Şair Əli Tudənin həyat və fəaliyyət
yoluna bir baxış
(Əvvəli
ötən sayımızda)
... Bu
sevincli günlərin ömrü cəmi bir il
çəkir. 1946-cı il dekabrın 12-də
şahın ordusu Azərbaycana soxulur. Bununla da
Milli hökumət zorakılıqla dağıdılır.
Hökumət üzvlərinin çoxu, o cümlədən,
Əli Tudə də onlarla birgə Naxçıvandan -
Culfa rayonu ərazisindən Sovet Azərbaycanına keçirlər.
1946-cı ilin dekabrında yenidən Bakıya qayıdan
Əli Tudə növbəti dəfə mühacir həyatı
yaşamalı olur. Əlbəttə, Vətəndən kənarda,
yaxud doğma vətəndə mühacir kimi yaşamaq və
yaratmaq çox çətindir. Çünki
yaradıcı insanın "... ruhu və qələmi azad
olmaq üçün onun başı üstündə azad Vətən
göyləri, ayağı altında azad Vətən
torpağı olmalıdır. İnsanın
gücü də, qüdrəti də Vətən
torpağındadır. Vətəndən uzaq düşən
adam budağından qopmuş yarpaq kimidir. Başsız küləklər onu qabağına
qatıb hara istəsə apara bilər" (B.Azəroğlu).
Siyasi mühacirlər - Ə.Tudə və Fəthi
Xoşginabi qısa müddətdə "Yaşıl
bağ"da bir otaqda qalırlar. Sonradan
Əli İçərişəhərdə bir otağa
köçür. Elə bu ərəfədə
Azərbaycan SSR Yazıçılar İttifaqının sədri
Səməd Vurğun bir gün gənc şairlə
görüşərək onu bağrına basır. Görüş zamanı Əli Tudə Cənubdakı
dəhşətli hadisələrdən danışır.
Şair öz xatirələrində yazır ki,
S.Vurğun "söhbət zamanı o taydakı
döyüş günlərində yazdığımız
şeirlərin hərarətli misralarından əzbər
deyirdi. Mən onsuz da işi başından
aşan məşhur şairin gənc demokratik ədəbiyyatımızın
taleyini qayğıyla izlədiyinə heyran qaldım".
... Bir dəfə Yazıçılar
İttifaqının Natəvan klubunda keçirilən ədəbi-bədii
gecədə bir-birinin ardınca Cənub və Şimal
şairləri şeir deyirlər. Ə.Tudə
də "Mən nə gətirdim" şeirini söyləyir.
Bu zaman gənc şair Əli Tudə Məmməd Səid
Ordubadi ilə görüşüb tanış
olur, yazıçı Əliyə "əsil şairsən"
deyir. Həmin vaxt "İnqilab və mədəniyyət"
jurnalının baş redaktoru Mehdi Hüseyn də Əli Tudə
ilə görüşür. Görkəmli
yazıçı sonradan Əli Tudənin şeirlərini
alıb jurnalda çap etdirir.
Bakıda İran konsulxanası fəaliyyət göstərdiyinə
görə, bu taya keçən şairlər ehtiyatlanaraq mətbuat
səhifələrində öz əsərlərini başqa
imzalarla çap etdirirdilər. Əli Tudə də
şeirlərini bir müddət C.Səbri imzası ilə
(burada "C." hərfi "Cavadzadə" mənasındadır
- A.Ş.) çap etdirir. İran
konsulxanası Bakıdan köçüb gedəndən sonra
isə hamı yenə öz əvvəlki imzasını bərpa
edir.
... Bir gün Cənubdan gəlmiş şair və
yazıçıları Səməd Vurğun yanına
çağırır. Məclisdə o taydan gəlmiş
Məhəmməd Biriya, İbrahim Zakir, Fəthi Xoşginabi,
Əli Tudə, Balaş Azəroğlu, Mədinə
Gülgün, Hökumə Billuri və Jalə iştirak edirlər.
