"Milli belletrist nəsrin
zirvəsi"
Qəbul imtahanlarının üçündən əla
qiymət almışdı. Axırıncı
imtahanı da "yaxşı" versəydilər, universitetə
qəbul olunacaqdı. Lakin həmin gün
imtahan vərəqini itirdi. İmtahan
komissiyasının sədri ona yeni vərəq vermədi.
Əvvəl prorektora, sonra rektora müraciət
etsə də, onlardan müsbət cavab almadı.
Zənnində yanıldığını
düşünə-düşünə naəlac halda pillələri
enirdi. Ayaqları keyimişdi elə bil, ürəyi
sıxılırdı. Və birdən Həmid
müəllimi gördü. Gözlərində
ümid işıqlandı, dodaqlarına təbəssüm
qondu. Ədəbiyyatdan imtahanı ondan
professor Həmid Araslı götürmüşdü. Bu çəlimsiz oğlanın cavabı çox
xoşuna gəlmiş, biliyini "əla" qiymətləndirmişdi.
Əlibala ürəklənib salam verdi. Bəxtindən Həmid müəllim onu
tanıdı. "Nə olub, bala?"
- deyə onun qəmli olduğunu hiss
etdiyindən həlim səslə soruşdu. Əlibala
başına gələnləri danışdı. Həmid
Araslı onunla birlikdə imtahan komissiyası sədrinin
yanına gəldi: "Mirzə, bir imtahan vərəqi ver,
uşaq imtahana getsin". Bayaqdan ağzından
"yox" sözündən başqa qeyri kəlmə
çıxmayan komissiya sədri imtahan vərəqini ona
uzatdı. Sevincək imtahan otağına
girib bilet çəkdi. "Yaxşı" qiymət
alıb universitetə qəbul olundu...
Özünə
söz verdi ki, ilk dərs günündəcə
Həmid Araslıya təşəkkürünü bildirsin.
"İlk dərs günü böyük sevinc
içində auditoriyaya daxil oldum. Hamı həyəcanla
müəllimi gözləyirdi. Fikirləşdim
ki, tənəffüs vaxtı Həmid müəllimi tapıb
ona təşəkkürümü edəcəyəm. Müəllim auditoriyaya daxil olanda bir anlıq
özümü itirdim. Gələn Həmid
Araslı idi. İnsanlığına pərəstiş
etdiyim Həmid müəllim indi mənə dərs deyəcəkdi.
Lakin bir tərəfdən də çox məyus
oldum. Çünki ona təşəkkür
bildirə bilməyəcəkdim. Fikirləşdim ki, əgər
mən Həmid müəllimə təşəkkür etsəm,
o elə bilər bu yetim uşaq beş il
qiymət almaq üçün ondan kömək istəyəcək.
Qərara aldım ki, ali məktəbi bitirməyi
gözləyim, o, zaman ona minnətdarlığımı
bildirim".
***
Tələbəlik illərinin əvvəllərində
çətinliklə üzləşdi. Yataqxanada yer vermədilər,
kirayə evdə qaldı, maddi sıxıntı içində
yaşadı, düz üç il
qış aylarını paltosuz, tək pencəkdə
keçirdi. Lakin sındırmadı
özünü. Qarşısına
qoyduğu məqsəd üçün
çalışdı. Zamanının ünlü alimlərindən
dərs aldı: Əli Sultanlı, Həmid Araslı, Mir Cəlal
Paşayev, Abbas Zamanov, Mübariz Əlizadə, Yusif Şirvan,
Bəxtiyar Vahabzadə...
O, dərslərini
səylə oxuyur, həvəslə yazırdı: şeirlər,
kiçik hekayələr, novellalar. Bir gün təzəcə
yazdığı "Ağ saçlı qızın hekayəsi"ni oxuyub fikrini bildirmək üçün Bəxtiyar
müəllimə verdi. Bəxtiyar Vahabzadə tələbəsinin
hekayəsini bəyənib kiçik bir dəyişiklik etdi:
"Əlibala Hacıyev" imzasını pozaraq
"Əlibala Hacızadə" yazdı.
