Seyr və sehrin
Məryam variantı
Seyr nədir?
Ürəyin istəyini gözlərə
pıçıldamaq, baxışlarını
uçurub hər yana səpələmək,
dünyanı gözlərinə
təpmək...
Nədir sehr?
Seyri buraxmaq, özünü unutmaq, gerçəklikdən
qopmaq, yaşantının
əsiri olmaq, ovqata tutulmaq, yatmadan yuxu görmək...
Seyrlə
sehrlənirsən...
Sehrlənəndə seyrdən ayrılırsan...
Çünki sehrdə sən
artıq sən deyilsən, aşiqsən,
mübtəlasan, gerçəklikdən
ruhsal aləmə adlamısan və seyrdən birdəfəlik
imtina etmisən...
Sən seyrdən sehrə düşə bilərsən...
Sehrdən seyrə qayıtmaq
imkansız: nədən
ki, sehr bitdimi, seyr sönər,
solğunlaşar, cəzbini
itirər...
Seyr realizmdir, sehr – sürrealizm...
Sehr seyrin möhürüdür...
Seyr üzdür, sehr – batin...
Seyr aşkardır, sehr – gizlin...
Bəzən bir ad bir tədqiqatın, bir romanın, bir pyesin, bir şeirin
məzmunu qədər
dəyərli olur, onun cövhərini, ideya pafosunu yüzdə yüz ifadə eləyib fikir sayrışmaları
ilə oynaya bilir, dəyişən mövzuların məna qanadlarına çevrilir,
assosiativ təfəkkür
üçün gah orda, gah burda
qəfil işıqlar
yandırır...
“Teatr: seyr və sehr”.
Bu ad təzadlarla cilvələnir...
Nədən ki, seyrlə
sehr bir nöqtədə ani “öpüşüb” həmişəlik
sağollaşırlar. Çünki əzəldən
bir-birinə ziddirlər:
sehr başlayanda seyr qurtarır...
Teatr seyrdir, sehrə çevriləndə tapınaq
olur...
Məryam
Əlizadənin “Teatr:
seyr və sehr” kitabının təkcə adı bir magiyadır, bir sirrdir: mükəmməlliyi
və poeziyası ilə, mənalar ambivalentliyi ilə adamı məftun edir: teatr təkdə
ola-ola onun təbiəti seyr və sehr cütlüyü
ilə təsnif edilir. Vallah, hünər sahibinin,
vəhy sahibinin işidir seyrlə sehri bir-birinə qoşmaq. Bir tək bu adın özündən fəlsəfi bir məqalə yazmağın
yeri var. Necə yaranıb, necə tapılıb bu ad? Mən bilirəm necə...
Necəliyi bu ki, Məryam
Əlizadənin özü
seyr və sehr dağarcığıdır. Bu insanın sehri özünü onda görükdürür ki,
Məryam xanım ruhən permanent 18 yaşın
içindədir. Bu il aprelin 14-də düz keçən ilki kimi, düz
62 il bundan öncəki kimi onun yenə 18 yaşı tamam olacaq. “Bu misalə yuxu timsali demək
mümkün idi, əgər olsaydı yuxu“... Yox, bu,
yuxu deyil... Yuxuda hər şey var və
heç nə yoxdur eyni zamanda...
Yuxu bir sehr...
Seyr 18 yaşın seyridir, sehr 70 yaşın sehri...
Məryam
Əlizadə teatrın
seyrindən sehrlənib
teatrşünas olub, ağlına, məntiqinə,
yazmaq istedadına, analitik düşüncəsinə,
tənqidi təfəkkürünə
aşiq unikal zəka sahibi Cəfər Cəfərovun
ardınca gedib teatrşünas olub, onun davamçısı olub, müəlliminə oxşamağa, məqalələrində
teatrın sehrini insanlarla paylaşmağa çalışıb.
Məryam xanımın fəhmi hissiyyatındadır. O, mahiyyəti duyğularının gözüylə
görə bilir, emosiyalarına güvənib
tamaşanın dəyərini
anındaca verə bilir, əsli surətdən həməncə
ayıra bilir.
Təsadüfi deyil ki, Məryam xanım həmişə Azərbaycan
teatr mədəniyyətinin
birinci simalarının
müəyyən qisminin,
əsasən də, Cəfər Cəfərov,
İlyas Əfəndiyev,
Tofiq Kazımov, Vaqif İbrahimoğlu, Azər Paşa Nemətov, Nazim Bəykişiyev, İsrafil
İsrafilov (bu seçim bir mövqe, düşüncə,
münasibət göstəricisidir)
kimi şəxsiyyətlərin
yanında olub, onların dostu, əzizi olub. Çünki Məryam xanım
öz varlığı
qədər sənəti
və istedadı, bir də əbədiyyətin
magiyasını, sehrini
sevir.
İpək kimidir, pambıq
kimidir, amma “Andalus köpəyi” filmində gözü kəsən parıltılı
ülgüc tiyəsi
kimi də ola bilir
zaman-zaman. Parıltılı ülgüc tiyəsi
onun zəkasının
vizual obrazıdır.
Məryam xanım o qədər
huşyardır ki, informasiyaları o qədər
çevik təhlil edə bilir ki, hadisələrin hansı səmtə yönələcəyini öncədən
proqnozlaşdıra bilir.
Teatrşünas olmasaydı,
Azərbaycanın ən
tanınmış qadın
diplomatlarından biri olardı Məryam Əlizadə...
Sözə qarşı yaman həssasdır, münasibətlərində
kübardır, rəftarında
lütfkardır. Hərçənd acıqlandırsan onu, tufana, qasırğaya
dönə bilər, fırlana-fırlana göydən
qar yağdıra bilər, amma çox tez də mülayimləşib
öz şirin diliylə ürəkləri
ovcunun içinə
ala bilər.
70 yaş ömrün
zirvələrindən biridir.
Zirvələr həmişə duman
içində...
Zaman orda yatar güman
içində...
Sənin
kimi şünas Çini-Maçində...
Günorta çıraqla gəzsən,
tapılmaz!!!
Duman zirvələrə
bir əzəmət, bir rahatlıq, bir sakitlik, müdrik
bir eyləmsizlik və sehr gətirər. Məhz bu
məqamda dünya yamacda dayanıb zirvələrə baxar.
Məryam xanım, Siz müəyyən bir teatr dönəmini simvollaşdıran, onu seyr və sehrlə
taclandıran, müəyyən
bir teatrşünas nəslini teatrla yaşamağa həvəsləndirmiş,
onların mədəniyyətdə
mövcud olmasına imza atmış birisiniz. Siz bütün teatrşünaslara
dəstəksiniz, dayaqsınız.
Bilirik hamılıqla, dəfələrlə
eşitmişik Sizdən:
mərcanı çox
sevirsiniz. Bu ad gününüzdə bütün
şünaslarla birgə
qaça-qaça, uça-uça,
üzə-üzə gedib
Mərcan adalarından
mərcan boyunbağılar
gətirərdik Sizə
cürbəcür. Amma nə
edək ki, aləm koronavirusdur, adamı heç yerə buraxmırlar.
Amma fərqi nədir, dedin, ya elədin, ariflər üçün
ikisi də birdir. Təki təbrik könüldən,
candan olsun!!! Mərcan boyunbağını
isə təsəvvür
etmək də mümkün...
Aydın
Talıbzadə
525-ci qəzet.- 2020.- 15 aprel.- S.12.