Sönmüş ulduzun səssiz gedişi
- Rafael Hüseynov yazır
Növbəti yay səhəri - avqustun 8-i mənimçün
kədərli xəbərlə başlandı.
Bəstəkar, müğənni dostum Rizvan Sədirxanov
zəng vurmuşdu və həmin acı sorağı
çatdırdı.
Bu, elə
xəbər idi ki, onu bir cümləylə ifadə etmək
olardı: "Azərbaycan xalqına çox ağır itki
üz verib".
Bəli,
sadəcə ağır deyil, son dərəcə ağır
itki!
Amma xalqın bundan xəbəri yox.
Yazıq
xalqın nə təqsiri!
Gərək
DƏYƏRLƏRi xalqa tanıdasan ki, o da hansı sərvətin
sahibi olduğunu bilsin!
Tanımadığının, yetərincə bələd
olmadığının qədrini haradan biləsən?!
Vətəndən uzaqlarda, İtaliyada kimsəsiz halda
müğənni Eldar Əliyev vəfat edib.
Sadəcə
müğənni yox, böyük müğənni Eldar
Əliyev!
Bir sənətkarın
adı qarşısında "böyük", "görkəmli",
"dahi", "parlaq" kəlmələrinin adicə təşbeh
kimi işlədilməsinə adət etmişik.
Lakin bu dəyərləndirmələrdən
hər birinin öz mühüm məna yükü və
çəkisi var ki, əslində, hər yetənə, lap
yaxşı sayılan sənətkara da şamil edilə bilməz.
Xalis peşəkarlar, əsl mütəxəssislər,
zəngin biliklərinin səviyyəsi ilə seçilənlər
belə qiymətləri verə bilər və məhz
onların dilindən səslənəndə bu təyinlər
gerçək tutumunu qazanır.
Maestro
Franko Korelli (1921-2003) adı yalnız vətəni
İtaliyanın deyil, dünyanın vokal sənəti tarixində
həmişə yaşayacaq müstəsna sənətkarlardan
idi, 28 il "Metropoliten opera"nın solisti olmuşdu,
1950-60-70-ci illərdə onun məlahətli səsi "La
Skala"nın, "Kovent Qarden"in, Avropa və Şimali
Amerikanın ən məşhur opera teatrlarının səhnələrindən
ucalaraq insanları məftun etmişdi.
Səhnədən ayrılandan sonra da Korelli fəal
musiqi həyatını davam etdirirdi və həm bir ustad, həm
də yüksək səviyyəli vokal müsabiqələrinin
təşkilatçısı kimi töhfələrini
verirdi.
1998-ci ildə
Franko Korelli ona doğma olan "La Skala"da Motsartın
"Sehrli fleyta" operasını növbəti dəfə
seyr edəndən sonra bacısı oğlu, opera vurğunu və
sərrafı Maurisio Morikiyə zəng vurur ki, bu axşam
dahini dinləmişəm.
Korellinin
"baso russo" kimi təqdim etdiyi, "dahi"
adlandırdığı, "Sehrli fleyta"da Zarastronu ifa
etmiş həmin müğənnini - Eldar Əliyevisə
Maurisio yaxşı tanıyırdı və dərhal
dayısına anladır ki, o, rus yox, azərbaycanlıdır.
Sıradan
olan bir opera həvəskarının yox, tükü tükdən
seçən, dünyanın bir nömrəlilərindən
olan Franko Korellinin ilk dəfə eşidincə verdiyi
"dahi" qiyməti çox şey demirmi?!
Eldar Əliyevin İtaliyaya gedib
çıxmasının səbəbkarlarından biri Rizvan Sədirxanov
olmuşdu.
1992-ci ildə İtaliyada, Ozimo Musiqi Akademiyasında təhsil
alaraq vətənə qayıdan ilk azərbaycanlı olan
Rizvan orada qazandığı hörmət və etimaddan nəcib
bir məqsəd üçün istifadə edir.
Üzeyir
Hacıbəyli adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasının (indiki Bakı Musiqi
Akademiyası) rektoru Fərhad Bədəlbəyli ilə məsləhətləşdikdən
sonra Opera Studiyasında elan asırlar ki, İtaliyaya təhsil
almağa göndərilmək üçün seçim ediləcək.
60-70 nəfər
gənc ifaçını Fərhad Bədəlbəyli, Ramiz
Məlikaslanov, Rizvan Sədirxanov dinləyirlər və qulaq
asdıqlarından dördünü ən yaxşı
sayırlar: Eldar Əliyevi, Nərgiz Kərimovanı, Adil
Axundovu, Emil Əliyevi (Rizvanın bu
yaxşılığını, ilk xeyirxah yolaçanı
olmasını Eldar unutmurdu və 2000-ci il
oktyabrın 6-da Bakıda çıxan "Nedelə" qəzetində
dərc edilən müsahibəsində minnətdarlıqla
xatırlayırdı).
