Böyük bəstəkar haqqında
mükəmməl nəşr
Seçilən insan olmaq, sözsüz ki, alın
yazısı, tanrı lütfüdür. Hələ
insan həyatdakı missiyasını dərk etməyi
bacarırsa o zaman bu əqidə daha qabarıq şəkildə
önə çıxaraq mükəmməl tərzdə
özünü büruzə verir.
Yaşadığı müddətdə sənət
nümunələri ilə dünyaya səs salmağı
bacaran, dərin izlər buraxan insanlar özlərindən sonra
da xatırlanan şəxsiyyətlər olur. İnsanı ali
varlıq kimi ucaldan bəslədiyi dəyər duyğusudur. Biz, sənət fədailərimizi nəinki özlərindən
sonra həmçinin yaşadıqları müddətdə qədrini
bilib qiymətləndirməliyik. Özləri sağ ikən
bunun şahidi olmalı və biganəlik duymamalıdırlar.
Bu onların haqqı bizlərin isə mənəvi
borcudur. Sənət ustadını həvəsə
gətirən, sönməyə, solmağa, ruhən ölməyə
qoymayan yaradıcılığına bəslənən
hörmət, qayğı və diqqətdir. Vətənimizin adını yüksəldən mədəniyyət
xadimlərimizdən hansısa etirafı əsirgəyib sonraya
saxlamaq yanlışdır. Necə deyərlər,
hər şey öz vaxtında gözəldir.
Ona əbəs yerə dünya şöhrətli bəstəkarın
dünya şöhrətli tələbəsi deyilmir. Bu sadəcə
sıradan bir deyim deyil, həqiqəti əks etdirir.
Yaradıcılığında müəllimi görkəmli
bəstəkar Qara Qarayev ənənələrinin
davamını hiss edirik. Təşkil etdiyi
yüksək səviyyəli tədbirlər, həyata
keçirdiyi böyük layihələr, beynəlxalq aləmdə
nüfuza malik olmağı Firəngiz Əlizadəni belə
adlandırmağımıza əsas verir.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü, Xalq
artisti, professor, pianoçu, musiqişünas, dirijor, bənzərsiz
bəstəkar Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının Sədri, “Şöhrət” və “Şərəf”
ordenli, YUNESKO-nun “Sülh artisti” Firəngiz xanım Əlizadəyə
həsr edilən kitab barədə böyük məmnuniyyətlə
söhbət açacağam. Firəngiz
xanımın dəvəti ilə Bakı Kitab Mərkəzində
“Firəngiz Əlizadə - dünya şöhrətli bəstəkarımız”
adlı kitabın təqdimat mərasimində iştirak
etmişdim. Tədbirin aparıcısı
Mərkəzin direktoru Günel Rzayeva idi. Kitabın
müəllifi musiqişünas, sənətşünaslıq
doktoru, Üzeyir Hacıbəyli adına
Bakı Musiqi Akademiyasının professoru, əməkdar incəsənət
xadimi Həcər Babayevadır. Həcər
xanım, kitabın tərtibatının dəqiq faktlara
söykəndiyini ifadə etmişdir.
Təqdimat mərasimində çıxış edən
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri, xalq
yazıçısı Anar müəllim bu kitabın nəşr
edilməsini çox yüksək dəyərləndirdi. O, Firəngiz xanımın
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin formalaşmasında
böyük xidmətləri olduğunu diqqətə
çatdırdı: "Firəngiz Əlizadə iki
dövrün - sovet və müstəqillik dövrünün
bəstəkarıdır. Onun
yaradıcılığı hər zaman ölkəmizin musiqi
mədəniyyətinin formalaşmasına, inkişafına
böyük təsir edib, bundan sonra da təsir edəcək”.
Daha sonra əməkdar
incəsənət xadimi Zemfira Səfərova, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor Cəmilə Həsənova
və digər ziyalılar öz nitqində kitabın əhəmiyyətindən,
görkəmli bəstəkarımızın sənət fəaliyyətindən,
keçdiyi ömür yolundan ürəkdolusu bəhs etdilər.
