Yaxın və uzaq Tiflis: evdə
qalıb xatırladığımız
yurdlarımız...
Qədim
Tiflis – çoxsəsli, çoxdilli, çoxdinli, nəğməli
və süfrəli, müdrik və comərd şəhər.
Və bu cazibəli məkanın Azərbaycan ruhunu əks
etdirən Meydan məhəlləsi. Qoca Tiflisin döyünən
ürəyi olan Azərbaycan-türk məhəlləsi Meydan!
Siyasət
və ibadət, ticarət və sənət, dostluq və sədaqət,
şəfqət və qəzəb, sevinc və hüznün
çulğaşdığı ecazkar aləm. Məscid, kilsə,
sinaqoqun yanaşı durduğu dostluq məkanı.
Tiflisin
Meydan məhəlləsi – Turanlı Şeyx Sənanın
gürcü Xumara ilahi eşqinin şahidi, Göy məscidi,
Şeytanbazarı ağuşuna almış ana qucağı,
dahi ədiblərimizin ruhu dolaşan yurd yerimiz.
Tiflisin
Meydanı – Azərbaycan türklərinin tarixi məskəni,
Borçalının mənəvi mərkəzi. Borçalı
ellərindən, Sarvan, Başkeçid, Çörük-Qəmərli,
Barmaqsız, Ağbulaq, Qarayazı, Qaraçöpdən gələn
yollarım tuşlandığı hədəf. Bu yollarla gəlib
Tiflis həndəvərində Soğanlıqdan, Ortacaladan, Nəftuluxdan
keçərək şəhərə çıxırsan.
Tariximizin izi ilə Sənan dağını,
Narınqalanı, Təbriz, Abbasabad, Tatar meydanlarını,
Siracxana yoxuşunu, Bülbül calasını, Müctəhid,
Qeybulla, Qumarbazlar, Nəbatat bağlarını, Koroğlu
qayasını, Qoşa qalanı, İsgəndər
qalasını, Aşağı məhləni, Paronbəyov, Təklə
karvansaralarını, Gümüşün yolunu,
Qoçoğlunun suyunu, Gorxananı, Seyidabadı,
Mirzaabadı, Basqalları, Şıxlını,
Şahtaxtını, Seyidləri, əcdadlarımızın
ruhunu yaşadan digər tarixi məntəqələrimizi
adlayıb, hədəfə yaxınlaşırsan. Meydanın
əsas incilərinə – Cümə məscidinə, Göy
hamama, tarixi memarlıq abidələrinə və Qafqazın
qaynar ticarət mərkəzi olmuş Şeytanbazara,
buranın rəngarəng satış cərgələrinə,
zəngin dükan və emalatxanalarına, baqqalxana, dabbaqxana, zərgərxana,
qəssabxana, kababxana, çayxanalarına çatırsan. Bu
dediklərimizdən bu günümüzə qədər
qalmışlarını gerçəkdən, qeyb
olmuşlarını isə xəyali dolaşırsan.
Bir qədər
aralıda, Kür qırağı Metex yolunda Göy məscidin
qalıqları, Narınqala səmtdə Cümə məscidi,
150 illik tarixi olan Tiflis Azərbaycan Teatrı, Nəbatat
bağında isə Panteon – qəbirləri qorunub
qalmış görkəmli azərbaycanlıların qərib
məzarlığı... səni gözləyir.
Nadir
memarlıq abidəsi olan Göy məscid və ya Şah Abbas
məscidi (başqa adları: Tatar-Türk, Şiə məscidi)
səfəvilər dövründə, 1524-cü ildən
başlayaraq Kürün sol sahilində Metex qalası ilə
üzbəüz sal qaya üzərində tikilib, lacivərd ətəklərini
çayın suları yalayıb. Qafqazın ən gözəl
məscid-camelərindən olub. 1950-ci illərdə türk cəlladı
Lavrenti Beriyanın əmri ilə dağıdılıb.
Görüntüsü rus rəssamı Nikanor Qriqoryeviç
Çernetsovun 1839-cu ildə çəkdiyi rəsmdə
qalıb. Rəsm S.Peterburqda Rus etnoqrafik muzeyində
saxlanılır. 1790-cı ildə Bağdad Universitetinin
ilahiyyat və tarix fakültələrini bitirmiş, Qafqaz
müsəlmanlarının ilk şeyxülislamı olmuş
Məhəmmədəli Hüseynzadə uzun illər Tiflis
Şah Abbas məscidində axundluq etmişdir.