İşıq gurdursa, o, harada olur-olsun, mütləq
görünəcək, nəzərləri cəlb edəcək.
Ozimoda təhsil aldığı vaxtlarda Eldar bir-birinin
ardınca qatıldığı neçə müsabiqənin
qalibi çıxır.
İştirak etdiyi növbəti bir müsabiqədə
isə bəxti lap gətirir.
Budəfəki təltif nə böyük məbləğdə
pul idi, nə hansısa medal.
Bu dəfə onun qismətinə az-az ifaçıya nəsib
olan uğur düşmüşdü.
Qazandığı
mükafat qeyri-adi və istənilən başqa təltiflərdən
qat-qat faydalı olan priz idi - "La Skala" teatrında təcrübə
keçən olmaq!
Rizvan bunu
da söyləyir ki, 2001-ci il idi, Fərhad
Bədəlbəyliylə Milanda idik, Maurisio ilə həyat
yoldaşı, şairə Silvano Parini də yanımızda
idi.
...
"La Skala"nın əsas
tamaşalarının və aparıcı
ifaçılarının rəsmi afişasını görəndə
Fərhadın gözləri yaşarır.
Dünyanın
ən aparıcı opera teatrlarından və sənət məbədlərindən
hesab edilən "La Skala"nın rəsmi
afişasında ən başda seçmə
ifaçıların adları gəlirdi: Luçano Pavarotti,
Plasido Dominqo, Mirella Freni və Eldar Əliyev.
Azərbaycanlı
Eldar Əliyev!
"La-Skala"nın rəsmi solistləri cərgəsinə
qoşulan ilk Azərbaycan müğənnisi.
Fərhad
fərəhindən, duyduğu sonsuz qürurdan necə qəhərlənməyəydi?!.
Maurisio Fərhadın
həyəcanını, doluxsunduğunu görüncə
canıyananlıqla Rizvandan soruşur: "Nəsə itkisi
varmı, kimisə vəfat edibmi dostumuzun?"
Rizvan
cavab verir ki, Fərhadı riqqətə gətirən
Eldarın adının belə zirvə sənətkarlarla bir
cərgədə olmasıdır...
Rizvan Ozimo Akademiyasında necə xoş təəssürat
qoyubsa, orada təhsil alarkən qələbələr
qazandığı müsabiqələrdə
istedadının və ünsiyyətlər əsnasında
insanlığının bütün çalarları ilə
necə yadda qalıbsa, bugünədək həmin
şöhrətli vokal ocağının sevimlilərindəndir.
Danışır ki, bir dəfə Ozimo
Akademiyasının direktoru Venanso Sarbini ilə kafedə əyləşib
söhbət edirdik. Yaxınlıqda müxtəlif not
kitabları satılan yaxşı bir musiqi mağazası
vardı. Venansoya dedim ki, mənə göstərdiyiniz
bütün diqqətlərə görə sizə bir hədiyyə
vermək istəyirəm. Hansı klavirləri
istəyirsinizsə söyləyin, bu dəqiqə alım gəlim.
Venansio
gülümsünür: "Mənə ikinci Eldarı ver, ən
gözəl hədiyyə bu olar!"
Hələ
2000-ci il sentyabrın 18-də, Bakıda
Vokalçıların Bülbül adına II Beynəlxalq
müsabiqəsində 14 ölkədən 79
ifaçının qatıldığı mötəbər
sənət yarışmasının laureatları
sırasında yer alan Eldar Əliyevin ifasına heyrətini gizlətməyən
münsiflər heyətinin sədri, 32 il Böyük
Teatrın solisti olmuş görkəmli sənətkar,
SSRİ Xalq artisti İrina Arxipova azərbaycanlı müğənninin
digərlərindən kəskin səviyyə fərqini nəzərə
alaraq onun bu müsabiqədə iştirakına iradını
da ifadə etmişdi: "Bu, nə dərəcədə
düzdür? Axı Eldar dünya səviyyəli
müğənnidir, "La Skala"nın solistidir".
Fərhad
Bədəlbəylinin cavabı ləngiməmişdi:
"İrina Konstantinovna, Eldarın bu müsabiqədə
iştirakı bütün şərtlərimizə tam
uyğundur. Axı onun cəmi 24 yaşı
var!"
İrina Arxipova elə müsabiqə başlanınca,
birinci turdaca Eldarla düşünüşmüş, onu
ikinci tura buraxmaq istəməmişdi. İş ondadır
ki, qəbul olunmuş qaydalara görə, Eldar Əliyev də
digər müsabiqə iştirakçıları kimi səhnəyə
frakda çıxmalı idi.
Lakin o, yetərincə sərbəst geyimdə, köynəkdə,
özü də dirsəyədək qolu
çırmalanmış halda çıxır.
