“Kamança” səsi...
Dahi Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin
150 illik yubileyinə
Gör nə qədər zaman keçib?! Əslində, “nə qədər”
ifadəsini zaman məhfumuna aid etmək olarmı, bilmirəm! Yaşadıqca vaxt anlayışının necə
şərti, həm də hərəkətdən, hadisədən,
mövcud şəraitdən, tarixdən asılı
olduğunu görürsən. Bəzən
də sadəcə ovqatdan, ətrafındakı rənglərdən,
yaxud içindəki ab-havadan. Məsələn,
sevincli anlarındakı bir saatla ürəyin sıxılanda
keçirdiyin bir saat arasında nə qədər zaman fərqi
olur, bilirsənmi?! Çox... Yer üzünün
bütün “dəqiq”ləri “mücərrəd”lərdən
asılıdı... Hə, hər il 20
yanvarda adama elə gəlir ki, bu yekəlikdə faciə elə
dünən olub və ağrısı hələ də
qövr eyləyir. O məşum gecənin canlı şahidi
olanlar da, bunu böyüklərdən eşidənlər də,
yaxud elə sadəcə kadrlardan, fotoşəkillərdən
görənlər də, hamı, hər kəs başa
düşür nə baş verdiyini; hərə bir cür, hər
kəs öz bildiyi kimi. Ona görə yeni ilin
parta-partı - fişəngi, atəşfəşanlığı
bitdimi, 20 yanvarın güllə-baranı qulaq batırır.
Televiziya ekranından, fotoşəkillərdən, Şəhidlər
xiyabanından, ölkədəki ovqatdan eşidilir bu səslər...
Və çox keçmir ki, Xocalı ağrısı
yapışır yaxamızdan, nəfəs kəsənəcən
yapışır... Vahiməli səslərdən qulaq az qalır tutulsun... Çingiz Mustafayevin
ağlamağından tutmuş körpə cəsədlərə,
ordan qaçanların söhbətlərinə, qətliam
haqqında filmlərə kimi hər yerdən bu dəhşətli
səsləri eşidir adam...
20 yanvar
faciəsindən 29 il keçdi,
Xocalıdan 27 il... Xocalı 20 yanvardan iki il
sonra törədilib, amma adama elə gəlir ki,
gözümüzü açmağa macal tapmamış yeni bəla,
yeni dərd, yeni ağrı (əslində yenimi?!) kəsdirib
başımızın üstünü və bunların
hamısı elə dünən, srağagün olub... Bu dəhşətli səsləri də ona görə
aydın eşidirik. Balasını itirmiş anaların
nalələri, evləri talan olmuş insanların ah-vayı,
valideynsiz - yetim qalmış körpələrin
çığırtısı, boş yuvalarda ulayan itlərin,
aclıqdan qaqqıldayan toyuq-cücənin ilik donduran
harayı hamısı qulaqlarımızdadı! Və birdən hardansa lap uzaqdan kamança səsi gəlir.
Həzin-həzin... Ağrıları ovudaraq, yaralara məlhəm
kimi gəlir bu səs! Kimdi kamançanı belə
dilləndirən?! Diqqət kəsilirsən, qulaq verirsən,
kimin barmaqlarıdı görəsən, anlamağa
çalışırsan... Mirzə Cəlil imiş!!!
Köhnə
və Ulu DƏRD...
Ramiz
Rövşən şeirlərindən birində “Bu dərd
köhnədi, uludu” - deyir. Heç tam ayırd
eləmək olmur ki, hansı dərd nəzərdə tutulur,
hansı bəladan danışılır. Amma bir az dərinə gedəndə onu da anlayırsan
ki, köhnə olmayan, təməli, kökü olmayan bəla
DƏRD səviyyəsinə yüksəlməz.
