150 ildir nəsillikcə papaqçılıq
sənəti ilə məşğuluq"
Kölgədə qalan sənətlər
Elə sənət
növü, elə fəaliyyət sahələri
var ki, zamanın
sürətlə dəyişməsi
onlara olan marağı da azaldır. Daha çox keçmişimizlə,
tariximizlə bağlı
olan bu sənət
növlərinin bir vaxtlar adı dillər əzbəri olan sənətkarları da zaman keçdikcə
unudulur, sonrakı nəsillərin nümayəndələri
isə bu peşələrə yiyələnməyə
o qədər də həvəs göstərmirlər. Amma az da olsa,
belə sənət növlərini yaşadan,
təbliğ edən,
sevgi ilə inkişaf etdirməyə çalışan insanlar
hələ də var.
"Kölgədə qalan sənətlər"
rubrikasında da vaxtaşırı məhz
belə sənət növləri ilə məşğul olan insanlarla görüşüb
həmsöhbət olmağa
çalışacağıq. Rubrikamızın ilk qonağı isə 36 ildir papaqçılıqla
məşğul olan,
Bakının Mehdi Hüseyn küçəsində,
61 saylı ünvanda yerləşən dərzi
dükanında çalışan
papaqçı Hafiz Məmmədovdur. H.Məmmədovun
53 yaşı var, bu sənətlə nəsillikcə məşğul
olublar. Dediyinə görə, təxminən
150 ildir nəsillərində
bu sənətə xüsusi maraq olub, bu sənəti
atasından, atası isə babasından öyrənib.
- Sizdə papaqçılıq
sənətinə maraq
haradan yaranıb?
- Bu sənətə
bağlılıq bizdə
nəsillikcədir, babam
da sənətkar olub, atam da.
Daha sonra onlar bu sənəti
mənə və əmim uşaqlarına öyrədiblər. Təxmini
hesablasaq, 150 ildir nəsillikcə bu sənətlə məşğuluq.
Xaricdə buna "brend" deyirlər, amma biz hələ
ona çatmamışıq
(gülür).
- Əvvəllər papaqçılığa maraq
da çox idi, bu sənətlə
məşğul olan adamlar da. Amma
tədricən, elə
bil, bu sənətə
maraq azalır. Sizcə, bu, nə ilə bağlıdır?
- Sovet dövründə
texniki peşə məktəbləri var idi, orda dəmirçilik,
papaqçılıq kimi
sənətlər də
öyrədilirdi. Amma
indi o peşə məktəbləri yoxdur.
Onların yerində villalar və restoranlar tikilir. Belə milli sənət növlərinin
unudulmaması üçün
millət özü bunu təbliğ etməlidir. Misal üçün, xaricilər
İçərişəhərə çox gəlirlər, orada isə qalaların ətrafı restoranlar və kababxanalardır. Məsələ
burasındadır ki, əcnəbilər o restoranlara
qiymət vermir, ölkənin mədəniyyətinə,
milli sənət növlərinə qiymət
verir. Bizim atlarımızın, Qafqaz
itlərinin, qartallarımızın
qiyməti yoxdur. Dünyanın harasına getsək
də, meyvəsindən
tutmuş tərəvəzinə
qədər hər şeyi Allah ölkəmizə bəxş
edib. İnanıram ki, gələcəkdə
Azərbaycan daha da inkişaf edəcək, öz milli sənət növlərimizi dünyaya
tanıdacağıq. Bilirsiniz necədir, xaricdə təhsil alan tələbələr
ora getdikdən sonra ordakı mədəniyyəti görüb,
bura gələndə
özümüzün milli
dəyərlərimizlə maraqlanır, papaq alırlar. Eynən quş kimidir - quş da balasını
öz yuvasında çıxarır, gün
ərzində nə qədər başqa yerlərə gedib yem toplasa da,
sonunda gələcəyi
yer öz yuvası olur.
- İndiki gənclər
papaq tikdirməyə maraq göstərirlərmi?
Əvvəlki kimi olmasa da, indi
də tələbat varmı?