Beləliklə,
o, sevimli sənət müəlliminin məsləhətilə
yazılarına "Əlibala Hacızadə" imzasını qoydu. Universitet
qəzetində "Mənim məhəbbətim",
"Ömrüm təzələndi", "Yada
düşdü", "Bir dəstə nərgiz" kimi
lirik hekayələri çap edildi.
Aşağı kurs tələbələri olan bizlər,
eləcə də həmyaşıdları, tələbə
dostları bu ortaboy, arıq, xoşsifət, istedadlı
oğlana rəğbət bəsləyirdilər. Müəllimləri
xətrini istəyirdilər. O, Bəxtiyar Vahabzadənin
sevimli tələbəsi, həmyaşıdı Nahid
Hacızadənin yaxın dostu idi. Bu səmimi, təmənnasız
dostluq ömür boyu davam etdi.
Aradan illər
keçəcək, yazıçı-jurnalist Nahid Hacızadə
"Nəsrimizin nəğməkarı" sərlövhəli
xatirəsində yazacaqdı: "1956-cı ilin yazında
universitet qəzetində Səməd Vurğunun vəfatı
ilə bağlı bir hekayəsi dərc olunmuşdu -
"Yada düşdü".
Qəlb ağrısı, yüksək hissiyyat və
böyük sevgiylə yazılmış bu hekayə
şairin romantik çağlarına həsr olunmuşdu. "Yada
düşdü" - ilk məhəbbət haqqında, onun
ülviyyəti haqqında zərif, poetik bir nəğmə
idi. Oğlanlar, qızlar qəzet
vurulmuş lövhənin qabağından
ayrılmırdılar. Tələbələr dəhlizdə
onu görəndə bir-birlərinə deyirdilər: "Yada
düşdü" hekayəsini bax, bu oğlan yazıb".
Hamımız ona qibtə ilə baxırdıq.
O, beləcə
hələ tələbəykən nəsrin magistral yoluna
çıxıb, taleyini ömürlük sözə
bağladı, sözə arxalandı, sözlə
qanadlandı. İllər keçdi, Əlibala
Hacızadə müasir Azərbaycan poetik nəsrinin
ustadları Seyid Hüseyn, Ənvər Məmmədxanlı,
İlyas Əfəndiyev ənənələri üstündə
köklənmiş nəğməkar bir yazıçı
oldu".
... Universiteti bitirəndən sonra Milli Elmlər
Akademiyasının Şərqşünaslıq
İnstitutunda işə başlayır və burada "Fərruxi
Yəzdinin poeziyası" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə edir. Akademik Həmid
Araslı öz sevimli tələbəsinin fundamental elmi
işini bəyənir və bunu dünya şərqşünaslığında
XX əsrin böyük İran şairi F.Yəzdiyə həsr
olunmuş ilk geniş tədqiqat əsəri kimi qiymətləndirir.
Böyük
alimin 10 səhifəlik müsbət rəyi və xoş
sözlərini əvəzsiz mükafat hesab edən Əlibala
Hacızadə gündəliyində yazır: "Başa
düşdüm ki, illərdən bəri qəlbimdə gizlətdiyim
o sözləri artıq deyə bilərəm. İlk dəfə
Həmid müəllimin məndən imtahan
götürdüyü, sonra itmiş imtahan vərəqinin
yerinə yenisini alıb mənə verdiyini ona dedim: "O vaxt
siz mənə kömək etməsəydiniz, indi mən bu səviyyəyə
çata bilməzdim". Həmid Araslı bir
qədər duruxdu, məndəki dözümə təəccübləndi.
Hansı səbəbdən bu sirri
saxladığımı dedikdə isə gözləri
doldu".
***
Şərqşünas alim kimi Əlibala Hacızadə
ömrü boyu yalnız bir yerdə, AMEA-nın Şərqşünaslıq
İnstitutunda çalışdı, elmi araşdırmalar
apardı, bir sıra orta əsr mənbələrini dilimizə
tərcümə etmiş, eyni zamanda yazıb, yaratdı.
Yaradıcılığının
ilk illərində sınaq dövrünü uğurla
keçən yazıçı öz üzərində səylə
çalışaraq getdikcə püxtələşdi,
axtarışlarının bəhrəsi özünü
ötən əsrin 60-cı illərində qələmə
aldığı hekayə və povestlərdə büruzə
verdi.