Ağrının kökü dərindədirsə,
AĞRIDI... Və Mirzə Cəlil Məmmədquluzadənin
“Kamança” birpərdəlik pyesini oxuyanda da, ekran həllinə
tamaşa edəndə də məhz bu düşüncə
çulğalayır adamı. Həm də dahi Mirzə
Cəlilin özünəxas yanaşmasına, xarakter
ustalığına, millətinin xasiyyətini necə bilməsinə heyrət
edir adam. Təəssüflər olsun ki, heç nə dəyişməyib;
“köhnə dərd” də, qonşuların bədnamlığı
da, bizim ürəyiyumşaqlığımız da olduğu
kimidi... Bu, bir yandan Mirzə Cəlilin uzaqgörənliyinin,
dahiliyinin daha bir təsdiqidirsə, digər tərəfdən
də zaman, insan, Azərbaycan, türk xarakteri və ümumiyyətlə,
özümüz haqqında düşünmək
üçün ciddi məqamdı... Bir də
Mirzə Cəlilin böyük maarifçilik ideyasını
gerçək sənət kriteriləri, meyarları içərisində
göstərə bilməsi, ifadə etməsi son dərəcə
mühümdür.
Bəli,
sənət qəddarlığı təbliğ edə bilməz...
Gerçək sənət işıq
ötürməli, nurlu düşüncələr
oyatmalıdı. Hardasa, ən qorxulu dəhşətin
içərisində balaca bir işıq varsa, onu göstərməlidi.
Və “Kamança” pyesi iki sənətin qələbəsidi
- deyə bilərik; söz sənətinin və musiqi sənətinin...
Pyes 1920-ci ildə Şuşada yazılıb. Əsərin
mövzusu 1918-1920-ci illərdə Qarabağda baş verən
erməni-müsəlman qırğınından
götürülüb, əsas qəhrəmanı
Yüzbaşıdı. Mirzə Cəlil onun simasında
cəsur, qorxmaz, mərd bir kişi obrazını yaradıb. Dostları
ermənilər tərəfindən öldürülən Qəhrəman
yüzbaşı çox qayğılı və dərdlidi,
təzadlı hisslər yaşayır; bir yandan qəddarlıqla
öldürülmüş dostlarının intiqamını
almaq, nahaq qanın əvəzini çıxmaq, o biri tərəfdən
də bütün bu bəlalardan qurtulmaq, faciələrə
son qoymaq istəyir. Erməni Baxşı
da elə bu ovqatda keçir əlinə. Baxşı,
adi bir kamança ifaçısıdı, toydan qayıdarkən
Qəhrəman yüzbaşının dostları tərəfindən
tutulur, qorxusundan titrəyir, yazıq-yazıq ağlayır.
Ölümünü gözləyən,
öldürüləcəyini bilən Baxşı Qəhrəman
yüzbaşının göstərişi ilə
kamançada “Rast” və “Segah-zabul” havalarını
çalır. Və bir az əvvəl
söylədiyim - sənətin qələbəsi - elə bu
məqamda baş verir. “...yüzbaşı birdən durur
ayağa, qəməsini qınından çıxardır və
acıqlı, ucadan Baxşıya deyir: - Adə, erməni, tez
kəmənçəni yığışdır, itil get
buradan!.. Çıx get! Yoxsa atanın goru
haqqı, bu yoldaşlarımın başına and olsun, bu qəməynən
bu saat səni də öldürərəm, özümü də
öldürərəm! Çıx get!”
Sənət
ən dəhşətli ağrını da ovuda bilərmiş...
Musiqi insanın pak duyğularını üzə
çıxarır, gözəl günlərə aid, mərdiməzarın
olmadığı, “bağın da çəpərə
ehtiyac duymadığı” vaxtlara aid xatirələrini
oyadır və bütün bu yupyumşaq hissləri
yaşayan bizik - azərbaycanlıdı, türkdü...
Məmməd Əmin Rəsulzadə ''Anamın
kitabı” və “Kamança” pyeslərini “milli ruhun
keşiyində duran əsərlər” adlandırırdı.