Kitabda Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri, xalq
yazıçısı Anar Rzayev, akademik Teymur Kərimli,
AMEA-nın müxbir üzvü Rəna Məmmədova, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Jalə Qulamova, eləcə
də Bakı Musiqi Akademiyasının professorları Zemfira
Qafarova, Kamilə Dadaşzadə, Cəmilə Həsənova
və digər elm adamlarının Firəngiz xanımın
yaradıcılığından bəhs edən məqalələri,
o cümlədən KİV-də yer alan müsahibələri
təqdim edilib.
Nəşrdə Firəngiz Əlizadənin 2007-ci ildən
2017-ci ilədək olan yaradıcılığının tam
10 ilini əhatə edən fəaliyyətindən
danışılıb. Amma ümumilikdə onun
yaradıcılıq fəaliyyəti yarım əsrə bərabərdir.
Kitabı vərəqlədikcə
görürük ki, dünyaca məşhur musiqi xadimlərinin
Firəngiz Əlizadə haqqında xoş sözləri, onun
iştirak etdiyi tədbirlər, beynəlxalq konfranslar,
müsabiqələr barədə geniş məlumat, fotoşəkillər
yer alıb. Firəngiz Əlizadənin əsərlərinin
xarici ölkələrdə çox böyük konsert və
teatr səhnələrində, beynəlxalq festivallarda
adlı-sanlı ifaçılar tərəfindən səsləndirildiyi,
onun musiqisinin hər zaman böyük rəğbətlə
qarşılandığı, geniş beynəlxalq arenada
şöhrət qazanıldığı qeyd edilir. Bu sənət əsərlərinin hər biri təbii
ki, tarixin yaddaşına ötürülür. Firəngiz Əlizadə barəsində görkəmli
simaların etiraflarını oxumaq Firəngiz xanımın gənc
həmkarı və eyni millətin nümayəndəsi kimi məni
fərəhləndirir. Həmin fikirləri
oxucularla bölüşmək istərdim.
Məşhur
violonçel ifaçısı və dirijor Mstislav Rostropoviç ; “Firəngiz Əlizadə
böyük istedada malik olan, dünya miqyasında tanınan və
ən yüksək reytinqlər qazanan bəstəkardır.
Firəngiz əsl azərbaycanlıdır, onun
yaradıcılığı xalq musiqisinin qədim
avazlarından qidalanır.{...} Onu
dünyanın müxtəlif qitələrində
böyük hərarətlə qarşılayırlar, əsərləri
hər yerdə geniş auditoriya toplayır”.
Musiqişünas
Qreq Dubinski: “Yer kürəsinin
müxtəlif guşələrində mədəniyyətlərin,
sivilizasiyaların bir-birinə zidd gəlməsi şəraitində
Firəngiz Əlizadənin əsərləri barış rəmzi
kimi çıxış edir. O, Azərbaycan musiqisinə və
tarixinə xas olan Şərq və Qərb cinahlarını
sintezləşdirərək, nadir musiqi dünyası yarada
bilmişdir”.
“Kronos
Quartet” Devid Harrinqton: “Musiqisinin cazibəsinə tabe olaraq, biz
ondan ilham alırıq və gələcəkdə Firəngiz
Əlizadə ilə əməkdaşlığımızı
davam etmək niyyətindəyik. O, dünyanın
ixtiraçılar sülaləsindən olan ən parlaq bəstəkarlarından
biridir”.
Bəstəkar
Sofiya Qubaydulina: “Bir bəstəkar kimi, Firəngiz Əlizadə
qeyri- Avropa mədəniyyətlərini təmsil edən hər
musiqiçinin ümdə niyyətini - Avropa və qeyri- Avropa
musiqi təfəkkürlərinə xas olan konstruktiv qüvvələrin
sintezi niyyətini həqiqətə çevirə bilmişdir.
Həmin sintez onun musiqisinin əsas məziyyətidir.
F.Əlizadənin yaradıcılıq nailiyyətləri
öz orijinallığı və sırf akademik standartlardan
uzaq olması ilə dinləyiciləri heyrətləndirir”.
“Hans
Sikorski” Beynəlxalq Nəşriyyatının direktoru Hans
Sikorski: “Firəngiz Əlizadənin bizim kataloqlarımızda
təmsil olunduğundan böyük şərəf duyuruq,
çünki əminik ki, bu bəstəkar hazırda ifa olunan
və gələcəkdə əhəmiyyətini itirməyəcək
gözəl musiqi yaradır”.
