İtaliyanın Bakuvi və
Melibey soyadlı şairləri
Ön
Asiyanın bir çox kahin nəsilləri Troya şəhərininin
süqutundan (e.ö.1334-cü il) sonra cənub-qərbi
Avropaya, Aralıq dənizi adalarına köçmüş,
orada qədim mədəniyyətlərin əsasını
qoymuşdur.
Bizim üçün maraqlıdır ki, Elladanın
yunanlara, İtaliyanın latınlara qədərki
poeziyasını, faciə və komediyalarını yaradan o
şairlər türkcə Təndir, Kürəçi,
Vergili, Xatun, Melibey, Bakuvi soyadları
daşıyırdılar. Onlar latın
dilində yazsalar da, bir zaman Troyadan, Ön Asiyadan gəldiklərini
unutmurdular. Öz şəcərələrini bərpa
edir, senatın yığıncaqlarında fəxrlə
deyirdilər ki, biz plebey yox, patrisi nəslindənik.
Qərbi Avropada elə bir millət tapmaq çətindir
ki, ruhən Azərbaycan xalqına italyanlar qədər
yaxın olsun.
Ölkələr arasında Macarıstan istisna
olmaqla elə bir ölkə yoxdur ki, tarixi toponimiyası Azərbaycanın
yer adlarına bu qədər uyğun gəlsin.
Troyanın süqutundan başlamış monqolların
basqınlarına qədər Cənubi Qafqaz və Ön Asiya
etnosları Avropaya köçmüş, İspaniyada
romalılara, Serbiyada slavyanlara, İtaliyada latınlara qədərki
etnik mədəniyyətlərin əsasını
qoymuşlar.
Bunun üçün İtaliyanın, Siciliyanın,
Qalliyanın, Çexiyanın tarixi xəritələrinə
baxmaq kifayətdir. Azərbaycan xalqının əcdadları latınlardan
çox qabaq Siciliya ilə Qalliya arasında Azər, Qafqaz,
Alpan, Durna, Bulqar, Bərdə, Şuşa,
Ağ Sona və b. şəhərləri salmışdı. Latınlar sonradan gələrək Orda
çayını Po, Alpan qalasını Alba lonqa, Bərdə
şəhərini Neapol, Kent şəhərini Genuya
adlandırmışlar. O yaşayış məskənlərinin
necə yaranması haqqında eradan öncə I əsrdə
yaşamış Mark Terenti Varron “De linqua Latina”, Sili İtalik
“Pun müharibəsi”, Publi Maron Vergili
“Eneida” əsərində məlumat vermişdir.
Həmin şairlərin və alimlərin məlumatları
arxeoloji tapıntılar ilə təsdiq olunur. Keçən ilin may
ayında italyan alimləri bəyan etdilər ki, Romanın və
Siciliyanın latınlara qədərki mədəniyyətinin kökləri Ön Asiyadan və Qafqazdan gəlir. Ancaq
son 70 ildə nəşr olunan əsərlərdə və
internet saytlarında bu barədə kəlmə belə yoxdur
(https://ru.wikipedia.org/).
Mark Terenti Varron yazır ki, İtaliyanın qeyri-latın
mənşəli şairləri, elm və din xadimləri
çox idi.
Onlardan biri Mark
Pakuviy soyadı daşıyırdı. Şairin adı və
soyadı latın dilində Mark Pacuvius formasında
yazıya alınmışdır, -ius latın dilinə aid
şəkilçidir.
Azərbaycan tarixçilərinin ümumiləşmiş
düşüncəsinə görə Bakı şəhərinin
və Bakuvi nisbəli tarixi şəxsiyyətlərin
adları antik tarixçilərin əsərlərində
yoxdur. Guya
Bakı şəhərinin adı ilk dəfə 985-ci ildə çəkilir.
Düzdür,
“Tarixi-Sistan” əsərinin naməlum müəllifi yazır
ki, xəlifə Əbdürrəşid 701- ci ildə Bərdə
və Bakı şəhərlərini tutmaq üçün
qoşun göndərdi, ancaq bu, ilk məlumat deyil. Bakı şəhərləri və kəndləri
V-VII əsr kilsə salnaməçilərinə daha öncədən
məlum idi.
