Sosializm realizmi çərçivəsinə sığmayan rəssam.
"AİLƏ"
ƏSƏRİ, AYAQYALIN VƏ ÇILPAQ OLSA BELƏ,
İNSANA, ZAMANA VƏ MƏKANA SIXIŞIB QALMAMAĞI, YALNIZ
İRƏLİ ADDIMLAMAĞI TÖVSİYƏ EDİR
"Bir
rəsmin dedikləri" rubrikasının budəfəki
qonağı sənətşünas, Azərbaycan Dövlət
Rəsm Qalereyasının Elmi araşdırma və innovasiya
şöbəsində elmi işçisi Həmidə
Süleymanovadır. Həmidə xanımla Xalq rəssamı, Respublika Dövlət Mükafatı
laureatı Rasim Babayevin "Ailə" əsəri haqqında danışmışıq.
- Xalq rəssamı Rasim Babayev və
bu əsərin onun yaradıcılığındakı
rolu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Rasim Babayev elə şəxsiyyətlərdəndir
ki, onun haqqında saatlarla söhbət etmək olar. Onun təbiətən xeyirxahlığı, daxilən
üsyankarlığı ilə
seçilən insan olmasını öz sənət dostlarının
onun haqqında dediyi saysız-hesabsız fikirlərdə görmək
olar. Sözsüz, Rasim Babayevin
qrafika, rəngkarlıq
işlərinə tamaşa
edəndə rəssamın
necə müdrik, ətrafında baş verən və onu narahat edən
və təbii ki, düşündürən
hadisələrə yaradıcı
insan kimi proqressiv reaksiya göstərdiyini görə
bilirik.
Rasim Babayev Abşerondan idi. Ondan soruşanda
ki, haralısan, qumu ovucuna götürüb
tökərdi qumun üstünə və deyirdi, bax mən
buralıyam. O, öz
torpağına bağlı
insan idi, baxmayaraq rəssama sağlığında Fransaya
köçmək, orda
yaşamaq təklif edilmişdi, lakin o, bunu qəbul etməmişdi.
Rəssamın əsərlərini təhlil
edərkən onun ilhamlandığı Azərbaycan
xalça sənətinin,
folklorumuzun, nağıllarımızın,
Şəki Xan Sarayının divar bəzəklərinin izlərini,
milli-mənəvi dəyərlərin
milli etnoqrafik xüsusiyyətlərini görə
bilərik. Rasim Babayevin əsərləri
bütövlükdə müasir
Azərbaycan təsviri
sənəti üçün
unikal dəyərə
malikdir.
Rasim Babayev yaradıcılığında
"Ailə" əsərinin
rolu haqqında danışarkən deyə
bilərik ki, bu əsərdə rəssam öz prototipini də təsvir edərək bəşəri,
bir o qədər aktual və klassik tablo yaradıb. Əsərlərinə tez-tez
öz obrazını
"təsadüfən" daxil etməsi ilə bəlkə də, rəssam özü məhz bu tablolar
vasitəsilə cəmiyyətə
demək istədiyi gərçəkliyi birbaşa
çatdırıdı. Lakin
bütün bu silsilədən olan əsərlərində bütöv
ideya dayanırdı - əqidə
və inama arxalanaraq yaradılmış,
çılpaqlığı və səmimiyyəti ilə seçilən sadə, fəlsəfi təsir gücünə malik, tamaşçını düşündürən
mövzular...
- Əsərin yaranma
tarixçəsi haqqında
nə bilirik?
- Rəssamın bu əsəri yaradıcılığının
erkən dövrlərinə
təsadüf edir,
1971-ci ilə aiddir və Azərbaycan Dövlət Rəsm Qalereyasının kolleksiyasına
daxildir. Rəssam sadə, lakin
bir o qədər düşündürücü məişət həyatını
təsvir edib. Kompozisiyanın mərkəzində ata, ana və
uşaqların obrazları
təsvir olunub. Rəssam kompozisiyanın mərkəzində
dayanan qəhrəmanlarını
ayaqyalın, nimdaş
paltarda və yarıçılpaq təsvir
edib. Bu, təsvir sənətində
sosialist realizm ənənələrinin hakim olduğu
dövr üçün
qəbuledilməz idi.