Musiqişünas
Kayl Qann: “Firəngiz Əlizadə Şərqi Avropada son
onilliklər ərzində meydana çıxan ən cəlbedici
sənətkarlar sırasındadır”.
“Musik und Gesellschaft” jurnalı – “Firəngiz Əlizadənin
musiqisi, Çingiz Aytmatovun kitabları kimi, Qərbdə Şərqin
dərk edilməsi üçün zəmin
yaratmışdır”.
Qürurla
deyə bilərik ki, 2004-cü ildə Almaniya mediasında
çıxan “Musik Texte” özünün yüzüncü
yubiley buraxılışını tamamilə Firəngiz
Əlizadəyə həsr etmiş, 2006-cı ildə alman
rejissoru Voldemar Ştayn “Azərbaycanlı maestro” sənədli
filmini çəkmişdir. 2007-ci ildə
Almaniyada PFAU yayım evi tərəfindən nəşr olunan
“Görkəmli insanların həyatı” seriyasından alman
musiqişünası Ulrike Patofun “Azərbaycan bəstəkarı
Firəngiz Əlizadənin həyat və
yaradıcılığı. Sənədlər”
kitabında da onun haqqında geniş məlumat verilmişdir.
Firəngiz xanımın musiqisinin bir çox
xarici ölkələrdə ifa olunması və bu ölkələrdən,
musiqi kollektivlərindən gələn sifarişlərə bəstələnən
əsərlər, Firəngiz Əlizadəyə həmin
ölkələrin, “composer-in-residence”, yəni ölkənin
rəsmi bəstəkarı statusu kimi həmin dövlətdə
yaşayıb, çalışmaq hüququnu vermişdir.
Firəngiz Əlizadə yeganə Azərbaycan bəstəkarıdır
ki, xaricdən ona opera, balet, konsert və s. əsərlər
yazmaq üçün sifarişlər gəlir. Bunlardan,
dünyanın məşhur “Kronos” kvarteti üçün
“Muğam Sayağı”, “Oasis”, “Abşeron” kvinteti, Berlin
filarmoniyasının “12 violonçel” ansamblı
üçün ‘Şüştər”, Parisdə
“Violonçel ifaçıların Mstislav Rostropoviç
adına VIII Beynəlxalq müsabiqə” si üçün
“Oyan!” əsərlərini göstərə bilərik.
Amerikanın məşhur “Kronos” kvarteti tamamilə Firəngiz
Əlizadə musiqisindən ibarət disk-albom
çıxarıb. Londonda albomun təqdimatında diskin
üzərində yazılan sözlər – “Biz Azərbaycanı
Nizaminin “Leyli və Məcnun”u, dahi Rostropoviç ilə
tanıyırdıq, indi isə Firəngiz Əlizadənin
musiqisi ilə sevdik”.
Firəngiz xanımın əsərlərində
müasirliklə milliliyin vəhdətini duyuruq. Firəngiz
Əlizadə vətənini sevən insan kimi Azərbaycanın
mövqeyini daim üstün tutmaqdadır. Əsərlərinin
adlarını xüsusilə seçir. “Abşeron” , “Xəzər” , “Yanardağ”, “Azərbaycan
rapsodiyası” adları ilə dünya səhnəsində əslində
vətənini təbliğ edir. Həmçinin əsərlərində
Azərbaycanın xalq çalğı alətlərindən
tar, kamança, qoşanağara, balaban, ney
kimi milli musiqi alətlərimizi önə çəkərək
musiqi mədəniyyətimizi ali səviyyədə təmsil
edir.
Qeyd edək
ki, Azərbaycan Respublikasının Birinci vitse-prezidenti, YUNESKO
və İSESKO-nun Xoşməramlı səfiri Mehriban
xanım Əliyevanın təşəbbüsü və rəhbərliyi
ilə keçən “Muğam aləmi” Beynəlxalq
Festivalına start veriləndə onun musiqi rəhbərliyi məhz
Firəngiz Əlizadəyə həvalə olunmuşdu. Bu tapşırıq dövlətimizin Firəngiz
xanıma böyük etimadından xəbər verir.