Musa Xorenli və Ananiya Şiraklı yazırlar ki,
Albaniyanın bir vilayəti Bakunia, vilayətin mərkəzi
qalası Bakunik adlanır. Bakunik bakılı,
Bakunia Bakı nəslinin yurdu deməkdir. Ancaq Azərbaycan
tarix elminə Bakı şəhərinin adı məlum olsa
da, Bakı nəslinin adı məlum deyildir.
Azərbaycan dilçilərinin ümumiləşmiş
düşüncəsinə görə Baku təpə deməkdir. Düzdür, türk dillərində
təpə mənasında baku sözü
vardır. Mahmud Kaşğarinin divanında baku
sözü təpə mənasında verilmişdir. Ancaq Bakı şəhərinin adı bilavəsitə
təpə sözü ilə bağlı deyil. Bütün təpələrə yox, başı
göylərə dirənən və ayağı suda olan
müqəddəs təpələrə Baku, həmin təpələrə
tapınan nəsillərə Bakulu deyilirdi.
Bakuya – müqəddəs təpəyə tapınan
türklər Xəzər dənizi çevrəsindən Fələstinə
və Misirə qədər yaxın və uzaq ölkələrdə
yurd salmış, Troyanın süqutundan sonra onların bir
qolu İtaliyaya köçüb getmişdir. İtaliyadakı
Baku nəslindən şair Mark Bakuvi
çıxmışdır. Mark Bakuvi 12
faciənin və çoxlu satirik şeirin müəllifidir
(https://ru.vikipedia.org).
Qədim Misirin “Ölülər kitabı”nda başı
göylərə dirənən müqəddəs təpə
və təpənin üstündəki məbəd Baku
adlanır.
İngilis arxeoloqu Flinders Petri XX əsrin əvvəllərində
həmin məbədin xarabalığında qazıntılar
apardı və belə
nəticəyə gəldi ki, Misirdəki Baku məbədi
ilə İçəri şəhərdəki Qız
qalasının bir çox parametrləri uyğun gəlir.
Sonra akademik Meşşaninov Misir-Qafqaz etnogenetik
bağlarını elmi tədqiqatın obyektinə
çevirdi. Sonuc olaraq bildirdi ki, qədim Misir mədəniyyətinin
kökləri Xəzər dənizinin şərqindən və
qərbindən gəlir.
E.ö. XXIII-XVIII əsrlərdə Misiri xan titullu Asiya
fironları idarə edirdilər. Onların alp igidlərindən
biri Baku titulu daşıyırdı. Bu barədə
qədim Misirin “Ölülər kitabı”nda dəyərli
bilgilər vardır.
Baku kahin və zadəgan nəslinin bir neçə qolu
İtaliyaya və Nil vadisinə köçməyib, indiki
Türkiyə ərazisində qalmışdı. Eradan öncə XIV əsrə
aid Kül təpə mixiyazılı kitabəsində
onların adı Bakulu, eradan öncə IV əsrə aid
Lidiya abidəsində Bakili formasında yazıya
alınmışdır.
Kayseri yaxınlığındakı Kül təpədən
tapılan kitabədə Bakulu tacir icma
başçılarından biri kimi təqdim edilir. Bu, o deməkdir
ki, Baku yalnız bir tacirin adı deyil, öz dövlət
qurumu, iqtisadi resursları, sərvəti, pulu olan etnosun
adıdır.
Baku nəslinin patriarxları yalnız tacir deyildilər. E.ö. II-I
minilliklərin uzaqgörən siyasətçiləri idilər.
Onlar yunanlarla əhəmənilərin
döyüşlərində əhəmənilərin tərəfini
saxlamış, o xidmətin qarşılığında
İudeyanın hakimi olmuşdular. Bəzi mətnşünaslar
patriarx Bakunun
adını Baqo kimi oxuyurlar.
