"Şur"a gəl, nəğmə
ilə çək
qəmi-dünyaya hasar"
MİLLİ
SƏRVƏTİMİZ OLAN MUĞAMLARIMIZ ARASINDA
"ŞUR" MUĞAMININ MÜSTƏSNA YERİ VAR
Azərbaycan Dövlətinin muğamlarımıza olan
diqqət və qayğısı muğamlarımızı
unudulmaq təhlükəsindən xilas etdi.
Heydər Əliyev Fondunun Prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın təşəbbüsü ilə ölkəmizdə
və ölkəmizdən xaricdə
muğamlarımızın təbliği ilə bağlı həyata
keçirilən işlər musiqi mütəxəssislərimizin
hər birinin qarşısında təxirəsalınmaz vəzifələr
qoyur. Bu vəzifələrin isə ən
başlıcası ümumtəhsil məktəblərinin
üzərinə düşür. Məktəb
rəhbərləri, sinif müəllimləri, musiqi məşğələlərinə
rəhbərlik edənlər və musiqi müəllimləri
muğamlarımızın yetişən nəslə öyrədilməsilə
bağlı çox işlər görməlidirlər.
Xüsusilə yuxarı siniflərdə
muğamların tədrisi prosesində şagirdlərə bədii
zövq elementlərilə birgə, mənəvi keyfiyyətlərinin
də aşılanması çox mühüm aktuallıq kəsb
edən amillərdəndir. Fikrimizi Azərbaycan
muğamları sırasında xüsusi yeri olan
"Şur" muğamının tədrisi ilə əlaqədar
olan praktik işlər və nümunələr əsasında
izah edək.
Əvvəla deyək ki, "Şur" muğamı
"Rast" muğamından sonra ikinci irihəcmli dəstgah
hesab olunur. "Şur" həm də görkəmli Azərbaycan
bəstəkarı Fikrət Əmirov tərəfindən
simfonik muğam şəklinə salınan və
dünyanın 65 ölkəsinin radio-televiziya verilişləri
qurumlarının Qızıl Fonduna daxil edilən Azərbaycan
muğamıdır. Bir çox xalq
mahnıları, rəqsləri Azərbaycan bəstəkarlarının
melodiyaları "Şur" ladında səslənir. Orta ümumtəhsil məktəbləri
üçün hazırlanan musiqi proqramlarına daxil edilən
mahnıların, melodiyaların, kiçik həcmli musiqi əsərlərinin
bir qismi "Şur" ladında olan nümunələrdir.
Həmin proqramda "Şur" ladı və
muğamı ilə bağlı olan nümunələr məktəblilər
tərəfindən asan qavranıldığı, maraqla qəbul
edildiyi üçün onların təxəyyül
imkanlarını daha da genişləndirir.
Təsadüfi deyildir ki, böyük Üzeyir bəy
Hacıbəyli "Azərbaycan Respublikasının
Himni"ni və Koroğlu operasının uverturasını
bəstələyərkən "Şur" ladına
üstünlük vermişdir.
Orta ümumtəhsil məktəblərinin yuxarı
siniflərindən "Şur" muğamının öyrədilməsi
prosesində uşaqlara bədii zövq aşılamaqla
yanaşı, onlarda bir sıra mənəvi keyfiyyətləri
də üzə çıxarıb inkişaf etdirmək olar. Adından məlum
olduğu kimi, "Şur" muğamı dinləyici
şagirdləri şura gətirən, onların muğam
ladlarına olan şövqünü artıran, onların bir
sıra əxlaqi-mənəvi keyfiyyətlərini üzə
çıxanan simfonik əsərdir.
Azərbaycan xalqının ən qədim
muğamlarından olan "Şur" insanlarda, yəni dinləyicidə
xoş ovqatı, mehri-banlığı, səmimiliyi,
istiqanlılığı özündə əks etdirən əhvalı-ruhiyyə
yaradır. Hansı ki, bu əhvalı-ruhiyyə insanların
sinir sistemini cuşa gətirərək tonuslarını
qaldırır. Bu tonuslar isə dinləyicinin
ruh yüksəkliyinə səbəb olur. Başqa
sözlə desək, bu muğam insanları ruhlandırır
və şura gətirir. Əslində,
şur sözünün şura gəlmək, xoş ovqat və
şirin-şəkər əhvalı-ruhiyyə qazanmaq mənasında
başa düşülməsini daha məqsədəuyğun
hesab etmək lazımdır.