Elə bu
milli ruh və onun keşiyində durmaq haqqında düşündükcə
düşünür adam. Mirzə Cəlilin
niyyəti aydındı və böyük mütəfəkkirin
“yerlipərəstlik”dən uzaq olmasını anlamaq
üçün ən azı “Erməni və müsəlman
övrətləri” felyetonunu, “Usta Zeynal” kimi hekayələrini
oxumaq yetər. Yəni müasir dillə desək,
böyük ədibin tolerantlığına və ən
başlıcası öz millətinə ayıq baxmasına,
üstün və naqis cəhətlərini olduğu kimi
yazmasına şübhə yoxdur. Bu öz yerində!
Amma “Kamança”nın bu cür bitməsinin,
azərbaycanlının YUXARIDA göstərilməsinin
ayrı bir mənası da var. Biz haqlı olduğumuz
üçün böyüklük edə bilirik. Böyük olmaq, yuxarıda olmaq, insan münasibətlərinə
bütün cığallıqların fövqündə
duraraq baxmaq sadə məsələ deyil. Bunu Mirzə Cəlil
Qəhrəman yüzbaşının dilindən deyir: “Necə
od vurmuşuq? Niyə boş-boş
danışırsan? Biz onların hələ
beş-on dığa-mığasını
öldürmüşük, bəs Nəcəfqulu kimi igidi
bir də haradan tapacağıq? Şirzadı
haradan tapacağıq? Misirxanı neçə
erməniyə dəyişmək olar? Bu nə
boş-boş təskinlikdi özünüzə verirsiniz?
“Beş-on erməni öldürmək çıxış
yolu deyil, Nəcəfqulu kimi igidi vermişiksə,
kamançaçı Baxşının başını
üzmək mənasızdı” - deyir Mirzə Cəlil,
ayrı-ayrı, tək-tək adamları - dostu, doğmanı rəqəmlə
hesablamağı yanlış sayır.
Bugünlərdə
Rəşad Məcidin “Qələmsiz yazılanlar” silsiləsindən
oxuduğum
parça bu mənada diqqət çəkir, daha
doğrusu, Mirzə Cəlilin haqlı olduğunu bir daha
sübut edir:
“Ağdamda əsgər meyitlərinin
qarşılıqlı dəyişdirilməsi prosesində
iştirak edən vəzifəli şəxs danışır
ki, bizim tərəf şəhidlərimizin nəşini
xüsusi mərasimlə, böyuk qürurla, ruh yuksəkliyiylə
təhvil alırdı. Erməni tərəf isə iki-üç əsgərlə
meyitlərini az qala sürüyə-sürüyə,
candərdi götürürdülər! Təkcə bu mənzərə
tərəflərin ovqatına aydın nümunədir! Biz
haqlı tərəfik, torpağımız uğrunda şəhid
oluruq! Ruh xalqımızın canındadı və
heç zaman sönməyəcək!”
Tarix də
sübut etdi ki, bu, belədir... Zaman-zaman yenidən
qızışan, alovlanan bu qarşıdurmada haqlı
olduğumuzu və ruhun sönmədiyini, Mirzə Cəlilin
yazdığı ürəyin ağrısa da, dəyişmədiyini
sübut elədi zaman. Məmməd Araz hələ 80-ci
illərdə yazmışdı bu ağrını, “Qonşu
çəpəri” şeirində Mirzə Cəlil
ağrısını, “Kamança” mövzusunu öz
üsulu ilə ifadə etmişdi:
Qonşu
qardaş, az qurdalan
o
çəpər boyu,
Əsəbini,
qəzəbini hörmə çəpərə,
Bizə tərəf
əyilməkdən tikan quruyub,
Pozma onun yatımını hədərcə yerə.
Və
şair həm daha öncə yaşanan itkiləri, həm də
yaşana biləcəkləri birləşdirib onu da deyirdi ki:
Mən Təbrizli,
Naxçıvanlı,
mən
Gəncəliyəm,
Çox
görmüşəm hasar üstdə
ölənləri də.
Mən
torpağı bölünməyə
öyrəncəliyəm,
Heç
qazanan görməmişəm
bölənləri də...
