Onlar belə sevirdilər - Zərdabilər
- Araşdırma-yazı
Epiqraf:
Deyirlər, hər güclü kişinin arxasında
ağıllı bir qadın dayanır. Mən
isə deyirəm, hər güclü kişinin arxasında ona
ilham verən bir xanım dayanır. Bu, onun həyat
yoldaşı da ola bilər, sevgilisi də,
məhrəm dostu da...
1907-ci il. Neft Bakısı tutqun bir
payız gününü yaşayır. Amma
bugün başqa günlərdən fərqlidir. Şəhərin bütün müəssisələri,
məktəbləri, dükanları bağlıdır.
Həmin gün çıxan qəzetlər əldən-ələ
gəzərək matəm xəbərini yazır: "Yetim
qalmış millət öz böyük atasıyla
vidalaşır". Bu xəbər şəhər
sakinlərini mərkəzi küçələrdə toplanmış
izdihama qoşulmağa səsləyir. O payız
gününə qədər Bakı küçələri
elə möhtəşəm izdiham yaşamamışdı. Dalğın, kədərli insan axını
çiynində cənazə dövrünün ən mötəbər
qəbiristanlığı sayılan Bibiheybət qəbiristanlığına
doğru irəliləyir. Ön
sıralarda çiçəklərlə çərçivəyə
alınmış qəzet aparılır. Bu,
Azərbaycan mətbuatının ilk qaranquşu sayılan
"Əkinçi" qəzetinin birinci nömrəsidir.
Soyuq payız günündə yüzlərlə insan və
"Əkinçi" qəzeti mənəvi atası Həsən
bəy Zərdabini torpağa tapşırır və heç
kim bilmir ki, Bibiheybət məzarlığı bu böyük
şəxsiyyətin sonuncu mənzili olmayacaq!..
Həmin payız axşamında başsız qalan Zərdabilər
ailəsi İçərişəhərdəki sadə mənzillərində
Həsən bəyin vəfatından bəhs edən qəzet
nömrələrini və başsağlığı
teleqramlarını nəzərdən keçirirdilər. "Kaspi" qəzetində
çıxan bir məqalə onların diqqətini xüsusi
ilə cəlb edir: "Əgər Həsən bəy öz
qüvvə və bacarığını çoxları kimi
var-dövlət yığmağa sərf eləsəydi, onda
biz onun cənazəsini bu kasıb daxmadan yox, dəbdəbəli
saraylardan götürərdik. Lakin onu dəfn
etməyə gələnlər arasında yüzlərlə
gözüyaşlı məsum körpəni görə bilməzdik.
Həsən bəy milyonlar yığmaq
üçün deyil, bax bu uşaqların səadəti
üçün yaşayıb-yaratmışdı. "Həsən bəyin vəfatından sonra
haqqında çox əfsanələr dolaşır.
Onlardan birində nəql edilir ki, yolu Bakıya düşən
bir fransız səyyahına Həsən bəy haqqında
danışırlar və səyyah hər cür çətinliyə
sinə gərib qəzet çıxaran bu şəxslə tanış olmaq istəyir. Lakin o, Həsən
bəyin yaşadığı şəraitsiz evi və iş
yerindəki çətinlikləri gördükdə bu
insanın fədakarlığına heyrətlənir və
söyləyir ki, bu, qəhrəmanlıqdır! Bəli, o, doğurdan da qəhrəman idi. Bəylik titulu daşımasına baxmayaraq, Həsən
bəy ömrü boyu sadə həyat tərzi
sürmüş, təmtəraqdan, daş-qaşdan uzaq
qaçmışdı. Amma bəlkə hər şey
başqa cür ola bilərdi. Əgər qəribə
bir təsadüf onu ömrü boyu dəstəkləyəcək
bir insanla - Hənifə xanım Abayevayla
qarşılaşdırmasaydı...
1872-ci ildə Həsən bəy Bakı gimnaziyasında
müəllim kimi işə düzəlir və
"Maarif" cəmiyyəti yaradır. Və başa
düşür ki, artıq təklik əl vermir. Tutduğu şərəfli yolda ona bir silahdaş, məsləkdaş
lazımdır. Bəli, Həsən bəy
kimi bir aydına ancaq özü kimi oxumuş, ziyalı, fədakar
bir xanım uyğun olardı. Lakin Azərbaycan
qadınlarının təhsilsiz və hüquqsuz olduğu
bir zəmanədə belə bir xanımı hardan tapmaq olardı?
