Kamal Abdullanın sirli müdrikliyi
1990-cı
illərdə mərhum Aydın Məmmədovun
başçılıq etdiyi Tərcümə Mərkəzində
müavin işləyirdim və Kamal Abdullanı da elə o
vaxtlar Aydın müəllimin dostu kimi tanıdım. Daha
doğrusu, o zamandan başlanan, sonradan dostluğa çevrilən
tanışlığımız indiyə kimi davam edir desəm,
yanılmaram.
Əgər
Kamal Abdullanı bir neçə sözlə ifadə etmək
lazım gəlsə, mən onu Öz İçində Gizlənən
Adam kimi səciyyələndirərəm. Məncə, onun bu
xarakteri və obrazı istər ictimai fəaliyyətində,
istərsə də əsərlərində özünü
göstərir. Nədənsə tez-tez mənə elə gəlir
ki, hətta bizlər də, ən yaxın dostları da bu
soyuqqanlı, sakit, təmkinli görkəmin arxasındakı,
içindəki gerçək Kamal Abdullanı
tanımırıq. Hansısa ağrı, ya sirr var ki, bunu da
yalnız yazıçı özü bilir. Əsərlərinin
də bu qeyri-adi biçimi, ovqatı, üslubu, hətta fərqli
dili onun yazdığı mövzuların içərisində
gizlənmək istəyindən, öz
ağrılarını pərdələmək niyyətindən
və dünyanın bütün dadını duyub
görmüş insana xas müdrikliyindən irəli gəlir.
Bunu yazıçının ən məşhur əsərləri
olan "Yarımçıq əlyazma", "Sehrbazlar dərəsi"ndə
də müşahidə etmək mümkündür. Məncə,
bu fərqlilik, qapalılıq heç də sadəcə,
müasir, yeni ədəbiyyat yaratmaq, yaxud orijinal görünmək
xatirinə deyil. Kamal Abdullanın böyük hadisələrə,
dərdlərə, problemlərə bir az ironik, soyuqqanlı
yanaşmasında, insanların bütləşdirdiyi, doqmaya
çevirdiyi məsələləri sakit tərzdə
yazmasında onun xarakteri, həyata baxışı
özünü göstərir.
Doğrusu,
bu yubileyində Kamal müəllimin "sirlərini
açmaq", əsərlərindən görünən,
gündəlik proseslərdə müşahidə edilən, bəzən
bir kiçik detalla, bəzən böyük hadisələrlə
"özünü təqdim edən"
yazıçını hər kəsə tanıtmaq kimi bir
niyyətim yoxdur. Mənə görə, Kamal müəllimin ən
qabarıq və indiki zamanda xeyli fərqli tərəflərindən
biri istedadlı adamı dəyərləndirməsi, istedada
qiymət verməsidir. Həm də Kamal müəllimin bunu
sadəcə, gündəlik işi kimi, işlərinin tərkibi
kimi etməsi xeyli təsirləndiricidir. O,
yaxşılığı özünütəsdiq
üçün, yaxud da dost məclislərində mövzuya
çevirib təriflənməkdən ötrü eləmir.
Elədiyi yaxşılıqları çox zaman unudur.
Bir dəfə
Bakı Kitab Mərkəzində Kamal Abdullanın rumın
dilində dərc olunan "Sehrbazlar dərəsi"
kitabının təqdimatında iştirak etdim. Tədbir
iştirakçıları ilə birlikdə əvvəl
kitabın tərcüməçisinə qulaq asdıq, sonra
yazıçının fərqli fikirlərini dinlədik.
Gün Kamal Abdulla günü idi. Ondan bir neçə saat
öncə Multikulturalizm Mərkəzinin yubiley tədbirində
də maraqlı çıxış etmişdi. Kamal müəllim protokolu da
nəzərə alır, məmurluqdan doğan tələblərə
riayət edirdı, amma yazıçılığını
da unutmur - şablon, standart, çərçivəli
danışmır, obrazlarla, yığcam detallarla hadisələrə
bədii yük qatır, düşündürürdü...
