Nazim Əhmədlinin
yuxulu və nağıllı şeirləri
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Gənc Ədiblər Məktəbində
şair Nazim Əhmədli ilə görüş
keçirilirdi.
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin katibi, Gənc Ədiblər Məktəbinin
rəhbəri və tədbirin aparıcısı Rəşad
Məcid dedi ki, mənim ilk tanıdığım canlı
şair Nazim Əhmədli olub. Başladı Nazimlə necə
tanış olmağından danışmağa və
danışdıqca da şeirlərini əzbər söyləyir
və qeyd edirdi ki, Nazimin şeirləri aydın, səlis,
oxunaqlı heca şeiri idi və 80-ci illəri tam ifadə
etdiyindən mənə çox maraqlı gəlirdi.
Mən
dövri mətbuatda çap olunan bütün ədəbi
yazıları; istər şeir olsun, istər hekayə, fərq
eləməz, hamısını oxuyuram. Oxuduqca da imzalar mənim
gözümdə yaşa dolur, bütövləşir,
inkişaf edir. Eləsi də var inkişaf etmir, eləcə
on il bundan qabaq necə
yazırdısa, eləcə də astaca, stabil yerişlə
yoluna davam edir. Nə ritm dəyişir, nə mövzu, nə
də intonasiya...
Amma Nazim
Əhmədli daim dəyişən, yeniləşən, yeni
obrazlar yaradan şairdir. Rəşad Məcid danışanda
ki, 80-ci illərin ortalarında avtobusun arxa
oturacağında gördüm
ki, bir qarayanız oğlan şeir oxuyur, hamı da qulaq
asır və tanış olanda ki, bu, şair Nazim Əhmədlidir,
çox sevindim. İndi mən də Rəşad müəllimin
həmin sözündən çıxış edərək
deyirəm ki, 80-ci illərdə həmin təpəl avtobus mənə
şirin bir nağıl, həm də şirin yuxu kimi gəlir.
Nağıllarda və yuxularda olduğu kimi, gah avtobusu
görür, ancaq səsini eşitmirəm, ya da səsini eşidir
özünü görə bilmirəm. Bu, ancaq ya yuxu, ya da
nağıl ola bilər. Çünki uzaqları, xüsusən
qoyub gəldiyimiz qərinələri ancaq ya yuxu, ya da
nağıl xatırlada bilir. Ona görə ki, Nazimin şeirlərinin
əsasını mistik bir yuxu, ya da sirli bir nağıl təşkil
edir.
Son
günlər Natəvan klubunda onun Nazim Əhmədlinin
"Qanun" nəşriyyatında çap olunan
"Unutduğum göy üzü" adlı şeirlər kitabının təqdimatı
zamanı şairlə mübahisəmiz də elə yuxu
üstündə oldu. Şair bir şeirində
"gözüm yatmadı" ifadəsini işlətmişdi, mən də razılaşmadım
və bundan sonra klubda ədəbi mübahisələr
başladı. Sağ olsun ki, Nazim Əhmədli bir şair
kimi ədəbi mühiti canlandıra bildi.
Mənə
elə gəlir ki, ədəbiyyat üçün belə
diskussiyalar daha vacibdir. Yoxsa eynicinsli çıxışlar
çox yorucu olur, Həm adamı təntidir, həm də ədəbiyyata
heç nə vermir. İndi gələk şairin həm
mübahisəmizə səbəb olan, həm də ədəbiyyatımızda
mühüm rol oynayan yuxu və
nağıllardan doğulan şeirlərinə...
Türk təfəkkürü
üçün, xüsusən dastanlarımız və
nağıllarımız üçün yuxu böyük
önəm daşıyır. Qazan xanın yuxusu da elə-belə yuxu deyildi, dərin və sirli idi.
Demək, bizim qanımızda olan o yuxu yeni bir biçimdə
Nazimin şeirlərində üzə çıxır.
varımızdı,
yoxumuzdu,
acımızdı,
ağrımızdı;
dünya
bizim yuxumuzdu,
yuxumuzdan
çıxıb gedək.
Bəlkə
elə doğurdan da, dünya bizim ən şirin yuxumuzdu. Yuxu
içində gəzirik, yuxuda sevirik, yuxuda
ayrılırıq, işə gedib gəlirik. Və günlərin
bir gün öləndə yuxudan ayılırıq.
Nazim
Əhmədlinin şeirləri yaşam tərzindən, həyatdan,
özünün təbiətindən, təfəkküründən
doğan şeirlərdir.
Nazim
fikirləri qafiyəyə, hecaya elə oturdub ki, bir dənə
də fikir çıqqırını çıxara bilmir.
Çünki o, şeirin ustasıdır.
payız
nədən at oynadır,
baharın
solduğu yerdə;
Maraqlıdır,
baharın öldüyü yerdə at oynatmağa nə var?
Oğul deyirəm bahar gələndə at oynadasan. Əlbəttə,
bu, bir şair həqiqətidir. İlk bahardan sonra son bahar
(payız) gəlir. Təbiətdəki çevrilmələr
təkamül prosesidir.
anam
çəkilmir, yuxumdan,
saçını
yolduğu yerdə;
Yenə
yuxu, yeni Nazimin şair romantikası. Niyə şairin anası
saçını yolduğu yerdə yuxusuna girir? Yaddan
çıxarmayın, burada həm də "yerdə"
sözü var. Bu hadisə nə vaxt olub - Laçın
işğal olunandamı, müharibə başlayandamı,
bığ yerləri tərləmiş cavanlar müharibəyə
gedəndəmi? Yer və zaman anlayışı şeirin
başlıca motividir.
gözüm
yoxa dirənir,
nə
var, yoxdan o yana.