Birtəhər xanımı yola gətirirlər ki,
növbəti turadək səbir eləsin.
Cəfər Cabbarlıyla Asəf Zeynallının Vətən
Himni siqlətli "Ölkəm" romansını ilk oxuyan
Bülbül olub. Elə füsunkar bir gözəllikdə
ifa edib ki, bu gün də dinləyəndə ürəklərimiz
riqqətə gəlir.
Sonralarsa çox vokalçılarımız bu musiqi
incimizə üz tutublar.
İkinci tur başlanır, Eldar ilk olaraq "Ölkəm"i
oxuyur.
Başda Fərhad Bədəlbəyli olmaqla o günə
qədərki bütün Azərbaycan
vokalçılarının oxuduğu "Ölkəm"i
dinləmişlərin hamısı şahid idi ki, o dəqiqələrdə
indiyədək ifa edilmişlərin heç birinə
oxşamayan, təsvirəsığmaz məlahətli yeni
"Ölkəm" doğulur.
Eldardan incik, ona əmma qoymağa fürsət arayan (amma
xalis peşəkarlığına görə də insaf və
gözəlliyə heyrət hissini heç vaxt itirməyən)
böyük müğənni İrina Arxipova gənc
ifaçının götürdüyü ilk notlardan sonra istər-istəməz
gülümsünür.
Bu,
avazın sehri, səsin qələbəsi idi!
Ardınca
Eldar Cüzeppe Verdinin "Atilla"sından Hun
hökmdarının ariyasını oxuyur, sonra Sergey
Raxmaninovun "Aleko"sundan Qocanın, dalınca da Volfqanq
Amadey Motsartın "Don Juan"ından Filipp "Don
Juan"ın ariyasını...
Sərt münsif kimi müsabiqə qaydalarına qətiyyən
uyğun gəlməyən sürəkli alqışlara,
qucaq-qucaq çiçək dəstələrinə etiraz etməli
olan İrina Arxipova bütün bunları sadəcə məmnun
təbəssümlə izləyir.
Ömrü boyu özü də gözəllik
yaratmış, heyrət doğurmuş və bunun
qarşılığında da ən sonsuz feyzi minnətdar
tamaşaçı alqışlarından almış ustad sənətkar
gözəllik qarşısında başqa cür rəftar edə
bilərdimi?
Bütün
bunlar Eldar Əliyev səsi və sənətinə ali peşəkarların verdiyi qiymətlərdir.
Amma onun ən sıravi dinləyicilərindən olan bir
nəfərin də dəyərləndirməsi mahiyyətcə
eyni heyranlığı çatdırır.
Hər ikisi "La Skala" Akademiyasının məzunları
olan, hər ikisi də artıq bu əfsanəvi teatrın səhnəsində
dönə-dönə çıxış etmiş
istedadlı gənc vokalçılarımız Məhərrəm
Hüseynov və Azər Rzazadə söyləyirlər bunu.
Əhvalat baş verib 2014-cü ildə.
O vaxt Məhərrəm
Ozimodakı Musiqi Akademiyasında təhsil alırmış,
Azər "La Skala" Akademiyasına daxil olmaq ərəfəsindəymiş.
Bir həftə sonra Bakıya uçacaqlarmış, qət
edirlər ki, bu bir neçə günü Milanı gəzib-dolansınlar. Fürsətkən
"La Skala"da bir tamaşaya da baxmaq istəyirlər.
Kassalarda biletlər çoxdan satılıb
qurtarıbmış. Ümid, adətən,
teatrın həndəvərində var-gəl edən bilet
alverçilərinə qalıbmış. Hərəkətindən
elə gendən biletsatanlara oxşayan bir yaşlı kişi ilə söhbətləşirlər,
xeyli artığına o axşamkı tamaşaya bilet
alırlar. Həmin kişi cavanların
haralı olduğunu soruşur.
Cavab verirlər ki, Bakıdanıq, azərbaycanlıyıq.
Biletsatan
kişinin çöhrəsi işıqlanır: "Həə,
siz həmin məşhur Eldar Əliyevin yerlilərisiniz! Onu bu teatrın tamaşalarında çox dinləmişəm,
fövqəladə dərəcədə gözəl
ifasından hər dəfə ləzzət
almışam".
... Biz burada, Bakıda, Azərbaycanda Pavarottini, Dominqonu,
Frenini dünya vokalının əlçatmaz zirvələri
sayırıq.
Onlar
Eldarı özlərinə bərabər sənətkar kimi qəbul
edirdilər!..
Eldar
1971-ci il iyunun 28-də Bakıda
doğulmuşdu.
Bütün
uşaqlar kimi xoşbəxt, qayğısız, sabahın kəc
döngələrindən, dar dalanlarından xəbərsiz!
Artıq məktəb illərində oxumağa
başlamışdı.
