İtalyan yazıçısının
pandemiyadan qorunma modeli
BOKKAÇÇO “QARA
ÖLÜM”Ə QARŞI HANSI FORMULU TƏKLİF EDİR?
Yaşadığımız
və ya arzu etdiyimiz həyatın bədii əksi,
düşündüklərimizin ifadəsi və ya
sükutumuzun dili olan bədii ədəbiyyat tarixin fərqli
dönəmlərində ən müxtəlif hadisələrin
şahidi və yaşadıcısı olmuşdur.
Koronavirusun (COVID-19) dünya insanını ağır məngənəyə saldığı bu günlərdə dünya ədəbiyyatına diqqət yetirdikdə çox sayda əsərlərə təsadüf edirik ki, onlarda epidemiyalar, pandemiyalar, yoluxucu xəstəliklər tüğyan etdiyi dövrdə baş verən hadisələr qələmə alınmış, yazıçılar bu qlobal problemə münasibət göstərmişlər. Qərb ədəbiyyatında,
xüsusilə də, Avropanı bürüyən və
milyonlarla insanın faciəsinə səbəb olan
pandemiyanı əks etdirən italyan ədibi Covanni
Bokkaççonun “Dekameron”, İngiltərədə XVI əsrdə
yayılmış vəba xəstəliyini təsvir edən
ingilis yazıçısı Daniel Defonun “Vəba ilinin
gündəliyi” (1722) və Əlcəzairin Oran şəhərində
baş verən taun epidemiyasını bədii
yaradıcılığına gətirən fransız
yazıçısı Alber Kamü “Taun” (1947) romanı kimi məşhur əsərlərdə
yazıçılar ölümcül xəstəliklərdən
“qurtuluş yollarını” axtardılar.
XIV əsr
məşhur italyan yazıçısı Covanni
Bokkaççonun (1313-1375) “Dekameron” əsəri Avropanı, eləcə də
İtalyanı bürüyən pandemiyanın
başlamasından sonra, 1352-1354-cü illərdə
yazılmışdır. “Qara ölüm” və
ya “qara vəba” adlandırılan bu xəstəlik tarixə
ikinci vəba pandemiyası kimi daxil olmuş, Asiyadan Avropaya
keçmişdir. 1346-1353-cü illərdə
pik nöqtəsini yaşamış, təsiri o qədər
güclü olmuşdur ki, “qara ölüm”ün təkrar
infeksiyaları XIX əsrə qədər davam etmişdir.
Ümumi
qəbul olunan fikrə görə, veba ilk olaraq Çində
ortaya çıxmış, Baykal gölü və
Aşağı Volqa civarında irəliləmiş, 1345-ci
ildə Krımdakı Genuya koloniyasını mühasirə
edən Moğol orduları xəstə ölüləri
şəhərə apardığı üçün Kefeyə
gəlmişdir. Kefe o vaxtlar Avropa tacirlərinin
tez-tez gəldiyi yer olduğundan nəticədə xəstəlik
Siciliya yolu ilə Avropaya keçmişdir.
Pandemiya nəticəsində
on milyonlarla insan xəstəliyin qurbanı olmuş və müxtəlif
hesablamalara görə, Avropa əhalisinin 30 faizdən 60 faizə
qədəri xəstəlikdən ölmüşdü. Xəstəlik səbəbindən qitənin
demoqrafik xəritəsi dəyişmiş, psixoloji güvənsizlik
və qorxunun güclənməsi, sosial münasibətlərin
zəifləməsi, bir sıra sosial-iqtisadi və siyasi
problemlərin qabarması kimi məsələlər ortaya
çıxmışdır.
