Maarifçilik tariximizin
Nəriman
Nərimanov imzalı
parlaq səhifələri
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev
müasir tariximizdə öznəməxsus mövqeyi olan
görkəmli yazıçı, maarifçi, həkim və
dövlət xadimi Nəriman Nərimanovun anadan
olmasının 150 illiyi ilə bağlı Sərəncam
imzalayıb.
N.Nərimanovun Azərbaycan ədəbiyyatının
qabaqcıl ideyalarla və demokratik fikirlərlə zənginləşməsində,
məktəb və maarifçi fikir tariximizdə xüsusi rol
oynaması yüksək qiymətləndirilib.
Milli ədəbi
və pedaqoji fikrin inkişafına "Nadanlıq" (1893),
"Şamdan bəy" (1895), "Nadir şah" (1898),
"Bahadır və Sona" (1896-1913), "Pir" (1913)
adlı pyesləri, publisistik və elmi məqalələri ilə
mühüm töhfələr vermişNəriman Nərimanovun
həyatına nəzər salan zaman görürük ki, vətən
fədaisi ömrü boyu yüksək amallarla
çalışıb, fədakarlıqlar göstərib. Üzləşdiyi çətinliklərə, təzyiqlərə
baxmayaraq, N.Nərimanov mənalı, şərəfli
ömür yaşayıb, ömrünün sonunadək
mütərəqqi pedaqoji ideyalar yayıb, doğma
xalqının maariflənməsi yolunda yorulmadan mübarizə
aparıb.
Azərbaycanın maarif və mədəniyyət tarixinə
tanınmış pedaqoq kimi daxil olan Nəriman Nərimanovun
müəllimlik fəaliyyəti fasilələrlə 1890-1902-ci
illəri əhatə edir. Bu illər ərzində
böyük pedaqoq"Kaspi", "Tərcüman",
"Həblülmətin" kimi jurnal və qəzetlərdə
çıxış edərək müəllimlik, ana dili və
onun tədrisi, qadın təhsili, tərbiyənin məqsədi
və rolu, rus dilinin milli məktəblərdə öyrədilməsi
problemlərindən özünəməxsus ustalıqla bəhs
edib, təlim və tərbiyəyə aid
demokratik-maarifçifikirləri, mütərəqqi pedaqoji
ideyaları, bəzən "sətirlər arasında"da
olsa, oxuculara çatdırıb.
N.Nərimanovun
məqalələrində qaldırılan mühüm pedaqoji
problemlərə, habelə pedaqogika və psixologiyanın bir
sıra nəzəri məsələlərinə diqqət
yetirəndə məlum olur ki, o, dünya və rus klassik
pedaqoqlarından Komenski, Russo, Pestalotsi, Uşinski və
başqalarının pedaqoji fikirləri ilə yaxından tanış imiş. Pestalotsidən bəhs edən
Nəriman Nərimanov yazırdı ki, "Bir müəllim
müəllimliyə hazırlanarkən ola
bilərmi ki, Henrix Pestalotsinin adını eşitməsin? Ola bilərmi ki, bunun uşaqlara olan məhəbbətini
bilməsin? Təlim və tədrisə
dair nəsihətlərini oxumasın?" Ədibin bu
kimi görkəmli pedaqoqların həyat və
yaradıcılığı ilə tanış
olması onun Qori seminariyasında (1885-1890-cı illər)
aldığı dünyəvi təhsildən irəli gəlirdi.
N.Nərimanovun pedaqoji görüşlərində təlim
və tərbiyənin məzmununa, üsul, vasitə və tərzlərinə
aid bu gün də çağdaş dövrümüzdə əhəmiyyətini
saxlayan dəyərli fikirlər çoxdur. "Müəllim
"Universitet nişanı" ilə deyil, əməli-pedaqoji
fəaliyyəti ilə özünü göstərməli və
fərqlənməlidir" qənaətində olan Nərimanov
yazır ki, hər bir müəllim pedaqogikanı, təlim və
tərbiyənin prinsip və üsullarını,
psixologiyanı yaxşı bilməlidir. Müəllim
əgər bunları bilərsə, o, şagirdlərin fərdi
xüsusiyyətlərinə istinad etməyi bacarar, həmçinin,
təlim və tərbiyə işində uğur əldə
edər. Çünki "...hər
uşağın özünə görə bir qeyri xasiyyəti,
təbiəti olmağı binaən hamıya bir qayda və
qanun ilə dərs vermək, hamıya bir dildə bəyan etmək
olmaz. Hamını bir ölçü ilə
ölçmək olmaz. Uşaqların bir parası
zehinli, bir parası zehinsiz, fəhmsiz, bir parasının
qüvveyi-hafizəsi qüvvətli, bir parasınınki naqis,
bir parası müdhiş hekayələr sevən, bir
parası gülünc və fərəhli nağıllardan həzz
alan olur. Uşaqlara məhəbbəti
olan müəllim bunların hamısını mühafızə
edər, hər kəsin öz biliyinə, qanacağına
görə hərəkət edərsə, hər kəsin
eyibinə görə çarə taparsa, əlbəttə, təlim
və tərbiyə düz yol ilə gedib, tərəqqi əla
dərəcəsinə çatar".
