Xiyabani Hərəkatı və Təbrizdə
Milli hökumət
İran tarixçilərinin
gözü ilə
1920-ci
ilin aprel-sentyabr aylarında Cənubi Azərbaycanda Milli
hökumətin yaradılması ilə nəticələnən
Şeyx Məhəmməd Xiyabani hərəkatına dair
İranda onlarla maraqlı tədqiqat əsərləri,
kitablar, xatirələr, məqalələr yazılıb. Həm
Sovetlər dönəmində, həm də 1991-ci ildən
başlanan müstəqillik illərində Azərbaycan
Respublikasında da Azərbaycan milli-demokratik hərəkatları
tarixində əhəmiyyətli yer tutan Xiyabani hərəkatı,
Təbriz üsyanı və Milli hökumətin fəaliyyəti
geniş tədqiq edilib.
Ənənəvi
Sovet ideologiyasına uyğun olaraq bu hərəkatı milli
azadlıq hərəkatı kimi, monarxiya sisteminə
qarşı demokratik mübarizə kimi, ya da milli-demokratik hərəkat
kimi qiymətləndirənlər olub. Müstəqillik illərində
ölkəmizin bir sıra tanınmış tədqiqatçıları,
xüsusilə Şövkət Tağıyeva, Əkrəm Rəhimli,
Səməd Bayramzadə, Ədalət Tahirzadə, Vidadi
Mustafayev və başqaları Xiyabani hərəkatı barəsində
dəyərli əsərlər və elmi məqalələr
yazıblar. Amma təqdim edilən məqalədə məqsəd
tariximizin bu şərəfli səhifəsinə məhz
iranlı, daha doğrusu, cənubi azərbaycanlı müəlliflərin
gözü ilə nəzər salmaq, tam yüz il bundan əvvəl
baş vermiş bu hərəkatın tarixi dərslərini
bir daha yada salmaqdır.
İran
tarixçilərinin qeyd etdikləri kimi, Şeyx Məhəmməd
Xiyabaninin də yaxından iştirak etdiyi, uğrunda qəhrəmanlıqla
vuruşduğu Məşrutə inqilabının nailiyyətlərini
uzun müddət üçün qoruyub saxlamaq mümkün
olmadı. Əsrlər boyu hökm sürən mütləq
monarxiya sistemli İran Qacarlar dövləti Məşrutə
(Konstitusiya) hərəkatı nəticəsində (1906-1911) Məclisə
(Parlament) və Baş Nazirin rəhbərlik etdiyi hökumətə
sahib olsa da, əslində, şahın hakimiyyəti çox
az məhdudlaşdırılmışdı, üstəlik,
bir-birini əvəz edən, daim xarici yardımlara möhtac
olan sonuncu Qacar şahları ölkədə müstəqil
daxili və xarici siyasət yeridə bilmirdilər. Əhməd
Kəsrəvinin "Azərbaycanın on səkkiz illik
tarixi" əsərində yazdığı kimi, hələ
1907-ci ildən Britaniya və Rusiyanın təzyiqləri
altında qalan İran felən bu iki dövlətin təsir
zonalarına bölünmüşdü. 1910-cu ilin
oktyabrında ölkənin cənub bölgələrini
öz təsir dairəsində saxlayan Britaniya Tehrana ultimatum
vermişdi, 1911-ci ilin noyabrında ölkənin
şimalını faktiki işğal etmiş Rusiya da ölkənin
şimal qismini yarımmüstəmləkə halına salan
ultimatumu Tehran hökumətinə təqdim etmişdi. Məclis
buna ciddi müqavimət göstərsə də, hökumət
ulti-matumu qəbul etmiş, parlament isə
buraxılmışdı. Yaranmış şəraitdə Məşrutə
hərəkatının inqilabi nailiyyətləri də
artıq təsir gücünü itirmişdi, təcrübəsiz
Əhməd şahın daxili siyasətdə olduğu kimi,
xarici siyasətdə də regionda Rusiyanın, Osmanlı
dövlətinin, Böyük Britaniyanın və
Almaniyanın toqquşan mənafelərinin yaratdığı
mürəkkəb vəziyyətdə sabit siyasət kursu yox
idi. Ölkədə zülm və istibdada,
özbaşınalıq və qanunsuzluğa qarşı
etirazlar doğulduğu kimi, həmçinin, dövlətin
müstəqil siyasət yeritməməsinə qarşı da
kəskin narazılıqlar artmaqda idi.