Balaş Azəroğlu həmin görüşü belə
xatırlayır: "Bir də məclisdə o zaman
"İnqilab və mədəniyyət" adı ilə nəşr
olunan jurnalın redaktoru Mehdi Hüseyn və İttifaqın
(Yazıçılar İttifaqı nəzərdə tutulur -
A.Ş.) katibi Əhməd Cəmil iştirak edirdi. S.Vurğun
hamı ilə tək-tək salamlaşandan sonra vətənimizə
işğalçıların tarix boyu hücumundan,
xalqımızın yadellilərə qarşı mübarizəsindən
danışaraq söhbəti bu günümüzə gətirib
çıxardı: "Dünən düşmənə
qarşı silahlı mübarizə edən siz fədai
yazıçıların indi vəzifəsi budur ki, silahı
qələmlə əvəz etsin. Siz heç
vaxt ruhdan düşməyin, qələmi yerə qoymaq olmaz.
İndi sizin düşmənə qarşı
mübarizəniz yeni forma alır. Bizim qəzet
və jurnallarımızın qapısı sizin
üzünüzə açıqdır. Yazın,
çap etdirək. Kitablarınızın
da nəşrinə kömək edərik".
...Axırda S.Vurğun əlavə etdi ki, belə qərara gəlmişik,
Azəroğlu İttifaqın orqanı olan jurnalda, Əli Tudə
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə işləsinlər...
Hamı iclasın sonunda S.Vurğuna öz
razılığını bildirdi".
Böyük ədəbiyyatşünas-tənqidçi
M.C.Cəfərin redaktorluğu ilə nəşr olunan
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə ədəbi
işçi vəzifəsinə işə düzələn
Əli Tudə burada görkəmli şair və
yazıçılarla yaxından ünsiyyətdə olur.
1947-ci ilin isti yay günlərinin birində Əli Tudə
həmişə piyada gəzməyə üstünlük verən
S.C.Pişəvəri ilə küçədə
rastlaşır. Həmin ərəfədə
Yazıçılar İttifaqında inqilab fədaisinə
dövlət tərəfindən bir otaq verilmişdi. O,
burada 1941-1945-ci illərdə Cənubi Azərbaycanda təlatümə
gəlmiş milli azadlıq dalğalarının unudulmaz
lövhələrini qələmə alırdı. Sən demə,
bu, son görüş imiş... Meşələrdə hərbi
təlim keçən döyüşçülərə
baş çəkib qayıdan S.C.Pişəvərinin olduğu
maşının erməni sürücüsü qəza
törədir... Əməliyyat olunan Pişəvəri
gözlərini əbədi yumur. Bütün
ömrünü doğma Vətəninin səadəti
uğrunda mübarizəyə həsr edən S.C.Pişəvərini
Buzovna qəsəbəsində dəfn edirlər, sonradan isə
onun müqəddəs nəşi Fəxri Xiyabana köçürülür...
Qeyd etmək yerinə düşür ki, inqilab,
döyüş, iş, sonra mühacirət vaxtında ali təhsil almağa qoymasa da, Əli Tudə
sonradan Azərbaycan Dövlət Universitetinə məhz
S.C.Pişəvərinin tövsiyəsi ilə daxil olmuş və
bu ali təhsil ocağını fərqlənmə diplomu ilə
bitirmişdi.
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə işlədiyi
günlərin birində Ə.Tudə icazə alıb Gəncəyə
əmisi, dərzi Qulamla görüşə gedir. O, burada təsadüfən
Mikayıl Rəfili ilə görüşüb Təbrizdən
söhbət açırlar. Məhz elə bu
zaman şairin "Gəncə" və "Göy
göl" şeirləri yaranır.
1948-ci
ilin iyun ayında İbrahim Zakir, Mədinə Gülgün,
Balaş Azəroğlu ilə birlikdə Şuşada
Yazıçılar İttifaqının istirahət evində
dincələn Əli Tudə həmin günlərdə
"Yaşayanlar görəcəkdir", "Qartal",
"İsa bulağı" və Qarabağa aid bir sıra
digər şeirlərini
yazır. Həmin şeirlər sentyabr ayında
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə nəşr edilir.
"İnqilab və mədəniyyət" jurnalında
çap olunan "Bakının işıqları"
şeirini bəyənib kabinetində ucadan oxuyan S.Vurğun
Əli Tudənin şeirinə münasibətini gözəl
bənzətmə ilə bildirir: "Bu vəzn (13-lük heca
- A.Ş.) sakit səhrada gedən dəvə karvanının
ləngərli avazını xatırladır".