- Təbii ki,
tələbat var. Daha çox turistlər, xaricdə yaşayan insanlarımız,
ətraf kəndlərdə
olanlar papaq tikdirirlər. Bəzən
də gənclərimiz
ziyafətlər - toy,
nişan, xına günləri üçün
milli papaqlar sifariş edirlər. Hətta filmlər, tamaşalar üçün
də papaq tikdirənlər olur. Məsələn, "Bu şəhərdə"nin
bəzi tamaşaları,
Bəhram Bağırzadənin
"Hacı Zeynalabdin"
rolu və bir çox məşhurlar üçün
papaqları mən tikmişəm. Əvvəllər
insanlar papaq tikdirəndə hər incəliyə fikir verir, hər şeyə xüsusi diqqət yetirirdilər.
- Papaqçılığın
tarixi haradan gəlir, əvvəl tikilən papaqlarla indikilərdə fərq varmı?
- "Papaq" sözü əsl türk sözüdür.
Papaqçılığın da tarixi türklərdən
gəlib, türk millətinin başında
hər zaman papaq olub. Əvvəllər
papaqlar çox ağır olurdu. Təbii ki, əvvəlki dəblə
indiki eyni deyil. Papağın tikilməsi prosesində də fərqlər var idi. Əvvəllər
papaqların içinə
xüsusi qəliblər
qoyulur, əl ilə tikilirdi. İndi müasir texnikalar işi bir az asanlaşdırıb.
- Papağı tikmək üçün
istifadə olunan dərini hardan əldə edirsiniz? Bu dərinin xüsusi özəlliyi nədir?
- Papaq üçün
xüsusi dəri verən heyvanlar Orta Asiyada olur.
Vaxtilə Qarabağa xüsusi dəri verən qoyun gətizdirilmişdi, amma sadəcə, bir il məhsul verə bildi. İndi lazım olan dəri Özbəkistandan, Dağıstandan,
başqa ölkələrdən
gətirilir. Bu dərilər də, dərini verən heyvanlar da çox
qiymətlidir.
- Yəqin papaqların
forması da, keyfiyyəti də fərqli olur. Bahalı və ucuz dərini necə ayırmaq olur? Yəqin bu dəriləri verən heyvanlar da müxtəlifdir.
- Təbii ki,
o vaxtlar varlı adamlar başına ən bahalı papaqları qoyardılar. Qiymətindən asılı
olmayaraq, papaq tikilən zaman quzu dərisindən istifadə olunur. Amma necə ki xalça
var 100 dollardır, xalça da var 100 min, o cür də dərilərin qiyməti fərqlidir. Ən gözəl rəssam Allahdır, dərini o qədər gözəl yaradıb ki, heç bir rəssam elə gözəl yarada bilməz. Əgər dərinin üstündəki
güllər hamısı
eyni ölçüdədirsə,
deməli, çox keyfiyyətli dəridir. Yox, əgər dərinin gülləri fərqli ölçüdədirsə,
o zaman keyfiyyət daha aşağı, qiymət də ucuz olur. Gözəl
dəriyə gün şüası düşdükdə
bərq vurur və dəri yüz rəngə çalır. Necə ki bir məşhur
insan gələndə
hamı dönüb ona baxırsa, o cür də dərinin gözəlliyinə tamaşa edirlər. El arasında "Düşmən ayağa baxar" deyimi var, amma belə
dərini görəndə
düşmən ayağa
yox, başa baxır (gülür).
- Papaqçılıq istedad tələb edən, hər insanın bacara bilmədiyi sənət növüdür. Bu sahənin hansı sirləri var? Heç bu sənətə
maraq göstərən
gənclərimizə məsləhətlər
verirsinizmi?
- Belə deyək, Azərbaycanda saysız-hesabsız ürək
həkimi var, amma onların hamısı eyni dərəcədə savada
sahib deyil axı. Papaqçılıq
sənəti də belədir, bu sənətdə usta olmaq üçün Allahdan gələn istedad olmalıdır.
Yaxşı usta olmaq üçün bütün tikiş işlərini bilmək, dürüst olmaq lazımdır. Bir insan ki, mən
hər şeyi bilirəm deyir, deməli, yalan danışır, insan işlədikcə öyrənir.
Mən o vaxt yaxşı ustalara baxıb düşünürdüm
ki, görəsən,
nə vaxtsa mən də belə papaq tikə biləcəmmi? Bundan başqa, bu sənəti davam etdirmək üçün vətənpərvər
olmaq lazımdır. Boş-boş danışmaqla
vətən sevgisi olmur, milli dəyərləri,
mədəniyyəti təbliğ
etmək, qorumaq lazımdır.
Aytac ASLAN
525-ci qəzet.- 2020.- 27 avqust.- S.14.