"Vətən sevgisi, tarixi reallıqlar
uşaqlara nağıllar vasitəsiylə öyrədilə
bilər"
" Bu
günlərdə yazıçı Nargis
İsmayılovanın "Sehirli fırça" adlı
yeni nağıllar kitabı işıq üzü
görüb.
Bu barədə müəllifin özü sosial şəbəkə
hesabında paylaşım etmişdi. Uşaq ədəbiyyatının
çox da gözə dəymədiyi, diqqətdən kənar
qaldığı, müəyyən sıxıntılar
yaşadığı bu məqamda belə bir rəngli, nəfis
tərtibatda nağıllar kitabının çapı ictimaiyyətin
marağına səbəb oldu.
Azərbaycanın
dilbər guşələrindən olan Naxçıvan Muxtar
Respublikasında doğulan, böyüyən və orda da fəaliyyətini
davam etdirən müəllif paylaşımında
bildirmişdi ki, dövlət dəstəyi ilə işıq
üzü görən bu kitabı hazırlamaqda məqsədi
doğma Naxçıvanın hər qarışını
uşaqlara asan yolla tanıtmaq və sevdirməkdir. İllüstrasiyaların müəllifi rəssam
Ülviyyə Həmzəyevadır. Dilçi
alim Rəşad Zülfüqarovun dəstəyi ilə
hazırlanan kitab "Əcəmi" nəşriyyatında
işıq üzü görüb.
Mövzuyla
bağlı müəlliflə əlaqə saxlayıb
kitabın yazılmasını şərtləndirən amillərdən
və çap prosesindən danışdıq:
***
- Nargis
xanım, yeni kitabınız münasibəti ilə sizi təbrik
edirik. Bu cür kitab çap etmək ideyası
necə yarandı?
- Diqqətiniz
üçün təşəkkür edirəm. Oğlum üçün nağıl seçimi
azalmışdı. Bir çox
nağıldakı elementlər məni qane etmirdi. İnandırıcılığı azca çox
olan nağıla ehtiyac olduğunu düşündüm.
Müəllifli nağıl necə olardı
görəsən, sualı daim beynimdə dolaşırdı.
Təbiətdə, cəmiyyətdə, tarixdə,
ədəbiyyatda sevdiyim məsələlərə
uşaqların gözü ilə baxdım. Belə ruh ovqatı ilə ağlıma gələn
maraqlı cümlələri və təsvirləri yazmağa
başladım.
-
Kitabdakı mətnlər nələri əhatə edir?
-
Vurğulayım ki, kitabdakı nağıllar: "Sehirli
fırça", "Ordubehişt laləsi", "Adil
şah və Kəngər ölkəsi", "Dahi
memar", "Sirli su", "Muncuqlu təpə",
"Xaraba Gilan" adlanır. Qeyd edim ki, bu
sadalanan mətnlərdə Azərbaycanın qədim
diyarı Naxçıvanla bağlı vacib tarixi yerlər, mənəvi
keyfiyyətlər və elementlər öz əksini tapıb.
Bu nağıllarda oxuduğum folklor mətnləri, modern,
postmodern bədii və elmi ədəbiyyat, böyüklərimdən
eşitdiyim məlumatlar,
uşaqlarımıza öyrətmək istədiyim dəyərlərimiz
mənim xəyal dünyamda sintez olunaraq ərsəyə gəlib.
-
Uşaqların milli ruhda inkişafı üçün bu
kitabın əhəmiyyətini necə
görürsünüz?
-
Uşaqlar üçün körpəlikdən beyinlərinə
həkk olunan mənzərələr, yaddaşlarında qalan
sözlər çox önəmlidir. Uşağa nələri
təbliğ etsən, o da əvəzində bunu qaytaracaq: necə
ki deyiblər: "Nə tökərsən aşına, o da
çıxar qaşığına". İnsan
oğlunun gələcək həyatının təməli
körpəlikdən qoyulur. Bu təməl
nə qədər möhkəm, nə qədər etibarlı
olarsa, övladlarımız psixoloji cəhətdən nə qədər
sağlam böyüdülsələr, onların gələcəyi
cəmiyyətimiz üçün o qədər bəhrəli
olar. Bu isə güclü tərbiyə ilə
mümkündür. Məncə, izlənilən
verilişlər qədər, məktəb qədər
mütaliə də vacib faktordur. Bu
kitabdakı nağıllar tamamilə uşaqların
psixologiyasına uyğun hazırlanıb. Onların
xəyal dünyalarına, milli-mənəvi, ailə, cəmiyyət,
etika və əxlaqi dəyərlərə xidmət etdiyi qənaətindəyəm.