Və bu məqamda Tanrı Həsən bəyin
qəlbindəkiləri duyur və çox maraqlı bir təsadüf
nəticəsində Zərdabi arzuladığı
xanımı tapır. Günlərin birində
Tiiflisdə çıxan "Qafqaz" qəzetini oxuyarkən
Zərdabi kiçik bir yazıyla rastlaşır. Yazıda kübar xristian qızlarının təhsil
aldığı Nina qızlar məktəbinin son
buraxılışındakı tələbələrin
siyhısı göstərilir. Və Həsən bəyin
diqqətini bu siyahıda yer alan yeganə
müsəlman xanımının adı cəlb edir: Hənifə
Abayeva.
Azərbaycanın
ilk parlament sədri Əlimərdan bəy Topçubaşov
xatirələrində yazır:
"Tale gənc, təhsilli dağlı qız Hənifə
xanım Abayevanı Həsən bəylə
rastlaşdırdı. Hənifə xanımın əsli balkar
idi və o vaxt cəmi 16 yaşı vardı". Həsən
bəy dərhal başa düşür ki, bu xanım onun
maarifçiliklə bağlı gələcək
arzularına dəstək ola bilər və
vaxt itirmədən Tiflisə yollanır. Burada o, həmin məktəbin
direktoru Olqa Fyodorovna ilə tanış
olur və gəlişinin məramını
açıqlayır. Olqa xanım bu xeyirli xəbərə
çox sevinir və etiraf edir ki, Hənifə qabiliyyətli
bir tatar qızıdır. Özü də
əla qiymətlərlə oxuyur. Uzun illər
sonra Zərdabilər ailəsinin himayəsində böyüyən
anasından bu izdivacın tarixçəsini öyrənən
Rauf Hacıyev Həsən bəylə Hənifə
xanımın macərasını "Ordan-burdan"
tamaşasında qələmə alır. Əsərdə qəhrəman qapalı qızlar
gimnaziyasının tələbəsinə aşiq olur. Qız da oğlanın hisslərinə biganə
qalmır və gənclər gimnaziyanın müdirəsinin
köməyi ilə bir-birinə qovuşurlar.
Bu cütlüyün arasında kifayət qədər
yaş fərqi var idi. Lakin Hənifə xanım ətrafında
gördüyü müsəlman kişilərindən
ziyası və dünyagörüşü ilə əsaslı
dərəcədə fərqlənən Həsən bəyə
könül verir. Beləliklə, 1872-ci
ilin noyabrında onların izdivacı baş tutur. Hətta bu haqda qəzetlərdə elan da gedir ki, belə
bir maarifçi 35 yaşında ailə həyatı qurdu.
Həmin tarixi Əlimərdan bəy Topçubaşov öz
xatirələrində belə təsvir edir: "Artıq Həsən
bəy tək deyildi. Hənifə xanımın şəxsində
o, kədərini də, sevincini də bölüşə biləcək
həqiqi dost, güclü köməkçi və dəyərli
əməkdaş qazanmışdı". Beləliklə,
gənc Hənifə xanım sevimli Balkariyası və onun möcüzəli
dağlarının yerinə Xəzər dənizi sahillərinə
yola düşür. Burada onu tale yoldaşı ilə
birgə gərgin iş həyatı və şan-şöhrət
gözləyirdi. Hənifə xanım balkar
xalqının ilk ziyalı xaımı idi. Bakıya köçəndən sonra isə o, Azərbaycanın
ilk mübariz maarifçi xanımı olur. Təəssüf ki, bu fədakar xanım o dövrdə
qatı adətləri ilə seçilən Bakı əhlinə
xoş təsir bağışlamır. Zərdabi
kimi adlı-sanlı şəxsin həyat yoldaşı
olmasına baxmayaraq, şəhərə ayaq
basdığı gündən təhqirlərlə üzləşir.