N.Nərimanovun publisist yazılarında təlimin məzmunu
və üsullarına aid dəyərli fikirlər çoxdur. O, bir tərəfdən tərəqqiyə
kölgə salan sxolastik məktəbləri, "zavallı
uşaqların, gələcək millət balalarının fəhmlərini,
zehinlərini korlayan", orta əsrlərdən qalma üsul
ilə dərs keçilən mollaxanaları, digər tərəfdən
isə dövlət məktəblərinin ruslaşdırma
siyasətini kəskin tənqid və ifşa edirdi. Təlimin ana dilində aparılması ideyası Nərimanovun
pedaqoji fikirlərinin əsasını təşkil edirdi.
"Millətin dilini bilmədən, onun dərdinə
dava etmək çətindir" - deyən Nəriman Nərimanov
müasiri və məsləkdaşı Abbas Səhhət kimi
müəllimliyi həkimlik peşəsi ilə müqayisə
edir. Bildirir ki, "həkim azara görə dərman
verdiyi kimi, müəllim də tələbə görə
bilik verməlidir... Naxoşun ruhunu təmizləməkdənsə,
qanını təmizləyin. İnsanın
dili onun qanıdır. Qan təmiz olanda
ürək yaxşı işlədiyi kimi, dilin də saf
olması millətin tərəqqisinə səbəb
olur".
N.Nərimanov həm də ana dilində dərslik yazaraq
milli məktəblərdəki bu sahəyə dair
boşluqları doldurmağa təşəbbüs göstərmişdi. Təbii ki, o
dövrdə dərslik yazmaq mühüm hadisə kimi dəyərləndirilirdi.
Müasir dövrümüzdən XIX əsrin
ortalarına baxsaq, o dövrün dərslikləri müəllim
və şagirdləri müalicə edən qüdrətli bir
vasitə rolunu oynamışdı.
Ulu
öndər Heydər Əliyevin "Dövlət dilinin tətbiqi
işinin təkmilləşdirilməsi haqqında" 18 iyun
2001-ci il tarixli Fərmanında XIX əsrin ortalarından etibarən
Azərbaycan dilinə aid dərslik və dərs vəsaiti
yazıb nəşr etdirənlərin cərgəsində Nəriman
Nərimanovun da adı çəkilir: "Milli maarifçi
ziyalılar özləri ana dilini öyrənməyin, onu
qoruyub saxlamağın ən əsas yolunu məktəblərdə
tədrisin ana dilində aparılmasında gördüklərindən,
Azərbaycan dilinə aid dərslik və lüğətlər
yazmağa başlamışdılar. Azərbaycan dilinə
dair ilk dərsliklərin yazılmasında o dövrün
görkəmli maarifçiləri Mirzə Kazım bəy,
Mirzə Şəfi Vazeh, Seyid Əzim Şirvani, Aleksey
Çernyayevski, Mirzə Əbülhəsən bəy Vəzirov,
Seyid Ünsizadə, Rəşid bəy Əfəndiyev, Sultan
Məcid Qənizadə, Məmmədtağı Sidqi, Nəriman
Nərimanov, Üzeyir Hacıbəyov, Abdulla Şaiq və
başqalarının xidmətlərini qeyd etmək
lazımdır".
Milli
kütləvi kitabxana-qiraətxananın əsasını
qoyan N.Nərimanov, həmçinin, 1899-cu ildə nəşr
etdirdiyi "Türk-Azərbaycan dilinin müxtəsər sərf-nəhvi",
"Müəllimsiz türk dilini öyrənməkdən
ötrü ruslar üçün asan kitabça",
"Müsəlmanlar üçün müəllimsiz rus
dilini öyrənməkdən ötrü asan kitabça"
adlı dərsliklər hazırlayıb və bunlar bu gün
də öz mənəvi əhəmiyyətini qoruyub saxlayan əsərlərdir.
