Leylidən Təhminəyə... -
Anarın məşhur romanı üzərində lirik gəzişmələr
Nizaminin
Leylisindən Füzulinin Leylisinə qədər düz
dörd yüz il vaxt gəlib keçdi. Elə bir o qədər də vaxt Füzulinin
Leylisindən Anarın Təhminəsinə qədər gəldi
keçdi. Bu leylilərdən Təhminəyə
qədər isə Azərbaycan ədəbiyyatında sonsuz
sayda almaslar, sevillər, firuzələr, rüxsarələr
("Saçlı"), səriyyələr
("Körpüsalanlar") və digər obrazlar olub.
Məncə, Leylidən başlanan bu uzun yol Təhminədə
gəlib dayandı. Təhminənin qoyduğu bu sərhədi
keçə bilmədi, adlaya bilmədi. Son
sözü hələ ki, Təhminə deyib. Və bu uzun yola bir şlaqbaum qoyub. Əlbəttə, bu sözlərimlə mən
heç kimi heç kimlə qarşı-qarşıya qoyub,
müqayisə etmirəm. Bu, sadəcə
olaraq ədəbiyyatımızdakı qadın
obrazlarını, adi bir xatırlamadır. Məncə,
müasir dövrümüzdə də, elə qırx il əvvəldən bəri bu əsəri
oxuyan bəzi qadınlar ürəyində Təhminə olmaq,
Təhminəyə bənzəmək istəyirlər. Amma bunu bildirmir, dilinə gətirmirlər. Əksinə, Təhminəni müzakirə edəndə,
nədənsə ağız büzüb, fahişə
adlandırırlar. Bunu dəfələrlə,
əsər yazılıb oxucuların təqdimatına verilən
gündən ta bu günə kimi, müşahidə etmişəm.
Amma roman və povestlərdən kənar bir reallığa
çıxdıqda görürük ki, heç bir qadın
nə Rüxsarə kimi əlinə tüfəng alıb kimlərləsə
mübarizə etmək arzusunda olub, nə Sevil kimi fabrikdə
işləmək, nə də əri mühəndis ola-ola adi
bir buldozerçiyə vurulan Səriyyə olmaq istəyib. Ola bilsin mənim bu sözlərimə irad tutub desinlər
ki, o dövr başqa idi, bu dövr başqa. Məncə, yenə də məncə, heç bir
qadın öz dövründən və düşdüyü
mühitdən asılı olmayaraq Leylidən tutmuş digər
ədəbi qadın qəhrəmanlara qədər heç
kimə qibtə edib, onların yerində olmaq istəməyib.
Və yenə, məncə, kişi nə
ağzında dili olmayan Leylini sevə bilər, nə də
hamıyla dil-dil ötən, kişilərə kişilik dərsi
keçmək istəyən "siyasətçi"
qadınları. Məncə, bütün
kişilərə öz həyatının altıncı mərtəbəsi,
yəni Təhminə lazımdır.
Bütün kişilər Təhminəni sevirlər. Amma bunu dillərinə
gətirib deyə bilmirlər. Az-çox
özündə cəsarət tapıb bunu deyənlərə
isə, o biri kişilər lağ edir. Əslində
isə qibtə edib, həsəd aparırlar. Bunun dəfələrlə şahidi olmuşam.
Təhminə başqa bir dünya, yeni, fərqli
bir həyatdır. Heç kim bu
dünyadan ayrılmaq istəmir. Bu gözəl
dünyadan, ayrılmaq çətindir. Amma
sonda istər-istəməz ayrılmalı olursan. Bu, çox şirin, cəlbedici, qalmaqallı,
problemli, müsibətli, mənalı, maraqlı bir həyat,
xoş bir dünyadır. Və hər bir
kişiyə də bu cür əzablı, məşəqqətli,
dərdi, əzabı gözəl olan, ləzzətlə
yanıb kül olmaq, həsrətlə qovrulmaq qismət olmur.
Bu, nadir bir xoşbəxtlikdir. Xoşbəxtliyin qıt olduğu bu dünyada bu dərd,
bu əzab böyük bir səadətdir.