Şeyxülislam olaraq Qafqazda böyük nüfuz qazanan Məmmədəli
Hüseynzadə görkəmli publisist, yazıçı və
ideoloq Əli bəy Hüseynzadənin babasıdır.
Meydanda
yerləşən və hazırda fəaliyyətdə olan
Cümə məscidi ilkin olaraq 1723-1735-ci illərdə
osmanlılar dövründə inşa edilib. XIX əsrin
ortalarında italyan memarı Covanni Skudiyerinin layihəsi əsasında
bərpa edilib, sonradan yenə dağıdılıb.
1864-cü ildə Hacı Zeynalabdin Tağıyevin ianəsi ilə
təmir olunaraq genişləndirilib.
Müasir Tiflisin fəaliyyətdə olan yeganə
müsəlman ibadətgahıdır. Son dəfə 1998-ci ildə bərpa
olunub. Narınqala səmtində yamacda qırmızı kərpicdən
tikilmiş məscid islam və Qərb üslublarını
birləşdirir. İki mehrabı və iki minbəri olan
orijinal memarlıq abidəsidir. Məsciddə tarixən hər
iki məzhəbin nümayəndələri birlikdə ibadət
edib və bu gün də etməkdədir.
Tiflisin, əsasən,
Meydan-Şeytanbazar məhəlləsində
formalaşmış Azərbaycan mədəni mühiti məzmunca zəngin və rəngarəng
olmuş, XIX əsrin 20-ci illərindən başlayaraq, A.Bakıxanov,
M.F.Axundov, M.Ş.Vazeh, C.Məmmədquluzadə,
Ə.Haqverdiyev, Ü.Hacıbəyov, H.Cavid, A.Şaiq, H.Ərəblinski,
S.Ağamalıoğlu, F.Köçərli, S.Ruhulla,
E.Sultanov, Ü.Rəcəb, Ö.F.Nemanzadə, H.Minasazov,
F.Şeyda, M.Kirmanşahlı, Ə.Salahlı, M.Mərdanov,
Z.Hacıbəyov, M.Şahtaxtlı, İ.İsfahanlı kimi
görkəmli şəxsiyyətlərin adı ilə
bağlanmışdır. Tiflis Azərbaycan ədəbi
mühiti bütövlükdə milli ədəbi prosesin, təhsil,
mətbuat, teatrın inkişafında böyük rol
oynamışdır. M.F.Axundovun əsərləri hələ
XIX yüzilin əllinci illərindən Tiflisdə rus və
gürcü dilində səhnələşdirilmişdir.
1872-ci ildə isə azərbaycanlı sənət xadimləri
Azərbaycan türkcəsində ilk teatr tamaşası
göstərmişlər. Tiflis ədəbi mühitini və
teatr tarixini hərtərəfli araşdırmış
professor Abbas Hacıyevin yazdığı kimi, M.F.Axundovun «Sərgüzəşti-vəziri-xani
sərab» əsərinin üçüncü pərdəsi
1872-ci ildə Tiflisin Paronbəyov karvansarasında səhnələşdirilmiş
və bununla Tiflis Azərbaycan Teatrının və
bütövlükdə milli teatrımızın tarixi
başlamışdır. Nəhayət, türk-müsəlman
maarifpərvərlərinin ianəsi və yerli
ziyalıların fədakarlığı sayəsində
1912-ci il aprelin birində Tiflisin Şeytanbazar məhəlləsində
Tiflis Azәrbaycan
Xalq Evinin – «Auditoriya»nın, mahiyyət etibarilə, Azәrbaycan teatr һәvәskarları üçün xüsusi
binanın açılışı olmuşdur. Əziz Şərifin
qeyd etdiyi kimi, həmin ildәn etibarәn һökumәt tәrәfindәn rәsmən tәsdiq edilmiş müsәlman dram cәmiyyәti fәaliyyәtә başlamışdır.