Həmçinin, bu kitab vasitəsiylə Azərbaycanın
ayrılmaz parçası olan Naxçıvanda yaşayan dahi
mütəfəkkirlərin həyatı,
yaradıcılığı bir çox tarixi yer adları
nağıl yolu ilə uşaqlara öyrədilə,
tanıdıla bilər. Məsələn, götürək
"Xaraba Gilan"ı, yaxud "Dahi memar"
nağılındakı Əcəmi Naxçıvanini,
"Sehirli fırça"dakı Bəhruz Kəngərlinin
obrazını...
-
Ümumiyyətlə, bu məzmunda kitablardan
razısınızmı? Sizcə, bu sahədə
vəziyyət necədir?
-
Düşünürəm ki, çap olunan nağıllarda
tamamilə uşaqların daxili dünyası nəzərə
alınmalıdır. Kitabın adından rənginə
kimi, məzmundakı detallara belə ciddi nəzarət
olunmalıdır. Hətta folklordan gələn
mətnlər elm üçün ayrı, uşaqlar
üçün ayrı çap olunmalıdır.
Götürək ibtidai siniflər üçün sinifdənxaric
oxu vəsaiti kimi təqdim olunan "Azərbaycan
Nağılları" kitabındakı "Göy
muncuq" nağılını, bu mətni uşaqlar
üçün uyğun hesab etmirəm...
Filologiya
elmləri doktoru Elnarə Akimova Uşaq ədəbiyyatının
problemləri- "Ədəbiyyat qəzeti"nin
müzakirə saatında belə bir sual
ünvanlamışdı iştirakçılara:
Biz Cırtdanı bu günə proyeksiyalasaq, bir qəhrəman
kimi doğuluşu maraqlı olar uşaqlar üçün. Bəlkə
biz onu yeni versiyada təqdim edə bilmirik, budur problem?
Bəlkə də elə budur problem. Çünki doğrudan da,
artıq dövr dəyişib...
Həmçinin,
bu məqamda V.Q.Belinskinin uşaq yazıçısı barədə
dediyi sözləri xatırlamaq istəyirəm:
"...Uşaq yazıçısının yaranması
üçün çox, olduqca çox şərtlər
vardır: nəcib, sevən, riqqətli, sakit, körpəcə-sadədil
bir qəlb, yüksək məlumatlı bir ağıl,
aydın baxış, canlı təsəvvür, həm də
şairanə bir xəyal lazımdır... Uşaqlara
qarşı məhəbbət, uşaq yaşının tələb,
xüsusiyyət və təfərrüatının dərindən
bilmək də mühüm şərtlərdəndir".
Son zamanlar bu kontekstdə kitablar nəşr olunur. Ancaq
nağıl kitabı formatı daim diqqətdə
saxlanılmalıdır. Bu, məzmun qədər
önəmli faktordur. Naxçıvanda son
zamanlar uşaq ədəbiyyatına böyük dövlət
dəstəyi var. Bu aspektdən maraqlı əsərlər
işıq üzü görüb. Ümid
edirəm ki, gələcəkdə çap olunan uşaq ədəbiyyatı
nümunələri bütün sadalanan keyfiyyətləri
özündə ehtiva edər.
-
Uşaqlarımızın milli vətənpərvərlik
ruhunun, milli mənlik şüurunun inkişafında
nağılların rolunu necə dəyərləndirirsiz?
- Mənəviyyata
xidmət edən bir çox vasitədən biri kimi
nağıllar uşaqların həm vizual, həm də normal
yaddaşına təsir edə bilir, əzbər
bacarığını formalaşdırır. Bu
baxımdan uşaqların beynini və ruhunu incə ilmələr
ataraq toxumaq mümkündür.