Belə hesab edirəm ki, qədim Misir mənbələrindəki
Baku və Maku eyni və ya qohum etnosların adıdır. Firon I
Amenxotepin papirusunda yazılıb ki, Suriyada Maku adlı tayfa
yaşayır. Onlar Misirin sadiq
dostlarıdır. Bu məlumat onu göstərir
ki, Baku və Maku qədim Ön Asiyanın güclü
etnosları kimi Misir ilə ittifaqda xettlərin şimaldan cənuba
yürüşlərinin qarşısını
almışdır.
Yalnız Bakı şəhəri yox, Güney Azərbaycanın
Maku qalası çoxdan yer üzündən silinmiş qədim
Baku nəslinin adını yaşatmaqdadır. Bu istiqamətdə
tədqiqatlar etnik tariximizin və tarixi coğrafiyamızın
bir çox qaranlıq məqamlarına aydınlıq gətirəcəkdir.
Azərbaycanın
Bakı şəhəri yaxınlığında Um Bakı
adlı qəsəbə var. Um Bakı, Bakı və Maku
bir-birinə qohum etnosların adıdır. Um Bakı etnosu eradan əvvəl II-I minilliklərdə
hardasa Urmiya gölü ətrafında, Elamın şimal-qərbində
yaşayırdı.
Um Bakı alpları e.ö.VII əsrdə Assuriya ilə
birləşib, Elam qoşunlarını məğlub etdilər. Nəticədə
onlar assurların hegemon olduqları mürəkkəb siyasi
şəraitdə salamat qaldılar və bir qədər sonra
İudeyada vassal dövlətin başçılarına
çevrildilər.
A.Anoxin keçən əsrin 20-ci illərində
Dağlıq Altayda etnoqrafik məlumatlar toplayarkən
görmüşdü ki, Altay şamanları öz əcdadlarından
birini Bakı Kam, yəni şaman Bakı adlandırırlar. Çox
maraqlıdır ki, Altay şaman dualarında adı çəkilən
əcdadların çoxunun adı Efiopiya kahinlərinin cadu mətnlərində
olduğu kimi xatırlanır. Bu da ondan irəli gəlir
ki, qədim dünyanın Bakı kahin nəslinin bir qolu yeni
çarlıq dövrü fironlarının təzyiqilə
Misirdən Efiopiyaya köçmüş, orada uzun əsrlər
boyu öz
varlığını qoruyub saxlamışdır.
İosif
Flavi (I əsr) yazır ki, Efiopiya patriarxları əsrlər
keçsə də, bir zaman Qafqazdan və Ön Asiyadan gəldiklərini
unutmurdular və çətin
anlarda geri qayıdıb, vətəndə qalan
soydaşlarına dayaq olurdular. Belə bir hadisə
Troya şəhərinin mühasirəsi zamanı baş
vermişdi. Vilhelm Vaqner “Ellada” kitabında
yazır ki, Troyanı yunanlardan qorumaq üçün Efiopiya
alpları da gəlmişdilər.
Nə qədər
redaktə olunsa da, bəzi adlar tanınmaz hala salınsa da, bir
çox qiymətli bilgilər yalnız antik dövr mənbələrində
yox, həm də Cənubi Qafqazın və Ön Asiyanın
kilsə tarixçilərinin əsərlərində qorunub qalmışdır.
Aramey və qrabar mətnlərində
efiopiyalılar Etnovaçik adlandırılır. Bildirilir ki, onlar da yerli döyüşçülərlə
birlikdə Troyanı yunanlardan qoruyurdular. Etnovaçik
İtovacıq, yəni totemi it olan etnosun yurdu deməkdir.
Yunanlar onların ölkəsini İteopiya,
ruslar Efiopiya adlandırırlar.
Troyanın süqutundan sonra Durna, Ana, Sona və b.
etnoslarla yanaşı, Baku alpları da İtaliyaya
köçdülər. Mark Terenti Varronun Pakuvi soyadı ilə təqdim
etdiyi şair onların tarixi şəxsiyyətlərindən
biridir.