İran
tarixçisi T.Atabəyi Tehranda nəşr edilmiş "Azərbaycan
müasir İranda" kitabında M.Xiyabani hərəkatı
ərəfəsində İranda yaranmış ictimai-siyasi
şəraiti özünəməxsus şəkildə dəyərləndirərək
yazır ki, Azərbaycan əyaləti (Cənubi Azərbaycan -
E.M) bir neçə il Osmanlı qoşunlarının nəzarəti
altında qalsa da, pantürkizm ideyaları burada çox da irəliləmədi,
üstəlik, osmanlılarla Azərbaycan demokratları
arasında etimadsızlıq münasibətləri davam edirdi.
Demokratların tanınmış rəh-bəri M.Xiyabaninin və
həmkarları Nobəri və Badamçının
osmanlılar tərəfindən həbs edilib sürgünə
göndərilməsi bu inamsızlığı daha da
artırdı. M.Xiyabani və yaxın həmkarlarının
osmanlılar tərəfindən həbs edilməsinin səbəbləri
və onların həbsxana həyatının təfərrüatlarını
M.Badamçı "Şeyx Məhəmməd Xiyabaninin həyatı
və fəaliyyəti" adlı kitabda ətraflı qələmə
almışdır. Badamçı yazır: "Osmanlılar
Təbrizə daxil olandan sonra burada "İslam
ittihadı" cəmiyyəti təşkil etdilər, əslən
Badkubədən (Bakını İran tarixçiləri
çox zaman belə adlandırırdılar - E.M.) olan
ziyalı, müəllim Yusif Ziya bəyi bu təşkilata sədr
müəyyən etdilər və yavaş-yavaş hökumətin
işlərinə müdaxilə etməyə
başladılar. Cəhd etdilər ki, türk, fars, İran,
Turan söhbətləri salıb İranın ayrılmaz hissəsi
olan Azərbaycanı Qafqaza birləşdirib Osmanlı məmləkətinə
çevirsinlər. Bu zaman bu iddialara qarşı dura biləcək
yeganə qüvvə Demokrat partiyası idi. Buna görə
daxildəki şərəfsiz xainlərin xidmətindən də
istifadə etməklə, osmanlılar hicri-qəməri tarixi
ilə 1336-cı il zulqəddənin 8-də Məhəmməd
Xiyabanini, Mirzə İsmayıl Noubərini və bu sətirlərin
müəllifini (Badamçını) həbs edib Urmiyəyə
apardılar, iki ay həbsdə saxladılar... Urmiyəni
boşaldıb geri çəkildikləri zaman məhbusları
Qarsa götürdülər... 15 gün həbsdən sonra biz
məhbusları azad edib Təbrizə qayıtmağa icazə
verdilər. Qafqazdakı
və İrandakı türk qoşunlarının baş
komandanı Şövqi paşa bu icazəni verdi".
Belə
bir şəraitdə ölkədə demokratik-milli hərəkatın
yeni dalğası - M.Xiyabani hərəkatı yetişirdi.
M.Xiyabaninin ictimai-siyasi görüşlərini, nəzəri
və əməli fəaliyyətlərini ətraflı təsvir
edən Badamçı məqaləsinin "Şeyxin siyasi həyatı"
bölümündə onun qısa tərcümeyi-halını
da vermişdir.