1991-ci ildə Konservatoriyaya qəbul edilir. Vokal üzrə
ilk müəllimi Kamal Kərimov olur, daha sonrakı pedaqoqu isə
professor Gülcahan Güləhmədova.
Taleyin hökmü ilə qısa müddət sonra
öyrəncisinə çevriləcəyi "La Skala"da
isə müəllimi Verdinin operalarından partiyaları bənzərsiz
ustalıqla ifa etməsi ilə şöhrət tapmış
Karlo Berqonsi (1924-2014) idi.
"La
Skala"da təcrübə keçən kimi dərs
aldığı ikinci ilin ortalarında Eldar daha bir nailiyyət
əldə edir.
Trevizoda
keçirilən Toti del-Monte adına Beynəlxalq
müsabiqədə onun qazandığı mükafat
"Debüt" adlanırdı.
İtaliyanın vokal dairələrində bu da hər
ifaçının həsrətində olduğu təltiflərdəndir. "Debüt"
qazanmaq o deməkdir ki, səni sadəcə teatra işə
götürmürlər, birbaşa "La Skala" səhnəsində
oynanacaq konkret tamaşada konkret rolu alırsan.
Bu minvalla əldə etdiyi "Debüt"
mükafatı Eldar Əliyevə sonralar maestro Korrelini də
heyran qoyacaq Zarastro partiyasını "La Skala"da ifa etmək
haqqı verir.
Tamaşanı
oxuyur, zərin qədrini yaxşı bilən zərgərlər
necə bəyənirlərsə, necə vəcdə gəlirlərsə,
ən qısa müddətdə Eldarın məişət
problemini də həll edirlər - ona ev
verilir.
Eldar zirvəyə yolunu özü
açmışdı.
Allahın ona bəxş etdiyi nadir səs və
istedadı bahasına.
Bəs biz Azərbaycandan uzaqlarda öz gücünə
parlayan, sözün birbaşa mənasında zəfər
qazanan Eldara necə münasibət bəslədik?
Yüksəlişlərinə, irəliləyişlərinə
kömək etmək, təkan vermək məsələsini hələ
qoyuram bir qırağa.
Heç olmazsa artıq parlamış, dünyanın ulduzları
cərgəsinə qoşulmuş bir sənətkara yiyə
durduqmu?
Bu göynəkli nöqtəyə toxunarkən təkcə
Eldarı, yalnız musiqi ifaçılarını, ümumən
incəsənəti nəzərdə tutmuram. Eldarları
düşünürəm!
Bir xalq
kimi istedadlıyıq axı, parlaqlarımız tarixin hər
dönəmində, hər sahədə olub və bu gün də
boldur axı!
Xalqın belə "qızıl külçələri"nə
həssas münasibət bəsləmək, kimin hansı vəzifə
tutmasından asılı olmayaraq, milli qeyrət məsələsi,
vətəndaşlıq borcudur.
Təsadüfən kiminsə hansı ölkədəsə
şöhrətlənməsindən sonra onun haqqında xəbər
bilib nəsə etməyə cəhd göstərmək
doğru yol deyil.
Gərək
dövlətin humanitar siyasətini idarə edən
qurumların, Mədəniyyət Nazirliyi və şəxsin fəaliyyət
istiqamətinə uyğun olaraq digər nazirliklərin,
Diaspora komitəsinin bununla bağlı ortaq layihəsi və
yol xəritəsi hazırlana ki, iş sistemli şəkil ala.
Bunu etməkçünsə sabit məram, qəti iradə,
bəlli siyasət, mütəmadi və sistemli aparılan bir
xətt olmalıdır.
Yeri gəlmişkən, Heydər Əliyev Fondu xarici
ölkələrdə təhsil almış, ilk
uğurlarına imza atmış cavan musiqiçilərlə
bağlı son illərdə qayğı örnəyi
sayılası xeyli təqdirəlayiq işlər
görüb.
Lakin Heydər
Əliyev Fondunun çoxşaxəli fəaliyyətlərində
bu, sadəcə istiqamətlərdən biridir, hər sahəninsə
dövlətdə, hökumətdə bilavasitə cavabdeh olan
quruluşları var və ən əvvəl onlar bu işləri
görməli, həm də göstərdiyimiz kimi,
bütün ayrıntıları ilə işlənmiş
dövlət proqramı üzrə gerçəkləşdirməlidirlər.
Özü
də xaricdəki istedadlarımızla əlaqədar belə
iş bunun onun, onun bunun üstünə atması ilə
deyil, hərəkəti bu qurumun obirisindən, digərinin
bubirisindən gözləməsi şəklində yox, əl-ələ,
müştərək, davamlı aparılmalıdır.
Qarşımızda ümummilli maraqları
düşünərək tərtib edilmiş siyahımız
olmalıdır ki, bilək kimimiz haradadır.