Əldə
olan tarixi və etnolinqvistik bilgilər birmənalı şəkildə
söyləməyə imkan verir ki: 1. Bakı qədim Ön
Asiyanın kahin və zadəgan nəsillərindən biridir.
2. İtaliyanın Bakuvi soyadlı şairi Bakı nəslindən
çıxmışdır.
Dünyanın heç bir dilində Bakı adı
türk dillərində olduğu kimi geniş
yayılmamışdır. Xivə xanı
Əbülqazi Bahadur xanın gənclik adı Baki idi.
XVII əsrdə yaşamış Buxara tarixçisi
Hafiz Dərviş Əli Səngi yazır ki, oğuzların
Şax Bakı adlı bəyi olmuşdur. Bundan əvvəl
Bakı nəslinin bəyləri türkmənlərin ən
döyüşkən boylarına başçılıq
edirdilər. Əbülqazi Bahadur xanın
“Şəcəreyi-tərakime” əsərində bəhs
etdiyi Kukeli Baku və Dib Baku onların səlcuqlardan qabaq
yaşamış bəyləridir.
Bakı nəsilləri özbəklər və
qırğızlar arasında da var idi. V.V. Radlov XIX əsrin
sonlarında Orta Asiyada olarkən görmüşdü ki,
özbəklərin bir boyu özünü Baki Meşey, bir
boyu Baki Muşçu adlandırır.
Özbək tarixçisi K.Ş.Şaniyazov yazır ki,
qırğızların bir tayfası Çonq Bakı
adlanır, Çonq Bakı böyük Bakı deməkdir.
XVIII əsrdə Alagöz dağının ətəyində
və Dağlıq Qarabağda Baku, Krımda Baki Ulan adlı kəndlər
var idi. Hələ indiyədək uzaq Sibirdə Amur
çayına tökülən Ussuri çayının bir
qolu Baku adlanırsa, Bakı nəsli son zamanlara qədər
ucsuz-bucaqsız türk torpaqlarında öz
varlığını qoruya bilmişdir.
İtaliyanın latınlara, Elladanın yunanlara qədərki mədəniyyətini yaradan etnoslardan biri malıbəylərdir. Bu gün Malıbəy deyəndə Laçının işğal altında olan Malıbəy və Şuşanın Malıbəyli kəndləri yada düşür.
Bunlardan əlavə XIX əsrdə Qəbələnin Nic köyündə Malıbəyli adlı məhəllə var idi. Onlar zorla xristianlaşdırılsalar da, son zamanlara qədər öz dillərini unutmamışdılar. Utilərin dilindən fərqlənən bir ləhcədə danışırdılar. Bakilər kimi malıbəylər də antik dövr Avropasının qədim mədəniyyətini yaradan etnoslardan biri idilər!
Şair Melibey - Mark Terenti Varronun (e.ö.I əsr) yazdığına görə, İtaliyanın Roma dövründən qabaq Melibey soyadlı şairi olmuşdur.
Melibey ən əvvəl İtaliyanın epik
poeziyanı himayə edən ilahəsi idi. Publi Maron Vergili şeirlərinin
birində Roma imperatoru Oktavian Avqustu tanrıya bənzədir. İlahə
Melibeyə xitab edir ki, qanadlarını onun başı
üstünə gərsin, şairə ilham versin ki, əsərini
yazıb başa çatdırsın.
Vergilinin “Bukoliklər” əsəri ilahə Melibeyin ilahə
Tərtərlə söhbəti ilə başlayır. İtaliyanın
latınlardan öncəki panteonunda ilahə Melibey epik
poeziyanı, Tərtər faciə janrında yazılan əsərləri
himayə edirdi.
Vergilinin arxeoloji qazıntı zamanı barelyefi
tapılmışdır. Təsvirdə şair
oturmuş, sağ çiyini üzərində ilahə
Melibey, sol çiyini üstündə ilahə Tərtər
dayanmışdır. Barelyef Tunis
yaxınlığındakı Şuşa
şəhərinin divarına həkk edilmiş, Pun müharibəsi
başa çatandan sonra İtaliyanın şimalındakı
Şuşa şəhərinə aparılmışdır.