Əli
Tudənin evində saxlanılan saralmış arxiv vərəqlərinin
səhifələrində şairin Mərkəzi Komitənin
katibi Həsən Həsənov, akademik Heydər Hüseynov,
dekan Cəfər Xəndan, müəllimləri Mikayıl Rəfili,
Əli Sultanlı, yazıçı və şairlərdən
Süleyman Rüstəm, Əli Vəliyev, Əbülhəsən,
Süleyman Rəhimov, Mirzə İbrahimov, Rəsul Rza, Məmməd
Rahim, Məhəmməd Biriya, Abbas Pənahi (Makulu), Hüseyn
Abbaszadə, Sabit Rəhman, Əhməd Cəmil, Seyfəddin
Dağlı, Tələt Əyyubov, Böyükağa
Qasımzadə, Balaş Azəroğlu, Mədinə
Gülgün, Əliağa Kürçaylı, İslam Səfərli
və başqaları ilə bağlı unudulmaz xatirələri
də yer alıb. Bu görüşlər
şairin yaradıcılığına əhəmiyyətli
təsirini göstərmişdir.
Əli Tudə 1950-ci ilin yayında, Aşıq Hüseyn
Cavanın təkidilə, evlənmək qərarına gəlir. Aşıq gənc
şairin əvvəldən tanıdığı Usta İbrahimin qızı, Kürdəmirdə
məktəbdə dərs hissə müdiri işləyən
Şəfiqəni məsləhət görür. Aşığın təklifilə qız Bakıya
gəlir, Əli ilə görüşürlər. Aşıq Hüseyn Cavan və şairin əmisinin
qaynı Kərəm elçiliyə gedirlər. Atası artıq həyatdan köçmüş
olan qızın anası Umnisə xanımdan razılıq
alırlar. Onu da qeyd etmək yerinə düşür
ki, məhz bu zaman - toya hazırlıq ərəfəsində
iş elə gətirir ki, Əlinin hələ Təbrizdə
Sovet-İran Mədəni Əlaqələr Cəmiyyəti tərəfindən
çapa hazırlanmış, ancaq məlum səbəblərdən
elə mətbəədəcə yandırılmış
"Cənub nəğmələri" adlı ilk kitabı
Bakıda nəşr olunur. Ürəyi Cənub
həsrətilə, qohum-əqrəba üçün
çırpınan şairin 1950-ci ilin yayında keçirilən
toyuna yalnız yoldaşları, dostları,
tanışları yığışır. Həm pulsuz, həm də hədiyyəsiz keçən
toyu Aşıq Hüseyn Cavan və Sahib Şükürov təmənnasız
idarə edirlər.
1950-ci ilin dekabr ayında Moskvada keçirilən Azərbaycan
ədəbiyyatı ongünlüyündə iştirak edən
Ə.Tudə iranlı mühacirlərlə görüşmək
fikrinə düşür. Lakin buna müəssər olmayan
şair xatirələrində yazır: "Siyasi mühacir
olduğumuza görə, sovet inzibati orqanlarında qeydiyyata
alınmaq üçün Balaş Azəroğlunu, Mədinə
Gülgünü, Jaləni və məni kiçik bir avtobusa
mindirdilər. Erməni yazıçısı
Markar Davtyanı bizə bələdçi verdilər. Geri qayıdanda isə bizi yazıçı Əvəz
Sadığa tapşırdılar. Bizə
Moskvada yaşayan İran siyasi mühacirlərilə
görüşə icazə verilmədi". Azərbaycan ədəbiyyatı ongünlüyü
İttifaqlar evinin Sütunlu salonunda təntənə ilə
açılır, Səməd Vurğun
çıxış edir. Tədbir keçirilən ərəfədə
məşhur rus şairi Pavel Antakolski Əli Tudənin
şeirləri ilə tanış olur,
onların bir qismini rus dilinə tərcümə edir.
Yalnız
1947-ci ildə ali təhsil almaq imkanı
yaranmış Əli Tudə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin (indiki Bakı Dövlət Universiteti) filologiya
fakültəsini 1952-ci ildə fərqlənmə diplomu ilə
bitirir. "Azərnəşr"ə redaktor vəzifəsinə
göndərilir. Bu ərəfədə gənc
ailə sahibi olan Əli yaşayış şəraitini qismən
yaxşılaşdırır - yaşadığı
birotaqlı evə bitişik əlavə bir otaq da tikir. Bundan sonra Gəncədə yaşayan əmisini də
gətirib öz yanında saxlayır. Stalin
öləndən sonra isə əmisi Vətən həsrətinə
dözmür, Cənuba yollanır.