Həsən bəy küçəyə
çadrasız xanımıyla çıxır ki, millətə
nümunə olsun. Digər millətlərin
nümayəndələri kimi, Azərbaycan kişiləri və
qadınları küçədə yanaşı
addımlamağa alışsınlar. Lakin
hər yerdə onları təhqir və nalayiq sözlərlə
qarşılayırlar. Buna baxmayaraq, Hənifə
xanım ilk həmlədən geri çəkilmir. O, ərinin
başladığı mübarizəyə dəstək olmaq
üçün qollarını çirmələyib işə
girişir. Kübar bir ailədən
çıxmış qız əvvəlcə iki kasıb
balasını evlərinə gətirib övladlığa
götürür. Sonra onların himayəsində
olan uşaqların sayı ona çatır. Hələ özü ana olmamış bu gənc
xanım o uşaqları öz balası kimi saxlayır. İllər keçdikcə Zərdabilər ailəsi
böyüyür, ehtiyaclarsa çoxalır. Artıq dörd övlad anası olan Hənifə
xanım, həm də himayələrindəki şagirdlərə
nəvaziş göstərməyə davam edir. Beləliklə, Zərdabilər ailəsinin modelində
Azərbaycan mühitinin ilk sivil ailə nümunəsi
formalaşır. Lakin onların həyatı
qadasız ötüşmür. Təəssüf
ki, Həsən bəyin iki övladı körpə
yaşlarında dünyasını dəyişir. Zərdabilər
aiəsinin qızlarından Qəribsultan xanımın xatirələrində
deyilir ki: "Valideynlərimin münasibətlərini
qarşılıqlı hörmət, sədaqət və inam
nümunəsi olaraq xatırlayıram. İlk
baxışdan onlar çox fərqlənirdilər. Atam nə qədər sakit və təmkinli
görünürdüsə, anam bir o qədər şən
və səs-küylüydü. Əslində
isə bu iki insan həmişə bir-birini tamamlayırdı.
Hər ikisinin məqsədi xalqa təmənnasız
xidmət göstərmək idi". Hənifə
xanım Həsən bəyin ilham mənbəyi idi. Onlar əl-ələ verib təhsil verdikləri
uşaqlarla tamaşalar təşkil edirlər. Hənifə xanım məşqlərdən
tutmuş, paltarların seçilməsinə qədər hər
işdə cani-dildən iştirak edir. Beləliklə,
bu cütlük Azərbaycan teatrının yaranması
üçün ilk kərpicləri düzür. İndi bu fədakar cütlüyün fotosuna baxanda
adamın ağlına qəribə bir fikir gəlir. Onlar milləti işıqlı gələcəyə
aparan yolda elm, savad toxumları yetişdirən ilk əkinçilər
olublar. Cəfakeş, zəhmətkeş əkinçilər!..
Çoxları bilmir ki, Həsən bəyin qəlbində
hamıdan mübhəm saxladığı mümkünsüz
eşq hekayəti vardı. Ailə qurduqdan bir qədər
sonra Hənifə xanım ərinin ilk məhəbbət
tarixçəsini öyrənir. O, öz xatirələrində
bu mövzuya ehtiyatla toxunur: "Həsən bəy Moskvada təhsil
alarkən bir çox ziyalılarla, o cümlədən, məşhur
tarixçi Solovyovla oturub-durur və onun evinə gedib-gələrkən
Solovyovun qızına aşiq olur. Qız da Həsən
bəyi çox sevir". Zərdabi hələ
tələbə vaxtından qeyri-adi istedadı ilə
seçilirdi. O, yaşıdları arasında yeganə adam idi ki, ali məktəbi bitirəndə elmlər
namizədi adını almışdı. Və bütün
bunlar həmin ali məktəbdə dərs
deyən Solovyovun diqqətindən yayınmır. Solovyovlar ailəsi təklif edir ki, Zərdabi burada
qalıb ailənin yeganə qızı ilə evlənsin.
Gənc ziyalı fikrə dalır, lakin
yadına düşən bir hadisə onu bu izdivacdan
daşındırır. Belə ki, Tiflisdə general-leytenant
rütbəsində olan qohumu Fərəc bəy Ağayev rus qadını ilə ailə
qurduğuna görə öz milləti onu qəbul etmir.
Çox qəliz seçim qarşısında qalan Zərdabi
sevdiyi qıza söyləyir: "Mən qaranlıqda qalan vətənimə
qayıdıb orada maarif mənşəli
yandırmalıyam!" Beləliklə, bu məhəbbət
yarıda qalır. Lakin Zərdabi ömrünün sonuna
qədər xanım Solovyova ilə məhrəm bir dost kimi məktublaşır.