Onlarla mütəmadi yazışmalıyıq,
telefonlaşmalıyıq, dərd-sərləriylə
maraqlanmalıyıq, uğurlarına sevindiyimizi bildirməliyik,
daim anlatmalıyıq ki, bizimləsən, səninləyik.
Daimi təmaslarımız olmalıdır ki, lazım
olan anda səslərinə səs verə bilək.
Kamil millət olmağın yolları uzun,
sınaqlı, enişli-yoxuşludur.
Mətləbdən bir qədər aralanası olsam da,
görk sayılası bu əhvalatı gərək nəql edəm.
2015-ci
ilin 30 sentyabrında "Demokratik cəmiyyətdə din
azadlığı və birgəyaşayış"
adlı məruzəmin Avropa Şurası Parlament
Assambleyasında müzakirəsi aparıldı və 2076
saylı qətnamə qəbul edildi.
Adətən,
AŞPA-da bir məruzə üzərində təqribən il yarım iş gedir. Məruzə
hazırlanır, bir neçə dəfə müvafiq komitədə
müzakirə edilir, müxtəlif ölkələrdə məruzə
ilə bağlı kənar mütəxəssislərin cəlb
olunması şərti ilə kollokviumlar keçirilir.
Məruzəmdə yetərincə həssas olan bir məqam
vardı və əslində, məruzənin özəyini də
həmin problem təşkil edirdi.
Bəzi avropalı deputatlar bir sənəd
hazırlamışdılar və həmin sənədin
qaldırdığı problemin bu məruzədə də əksini
tapmasına cidd-cəhd edirdilər.
Bu, sünnət edilməsini uşağa qarşı
işgəncə faktı kimi qəbul edərək Avropada
cinayət məcəlləsinə belə hərəkətlərə
görə cəza müəyyənləşdirən maddənin
daxil edilməsini nəzərdə tuturdu.
Hiyləgərliklə düşünülmüş bu
ideyanın ardında xristian aləmi ilə müsəlman və
yəhudiləri qarşı-qarşıya qoymaq məkri
vardı.
Təsəvvür edin ki, bu ideya keçdiyi təqdirdə
Avropada yaşayan bir müsəlman, yaxud yəhudi öz
övladını sünnət etdirərsə, cinayət məsuliyyətinə
cəlb ediləcək, həbsə alınacaqdı.
Bunun ardınca törənə biləcək fəsadların
həndəsi silsiləsini özünüz ehtimal edin.
Təbii ki, mən məruzədə bu fikrin
absurdluğunu bəyan edir və qənaətlərimi də
lazımi dəlil-sübutlarla əsaslandırırdım.
Lakin məruzənin hər müzakirəsində
çox çılğın opponentlərim mətndə
düzəliş edilməsi təklifini dilə gətirir, məruzədə
həmin maddənin məhz onların təklif etdiyi şəkildə
yazılmasını tələb edirdilər.
Əvvələn, mən Parisdə Hüquqi işlər
və insan haqları komitəsinin iclasında məruzəçi
təyin edilərək Bakıya qayıtdıqdan bir neçə
gün sonra İsrailin ölkəmizdəki səfiri
görüşümə gəldi. Məruzənin
bütün gələcək müzakirələrində mənə
lazımi kömək və dəstək göstərməyə
hazır olduqlarını bildirdi və əlavə etdi ki, bunu
ona öz Xarici İşlər Naziliyindən
tapşırıblar.
2003-cü
ilin sonundan ta məruzə Assambleyada qəbul edilərək qətnaməsi
2005-ci ilin sentyabrında təsdiqlənənəcən
hansı ölkədə, hansı şəhərdə,
hansı səviyyədə müzakirələr
keçirilirdisə, toplantıdan bir qədər əvvəl
həm yəhudi mənşəli ayrı-ayrı deputatlar, həm
yəhudi icmasının nümayəndələri, həm
İsrail Xarici İşlər Nazirliyinin təmsilçiləri
yaxınlaşaraq bildirirdilər ki, mənimlədirlər,
möhkəm dayanım, məni hər məqamda müdafiə
edəcəklər.
Onlar millətin
taleyi ilə bağlı olan və onun gələcəyində
müəyyən fəsadlar yarada biləcək bircə
cümlənin belə Avropa Şurası sənədində
yer almaması üçün sayıqlıqla davamlı
mübarizələrini apardılar, mənə axıradək
dəstək oldular, yekun mətn də bizim istədiyimiz kimi qəbul
edildikdən sonra sakitləşdilər.
Az
sayı ilə dünyanı idarə edən millət cərgəsinə
ucalmağın sirri lazım gələndə hətta üzdən
çox kiçik görünə biləcək bir
pülük hadisəsində də heç bir biganəliyə
yer qoymayaraq bunca səfərbər olmağı
bacarmaqdadır.