Tanınmış tənqidçi Vaqif Yusiflinin təbirincə,
yazıçının yaradıcılığında
sıçrayış "İnam" povestindən
başlayıb. Bu əsərdə Ə.Hacızadə
adi həyat əhvalatını mənəvi-əxlaqi problem səviyyəsinə
qaldıra bilib. Povest çap olunduqdan sonra akademik, görkəmli tənqidçi
Məmməd Arif Dadaşzadə əsər haqqında
maraqlı bir məqalə ilə çıxış
etmiş, onun bədii dəyərini və məziyyətlərini
göstərməklə yanaşı, gənc müəllifə
tövsiyələrini də vermişdi.
Əlibala Hacızadəyə böyük şöhrət
qazandıran, tanınmış tənqidçi Əsəd
Cahangirin "Milli belletrist nəsrin zirvəsi" hesab etdiyi,
"oxucu auditoriyası toplamaq baxımından bütün Azərbaycan
nəsri tarixində görünməmiş rekord müəyyənləşdirən"
"Əfqanıstan trilogiyası" ("İtkin gəlin",
"Əfsanəsiz illər", "Ayrılığın
sonu yoxmuş") oldu. Trilogiyaya daxil olan romanların ümumi
tirajı yarım milyon nüsxədən çox idi və
bu, Azərbaycan yazıçısı üçün
böyük göstərici sayılırdı. Təsadüfi
deyil ki, görkəmli ədəbiyyatşünas alim Abbas
Zamanov istedadlı tələbəsinə özünün təzəcə
çapdan çıxan "Sabir gülür" kitabını
hədiyyə edərkən belə bir avtoqraf
yazmışdı: "Azərbaycanın milyonçu
yazıçısı Əlibala Hacızadəyə müəllimindən
yadigar".
İndi təsəvvür etmək olmur ki, yüksək
tirajla təkrar-təkrar nəşr edilən romanlar
haqqında ədəbi tənqid susurdu, amma Əlibala
Hacızadə milyonların sevimlisinə çevrilmişdi. O, "Mən sözlərimin
içində yaşayıram" xatirə-məqaləsində
bu haqda yazırdı: "İtkin gəlin"
roman-trilogiyasının belə geniş şöhrət
tapmasında dahi şəxsiyyət, ədəbiyyatımızın
və mədəniyyətimizin dostu və təbliğatçısı
Heydər Əlirza oğlu Əliyevin böyük köməyi
olmuşdur. Yaşlı nəslin
yadındadır ki, Heydər Əliyev o zaman pambıq
yığımı mövsümlərində böyük
bir qrupla rayonlara gedir, zona müşavirələri
keçirirdi. 1980-ci ildə yayın qızmar günlərindən
birində Saatlı rayonunda hansısa kolxozun briqadasına
gedir, qızları başına yığır, onlara bu
ağır zəhmətləri üçün təşəkkür
edir və sonra soruşur:
- Bəlkə
sizin də bir şeyə ehtiyacınız var, maşına,
mebelə... utanmayın, deyin, mən canla-başla yerinə
yetirərəm.
Pambıqçı
qızlardan biri utana-utana qabağa çıxıb:
-
Yoldaş Əliyev, çox sağ olun. Bizim heç nəyə
ehtiyacımız yoxdur, hər şeyimiz var, - deyir, - ancaq bir
xahiş eləmək istəyirik... Bu
yaxınlarda "İtkin gəlin" kitabı çap
olunub. Ondan bizim kəndə bircə
nüsxə gəlib çıxıb. Qızlarımız
onu oxumaq üçün növbəyə durublar.
Əgər mümkünsə, deyin, o kitabdan bir az çox buraxsınlar, biz də oxuya bilək.
... O
söhbətdən sonra "İtkin gəlin" iki dəfə
də - hərəsi yüz min tirajla çap olundu və
satıldı".
Romanın təkrar nəşr olunan çoxsaylı
nüsxələrindən Cəlilabada da göndərildi və
tezliklə oxucular tərəfindən alındı. Müəllifi
rayona dəvət etdik. O, kəndlərdə, təsərrüfatlarda,
tarla düşərgələrində oldu, hər yerdə səmimi
qarşılandı, oxucuları ilə görüşlərdən
çox razı qaldı.