Amma belə bir səadəti təəssüf ki, sonacan
yaşaya bilmirlər. Bu cür məstedici, şirin, əzablı
həyata əli çatanlar ətrafın rişxəndindən
çəkinərək bu dünyadan, Təhminəli həyatdan
geri dönürlər. Əgər "həyat
hər bir insana cəmisi bircə dəfə verilirsə"
fikrini əsas götürsək və buna inansaq, onda deməli,
bu maraqlı, əzablı həyatdan daha sənə verilməyəcək.
Onda nail olduğunun qədrini bilməlisən. Bəs,
bunu bilə-bilə niyə geri dönürlər? İctimai rəy məcbur edir? Dəfələrlə
görmüşəm ki, belə məsələlərdə,
təhminələr daha dözümlü, daha cəsarətli,
iradəli olurlar. Onları heç bir tənə,
ictimai rəy maraqlandırmır. Amma hər hansı bir
kişi, ömrünün hər hansı bir dövründə
bu ikinci həyata, arzusunda olduğu real həyatdan kənar,
ikinci dünyaya, daha dəqiq desək, Təhminəyə gəlib
çatırsa, ona nail olursa, bəs niyə bunu axıra qədər
yaşaya bilmir? Bu şirin əzaba, bu gözəl
dərdə, bu mənalı ağrıya, məşəqqətli
həyata sonacan dözə bilmir? Hər kişi
(istisnalar ola bilər) Zaur kimi üç-dörd ay bu əzablı-dərdli,
gözəl və cazibədar həyatı yaşayıb sonra
bezir. Tənədən, rişxənddən, ən
başlıcası qısqanclıqdan bezir və geri çəkilir.
Bəziləri
isə... iyirmi il bu həyatı
yaşayıb, özünü bu həyatdan bezmiş kimi
göstərib, geriyə dönüb, peşman olurlar. Eqoistcəsinə, öz həyatını
düşünərək Təhminənin sonrakı, onsuz həyatını
düşünmürlər. Təhminə
keçmişdə qalır. Keçmişə
- Təhminəli həyata vida demək isə fərarilikdir
(Ən azından ona görə ki, Təhminə təkdir və
onun gecə həyatı dəhşətdir, çətindir,
qorxuludur. O, yalqızdır. Təhminə
tənhalığını heç kimlə
bölüşmür. Sevmədiyi adamla nə zamansa bir
neçə il bir damın altında
yaşamaq müsibətdən də müsibətdir).
Əlbəttə, Təhminəli həyat əzablıdır,
zülmdür.
Qısqanclıq səni içərdən qurd
kimi gəmirir, məhv edir, gecəni-gündüzünü əlindən
alır, amma... gözəl həyatdır, sevimlidir. Ağırdır, məşəqqətlidir. Amma qəmli-kədərli də deyil. Narahatlıq var. Rahatlıq yoxdur. Birinci həyat isə, yəni ailəli həyat asudəlikdir.
Burada narahatlıq, temp,
çılğınlıq yoxdur. Burada ancaq məsuliyyət
və qayğı var. Əgər bunu musiqi dilinə tərcümə
etsək, ailə həyatı, yəni birinci həyat
yüngül bir vals, ikinci həyat isə
çılğın ritmli bir tanqodur. Tanqoda qəribə bir
ehtiras var. Valsda isə asudəlik,
arxayınçılıq... Bu arxayınlıq və asudəliyin
içində isə mənasız, dibi görünməyən,
nəhayətsiz bir boşluq, monotonluq var. Əsərin digər
qəhrəmanı olan Nemətin həyatı kimi, günləri
saymaq, istəmədən işə gedib-gəlmək, istəmədiyin
bir işlə məşğul olmaqdır.
Təhminə isə elə bir həyatdır ki, hətta
heç nəyə cəsarəti çatmayan Nemət belə,
heç nədən çəkinmədən gecə saat
dörddə durub, Təhminəyə zəng edib deyir ki, həyat
onu boğur, sıxır. Dərdini
danışır. Təhminə ona ürək-dirək
verir, Nemət yüngülləşir.