“KAMANÇA”
- 1992-ci il...
Akademik
İsa Həbibbəyli “Kamança” haqqında yazır: “Cəlil
Məmmədquluzadənin “Kamança” pyesi azərbaycanlı
qəhrəmanların hər zaman Vətən yolunda mərdlik,
cəsarət nümunəsi göstərə biləcəklərini
də nəzərə çarpdırmışdır. Humanist yazıçı bütövlükdə
millətlərarası münaqişəni “namərd
dünya”nın işləri kimi mənalandırır”. İsa müəllimin qeyd etdiyi sonuncu bu fikri Qəhrəman
yüzbaşının sonda ermənini qovandan sonra işlətdiyi
“Eh, namərd dünya” - nidası təsdiq edir.
Doğrudan da Mirzə Cəlilə görə müharibə,
qan, itkilər dünyanın gedişatı - namərdliyidir,
insanın yox... Bəlkə elə buna görə də Anar
“Kamançanın paklaşdıran səsi” essesində
çağdaş dünyanın ağrılarından, bəlalarından
bir əsrə sığmış iki dünya müharibəsindən,
müasir terrorlardan danışandan sonra ümidin
“Kamança”ya qaldığını söyləyir:
“Qarabağ müharibəsinin dəhşətli xəbərlərini
eşitdikcə mən həmişə ümid bəsləmişəm,
bəlkə nə zamansa hamı - ermənilər də, azərbaycanlılar
da Kamançanın səsinə qulaq kəsildilər, onun kədərli
melodiyalarını eşitdilər və bir-birinin
ağrısını, əzabını anlamağa mane olan
duyğulardan azad oldular... Və bunun faydası oldu...
Kamançanın inləyən, zərif səsi tankların,
silahların səsini kəsdi...”
Görünür,
o hadisələrin ortasında, ən dəhşətli
ovqatın hökm sürdüyü bir zamanda Ramiz Həsənoğlunu
da “Kamança” pyesi əsasında televiziya filmi çəkməyə
sövq edən bu düşüncə olub... Quruluşu,
aktyor oyunu, musiqisi, aurası, daşıdığı kədər
yükü ilə ən dərin ağrıları üzə
çıxaran, ən dəhşətli yaraların
qaysağını qoparan filmə baxdıqca təəccüblənir
adam. 1992-ci ildə, hər gün şəhid
verən, torpaq itirən xalqın belə günündə
bunu çəkmək, geniş kütləyə
çatdırmaq cəsarət istəyirdi... Amma sənətin
missiyası budur axı; sülhə çağırmaq,
humanizmi təbliğ etmək... Ona görə
Ramiz Həsənoğlu bütün bunları Mirzə Cəlilin
sözüylə, onun dilindən söyləyir. Filmin əvvəlindən
oğlunu itirəndən sonra havalanan qadının siması
görünür və Mirzə Cəlilin sözləri
oxunur:
“Ax
unudulmuş vətən, ax yazıq vətən!
Dünyalar titrədi, aləmlər mayallaq aşdı, fələklər
bir-birinə qarışdı, millətlər yuxudan oyanıb
gözlərini açdılar və pərəkəndə
düşmüş qardaşlarını tapıb,
dağılmış evlərini bina etməyə üz
qoydular.
Bəs sən haradasan, ay biçarə vətən?!”
Bir anlıq o illəri təsəvvür edəndə və
bu sözləri dinləyəndə həyəcanlanmaya bilmirsən. Qəribə bir çarəsizlik
zəbt edir insanı... Teatrşünas Aydın Talıbzadə
Ramiz Həsənoğlu haqqında yazdığı “Ustad və
Ayna” kitabında bu əsərin həmin dövrlə “səsləşməməsini”
belə izah edirdi:
“... Azərbaycan vətəndaşlarını daha
çox millət üçün taleyüklü məsələlər
düşündürürdü. Azadlığı,
müstəqilliyi itirmək qorxusu bir yandan, əldən gedən
torpaqların üzüntüsü, ermənilərin törətdikləri
vəhşiliklərin ağrı-acısı bir yandan,
iqtisadi durumun da hədsiz dərəcədə pisləşməsi
o biri yandan, mütəmadi həyəcanlar, əsəb gərginlikləri
də digər tərəfdən. Vaveyla
zamanı bəylik dərsi nəmənə?!”
