Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığını
zənginləşdirən alim
Bir vətənin və millətin
varlığının əsas şərti
övladlarının onun yolunda göstərdiyi fədakarlıqdan
asılıdır. Biz Vətən
sərhədlərində sinəsini sipər edən əsgərlərimizlə
qürur duyduğumuz kimi, mənəvi dəyərlərimizin,
mədəniyyət və elmimizin sərhədlərində
dayanan və bu dəyərlərin coğrafiyasını
böyüdüb inkişaf etdirən ziyalılarımızla
da hər zaman qürur duymuşuq.
Belə
işıqlı şəxsiyyələrdən biri də
istedadlı alim və fədakar pedaqoq, haqqında
keçmiş zamanda söz açmaq istəmədiyimiz
filologiya elmləri doktoru, professor, Azərbaycan
Respublikasının Əməkdar elm xadimi, Azərbaycan
Yazıçılar Jurnalistlər birliklərinin üzvü,
fəal ictimai xadim, 55 yaşının tamamına iki ay
qalmış ikinci dünyasına, yeni cahanına köç
etmiş Hüseyn Həşimlidir. O, bu dünyada çox
gözəl bir iz qoydu: elmdə, təhsildə, ictimai fəaliyyətdə,
dostlarının, tanışlarının, tələbələrinin
xatirələrində... Təkcə xatirələrdə
qalmadı, özündən, elmindən, alimliyindən, milli
ziyalı kimi örnək şəxsiyyət olmasından hərəyə
bir əmanət və borc qoyub getdi. Verdiyi əmanəti gələcək nəsillərə
ötürə-ötürə onun özünə olan borcu
qaytarmaq mümkündür...
Hüseyn Həşimli Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elmində, türk xalqlarının mədəniyyət
tarixində elmi əsərləri ilə adını əbədiləşdirmiş
alimlərimizdəndir. O, Naxçıvan ziyalı mühitinin Azərbaycan
elminə bəxş etdiyi ən ləyaqətli
simalardandır. Öz
araşdırmalarından əvvəlki tədqiqatlara
yaxından bələd olan alim, heç zaman deyilənləri
təkrar etmədi, daima yeniliyə can atdı.
Onu tələbəlik illərindən
tanıyırdım. Elmi fəaliyyət yolunu tutan tələbələrini
bir-birinə dəstək, fikir mübadiləsi üçün əlaqələndirən
akademik İsa Həbibbəyli bizi tanış etmişdi,
Hüseyn Həşimlinin gələcəyinə böyük
ümidlər bəslədiyini söyləmişdi. Mənim Bakıda aspiranturada təhsil
aldığım vaxtlar Hüseyn müəllim tələbə
idi. Həmin illərdən artıq kimsə
onun istedadına və gələcəkdə elmdə
qazanacağı böyük uğurlara şübhə
etmirdi.
İsa müəllimin tələbələrinin
əksəri kimi, Hüseyn müəllimin də XX əsrin
ilk onilliklərinin - millət kimi özünü təsdiqetmə
dövrünün nəzəri problemlərinə
marağı güclü idi. Elə
bu səbəbdən də aspiranturaya qəbul zamanı
mövzu seçərkən üzərində çox az durulan "Azərbaycan ədəbiyyatında
sentimentalizm" probleminə müraciət etdi.
İsa müəllimin auditoriyada
aşıladığı bir fikir onun yetirmələrinin fəaliyyətində
dərin iz buraxır. Bizə dərs dediyi zamanlar bu müddəanın üzərində
israrla durardı ki, özünüzdən əvvəl
yaşayan tədqiqatçıların haqqını
tapdamayın, ani bir qığılcımla fikrinizə
aydınlıq gətirənə hörmətlə
yanaşın, ancaq heç vaxt deyilənləri təkrar etməyin,
kiçik bir yazınızda belə öz fikriniz,
baxışınız, elmi yeniliyiniz olsun, yoxsa dedikləriniz
maraq oyatmayacaq və faydasız
olacaq. Başqa bir tapşırığı isə ondan ibarət
idi ki, fakta söykənməyən nəzəriyyəçilik
etməyin; bu süni modabazlığa bənzəyir və
faktsız nəzəriyyə şişib-şişib havada
partlayır, nəzəriyyə, xüsusən də müasir
nəzəriyyələrlə əsaslandırılmayan fakt
yığımı da yaratmayın, o da nizamsız anbar təsəvvürü
oyadar və siz elmi
fikirdən geridə qalarsınız...
