“Lo” - vaxtı
diriltmək üçün oxunmalı əsər
Bir vaxt Vətənə düşmüş
“lo”nu indi dünyaya düşən bu “lo” zamanı yenidən
xatırladım, yenidən yaşadım. Şair, yazıçı
Əjdər Olun çoxdandır oxumaq istədiyim, amma vaxt edə
bilmədiyim üçün ertələdiyim “Lo”
romanını, dünyada olduğu kimi, Azərbaycanda da
Covid-19 pandemiyasının yayılması səbəbilə
karantin günlərində oxudum.
Bundan əvvəl
müəllifin bir
neçə kitabını oxumuşdum, amma bu əsər
ayrı təsir bağışladı. Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin ilk 5-6 ilində siyasi proseslərin
axarında tarixi hadisələri əks etdirən əsəri
eyni zamanda avtobioqrafik roman da adlandırmaq olar.
Cəmiyyətdə adətən daha çox mükafat alan, səs-küy yaradan əsərlər
oxunur ki, söhbət düşəndə mövzuya
müdaxilə etmək imkanı olsun. Bəziləri ictimai
yerlərdə intellektual səviyyəsini göstərmək
üçün, hətta ancaq avtobusda, metroda, parkda, iş
yerində və sair məkanlarda oxuyur, bəziləri sadəcə
vaxt öldürmək üçün oxuyur. “Lo” isə
vaxtı-zamanı diriltmək üçün oxunacaq əsərdir.
Ümumiyyətlə, mən bir romanı
bir dəfə, çox bəyəndimsə, bir müddət
keçdikdən sonra ikinci dəfə də oxuyuram. Amma o əsərdə
elə cümlələr olur ki, altını
çızır, aylar, illər keçsə də yenə həmin
kitabı əlimə götürdükdə o cümlələri
bir daha nəzərdən keçirirəm, dəyərləndirirəm,
bəlkə də həmin vaxt o cümlələrin təsiri
həyatıma yön verməkdə mənə kömək
olur. Bu o zaman gerçəkləşir ki,
həmin kitabın müəllifi ilə bərabər mənim
də həyat, zaman, məkan, insanlar, hadisələr və
sair haqqında dünyabaxışım üst-üstə
düşür.
Bu əsərdə də
altı cızılası cümlələr,
fikirlər çoxdur.
Əjdər Ol bu əsərdə əhatə etdiyi dövrdə
Azərbaycan prezidentlərini - Ayaz Mütəllibovu, Yaqub Məmmədovu
(prezident vəzifəsini icra edib), Əbülfəz Elçibəyi,
Heydər Əliyevi təqdim etdiyi kimi, başqa dövlətlərin
başçıları haqqında da oxucuya məlumatlar verir,
bu həm oxucuya yeni bilgilər qazandırır, həm də əsəri
zənginləşir. Sovet dövründə dünya siyasəti,
Sovet ittifaqının dağılmasına təkan verən
hadisələr, dağıldıqdan sonrakı illərdə
SSRİ-dən ayrılan dövlətlərin siyasi, sosial və
iqtisadi durumu və bu duruma təsir göstərən amillər
haqqında mülahizələr oxucuya maraqlı gəlir.
Romanda günü
bu gün də
hamının bildiyi, bəzən açıq söyləyə
bilmədiyi həqiqətlər yer alır. O həqiqətlər ki,
oxucunu ağrıdır, əsəbləşdirir və
psixoloji gərginlik yaradır. İnsanlığın faciəsini
nəql edən müəllif orada da oxucularına qarşı
humanist davranır, hekayəni yarıda qoyub başqa mətləblərdən
söz açır.
Bu romamda müəllifin
ən böyük uğuru
özünü olduğu kimi yazmasıdır. O özünü təsvir
etmədən təqdim edir və oxucu əsər boyunca onu
tanımağa başlayır – nə qəhrəman kimi, nə
müsbət obraz kimi, nə də şişirdilmiş olaraq.
Necə varsa elə – sədəlövhlüyü,
mülayimliyi, bəzən soyuqqanlılığı, bir
sözlə, zəif və güclü tərəfləri ilə...
Hadisələrə, hadisələri törədənlərə
- tək-tək obrazlara münasibət təhkiyədə -
birbaşa bildirilir və müəllif üçüncü
şəxslərə münasibətində adı çəkilmədən
öz obrazını yaradır. Oxucu onu tanıyır.