N.Nərimanov anadilli məktəblərdə məqsədli
şəkildə çarizmin ruslaşdırma siyasətinə
qarşı da kəskin tənqidi münasibətini
bildirmiş, etirazını açıq fikirlə ifadə
etmişdi.
Ana dilinə verilən dərs saatlarının proqramlardan
çıxarılmasını istəyən,
alqışlayan, əl çalan ruspərəst
"ziyalıların", "müəllimlərin" xain
istək və arzularına çata bilməyəcəklərini
belə ifadə edirdi: "Qoy əl çalsınlar! Lakın haqqı batil edə bilməyəcəklər.
Bəşərin fitrət və təbiətindəməknuz
(qorunan) hissiyyati-elmiyyəni na-bud (məhv) edə bilməyəcəklər...
Analarımızın laylalarını
qulaqlarımızdan çıxarmağı bacarmayacaqlar, illərlə
bilüzum bir şey kimi ayaq altına aldıqları o kəhəri
(gövhər) qiymətdən sala bilməyəcəklər,
ana dilimiz hər halda qüvvət tapacaqdır".
Nəriman
Nərimanov ana dilinin təlim əhəmiyyətini göstərməklə
yanaşı, onun tərbiyəvi rolunu, həmçinin,
möhtərəm, müqəddəs, nə qədər əzmli
bir qüvvə olduğunu belə bəyan edirdi: "Ana dili
...nə qədər ali, hissiyyatı
oyandıran bir kəlmədir! Nə qədər möhtərəm,
müqəddəs, nə qədər əzmli bir qüvvə!
Ana dili! Bir dil ki, mehriban bir vücud öz məhəbbətini...
sənə o dildə bəyan edibdir, bir dil ki, sən hələ
bələkdə ikən lay-lay şəklində öz mənafeyini
sənə yetirib ruhun ən dərin güşələrində
nəqş bağlayıbdır!"
N.Nərimanovun pedaqoji fəaliyyətində və
görüşlərində əmək və əməyə
məhəbbət məsələsi mühüm yer tutur. O yazır ki, hər
hansı bir kəsdə dostluq, doğruçuluq, səmimilik,
təvazökarlıq, sadəlik, insanpərvərlik, vətənpərvərlik
kimi əxlaqı keyfiyyətlər görürsünüzsə,
deməli, o xoşbəxt kəs əməksevər
insandır. "Qabarlı əldə olan hünər, qeyrət
ağ perçatkalı əldə ola bilməz"
- deyən görkəmli pedaqoqun fikrincə, hər kəs əməkdə
iştirak edirsə, ona etibar edilmiş sahədə vicdanla,
namusla işləyirsə, deməli, o, xalqının
inkişafına, Vətənin tərəqqisinə
çalışmış olur. "Şərq
üçün nicat yolu" adlı məqaləsində
oxuyuruq: "...Vətənin qədrini o kimsə bilir ki, Vətən
ilə onun ruhani (mənəvi - K.C.) rabitəsi olsun, Vətən
ilə bir yerdə ağlasın, bir yerdə gülsün. Ona
binaən, lazımdır Şərqdə bu şüarı
buraxmaq: hər kəs xüsusi özü üçün
yox, ancaq Vətən, məmləkət üçün
işləyirsə, onun haqqı var seçsin və
seçilsin. Bu, şura üsul-idarəsinin əsasıdır.
Hər bir fərd əqlini, qüvvəsini məmləkətin
hər cəhətdən tərəqqi tapmasına sərf etməlidir,
yəni hər bir adam hamı
üçün, hamı bir adam üçün işləməlidir".
Göründüyü kimi, N.Nərimanov insanın həm
fiziki və həm də zehni əməyini cəmiyyətin əsası,
dayağı hesab edirdi. Əməyi nəinki iqtisadi və sosial,
həm də əxlaqi, tərbiyəvi, fizioloji mənada dəyərləndirirdi.
Buna görə yazırdı ki, adamın əxlaqını
saflaşdıran əməkdir. Uşaqlarda əməyə
sevgi, məhəbbət oyatmağı valideynlərdən daha
çox müəllimlərin birinci vəzifə borcu hesab edən
N.Nərimanov 1924-cü ildə "Elmləri-ni yenicə tamam
etmiş müəllimlərə açıq məktub"unda
bu fikirlərə yer verib: "Sizin tərbiyənizdə olan
Azərbaycan balaları gərək zəhmətsevən
olsunlar. Yəni başqasının yox, öz zəhmətlərinin
qüvvəti ilə ehti-yaclarını rəfedici olsunlar.