Azərbaycan Demokratik Firqəsinin Mərkəzi Komitəsi
Ə.Tudəni Bakı Ali Partiya Məktəbinə oxumağa
göndərir. Gənc şair gecə də,
gündüz də oxuyur və işləyirdi. Yazılarını evdə Şəfiqə
xanım makinada yazır, uşağa da baxırdı. Şəfiqə xanım şairin həddən
artıq işləməyindən narahat olardı. Çünki Əli Tudə istirahətinə fikir verən
deyildi. Beləliklə də, o, tezliklə
xəstələnir və Partiya məktəbində təhsilini
yarımçıq qoyaraq müalicəyə başlayır.
1956-cı ilin yayında otaylı həkim Cavad Təqdisi
ilə Latviyaya, Liepaya şəhərində yerləşən
sanatoriyaya müalicəyə gedir. Dauqava
çayının sahillərini gəzərkən çaya
baxa-baxa "Çay daşları" adlı şeirini
yazır, Latviyanın valehedici təbiətinə bir neçə
şeir həsr edir. Leninqradda Ermitaj muzeyini gəzərkən
isə hətta Ərdəbildəki Şeyx Səfi məqbərəsindən
gətirilmiş nadir əşyalara da rast gələrək
kövrəlir...
Əli Tudə 1952-1962-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Nəşriyyatında redaktor, Azərbaycan
Demokratik Firqəsinin orqanı olan "Azərbaycan" qəzetində
ədəbi şöbə müdiri vəzifələrində
işləyir.
Respublika və ümumittifaq əhəmiyyətli
müxtəlif tədbirlərdə müntəzəm olaraq
iştirak edən Ə.Tudə bundan sonra ta ömrünün
sonunadək bütün qüvvəsini
yaradıcılığa həsr edir.
1958-ci ildən
SSRİ Yazıçılar İttifaqının üzvü
olmuş şair Əmək veteranı (1986), Əməkdar incəsənət
xadimi (1987) fəxri adlarını almış, 1946-cı ilin
baharında Milli hökumətin Milli Məclisi tərəfindən
siyasi, ictimai və ədəbi fəaliyyətinə görə
"21 Azər", 1959-cu ildə "Əməkdə fərqlənməyə
görə" medalları ilə təltif edilmişdir. Anadan olmasının 60 illiyi münasibətilə
şairə Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin
Fəxri Fərmanı verilmişdir. 1960-cı
ildən Azərbaycan Yazıçılar Birliyi İdarə
Heyətinin üzvü seçilmişdir.
Beləliklə,
orta məktəb illərində Bakıdan başlanan
yaradıcılıq yolu, erkən gənclik
çağında Təbriz ədəbi mühiti, sonradan yenə
qaynar Bakı ədəbi həyatı Əli Tudənin həqiqi
vətənpərvər ziyalı, sevilən şair və
yazıçı, maarifçi, naşir, publisist kimi
yetişməsində mühüm rol oynamışdır.
Əli Tudə yarım əsrdən çox siyasi
mühacir adı altında yaşamalı olmuşdur. Bütün həyatı
qaçhaqaç-qovhaqovda, qadağalarda keçmiş
şair illərlə gah Şimalda, gah da Cənubda məskunlaşaraq
ömrü boyu ağır mühacir həyatı
sürmüş və bu həyatı "ayrılıq
imtahanı" adlandırmışdır. Şair
bununla bağlı "Zindanda ağarmış
saçlar" xatirə-hekayəsində yazırdı:
"Həyatın saysız-hesabsız imtahanları vardır.
Bu imtahanlar içərisində ən
ağırı mühacirət-ayrılıq
imtahanıdır. Belə ciddi imtahanda
mühacirin Vətənə də, xalqa da, əqidəyə
də münasibəti dönə-dönə
yoxlanılır. Daha doğrusu,
mühacirin ürəyində yaxşı-yaman nə varsa,
hamısı onun davranışında, baxışında,
söhbətində açıq-aydın duyulur. Mühacirət həm mərd, həm də namərd
sifətləri doğru-düzgün əks etdirən
böyük həqiqət güzgüsüdür!"