Zərdabilərin evi qonaqlı-qaralıydı. Bura hər təbəqədən
olan insanlar üz tuturdular. Rusiyadan gələn
qonaqlar isə bu ailənin yaddaşından uzun müddət
silinmir. Qəribsultan xanımın xatirələrindən:
"Dəqiq xatırlamıram. Ya 1896, ya da 97-ci il idi. Atam xəbər göndərdi
ki, redaksiyaya Rusiyadan görkəmli qonaqlar gəliblər.
Onları layiqincə qarşılamaq
lazımdır. Axşam atam qonaqları evə
gətirdi. Anamın rus dilində təmiz
danışmağı onları heyran etdi. Yalnız səhərisi gün bizə məlum oldu
ki, gələnlərdən biri yazıçı Maksim Qorki,
digəri isə müğənni Şalyapin imiş".
Günlərin birində Hənifə xanım
gimnaziyada oxuyarkən dostluq etdiyi gürcü qızı ilə
görüşür. Həmin qız
sonradan Bakı qubernatoruna ərə gedibmiş. İllər sonra Bakıda qarşılaşan
keçmiş tələbə yoldaşlarının
münasibətləri daha da isinişir. Nəticədə
Zərdabinin də Bakı qubernatoru Staroselski ilə isti
münasibətləri yaranır. Və bu
dostluq bağları Bakı qubernatorunun
"Əkinçi" qəzetinin nəşrinə icazə
verməsinə təkan olur. Hətta deyilənə
görə, qəzetin adını əvvəlcə
"Fikir" qoymaq istəyirlər. Lakin
Bakı qubernatorunun gürcü həyat yoldaşı etiraz
edir ki, belə adlar hakim dairələrin diqqətini cəlb edəcək.
Adını "Əkinçi" qoyun ki, elə
başa düşülsün, əkin-biçindən
söhbət gedəcək.
"Əkinçi" qəzetinin
işıq üzü görməsi üçün Həsən
bəy şəxsi pul vəsaitlərini belə sərf etməkdən
çəkinmir. Bu fədakar insanların sonsuz səyi nəticəsində
ərsəyə gələn qəzetin ilk buraxılış
gününü Hənifə xanım belə
xatırlayır: "Həmin gün Həsən bəyin
sevincdən gözləri yaşarmışdı. Qəzet əlində evə gələndə
çox həyəcanlı idi. Bu, onun həyatında
ən xoşbəxt gün idi". Lakin çoxları
bilmir ki,
materialların seçilməsində, çap
maşınının əllə hərəkətə gətirilməsində
Hənifə xanım yuxusuz qalaraq həyat yoldaşıyla
çiyin-çiyinə çalışır.
"Əkinçi"nin nəşri
zamanı Həsən bəy və ailəsi hökümət
tərəfindən təqiblərə məruz qalırlar.
İş o yerə çatır ki, yaşadıqları mənzilə
ev qulluqçusunun qohumları adıyla nəzarətçi
salırlar. Onlar bütün günü evə
gəlib-gedənləri güdürlər. Bakı qubernatoru Staroselskinin dövründə
"Əkinçi" qəzeti ictimai-siyasi mövzulara
toxunur, milləti ayıldan bir nəşr kimi ortaya
çıxır. Staraselskinin yerinə
alman qubernatoru təyin edildikdən sonra qəzetin istiqaməti
dəyişdirilir. Lakin Zərdabi bununla
barışmır və nəşri dayandırır. Nəhayət, hakim dairələr 1880-ci ildə Zərdabilər
ailəsini Bakıdan uzaqlaşdırıb təyinatla
Şimali Qafqaza göndərmək istəyirlər. Həsən bəy onlara etiraz edərək ailəsiylə
Zərdaba köçür və maarifçilik təbliğatlarına
öz yurdunda davam edir. Lakin burada da ailənin
bədxahları rahat dayanmır. Bakıya
Zərdabilərlə bağlı saysız-hesabsız donoslar
gedir. İş o yerə çatır ki,
qubernator həqiqəti öyrənmək üçün
durub Zərdaba gəlir. Lakin donosların ağ
yalan olduğunu görüb Həsən bəyə deyir ki,
gör siz bu zavallı xalqı nə qədər sevirsiniz ki,
bu iqlimə və ləyaqətsiz adamlara tab gətirib
buranı tərk eləmirsiz. Onlar düz 16 il
bütün şəraitsizliklərə rəğmən Zərdabda
yaşayırlar. Zərdabilər ailəsi dəbdəbəli
həyat tərzi ilə seçilməsə də, ailə
başçısı uşaqlarının əsl ziyalı
kimi yetişməsinə səy göstərir. Belə ki, Həsən bəyin böyük oğlu
Mitət bəy Almaniyada, kiçik oğlu Səffət bəy
Fransada Ali Mühəndislik İnstitutunu bitirir. Ailənin
böyük qızı Pərisultan isə Tiflisdə
Qızlar gimnaziyasında təhsil alır və Gəncədə
işləyərkən Əlimərdan bəy
Topçubaşovla tanış olub ailə
qurur. Kiçik qız Qəribsultan da Tiflis Qızlar
gimnaziyasını bitirir və sonralar Azərbaycanın əməkdar
müəllimi adına və Lenin ordeninə
layiq görülür.
