Cavanşir Quliyev: “Qeyri-səlis
məntiqin
musiqi ilə,
muğamla bağlılığı çox
maraqlıdır”
GÖRKƏMLİ BƏSTƏKARIN
FİKRİNCƏ, PANDEMİYA YARADICILIQ ÜÇÜN
İLLƏRLƏ İSTİFADƏ OLUNACAQ YENİ MÖVZULAR
VERİR
Tanınmış
bəstəkar Cavanşir Quliyevlə şəxsi
tanışlığım ötən ilin əvvəlində,
rəssam Tünzalə Məmmədzadənin onun musiqilərinə
çəkdiyi illüstrasiyaların sərgisində
olmuşdu.
Müasir
Azərbaycan musiqisinin sütunlarından olan bir bəstəkarla
ünsiyyət mədəniyyətlə, incəsənətlə
maraqlanan hər kəs üçün göydəndüşmə
fürsətdir.
Elə
bu fürsətdən yararlanıb açıqlama almaq
adıyla bir-iki kəlmə kəsmiş, onun dəruni biliklərinə
bir daha heyran olmuşdum.
Uşaqlıqdan
ruhumuza, qanımıza hopan musiqilərin, mahnıların
müəllifi ilə çoxdan arzuladığım
müsahibə isə karantin günlərinə qismətmiş.
Öz
təbiri ilə desək, “müasir texnologiyanın verdiyi
avantaj”dan yararlanıb uzağı yaxın etdik,
suallarımıza cavab aldıq...
“Bütün dünya sanki vahid bir
düşərgəyə çevrilib”
- Cavanşir bəy, karantin rejiminin
yaradıcılığınıza, gündəlik qrafikinizə
hansı təsiri olub?
- Məncə,
təsiri müsbət olub. Yaradıcı şəxslər
evdə oturmağı sevirlər, çünki yazı-pozu
adamları həmişə sakit yer axtarırlar. Bu mənada,
faydası oldu. Onsuz da normal vaxtlarda da iş saatı bitən
kimi, tez evə qaçırdım ki, yaradıcı işlərimlə
məşğul olum. Pandemiya isə mənə imkan
yaratdı ki, bütün günümü
yaradıcılığa ayırım. Səhərdən
axşama qədər yeni əsərlər üzərində
işləyirəm. Qısası, karantinin
yaradıcılığıma təsiri müsbət oldu. Amma
onu da deməliyəm ki, heç xoş məsələ deyil.
Bu virus da bir illətdir ki, insanlıq ona düçar oldu.
Ümid edirəm, tezliklə çarəsi tapılar.
Maraqlı bir nüansı da qeyd edim: bütün dünya
sanki düşərgəyə çevrilib. Bütün
ölkələr, xalqlar eyni qayda ilə hərəkət
edirlər. Hamı evdə oturur, yalnız ərzaq əldə
etmək, zəruri ehtiyacları ödəmək üçün
bayıra çıxır. Hər kəs maska taxır, əlcək
geyinir. Çox maraqlı görüntü yaranıb. Eyni
qaydalar, eyni rejim... İndi kosmosdan baxan olsa, elə bilər,
planetimiz bütövlükdə bir ölkəyə
çevrilib (gülür)... Kiçicik bir virus, görün,
dünyanı necə dəyişdi.
- Karantin günlərində nə
yazır, nə oxuyur, hansı əsərlər üzərində
çalışırsınız?
-
Karantin günlərindən də əvvəl, keçən
ilin yayından – ideya bir-iki il əvvəldən vardı –
sentyabrdan üzərində işlədiyim Mikayıl
Müşfiqin xatirəsinə həsr olunmuş
“Müşfiq ağıları” oratoriyasını başa
çatdırdım. Sadəcə son tamamlama işləri
qalıb. Müşfiqin şeirlərindən də xeyli
istifadə etmişəm. Böyük orkestr, böyük xor,
solistlər, xanəndə aparıcı-aktyor... Yəni
çoxsaylı ifaçı tələb edən
oratoriyadır. Müşfiqin başına gələnlər,
keçirdiyi hisslərlə bağlı altı hissəli
böyük əsərdir. Librettosunu isə Sabir Rüstəmxanlı
yazıb. Bu günlərdə əsəri, demək olar ki,
başa çatdırdım. Karantin bitsin, sərhədlər
açılsın, əsəri Bakıya gətirəcəyəm
və ifasını düşünməyə
başlayacağıq.