Güney
Azərbaycanın görkəmli ziyalısı və ictimai
xadimi Salamullah Cavid özünün
"Xatirat dəftəri"ndə M.Xiyabaninin şəxsiyyətinə
və onun başçılıq etdiyi hərəkata
xüsusi yer vermiş, hərəkatda olan müxtəlif təmayüllər
arasındakı ziddiyyətlərə öz münasibətini
bildirmişdi. Cənubi azərbaycanlı ziyalılardan Səməd
Sərdariniyanın "Azərbaycan məşhurları"
kitabının II cildində Ş.M.Xiyabani və onun
silahdaşları haqqında məlumatlar vermişdir. Zöhrə
Vəfalının "Azərbaycanın adlı-sanlı
şəxsiyyətləri" kitabında da M.Xiyabaninin fəaliyyəti
barədə materiallar öz əksini tapmışdır.
M.Xiyabani
1880-ci ildə Təbriz yaxınlığındakı Xamnə
qəsəbəsində anadan olmuşdur. Məktəb və
mədrəsə təhsili almış M.Xiyabani
atasının ticarət işləri ilə əlaqədar
bir neçə il Rusiyanın Petrovsk (Azərbaycanın qədim
şəhəri Dərbənd və ətraf bölgələr
XIX əsrin əvvəlində Rusiya tərəfindən ələ
keçirildikdən sonra Mahaçqala şəhərinin
adı Petrovsk ilə əvəz edilmişdi - E.M.) şəhərində
yaşamışdı, Təbrizə qayıdandan sonra həm
müəllimlik, həm də dini fəaliyyətlə məşğul
olmuşdu, Məşrutə hərəkatının həm
yetirməsi, həm də fəal iştirakçısı
idi. O, Məşrutə hərəkatı zamanı qəhrəman
Səttarxanın başçılığı ilə irtica
qüvvələrinə qarşı döyüşlərdə
şücaət göstərmiş, Təbrizin Xiyaban məhəlləsində
üsyana rəhbərlik edərək müdafiəni
bacarıqla təşkil etdiyinə görə
"Xiyabani" təxəllüsünü
qazanmışdır. İranda Məşrutə inqilabından
sonra formalaşan İkinci Məclisə keçirilən
seçkilərdə isə o, Azərbaycan üzrə namizədliyini
irəli sürmüş və seçilmiş digər on bir
deputatla bərabər, Azərbaycanı Tehranda - İran
parlamentində təmsil etməyə nail olmuşdu. Ə.Kəsrəvi
1923-cü ildə yazdığı "Şeyx Məhəmməd
Xiyabani qiyamı" adlı əsərində qeyd edirdi ki,
M.Xiyabani parlamentdə nitqləri ilə kifayət qədər
tanınan və sayılan Məclis üzvlərindən
olmuşdu, onun xüsusilə də 1911-ci ildə Rusiyanın
İrana ultimatumunu sərt tənqid etməsi yaddaşlarda
yaxşı qalmışdı. 1917-ci ildə M.Xiyabani həmkarı
Z.Qiyami, M.İ.Nobəri, M.Ə.Badamçı,
İ.Əmirxizi, M.T.Rəfət, A.Abdullazadə,
Ə.Çayçı və başqaları ilə birlikdə
Azərbaycan Demokrat Partiyasının (ADP) fəaliyyətə
başladığını xalqa elan edərək
partiyanın rəsmi orqanı olan "Təcəddod" qəzetini
nəşr etməyə başladı. Həmin ildə
Rusiyada baş vermiş inqilabi hadisələr Azərbaycanın
quzeyində olduğu kimi, güneyində də böyük əks-səda
doğurmuş, müxtəlif şəhərlərdə
mövcud rejimə qarşı mitinq və nümayişlər
keçirilmişdi. Həmin hadisələrdə M.Xiyabani
yaxından iştirak etmişdi. Əslində, məhz cənubi
Azərbaycanda baş vermiş xalq hərəkatı nəticəsində
İran mərkəzi hökuməti istefaya getməyə məcbur
olmuşdu. ADP yeni hökumətə Azərbaycanın 8 maddədən
ibarət tələblərini irəli sürmüşdü
ki, onlar arasında Məclisə və əyalət əncümənlərinə
demokratik seçkilərin keçirilməsi də daxil idi.