“Dekameron”
əsəri 10 gəncin – 7 qadın və 3 kişinin xəstəlikdən,
qara ölümün əhatəsinə aldığı
Florensiyadan qaçıb şəhərkənarı villada məskunlaşması
və gənclərin on gün müddətində hər
gün hərəsinin bir novella danışmasından bəhs
edir. Beləliklə, əsərdə yüz novella təqdim
olunur: “...Mən, gücü az olanlara kömək etməkdə
fələyin xəsislik göstərdiyini (biz bunu zəif
qadınlarda gördük) nəzərə alıb, onun bu ədalətsizliyini
bir az düzəltmək fikri ilə, sevən qadınların
(başqaları iynə ilə, iy ilə, cəhrə ilə
kifayətlənirlər) köməyinə çatmaq,
onları əyləndirmək üçün on gün
içərisində yeddi xanımla üç cavan
oğlanın məclisində, keçmişdə baş verən
fəlakətli taun xəstəliyi günlərində
söylənilən yüz hekayəni, yaxud bizim dediyimiz kimi, təmsili,
ibrətli hekayəni və əhvalatı, həmçinin,
xanımların öz kefləri üçün oxuduğu
bir neçə nəğməni sevənlərə təqdim
edirəm”.
Həftə sonları ərzində heç bir hekayə
danışılmadığı üçün
bütün hadisələr iki həftə davam edir və
aksiya bitdikdən sonra yenidən çərşənbə
günü gənclər Florensiyaya qayıdırlar.
Bokkaçço
pandemiyanın yaratdığı xaosa qarşı qəhrəmanlarını,
müasir ifadə ilə söyləsək,
“karantin”ə aldığı 14
gün ərzində öz cəmiyyət modelini təqdim
edir.
Hər gün gənclərdən birinin kral seçilməsi
hakimiyyətdə seçimliliyi, yeni mövzuların müəyyən
edilməsi cəmiyyətdəki söz
azadlığını təmsil edir, əslində. Novellalarda italyan
aristokratiyası, dini mövzu və dini xurafatın tənqidi,
din xadimlərinin saxtakarlığı, sevgi və əxlaq,
qadınlar, qəhrəmanlar, cəmiyyətin fərqli təbəqələri
haqqında fikirlər, hətta italyan xalq nəğmələri
təqdim olunur. Bokkaççonun
ağıla, xeyirxahlığa, gözəlliyə,
azadlığa və qaydalara uyğun ideal cəmiyyət modeli
göstərməsinin alt qatında “dəyərlərini
itirmiş cəmiyyət ən ağır pandemiyaya
uğramışdır” düşüncəsini söyləmək
istəməsi dayanmaqdadır.
Əsər “ölümün astanasında yaşam
ehtirası”
kimi də
dəyərləndirilir. Qadınlar xəstəlikdən
qurtarmaq üçün “Allahın
bağışlamasını” gözləyirlər: “Orada quş
səslərini dinlər, vadiləri və təpələrin
yaşıllaşdığını,
çeşid-çeşid ağacları və mavi
göyü seyr edərik. Təmiz hava alır,
bol-bol təmiz qida taparıq. Sinirlərimizə toxunan
şeylərdən uzaqlaşmış olarıq... Allahın bağışlamasının verəcəyi
sonu gözləyərək vəziyyətə uyğun olaraq
həyatın dadını yaşayarıq”.
Əsərdə
xəstəliyin baş verməsinə münasibət və
psixoloji yanaşmada müasir tendensiyalara oxşar cəhətlər
də az deyil. “Dekameron” orta əsrlərin
böhran dövrünün məhsuludur. Əsər
insan pozğunluğunun cəmiyyətdə hökm sürdüyü,
dini, əxlaqi dəyərlərin itdiyi, dövlətçilik
problemlərinin önə çıxdığı
zamanın fonunda ortaya çıxmışdır.
Bokkaçço həmin mənzərəni belə
ümumiləşdirirdi: “...Ulduzların təsiri nəticəsindənmi,
ya bizim günahlarımıza görə Allahın öz bəndələrinə
ədalətli qəzəbi tutduğundanmı, bundan bir
neçə il əvvəl bu xəstəlik şərq əyalətlərində
baş vermişdi, o əyalətləri hədsiz-hesabsız
adamdan məhrum etdikdən sonra dayanmadan bir yerdən başqa
yerə hərəkət etmiş, dəhşətli halda
yayılaraq, gəlib qərbə də
çatmışdır. Nə insanların hikmətli
tədbirləri, nə də ehtiyat üçün
görülən sərəncamlar onun qarşısını
ala bilməmişdir. Mömin adamların
düzəltdikləri dini mərasimlərin və ya başqa
yollarla bir neçə dəfə təkrar etdikləri
duaların da köməyi olmadı”.