Çox qədim tarixə malik olan bu muğamın
yaranması, öz adının, eləcə də şöbə
və guşələrinin adlarının məna
çalarlarının şagirdlərə izah edilməsi
çox faydalıdır. Belə izahlar
şagirdlərin bədii zövqlərini inkişaf etdirməklə
yanaşı, onların mənəvi keyfiyyətlərin
üzə çıxarılmasına şərait
yaratmış olur.
Yuxarı
siniflərdə musiqi dərslərini aparan müəllimlər
yaxşı olar ki, aparıcı musiqi aləti olan fortopianoda
"Şur" muğamının "Nəva",
"Maye", "Şur-Şahnaz" şöbələrini
ifa edə-edə onların yaranma tarixi, adlarının məna
çalarları və tərbiyəvi imkanları barədə
informasiya verməlidir. Müəllim göstərməlidir
ki, VII əsrdən başlayaraq Azərbaycanı Sasanilərin
əlindən xilas edən ərəb xilafəti, özü
bu torpaqlarda ağalıq etməyə davam etdi. Ərəblərin muğamlara meyl göstərmələri
məhz bu dövrə təsadüf edir. Deməli, bu
dövrlərə qədər nəinki "Şur"
muğamı, hətta muğam dəstgahları ərəb, fars xalqlarına məxsus ola bilməzdi.
İkincisi, "şur" sözünün
"şuur" sözündən (şüur) yaranması
ehtimalını nə üçün nəzərdən
qaçırmalıyıq, "şura gəlmə",
"şüura təsiretmə", "şüuru təsirləndirmə",
"şüurlu düşünməyə təhriketmə",
"şüurda xoş ovqat yaratma", "ruha gətirməklə
şüura təsir etmə" kimi məna
çalarlarını nə üçün diqqətdən
kənarda saxlamalıyıq? Rusların söz
leksikonunda da "Şur" sözü vardır. Mənası "ən xoş nəğmə oxuyan
bəzəkli quş"dur. Bizim dilimizdə
isə "şuruş" sözü olmuşdur. Sonradan arxaikləşən bu söz "nəğməli
səs" mənasını verir. Abbas Səhhətin
"...dağa-daşa, səhraya şuruş salaq"
misrası da fikrimizi təsdiqləyir.
Göründüyü kimi, "Şur"
muğamı dinləyici şagirdləri ona görə valeh
edir, ona görə şura gətirir ki, onun lad-məqam
xarakterində bir şuxluq var. Bunu "Bərdaşt" əvəzinə
çalınan "Nəva"da daha aydın hiss etmək
mümkündür. Məlum olduğu kimi, "Şur"
muğamı, çox zaman "Nəva" ilə
başlayır. "Nəva" isə təkcə
başlanğıc melodiya kimi qalmır. "Nəva"
muğamın sonuna qədər onu müşayiət edir.
Müəllim "Nəva"nı ifa
etdikdən sonra belə bir məlumat verməklə şagirdləri
bu muğama bağlayır: Bir sıra tədqiqatçılar
vaxtilə "Şur"un "Nəva" ilə əlaqədar
ifa olunması ilə bağlı mühakimələr
yürüdürlər. Əslində, bir
çox hallarda, xüsusilə bədii yaradıcılıq
nümunələrində, "Suri-Nəva" ifadəsi bu
mühakimələrə bir növ aydınlıq gətirməyə
kömək edir. "Nəva" vaxtilə müstəqil
nümunə kimi ifa olunsa da, sonralar "Şur"un tərkibində guşə kimi ifa
olunmuşdur. "Simayi-şəms"də (bəzi
tədqiqatçılar bunu, "Səmaye-şəms"
kimi təqdim edərək "günəşin səması"
kimi şərh edirlər. Bu, səhv
fikirdir. Günəşin səması
olmaz. Çünki Günəş
özü səmadadır və səma cisimlərindən
biridir.) təmsil olunan "Nəva" və "Sarəng"
guşələrinin də etimoloji mənaları müxtəlif
tərzdə şərh olunsa da, bizim ehtimalımıza
görə, "Nəva" özbək "Şəşməkom"larından
biri olan "Nəva"ya istinad olunmaqla yaranıb.