T.Atabəyi yazır ki, 1918-ci ilin qışında, Azərbaycanın
aclıqla üzləşdiyi bir vaxtda demokratların xalqa
taxıl paylanılması da daxil olmaqla, bir sıra tədbirlər
həyata keçirməsi təbii olaraq həm yerli əyalətdə,
həm də ümumiyyətlə, bütün İranda
partiyanın nüfuz və şöhrətinin yüksəlməsinə
səbəb oldu.
Qeyd etmək
lazımdır ki, bolşevik Rusiyası 1918-ci ilin əvvəllərində
rus qoşunlarını İran ərazisindən
çıxarmağa başlamışdı, lakin bu ölkənin
cənubuna və mərkəzinə tam nəzarət edən
ingilisləri Azərbaycanı da təsir dairəsinə
almağa şirnikləndirmiş və həmin ilin
baharında onlar artıq Azərbaycanın Zəncan, Miyanə,
Urmiya və Xoy şəhərlərinə daxil olmuşdular.
İngilis və amerikan missionerlərindən dəstək alan
ermənilər, aysorlar və kürdlər Azərbaycanın
Urmiya, Səlmas, Xoy və digər şəhərlərində
azərbaycanlılara qarşı dəhşətli
qırğınlar törətdilər. Bu hadisələr barəsində
dövrün şahidi və tədqiqatçısı olan
Ə.Kəsrəvinin əsərlərində, həmçinin,
sonrakı dövr İran tarixçilərinin tədqiqatlarında
ətraflı məlumat verilmişdir. Belə mürəkkəb
vəziyyətdə M.Xiyabaninin
başçılığı ilə Azərbaycan Demokrat
Partiyasının yaratdığı könüllü dəstələr
bu qırğınların qarşısının
alınmasında əhəmiyyətli rol oynadılar. 1918-ci
ilin martında Ehsan paşanın
başçılığı ilə türk
qoşunlarının Cənubi Azərbaycana daxil olması Azərbaycan
türklərini bu qırğınlardan xilas etdi.
1918-ci
oktyabrın 30-da bağlanmış Mudros sazişinə
görə, türk qoşunlarının Cənubi Azərbaycandan
geri çəkilməsindən sonra sürgündən
qayıdan M.Xiyabani demokratların ən görkəmli rəhbərinə
çevrildi. Həmin vaxtdan etibarən M.Xiyabani İranda
köklü dəyişiklik siyasətini əsas tutaraq, Azərbaycana
daha geniş yerli muxtariyyət verilməsinin zəruriliyini irəli
sürməyə başladı. M.Xiyabani və məsləkdaşlarının
xalq arasında məqsədyönlü iş
apar-dıqlarının nəticəsi idi ki, 1919-cu ilin
avqust-sentyabr aylarında gərgin siyasi mübarizə şəraitində
keçən 4-cü çağırış İran
Parlamentinə Təbriz və şəhərətrafı məntəqələrdən
seçilən 9 deputatdan altısı Demokrat
Partiyasının təmsilçisi idi və onların
içərisində ən tanınmışı məhz
M.Xiyabani idi.