- Sizcə, hazırda davam edən
pandemiyanın musiqi sənətinə nə kimi təsiri
olacaq?
-
Baş verən hadisələrin bədii sənətə həmişə
təsiri olub. Bunun da olacaq. Pandemiya ilə bağlı da
müxtəlif əsərlər yaranacaq. Komediya da olacaq, dram
da, faciə də. Bu yaxınlarda internetdə gəzişəndə
bir video gördüm. Səhv etmirəmsə, İtaliyada
çəkilmişdi, ya da
quraşdırılmışdı. Bizim köhnə
Bakıdakı kimi, həyətli, eyvanlı köhnə evlərdir.
Hərə öz eyvanına çıxıb. Əllərində
uzun çubuqlara bağlanmış qədəhlərlə
kiminsə doğum gününü qeyd edirlər. Qədəhləri
uzadaraq digər eyvandakıların qədəhlərilə
toqquşdurur, sağlıq deyir, əylənirdilər
(gülür). Hansısa filmin bir səhnəsi də ola bilər.
Dediyim odur ki, yaradıcı adamlar hər şeyi
yaradıcılıqda istifadə etməyi bacarıblar. Yəni
pandemiya yaradıcılıq üçün illərlə
istifadə olunacaq yeni mövzular verir.
“...Folklor elə mən özüməm”
- “Oğuznamə”, “Kitabi-Dədə
Qorqud”, “Dastan” kimi əsərlərin müəllifisiniz.
Sadalananlardan da görünür ki, dastana, folklora xüsusi
marağınız var. Yaradıcılığınızda
geniş yer vermisiniz. İstəyirəm, bir qədər bundan
danışasınız...
-
Folklor "xalq sənəti" deməkdir. Ümumiyyətlə,
insana çox yaxın fəaliyyət növüdür,
xüsusən də musiqi folkloru. Bizim xalq musiqimiz çox zəngindir.
Onu sevməmək mümkün deyil. Mən də
uşaqlıqdan musiqinin içində olmuşam, musiqi ilə
böyümüşəm. Çünki tarçalan
olmuşam. Xalq mahnıları ifa etmişəm, muğam
çalmışam... Tez-tez yarızarafat-yarıgerçək
deyirəm ki, folklor elə mən özüməm
(gülür). Ona görə də mənə elə gəlir
ki, folkora yaxınlığım təbiidir. Hər bir yaradıcı
şəxs də az-çox folklora yaxın olmalıdır.
Bundan
başqa, bəstəkar yaradıcılığı
üçün folklor tükənməz ideya, həvəs mənbəyidir.
Bizim foklorumuz universaldır, çoxtərəflidir. Xalq
mahnılarımız, rəqslərimiz, aşıq
yaradıcılığımız, mərasim musiqilərimiz,
muğam kimi professional şifahi sənət növümüz
var. Çoxdur, xeyli sadalamaq olar. Bütün bunları öyrənərək,
araşdıraraq bəstəkar yeni ideyalar tapa bilir. Mən
demirəm ki, xalq yaradıcılığını təkrar
edək. Amma düşünən, araşdıran adama bu mənbə
çox güclü təkan verə bilər. Yenə də
deyim, bütün bu sadaladıqlarımdan dolayı xalq
yaradıcılığına yaxınlığımı təbii
hesab edirəm, bütün ömrüm boyu da belə olacaq.
- Postmodern ədəbiyyatda folklora,
mif və əsatirlərə fərqli baxış, eyni
zamanda, qayıdış var. Bəs musiqidə necə, xalq
mahnılarına edilən rekonstruksiyalar, qayıdışlar
hansı maraqlı yanaşmanı ortaya qoyur?
-
Zaman-zaman musiqiçilər yaradıcılıqlarında
folklor nümunələrini musiqinin müasir texnoloji
üsulları ilə qarışdıraraq əsər
yaratmağa çalışırlar. Bu, hər zaman olub, indi də
var, yəqin ki, bundan sonra da olacaq. Sual ortaya
çıxır ki, yaxşı, bəs bu,
yaxşıdır, yoxsa pis? Məncə,
bunun birmənalı cavabı yoxdur. Uğurlu
alınanları da var, uğursuzları da. Məncə, belə yanaşmaq lazımdır.