Ümumtürk muğamlarından Özbək muğamı
olan "Şəşməkom"da, Buxara, Xarəzm
muğamlarında "Nəva", 12 uyğur
muğamlarında (uyğur, kaşğar, dolan, xotan, ili
muğamları) isə "Nəva" kimi yazılan bu
muğamın adı, yer adından
götürülmüşdür. Hələ qədim
Mavərənnəhrdə (indiki Özbəkistanda) şəhər
adıdır. Nəvai adlanan bu şəhər,
Özbəkistanın Buxara vilayətində, Zərəfşan
çayının vadisində yerləşir.
Yaxşı olar ki, "Şur" muğamı ilə
bağlı verilən belə məlumatları müəllim əvvəlcədən
konkretləşdirsin. Əgər Nəvadan sonra yuxarıdakı
məlumatlar verilirsə, "Simayi-Şəms" şöbəsini
ifa etdikdən sonra müəllimin verəcəyi məlumatlar
sırf "Simayi-Şəms" şöbəsinin
özü ilə bağlı olsa, şöbənin təsir
imkanları daha da geniş olar. Həmin
informasiyaların aşağıdakı şəkildə
olması məsləhətdir.
Məlum olduğu kimi, "Simayi-Şəms" (bəzən
"Səmayi-şəms" kimi də təqdim olunur)
şöbəsi "Nəva" "Sarəng" guşələrindən
ibarətdir.
Nizaminin "Naqusi" və "Övrəng"
çalınan zaman, zəng səsi çıxardı,
övrəng taxtından misralarında təsvir olunan
"Naqusi" (zəng) və "Övrəng" (birinci adam, hökm edən, padişah, bəzirgan)
"Simayi-şəms"in (Günəşin üzü və
ya Günəşin siması) "Nəva" və "Sarəng"
guşələrini xatırladır. Güman etmək olar ki,
Nizaminin təsvir etdiyi muğam və onun adı çəkilən
şöbə və guşələri "Şur"
muğamı və ifası böyük ustalıq tələb
edən "Simayi-Şəms"in "Nəva" və
"Sarəng" guşələridir.
Belə məlumatlar yuxarı sinif şagirdlərini mənəvi
cəhətdən çox zənginləşdirir. Çünki
muğamın gözəlliyini, həzinliyini, lirik üslubunu
dinləyən şagirdlər muğam şöbələrinin
ifasından, şərhindən, izahından
qazandıqları, əldə etdikləri tarixi faktlar, milli koloritdən
doğan yurdsevərlik, xəlqilik kimi elementlər onları mənəvi
cəhətdən zənginləşdirir. Muğam şöbələri ilə bağlı
elmi-tarixi informasiyaların müqayisəli təhlili isə
şagirdlərin təfəkkür tərzlərini inkişaf
etdirir, təxəyyüllərini formalaşdırır.
Musiqişünaslar,
sənətşünaslar, bu sahədə çalışan
mütəxəssislər, bir sıra hallarda, "Şur"un qədim dövrlərdə
"Dügah" adlanması ideyası ilə
çıxış edirlər. Bunun səbəbləri
çoxdur. Birincisi, muğam folkloru şifahi şəkildə nəsildən-nəslə
keçdiyi üçün bir sıra forma və məzmun dəyişikliklərinə
məruz qalır. "Şur"un da,
müxtəlif adlarla nəsildən-nəslə keçərək,
bu günə qədər yaşaması və məhz bu səbəbdən
müxtəlif adlarla təqdim olunması baş vermişdir.
İkinci, ən başlıca səbəb isə
"Şur"un muğamlar
sırasında ikinci yerdə durmasıdır. Özü də
dəstgahların əsrlər boyu yaranaraq formalaşması,
bir sıra tayfa, nəsil, xalq, ölkə, şəhər, kənd,
qəsəbə, yurd, insan, tarixi şəxsiyyət,
hökmdar adları daşıması onların ictimai, siyasi,
sosial, fəlsəfi, etik, estetik, psixoloji və pedaqoji mahiyyət
daşıması muğam folklorunun qədim olduğu qədər
də zəngin olmasını sübut edir. Muğamların
qədimliyini diqqətə çəkən görkəmli Azərbaycan
şairi Nizami Gəncəvi "Xosrov və Şirin"
poemasında muğamların təsnifatını onların
estetik, əxlaqi-mənəvi zənginliyini də poetik dillə
şərh edir.