İran
tarixçiləri arasında Şeyx Məhəmməd
Xiyabani hərəkatına dair ilk xüsusi əsəri
Əhməd Kəsrəvi yazmışdır. O, bu hərəkatın
fəallarından biri və özünün
yazdığına görə M.Xiyabaninin dostu və həmkarı
olmuşdur. 1923-cü ildə, M.Xiyabani hərəkatının
süqutundan üç il sonra onun Xuzistan əyalətində
ədliyyə idarəsinin rəisi vəzifəsində
işlədiyi vaxt həmkarı Hüseyn Kazımzadə
İranşəhrin xahişi ilə qələmə aldığı
"Qiyam-e Şeyx Məhəmməd Xiyabani" əsəri
şəxsi müşahidə və mülahizələr,
xatirələr, çox hallarda isə tənə və
ittihamlar əsasında yazılmış, Berlində
Kazımzadənin nəşr etdiyi "İranşəhr"
jurnalında dərc edilmişdi. Bu əsərin əhəmiyyəti ondadır ki, Azərbaycanda
və bütün İranda bu gün üçün də əhəmiyyətli
olan, insanların zehniyyətinə, ictimai-siyasi hadisələrə
əhəmiyyətli təsir göstərən hadisəyə
həsr olunmuşdur. M.Xiyabani üsyanı, ondan sonra baş
verən Cəngəl hərəkatı və Kolonel Məhəmməd
Tağı xan Püsyan qiyamı - hamısı məğlubiyyətə
düçar olsalar da, ictimai-siyasi fikrə, zehinlərə və
düşüncələrə müəyyən təsir
qoymuşdular.
Ümumiyyətlə,
İran tarixşünaslığında ilk əvvəllər
M.Xiyabani hərəkatına iki cür münasibət
mövcud olmuşdur. Bir tərəf Xiyabanini və havadarlarını
ayrımçı hesab edərək iddia edirlər ki, əgər
M.Xiyabani qalib gəlsəydi, onda onun "Azadıstan"
adlandırdığı Azərbaycan İrandan
ayrılmış olacaq-dı və güman ki, iki qonşu
dövlətdən biri ilə birləşmiş olacaqdı.
Buna görə də, bu yanaşmanın tərəfdarları
M.Xiyabani hərəkatına mənfi münasibətlərini
gizlətmirlər və Ə.Kəsrəvi də yuxarıda
adı çəkilən əsərində bunu
vurğulayırdı.
İkinci
qrup tədqiqatçılar isə Xiyabanini azadlıqsevər
və demokrat kimi qiymətləndirir və onun məqsədinin
Azərbaycanda, sonra isə bütün İranda demokratik
hakimiyyətin qurulması olduğunu göstərərək
ona rəğbətlə yanaşırlar. Şübhə yox
ki, M.Xiyabani hərəkatının, onun səbəb və nəticələrinin
tərəfsiz, dəqiq və obyektiv təhlili və qiymətləndirilməsi
uzun zaman tarixi tədqiqatların əsas problemlərindən
biri olaraq qalacaqdır.
Ə.Kəsrəvinin
əsərinin əhəmiyyəti həm də ondadır ki,
o, özü həmin hadisələrin şahidi və
iştirakçısı olmuşdur, bir tarixçi kimi hadisələri
ardıcıllıqla təsvir və təhlil etmiş,
Demokrat partiyasının üzvü kimi M.Xiyabani və tərəfdarları
ilə yaxından əməkdaşlıq etmiş, partiyadaxili
mübahisələrin iştirakçısı olmuşdur.