Məncə,
bu “bəylik dərsi” Ramiz Həsənoğlu
yaradıcılığının əbədi yoludu... Elə sadəcə mavi ekrana
çıxardığı, böyük ekran vasitəsiylə
millətə çatdırdığı əsərlərin
adlarını, yaxud müəllifləri sadalamaq yetər ki,
bu fikrin doğruluğuna şübhə qalmasın. Məgər Mirzə Cəlilin bu əsəri qələmə
aldığı zamanda hər şey yaxşı idimi? Yox. İntiqam duyğusu, qisas hissi, komplekslər
o zaman da var idi, amma bu yazılmalı, bu görünməli
idi... Və 90-cı illərin o ağrılı-acılı
zamanında da bu əsərə müraciət sənətin
gücünə inamdan, Kamançanın səsinə
ümid bəsləməkdən irəli gəlirdi...
Bir az sonra ölkə, xalq, millət səviyyəsində
sülhü seçməyimiz, atəşkəs elan edilməsi
tarixin də buna “gəldiyini” göstərdi...
Amma Qəhrəman
yüzbaşı hər halda bunu da soruşur: “A balam, erməni,
bir de görüm bizdən nə istəyirsiniz? Sənnən söz soruşuram ey, niyə dinmirsən?
Kar deyilsən ki! Bir de görüm, bizdən niyə
əl götürmürsünüz?” Telefilmdə
Cavanşir Quliyevin ağı kimi səslənən musiqisinin
sədaları altında bu suallar o qədər təsirlidir
ki... Bunları dinlədikcə ermənilər tərəfindən
güllələnmiş balaca Zəhra gəlir göz
önünə və düşünürsən ki, Mirzə
Cəlil hər şeyi yazıb, hər şeyi... Nə istəyirlər, görən?!
“KAMANÇA”
məktəbi...
Tələbə vaxtı - hansı sənətkara
“klassik” demək olar? - sualını tez-tez verirdim müəllimlərimə.
Cavablar müxtəlifdi, amma biri ən çox
ağlıma batan olmuşdu. Özünün məktəbi
olan sənətkarlara... Bu mənada Mirzə Cəlilin
ayrıca məktəb olmasına şübhə yoxdur, elmimiz
də, elə Mirzə Cəlili hər gün
aktuallaşdıran tarix də bunu çoxdan sübuta
yetirib... Amma elə “Kamança”nın
özü də ayrıca məktəb sayıla bilər. Təəssüflər olsun ki, erməni-müsəlman
(türk) düşmənçiliyi bitmədiyi
üçün sənət də ara-sıra bu mövzuya
müraciət etməli olur. Və əlbəttə
ki, xalqımıza xas olan humanizm, nəciblik kimi üstün
keyfiyyətlər bu əsərlərdə özünü
göstərir. Misal üçün,
Ceyhun Mirzəyev “Fəryad” filmində ermənilərin
sığındığı evi yandırmaq fürsətini əldən
buraxır, evdə balaca uşağın olduğunu
görüb ağlamağa başlayır. Azərbaycanlının
bu cür məqamı əldən verdiyini görən ermənilər
təəccüblənirlər... Yavər
Rzayevin “Sarı gəlin” filmində erməni ilə azərbaycanlı
“Sarı gəlin”i birgə oxuyurlar, yaxud Elxan Cəfərovun
“Yarımçıq xatirələr” ekran əsərində
azərbaycanlı Səməd (Şamil Süleymanov) skripkada
kamança kimi ifa etdiyi üçün faşistin ürəyini
yumşaldır. Amma düşmənlə
çörək kəsmək istəmədiyi
üçün həyatla mərd-mərdanə
vidalaşır. Bu siyahını çox uzatmaq olar... Elə nəsrimizdə də, xüsusən
altmışıncıların yaradıcılığında
Mirzə Cəlil - “Kamança” ənənəsini görmək
olar. Bütün bunlar xalqımıza xas üstün
keyfiyyətlərin sənət dili ilə göstərilməsi,
sülhün təbliği üçündür şübhəsiz...Biz
müharibə istəmirik, biz qisas arzusu ilə
yaşamırıq, sadəcə bizim olana sahib
çıxmaq, özümüzə məxsusu doyunca görmək,
yaşamaq istəyirik... Bu da o qədər təbii, o qədər
saf arzudur ki...