Birinci həyatda xoşbəxtlikdən, heç bir dərd,
ağrı olmadığı kimi, bədbəxtlikdən
heç bir sevinc də yoxdur. Əgər varsa da, bu,
süni bir sevincdir. Əsl sevinc deyil.
Əsl sevinc təhminələrdə qalıb.
Bu birinci həyatda hər şeylə
barışmaq və ömrü birtəhər başa vurmaq məcburiyyəti
var. Və sən buna məhkumsan.
Əlbəttə, ilk növbədə "ictimai rəy"
nəzərə alınmalıdır (elə bütün bəlalar
da ictimai rəyin nəzərə
alınmağındadır).
Bu ikinci həyatdan
birinci həyata dönüşün müxtəlif, dolanbac
yollarında keçmiş haqqında düşünmək və
bir an belə səni rahat buraxmayan, unudulması mümkün
olmayan, ikinci həyata boylanıb köks ötürmək, qəribsəmək
və dərin peşmançılıq hissi də var ki, hər
kişi buna asanlıqla tab gətirə, dözə bilmir. Əlbəttə, Təhminəli həyat dediyim
kimi, çətindir, ağırdır. Və bu ikinci həyata
qədəm qoyan hər hansı bir kişi,
elə ilk günlərdən sevinc qarışıq
peşmançılıq hissi ilə, sonra öz-özünə
bəraətlə, daha sonra isə qısqanclıqla üzləşir.
İkinci həyatla müvəqqəti olaraq bir
neçə günlük ayrılıb birinci həyata
dönüşdə isə, dərhal xiffətlə, qüssə
ilə üzləşirsən. Və yenidən
geriyə - ikinci həyatına qayıdırsan və başa
düşürsən ki, ikinci həyat, elə həyatın
özüdür.
Qüssə xiffətdən, həsrətdən doğan
bir hissdir. Yol ayrıcında, əzabla kədərin, zülmlə
qəmin astanasında durub özünə yol seçə
bilmirsən. Yol özü seçir.
Bu dolanbac yollarda yol işarəsi yoxdur, heç
bir zaman da olmayacaq. Elə bu yolun gözəlliyi
də ondadır.
Burada heç zaman-məkan anlayışı da yoxdur. Təsadüf
və zərurət var. Bu yolla gedən kişilər tez-tez qəzaya
uğrayır. Elə belə də
ömürlərini başa vururlar.
Təhminəni isə hamı - yaşından və
mövqeyindən asılı olmayaraq sevib, sevir və gələcəkdə
də sevəcək. Çünki müəllif Təhminəni
hər hansı bir plakatdan kənar, reklam və
şüarlardan uzaq, heç bir ictimai, siyasi formasiyaların məhsulu
olmayan real həyatdan götürüb, olduğu kimi
görünməyən, göründüyü kimi olmayan bir
obraz yaradıb. Müəllif Təhminəni elə
yaradıb ki, Təhminəni görənlər bir yana qalsın, görməyənlər belə
ona dəli kimi vurulub. Bəli... Təhminə
gözəldir, yaraşıqlıdır, savadlıdır,
erudisiyalıdır, mütaliəlidir, zövqlüdür,
öz danışığı, söhbəti ilə
bütün kişiləri özünə məftun etməyi
bacarır. Qadınların ən müsbət
cəhətləri Təhminədə toplanıb.
Məncə, əksər qadınlar qəlbində Təhminəyə
bənzəmək istəyir. Amma heç bir kişi
Zaura bənzəmək istəmir. Əlbəttə,
müəllif bildirməsə də, əsərdə elə
Zaurun da paxıllığını çəkənlər
var - Zaurun qüvvətli atası, üçotaqlı mənzili,
"Volqa" avtomaşını, nəşriyyatda işi və
gələcəkdə də dissertasiya yazmaq planı. Bunlar çox gözəl. Zaurun
özündə isə heç bir hərəkət, təpər
yoxdur. Belə bir kişini Təhminə
kimi qadın necə sevib? Məncə, Təhminə
bir qədər də dirəniş göstərsəydi, Zaur
onunla evlənərdi. Təhminə
özü bunu istəməyib. Amma Spartaka
belə bir dirəniş göstərmək olmazdı. Spartak özü dirəniş göstərənlərdən
idi. Təhminə Spartakı seçsəydi,
Spartak onunla evlənsəydi, belə bir sərbəstliyi
Spartak ona verməyəcəkdi.
