Yalquzaq olmalısan - I məqalə
Gecə
yolçuluğu
Dağlar
həmişə cəlb edib, özünə çəkib:
arandakıları da, dağlıları da. Oralarda yaşamaq hər oğulun işi
deyil. Üç ay yayı dincəlib arana, şəhərə
qayıdanlar bilməz nədir oranın qarı,
çovğunu, yağışı, dolusu. Doqquz ay zimistan qəhrin
çəkənlər bilər nədir dağlar, nədir o
çətin yerlərdə yaşamaq...
Dağlarda
yol getmək çətindir: göz məsafəsi ilə gedəcəyin
məkana düz xətt üzrə baxsan, çox yaxın, əlçatan
kimi görünür. Ancaq həmin yer qalır sağ, ya da
solda. Üzünü tutub başqa səmtə gedirsən.
Dolaylan ki, dolaylanasan. Artıq səmti itirdiyini güman edirsən.
Bir müddət sonra isə budur, qarşındadır o yer.
Çal-çəpərləri, ağaclar arasından
ağaran, dikdirlərdə tikilən evləri ilə.
Bağ-bağatı, bostan sahələri, örüşlərdə
otlayan mal-qarası, otlayıb
doymuş, çəmənlikdə dırcıqlayan,
oynaşan quzuları, qoyunları ilə. Dağlar belədir.
Əzəmətli, möhtəşəm, yenilməz.
Keçinəcəyi, yaşantısı çətindir
dağların. Onlar qədər güclü olmalısan ki,
oralarda baş çıxara biləsən. Xüsusən
şəhərdə böyümüş, aranda gün
keçirmiş biri olsan, daha çətin. Ruhunu Allaha
tapşırıb gəlməlisən dağlara. Buraların
işinə gəlməli, həm də özünü
unutmamalısan. Öz qaydalarını qoya bilməzsən.
Onların qaydaları ilə yaşamalısan. Ya da yalquzaq kimi
öz qanunlarınla yaşamaq istəsən, elə yalquzaq da
olmalısan...
Laçın
da dağlıq bölgəmizdir. Elə bir bölgə ki,
ucqar kəndlərini, lap yüksəkliklərdə bərqərar
olan, yol-rizdən kənar obalarını elə orada
yaşayanlardan başqa kimsə görməzdi, bilməzdi.
Şəhərin yerləşdiyi ərazi Ağdam, Xankəndi
və Şuşadan gəlib Zəngilana, Qubadlıya gedən
yolun üstündə idi. Axar-baxarı yaxşı olsa da,
gözəlliyi ucqarlara çatmazdı. O ucqar yerlərin ən
gözəl obalarından biri Müsəlmanlar eli idi.
Laçında
ilk iş yerim Müsəlmanlar obasının Qışlaq kəndi
oldu. Səkkizillik və şagird kontingenti Qışlaq,
Xumarta, Əyərək kəndlərinin uşaqlarını əhatə
edən məktəb idi. İlk vaxtlar tarix dərslərini tədris
etməyə başladım. Ümumiyyətlə, oralarda
öz ixtisasım üzrə dərs demək mümkün
olmadı, çünki müəllim
çatışmırdı. Təyinatla gələnlər
iki il işləyib qayıdır, dağ kəndlərinə
gəlib dərs deməyə çox adam ürək eləmirdi.
Qışlaqda yalnız bir sinifdə Azərbaycan dili və ədəbiyyat
dərsini verdilər. Öz kəndimizdə isə
bütün məktəbin coğrafiya, biologiya, 7-8-ci siniflərində
kimya (yuxarı siniflərdə məsələləri həll
etməkdə çətinlik çəkdiyim üçün
tədris etməkdən boyun qaçırdım), fizika fənlərini
tədris edirdim. Orta məktəbi çox yaxşı
oxumuşdum. Yaddaşım güclü idi. Sinifdə tədris
prosesində müəllimlərimin
mənə dərsdə dediyi əlavə izahlar, gətirdiyi
faktlar düşürdü yadıma. Həm də əlifbanı
öyrənəndən mütaliəyə
başlamışdım, "kitab qurdu" idim. Qəzet və
jurnallara abunə yazılırdım. Xüsusən "Ədəbiyyat qəzeti"nə,
"Elm və həyat", "Azərbaycan", "Gənclik"
jurnallarına 1992-ci ildə
Bakıya gələnə qədər hər il abunə
yazılırdım. İntellekt cəhətdən
tanıdığım yaşıdlarımdan üstün biri
idim. Mənim üçün dərs demək ən
böyük mənəvi zövq və məmnunluq idi.
"Baş müəllim" adını təhsil
şöbəsinin işçiləri onuncu sinifdə biologiya dərsimi
dinləyəndən sonra vermişdilər. Şöbədə
diploma baxanda biliblər ki, mən biologiya yox, dil-ədəbiyyat
müəllimi imişəm.
İlk
işə başladığım Qışlaq kəndi
öz kəndimizdən hardasa 45-50 km uzaqda idi. Yazda və
payızda hər şənbə-bazar, qışda, qar-çovğunda isə
iki-üç həftədən bir öz kəndimizə gəlirdik.