Hüseyn müəllim bütün elmi fəaliyyəti
boyunca daima gedilməyən yollarda yürüməyə, nəzəri
biliklər işığında faktları dəyərləndirməklə
elmimizi zənginləşdirməyə xidmət etdi. O, "Azərbaycan ədəbiyyatında
sentimentalizm" mövzusunda tədqiqata başlayarkən ədəbiyyatşünaslığımızda
həmin cərəyanın mövcud olub-olmaması mübahisəli məsələ
idi. Hətta ciddi arqumentlər irəli sürən
mübahisə tərəfləri belə
yaranmamışdı. Sentimentalizmin ədəbiyyatımızda
mövcudluğu haqda bir-iki müəllifin söylədiyi
fikirlər ümumilikdə bir-iki səhifəni
keçmirdi. Lakin Hüseyn müəllim sentimentalizmin Qərbdə öz təsdiqini
tapmış fəlsəfi-estetik hadisə olmasıyla bərabər,
milli ədəbiyyat ənənələrimizlə sintezləşməsi
problemi, cərəyan və
üslub variantları haqda ciddi bir tədqiqat ərsəyə
gətirdi və onu son dərəcə inam və təvazökarlıqla
müdafiə etdi.
"Azərbaycan
ədəbiyyatında Avropa mənşəli lirik janrlar"
elmlər doktorluğu dissertasiyası ədəbi-nəzəri fikir
tariximizdə özünəməxsus yeri olan çox əhəmiyyətli
elmi əsərdir. Monoqrafiya kimi də çap olunan bu tədqiqat işi XX əsrin
başlanğıcı Azərbaycan poeziyasının zənginləşməsində
Qərb şeir şəkillərinin yerini və rolunu müəyyənləşdirməklə
məhdudlaşmır, həmin janrların poeziyamıza daxil
olma yollarına, səbəblərinə, tarixinə, yeni
mühitdə uğradığı dəyişikliklərə,
kimlərin yaradıcılığında ilk nümunələrinin
görünməsinə, yayılma arealına, ədəbi
coğrafiyasına, təzə mühitin onlar
üçün əlverişli olub-olmaması məsələlərinə
elmi aydınlıq gətirir.
Hüseyn
Həşimlinin 30-a yaxın kitabı (12-si monoqrafiya olmaqla),
500-ə qədər məqaləsi ədəbiyyatşünasların
etibarlı mənbə kimi istinad etdiyi qaynaqlar
sırasındadır. Monoqrafiya və məqalələri
təkcə Azərbaycan yox, eyni zamanda, müxtəlif xarici
ölkələrdə kənarda nəşr olunan nüfuzlu nəşrlərdə
də işıq üzü görüb. Əsərləri
Türkiyə, İran, Misir, Bolqarıstan, Rusiya, Qazaxıstan,
Türkmənistan, Ukrayna, Gürcüstan və s. ölkələrdə
çap olunaraq elmi ictimaiyyətə
çatdırılıb. Dəfələrlə
beynəlxalq konfranslarda iştirak etdiyim vaxtlar alimlər məndən
Hüseyn Həşimlinin tədqiqatlarını necə əldə
edə biləcəkləri haqda soruşublar. Bir neçəsinin ünvanını alıb
Hüseyn müəllimə vermişəm, o da əsərlərini
poçt vasitəsilə göndərib.