Əsərdə
katoliklərin kilsə əxlaqının boşluğunu
göstərən çox sayda örnəklərin təqdimi
yazıçının cəmiyyət böhranının əsas
səbəblərində həmin faktların
dayanmasını göstərmək istədiyini də istisna
etmir: “Yalnız xalq deyil, monastrdakılar belə şəhvət
daşqınlıqları içində ölümdən
qurtarmaq üçün din bağlarını
çözüb tənin həzzlərinə
düşmüşdülər”. Novvellalardan birində pahib və
xəstə arasında maraqlı bir söhbətə təsadüf
edirik:
“- Etdiyin başqa bir şey varmı?
- Bəli,
bir də kilsədə yerə tüpürdüm.
- Bu,
vicdan əzabı verəcək bir şey deyil, biz rahiblər
bunu bütün günü edərik.
- Lakin,
çox pis. Allaha ibadət edilən kilsə hər
yerdən təmiz tutulmalı”.
Burada Bokkaçço bir tərəfdən rahib əxlaqına
ironik yanaşırsa, digər tərəfdən təmizliyin
insan və Tanrı qatındakı vacibliyinə diqqəti
yönəldir.
Xəstəliyin
tüğyan etdiyi mövsum də dövrümüzlə, əsasən,
eynidir: “Təxminən həmin il yaz girəndə xəstəlik
dəhşətli və əcaib bir şəkildə öz
acınacaqlı təsirini göstərməyə
başladı”.
Əsərdə
pandemiyanı dayandırmaq məqsədi ilə görülən
tədbirlər də ümumi və oxşar xarekter
daşıyır: “Bunun üçün xüsusi olaraq təyin
edilən adamlar şəhəri zir-zibildən, çirkabdan təmizləmiş,
xəstələrin bir yerdən başqa yerə
aparılması qadağan edilmiş, insanların səhhətini
qorumaq üçün təlimatlar nəşr edilmişdi”.
Bokkaçço
yoluxucu xəstəliyin digərlərinə ötürülməsi
yollarını təsvir edərkən də maraqlı məqamlara
təsadüf edirik: “Taun daha çox ona görə
yayılırdı ki, sağlam adamlar xəstələrlə
ünsiyyət etdikdə (quru ya yağlı bir şeyi oda
yaxın tutduqda alışan kimi) xəstəlik də onlara keçirdi.
Müsibətin dəhşəti daha çox burasında idi
ki, xəstəlik sağlam adamlara ancaq söhbətlə, ya
ünsiyyətlə keçməklə ölümün
artmasına səbəb olmurdu; xəstənin toxunduğu, ya
istifadə etdiyi paltarına, yaxud başqa şeylərinə
sağlam bir adam toxunsaydı, xəstəlik
ona da yoluxurdu”.
Bokkaçço dəhşətli xəstəliyin,
insanları qarabaqara izləyən ölümün cəmiyyətdə
doğurduğu psixoloji fərqliliyi, əhval-ruhiyyəni də
dəqiqliklə ifadə etmişdir. XIV əsr İtalya aristokratiyası
üçün xarakterik olan bu ruh halını təsvir edən
sətrləri oxumaq həm o dövr insanının xəstəlik
qarşısındakı çıxış yolları
haqqındakı düşüncələrini izləməyə
imkan verir, həm də mövcud durumlardakı seçimləri
göstərir: “Belə və buna oxşar, bundan da dəhşətli
hadisələr sağ qalanlarda qorxu və fantaziya əmələ
gətirmişdi, onlar amansız bir məqsədə doğru
meyil edirdilər: xəstələrə yaxın durmurdular,
onlarla ünsiyyət etmirdilər, əşyalarına
toxunmurdular, bununla da xəstəlikdən qorunacaqlarını
zənn edirdilər”.