Kamal
Abdulla düşündürür... Yazdıqlarıyla da,
söylədikləriylə də! Əsas da çoxqatlı
mətnləriylə! "Unutmağa kimsə yox" - deyir! Yəni unudulası kimsə qalmayıbmı, hamı
yaddadırmı?! Amma "Kimsə yox
xatırlamağa" da deyir axı... Bilmirsən,
"hamını unutmuşam" deməkdir bu, ya "dostlar
hamısı yerindədir, unudulmalı kimsəm yoxdur!"
- mənasındadır?!
Müəmmalarla, sirlərlə üzləşdirir
zehnimizi Kamal Abdulla, fərqli yollara işarə edir, bu yollarla
cavablar axtarışına çıxırsan onunla birgə. Özü isə
hər suala cavabında yeni suallar yaradır. Misraları,
cümlələri dillərə düşür, az qala, şüara, aforizmə çevrilir.
Çox zaman heç sözlərinin dərininə gedilmir də!
Bir də
görürsən, sonadək dəyişməyənləri,
etibarlı və faydalı olsalar da, maraqsız
adlandırır! "Maraqlı olanlar dəyişən
dostlardır!" - deyir. Yenə bir
sualla üz-üzə qalırsan! Nə dedi bununla Kamal
Abdulla?! Sadiq olanlar, etibarlı dostlar
maraqsızdır?! Narahatlıq verənlər,
etibarsız davrananlar orijinaldır, maraqlıdır yəni?!
Yoxsa dostlarını hərəkətə,
dinamikaya çağırır, diri olmaları
üçün bu yolla qıcıqlandırır?!
"Yazmaq
üçün təcrid əsasdır" deyib
"sivilizasiyadan uzaq" bir guşəyə çəkilir
tez-tez! Sonra üzə
çıxıb yeni yazılarıyla düşünməyə
mövzu verir, bizi işıq axtarışına, sözlə
ünsiyyətə sövq edir!..
Yadımdadır,
məclislərin birində Kamal müəllimin əl
tutduğu, dəstək olduğu neçə-neçə adam haqqında danışılanda onun bütün
bu deyilənləri xatırlamadığını və səmimi
təəccübləndiyini müşahidə etmişdim. Kamal müəllimin gənc nəslə
qayğısını, köməyini Bakı Slavyan
Universitetinin rektoru işlədiyi vaxtlardan da hər kəs
müşahidə edib. Bir müddət mən
də həmin universitetdə dərs demişəm və tələbələrin
öz rektorları haqda səmimi, xoş sözləri,
başqa universitetlərlə müqayisədə BSU-da
yaradılmış demokratik mühit barədə dedikləri
yaxşı yadımdadır. Böyük
oğlum bu universitetdə təhsil alıb, onun da tələbəykən
görüb müşahidə etdikləri, azad mühit,
obyektiv imtahan sistemi haqda danışdıqları Kamal müəllimin
rəhbər kimi qurduğu sistemin fərqliliyini göstərirdi.
Bu gün də media mühitində BSU-nun
Jurnalistika fakültəsinin məzunları xüsusi
hazırlığı, savadı ilə seçilirlər.
Onun rektorluğu dövründə Slavyan
Universitetində Yaradıcılıq fakültəsinin fəaliyyətə
başlaması, neçə-neçə istedadlı gənci
öz ətrafında birləşdirməsi də çox
mühüm məqamlardan biridir.
İllər öncə Kamal Abdullanın "Kamal
Mehdi" imzasıyla yazdığı şeirlərdə də
onun qeyri-adi xarakteri nəzərə çarpırdı. Yadımdadır,
o şeirləri oxuyub onlardakı sirrin, sehrli auranın səbəbini
xeyli düşünmüşdüm.
Görünür, mərhum rejissor Vaqif
İbrahimoğlunun da Kamal Abdulla
yaradıcılığına meylinin, marağının əsas
səbəblərindən biri bu idi. Fərqli estetikası
ilə seçilən "YUĞ" Teatrında Kamal müəllimin
əsərləri tez-tez səhnələşdirilirdi, elə
indi də teatr bu silsiləni davam etdirir.