"Yox"
əslində, "var" olan yerdir. Hər şey:
bütün həqiqətlər "yox"dan
başlayır. Əslində, mövcud olmayanlar "yoxa" qədər
olanlardır. Yaradının nişanı
nişansızlıqdır.
Əslində, "var" olan yoxdur, "yox" olan
var bu dünyada.
Şairin
"yox"dan gözləntisi daha ciddidir. Təsadüflər
daha böyük həqiqətlər yaradır, nəinki zərurətlər.
yenə,
kimsə gələcək,
bu
dünyanın yoxundan.
Şairin
həqiqəti həmişə yuxuların içindən
çıxır. Yuxu sirli xudadır. Həqiqət də yuxunun içindədir. Eqo yuxuda
ölür. Göz qapanır. Beynin həyatı
başlayır əslində. İşıqdan daha çox
qaranlıq var. Allahın həqiqəti yuxunun və
qaranlığın içindədir.
asdılar
ürəyimi,
bir həsrətin
oxundan;
yuxuda at
çapırdım,
ayaqları
qarğıdan.
Şairin
qapısı döyülür, yenə gecənin müəmması, kim olar, görən?
Axı mən çoxdan yatmışam. Bəli, Nazim Əhmədli
yuxu ilə reallığın arasında yatır, oyanır və
min illər öncələrdə doğulur, bu dünyanı
tərk edir və yenidən doğulur. Şair ruhunun real və
mistik dünyaları arasındakı ürəyinin döyüntüləri
aydınca hiss olunur.
kimdi,
qapımı döyən,
axı,
bu gecə vaxtı;
mən nə
vaxtdan yatmışam,
təkcə
ruhum oyaqdı.
Nazimin
örnək olası bir şair xasiyyəti var; sözlərin
ən gözəlini seçib yazır. Özü də
sözü təzə qafiyəyə, tam yeni deyim tərzi ilə
ustalıqla tabe etdirə bilir.
ömür
gödək, dünya qarı,
yarpaq
könlümün qubarı;
ölmələri
sarı-sarı,
gəlmələri
yaşıl-yaşıl.
Şeirdə
"ölmələri" və "gəlmələri"
sözləri çox xoşuma
gəldi. Kim deyir ki, qafiyə ancaq misranın sonunda olur, Nazim
subut edir ki, qafiyə misranın əvvəlində də
gözəl ola bilir.
Aşağıdakı
şeir şairin doğulmamışdan, yəni
yatmamışdan qabaq yazdığı şeirdir. Yenə
nağıldan, folklardan bəhrələnmə, özü də
gözəl bir yanaşma tərzi.
biri
vardı, biri yoxdu,
bu
nağılı kim oxudu;
deyirlər,
dünya yuxudu,
hələ
ki oyağıq, gedək.
Oyaq olanda
insan hara gedir? Nazimin fəlsəfəsinə görə, əlbəttə
ki, yatmağa. Yenə doğulmağa. Yəni deyirlər ki,
dünya yuxudur, biz də bu yuxuya gedirik. Bu, inkişaf
dialektikasıdır. Nazimin ustalığı budur ki, sərbəst
şeirin materialını ustalıqla hecaya "yığa" bilir.
yapışım,
bir ağ buluddan,
qoy
aparsın, külək məni;
yuxumda
sevib oxşayır,
bir
ağılsız mələk məni.
"Biri
vardı, biri yoxdu", "yapışıb bir buluddan",
"ölmələri sarı- sarı", "gəlmələri
yaşı-yaşıl" misralar nağıl
detalıdır. "Yuxuda məni oxşaya mələk"
görəsən, niyə ağılsız olmalıdır.
Bu da şairin ironik, fərqli düşüncə
oynatmasıdır. Yumor gözəl alınıb.
"Ağılsız" sözündə sevgi
böyükdür. Bəzən adam sevdiyinə deyir; "Ay dəli".
Bu, gözəl ifadədir. "Ağılsız"
sözünün əkiz tayıdır, yəni sinonimi.
axı,
bizi kim danışıb,
bir
yalançı nağılıq, biz;
yalan-yalan
yuxulardan,
bu
dünyaya doğulduq, biz.
Bu
şeirin zamanı, saatı isə başqadır artıq. Doğrudan
da, bizi kimsə dünyaya danışıb. Lap elə belə
deyək; kimsə bizi özündən dünya
üçün uydurub. Həqiqətin kökü yalandır
- yüz faiz belədir. Şair sözü yalandır, bunu
bilirsiniz. Amma gözəl yalandır, yalanların həqiqətə
çevrilməsi daha gerçəkdir, nəinki həqiqətin
özü. Mən deyirəm poetikadan şəhər
salınır. Bakıdakı
alov qüllələri, inanın mənə, bəlkə
bizim nağıllardan yaranıb. Şair deyəndə ki,
"qarışıq bir yuxudan yer kürəsinə
yıxıldım" bu, Azərbaycan düşüncəsinin
və nağılının fəlsəfəsidir.
Avropa nədən yarandı, nədən inkişaf etdi?
Əlbəttə, öz nağıllarından, fəlsəfəsindən. Mən
buna bir daha əmin oldum, o zaman ki, Nazim Əhmədli dünən
mənimlə çay içə-içə yeni şeirlərini
oxuyurdu, bu gün isə Norveçdə bir göl kənarında
boz kepkasını əyri qoyub bir şəklini paylaşmışdı.
Uğur olsun!
Qəşəm
NƏCƏFZADƏ
Əməkdar mədəniyyət
işçisi
525-ci qəzet.- 2020.- 21 avqust.- S.13.