Firəngiz
Əlizadə Amerika “Houston Qrand Opera”nın
təklifi və sifarişi ilə 2011-ci ildə “Sənin
adın Dənizdir” operasını bəstələyir. Libretto müəllifi özüdür. Bəstəkarın müasir səhnə əsərləri
içində “İntizar” operasını da qeyd etmək gərəkdir.
Libretto müəllifi akademik, professor Nərgiz
Paşayevadır.
Həyat və yaradıcılığının
Türkiyə dövrü 1990-cı ildən başlayır. Türkiyənin
Mədəniyyət Nazirliyi Firəngiz Əlizadəyə
müraciət edərək ona balet yazmağı sifariş
edir. Qədim türk əfsanəsi əsasında Nicat
Cüməlinin qələmə aldığı “Boş
beşik” poeması əsasında 2 pərdəli baleti
çox az müddətdə bitirmək
lazım olub. 1993-cü ildə Xalq artisti, azərbaycanlı
dirijor Nazim Rzayevin rəhbərliyi ilə əsərin ilk
tamaşası uğurlu alınır. Türkiyənin Mədəniyyət
Nazirliyi tərəfindən ingilis dilində çap
olunmuş “Türkiyənin balet tarixi” kitabında Firəngiz
Əlizadəyə və onun “Boş beşik” baletinə
böyük bir bölüm həsr edilib. Türkiyədə
qazandığı nüfuz sayəsində bəstəkarın
50 illik yubileyi şərəfinə Mersin şəhərinin
valiliyi tərəfindən “Firəngiz Əlizadə günləri”
Musiqi Festivalı təşkil olunub.
İvan Monigetti ilə Firəngiz Əlizadə əməkdaşlığı
1979-cu ildən “Habil Sayağı” əsərinin ilk ifası
ilə başlayıb, bu günəcən davam edib. Bu əsər
dünyanın məşhur ifaçıları: Yo- Yo Ma,
Yulius Berger, David Qerinqas, Maya Beyzer, Elizabet Vilson, Raymond Korrup və
digər musiqiçilər tərəfindən ifa edilərək
11 dəfə CD-yə yazılıb.
Firəngiz xanım “Qadınlar musiqidə” layihəsi ilə
ilk dəfə Azərbaycanda XX əsrin müasir musiqi
festivallarının təşəbbüskarı olmuşdur. Məlumdur ki,
Azərbaycanda “İpək yolu” musiqi festivalının təşəbbüskarı
və ilk təşkilatçısı da məhz Firəngiz
Əlizadə olub.
2009-cu ildə Heydər Əliyev Fondu tərəfindən
nəfis tərtibatlı “Şərq və Qərbin zəfər
qovuşması” adlı kitabında 2007-ci ilə qədər
Firəngiz xanım barədə geniş, ətraflı məlumatlar,
məqalələr toplanaraq oxuculara təqdim edilmişdir. 2011- 2012- ci illərdə
Paris və Dublində müəllif konsertləri
reallaşıb, İrlandiyada əsərlərindən ibarət
yeni diski çıxmışdır. Fransada və
İtaliyada yubileyinə həsr olunan festivallar təşkil
edilib. Ünlü amerikalı
skripkaçı Hilary Hahnın ricası ilə “İmplus” əsərini
yazıb və “Grammy” mükafatına layiq görülüb.
2007-ci il Firəngiz xanımın həm 60 illik yubiley ili həm də ABİ-na sədr seçildiyi il olub. Berlində məşhur “Konzerthaus” salonunda Azərbaycan Mədəniyyət Nazirliyi, Alman- Azərbaycan forumu və “RWE Gas” şirkətinin dəstəyilə Firəngiz Əlizadənin əsərlərindən ibarət konsert təşkil olunub. Konsertdə professor Yulius Bergerin rəhbərliyilə Augsburq violonçelçalanlar qrupu, Berlindən “Modern Art” ansamblı, Kölndən “Minguet” kvarteti, bəstəkarın “Oasis”, “Atəş” , “Muğam Sayağı”, “Metomorfoz” əsərlərini ifa ediblər. Azərbaycan musiqiçilərindən Xalq artistləri Möhlət Müslümov (tar) və Fəxrəddin Dadaşov (kamança) iştirak ediblər.