Təhminə kimi bir qadına çatmaq hər bir
kişinin gizlin arzusu olub və olacaq. Amma heç bir kişi
bu istəyə Zaur kimi nail olmaq istəmir. Zaur
kimi Təhminəyə çatmaq istəmir.
Çünki Təhminə Zauru, Zaurik etməyi
bacarmışdı. Amma Spartakı
Spartakçik edə bilməzdi. Zaur da
Zaurik sözünə heç bir etiraz etmirdi. Hətta bir dəfə Təhminə ona restoranda Zaur
deyəndə o, bu sözdən şəkkə
düşmüşdü ki, Təhminə niyə ona Zaurik
demədi.
Bütün
bunlara baxmayaraq, istər-istəməz hər hansı bir kişi özündə azacıq da olsun Zaurluq
görür. Zaurun əlamətlərini
görür. Və bunu hamıdan gizlətməyə
çalışır. Heç bir kişi
bunu dilinə gətirmək istəmir. Zaur olmaq
istəmir. Hamı Spartak olmaq istəyir.
Bir az yaşa dolduqda isə dünyanın
hər üzünə bələd olan Muxtarlaşmaq istəyir.
Zaur ürək ağrısı ilə başa
düşür və anlayır ki, o, müdrik, istedadlı,
yaşından qat-qat artıq yaşamış və insanlar
haqqında hər şeyi bilən, içində
boğulmuş təsiri bağışlayan Muxtar deyil. Heç həmyaşıdı,
zamanın nəbzini əla tutmağa bacaran, daşdan da pul
çıxarmağın fəndini bilən Spartak da deyil.
Çox-çox sonralar isə başa
düşür ki, heç bəyənmədiyi Dadaş da
deyil. O, bütün imtiyaz və imkanlarına,
"Volqa" maşınına və üçotaqlı
kooperativ mənzilinə baxmayaraq, həyatının son illərində
xatirələr istisinə qızınıb, həmişə
ağız büzüb yan qaçdığı Məmmədnəsirə
çevrilir.
Yazıçı Məmmədnəsir obrazını elə-belə
yaratmayıb.
Xüsusi bir ustalıqla Zauru nəşriyyatdan
geoloji ekspedisiyaya, geoloji ekspedisiyadan nazirin referenti, nazirin
referentliyindən digər yerlərə göndərib yenidən
nəşriyyata qaytarır. Və bununla
kimlərə isə başa salır ki, Təhminə sizin həyatınız
olub, sizi siz edən elə Təhminə olub. Zauru da başa salır ki, sən Təhminəsiz Məmmədnəsirsən.
Məncə, Məmmədnəsir elə Zaurun
öz qocalığı idi.
O da məlum
olur ki, əsərdə yazılan bütün kişi
obrazları - "neudaçnik" Nemətdən tutmuş, xəbis
və eyni zamanda, müdrik olan Dadaşa qədər hamı Təhminənin
həsrətindədir.
Əsərdə
çox az yer ayrılmış
üç kişi obrazı da var ki, bunlar bir-birlərindən
son dərəcə fərqlidirlər. Bunlar hər
üçü müxtəlif sahələrin
adamlarıdır. Bəlkə də
üçü bir yerdə olsa, heç söhbətləri
də tutmaz. Bunlar bir-biriləri ilə heç tanış da deyillər. Məncə, bunlar Təhminə
xəstəxanada yatarkən bir-biriləri ilə tanış olublar. Dərd bu
üç kişini birləşdirir. Bunlardan biri
vaxtı ilə Təhminənin qanuni əri olan Manaf, ikincisi,
adamın hər bir işinə yarayan bacarıqlı Spartak,
üçüncüsü Təhminənin ən yaxın,
köhnə, pis və yaxşı gününün dostu,
televiziya rejissoru Muxtar Məhərrəmovdur. Hər
üçü Təhminəyə dəli kimi vurğundur.