1897-ci ildə Zərdabilər ailəsi Bakıya
qayıdır. Həsən bəy ana dilində
yeni bir qəzet çıxarmaq istəsə də, imkan vermirlər.
Və Həsən bəy məcbur qalıb
kürəkəni Topçubaşovunredaktoru olduğu
"Kaspi" qəzetinin səhifələrində rus dilində
məqalələrlə çıxış edir. Həmin
ərəfədə Zərdabi dumaya üzv seçilərək
orada 10 il ərzində müxtəlif vəzifələri
icra edir. Var-yoxunu millətinə fəda edən
Həsən bəy 1905-ci ildə
sağlamlığını da itirir. Skleroz
xəstəliyindən və iflicdən əziyyət çəkir.
Böyük şəxsiyyəti ömrün xəzəl
çağında tənhalıq qorxudur. Vəfatından
bir gün əvvəl son dəfə "Kaspi" qəzetinin
redaksiyasına baş çəkir. Onun
sönük baxışları, cılız slueti
yaxınlaşmaqda olan finaldan xəbər verir. Böyük maarifçi 1907-ci ildə bu dünyayla
vidalaşır. Zərdabiylə keçirilən vida
gününə dair qızı Qəribsultan xanımın
xatirələrindən: "Həmin gün mən anamın kədərdən
donmuş sifətinə baxa bilmirdim. Son anda
atamla vidalaşarkən dərk elədim ki, o, bütün
ömrü boyu əsl səmimiyyəti varlı təbəqədə
deyil, burada toplaşmış sadə camaatda tapıb. İndi təntənəli nitqlərlə
çıxış edən bu cənablardan çoxusu
sağlığında Həsən bəyin taleyinə necə
də biganə idi". Mərhumu son mənzilə
xüsusi bir təmtəraqla yola salırlar.
Saysız-hesabsız əklillərdən birinin üstündə
belə bir yazı görünür: "Cismim ölsə də,
fikirlərim yaşayır".
Zərdabini öz mənəvi atası qədər sevən
Üzeyir bəy və qardaşı Ceyhun Hacıbəyli onun
vəfatından sonra dövri mətbuatda məqalələrlə
çıxış edərək bu ailənin unudulduğunu
vurğulayırlar. Həmin məqalələrdən birində deyilir:
"7 il öncə Həsən bəyin dəfn mərasimində
söylənilən alovlu nitqlərdən, məqalələrdən
nə qaldı? Elə həmin gün külək
onları uçurtdu. Müsəlman cəmiyyəti
Zərdabiləri unutdu. Həsən bəyə
heykəl qoymaq əvəzinə, xanımı məzara qəbir
daşı düzəltdirəndə onun köməyinə gələn
olmadı".
Qəribsultan xanımın xatirələrindən
görünən o ki, Həsən bəy
sağlığında savadlı və dərrakəli
xanımı ilə fəxr edir. Hətta Həsən bəyin təklifi
və messenat Tağıyevin maddi dəstəyi ilə Azərbaycanda
ilk qız məktəbi
yaradılanda Hənifə xanımı ora dəvət edirlər.