O yolları maşınla ancaq palçıq olmayanda getmək
olurdu. Onu da ürəyin üzülə-üzülə. Sərt
qayaların döşündə açılmış
yalnız bir maşının zorla keçəcəyi endə
yolu getmək, ordan dərin dərələrin dibində
başı güclə qaralan ağacları görmək o qədər
həyəcan və qorxu yaradırdı ki. Vərdiş etməyən
bir adam üçün bu yola səfərə çıxmaq
ölümü gözünün altına almaq demək idi.
Qalan vaxtları həmin yolları ancaq atla getmək
mümkün olurdu. Atla yola çıxanda rahat nəfəs
alırdım. Ona güvənirdim. Həm o
sıldırımlara düşmək qorxusundan, həm də
maşının ürəyimi bulandıran iyindən
canım qurtarırdı. Dərslər saat doqquzda
başlanırdı. Bazar günü axşam saat 5-7-də,
bazar ertəsinə qalsaydıq, səhər saat 4-də yola
çıxırdıq ki, dərsə çataq.
Qarşıda beş-altı saatlıq əzab-əziyyətli
yolumuz var. Evdən bir az uzaqlaşıb meşəyə girən
kimi üz-gözümü yaylıqla sarıyıb yəhərin
qaşına yatardım, başımı aşağı
salırdım ki, qaranlıq meşədə sifətimi
ağacların budaqları yaralamasın. At o uzaqlıqda yolun
hər cığırını qaranlıqda seçməyi
bacarırdı. Bilirdi, hara gedəsiyik. Çətini sarı
yoxuşu qalxıb Cənbərəxaça-Xaç gədiyə
çatmaq idi. Orda yolumuz yarı olurdu. Həm də orada insan,
yaşam, bəşər vardı - Əvəz kişi və
oğlanlarının evi. Ancaq onlar. Həmin yerdə sanki kənd-kəsəksiz,
vəhşi, insan ayağı dəyməyən meşələrdən
keçən yolumun qorxusu azalırdı bir az. Sonra dolaylama
enişlər, xırda yoxuşlar başlayırdı. Yol
uzunu qulaqların gözlərini əvəz edir. Diqqət kəsilirsən, at hardan
keçir. Sol tərədən sənə, dizlərinə
budaqlar dəyir. Bura Avazın fermasının altındakı
fındıq ağaclarının yanından keçən
yerdir. Bura novun yanıdır. Su şırıltısı gəlir
axı. Burda hiss edirsən ki, at çox uzun bir yoxuşu qalxır. Demək, sarı
yoxuşu çıxırsan. Bundan sonra yenə Xumartayacan gah
sıx meşəliyin içi, gah da talalardan keçirsən.
Gecəyə
düşəndə Xumartanın aşağısından
dolaylanıb keçirdik. Çünki kəndin içindən
keçsəydik, gərək atdan düşəydik. Qayda belə
idi. Kəndin içindən atla keçmək olmazdı. Gecə
isə itlər daha çox qorxulu olur. Həməyir köpəklər
atlını atdan salırdı. Xumartanı keçib yala
çıxanda tüstü iyini hiss edirdim. İt
hürüşməsi səsi gəlirdi. Üzümü
açırdım. Bilirdim ki, artıq ağac
budaqlarının üz-gözümü yaralamaq təhlükəsi
sovuşub. Xumartanın yalından Qışlağacan yol azca
enişlə dolaylanırdı və meşə çox seyrəklik
idi. Dərs başlanmasına yaxın kənddən - məktəbdən
baxanda bu yaldan qurşağacan yağmış qarı
yara-yara məktəbə tələsən xumartalı
uşaqları görmək nağıl kimi idi. Həm də əzablı
təəssürat. Bir gün də dərsdən
qalmazdılar. Bax, həmin yaldayıq. Bir az aşağıda,
döşlərə səpələnmiş 35-40 evlik
Qışlaq kəndi, həyətlərdə yanan
sarımtıl işıqları qaranlıqdan yorulmuş
gözlərim qarşısında dosdoğma məkanım
kimi açılırdı. Orada iki gözdən ibarət,
köhnə, tavanından torpaq
tökülən, külək əsəndə aynabəndinin
şüşələrinin yan-yörəsindən fit verən
evdə kirayə qalırdıq. Çətin yol geridə
qaldı. 5-10 dəqiqəyə evdəyik. Qışda uzun və
yorucu yoldan sonra bumbuz evə daxil olmağın özündə
bir istilik var. Sanki ruhun səndən əvvəl buralara bir hərarət,
ilıq mehr gətirib. Odun sobası yanan kimi balaca otaq isinir. Məktəbdə
maraqla sənə dikilmiş gözlər yeni məlumatlar,
bilik, bol-bol maraqlı xatirələrlə
dolu, o uşaqlar üçün tamam başqa dünyalardan bəhs
edirsənmiş kimi söhbətlər gözləyir.
Qışlaqda və ətraf kəndlərdə televizor yoxdur
axı. Ötürücü qüllə yoxdur. Yalnız
Turşsuya yaxın Köhnəkənddə televizora baxmaq
mümkündür. İşıqlar tez-tez sönür, bəzən
həftələrlə yanmır. O uşaqlar
üçün sən həm televizoru - dünyanın hər
yerindən məlumat verməyi, həm də
işığı əvəz etməlisən - elmin
işığını.
Həcər
2020.-525-ci qəzet.- 17
dekabr.- S.7.