“Firəngiz Əlizadə - dünya şöhrətli bəstəkarımız” adlı kitabın ilk səhifələrində bəstəkarın “İntizar” operası haqqında çox geniş məlumat verilib. Onun “Üzeyir Dünyası” , “Muğam ensiklopediyası” layihələrinin , “Muğam aləmi”, Beynəlxalq Musiqi Festivallarının bədii rəhbəri olmağı da olduqca təqdirəlayiqdir.
ABİ-nın 75 illik yubileyinə həsr olunan Beynəlxalq Musiqi Festivalı tamamlandıqdan sonra jurnalist Qalina Mikeladze Firəngiz Əlizadədən müsahibə alıb. Firəngiz xanım müsahibəsində qurumun bu günə qədər icra etdiyi layihələrdən və gələcək planlarından bəhs edib. Müsahibənin sonundakı xüsusi qeydi paylaşmaq istərdim: “1993-cü ildə Nyu-York Linkoln mərkəzdə “Kronos” kvarteti “Muğam Sayağı” əsərini böyük müvəffəqiyyətlə ifa etdikdən sonra, artıq 17 ildir ki, bu kollektiv Firəngiz xanımın bu əsərini və digər musiqisini dünyanın hər yerində səsləndirir. Onların repertuarında Firəngiz Əlizadənin görkəmli Azərbaycan bəstəkarı Tofiq Quliyevin xatirəsinə həsr etdiyi “Abşeron kvinteti” də vardır”.
Kitabda 2009- cu ildə Firəngiz xanımın məşhur ərəb əsilli şairə Etel Adnanla işbirliyindən də ətraflı bəhs olunur. Həmçinin burada “İpək yolu” Beynəlxalq Musiqi Festivalı haqqında da geniş yer ayırılıb.
Firəngiz Əlizadə 2007-ci ildə “Muğam” jurnalında dərc edilən “Muğam sənəti dünya musiqi kontekstində” adlı məqaləsində bir çox mətləblərə toxunub. Muğam barəsində söylədiyi dəyərli fikirləri olduğu kimi yazmaq istəyirəm: “Muğamın kosmik musiqi olduğuna kürreyi-ərzdəki varlığına inanıram! İnanıram ki, Yer qayğılarından uzaq dura bilən hər kəs mənəvi saflaşma məqamında Muğamı eşidib, onun sehrinə düşə bilər. Ancaq bu an heç də hər kəs onu qiymətləndirə bilməz və demək olar, bir kimsə bu sirri-sehri izah eləyə bilməz. O ki, qaldı muğamın səsləndirilməsinə, onu yalnız və yalnız Yaradanın seçdiyi sevimli kəslər – Müqəddəs Odlar yurdunun sakinləri – azərbaycanlılar daha yaxşı bacararlar. İçərisi Yer kürəsi barədə, buradakı həyatın ən dəyişkən çalarları haqqında şifrələnmiş informasiya ilə yüklü bir qovuq Kainatı dolaşhadolaşdadır. Başqa sivilizasiyalara çatdırılması gərəkli bilinən o informasiyalar sırasında Azərbaycan Muğamının da şifrəsi var.”
Xüsusilə qeyd olunan məlumatlardan biri də sədrimizin səyləri nəticəsində təşkilatımızın ölkə rəhbəri İlham Əliyevin sərəncamına əsasən 2009-cu ildə öz doğma məkanına qayıtmağıdır.
Kitabda yer alan müsahibələrində Firəngiz xanım bu günki güzaran barəsində çox maraqlı cavablar verib. O, müstəqil dövlətdə yaşamağın sərgilədiyi gözəllik və üstünlüklərdən bəhs edib. Uşaqlıq illərinin müharibədən sonrakı dövrə təsadüf etdiyindən danışıb. Ailəsini, valideynlərini gözəl xatırlayıb. Atasının lənkəranlı, anasının şəkili olduğunu vurğulayıb. O, özünün xoşbəxt insan olduğunu etiraf edib. Sənət naminə icra etdiyi önəmli işlərin reallaşmağından məmnunluqla bəhs edib. Təbii ki, müsahibələrin hər birini həcm sarıdan məqaləyə sığdırmaq mümkün deyil. Lakin bu cümləni xüsusilə bəyəndiyim üçün olduğu kimi yazmaq istəyirəm: “Məncə heç bir düşünən insan deyə bilməz ki, onun yoluna “güllər düzülmüş” asan və rahat olmuşdur. Əgər siz hansısa ilklərə imza atıb, bir yenilik etmək istəyirsinizsə, mütləq “bu güllərin tikanları” yolunuza çıxmalıdır. Rahat yol isə onu göstərir ki, artıq bu yoldan keçənlər olmuşdur.”