Müəllif bunu ötəri bildirsə və
yaxud heç bildirməsə də, oxucu qırx ildən
artıqdır ki, bu müasir Leyli Məcnunu oxuyub, həmişə
müasir qalan bu sevgidən dəhşətə gəlir.
Və bəlkə də başını itirir.
Bu nə
sirridir sirri eşqin demədən
bir kimsəyə
Şəhrə
düşmüş mən səni sevdim deyən
avazələr
Füzuli
Manaf vaxtı ilə Təhminənin qanuni əri olub. Təhminədən
ötrü dəli-divanədir. Təhminənin Məcnunudur.
Amma bu bədbəxt neyləsin ki, Təhminə ilə bir
neçə illik evlilik həyatında nəinki heç bir
gün, heç bir saat belə Təhminəyə sahib ola bilməyib. Təhminəyə
özünü sevdirə bilməyib. Təhminədən
həmişə soyuqluq - biganəlik görüb. Bədbəxt Manaf Təhminəni elə ifrat dərəcədə
sevir ki, onun yanında olanda özünəinamını
itirir. Elə Təhminənin də ona
qarşı olan bu soyuqluğu Manafı özgə
qadınların - Zoyanın, nə bilim daha kimlərin
qucağına itələyir. Təhminə ona "biz
boşanmalıyıq" sözünü deyəndə bu
biçarə Manaf az qala özündən
gedəcəkdi. O, başa düşür ki, Təhminəsiz
həyat dəhşətdir, gecəsi-gündüzü
olmayacaq, xiffət, həsrət onu boğacaq.
Spartak da Təhminəyə dəli kimi vurğundur, məftundur. Amma sevgisini, məhəbbətini
gizlədə bilir. Başa
düşür ki, o, Təhminəyə nəyə görə
lazımdır. Həm də ortada Zaur var.
Spartak ağıllı adamdır. O, anlayır ki, Təhminə
onunla heç zaman gizli görüşlərə razı
olmayacaq. Çünki Təhminə ona ciddi bir adam
kimi baxmır.
Muxtar yaşlıdır. Təhminəni də
çoxdan tanıyır. Muxtar da Təhminəyə
vurğundur. Onun üstündə əsir,
amma yaşını nəzərə alıb heç zaman Təhminəyə
eşq elan etməyib. Bilə-bilə ki, Təhminə
Manafı sevmir və heç bir zaman da sevməyib, ona
heç vaxt deməmişdi ki, Manafdan boşan gəl evlənək.
Muxtar ciddi və dünyanın hər
üzünə bələd olan bir adamdır. Dərdlidir, kədərlidir. Amma
nəyə görə? Bunu müəllif demir. Onun keçmiş həyatından
danışmır. Muxtar müdrik və kədərlidir.
Hər gün işdə - televiziyada Təhminəni
görməklə kifayətlənir. "Bu,
mənə bəsdir" - deyir ("İllərlə səni
görməyə bilərəm, təki bilim ki, sən
sağsan, yaşayırsan").
Və... birdən-birə Təhminə iyirmi
günün içində ölür.
Serroz, qara ciyəri... yandı getdi. Həyat
dayandı, vaxt dondu. Zaman və məkan
anlayışı itdi. Təhminə xəstəxanada
yatarkən Manaf gecə-gündüz onun başının
üstündən əskik olmurdu. Ayrı
yaşamalarına baxmayaraq, ürək ağrısı ilə
başa düşürdü ki, Təhminəsiz həyat onun
üçün boş olacaq, mənasız olacaq. Muxtar xəstəxanadan çıxmırdı.
O da başa düşürdü ki, Təhminə beş-on
günün qonağıdır bu dünyada. Bu
fikirlərlə barışmaq istəmir, Təhminənin
yanından əl çəkmirdi. Bilirdi
ki, Təhminəni hər gün işdə görməmək
onun üçün dəhşətdir. Buna
dözmək çətindir.
Spartak istənilən dərmanı yerin deşiyindən
tapırdı.
Şəhərin ən məşhur həkimlərini
Təhminə yatan xəstəxanaya aparıb gətirirdi.