Şəxsən mən bu cür yanaşıram, əsərin
necə işlənməsinə diqət edirəm. Ortaya maraqlı əsərlər də
çıxır. Əlbəttə,
maraqsızları da. İstedada,
ustalığa bağlı məsələdir. Qaldı sırf mənim
yaradıcılığıma, bu cür əsərlər
işləmək istəmərəm. Niyə?
Həmişə bəstəkar həmkarlarla
söhbətlərimdə demişəm ki, qardaş, sən
xalq musiqisinə oxşar əsər işləmək
üçün xalq musiqisinə yeni harmoniyalar əlavə
etmək, yeni forma ortaya çıxarmaq istəyirsənsə,
niyə xalq mahnılarından yararlanmağa
çalışırsan? Otur, təzəsini
işlə, bəstəkar deyilsən? Sənin
mahnın olsun, istədiyin kimi çəki-düzən ver.
Yoxsa xalqın mahnısını götürüb,
ağız-burnunu əyib ona yad harmoniyalar, strukturlar əlavə
edib yeni əsər kimi təqdim edirsən. Hansısa əcnəbi bunu xalq mahnısı
olduğunu bilmədən dinləsə, bəlkə də qəbul
edə, bəyənə bilər. Amma Azərbaycan
xalqına Azərbaycan xalqının mahnısını yeni
formada təqdim edəndə mən xalqın bir nümayəndəsi
kimi deyirəm ki, elə mahnının orijinalını dinləyərlər.
Niyə sənin işlərinə qulaq
assınlar? Yox, əgər modern musiqi dinləmək
istəyirlərsə, nümunələri çoxdur, qulaq
asarlar. Elə sənin öz
yaradıcılığındakı başqa əsərləri
dinləyərlər. Qısası, mən
heç vaxt bu yola əl atmamışam, atmayacağam da.
Maraqlı nələrsə ortaya çıxır bəzən,
amma maraqlı olmaqdan o yana getmir. Azərbaycan musiqisində bircə dənə də
xalq mahnısı işləməsi tanımıram ki, ona “bədii
əsər” deyə bilək. “Bədii əsər”
mənim düşüncəmdə əbədi, hər
epoxada yaşaya biləcək nümunədir. Digərlərinə eləcə “əsər” deyirəm.
Ona görə də xalq musiqisinin modernləşdirilməsini
qəbul edə bilmərəm. Bu nə deməkdir?!
Əgər xalq mahnısını bu gün bircə
nəfər də olsa, səhnədə oxuyursa, deməli,
moderndir. Mahnının istər, beş
yüz yaşı olsun, istər min, istərsə də iki
min, fərqi yoxdur. Modern də deyə bilərsən,
postmodern də, adını nə qoyursan qoy. Bu terminlər insanları bir balaca çaşdırır.
Bir nüansı da əlavə edim, Azərbaycan xalq
musiqilərinin hansısa dəyişikliyə ehtiyacı
yoxdur. Çünki içindəki bədii üsullar
mahnının məqsədini yüzdə yüz əks
etdirir. Sadə dillə desək, xalq
mahnılarımızı “yaxşılaşdırmağa”
ehtiyac yoxdur, yüz faiz yaxşıdırlar. Düşünürəm ki, necə var, elə də
ifa olunmalıdırlar. Gözəllikləri
elə ondadır. Bircə yad element
qatılsa, o gözəllik ölür. İnanmıram,
kimsə, məsələn, “Qaragilə” mahnısının
orijinalını qoyub modern versiyasını dinləyər.
“Planla yaradıcılıq olmaz”
- Yazıçılığı
iynə ilə gor qazmağa bənzədənlər var. Bəs
musiqi necədir? Məsələn, sizin iş rejiminiz hansı
şəkildədir?
- Məncə,
musiqi yaradıcılığı yazıçılıqdan
bir pillə daha ağırdır, çətindir. İşi daha çoxdur. Niyə?
Çünki yazııçılıq belədir
ki, əsəri kağız üzərinə
köçürmüsənsə, hazır hesab olunur. Bircə qalır, çap edilməyi. Amma musiqidə belə deyil. Kağıza
yazılanlar həm də ifa olunmalıdır. İfa edilməyənədək hələ musiqi
sayılmır. O vaxta qədər eləcə qaralama,
ilan-qurbağa şəklidir (gülür). Yəni
musiqidə işi həll edən ifadır, yazı yox.
İynəylə
gor qazmağa qalanda, bu, hər sənətdə var.
İnsandan asılıdır, hərənin iş üslubu fərqlidir.