Hüseyn müəllimin əsərləri hər zaman məsləkdaşlarının
istinad qaynağı olacaq. Tədqiqatlarından hansının
daha çox əhəmiyyətli, faydalı olması istiqamətində
dəyərləndirmə aparmaq çətindir. Fəlsəfə
doktorluğu dissertasiyasının avtoreferatı, "Azərbaycan
ədəbiyyatında Avropa mənşəli lirik
janrlar", "Fərhad
Ağazadənin "Ədəbiyyat məcmuəsi"ndə
ədəbi-elmi fikir", "Səid Səlmasi", "Məmmədəli
Sidqi və "Şeypur" jurnalı", "İzzəddin
Həsənoğlunun ədəbi irsi" monoqrafiyaları,
"Yeni Füyuzat" və "Şeypur" jurnal komplektlərinin
Hüseyn müəllim tərəfindən əski əlifbadan latın əlifbasına
transleterasiya edilərək kitab halında çap olunmuş variantları və
başqa kitabları rəfimdə
tez-tez istinad etdiyim qaynaqlar sırasındadır.
XX əsrin
əvvəllərində xalqın maariflənməsi və
elmi inkişafı məqsədilə yazılan ədəbiyyat
dərslikləri
haqda ilk monoqrafik tədqiqatlar
Hüseyn Həşimliyə aiddir.
XX əsr
mətbuatı sahəsində bir sıra qaranlıq məqamların
aydınlığa çıxarılması da Hüseyn
müəllimin zəhməti və
elmi araşdırmaları sayəsində mümkün
olub. "Yeni
Füyuzat" jurnalını ərəb
əlifbasından transleterasiya edərək çapa
hazırlaması, jurnal üzərində apardığı
araşdırmaları kompakt halda
"Ön söz" qisminə
sığışdırması, "Şeypur"
jurnalını yüksək mətnşünaslıq
məsuliyyəti ilə latın əlifbasına çevirib
çap etdirməsi, həmin jurnal əsasında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövrünün mətbuat hərəkatını "Molla
Nəsirəddin" ənənələriylə əlaqələndirən monoqrafiya yazması ilə humanitar
elmi fikrimizin inkişafına əsaslı töhfələr
verib. "Naxçıvanlı yazıçılar və
"Məktəb" jurnalı" monoqrafiyasında
Naxçıvan ədəbi mühitinin mühüm bir
dövrünün təmsilçilərinin
mətbuatla əlaqəsinə
işıq salıb, Bakıda çap olunan həmin
jurnalda Naxçıvandan olan müəlliflərin (Hüseyn
Cavidin, Məmmədəli Sidqi
Səfərovun, Əli Səbri Qasımovun, Ələkbər
Qərib Naxçıvanlının və b.) jurnaldakı mətbuat
fəaliyyətlərinə
aydınlıq gətirib.
Hüseyn müəllim ədəbiyyat tariximizdə
layiqli yerini hələ də almayan bir sıra müəlliflərin
fəaliyyətini izlədikdən sonra onlara həsr etdiyi
monoqrafiyalarla bu boşluğu doldurmağa
çalışıb. Belə monoqrafiyalardan biri, Hüseyn müəllimin
2020-ci ilin yazında çap olunan "Əli Səbri
Qasımov: ömür yolu və
yaradıcılığı" əsəridir.
Professor
Hüseyn Həşimli XIX əsrin sonu, XX əsrin
başlanğıcı Azərbaycan ədəbiyyatını
tədqiq edərkən Azərbaycan ədəbiyyatını
dünya, xüsusən də Türkiyə ədəbiyyatı
ilə sıx əlaqədə öyrənib. Türkiyə
və Azərbaycan ədəbiyyatları arasındakı
paralellərin müəyyənləşməsi istiqamətində
çoxsaylı məqalələr, Azərbaycan və
Türkiyədə çap
olunan monoqrafiyalar ("Azərbaycan ədəbi mühiti
və türk dünyası", "Türk
halklarının edebiyat ilişgilerine dair
araştırmalar") müəllifidir.