Çünki insanın ruhunu ucaldan bir çox
şey varsa, onun ən birinci zəhmətidir".
N.Nərimanov özünün "Türk-Azərbaycan
dilinin müxtəsər sərf-nəhvi" adlı dərsliyində
uşaqlarda əməyə məhəbbət tərbiyə
etmək üçün tərbiyəvi xarakterli mətnlərə
də geniş yer ayırıb.
Görkəmli maarifçinin
yaradıcılığını sərf-nəzər edən
zaman görürük ki, o, şəxsiyyətin
formalaşmasında, təşəkkül tapmasın dair siyyətdən
və mühittən fərqli olaraq tərbiyə ilə təhsilin
birgə roluna, təhsilin tərbiyəyə müsbət təsirinə
yüksək dəyər verib. Fikrimizi əsaslandırmaq
üçün "Gəncədə teatr barəsində
bir neçə söz" adlı məruzəsinə baxaq:
"Heç ata-analar istərlərmi uşaqları bədbəxt
olsunlar? Heç kəs istəməz ki, oğlu
qazamatda illərlə çürüsün. Amma nə fayda bunların hamısını
görürük və gözlərimizdən qan yaşlar
tökülür. Bəs lazım gəlmirmi
bu dərdin dərmanını tapaq?! Nə
vaxtadək qoca ata və analarımız sudlara düşəcək?
Günah kimdədir? Bəyəm
günah qazamatda çürüyən
uşaqlarımızdadır? Xeyr. Günah özümüzdədir. Vaxtında lazım olan tərbiyəni verməyib
öz əlimizlə uşaqlarımızı odda
yandırırıq. Bəs bunu bilə-bilə
nə üçün uşaqlarımıza elə pərvəriş
verməyirik ki, nadanlığın əlindən xilas
olalar?"
N.Nərimanov tərbiyədə yaranan qüsurların səbəbini
ilk növbədə valideynlərdə görürdü. Onun fikrincə, nə qədər valideynlər
uşaqlarını dərdin dərmanı olan məktəbdən,
elmdən, təhsildən kənar saxlayarlarsa, bir o qədər
də zillət, fəlakət girdabında yanıb
qovrulacaqlar. Ədibin "Məktəb, məktəb!
Bizi ancaq məktəb nadanlıqdan xilas edər",
- deməsi fikrimizə əyani sübutdur.
Nəriman Nərimanovun tərbiyə və təhsillə
birgə vəhdətin münasibəti tək publisist-elmi
yazılarında, çıxışlarında, məruzələrində
deyil, bədii əsərlərində də həyati faktlarla
öz əksini tapıb. Hələ Qori seminariyasında oxuduğu illərdən
üzərində işlədiyi və Borçalı qəzasının
Qızıl Hacılı kəndində müəllim işləyərkən
yazıb bitirdiyi "Nadanlıq" əsərində Ömərin
dili ilə "nadanlığın",
"avamlığın", "bimərifətliliyin"
bariz təsvirini verib.
N.Nərimanov insanın insan tərəfindən
istismarının, köləliyin qarşısının
alınması, bəşəriyyətin nadanlıqdan xilas
edilməsi üçün daima yollar aramışdır. Öz oğluna, ümumən
götürsək, gəncliyə ünvanladığı
"Bitməmiş məktublar"ında da bunun əyani təzahürünü
görürük: "Əziz oğlum! Mən
ictimai fəaliyyətdə təskinlik tapıram. Mən insanın insan tərəfindən
istismarının, köləliyin əleyhinəyəm. Harada olur-olsun, bəşəriyyətin azad
yaşaması üçün bütün qüvvəmi
qoyuram və qoyacağam da. Mən bəşəriyyəti
nadanlıqdan xilas etmək üçün yollar
axtarırdım. Xüsusi olaraq mənim millətimin
taleyi məni həmişə
düşündürüb..."
Yazıdakı materiallar Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyə
dəstəyi ilə çap olunub
Kamal CAMALOV
Pedaqogika üzrə fəlsəfə
doktoru,
dosent, Əməkdar müəllim
525-ci qəzet.-
2020.- 25 aprel.- S.23.