V əsrdə
Azərbaycanın paytaxtının Bərdəyə
köçürülməsi və Nizami Gəncəvinin Bərdəyə
tərif verərkən, onun həm də bənzərsiz mədəniyyət
mərkəzi olması, xüsusilə muğam dəstgahlarının
burada böyük ustalıqla oxunması, Nikisa və Barbədin
yarışması fonunda 100-dən artıq muğam
şöbə, guşələri, habelə rənglər, dəramədlər,
diringələr, müqəddimələr, təsniflər barədə
söz açması faktı, ələlxüsus
"Şur"un "Gəncibadavərd" adı ilə təqdim
olunması kimi faktlar fikrimizi bir daha sübut edir.
Musiqi müəlliminin ifa etdiyi şöbələrin
haqqında verdiyi şərhlər elə həcmdə, elə
formada, elə bir tərzdə olmalıdır ki, onlar dinləyici
şagirdlərin daxili aləmini zənginləşdirə
bilsin. Başqa sözlə desək, müəllimin
ifası da, onun şərhi də şagirdlərin yaş, fərdi,
psixoloji və qavrama xüsusiyyətlərinə uyğun
olmalıdır. "Şur"
muğamı barədə verilən informasiyaların dərinliyi
yalnız yuxarı sinif şagirdləri tərəfindən bəyənilə
bilər. Özü də verilən tarixi
məlumatlar şagirdlərin digər fənlərin tədrisində
qazandıqları bilikləri zənginləşdirməyə
xidmət etdiyi üçün onlar həmin tarixi məlumatları
daha maraqla, böyük sevinc hissilə qəbul edirlər.
Tutaq ki, şagirdlər tarix dərslərində
Bayat, Oğuz, Səlcuq, Qacar dövrlərini və digər
tayfa ittifaqlarının öyrənirlər. Onlar musiqi dərsində
paralel olaraq həmin anlayışların etimoloji məna
çalarları ilə tanış olmaqla
yeni elmi dünyagörüşü qazanırlar. Musiqi müəllimi
"Şur" muğamının "Bayatı-Türk"
şöbəsini ifa etdikdən sonra belə bir məlumat verməsi
şagirdlərin estetik zövqlərini, mənəvi keyfiyyətlərini
formalaşdırmaqla yanaşı, onların elmi
dünyagörüşlərini də artırır:
Qədim
türk tayfalarından biri olan Bayatların (bir sıra mənbələrdə
"boyat", yəni "boy atmaq", "inkişaf
etmiş xalq" mənasında, bəzilərində
"boyat" qədim xalq mənalarında verilir. Bu gün dilimizdə qalan "boyat" sözü
köhnə mənasında işlədilir). Oğuz tayfaları ilə ittifaqı nəticəsində
bayatların dövlətçilik strukturları yaratmaları
göstərilir. "Gültəkin"
abidəsində (VI-VII əsrlər) doqquz-oğuz xalqlarına
müraciətdə, bu xalqlardan birinin də Bayatlar olduğu
qeyd edilir. Mahmud Kaşğarinin, Rəşidəddinin, Dəvadarinin,
Yazıçıoğlu Əlinin, Əbül Qazinin əsərlərində
də bu barədə məlumat verilir. Mənbələrdə
oğuzların 20-25 "budun"un
(xalqın) 2 yerə parçalanması və sonradan
"Doqquz-Oğuz" tayfa ittifaqının əmələ gəlməsi
göstərilir. "Dədə Qorqud"
boylarında isə oğuzların və bayatların
"qopuz"u müqəddəs alət hesab etmələri təsvir
olunur. Bayatların sözə, şeirə, musiqiyə
bağlılığı "bayat"ıların və
"muğam"ların, "türkü"lərin təşəkkül
tapmasında müstəsna rolu olduğu da təsvir olunur.
"Bayat-Türk", "Bayatı-Əcəm",
"Bayatı-Qacar", "Bayatı-İsfahan",
"Bayatı-Türk", "Bayatı-Şiraz"
muğamlarının göstərilən ərazilərdə
məskunlaşan bayatların yaratdıqları ehtimalı da
diqqətə çəkilir.