Böyük millət, güclü millət, tarix
dolaylarında təhlükələrdən qoruna bilən millət
olmağın yolu xalqın müqəddəratına dəxli
olan hər bir məsələyə belə mütəşəkkil
vasvası, inadkar, ləyaqətli münasibətdən
keçir.
Milli sərvət sayılan Eldar kimi istedadlarla davranmaq da
daim bu düstura uyğun həllini tapmalıdır.
***
Adamın gərək vaxtda da bəxti gətirə.
Eldar 1994-də şimşək kimi parladı və bu bərqvurma
2005-ci ilədək çəkdi.
Şübhə
etmirəm, bu müddət 5-10 il də
uzansaydı, Eldar asta-asta qeybə çəkilməsəydi,
dövlətin ən yuxarı qatından ona da layiq olduğu
diqqət müyəssər olacaqdı.
Fəqət belə diqqətləri göstərməyə
məsul qurumlar elə o vaxtlar da hamısı yerində idi və
məgər onlara hər göstəriş yuxarıdan verilməlidir
ki, edin, sonra tərpənməlidirlər?
Əsas işi görməli olan məmur qatı təşəbbüslərin
əsas qaynağına çevrilməyincə bu qəbil
narahatlıqlarımız bitməz.
Eldar Azərbaycanın Əməkdar artisti deyildi, Xalq
artisti deyildi, Bakıda heç vaxt heç bir konserti, Opera
teatrında heç bir çıxışı təşkil
edilməmişdi.
Zamanında fəxri adların sənətkarın
ömründə məxsusi yeri olub, yüksəlişlərinə,
özünüifadəsinə daha geniş meydan
açıb, ona imtiyazlar verib, ifası üçün
aldığı haqqın artmasına səbəb olub.
Bu gün bu adların əsasən mənəvi dayaq
olmaq anlamı var.
Burada Eldardan səviyyəcə qat-qat əskiklərə
verilmiş, Eldardansa əsirgənmiş adlar və
mükafatlar, təşkil edilməmiş konsertlər onun
deyil, bizim itkimizdir.
Haçan
təqdimatlar hazırlandı ki, bu fəxri adları verməkdən
imtina edilsin, haçan konsertlər təşkil edildi ki, kimsə
buna "yox" desin?!
Belə işləri icra etməkçün məvacib
alanlar etmədilər ki, olmadı.
"La
Skala"nın məşhur solisti hər
hansı bir Avropa səhnəsində çıxış edəndə,
ya xaricdə adıkeçən hansısa afişada
soyadının yanında onun Azərbaycanın da Əməkdar,
ya Xalq artisti olmasının göstərilməsi elə
yurdumuzun, xalqımızın təbliği demək olardı.
Bakıda
keçirilməli olub keçirilməmiş konsertləri,
onun iştirakı ilə Opera teatrımızda qoyulmalı
olub qoyulmamış tamaşalar həm Azərbaycan musiqisevərlərinə
əvəzsiz sovqat olardı, həm də Eldarı həyata,
doğma yurduna daha artıq bağlayardı.
Etmədik...
Diqqətsizlik, laqeydlik və yiyəsizliyin ucbatından
Eldarı itirdik.
Həm də
Eldarı biz indi 2020-nin 4 avqustunda itirməmişik ki!
Əslində, bu, xeyli əvvəl baş verib. Təqribən də 15 il əvvəl.
Əgər
qırılmaz əlaqələrimiz olsaydı, dərhal bilərdik
ki, o vaxt 34 yaşında olan ulduzumuzun başı dərddədir,
büdrəyib, onun qolundan yapışmalıyıq, macal verməməliyik
ay-ay, gün-gün çöksün.
Eldar bir
ilə ölməyib, o, 15 il ərzində
yavaş-yavaş əriyib, buxarlanıb, qeybə çəkilib.
2020-nin 4 avqustunda baş verən sadəcə statistika
idi.
Ölüm faktının dəqiqləşdirilməsi!
49 yaşında onunla görüşəcək
ölümünə doğru Eldar Əliyev dərin depressiya
caynağında 35 yaşından addım-addım gəlmişdi.
1994-dən
2005-dək kim idi Eldar Əliyev və nə
möcüzələr doğurmuşdu?
Bir yetim
bakılı balası vardı ki, Milandakı "La
Skala"nın, Lozannadakı "Theatre Municipal"ın,
Boloniyadakı "Teatro Comunale"nin, Berlindəki
"Staatsoper Unter den Linden"in, Münxendəki "National
theater"ın, Venesiyadakı "Teatro La Fenice"nin, Parisdəki
"Opera National"ın, Londondakı kral operası
"Covent Garden"in, Brüsseldəki "Theatre de la
Monnaie"nin, Romadakı "Teatro dell'Opera"nın, Madriddəki
kral operası "Teatro Real"ın və onlarca digər məşhur
opera teatrlarının səhnəsinə
çıxırdı, yüz dəfələrlə ən
seçmə vokalçıların ifasında səslənmiş
bəlli partiyaları ifa edirdi və dinləyənlər
tilsimlənmiş kimi mat qalırdılar.