Əlindən gələni edirdi. Təki Təhminə onu tək qoymasın. Onun üçün də Təhminəsiz həyat
yoxdur, hər şey mənasızdır, hər şey
alt-üst olacaq. Hərçənd indiyə
kimi Spartakın fikri-zikri gününü xoş keçirmək
və qadınları qalstuk kimi dəyişmək olub, amma
başa düşür ki, yox, Təhminə qalstuk kimi dəyişiləsi
qadınlardan deyil.
Bəli, hər şey alt-üst olur. Məncə,
Manaf ömrünün axırına qədər evlənmir.
Nə Zoya ilə, nə digərləri ilə.
Bu dünyada onun üçün Təhminəni
əvəz edə biləcək başqa qadın yox idi.
Mən hər
dəfə müəllifi ya küçədə, ya da onun
iş yerində görəndə istəyirəm soruşum:
"Anar müəllim, Manaf Təhminədən sonra evləndi,
ya yox?" Bilirəm ki, mənasız
sualdır. Ona görə də
soruşmuram.
Həmişə hər yerdə qazdan da ayıq olan,
daşdan da pul çıxarmağı bacaran Spartak Təhminə
öləndən sonra özünü itirir,
çaşır. O, dövrün ən ağır cinayəti sayılan
valyuta məsələlərində ilişir. Həbs
olunur. Nə baş verir axı? O, niyə
özünü belə itirir? Axı, o, belə məsələlərdə
usta idi. Çünki Spartak üçün də
hər bir şey öz mənasını itirmişdi. Həyat onun üçün
boşalmışdı. Nə olacaqsa, qoy
olsun. Onun həyatını maraqlı və
mənalı edən elə Təhminə idi. Onu şax saxlayan elə Təhminə idi. Yəqin ki, düşünürmüş ki, əşşi,
nəyimə lazımdır Təhminəsiz həyat. Həbsdən sonra bilmirəm Spartak evlənir, ya yox.
Müəllif bunu da demir. Amma güman etmirəm
ki, o da evlənsin. Hər şey Təhminə
ilə bitmişdi.
Muxtar isə əsərin ən fəcih obrazıdır. Təhminə
olmayan şəhərdə yaşamaq istəmir. Havası çatmır, sanki boğulur. Həmişə
hər arzularını içində boğan,
daha doğrusu, boğmağı bacaran Muxtar Təhminə
ölən ili Moskvaya köçür. Orada
işləri yaxşı gətirməsinə baxmayaraq,
Moskvada qərar tuta bilmir. Təhminə ilə
bağlı xatirələri onu Bakıya çəkir. Mən dəqiq əminəm ki, Moskvada
yaşadığı müddət ərzində bəlkə
də, heç bir dəqiqə də olsun, Təhminə onun
yadından çıxmayıb. Ən
xoş dəqiqələrində belə Təhminə onun
gözlərinin qarşısından çəkilməyib.
Muxtar Bakıya qayıdır. Və avtomobil qəzasında həlak olur.
Əslində,
bunların hamısının həyatı elə Təhminə
ölən günü bitmişdi!
Əsərdə bir qəhrəman da var - Nemət. Bu, bayaq
yuxarıda adını çəkdiyim Nemətdir. Biz bu adamı çoxdan, lap çoxdan, hələ
"Ağ liman"dan tanıyırıq. Öz sözünü heç zaman heç kəsə
deyə bilməyən, içinə qapılmış,
öz içində boğulmuş, amma hər şeyi
başa düşən, anlayan, sabahlarından heç bir
möcüzə gözləməyən, həyatda sevinc
axtarmayan, monoton həyat yaşayan Nemət.
Müəllif
Nemətin hər şeyi başa düşən, anlayan adam olduğunu tək bir cümlə ilə
bildirir. Özü də çox gözəl təsvirlə.
"Süfrə arxasında oturmuşdular.
Və birdən Zaur öz sifətinə zillənən
zənli, kədərli baxışları duydu. Nemətin baxışları idi bu, həsrət dolu
baxışlar. Onların gözləri
toqquşdu və Zaur bildi ki, bütün burda iştirak edənlərdən,
yalnız tək bir Nemət hər şeyi və o cümlədən,
Zaurun halını həqiqi mənada olduğu kimi başa
düşür. Hər şeyi, hər
şeyi başa düşür. Zaurun
halını da, Zaurun qərarını da, bu qərara gəlməyə
onu vadar edən səbəbləri də və gələcəkdə
onu, Zauru gözləyən nəticələri də".