Digər
bir qrup isə təlaşı təcrid metodu ilə sakitləşdirmək,
qapalılıq tərzinə keçməyə
üstünlük verənlər idi: “Bəziləri elə
güman edirdi ki, mötədil bir həyat keçirmək,
israfçılıqdan çəkinmək bu fəlakətlə
mübarizədə adama çox kömək edir. Onlar dəstə-dəstə yığışaraq,
xəstə olmayan evlərdə gizlənir, qapıları
bağlayaraq, başqalarından kənarda
yaşayırdılar, bu onların özü
üçün daha əlverişli idi. Onlar çox qənaətlə
gözəl yeməklər yeyir, çox qənaətlə də
yaxşı şərab içirdilər,
israfçılığa yol vermirdilər, heç kəsi
özləri ilə danışmağa qoymurdular, kənardan xəbər
tutmaq, ölənlər, yaxud xəstələnənlər
haqqında heç bir şey bilmək istəmirdilər,
vaxtlarını mümkün qədər musiqi ilə,
zövq almaqla keçirirdilər”.
“Bəziləri də tamam başqa fikirdə idi: onlar
deyirdilər ki, çox içmək, çoxlu kef çəkmək,
nəğmə oxuya-oxuya” deyən yazıçı
“beşgünlük dünya” fəlsəfəsi ilə
yaşayan insanların olduğunu da nəzər
çatdırır.
Təbii ki, bütün bunlar xarakteri, müalicə üsulları və yolları uyğun olan xəstəliklərdə göstərilən ümumi münasibətin, görülən oxşar tədbirlərin müxtəlif zamanlarda cərəyan etməsindən asılı olmayan xüsusiyyətlərinin təzahürüdür. Bokkaçço 14 günlük təcrid dönəmində xəstəliyə qarşı mübarizənin və onun törətdiyi mənəvi-psixoloji böhranın aradan qaldırılması üçün öz modelini təklif edir. Əlbəttə ki, bu əsərdə digər çox mühüm məsələlər də öz əksini tapmış, dünya ədəbiyyatına müzakirə üçün önəmli məsələlər irəli sürülmüşdür. Bokkaççonun qəhrəmanları 14 gündən sonra cəmiyyət qayıdır, demək artık xəstəlik bitmiş, təhlükə aradan qalxmışdır. Demək sirr, çözüm 10 gün ərzində söylənilmiş 100 novelladadır. Yazıçı bu novellalarda “Allah uğrunda nə edilirsə, vicdanı ləkələmədən edilməli, əks halda bu böyük günahdır”, “ağılsızlıq insanı ən böyük səadətdən ən dərin səfalətə düşürə bilər. Bunun əksinə isə ağıl insanı ən böyük təhlükədən qurtararaq tam bir hüzura qovuşdura bilər”, “zərif bir nöqtəni anlayabilən və anlarsa da cavablandıra bilən çox az qadının olması nə qədər hüzünlüdür. Çünki zamanımızda artıq zəkaya deyil, vücud gözəlliyinə etibar edilməkdədir. Bir qadın nə qədər bəzənib boyanarsa, o qədər çox hörmət və etibar gözləməkdədir” və digər bu kimi müxtəlif dövrlər üçün aktual və əhəmiyyətli olan fikirlər irəli sürür, dəyərləri və onlara hörməti önə çəkir.
Covanni Bokkaççonun “Dekameron” əsərində
pandemiyanın səbəbləri, onun insanlara vurduğu mənəvi-psixoloji
zərbələri və ona gətirib çıxaran mənəvi
aşınmanın müxtəlif cəhətlərini
ayırd etmək mümkündür. Lakin nəticə olaraq
bu bir tarixə gömülmüş hadisələrin təsvirini
yaradan əsərdir. Yaşadığımız
çağdaş dönəmi bürüyən
pandemiyanın da böyük əsərlərin mövzusu
olacağı istisna deyil. Önəmli olan onun daha
böyük fəlakətlərə yol açmadan tarixə
gömülməsidir.
Bəsirə
ƏZİZƏLİ
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2020.- 8 aprel.- S.20.