Mənim iş rejimim isə rejimsizlikdir. Yəqin
bütün yaradıcı şəxslərdə elə bu
cürdür. Çünki sistemlə,
planla yaradıcılıq olmaz. “Mən
sabah saat 3-də oturub mahnı yazacam”la olmur. Əlbəttə,
bu qaydada nələrsə yazmaq mümkündür, amma ərsəyə
gələn iş sənət olmayacaq. Əsl
yaradıcılıq özü istəyəndə gəlir.
Yaradıcı adamlar həmişə onu
axtarırlar. Mən bir dəfə
yarızarafat demişdim, “həmişə qapı-pəncərəni
açıq qoyuram ki, ilham pərisi yolunu azıb mənim
otağıma da gəlsin, bir əsər yazım”
(gülür). Hə, işin texniki tərəfləri
də var. Müəyyən yazı-pozu məsələsini
rejimə salmaq olar. Bu mənada,
musiqiçilər iynə ilə daha çox qazmalı olurlar
(yenə gülür).
- Ədəbiyyatda kimin
üçün yazmaq, necə yazmaq, niyə yazmaq sualları
yayğındır. Bəs musiqidə
bu sualların cavabı nədir? Ən
azından sizin üçün.
- Təbii
ki, bədii əsərin yazılma səbəbləri olur. Boş yerə əsər yazılmır. Musiqi də həmçinin. Bəstəkar
hər əsər üzərində işləyəndə
müəyyən auditoriyanı nəzərə alır, kimlərin
dinləyəcəyini hesaba qatır. Cəmiyyətin
hansı təbəqəsinə
ünvanladığını bilir. Çünki
o təbəqədəki hansısa problemi həll etməyə,
bu problemə öz baxış bucağını təqdimə
çalışır. Məncə,
yaradıcılığın bütün növlərində
belədir. Ən azından mənim
düşüncəmdə. Qaldı, niyə yazmaq
sualına (susur)... Dediyim kimi, hansısa problemin
həllini – təbii ki, söhbət mənəvi problemdən,
ruhani ehtiyacdan gedir – tapmaq, onu dinləyici ilə
bölüşmək üçün yazıram. Bundan başqa, müəllifin bu mövzuyla
bağlı keçirdiyi hissləri paylaşma ehtiyacından
doğur.
“Əsgər
marşı”ını yeddidən yetmiş yeddiyə hamı
dinləyirdi”
- Bütün yaradıcı insanlar hələ
şah əsərlərini yaratmadıqlarını deyirlər,
bu, öz yerində. Bəs indiyə qədər
yaratdığınız əsərlər arasında ən
çox bəyənilən, ən çox səs gətirən,
eləcə də sizin ən çox razı
qaldığınız hansıdır?
- Məncə,
ən çox bəyənilən bir neçə mahnım
var: “Bura vətəndir”, “İtkin gəlin”, “Azərbaycan-Türkiyə”,
“Hər şey gözəldir həyatda”, “Tənha qadın”. Gördüyüm, bildiyim qədərilə
bunlardır. Ən çox səs gətirən
isə təbii ki, “Əsgər marşı”dır. Öz dövründə, necə deyərlər,
yeddidən yetmiş yeddiyə hamı dinləyirdi. Mənim ən çox bəyəndiyim əsər
isə “Zurna və orkestr üçün Uvertüra”mdır.
Əslində, razı qaldığım əsərlər
çoxdur. Amma yalnız birinin
adını çəkməli olsam, bu uvertüranı deyərəm.
“Filmlərdə
işləməyin əsərlərimə çox faydası
oldu”
- Kino bəstəkarı kimi də təcrübəniz
böyükdür. 50-dən çox filmin
musiqisini yazmısınız. Sizin üçün film
musiqisi yazmaq daha asandır, yoxsa müstəqil əsər
yaratmaq? Sualı belə də qoymaq olar: sizə hansı
doğma, zövqlü gəlir?
- Təbii
ki, müstəqil əsərlərim daha yaxın,
doğmadır. Həyatımı ona həsr
etmişəm. Bütün gəncliyimi, təhsilimi... Məndən soruşsalar ki, əsas işin nədir?
Deyəcəm ki, əsər yazmaq.