Onun
Cüzeppe Verdinin "Trubadur"undakı Ferrandosu,
"Makbet"indəki Bankosu, "Riqoletto"sındakı
Sparafuçilesi, Cakomo Puççininin
"Turandot"undakı Timuru, Nikolay Rimski-Korsakovun
"Çar Saltan haqqında nağıl"ındakı
Çarı, Qaetano Donisettinin "Luçia di
Lammermur"undakı Raymondosu, "Lukresi
Borcia"sındakı Astolfosu eşidənləri əfsunlayırdı,
Eldar Əliyevin məxməri bası onları elə alıb
aparırdı ki, sanki bu partiyaları əvvəllər
heç eşitməyiblərmiş, sanki bu partiyaları bəstəkarlar
məhz elə bu cavan üçün yazıblarmış...
Bir ara - 2000-ci illərin əvvəllərində
o qədər populyar imiş ki, ömrü-günü elə
yollarda, təkərlər üzərində, hava gəmilərində
ötürmüş, bəzən bir ayda 4-5 səfərə
çıxırmış.
Avropadan
Kanadaya, Yaponiyadan Şimali Amerikaya...
Harada oxuyurmuşsa, diksindirirmiş, heyrətləndirirmiş,
vurğun kəsdirirmiş.
Hansı televiziyamız, hansı kinostudiyamız
Eldarın hansı səhnədəki ifasını lentə
alıb, onunla bağlı veriliş hazırlayıb, film
çəkib?
Heç
biri!
Mən bütün bunları Eldara ağı kimi
yazmıram.
Olan oldu, bitən bitdi.
Həyat
davam edir axı!
İkinci Eldar Əliyev olmayacaqsa da, hər halda yeni
eldarlar var, təzələri də gələcək.
Mən istəmirəm bu macəralar təkrarlansın,
çox arzulayıram ki, belə acı dərslərdən
hamımız dərs alaq.
Eldarı
biz - mən hamımız deyirəm, heç kəs
yaxasını qırağa çəkməsin - çoxdan nəzərimizdə
saxlamalı, bunca ali sənət mərtəbəsinə
ucalmış istedadımızı himayə etməli, buralara
daha artıq bağlamalı, onun vasitəsilə qüdrətli
həmkarlarının da Azərbaycanla əlaqələrinin
qüvvətlənməsinə
çalışmalıydıq.
Bütün
bunları etməkçün gərək həm işin
içində olasan, həm yönəltdiyin sahənin mükəmməl
peşəkarı olasan və həm də ən vacibi -
canın yana!
Bu millətə
və bu dövlətə!
Belə
diqqətdən, belə qayğıdan, belə münasibətdən
çox aralıda qalan Eldar 5-6 il "La
Skala"nın aparıcı solistlərindən olandan sonra xəstələnir,
günlərin birində tamaşadan əvvəl hiss edir ki,
heç özündə deyil, oxuya bilməyəcək.
Buradan gedib orada qalanlardan biriylə məsləhətləşir
ki, vəziyyət belədir, neyləyim?
O da
xoşmu, naxoşmu niyyətlə Eldara sakitləşdirici
verir.
Qəbul edir, halı babatlaşır, çıxır,
oxuyur.
Üç
dəfə, beş dəfə, tədricən
çevrilir aludəçiyə.
Və
solmağa başlayır...
Allah Eldara səxavətlə parlaqdan-parlaq istedad
bağışlamışdı.
Ancaq bəxt sarıdan o zavallı uşaqlıq illərindən
yarımamışdı.
12 yaşı olanda həyatının ilk müdhiş
faciəsini yaşamışdı.
Atası onun gözləri qarşısında anasına
qəsd etmişdi.
Bir anın içərisində həm anasız, həm
atasız qalmışdı.
Atası heç həbsdən qayıdıb gəlmədi,
deyirlər, onun da həyatı orada bitib.
Nənəsi böyütmüşdü onu.
(Eldar özü həyatının müxtəlif
epizodlarını həmişə bir neçə versiyada
nağıl edərmiş. Ona görə indi bu sərgüzəştli
ömürdəki əsl həqiqətlə fantaziyaların,
qeybətlərin sərhədini dəqiq müəyyənləşdirmək
müşküldür və buna heç gərək də
yoxdur.
Qatar
getdi, yol bitdi...
Elə anasına qəsd edənin doğma atası Tofiq
yox, ondan ayrılandan sonra anasının ərə getdiyimi, ya
vətəndaş nikahındamı yaşadığı
birisinin olduğu da söylənir.