Belə bir məqamda musiqi müəllimi "Şur" muğamının struktur quruluşu, ifa tərzi haqqında da məlumat versə yaxşıdır. Əgər musiqi müəllimi "Şur" muğamının vaxtilə iki hissəli olması, "Dügah" adlanması, "sol" mayeli muğam kimi ifa olunması barədə məlumat vermək istəsə, bu zaman o, konkret elmi faktlara söykənməlidir. Məsələn, musiqişünas Ramiz Zöhrabov yazır ki, "əgər "Şur" qədim dövrlərdə "Dügah" adlanıbsa, deməli, onun "mayəsi" də "lya" səsi olmuşdur. Sonralar, yəni XVI əsrdən başlayaraq, "Şur" ladı və muğamı, "sol" mayəli kökü özü üçün əsas götürmüşdür. Bu günümüzdə də "Şur" dəstgahı kiçik oktavanın "sol" pərdəsində çalınıb-oxunur". Bu sitatdan da aydın olur ki, "Şur" ikinci muğam kimi meydana gəlmiş, yalnız iki hissədən ibarət olmuş və sonralar formalaşaraq iri həcmli muğam dəstgahı kimi ifa olunmuşdur. "Şur"un "Bərdaşt" və "Mayə"sindən sonra, ilk irihəcmli şöbəsi "Şahnaz" adlanır. "Şahnaz" mənbələrdə "Maye Şahnaz", "Şəddi-Şahnaz", "Şahi-Şahnaz", "Şəhdi-Şahnaz", "Kürdü-Şahnaz", "Kərkük-Şahnazı", "Hindü-Şahnaz" kimi də göstərilir. Ayrı-ayrı dövrlər üçün səciyyəvi hesab olunan bu adları həm də "Şahnaz"ın növləri hesab etmək olar. "Şahnaz" sözü bir leksik vahid kimi türk mənşəli sözdür. Şahlıq zamanında şahların, şahzadələrə qoyduğu ən istəkli adlardandır. Xüsusilə, Sasani şahlarından sonrakı dövrlərdəki türk əsilli şahların öz doğmalarına qoyduqları adların ən istəklisi olmuşdur. "Şəddi-Şahnaz" və onun sinonimi kimi işlənən "Şəhdi-Şahnaz" söz birləşmələrindəki "şədd" və "şəhd" sözlərinin hər ikisi "uca", iti", "yüksək", "mübaliğəli an", "normadan artıq", "zirvə", "çox şirin", "şəkərdən də ləzzətli" mənalarını verir. Dağın zirvəsinə də, dağın şəddi deyərlər. Ən təmiz və ən dəyərli bala isə "şəhd-şan" adı veriblər. Müəllimin belə şərhi şagirdləri muğama o dərəcədə yaxınlaşdıra bilər ki, onlar hətta muğamlarla bağlı tədqiqata başlaya bilərlər. Təcrübə və müşahidələr göstərir ki, məktəblilər muğamların tarixini, şöbə və guşələrin adlarının etimoloji məna çalarlarını öyrənmək, onlara daha yaxından bələd olmaq məqsədilə şagird konfransları təşkil etməyə təşəbbüs göstərirlər. Əslində, "Şur" muğamının bəzi şöbə və guşələrinin hər birinin adı, etimoloji məna çalarları barədə geniş müzakirələr aparmağa ehtiyac duyulur. "Şur" muğamı "Nişibi-fəraz" (enişdən yoxuşa) adlı sonluqda tamama yetir. Bəzi hallarda "Şur"un sonluğunda "Mani" ("Mahnı" sözünün bir sıra türk dilli xalqlarının dilində işlənən formasıdır. Məsələn, tatarlar "mahnı" yox, "mani" deyərlər) və "Kərkükü" ilə tamamlanmasına da təsadüf olunur. "Mani", bir sıra türkdilli musiqi mədəniyyəti nümunəsi kimi, bəzi hallarda "mahnı", bəzi hallarda təsnif, bəzi hallarda muğam şöbə və guşələrinin adı kimi təqdim olunur. "Kərkükü" isə "kərkük" türklərinə məxsus muğam nümunəsidir.
İstər "Nisibi-fəraz", istər "Mani", istərsə də "Kərküki" sözlərinin hər birinin pedaqoji prosesdə geniş təhlil olunmasına zəruri ehtiyac var. Xüsusilə Kərkük türklərinin yaratdıqları muğamları bugünkü şagirdlər dərindən bilməlidirlər. Musiqi dərslərində "Şur" muğamının öyrədilməsi fonunda şagirdlərin ən qədim türk tayfalarının birilə tanış edilərək, onların yaşayış tərzi və zəngin bədii yaradıcılığı barədə məlumatlandırılması vacibdir.
Mehriban
CƏFƏROVA
Naxçıvan
Dövlət Universitetinin Orkestr
alətləri və dirijorluq
kafedrasının müdiri,
Pedaqogika üzrə
fəlsəfə doktoru
Yazıdakı
materiallar Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap
olunub
525-ci qəzet.- 2020.- 18 aprel.- S.20-21.