Bunu xüsusi qeyd etməliyəm, filmlərlə işləməyin
əsərlərimə çox faydası oldu. Çünki
film özü hadisədir, dramaturgiyadır və filmdə əsas
rollardan birini musiqi oynayır. Bir səhnənin,
epizodun ab-havasını yaratmaq, obrazın
yaşadığı hissləri, təlatümləri
tamaşaçıya daha qabarıq çatdırmaq
üçün musiqidən istifadə olunur. Bu musiqini də rejissor bəstəkara sifariş edir.
Ona tam olaraq nə istədiyini izah edir. Bu təcrübə bəstəkar gələcəkdə
müstəqil əsər işlədiyi zaman ona çox
böyük fayda verir. Çünki musiqi əsərində
də, hətta xırda bir şeirin özündə belə,
dramaturgiya var və olmalıdır da. Yəni
hadisə üzərində qurulmalıdır. Qısası, janrından asılı olmayaraq musiqi əsərinin
içərisində dramaturgiya yaratmaq, onu dinləyicilər
üçün daha başadüşülən etmək baxımından
filmdə işləməyin çox böyük faydası
var. Ona görə də məni vaxtilə teatra, tamaşaya,
filmə dəvət edən rejissorlara minnətdaram. Özləri xəbəri olmadan mənim öyrənməyimə,
nələrsə əxz etməyimə kömək ediblər.
- Bəs hansı rejissorla işləmək
daha maraqlı, daha asandır?
- Təbii
ki, musiqini anlayan, musiqidən doğru şəkildə istifadə
edən rejissorla işləmək bəstəkara daha asan olur.
Çünki elə olanda hər ikisi eyni dildə
danışır. Xoşbəxtlikdən,
çox sayda bu cür rejissorla rastlaşmışam.
Hüseynağa Atakişiyev, Vaqif İbrahimoğlu, Azər
Paşa Nemətov, Mərahim Fərzəlibəyli, Cahangir
Novruzov, Vaqif Əsədov, eləcə də adını
unutduğum digər rejissorlarla işləmək mənim
üçün çox rahatdır.
- Bir bəstəkar kimi texnologiyaya
yanaşmanız maraqlıdır. Səhv etmirəmsə,
kompüter proqramlarının musiqisi ilə bağlı məqalələriniz
də yayımlanıb...
- Hesab
edirəm ki, bədii sənətin elmi tərəfi də var.
Elmi olmayan fəaliyyət növü yoxdur. Musiqinin
də həmçinin. Demək olmaz ki,
birbaşa musiqi elmi ilə məşğulam. Çünki mənim işim musiqi bəstələməkdir.
Amma mənə maraqlı gəldiyindən bəzi
fikirlərimi, şəxsi yanaşmamı məqalə şəklində
yayımlamışam. Kompüter vasitəsilə
musiqi yaradıcılığının həyata
keçirilməsi və sair. Bundan
başqa, dünyaca məşhur alimimiz Lütfi Zadənin
qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi var. Sən demə,
həyatın, təsərrüfatın,
yaradıcılığın, ümumiyyətlə, insan fəaliyyətinin
hər növündə bu nəzəriyyə varmış.
Qeyri-səlis məntiqin musiqi ilə, xüsusən,
muğamla bağlılığı çox maraqlı məsələdir.
Hazırda plan bu iki məfhumun qarşılıqlı əlaqəsi
ilə bağlı məqalə hazırlamaqdır. Riyazi biliklərə də ehtiyac olduğundan Kiprdə,
bizim universitetin (Yaxın Şərq Universiteti – C.Q.) əməkdaşı
Könül Məmmədova ilə birgə işləyirik.
- Şəkidə
doğulmusunuz. Məncə, ən
mistik guşələrimizdəndir. Qədim, tarix dolu
şəhər... Sizcə, bütün bu tarixiliyin, qədimliyin,
mistikliyin istedada hansısa təsiri, yönləndirmə rolu
varmı?
- Təbii
ki, çox böyük təsiri var. “Mistiklik” dediniz. Məsələn, Şəkidə qala divarları
var. O divarlara baxarkən qədimdə “onların
qarşısında kimlər vardı, kimlər üstünə
dırmanardı, qapısından kimlər keçərdi?”
sualına hər kəsin fərqli cavabı var. Təbii ki, həqiqətə
uyğun olmaya da bilər. Hərənin
öz fantaziyası var. Bu mənada, mənə də çox
böyük təsiri olub. Nənəmgilin
evi Şəkinin tarixi hissəsində yerləşir. O
qədim tikililər, binalar, küçələrin
quruluşu mənə həmişə maraqlı, əcaib gələrdi.