Romanda ölkədə gedən siyasi hərc-mərcliklər, Ermənistanda
ardıcıl boşaldılan azərbaycanlı kəndləri,
rayonları, dinc əhalinin ağır
qaçqın-köçkün günləri, yolda
ölüb-itənlər, girov götürülənlər,
eləcə də sonrakı illərdə Dağlıq
Qarabağın işğalı zamanı xalqın
yaşadığı daha acınacaqlı müsibətlər
haqqında məlumatlar bəzən statistik dəqiqlik səviyyəsində
təqdim olunur.
Əsər boyu olmasa da,
ara-sıra müəyyən səhifələrdə şair
Əjdər Olu görə bilirik.
Bir-birini
əvəz edən həyəcanlı, dəhşətli hadisələrdə
Bakı küçələri bomboş, insanlar təlaş
içində evlərə qapanıb televiziyadan hər an yenilənən acı xəbərləri izləməkdədirlər.
Bakıda komendat saatı elan olunub. Şəhərin qorxulu,
susqun və miskin küçələri ilə addımlayan qəhrəmanımız
öz içində qışqırır: “Ey xəzrisi-gilavarı
üzümü, sinəmi, kürəyimi şillələyən,
bürküsü sümüyümü əridən, gecə-gündüz
neft iyi burnumdan getməyən, daşına-divarına
sürtünə-sürtünə hər
günc-bucağına baş vursam da, heç vaxt axıra qədər
tanıya bilmədiyim başıbəlalı, dəlisov səhərim!
Bağışla, yox, bağışlama, sənə
yaxşı qardaş olmadım. Bir gecəni də əsirlikdən
xilas edə bilmirəm.”
Haşiyə: Əsərin bu
yerini oxuyandan sonra kitabı büküb
bir kənara qoymuşdum. Orada zamanı dayandırıb xəyalən
o küçədəki şair Əjdər Olu seyr
etmişdim və bir şeirinin bu bəndini
xatırlamışdım:
Könlümü vuruşa çıxarmışam
mən,
Səf-səf,
qoşun-qoşun kədərlə, qəmlə.
Mənim
ürəyimin hər döyüntüsü,
Təzə
bir hücumdur, yeni bir həmlə.
Əsər
yazıçının özüdür. Müəllif
özünü ancaq üzdən görə bilir – eynən
güzgüdə gördüyü kimi, oxucu, mütəxəssis rəyi isə
onu hərtərəfli təqdim edir.
Qeyd etmək
gərəkdir ki, bəzən bir əsərin dəyərini
nə müasir dövrün oxucusu, nə də tənqidçisi verə bilir. O əsərin dəyərinin
qərarı gələcək
nəsillərə aid olur.
Çünki əsərlərin hansı şərtlər
altında yazılmağı
oxucu üçün
önəmli deyil, oxucunun oxuduğu zamanda nə qədər önəmli olmasıdır. Bu əsər müəllifin
müasirlərinin çoxunun
bildiyi, bilib demədiyi və ya gizlində dediyi hadisələrlə
bağlı olduğundan
indiki oxucu üçün elə də böyük maraq kəsb etməyə bilər. Amma gələcək nəsillər üçün
böyük bir tarixi mənbə rolunda çıxış
edə bilər.
Həyatda elə şeylər var ki, yaşamadan
bilmək olmur, onlardan ən birincisi elə insandır – insan yerinə, vəziyyətə
görə dəyişən
məxluqdur. Yəni insan arzuladığı, amma ola
bilmədiyi qədər
insandır. Kimlərinsə səhvi, başısoyuqluğu,
məsuliyyət-sizliyi, qəddarlığı,
vecsizliyi səbəbilə
yaranan problemlərə
etdiyimiz etiraz bəlkə də tamamilə bizim səhvimizdir. Bəlkə
o səbəbkarların yerində
biz də olsaq, eynilə onların etdiyini edərdik, bəlkə də artığını... “Lo” nun qəhrəmanlarını romandan
bir-bir tarixə yola sala-sala bu fikirlərə gəlirəm.
Əsəri oxuyub bitirdikdən sonra çıxıb Bakının “Lo” ya şahidlik etmiş küçələrini bir
daha görmək, o hadisələrdən bir xatirə, bir iz tapmaq istəyirəm. Amma dünyaya
düşən virus “lo”su
buna mane olur. Pəncərədən boylanan
xəyallarım sol yaxamın
altında bir qərənfillə Şəhidlər
xiyabanına gedir...
Adilə NƏZƏR
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 15 aprel.- S.18.