Ə.Kəsrəvi
M.Xiyabani ilə ilk dəfə Məşrutə fərmanı
verilən zaman, şəmsi 1285-də, miladi 1906-cı ildə
tanış olub. Təbrizin Talibiyyə mədrəsəsində
təhsil alan on altı yaşlı Ə.Kəsrəvinin
müəllimlərindən biri də otuz yaşlı
M.Xiyabani idi. Ə.Kəsrəvi yazır: "Onun
işıqlı ağ bənizi, qara saçı, arıq bədəni,
iri qara gözləri, eynək altıdan görünən iti
baxışları diqqəti cəlb edirdi. Məhəmməd
Xiyabanidə ciddiyyət və məxsusi zirəklik gözə
çarpırdı, onunla üz-üzə gələndə
ciddi və cəlbedici sifətinə tamaşa etməyi
xoşlayırdım. M.Xiyabani bir məhəllə məscidinin
və mədrəsə müəlliminin bilməsi gərəkən
səviyyədə fiqhi, üsulu, ərəb dilini bilirdi,
bundan başqa, riyaziyyatı da yaxşı bilirdi, bir müddət
sonra Təbrizin Xiyaban məhəllə məscidində
pişnəmaz oldu və mədrəsəni tərk etdi. Məhəmmədəli
şahın Tehran çevrilişindən və Təbrizin bir
sıra düşüncə adamlarının ona dəstəyindən
sonra M.Xiyabani "Təbriz azadixahları"nın cərgəsinə
qoşulmuş və məşrutəçilərin qələbəsindən
sonra Təbriz əhalisinin nümayəndəsi olaraq ikinci Məclisə
(Parlamentə - E.M.) seçilmişdi. Rus qoşunları Təbrizi
işğal edərək "azadixahları"
qırğına və işgəncələrə məruz
qoyduqdan sonra M.Xiyabani bir müddət Qafqazda mühacirətdə
olmuş, sonra Təbriz imam cüməsinin vəsadəti ilə
Təbrizə qayıt-mışdı, lakin ruslar şəhərə
nəzarət etdiklərindən o, bir fəaliyyətlə məşğul
olmayıb evinə qapanmışdı. Bir müddətdən
sonra o, pişnamazlığı tərk edib Təbriz
bazarındakı dükanında alverlə məşğul
olmuşdu. Ə.Kəsrəvi yazır ki, Təbriz
azadixahları hücrələrə çəkilib diqqət
çəkmədən ölkə işləri ilə əlaqədar
mübahisə və müzakirələr aparırdılar.
Müdrikliyi, sanbalı, iti ağlı sayəsində gündən-günə
M.M.Xiyabaninin nüfuzu artırdı və nəticədə ətrafında
olan müridləri, ardıcılları toplaşaraq onu
özlərinə rəhbər seçdilər.
Bununla
yanaşı, kitabda M.Xiyabani hərəkatını nehzət
(hərəkat), yaxud inqilab kimi yox, daha çox qiyam kimi təqdim
edən Ə.Kəsrəvi bu hərəkatın demokratik-milli
mahiyyətinə əsla dəyər vermədən, onu sanki
M.Xiyabaninin şəxsi xudbin, subyektiv istəklərindən
doğan bir hadisə kimi təsvir edir. M.Xiyabani hərəkatına
belə qərəzli yanaşan Ə.Kəsrəvi bu səbəbdən
də, Milli Hökumətin 1920-ci il aprel-sentyabr ayları
arasında həyata keçirdiyi islahatları qətiyyən
dəyərləndirmir. Halbuki az sonra 1926-cı ildə
Hüseyn Kazımzadənin Berlində nəşr edilən
"İranşəhr" jurnalında M.Xiyabaninin məsləkdaşları
olan, Ə.Kəsrəvinin də yaxından
tanıdığı Hacı Məhəmmədəli
Badamçının, Rzazadə Şəfəqin məqalələrində,
H.K.İranşəhrin həmin məqalələrdən ibarət
olan xüsusi nəşrə yazdığı ön sözdə
M.Xiyabaninin qısa müddət ərzində həyata
keçirdiyi maarifçi-islahatçı fəaliyyətlərdən
geniş söz açılır, onun və demokratların Azərbaycanda
başlatdıqları və bütün İran
üçün örnək olan ictimai-siyasi fəaliyyətlərdən
hüsn-rəğbətlə bəhs edilir.