Fantaziyamda bir çox səhnələr
canlanardı. Əlbəttə, həqiqətə
uyğun olmurdular. Amma mənim
üçün çox doğma, əziz idi. Bütün bunlar gələcək
yaradıcılığıma təsirsiz ötüşməyib.
Başqa cür ola da bilməzdi. Çünki insan elə varlıqdır ki,
uşaqlıqda yaşadığı duyğular, hisslər həmişə
şüuraltında qalır. Əsər
yazarkən qeyri-ixtiyari olsa belə təsiri olur.
- Siz səhv etmirəmsə,
ixtisasınızı dəyişmisiniz, əvvəl tarzən
olmaq istəyirmişsiniz...
- İxtisas dəyişmək demək olmaz buna
(gülür).
Çünki tarzənlik də, bəstəkarlıq
da musiqiçilikdir. Uşaqlıqda musiqi məktəbinin
tar sinfinə getmişəm. Hətta bir neçə il konservatoriyanın Tar fakültəsində
oxumuşam. Sonradan Bəstəkarlıq
fakültəsinə keçdim. Çünki
Bəstəkarlıq fakültəsində çox geniş, dərin
bilik tələb olunurdu. Mən də
rayondan gəlmiş gəncdim. Təbii ki,
o qədər bazam yox idi. Çünki
oranın müəllimləri, ən azından mən təhsil
aldığım vaxtlarda, o qədər bilikli deyildilər.
Ona görə əvvəlcə Tar fakültəsinə
daxil olub özümü inkişaf etdirdim, biliklərimi
artırdım və Bəstəkarlıq fakültəsinə
keçdim. Yəni elə uşaqlıqdan
bəstəkar olmaq istəyirdim.
“Şostakoviçin nəvəsi
sayıla bilərəm”
- Şimali Kipr Türk
Cümhuriyyətinin Yaxın Şərq Universitetində dərs
deyirsiniz. Özünüzü
heç müəllimlərinizlə müqayisə edirsinizmi?
-
Düzdür, universitetdə dərs deyirəm, amma
özümü müəllimlərimlə müqayisə edə
bilmərəm. Çünki çox
böyük sənətkarlardan dərs almışam. Hərdən düşünürəm ki, bu da
Allahın bir lütfüdür. İndi
belə müəllimlər yoxdur. O vaxt konservatoriyada
çox görkəmli şəxslər dərs deyirdilər.
Arada zarafatla deyirəm ki, mən
Şostakoviçin nəvəsi sayıla bilərəm
(gülür). Çünki bir neçə
müəllimimin müəllimi olub. Atamın atası -
belə demək mümkünsə... Ona görə
də bu cür müəllimlərlə özümü
müqayisə edə bilmərəm. Musiqi
sahəsində nəinki Azərbaycanda, heç Kiprdə,
Türkiyədə də daha belə mütəxəssislər
yoxdur.
- Türkiyə demişkən, sizin
gözünüzdən Türkiyə-Azərbaycan mədəni
mühitinin fərqli və oxşar cəhətləri
maraqlıdır...
- Musiqiçi
olduğum üçün mədəni əlaqələrin
ancaq musiqi tərəfini təhlil edə bilərəm. Oxşar tərəflər çoxdur. Hesab edirəm ki, eyni xalqıq. Dilimiz bir, dinimiz
bir, tariximiz bir... Amma təbii ki, fərqlər
var. Musiqidə də həmçinin. Fərqlilik
coğrafi mövqe və tarixi tərəfdən daha çox
özünü biruzə verir. Azərbaycan
fərqli mövqedə yerləşdiyindən başına gələn
hadisələr fərqlidir. Bu da musiqidə
fərqlər yaradıb. Məsələn,
bizdə muğamat kimi möhtəşəm sənət
nümunəsi var, amma Türkiyədə yoxdur. “Uzun hava” var sadəcə. Bizdə
ona gəzişmə deyirlər. Amma dəstgah
şəklində muğamları yoxdur. Aşıq
sənəti, havaları isə, demək olar ki, eynidir. Hətta xalq mahnılarının da çoxu
oxşar və ya eynidir. Bəzilərinin
sözləri fərqli, musiqisi eynidir, bəziləri də əksinə,
musiqisi fərqli, sözləri eynidir. Yaxınlıq
çoxdur. Uzun illər tərkibində
olduğumuz Rusiya imperiyası bizi həmişə Türkiyədən
uzaq saxlayıb. Məsələn, ruslar
Türkiyəyə daha rahat gedib-gələrdilər, amma bizi
siyasi səbəblərdən dolayı buraxmırdılar.