2016-cı ildə Firəngiz Əlizadə Milli Elmlər Akademiyasının “Üzeyir Hacıbəyli” medalına layiq görülüb. 2017-ci ildə dövlət başçımız İlham Əliyev Firəngiz xanımı “Şərəf” ordeni ilə mükafatlandırmışdır. Firəngiz Əlizadənin zəngin yaradıcılığı, musiqi təbliğatçısı, ictimai xadim kimi əvəzsiz xidmətlərindən nə qədər danışılsa yenə də azdır. O, istedadlı bəstəkar kimi musiqinin müxtəlif janrlarında tarixi hadisələri öz əsərlərində canlandırmağı bacarır. Firəngiz xanım uzun illər xarici ölkələrdə çalışıb. Onun fəaliyyətini Azərbaycanla digər ölkələr arasında musiqi mədəniyyəti körpüsü kimi xarakterizə etmək olar. Milli musiqimizin geniş təbliği istiqamətində həyata keçirilən böyük layihələrdə fəal rol oynayıb. Qərbdə müasir klassik musiqi sahəsində böyük uğurlar qazanmışdır. Firəngiz Əlizadə yaradıcılığı mədəniyyətlərin dialoqunu gerçəkləşdirən əsas vasitələrdən biridir, bəstəkarın yaradıcılığının kökü muğam sənətinə bağlıdır.
O, dünya musiqi tarixini mükəmməl tərzdə mənimsəyib, öz yaradıcılığı ilə dünya musiqi mədəniyyəti xəzinəsini bəzəməkdədir. Firəngiz xanım demək olar ki, bütün janrlarda özünü sınamışdır. Onun əsərlərində dərin fəlsəfi fikir öz əskini tapmaqdadır. Barəsində nə qədər kitablar yazılsa da təbii ki, onun geniş və çoxşaxəli yaradıcılığının önündə çox cuzidir.
Firəngiz Əlizadə yaradıcılığına həsr olunan kitab barəsində rəy yazmağımdan şərəf duyuram. Onun etimadı məni daha da ruhlandırır. Firəngiz xanımın Bakı Musiqi Akademiyasında ( keçmiş Dövlət Konservatoriyası) pedaqoji fəaliyyəti zamanı mühazirələrini dinləmək nəsibim olmasa da ABİ-da ayırdığı geniş zaman müddətində maraqlı söhbətləri mənim üçün əsl ustad dərsləri olur. Əslində bu məqalələr ona qarşı düşüncəmi ifadə etməkdə gözəl fürsət yaradır. Özünə deyə bilmədiklərimi yazı vasitəsilə çatdırmağa nail oluram.
Səs-sədası Avropa, Asiya, Amerika qitələrindən gələn, “Qərb və Şərq arasındakı vasitəçi”, “XXI əsrin Şəhrizadəsi”, “Planetin insanı” adları ilə tanınan, ən əsası vətəninə vicdanla xidmət edən Firəngiz Əlizadə nəinki lənkəranlılar və şəkililərin o, bütöv Azərbaycanın qürurudur! Amerikan bəstəkarı və musiqişünası Nikolay Slonimskinin təbiri ilə desək “zamanı 50 il qabaqlayan təbiət möcüzəsi” ni biz də öz adımızdan yaşadığı mənalı ömür münasibətilə təbrik edərək bundan sonra da yubileylərinə həsr edilən kitabların daha da çox olmağını diləyirik. Firəngiz Əlizadə yaradıcılığına dərin ehtiram və alqışımı ifadə edirəm!
Aysel
KƏRİM
Azərbaycan
Bəstəkarlar İttifaqının və Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.- 2020.- 19 dekabr.- S.15.