M.Xiyabaninin
şəxsiyyətinə və siyasi mübarizəsinə rəğbət
bəsləmədiyini gizlətməyən, vaxilə onun tələbəsi
və mübarizə yoldaşı olmuş, hərəkatın
gedişində isə siyasi görüşlərini dəyişərək
M.Xiyabaninin əleyhdarlarının düşərgəsində
yer almış Ə.Kəsrəvi yazır ki, bu kimi tədbirləri
həyata keçirməkdə demokratların məqsədi qəhrəmanlıq
və qaçaqçılığın dərin kök
saldığı bir bölgədə Xiyabanini yeni əsrin və
müasir dövrün Robin Qudu kimi təqdim etməkdən
ibarət idi. Bu kimi tədbirlərlə demokratlar artıq Təbrizin
və Azərbaycanın bir sıra digər mühüm şəhərlərinin
idarəsini öz əllərinə keçirməyə nail
ola bilmişdilər.
Qeyd edilməlidir
ki, əksər tarixçilər üsyanın
başlanmasına qığılcım kimi demokratların bir
neçəsinin həbsini göstərirlər və bu hadisənin
aprelin 6-da baş verdiyini qeyd edirlər. Ə.Kəsrəvi
üsyanın başlanması məsələsini təsadüfi
amillərlə bağlayaraq qeyd edir ki, rəcəbin 16-da,
M.Xiyabani yoldaşları ilə silaha əl ataraq "Təcəddod"
qəzetinin binasından Noubər məhəlləsində
yerləşən polis idarəsinə hücum edərək
orada həbsdə saxlanılan Mirzə Bağırı azad
etməyi tələb etmişdi. Ə.Kəsrəvi bu hadisəni
M.Xiyabaninin "qiyam bayrağını yüksəltmək
üçün bəhanə axtarması" kimi qiymətləndirir
və qeyd edirdi ki, M.Xiyabani aylarla əmək haqqı almayan əskər
və jandarmlara müraciət edərək dedi ki, Azərbaycan
azadlıq yolunda savaşlar etmiş, öz qanını
tökmüşdür, indi İran üçün onun
götürdüyü azadlıq hər tərəfdən
qorxu və təlaşdadır, buna görə biz sakit
oturmamalıyıq, məcburuq "qiyam" qaldıraq. Bununla
yanaşı, Ə.Kəsrəvi M.Xiyabaninin sadə xalq
arasında olan nüfuzunu etiraf edir və bir neçə təbrizlinin
sözlərini iqtibas gətirir: "Biz bu gün gərək
fəxr edək ki, ağa Şeyx kimi böyük şəxsimiz
vardır", "Əgər Amerika xalqı fəxr edir ki,
onların Vilsonu var, biz azərbaycanlıların da Şeyx
ağamız vardır".
Ə.Kəsrəvi
qeyd edir ki, M.Xiyabani və yoldaşları bu dəfə xalqa nəsə
təklif etməyə qadir deyildilər və öz
adamlarını digər bir cəmiyyətə sürükləyirdilər,
"müsyö Leninin ayinləri ilə bolşevik
bayrağını qal-dırmağa səsləyirdilər".
M.Xiyabaninin bolşeviklərə rəğbət bəslədiyinə
eyham vuran Ə.Kəsrəvi göstərirdi ki, o zaman
bolşevik ideyası və sistemi hər yerdə adamların
beynini doldurur, onları hərəkətə sövq edirdi.
Rusiya bolşevikləri Azərbaycanın sərhədinə çatmışdılar,
M.Xiyabani onların tərəfinə döndüyündən
onlardan da kömək və həmkarlıq görürdü.