Faciəni hansı əlin törətiyi önəmli
deyil, ağrılı olan budur ki, həmin müsibət
uşağın gözləri önündə baş
vermişdi və 12 yaşlı yeniyetmə
varlığındakı zəlzələsi zaman-zaman
afterşoklar verən sarsıntını bütün dəhşətiylə
yaşamışdı).
Eldar ailə
həyatı qurdu, 1996-da oğlu, 2 il sonra
qızı dünyaya gəldi.
Di gəl, burada da yarımadı. Dağıldı
ailəsi. Təzədən evləndi.
Bu izdivac da yarımçıq
qırıldı.
Amma
çıxırdı səhnəyə, rollarını
oynayırdı, oxuyurdu və həmin anlarda o, başqa adam idi, özgə həyatı
yaşayırdı.
Və belə məqamlarda da o, səhnədə sultan
idi, qüdrətli idi, bəxtiyar idi.
Hər güclü sənətkarın daim yanında
olan, ona qayğı və düz yol göstərən,
tövsiyələr verən, yönəldən bir hamiyə,
ustada, müəllimə, böyüyə, ağsaqqala
ehtiyacı var.
İllah
da Eldar kimi taleyi zədəli bir insanın!
(Pərvərdigarın
lütfüdür ki, hələ 3 yaşındaykən
atası İkinci Dünya müharibəsində həlak olan
Müslüm Maqomayevi başsız qoymadı, onu öz
övladı kimi qanadı altına alan, ömrünü tənzimləyən
Cəmaləddin kimi müdrik, zabitəli əmi
bağışladı. Fitrətdən gələn
azad ruhu, ipə-sapa yatmaz təbiəti ilə həyat
meydanında tək qalan Müslümə çərxi-fələk
hansı gözlənilməz ssenarilər cızmazdı?!).
Eldarın ömrü belə himayədarlığı
başqalarına nisbətən bəlkə daha artıq umsa
da, lap əvvəldən bunsuz idi, qəliz həyatla təkbətək
idi.
İstedadlarsa gündəlik həyatın içində
adi adamlardan da qat-qat zəif, çarəsiz olurlar.
... Eldar həyat dənizində ən nəhəng gəmilərlə
yanaşı üzən yelkənsiz qayıq idi.
Onu
dalğalar uddu...
Allah şans vermişdi, dövlət quşu gəlib
qonmuşdu başına.
Ən əvvəl
özündən oldu, bir az da məndən,
səndən, bizdən oldu.
Küsdü
hüma quşu, uçub getdi...
(2018-ci ilin mayında ona Allah bilir son illərdə
neçənci dəfə düşdüyü Milan xəstəxanalarından
birindən verilən arayışa baxıram, qəlbim
sıyrılır.
Yol rəvan davam etmiş olsaydı, Eldar öz
parlaqlığı ilə həmin dövrdə bir ovuc ən
məşhur italyanın cərgəsində olardı.
Lakin yaşından qat-qat qoca, üzgün
görünən bu heydən düşmüş ixtiyarı
həmin xəstəxana arayışında "Avropa
İttifaqı ölkəsinin vətəndaşı olmayan, sərsəri
yaşayışına görə pulsuz müalicəyə
alınan şəxs" kimi qeydiyyata salıblar.
Ən möhtəşəm teatrların səhnələrində
2000, 2001, 2002-ci illərə aid ifalarının
videoyazılarını seyr edirəm.
Səsi səhnəni titrədir.
Fəxr
edirəm!
2017-ci
ilin 20 noyabrında "San Raffael" xəstəxanasından
Eldara verilən arayışda ictimai statusunu nişan verən
kəlmələrə baxıram, qüssələnirəm:
"Persona senza fissa dimora" (mən bu ifadəni ən
yumşaq şəkildə belə çevirdim)-
fəqir.
"Fəxr" və "fəqir" sözləri səslənişcə
bir-birinə çox oxşayır.
Amma biri
dağın başı, biri dərənin dibi!..
... Eldarın halsız vaxtının fotolarını
qaldırıram. Diri olan bircə gözləridir.
Baxışları qaranlıq içərisindəki
işıq kimi parlayır.
Bəs həmin pərişan çağlarında səsi
necəymiş görən?
Oxumamağa
necə tab gətirirmiş?
Axı
oxumaq onunçün yaşamaq demək idi!
Axı o,
dünyaya oxumaqçün gəlmişdi!..).
... Təkcə ifalarına valeh olan sadə insanların
deyil, dahilərin "dahi" adlandırdığı
misilsiz bir azərbaycanlını beləcə cavan
yaşında itirdik.
İndi
çalışırıq ki, məzarı qürbətdə
naməlum qalmasın deyə barı
külü vətənə gəlsin.
Bizə
onun hələ bundan sonra onillərcə oxuyub zəfərlər
qazanacağı səhnələrə səpilən gülləri
görmək gərək idi, külünü
qarşılamaq yox!
Yanmamaq olmur...
525-ci qəzet.- 2020.-
S.13-14.