Hətta bütün bunlar belə bizi ayrı
sala bilməyib.
“Ovaxtkı mədəni mühiti
Sovet hökuməti ilə əlaqələndirmək mənə
gülməli gəlir”
- Bəs Sovet Azərbaycanı ilə
müstəqil Azərbaycanın mədəni mühitini
müqayisə etsək?..
- Məncə,
mühit yox, insanlar dəyişib. Zaman
keçib ölənlər ölüb, yeni nəsil doğulub.
Amma indi çoxu şikayət edir ki, o vaxt,
xüsusən, mədəniyyət baxımından daha
yaxşı idi. Amma mən bunun Sovet
hökuməti ilə əlaqəli olduğunu
düşünmürəm. Yəni
mühitdən asılı bir şey deyil. Sadəcə ovaxtkı böyük sənətkarlar
Sovet hökuməti illərində doğulub,
yaşayıb-yaradıblar, vəssalam. Mühitə
bağlı olsaydı, dünyanın qalan yerində bu
quruluş olmayıb. Oralarda
yazıçımı yox idi, bəstəkarmı qəhət
idi? Bunu Sovet hökuməti, sosializm
mühiti ilə əlaqələndirmək mənə
gülməli gəlir. Bəxtimizdən XX
əsrin əvvəllərindən etibarən, yaradıcı
nəsil yetişməyə başladı. Hələ repressiya illərində bir çoxu məhv
edildi. Bununla belə mədəniyyətə,
elmə yön verə bildilər. Qısa
desək, bu, istedadla bağlı məsələdir. İstedadı isə quruluş təyin etmir. Moskva Dövlət Universitetinə üz tutan, orda
yaxşı müəllimlərdən dərs alanlar olurdu, əlbəttə.
Eyni imkan indi də var. Hətta daha
yaxşısı. Kim harada istəsə,
ordada təhsil ala bilər. Hansısa
qadağa tətbiq edilmir. Amma o vaxt Sovet
İttifaqından kənarda təhsil mümkünsüz idi.
“Kitabi-Dədə-Qorqud” əsasında
on iki balet yazacağam”
- Nə kimi yaradıcılıq
planlarınız var?
- O-o-o,
planlar çoxdur (gülür). Bayaq da
danışdıq bu barədə. “Kitabi-Dədə
Qorqud”la bağlı planlarım genişdir. Hələ bitməyib bu əsər, çox uzundur
çünki. Bilirsiniz, bu dastan on iki boydan
ibarətdir. Hər bir boyu da ayrıca hadisə,
ayrıca əsərdir. Düşünürəm
ki, hər boya bir səhnə əsəri, məsələn,
balet yazmaq olar. Artıq bu işə
başlamışam. Özü də
çoxdan başlamışam. İlk iki
baletin eskizləri hazırdır. Başım
açıldıqca üzərində işləyirəm.
Allah ömür versə, on iki balet yazacağam
dastan əsasında. Bu on iki balet həm də
on iki axşam tamaşaçı üçün teatra getmək
deməkdir. Hər gün... Bir gün Qazan xan, Bir gün
Dirsə xan, bir gün Bamsı Beyrək, bir gün Dəli
Domrul, bir gün Qanturalı və sair. Hamısını
bir yerdə isə “Dədə Qorqud” meqabaleti adlandırmaq
olar. 10-15 ildir, belə bir planım var.
Yavaş-yavaş da işləyirəm. Çünki
liberettolar hazırlanmalıdır. Bilirsiniz
ki, balet xüsusi sənət növüdür. Orada söz yox, rəqs var. Hadisəni rəqsin dililə
danışmalısan. O rəqsləri də
ardıcıl qurmaq lazımdır ki, tamaşaçı
çaşmasın, hadisəni ardıcıl oxuya bilsin. Dostların yazdığı liberettoların köməyilə
üzərində çalışıram. Başqa planlar da var, əlbəttə. Kamera əsəri üzərində
düşünürəm. Növbəti,
beşinci simfoniyanın ideyası var. Quruluşu haqqında
fikirləşirəm.
Cavid QƏDİR
525-ci qəzet.-
2020.- 18 aprel.- S.10-11.