Lakin M.Xiyabani bunu yaxşı bilirdi ki, o, bolşeviklərin
qırmızı bayrağını qaldırsa, ingilis
qoşunları bolşeviklərin gəlişinin
qarşısını almaq üçün hər zaman Zəncan
və Qəzvindən Qaplankuhu (dağ) keçərək Azərbaycana
töküləcəklər və həmin günlər mayor
Edmundun (ingilislərin Qəzvindəki ordusunun siyasi idarə rəisi
- E.M.) Təbrizə gəlməsi M.Xiyabaninin gözünü
və ürəyini bolşeviklərdən bu dəfə
döndərdi. Bəzən də cümhuriyyətçilik tələbini
bəhanə edirdilər, məsələn, M.Xiyabani tərəfdarlarından
Seyfül-üləma adlı birisi bir dəstə ilə
qırmızı bayraq qaldırıb küçədə
"Yaşasın cümhuriyyət" deyə
qışqırırdılar. Amma o vaxt İran
xalqının başında cümhuriyyətçilik
havası yox idi və heç kəs bu sədalara öz səsini
qatmırdı. Digər bir vaxt belə fikirlər irəli
sürürdülər ki, bizim əsas qanunumuz naqisdir və dəyişdirilməsi
zəruridir. M.Xiyabani nitqlərində deyirdi ki, hələ o
zaman yetişməmişdir ki, biz öz məramımızı
bəyan edək və ürəyimizdə olanı dilə gətirək.
Ə.Kəsrəvi
yazır ki, bundan sonra M.Xiyabaninin bolşeviklərə arxalanan
həmkarlarına qarşı rəftarı dəyişildi və
onun təyin etdiyi müfəttişlər bolşeviklərin
Təbrizdə qurduqları partiyanın işlərini
yoxladılar, bəzilərini həbs edib şəhərdən
çıxartdılar. Get-gedə əlbirliyi və
yoldaşlıq ziddiyyətlərə və düşmənçiliyə
çevrilməyə başladı. Ə.Kəsrəvi
yazır ki, alman konsulu ingilislərin təzyiqinə baxmayaraq,
bolşevikləri dəstəkləyən dəstələri
himayə edirdi. M.Xiyabani Təbriz bolşevikləri ilə
düşməncəsinə rəftar etməyə
başlayandan sonra həmin dəstələrin
başçılarından bir neçəsi Alman
konsulxanasına sığındılar, tədricən digərləri
də onlara qoşuldular və beləliklə, onların
sayı xeyli çoxaldı. Planları bu idi ki, burada kifayət
qədər qüvvə toplaşandan sonra bir gün savaşa
qalxsınlar və qiyama yol açsınlar. M.Xiyabani bundan xəbər
tutan kimi konsulxananın ətrafını mühasirəyə
alıb kimsəni ora buraxmamağı əmr etmişdi.
Ə.Kəsrəvi konsulxananın xidmətçisinə
istinadən yazır ki, həmin vaxt konsulun yanında bir alman həkim,
dörd nəfər avstriyalı, 17 nəfər hindli və səkkiz
nəfər İranlı fərraş, 40-50 nəfər isə
Təbriz bolşevikləri var imiş. Onların cəbbəxanasında
12 metralyoz (pulemyot), 4 dağ topu, 2700 tüfəng və bir qədər
bomba var imiş. O deyirdi ki, Ramazanın 13-də
döyüş başladı və konsul qabaqda gedirdi, həmin
gün, ya da səhərisi konsul ağzından güllə
yarası alaraq həlak oldu və bununla da işlər
tamamlandı. M.Xiyabani bu qalibiyyətlə həm bir tərəfdən
öz müxaliflərini diz çökdürdü,
çoxlu silah və sursat ələ keçirdi, digər tərəfdən
də camaatı Alman konsulunun onlarda yaratdığı təlaş
və qorxudan xilas etdi.
(Ardı
var)
Yazıdakı
materiallar Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap
olunub
Eynulla MƏDƏTLİ
AMEA Fəlsəfə institutunun
elmi işlər üzrə
direktor müavini, tarix elmləri
doktoru,
fövqəladə və səlahiyyətli
səfir
525-ci qəzet.- 2020.- 29 aprel.-
S.22-23.