Necə ola bilərdi ki, Sovet insanı ayaqyalın olsun? Məhz buna görə bu əsər Moskvada sərgiləndiyi zaman o dövrün SSRİ Mədəniyyət
naziri Yekaterina Furtseva tərəfindən
qəti surətdə
rədd edilmiş, sərgi salonundan çıxarılmışdı. Sosialist realizmi ənənələri
belə ayaqyalın və yarıçılpaq
obrazların, sadə və akademik formal prinsiplərdən tamamilə
uzaq, yalnız fərdi ideyalarla həssas duyğuları özündə birləşdirən
rəsmlərin yaradılmasına
zidd idi.
- Deməli, Sovet dövründə əsər
birmənalı qarşılanmayıb.
- Rasim Babayev həyatı boyu sosialist realizmi ənənələrinin diktələrinə
boyun əyməkdən
imtina etmiş və bununla mübarizə aparmışdı. Bunu onun
sənətə yanaşması
ilə əlaqələndirmək
olar. O, sözün
əsl mənasında
həqiqi sənətkar
idi. Onun üçün sənətdə quru təsvirçilik, pafos yolverilməz idi.
Sovet dövründə
sənətdə çox
ciddi nəzarət var idi. Rəssamlar sadəcə
ideoloji və bəzi qanunlar çərçivəsində yaradıcılıqla məşğul
olurdular. Ancaq bu çərçivələrdə "yaradıcılıq" haqqında
danışmaq mümkün
idimi? Bu bir az düşündürcü
sualdır. Axı həqiqi sənət
çərçivələr olan mühitdə formalaşa bilməz.
Surikov adına Moskva
Dövlət Rəssamlıq
İnstitutunda oxuyarkən
məzun olduğu vaxt partiya funksionerləri
Rasim Babayevin "Balıqçılar" əsərini
bəyənmirlər və
ona diplom verməkdən imtina edirlər. Rəssam sonralar müsahibəsində
deyirdi ki, Salyanda gördüyüm balıqçılıq səhnələrini
təsvir etmişdim.
Əsərə baxdılar və
insanların Sovet adamına yox, amerikalılara bənzədikləri
üçün qəbul
edə bilməyəcəklərini
söylədilər. Onlara cəmi
bir neçə Amerika filminə baxdığımı, heç
vaxt Amerikada olmadığımı söylədim.
Ertəsi gün
diplomumu almalıydım,
amma diplomu verməkdən imtina etdilər.
Daha sonra o, öz
doğma yurduna gələrək emalatxanasında
çalışır, o dövrün
nonkonformsit rəssamları
Cavad Mircavadov, Qorxmaq Əfəndiyev, Kamal Əhməd, Fazil Nəcəfov kimi sənət dostları ilə Abşeronu, Bakı kəndlərini, Qobustanı
gəzərək həqiqi
sənət axtarışlarına
başlayır.
O dövr rəssamlar üçün çətin
dövr idi, ancaq bəlkə də, bu çətinlik
onların öz potensialını kəşf
etmək üçün
bir imkan idi.
- Əsərin rəng koloriti haqqında nə deyə bilərsiniz?
- Rəssamın
"Ailə" əsərinin
kompozisiyasında rəng
koloritini onun yaradıcılığının son dövrləri ilə müqayisə edəndə daha sakit tonlara, mavi, ağ, qəhvəyi rənglərə
üstünlük verdiyini
görə bilərik.
Əsərin arxa fonunda təsvir edilən göy rəngə diqqətlə baxdıqda zamanın sürətlə
bir-birini əvəz etdiyi burulğanı xatırladır. Əlbəttə,
rəssamın yaradıcılıq
axtarışlarına başladığı
zamanda artıq rəng palitrası da dəyişmişdi, daha al-əlvan, xalça sənətinin teksturasını xatırladan
səthlər, rəng
həlli hakim idi.
- Bu əsər
bizə nə deyir?
- Bəzən insanın ümidsizliyinin dərinliklərində də
hansısa bir gözəllik gizlənir
- həyatın mənasını
daha dərindən dərk etməyə stimul verən bir gözəllik. Bunu insanın mənəvi yüksəlişi də adlandırmaq olar. Onu sadəcə tapmaq və həqiqətə
çevirmək lazımdır.
Bu əsər bizə zamana və məkana sıxışıb qalmamağı,
yalnız irəli addımlamağı tövsiyə
edir, hətta ayaqyalın, çılpaq
olsaq belə... Həqiqət isə mütləq zamanla öz layiqli dəyərini tapır.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2020.- 16 dekabr.- S.21