Nəsrin və bədii
dilin Seyran Səxavət modeli
Seyran Səxavətin
bir yazıçı
kimi ən böyük uğuru öz üslubunu yarada bilməsidir. Öz üslubunu
yaratmaq hər yazıçıya nəsib
olmur.
Əslində, bu məqamda "nəsib olmur" sözlərini yazmaq doğru deyil. Üslub yaratmaq
istedad, intellekt və zəhmət hadisəsidir. Seyran müəllim
həm də Azərbaycan dilinin təmizliyini, gözəlliyini
qorumaq istəyən dəyərli ziyalımızdır.
Ədəbiyyat dil və təfəkkür hadisəsidir.
Dahi alman filosofu Haydeger yazırdı ki, dil varlığın
evidir. Voltersə deyirdi ki, yaxşı danışmağı
yaxşı yazan müəllifləri oxumaqla
öyrənmək olar.
Seyran Səxavət bizə yaxşı danışmağı
öyrətmək öhdəliyini
üzərinə götürməyib.
Gənc yazıçıların
"Azərbaycan dilində
yazmaq olmur" fikrinə əks arqument kimi çox
hallarda Seyran müəllimin, Saday Budaqlının, Vaqif Nəsibin, Cəlal Bərgüşadın (siyahını
uzatmaq olar) bu dildə necə
gözəl əsərlər
yazdıqlarını deyirəm.
Ədəbiyyat dil və təfəkkür hadisəsi
olduğu kimi dil özü də ayrılıqda təfəkkür hadisəsidir.
Ludvig Vitgenştayn deyirdi ki, dil düşüncənin
sərhədlərini müəyyən
edir. Üslubunu yaratmaq deyərkən
onu nəzərdə tuturam ki, Seyran
müəllimin kitabını
mənə müəllifsiz
mətn kimi təqdim etsələr, dəqiqliklə müəyyən
edə bilərəm ki, bu əsəri
Seyran Səxavət yazıb. Müəllifin ən məşhur
əsəri "Daş
evlər" romanıdır.
Bu romanı Sovet
dövründə kitab
oxuyan əksər insanlar oxuyub. Sovet dövründə bu əsər 100 min tirajla çap edilib. İndi biz - gənc yazarlar üçün 100 min tirajla
çap olunmaq sadəcə möcüzədir.
1000 tirajla kitab
çap edə biləndə sevinirik.
Seyran müəllim əsərlərində
Qarabağdan, vətən-millət
məsələlərindən danışarkən saxta dərin mənalılıq
yaratmaq istəmir.
Bəzi müəllifləri
oxuyanda məhz həmin saxta dərin mənalılığın
yaradılma cəhdlərini
hiss edirəm və bu ağrılı duyğunu yaşayarkən
əsərdən uzaqlaşmaq
məcburiyyətində qalıram.
"Yəhudi əlifbası"
əsərini oxuduqdan
sonra roman haqqında yazmaq qərarına gəldim. Bəzən gözümüzün önündə olan ciddi yazıçıları
unuduruq, üstünlüyü
dünya ədəbiyyatına
veririk. Hərdən düşünürəm ki, öz ana
dilimizdə yazan ustad yazıçıları
başa düşmürük,
ancaq xarici dillərdən tərcümədə
oxuduğumuz Kafkanı,
Kamyunu, Sartrı başa düşdüyümüzü
zənn edirik. Görəsən, niyə bu qədər eqoist və bu qədər
laqeydik biri-birimizə?
Kitabı açan kimi müəllif qeydini görürük. Bu kiçik
qeyd romanın yazarı haqqında qeyri-adi təəssüratlar
yaradır. "... Gəl, qorxma.
Mən adam
əti yemirəm. Orasını da bəri başdan deyim ki, mənim yanımda dayansan, peşman olacaqsan. Fikirləş".
Seyran Səxavət kitablarının
bir neçəsində
bu cümlələri
annotasiya kimi verir və burada
da öz üslubuna sadiqdir:
"Mənim yazdıqlarım
hamısı Dünyanın
Mən baxan tərəfdən görünən
hissəsidir. Əziz oxucu, gəl
həmişəki kimi
yenə yanaşı dayanaq, bir az
da mən baxan tərəfdən bax dünyaya, nə vaxt darıxsan,
çıxıb gedərsən".
Bu mənada Seyran
müəllimin kitabları
tərif dolu ön sözlə başlayan kitablardan fərqlənir. "Yəhudi
əlifbası" romanının
əsasını insan-təbiət
münasibətləri, insanın
təbiətə zərər
vurması, bəşəriyyətin
naqis adamlardan yorulması, qələbəsi
zəruri olan müqəddəs hisslərin
acgözlüyə, şərəfsizliyə
məğlub olması,
insanın özünü
axtarması, özünü
mühakimə etməsi
təşkil edir.