***
Əlibala
Hacızadə ömrü boyu gözütox yaşayıb,
"çox təvazökar insan olub, özünü həmişə
sakit, təmkinli, ləyaqətlə aparıb" (Anar),
"öz xalqını platonik məhəbbətlə sevib,
xalqının Məcnunu olub" (Bəxtiyar Vahabzadə),
"ədəbiyyat xəzinəsinin sahibi olub" (akademik
Akif Əlizadə), "zahirən sakit, səssiz-səmirsiz,
daxilən təlatümlü bir həyat yaşayıb"
(Ayaz Vəfalı), "yaradıcılığı Azərbaycan
torpağına bənzəyib: yazda əkib, payızda əkib,
ildə neçə dəfə çevirib" (Sabir Rüstəmxanlı),
"ən çox oxunan yazıçı olmaq xoşbəxtliyi
ona nəsib olub" (Fikrət Sadıq),
"yazıçı kimi onun dəyərini xalq verib"
(Qabil).
Əlibala
Hacızadə "Əsərləri"nin
1-ci cildinə ön sözündə yazıb: "Dünya
malı, sərvəti, fəxri adlar, mükafatlar həsrəti
ilə yaşamamışam. Mənim üçün ən
böyük fəxri ad - yazıçı, ən
böyük mükafat - oxucularımın mənə bəslədiyi
məhəbbətdir və bununla həmişə fəxr
etmişəm... Azərbaycanımızın demək
olar ki, hər yerində, elində, obasında onlarla, yüzlərlə
Əfsanə və Elməddin - bunlar mənim qəhrəmanlarımdır
- adını daşıyan qızlarımız,
oğlanlarımız var. Və mən özümü
onların mənəvi atası sayıram. Hətta bir neçəsinin nişanında,
elçiliyində, toyunda bir ağsaqqal kimi iştirak etmişəm.
Bu, məhəbbət deyil, mükafat deyil, bəs
nədir?"
Sözün
haqq, sualın yerindədir, ustad! "Bu, məhəbbət
deyil, mükafat deyil, bəs nədir?" Hədsiz məhəbbətdir,
böyük mükafatdır! Sən həmişə
ürəyinin sözünü demisən. Axır vaxtlar
Prezident təqaüdü alanda yaxın dostlarına ürəyini
açdın: "Yaxşı oldu, lap yerinə
düşdü, müalicəyə, dava-dərmana
çatdıra bilmirdim".
Müalicən
uzun sürdü... Sən vaxtilə gündəliyində
yazmışdın: "İnsanların bir yolu var: bu yol
anamızın isti beşiyindən başlayıb
torpağın soyuq beşiyinə qədər uzanır... Son mənzilə". Qələmini,
sözünü, sənətini sevənlər son mənzilinə
gətirdilər səni. Kimlər? Səni
oxumaqdan doymayanlar, sadə insanlar, gözləri nəmli
oxucuların; etibarlı dostların, həmkarların - Nahid
Hacızadə, Sabir Rüstəmxanlı, Qəzənfər
Paşayev, Firuz Mustafa...
"Mən
bu dünyaya sakit, səssiz-səmirsiz gəlmişəm, beləcə
səssiz-səmirsiz də gedəcəyəm", -
demişdin. Elə də oldu. Ancaq dünyaya gələndə ailən,
qohumların sevinmişdilər. Son mənzilə
yola salanda isə Azərbaycanın bütün guşələrində
yaşayan qəhrəmanların - Əfsanələr, Elməddinlər...
təkrar-təkrar kitablarının çapını istəyən
oxucular, sənətsevərlər yasa batdılar.
Gül-çiçəyə bürünən
son mənzilini dövrəyə alan istəklilərin ürəklərinə
təsəlli olan sözlərini xatırlayıb, elə bil səsini
eşitdilər: "Ayrı bir ölməzlik olur - öləndən
sonra yaşamaq. Mən öləndən sonra da əsərlərimlə
yaşayacağam".
Əlövsət
BƏŞİRLİ
525-ci qəzet.- 6
avqust.- S.15.