Fasilələrlə 145 il davam edən Pun
müharibəsi başa çatandan sonra romalılar o şəhərin
adını dəyişib Sequzia elədilər.
Publi Maron özünə türkcə Vergili, yəni
vergi verilmiş təxəllüsü
götürmüşdür.
Melibeylər İtaliyaya köçənə qədər Elladada iki şəhər salmışdılar. Onlardan biri Qrek Fessaliyasında yerləşirdi. Biri isə indiki Afina şəhərinin yerində idi. Qədim yunan və latın tarixçiləri həmin şəhərləri Melibey, Malıbey, bəzən də Malıca adlandırırlar.
Mark Terenti Varron yazır ki, melibeylər Aralıq dənizi hövzəsinə Aziyadan gəliblər. O zaman Aziya deyiləndə indiki Türkiyənin cənub-qərbi başa düşülürdü. Melibeylərin İtaliyaya Türkiyədən gəldiklərini Mark Ferenti Varron e.ö. I əsrin ortalarında yazıb. Biz bundan 21-ci əsrin əvvəllərində xəbər tutmuşuq.
Kvinta Kursiya yazır ki, Makedoniyalı İsgəndərin zamanında e.ö. IV əsrdə Aralıq dənizi sahilində Melibey adlı iri şəhər var idi. Deməli, qədim Ellada ərazisində bir yox, bir neçə Melibey şəhəri olmuşdur.
Yunanlar Balkan yarımadasının cənubundakı Melibey şəhərini dağıdıb, yerində Atena şəhərini saldılar. İndi həmin şəhər Afina adlanır. Yunanlar iddia edirlər ki, onlar Ellada mədəniyyətinin yaradıcılarıdır. Akademik Marr yazır ki, Ellada mədəniyyəti yunan mədəniyyəti deyildir. Ellada mədəniyyəti iltisaqi dilli Yafəs övladlarının mədəniyyətidir. Yunan mədəniyyətini isə flektiv dilli hindavropalılar yaratmışlar. Antik yunan mədəniyyəti arxaik Ellada mədəniyyətinin xarabalığı üzərində yüksəlmişdir.
Rusiya İmperiyasının 1863-cü ildə tərtib edilən xəritəsində göstərilir ki, Sibirin Barnaul qəzasında Malibay adlı göl var. O gölün ətrafında köçəri qırğızlar yaşayırlar.
Vilhelm Vaqner hələ 1901-ci ildə yazırdı:- Melibeylər yunan yox, Ellada mənşəli tayfadırlar. Onlar çox cəsur və döyüşkən idilər. Malıbəylər də, Quşçular da indi o tarixi şücaəti unutmaq üzrədirlər. Əgər Qarabağı geri almasaq, şair Melibeyin ruhu bizi bağışlamaz. Heç Bakuvi soyadlı şairimizin də ruhu bizim Quşçularda yox, Abşeronda torpağa gömülməmizə şad ola bilməz.
Bakuvi soyadlı şairlər, elm və mədəniyyət xadimləri çox olmuşdur. Ümumiləşmiş elmi düşüncəyə görə onlar orta əsrlərdə yaşamışlar. 985-ci ildən əvvələ aid mənbələrdə Bakı şəhər adı və Bakuvi nəsil adı yoxdur.
V-VII əsr xristian kilsə salnamələrində göstərilir ki, Cənubi Qafqazda Baku adlı şəhər və kəndlər çox olmuşdur. Onların adları həmin mənbələrdə Baku, Baki, Um Bakı, Mosul Bakı, Kukeli Baku, Kam Bakı və s. formalarda yazıya alınmışdır.
Baku məbəd adı kimi e.ö.XIX əsrdə Misirdə, şəhər adı kimi e.ö. IX əsrdə Fessaliyada, Bakuvi soyadı kimi e.ö. II əsrdə İtaliyada var idi.
İlhami CƏFƏRSOY
Nəsimi adına
Dilçilik İnstitutu.
Filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 18 aprel.- S. 23-24.