KAMANÇADA
İFA EDİR: MİRZƏ CƏLİL...
Mirzə Cəlilin həyat
yoldaşı, böyük Cavanşirlər nəslinin
nümayəndəsi Həmidə xanım “Xatirələrim” əsərində
yazır ki, Mirzə Cəlil kamançada ifa etməyi öyrənmək
istəyirmiş. Ərinin hər arzusuna həssaslıqla
yanaşan xanım adam göndərib ən bahalı, sədəfə
tutulmuş kamança aldırır, üstəlik, Mirzə Cəlilə
kamançada ifanı öyrətmək üçün ən
istedadlı müəllimləri dəvət edir... Demək
ki, ədibin məhz kamançanı seçməsi təsadüf
deyildi, bu alətin insan hisslərinə, ovqatına təsirini
əyani olaraq yoxlamışdı, görmüşdü,
bilirdi... Amma kamança və Mirzə Cəlil “münasibətləri”nə
aid ən ağrılı məqam yazıçının
ömrünün son günlərində əlyazmalarını
yandırması və kamançada ifasıdır. Həmidə
xanım “Xatirələrim” əsərində Mirzə Cəlilin
ömrünün son günlərində keçirdiyi təzadlı
hissləri, qəribə ovqatı, uşaqlara soyuqdu deyə əlyazmalarını
sobaya atmasını, kamançada ifasını ürəkağrısı
ilə yazır. Doğrusu, bu fakt Mirzə Cəlili sadəcə
yazıçı kimi yox, həm də öz müasiri, dostu,
doğması kimi sevən adam kimi məni də
ağrıdır, qəribə bir inamsızlıq, çarəsizlik,
çıxılmazlıq duyuram. Amma
yazıçının xanımına bir məktubundan
az-çox təsəlli də tapıram: “İşdir
qocalıb əldən düşsəm bilirəm ki, bir tərəfdən
saysız-hesabsız pərəstişkarların diqqətindən
kənarda qalmayacağıq, başqa tərəfdən isə
öz uşaqlarımız köməyimizə
çatacaqlar. Ona görə düşünmə ki, biz elə
o dəyirmanın və bağ-bağçanın bəhrəsindən
gələn gəlir hesabına yaşamalıyıq. Hətta
düşünürəm ki, əsərlərimin
çapı övladlarımıza geniş imkanlar verəcəkdir”.
Bütün pessimistliyə baxmayaraq,
yazıçı əsərlərinin, yaradıcılığının,
demək ki, Azərbaycanın işıqlı gələcəyinə
inanırmış. Axı doğrudan da bu gün dərs
dediyim auditoriyanın doxsan faizi qızlardan ibarətdirsə,
gender bərabərliyi gündəmdən düşmürsə,
“qadın hüquqsuzluğu”, “nadanlıq”, “xurafat” kimi
terminlər arxaikləşməkdədirsə, inamsız
olmağa nə hacət?! Elə ona görə də
inanırıq, dəqiq bilirik ki, “Kamança” da gec-tez
QƏLƏBƏ QAZANACAQ... Kim bilir, bəlkə elə ədəbin
yubiley ilində... 150 yaşın mübarək, ustad!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2019.- 26 yanvar.-
S.16-17.