"Ağac yaşkən əyilər" - deyib
atalarımız. Bu baxımdan nağıllar vasitəsiylə
vətənə, millətə sevgi, tarixi reallıqlar, vacib
tarixi günlər, abidələr, mütəfəkkirlər
və sərhədlərimiz uşaqlara öyrədilə bilər.
Nağıllarımızın mövzu rəngarəngliyi
imkan verir ki, hər körpənin zövqünə uyğun
nağıl seçək. Azərbaycan
nağıllarını internet saytlarından istifadə etməklə
səsli şəkildə uşaqlarımıza dinlədə
bilərik. Mənəvi sərvətlərimizdən biri
olan Azərbaycan xalq nağılları körpə
balalarımızı milli dəyərlərimizlə tanış etmək baxımından əhəmiyyətlidir.
Uşaqlar bizim gələcəyimizdir, gələcəyimizi
sağlam və güclü etməksə öz əlimizdədir.
- Sizcə,
internet zamanında, telefon əsrində bu nağıl
kitabları uşaqlara təsir edə bilərmi?
- Mən
uşaqkən nağıllarla böyümüşəm. Xəyal dünyamın zənginləşməsində
nağılların rolu böyükdür. Azərbaycan nağılları ilə yanaşı,
dünya xalqlarının nağıllarını oxuyurdum.
"Cırtdan", "Düyməcik", "Məlikməmmədin
nağılı", "Sinober ləqəbli balaca Saxes"
və başqaları uşaq dünyamda iz salan
nağıllardır. O dövrdən beynimdə müqayisəli
bir təhlil yer edirdi. "Təpəgöz"dəki
pəri ilə "Sinober ləqəbli balaca Saxes"dəki
pəri obrazlarının oxşarlığı məni hələ
o vaxtdan maraqlandırır və
düşündürürdü.
Nağıllar uşağın həm zehni
inkişafında, həm də xəyal dünyasını rəngarəngləşdirməkdə
müstəsna rola malikdir. Fikrimcə, artıq
zamanın tələbinə uyğun nağıllar
yazmalıyıq. Və xalq
nağıllarının səmimi dəyərini, mənəvi
gücünü uşaqlara aşılamalıyıq.
Uşaq gördüyünü götürür. Valideyn də
uşağa nağıl oxumaqda maraqlı olmalıdır.
Çox valideyn kitab almağı vacib amil hesab
etmir. Bu isə uşaqların
dünyasını solğun, yaxud rəngsiz, söz
ehtiyatını natamam edir.
- "Sehirli fırça" kitabınızın aqibəti
necə olacaq?
Orda məktəblərə, kitabxanalara verməyi
düşünürsünüzmü?
- Hörmətli
Məti Osmanoğlu bir müsahibəsində qeyd edir:
"Müasir uşaq ədəbiyyatı, heç
şübhəsiz ki, yaranır, kitablar, jurnallar nəşr
olunur. Lakin ən böyük problem bunu ədəbiyyatın
öz ünvanına - uşaqlara çatdırılması
ilə bağlıdır. Vəziyyətin
mürəkkəbliyi bundadır ki, bir tərəfdən
klassikaya çevriləcək və ya çevrilmiş
müasir uşaq ədəbiyyatı nümunəsi tapmaq
mümkün deyil. Bir yandan da yaranan,
mövcud olan ədəbiyyat nümunələrinin ictimaiyyətə
təqdim edilməsi, başqa sözlə desək, uşaqlara
çatdırılması bərbad haldadır". Bu fikirlərlə razıyam. Ancaq
əsas yaranan nümunənin uşaqlara
çatdırılması məsələsidir. Bu isə bir qədər zəifdir. Bunun üçün yazarlara dəstək vacibdir.
Açığı, bu kontekstdə dəstəyə
ehtiyacım var...
- Gələcəkdə
də bu yöndə kitabların çapına davam edəcəksinizmi?
- Əslində, bu, mənim vurğulanan istiqamətdəki
ilk addımımdır. Bu, kitabın cəmiyyətdə necə
qarşılanacağına bağlıdır.
Şahanə
MÜŞFİQ
525-ci qəzet.-29
avqust.- S.19.