrasiya konsepsiyasına diqqət göstərməsini, onun öz ucsuz-bucaqsız əraziləri, dövlətçilik ənənəsi, hərb təc­rü­bə­si, maddi-mənəvi dəyərləri, insan resursları s. türk dünyasına bağlılığını qə­dərincə qiymətləndirməsinin, ilk növbədə, öz inkişaf perspektivləri üçün əhə­miyyət daşıdığını dönə-dönə vurğulayır. Bu məqsədlə Lev Qumilyovun “... sirr ola­raq Sizə bir şey deyə bilərəm ki, Rusiya nicat tapa­caq­sa, o yalnız Avrasiya döv­ləti kimi yalnız avrasiyaçılıq ide­yaları hesabına xilas oluna bilərtezisinə istinad olunur.

Müəllifin özününqeyd etdiyi kimi, coğrafi və tarixi-mədəni areal kimi Azərbaycan özünəməxsus Avrasiya modelinə malikdir. Kitabda T.Vəlixanlı Av­rasiya və Azərbaycanın kulturoloji aspektdə müqayisəli tədqiqi üçün yeni üfü­qlərin açıldığını göstərmiş, klassikyeni avrasiyaçılıq nəzəriyyələrinə azərbay­can­çılıq və azərbaycanşünaslıq müstəvisində işıq tutmuş, türk-slavyan əlaqələrini avrasi­ya­çılıq müstəvisində nəzərdən keçirərək, avrasiyaçılığın mədəni dominant üzərində qurulan elmi-nəzəri platforma olduğunu əsaslandırmağa çalışmışdır. Ümid edirik ki, kitab bu gün geniş elmi-fəlsəfi və si­ya­si aspektlərdə nə­zərdən keçirilən avra­siyaçılığın dərin elmi-nəzəri köklərini öyrənməyə, bu tarixi-mədəni areal­da yaşamış və ya­şa­yan xalqların maddi-mənəvi irsinə düz­gün münasibətin for­ma­­laşması və obyek­tiv qiymətin ve­rilməsinə kömək edəcəkdir.

Ə.AĞAMİRZƏYEV

Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru

525-ci qəzet.-2019.-23 yanvar.-S.7.