Böyük Azərbaycan şairi
Ruhi Bağdadi
yaradıcılığına baxış
ŞÖHRƏT SƏLİMBƏYLİNİN
"RUHİ BAĞDADİ YARADICILIĞINDA İCTİMAİ
MOTİVLƏR" KİTABI HAQQINDA
XVI əsr Azərbaycan poeziyasının istedadlı nümayəndələrindən birisi Ruhi Bağdadidir. Onun əlimizə gəlib çatan şeirləri
("Divan"ı) zəngin yaradıcı istedadını,
Bağdad ədəbi mühitində yerini və sənət ənənəsində
bağlantılarını aydınlaşdırmaq
üçün lazımi qədər material verir.
Ümumiyyətlə, XVI əsr
Bağdad ədəbi-mədəni mərkəzlərdən
biri olmaqla, həm də mühit içərisində mühit
baxımından azərbaycanlı şairlərin yüksək
sənət nümunələri ilə yeni məzmun kəsb
edir. M.Füzuli, Əhdi Bağdadi, Şəmsi Bağdadi,
Hüsni Bağdadi, Rindi Bağdadi, Zöhdi Bağdadi, Muradi
Bağdadi və başqa sənətkarların
yaradıcılığı bunun nümunəsidir.
Azərbaycanın
müstəqilliyindən sonra milli-mənəvi mədəniyyətin
öyrənilməsinə olan həssaslıq XVI Bağdad ədəbi
mühitinə marağı da diqqət önünə gətirmişdir.
Ədəbiyyatşünas
Şöhrət Səlimbəylinin "Ruhi Bağdadinin
yaradıcılığında ictimai motivlər"
(Bakı: Avropa, 2020) monoqrafiyası bunun göstəricisidir.
Əvvəlcə onu qeyd edək ki, Ş.Səlimbəyli XVI əsr
Azərbaycan ədəbiyyatı Bağdad ədəbi
mühitinin tədqiqatçısıdır və uzun illərdir
ki, bu problemin araşdırılması sahəsində gərəkli
təhlilləri ilə elmi-nəzəri fikirin diqqətindədir.
Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixinə fikir verdikdə bir-birindən maraqlı ədəbi
mühitlər olmuşdur ki, onlar ədəbi-bədii
düşüncənin inkişafında əvəzsiz xidmətləri
ilə nəzər-diqqəti cəlb etmişdir. Məsələn,
Şirvanşahlar saray mühiti, Atabəylər saray
mühiti, Təbriz ədəbi mühiti, Ərdəbil ədəbi
mühiti, Qarabağ ədəbi mühiti və s. göstərmək
olar. Bağdad ədəbi mühiti də bura daxildir. Orada
yaşayan azərbaycanlı şairlərin fəaliyyəti
XV-XVI əsrlərin ümumi dinamikasını
aydınlaşdırmaq və ədəbi-mədəni
mühitin nələrlə səciyyələndiyini müəyyənləşdirmək
baxımından əvəzsizdi. Əhdi Bağdadinin
"Gülşəni-şüəra" (1563), Səhi bəyin
"Həşt Behişt" (1538), Qınalızadə Həsən
Çələbinin "Təzkirətüş şüəra"
(1585), Məhməd Riyazinin "Riyazüş-şüəra"
(1609) və s. təzkirələrin günümüzə
daşıyıb gətirdiyi bilgilər dövr, mühit və
ayrı-ayrı sənətkarlar haqqında daha təfərrüatlı
informasiyaya yiyələnmək üçün ən əsaslı
qaynaqdır. Ruhi Bağdadi haqqında verilən məlumatlar da
bu baxımdan mühüm əhəmiyyət
daşıyır.
Ədəbiyyatşünas
tədqiqatçı Şöhrət Səlimbəyli
"Ruhi Bağdadi yaradıcılığında ictimai motivlər"
məsələsini bir problem olaraq tədqiqata gətirir. Onu
da əlavə edək ki, Ruhi
Bağdadinin yaşayıb yaratdığı illər
(1544-1605) ictimai-siyasi proseslərin gərginliyi,
qarşıdurmalar, böyük müharibələr və s.
ilə səciyyələnir. Onların isə bir problem olaraq ədəbi-mədəni
mühitin verdiyi informasiyalar əsasında təhlilə gətirilməsi
xüsusi aktuallıq kəsb edir. Çünki tarixçilərin,
hökmdarların yanında olan və onların səfərlərini
izləyən mirzələrin yazdıqları tarix heç
şübhəsiz, bütün tərəfləri ilə
axıra qədər reallığı əks etdirmir. Bu,
özlüyündə bir istiqamətdə hökmdar səviyyəsində
yazdırılan tarix olduğu üçün müəyyən
münasibətlərin özünü göstərməsinə
də səbəb olur. Ancaq bədii mətnlərin verdiyi
informasiya dəqiqliyi, dürüstlüyü etibarilə ən
əsaslı olandı. Ş.Səlimbəyli də məhz
Ruhi Bağdadinin yaradıcılığından
çıxış etməklə, şairin əldə olan
külliyatını izləmiş, ayrı-ayrı misra, bənd
və bütövlükdə mətn səviyyəsində
dediklərini tipoloji aspektdə təhlilə gətirmişdir.