Romanı oxuyarkən özümə
sual verdim ki, biz insanlar həqiqətənmi cəmiyyətin,
xalqın nümayəndəsiyik,
yoxsa vəhşi heyvanlar aləminin bir parçasıyıq?
Qəhrəmanımızın sərv ağacı
ilə söhbəti mənə çox təsir etdi. Bəlkə də təbiəti çox sevdiyimə görə Sərv ağacının dərdi-kədəri
mənə ciddi təsir göstərdi.
Özünü axtaran adamın
Pəzəvənglə və
süd əmdiyi mələyin döşünü
dişləyən uşaqla
söhbətində Seyran
müəllimin bu əsərdə nə demək istədiyi anlaşılır.
Biz - insanlar öz nəfsimizə uduzuruq, Allahın işlərinə
qarışırıq. Boş məqsədlər,
cəfəng istəklər
naminə biri-birimizin qəlbini qırırıq.
Özümüz nümunəvi
insan olmadığımız
halda cəmiyyətə,
hətta bəzən bütün bəşəriyyətə
ağıl veririk və elə bilirik ki, dünyanın
həqiqətən də
bizim ağlımıza
ehtiyacı var. Uşaq,
Özünü Axtaran
Adama böyüklərin
əməllərinə etiraz
əlaməti olaraq bildirir:
"Siz həmişə demisiniz ki, uşaqlar bizim gələcəyimizdir. Bundan sonra belə olmayacaq, uşaqlar sizin gələcəyiniz yox, bugününüz olacaq, Dünyanı uşaqlar idarə eləyəcək, Allah belə istəyir".
İnsanlar sənətdə, ədəbiyyatda dünyanı çoxdan dağıdıblar. Ancaq dünyanı gerçəkdə dağıtmaq Allahın işidir. Romanı oxuyarkən insan düşünür ki, biz insanlar dünyanı sənətdə dağıtmaqla doymamışıq, artıq yaratmadığımız dünyanı Allahın əvəzinə özümüz dağıtmaq istəyirik. Əsərdə ən sevdiyim cəhətlərdən biri budur ki, gerçəkliyi əks etdirir, keçmişin nostalgiyasında ilişib qalmır və gələcəyə dair pafoslu fikirlər təqdim etmir. Sərv ağacı bizə demək istəyir ki, biz torpağın enerjisini özündə daşıyan ağacları qırmaqla təkcə ağacları yox, həm də torpağı dağıdırıq. Torpaq öz enerjisini ötürə bilmir və onda xəstəliklər yaranır.
Həqiqət budur ki, təbiət zamanla öz gücünü itirir, təbiətin tükənməsi bizim əsəblərimizi korlayır, rahatlığımızı itiririk. Təbiət tükəndikcə biz də mənəvi və fiziki cəhətdən məhv oluruq. Mənəvi cəhətdən məhv olmağımızın real göstəricisi budur ki, insanlardan qisas almaq istəyirik, nifrətimizi boşaltmaq üçün ünvan axtarırıq. Nəyə görə elə düşünürük ki, bizi yaradan Allah bizim yerimizə də özü yaşamalıdır? Nəyə görə öz nöqsanlarımıza, öz naqis cəhətlərimizə görə Allahı, Şeytanı günahlandırırıq?
Romandakı ən maraqlı məqamlardan biri də aclıqdan ölənlərin şərəfinə məzarlıqda abidə ucaldılmasıdır. Dünya ölkələrinin prezidentləri bu abidənin açılış mərasimində çıxış etməlidirlər. Seyran müəllimin əsərlərində bəzən ən ciddi fikirlər ən ironik üslubda təqdim olunur. Bəzi hissələri dəqiq anlamaq üçün təkrar oxumaq lazımdır. Romanı oxuyarkən bir neçə dəfə əvvəlki səhifələrə qayıdıb qeydlər etməli oldum. Bir hissəni xüsusən qeyd etmək istəyirəm: "Qalxın, Gələn gəlir!!! Bütün bəşəriyyət dik qalxdı. Qəbirlər də dikəldi, başdaşları ilə üzbəüz dayandı. Zaman da dikəlib dayanan kimi Gələn gəldi, Yer kürəsi sətəlcəm olmuş adam kimi ölü sükutuna büründü, bu sükut ağappaq idi, kəfənə oxşayırdı. Bu ölü sükutu Gələndən başqa kimsə dirildə bilməzdi və o da diriltdi:
- İnsan Adəm və Həvva deyilən saatdan sizlərin dik qalxdığınız saata qədər çox uzun bir yol keçib və sizin qiymət almaq saatınız yetişib, qulaq asın...
- Sülh - iki.
- Müharibə - beş.
- Gözütoxluq- iki.
- Allahsızlıq - beş.
- Yalan - beş..."
Nicat
HƏŞİMZADƏ
525-ci qəzet.- 2019.- 24 yanvar.- S.7.