«Auditoriya»da məskunlaşmış teatr truppaları 1922-ci
ilə qədər fəaliyyət göstərmiş, həmin
ildən isə fəaliyyətini Tiflis Dövlət Türk
Dram Teatrı kimi davam etdirmişdir. Rusiya imperiyasının
müxtəlif yerlərinə, 1919-cu ildə isə Türkiyəyə
qastrol səfərlərinə çıxan bu teatr
böyük yaradıcılıq uğurları
qazanmış, 1934-cü ildə isə Ahıska Türk Səyyar
Kolxoz-Sovxoz Teatrının yaradılmasına dəstək
olmuşdur.
Lakin
İbrahim İsfahanlının təbirincə desək,
«türk teatrları arasında mümtaz yerlərdən birini
tutan» Tiflis Azərbaycan Teatrı 1947-ci ildə
bağlanmışdır. Uzun illərdən sonra, 2004-cü
ildə yerli ziyalıların təşəbbüsü və
Azərbaycan dövlətinin dəstəyi ilə Tbilisi Azərbaycan
Dövlət Dram Teatrı rəsmən bərpa olunmuş,
teatra azərbaycanlıların sıx yaşadığı
Meydanda xüsusi bina ayrılmışdır. Lakin teatra
verilmiş binanın xeyli hissəsini kənardan gəlib burada
məskunlaşmış şəxslər və şirkətlər
zəbt etdiyindən teatrın heyəti səmərəli fəaliyyət
göstərə bilmir. Qeyd edək ki, ərazilərimizi
işğal etmiş bədnam qonşuların nümayəndələri
son dövrlərdə Meydanın digər tarixi memarlıq abidələrini
də pul gücünə ələ keçirməkdədirlər.
Tiflis Azərbaycan
mühiti milli mətbuatımızın və təhsilimizin
inkişafında da böyük rol oynamışdır. «Ziya»,
«Ziyayi Qafqaziyyə», «Kəşkül», «Şərqi-Rus»,
«Molla Nəsrəddin» kimi mətbuat orqanlarının fəaliyyəti
məhz Tiflisin Azərbaycan mühiti ilə bağlı
olmuşdur. Qədimdən türk-islam təhsil və elminin mərkəzlərindən
biri olmuş, XI əsrdə məşhur filosof Hübeyş
Tiflisinin fəaliyyətdə olduğu Tiflisdə XIX-XX
yüzillərdə dünyəvi təhsil ocaqları
açılmış, xüsusən Qori seminariyası
maarifçi Azərbaycan ziyalılarının yetişməsində
əhəmiyyətli rol oynamışdır. Sovet dönəmində
Azərbsycan türkcəsində həm orta, həm də
pedaqoji təhsil müəssisələri yaranıb. Bu
baxımdan, N.Nərimanov adına Tiflis Türk Pedaqoji Texnikumu,
Borçalı Türk Pedaqoji Texnikumu, Ahıska ərazisində
pedaqoji və peşə məktəbləri ayrıca qeyd
olunmalıdır.
Deyilənlərdən
başqa, Tiflisin tarixi mərkəzi olan Meydanda və ətraflarda
milli tariximizlə bağlı bir çox abidə və mərkəzlər
var. Bunlardan Azərbaycan Mədəniyyət Mərkəzi,
M.F.Axundzadənin, N.Nərimanovun, C.Məmmədquluzadənin
ev-muzeyləri, 73 və 64 saylı Azərbaycan məktəbləri,
Heydər Əliyev parkı, M.Ş.Vazeh, M.F.Axundzadə,
İ.İsfahanlı küçələri,
“Gürcüstan” qəzetinin redaksiyası və təbii ki, Nəbatat
bağında yerləşən Görkəmli Azərbaycanlıların
Panteonu mənəvi xəritəmizdə yer tutmağı
vacib anlamlardır.