Onu da əlavə
edək ki, "XVI yüzillikdə Füzuli və Əhdidən
sonra Bağdadda Azərbaycan ədəbi mühitinin yetirdiyi,
türkcə əsərlərinin toplusu, əlyazmaları əldə
edilən üçüncü böyük sənətkar
Ruhi Bağdadidir" (s. 11).
Kitab
üçün maraqlı olan cəhətlərdən biri
ictimai motivlərin geniş aspektdə işlənməsi məsələsidir.
Azərbaycan ədəbi-nəzəri fikrində bu problemin bir
şairin yaradıcılığı əsasında monoqrafik
araşdırılması olmamışdır.
Ş.Səlimbəyli
bu baxımdan ədəbi-nəzəri fikirdə yeni bir ənənənin
başlanğıcını qoyur. Düzdür,
ayrı-ayrı dövrlər və şəxsiyyətlər ətrafında
araşdırmalarda ictimai motivlərin işlənməsi həmişə
nəzər diqqəti cəlb etmişdir. Ancaq bu problem
ümumi təhlillərin bir hissəsi olaraq həmişə
özünə yer almışdır.
Bağdadda
hərbçi ailəsində anadan olan şair "biz Hərirzadə
Əhmədin şagirdiyiz" deməklə özü
haqqında bilgi verir və bu misranın ehtiva etdiyi informasiya
dövrünün elmlərini dərindən mənimsədiyini
düşünməyə şərait yaradır.
Ustadını nurla dolu günəş kimi səciyyələndirən
ədib Şeyxi ilə bağlı da şeirlərində
maraqlı mülahizələr yürüdür.
Əsl
adı Osman olan R.Bağdadi atası kimi süpahi (atlı
qoşun) olmuş, Osmanlı ordusunda xidmət etmişdir.
"Olmazız cəng etməkdən xali süpahi qismiyiz,
yoğrulubdur qan ilə ruzi əzəldən
nanımız" deyən şair özü haqqında bu
kontekstdə maraqlı məlumatlarda görünür. Ərəb
və fars dillərini dərindən bilən sənətkar
Osmanlı yürüşlərində fəal iştirak
etmiş, siyasi mühitin bütün məram və məqsədinə
bələd olmuşdur.
Yüksək
istedadı, bacarıq və qabiliyyəti ilə xüsusi
hörmət və izzət qazanan sənətkar hərbini
başa vurduqdan sonra Şirvanın Çalı kəndi ona
bağışlanmışdır. Kənd camaatının
ağır vəziyyəti, dolanma çətinliyini görən
R.Bağdadi ona veriləcək qazancdan imtina etmişdir. Qitələrində
də bu barədə müəyyən məlumatlara rast gəlmək
olur. Məsələn, "nə qədər var isə
Şirvanda qəza bəxş etmiş, lütf edib hər kəsə
Paşayi səadət göstər" və yaxud da
Çali kəndinin adını "əcəb olmaz bizə
lütf etdi isə, ey Ruhi, Çalıyı Həzrəti-Paşayi
səadətmənzər" deməklə olanlara münasibətini bildirir.
Bunlara dövrün ümumi mənzərəsi anlamında həssaslıq
göstərən Ş.Səlimbəyli yazır ki, "eyni
hadisə ilə Osmanlı dönəmində Şeyxi (XV), böyük Füzuli
və Ruhi Bağdadi qarşılaşmışlar. Türk ədəbiyyatında
satiranın şeyxi kimi tanınan Şeyxinin "Xərnamə"si,
Füzulinin "Şikayətnamə"si və Ruhinin
"Çalı" qitələri arasındakı məzmun
yaxınlığını da görmək
mümkündür". Bunların meydana gəlməsi
heç şübhəsiz siyasi mühitdə baş verənlərlə,
yaradıcı şəxslərə olan soyuq münasibətlə
bağlı idi. R.Bağdadi də dövlət tərəfindən
ona kəsilmiş təqaüdü ala bilməmiş və
ayrı-ayrı şeirlərində baş verənlərə
etirazını bildirmək məcburiyyətində
qalmışdır.
Bağdad
valiləri Əli Paşa, Sinan Paşa, Süleyman Paşa
haqqında şeirlərində
söhbət açan və Nihavəndin fəthindən
danışan ədib, həm də baş verənlərə
fəal sənətkar mövqeyi ilə seçilir.
"Şeşi akca təqaüd" aldığını
söyləyən
("şeş akçə təqaüdlə ki, məhludir
alan") sənətkar bunun "du şeş"ə
qaldırılmasını ("zar olmuş ikən nərdi
taləbdə du şeş atsam") arzulayır.