Bəli, bu həqiqət güzgüsündə Əli Tudə
mərd sifətilə necə də möhtəşəm
göründü! Ədəbiyyatşünas-alim Elman Quliyev
şairi ideyaları uğrunda parlayan günəşə bənzədir:
"Əli Tudənin Vətən birliyi, azadlıq
ideyaları, tarixi haqsızlığa qarşı kəskin
etirazı, yüksək ideyalı
yaradıcılığı, sözün həqiqi mənasında,
öz sözlərilə desək, "böyük həqiqət
güzgüsü"dür. Şairin
poeziyası daha çox öz taleyinin bədii əksinə
çevrildiyindən, bu sənətdə ayrılıq, həsrət,
nisgil motivləri öz aydın təzahürünü
tapır. Əli Tudənin çoxsahəli
yaradıcılığında Vətənin tarixi
keçmişi, bugünkü problemləri, onun gələcək
həyatı ən yüksək fəlsəfi deyim tərzində
ifadə olunur. Buna görə də sanki o, bir sənətkar,
əsl vətəndaş kimi öz idealları yolunda əriyən
şama bənzəyir. Lakin
bu vəziyyətdə şair öz ideallarına işıq
bəxş etdiyindən şamdan çox günəşi
xatırladır".
O tayda da,
bu tayda da yaşadığı illərdə şair Vətənin
azadlığı və bütövlüyü uğrunda
aparılan ideyalara sadiq qalmış, qəlbi həmişə
belə müqəddəs amallarla döyünmüş və
ömrü boyu öz yaradıcılığında nə isə
axtaran şair, istədiyini məhz elə şeirlərində
tapmışdı.
Lakin o, Təbrizdə olduğu kimi, Bakıda da sakit
dayana bilmədi. Xalqını, millətini həmişəlik
azad görmək arzusu onu rahat buraxmadı. Son nəfəsinədək Vətən həsrəti
ilə dolu ürəyi xalqın müstəqilliyi və
azadlığı üçün döyündü. Bu yolda yorulmadan mübarizə apardı. Üzdən həmişə şən,
qayğısız, gülərüz görünsə də,
ömrünün axırına qədər içində
"Azərbaycan" adlı bir həsrət və nisgil gəzdirdi.
Saf ürəyi həmişə azad Vətən duyğuları ilə çırpınan Əli Tudə Təbrizə necə getmişdisə, Bakıya da elə dönmüşdü - əlləri boş, ürəyi dərya kimi daima çağlar və dolu. Niyyəti də gündüz kimi aydın idi. Daima xalqına bağlı olmuş, bütün ömrünü məhz azadlıq, bütövlük ideyaları uğrunda sərf etmiş şairi heç bir vasitə öz məsləkindən döndərə bilməmişdir. Doğma Vətənini azad görmək arzusundan, məqsədindən döndərməkmi olardı? Bütün çıxışları cəsarət tələb edən, həmişə təqiblərə məruz qalan, hər anı belə təhlükədə olan, lakin müqəddəs bir amala qulluq edən bir insan, Vətən oğlu heç inadından, bu müqəddəs yoldan dönərdimi? Nəyə gərək idi ucuz şan-şöhrət, imperiya cəlladlarının qarşısında əyilmək, alçalmaq və bunun müqabilində də cah-cəlal içində yaşamaq?! Yalnız "torpağını öpəndə əyilən" şair ömrü boyu heç kəsə əyilmədi, vicdanı da Savalanın qarıtək təmiz qaldı. Xalqın şairi Vətən həsrətilə dünyadan köçdü. Və nə vaxtsa həmvətənlərinin azadlığa qovuşacaqları, firavan yaşayacaqları ümidi ilə gözlərini əbədi yumdu. Şair heç vaxt heç kimdən heç nə ummadı.
Azərbaycan mühacir ədəbiyyatının mücahidi Ə.Tudə 1996-cı il fevralın 26-da Bakıda vəfat etdi, Fəxri Xiyabanda dəfn olundu.
Ağahüseyn
ŞÜKÜROV
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2019.- 31 yanvar.- S.6.