Çünki o dövrdə belə bir liseydə
dərs verə biləcək müəllimlər yox dərəcəsində
idi. Hənifə xanım həm Nina
Qızlar məktəbinin məzunu olduğundan, həm də
illərdir, evində müsəlman qızlarına dərs
verdiyindən böyük təcrübəyə malik idi.
Beləliklə, Hənifə xanım Məlikova Zeynalabdin
Tağıyevin inşa etdirdiyi ilk qızlar məktəbinin
müdirəsi və
rus dili müəlliməsi təyin edilir. Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra da bu xanım
maarifçilik fəaliyyətinə davam edir. O,
çıxışlarından birində vurğulayır ki,
evin arxası kişidirsə, ailənin təməli
qadından asılıdır. Ona görə də
tək oğlanlara yox, həm də qız övladlarına təhsil
verilməlidir ki, onlar da savadlı uşaqlar yetişdirə
bilsinlər. Ərinin ölümündən
sonra ictimai dairələrdən heç bir diqqət görməyən
Hənifə xanım hafizəsini səfərbər edib Zərdabinin
şərəfli həyat yolunu qələmə alır.
Bu hadisədən üç il sonra, yəni
1928-ci ildə o, Bakıda vəfat edir. Bütün
şəhər Hənifə xanımın dəfn mərasimində
iştirak edir. Orada çıxış
edən Nazirlər Sovetinin sədri Qəzənfər Musabəyov
deyir ki, bugün biz ağsaçlı bir anayla
vidalaşırıq. Elə bir anayla ki,
onun minlərlə yetirmələri var. Nə yazıq ki,
yüzlərlə kiməsiz uşağa analıq edən Hənifə
xanımın öz övladları həyatın sərt
üzü ilə qarşılaşır. Belə ki, ermənilərin verdiyi yalan ifadələrlə
ailənin böyük oğlu Mitət bəy 1936-cı ildə
tutulur, 37-ci ildə isə güllələnir. Bu faciədən sonra bacısı Qəribsultan
xanım depressiv vəziyyətə düşür və
ağır psixoloji hallar yaşayır. Yaxşı
ki, ömrü boyu çətinliklərlə üzləşən
ər-arvad amansız repressiya qasırğasıyla
qarşılaşmır. Amma yox! Zərdabini
bu dünyada rahat qoymayanlar axitət dünyasına da əl
uzadırlar. Günlərin birində şəhərə
xəbər yayılır ki, təzə yol çəkmək
məqsədi ilə Bibiheybət məscidini sökürlər.
Kim istəyirsə, yaxınlarının məzarını
köçürüb aparsın. Yoxsa
itib-batacaq. Bu xəbəri eşitcək, Zərdabilər
ailəsindən iki nəfər Həsən bəyin
qalıqlarını kiçik bir qutuya yığıb şəhər
qəbiristanlığında Hənifə xanımın ayaq tərəfində
basdırır. Nişanəsiz,
başdaşısız cənazə uzun müddət kimsənin
yadına düşmür. Aradan illər
keçir. 1957-ci ildə tədqiqatçı
Abbas Zamanov Həsən bəyin anım günü ilə əlaqədar
tədbir hazırlamaq istəyir. Yalnız bu zaman məlum
olur ki, Zərdabinin məzarı barədə heç kim heç nə bilmir. Uzun
araşdırmalardan sonra şəhər qəbiristanlığında
basdırılmış qutu ortaya çıxır. Beləliklə,
Həsən bəyin qalıqları üçüncü dəfə
layiq olduğu ünvanda - Fəxri xiyabanda əbədiyyətə
qovuşur. Zərdabi yaşadığı həyat
boyunca hər cür çətinliklə üzləşir.
Üstünə silah çəkən də
olur, böhtan atan da. Kasıblara yardım
etmək üçün varlıların qapısını
döydüyü, rədd cavabı aldığı vaxtlar da
olur. Ən çətin məqamlarda özünün də
etiraf etdiyi kimi,
ona yalnız bir şey güc verir: "Gələcəkdə
gördüyüm işlərə baxanda bilinəcək ki,
milləti qəflətdən ayıltmaq üçün mən
necə nadanlarla üz-üzə gəlmişəm..."
Günel MEHRİ
525-ci qəzet.- 5.avqust.-S.10.