Bağdadda
yaşayıb yaradan azərbaycanlı şairlərin zəngin
yaradıcı istedadı və mühitin zənginləşməsində
oynadığı funksional rol nəinki Bağdad səviyyəsində,
bütünlükdə Şərq poeziyası
baxımından möhtəşəm məzmun kəsb edir.
Bunların (təkcə şairlər nəzərdə
tutulmur) Bağdada gedib çıxmasının
özünün ciddi səbəbləri vardır. Xalq
bayatılarımızda, nağıl, rəvayət, nəğmə
örnəklərində baş verənlərlə
bağlı maraqlı məlumatlar vardır. Məsələn,
bayatılarımızdan birində vurğulanır ki, "Kərkükdəki
qardaşım, Gəncə deyib haraylar" ifadəsi
bütün aspektləri ilə həmin vəziyyəti ortaya
qoyur.
Ədəbiyyatşünas
Ş.Səlimbəyli də bütünlükdə baş verənlərdən
çıxış etməklə R.Bağdadi
yaradıcılığını müxtəlif qövsləri
ilə tədqiqat faktına çevirir. "Övliya
bürcü" kimi təqdim etdiyi ("övliya
bürcünə gəldim yenə, çün layiq odur")
Bağdadın bir mədəniyyət mərkəzi
olmasına diqqəti yönəldir.
Ruhi
Bağdadi yaradıcılığı özünə qədərki
və özündən sonrakı Bağdad ədəbi
mühitindəki bədii düşüncənin dinamik
axarını müəyyənləşdirmək
üçün də əsaslı mənbələrdən
sayılır. Çünki mühitin XV-XVI əsrlərdəki
möhtəşəmliyi tarixi ənənənin
aparıcılığına və mədəni çevrənin
sənət düşüncələrinə bağlanır.
Ona görə də tədqiqatçının şairin
yaradıcılığına müxtəlif aspektlərdən
yanaşması və M.Füzuli, Şeyxi və s. sənətkarlarla
müqayisəli təhlili mahiyyətin aydınlaşması məqsədindən
qaynaqlanır. Burada diqqəti cəlb edən məsələlərdən
birisi şairin Cəlali üsyanlarına münasibəti və
siyasi hakimiyyət səviyyəsində baş verənlərə
açıq mövqenin özünə yer almasıdır. Məlum-məşhur
müsəddəsində ("Həq sənə
qılmış müsəlman rəzmi-bəzmi aləmi")
baş verənləri diqqət önünə gətirərək
vurğulayır ki, "əzmi-cəzm et kim Cəlali
qıldı mülki paymal" söyləyir.
Ş.Səlimbəyli
bir məqama diqqət yetirərək yazır: "Siyasi
mübarizələrə, müharibələrə baxmayaraq,
İstanbul, Herat, Bağdad, Gəncə, Şamaxı, Təbriz
və Orta Asiyadakı digər mərkəzlərdə mədəni
əlaqələr davam etmişdir. Osmanlı torpaqlarında əsrə
damğasını vuran Füzuli, Əhdi, Ruhi, Əhməd
Paşa, Necati, Şeyxi, Baqi, Üsuli və Xəyali kimi ustad
şairlər yetişmişdir". Bütün bunları
diqqət önünə gətirən tədqiqatçı əlavə
edir ki, "İraq torpağında
və Bağdadda türkdilli ədəbiyyat da əsasən
XVI əsrdə formalaşır".
Şairin Sinan Paşaya (Bağdad valisi), Əli Paşaya (Bağdad valisi), Hasan Paşaya, Osman Paşaya (Dəməşq bəylərbəyisi) və başqalarına ünvanladığı müraciətlər ictimai-siyasi məzmunu ilə nəzər-diqqəti cəlb edir. "Zəmanədə iki kimsəyə fəxr edər əyyam", "Əskilmədə" qəsidələri, "Görmədim", "Bulmadıq" qəzəlləri, "Getdi, heyfa, qalmadı əhli kamalın rəğbəti" müxəmməsi, "Tərkibbənd" əsəri və s. R.Bağdadinin dövr, mühit səviyyəsində baş verənlərə münasibətinin ifadəsidir. Bütün bunların bir problem olaraq geniş müstəvidə təhlilə gətirilməsi çağdaş ədəbi-nəzəri fikrin qarşısında duran ciddi məsələlərdəndir. XV-XVI əsrlər Bağdad ədəbi mühitinin istedadlı tədqiqatçısı Ş.Səlimbəyli də bunların öhdəsindən ləyaqətlə gəlmiş və uğurlu bir tədqiqat əsəri ortaya qoya bilmişdir.
Mahmud ALLAHMANLI
Filologiya elmləri doktoru, professor
Yazıdakı materiallar Azərbaycan
Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi İnformasiya
Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Fondunun maliyyə dəstəyi ilə çap olunub
525-ci qəzet.- 2020.- 14 avqust.- S.10.