Hüseyn müəllim daha çox XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı mütəxəssisi kimi tanınmasına
baxmayaraq, Naxçıvan Dövlət Universitetində uzun
müddət Orta əsrlər Azərbaycan ədəbiyyatı
fənnini tədris edib. O, həmin mərhələyə də məqalələr,
"İzzəddin Həsənoğlunun ədəbi
irsi", "Azərbaycan dilində lirik poeziyanın
inkişaf yolu (XIII əsr-XIV əsrin əvvəlləri)"
kimi monoqrafiyalar həsr edib.
Hüseyn
müəllim üçün elmlə məşğul olmaq
daxili tələbat və həyat missiyası idi. O, bütün elmi fəaliyyəti
boyunca öz sənətinə sədaqət nümayiş
etdirdi. Əslində, onun sədaqəti Vətənə,
mənsub olduğu millətədir. Ədəbiyyat bu
sevgi və sədaqət, təmənnasız xidmət
üçün əlverişli vasitədir. Təsadüfi
deyil ki, ədəbiyyatşünas-alim, professor Hüseyn Həşimli
həm də Naxçıvan Muxtar Respublikası Ali Məclisinin
III, IV, V, VI çağırış deputatı, Ali Məclisin
Sosial siyasət, elm, təhsil, idman və mədəniyyət
məsələləri komitəsinin sədri olub.
Bir insan kimi öz təvazökarlığı ilə
çox fərqlənirdi. Böyük zəhmət
hesabına başa gələn əsərlərini təmənnasız
şəkildə insanlara bağışlayırdı. Heç vaxt
yazdığını oxuyub-oxumadığımızı
soruşmazdı. Sadəcə,
bizim üçün də çox faydalı olan
kitablarını öz əli ilə yandırdığı
bir şam kimi paylayırdı... O, kitabların təkcə
yazmaq zəhmətini çəkmirdi, həm də öz zəhməti
hesabına qazandığı vəsaitlə onları çap etdirirdi.
25 avqust
1965-ci ildə dünyaya qədəm qoyan Hüseyn müəllim
55 yaşına 2 ay qalmış - 20 iyun 2020-ci ildə
dünyasını dəyişdi...
Hörmətli
Hüseyn müəllim, Siz öz missiyanızı ləyaqətlə
yerinə yetirdiniz! Çoxlu məsləkdaşlarınızda
ziyalılığın, gerçək alimliyin mükəmməl
modelindən izlər qoydunuz. Saysız-hesabsız
yetirmələriniz var; onlara bir ordu demək olar. 30 ildən artıq daxil olub, dərs
dediyiniz auditoriyalara ürəyinizin istisini,
işığını yaymısınız, millətə,
vətənə, elmə, maarifə sevgi, sədaqət toxumu
səpmisiniz, həyat-fəaliyyətini, ideallarını tədris
etdiyiniz şəxsiyyətlərdən uzaq düşməyən
fəaliyyətinizlə özünüz də
ideallaşmısınız. O
toxumlar yeni bar verəcək və əməllərinizi,
yarıda qalan işlərinizi davamçılarınız
başa gətirəcək. Siz arxanızda təkcə
övladlarınızı,
bacı-qardaşlarınızın yadigar varislərini qoyub
getmədiniz. Davamçılarınız,
suallarının cavabını Sizdə arayan çoxlu tələbələriniz
qaldı... Məsləkdaşlarınız onların əlindən
tutacaq, suallarını cavablandıracaq və Hüseyn
davamçıları Sizi yaşadacaq... Bu, onların borcu və
əmanətə sədaqət haqda ilahi ədalət
qanunudur...
Məmməd Tahirə
525-ci qəzet.- 2020.- 18 avqust.- S.14