Tiflisin Azərbaycan
tarixi, mənəviyyatı, mədəniyyəti, ədəbiyyatı
ilə bilavasitə bağlı olan mühüm məntəqələrindən
biri Nəbatat bağında yerləşən Görkəmli
Azərbaycanlıların Panteonudur. Mirzə Fətəli
Axundov, Mirzə Şəfi Vazeh, Fətəli xan Xoyski, Həsən
bəy Ağayev kimi tarixi şəxsiyyətlərimizin
uyuduğu bu memorial məzarlıq tarixi bir məkanın – XVII
əsrdə Tiflisin Seyidlər məhəlləsində
salınmış müsəlman qəbiristanlığının
qorunub qalmış cüzi bir hissəsidir. Xalq arasında
“Gorxana” adlandırılan Tiflis müsəlman qəbiristanlığında
Azərbaycanın bir çox dövlət, siyasət, mədəniyyət,
elm, din, ədəbiyyat xadimləri, bütün Qafqazda
tanınan məşhur sülalələrin nümayəndələri
dəfn olunubmuş. Lakin tariximizin bir parçası olan bu qədim
məzarlıq da, Kür üstündə ucalan lacivərd
Göy məscid kimi XX əsrin ortalarında oxşar motivlərlə
sökülüb, ərazisi Nəbatat bağına verilib.
Əvvəllər Çar bağı adlanmış Nəbatat
bağının genişləndirilməsi barədə
keçən əsrin əllinci illərində verilmiş qərar
Tiflis müsəlman məzarlığının
dağıdılması ilə nəticələnib. Məzarlıq
ləğv edilir, buradakı qəbirlər, türbələr,
kiçik məscid sökülüb. Bəzi mərhumların
nəşi 1960-cı illərin ortalarında qohumları tərəfindən
başqa qəbiristanlığa köçürülüb.
Lakin dörd əsrlik tarixi olan “Gorxana” qəbiristanlığındakı
tarixi məzarların və türbələrin böyük əksəriyyəti
dağıdılıb və ya itib-batır. Şahidlər və
tədqiqatçılar bu məzarlıqda, yuxarıda qeyd
etdiklərimizdən başqa, Abdulla ağa Bakıxanov,
Əliqulu Qəmküsar, Mehdiqulu xan Vəfa, Hüseyn Əfəndi
Qayıbov, Behbud ağa Şahtaxtinski, Eynalı bəy Sultanov,
Həmzət bəy Qayıbov, Fərəc bəy Sultanov,
İbrahim İsfahanlı, Müzəffər Nərimanov,
Rzaqulu Nəcəfov, Məmmədhəsən Hacınski və
digər bir çox məşhur şəxslərin dəfn
olunduğunu müəyyənləşdirmişlər. Bu məzarlıq
əslində Tiflisin azərbaycanlı, müsəlman-türk
tarixinin canlı salnaməsi idi. Lakin böyük bir
dövrü və ərazini əhatə edən Tiflis müsəlman
qəbiristanlığındakı yüzlərlə məzardan
hazırda yalnız Nəbatat bağındakı panteonda olan
bir neçə qəbir qalıb. Bu məzarların,
bütövlükdə Görkəmli Azərbaycanlılar
Panteonunun qorunmasında və abadlaşmasında hələ
1970-ci illərdə o vaxtlar Azərbaycana rəhbərlik
etmiş Heydər Əliyevin, son dövrlərdə isə
Prezident İlham Əliyevin və Heydər Əliyev Fondunun
xüsusi xidmətini qeyd etməliyik.
Tiflis şəhəri, Meydan məhəlləsi, Şeytanbazar, Sənan dağı, Narınqala, müsəlman məzarlığı və onun yadigarı olan Görkəmli Azərbaycanlıların Panteonu tariximizin mühüm bir parçalarıdır və milli mənəviyyatımızın da vacib anlamlarından olmalıdırlar. Bu qutsal məkanlarda şərəfli ömür sürmüş əcdadlarımızın ruhları dolaşır və onların xatirəsini unutmamalıyıq, oralara baş çəkməliyik, amallarını yaşatmalıyıq. Eyni zamanda, unutmamalıyıq ki, dost və qardaş ölkə olan Gürcüstanda – Tiflisdə, Borçalıda tarixi şəxsiyyətlərimizin ləyaqətli varisləri, milli ənənəmizə, mənəvi dəyərlərimizə, dilimizə, vətənimizə, Azərbaycan – Gürcüstan dostluğuna sadiq soydaşlarımız yaşayır...
Asif HACILI
525-ci qəzet.- 2020.- 25 aprel.-
S.18-19.