Bütün bu baxışları ilə Nemət
sanki deyirdi, çığırırdı - "ay Zaur, sən
bir gör nə etdin? Özünü məhv
etmə". Zaur öz əli ilə
öz dünyasını dağıtdı (Məgər
öz dünyasını dağıdan elə təkcə
Zaurdu? Zaurluq ucbatından o qədər belə
dünyalar dağılıb ki...). Zaur bir də
heç bir zaman altıncı mərtəbəyə qalxa bilməyəcək.
Zaur üçün artıq altıncı mərtəbə
yoxdur. Və bu, bir faktdır ki, Təhminəli
həyatdan dönənlər eyni aqibəti yaşayır.
Bir məsələ olduqca maraqlıdır. Bəs Zaur? Zaur
Təhminəni sevirdi, yoxsa yox? Məncə,
yox. Zaurda Təhminəyə qarşı
güclü bir maraq olub. Bu maraq Zaurda keçəri bir hiss
idi. Ötəri bir maraq idi. Yaşadı və
gördü ki... hələ kişi deyil.
Təhminə demişkən: "Çünki sən hələ
kişi deyilsən".
Əlbəttə, bu, öz-özlüyündə
ağır bir sözdür. Amma Təhminənin
dediyi söz öz yerini alır.
Zaur Təhminəni Spartakla bir yerdə maşında
görəndən sonra qarşısına mənasız, əsl
kişiyə xas olmayan bir qərar qoyur. Necə olursa
olsun, təki Təhminədən intiqam alsın. Amma necə? Necə eyləsin ki,
təki "çox-çox illər sonra Təhminəyə
rast gəlsin, Təhminə qoca və eybəcər olsun.
Qəmli-qəmli Zaura baxıb - Zaurik, sən
bizim hamımızdan bic çıxdın.
Hamımızı aldadıb, hamımıza doqquz qoydun desin. Zaur da belə yuxarıdan aşağıya baxıb
gülümsünsün - bəs nə bilmişdin Zauru".
Zaur elə bu mənasız, tələm-tələsik
çıxardığı qərarın qurbanı olur. Bütün həyatı
alt-üst olur. Həyatında heç bir
xoş günlər baş vermir. Bütün
gördüyü xoş günlərini Təhminə ilə
keçirmişdi ki, onu da özü məhv etdi. Sevmədiyi qızla, Spartakın bacısı ilə
evlənir və onunla da ömrünün sonuna qədər
yaşamaq məcburiyyətində qalır. Və Zaurun da Təhminənin qabağına doqquz
qoymaq arzusu ürəyində qalır. Çünki
Təhminə qocalmır, eybəcərləşmir. Elə həminki Təhminə olaraq qalır və
onu tanıyanların hamısının yaddaşına
ömürlük həkk olur. Yuxularından
belə çıxmır. Vaxtaşırı
hafizələrə qayıdır, xəfif bir meh kimi əsir
və yenə də yox olur. Və
hamını da yandırıb yaxır. Elə
indiyə kimi də yandırır. Təhminə
öz ölümü ilə dünyanı boşaldır.
***
Dünyamıza yeni nəsillər gəlir. Bir-birindən
yaraşıqlı, müasir göydələnlər tikilir.
Amma bu binaların heç biri altıncı mərtəbəyə
bənzəmir. Altıncı mərtəbə
hələ ki, öz birinciliyini saxlayır. Və həyatı başa düşən
bütün kişiləri yandıra-yandıra gedir. Və bu, dünyanın ən son gününə qədər
də davam edəcək.
Və əgər insanlar başa düşsəydilər
ki, elə bir zaman gələcək ki, yeni göydələnlər
tikiləcək və o göydələnlərin nə lifti
olacaq, nə də pilləkəni. Onda daha nə vardı ki?
İsfəndiyar
VAHABZADƏ
525-ci qəzet.- 7 avqust.- S.13.