Kamal müəllimin nəsrindən danışanda adətən,
"Yarımçıq əlyazma" və "Sehrbazlar dərəsi"
romanlarının adı çəkilir. Yazıçı
bu əsərləri ilə Azərbaycan nəsrinin xaricdə
tanınmasına, təbliğinə də öz töhfələrini
verib. Bu əsərlər rus, ingilis, ərəb,
fransız, ispan və neçə-neçə başqa dillərə
tərcümə olunub, müxtəlif ölkələrdə
işıq üzü görüb. Hələ o zamanlar
"Yarımçıq əlyazma"nın
kitab halında çapından öncə doğurduğu fərqli,
təzadlı fikirlər məni
düşündürmüşdü. Əsəri
oxuyub fikirlərimi yazmışdım və müəyyən
parçaları "525-ci qəzet"də
yayımlamışdıq. O vaxtlar qəzetimizin təsis
etdiyi "İlin bədii əsəri"
mükafatını da bu romana görə Kamal Abdullaya təqdim
etmişdik. Bundan öncəki illərdə həmin
mükafatı Elçinin "Sarı gəlin", Anarın
"Ağ qoç, qara qoç" əsərləri
almışdı.
Hesab edirəm ki, Kamal Abdullanın "Unutmağa kimsə
yox" romanı son illər Azərbaycan
romançılığında ən yaxşı əsərlərdən
biridir. Çağdaş dünya
romançılığının, müasir nəsr
estetikasının bütün tələblərinə cavab
verən bu roman Kamal müəllimin ən sevdiyim əsəridir.
Doğrusu, ədəbi tənqidin və
mühitin bu əsərə lazımi reaksiya verməməsi, əsərin
alt qatlarına enən dəyərli təhlili yazıların
azlığı məni heyifisləndirir.
Fikrimcə, Xalq yazıçısı Kamal Abdulladan
danışarkən, onun ancaq Azərbaycan nəsrinə bəxş
etdiyi bu üç romanından söz açmaq, heç də
kifayət etmir. Çünki Kamal Abdulla həm də
qorqudşünas alimdir. Onun uzun illərdən bəri
Türk dünyasının möhtəşəm abidəsi
olan "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanını dərindən
tədqiq etməsi, qorqudşünaslığa verdiyi bir-birindən
dəyərli töhfələrlə onu daha da inkişaf
etdirməsi, eləcə də dastanın bütün
dünyaya bir daha ən yaxşı şəkildə
tanıdılması üçün gördüyü
işlər Azərbaycan filologiyasının mühüm mərhələsini
təşkil edir.
Kamal Abdulla dastana birtərəfli yanaşmır, onu daha
dərindən, ən gizli mətləblərinə vararaq, bəzən
bir qorqudşünas, bəzən bir dilçi, bəzən də
sanki bir xəfiyyə kimi araşdırır, öyrənir və
öyrədir.
Onun "Gizli Dədə Qorqud", "Sirr içində
dastan, yaxud Gizli Dədə Qorqud - 2", "Mifdən
Yazıya, yaxud Gizli Dədə Qorqud" kimi bir-birini tamamlayan
silsilələri, "Kitabi-Dədə Qorqud"un
poetikasına giriş" monoqrafiyaları mövzuya elmi
baxışıdırsa, "Yarımçıq əlyazma"
romanı, "Casus", "Beyrəyin taleyi" pyesləri,
şeirləri, esseləri isə bədii
yanaşmasıdır.
"Kitab oxumadan da bic, hiyləgər, çoxbilmiş, işini bilən, hətta ağıllı, yaxşı, səmimi, mərhəmətli, dəyanətli, cəsarətli, bir sözlə, sevimli olmaq mümkündür. Belə adamları həyatda görür və tanıyırıq. O zaman kitab oxumaq bizə nə verir?! Niyə biz hamını elə davamlı olaraq kitab oxumağa məcbur edirik?! Bu paradoksu necə yozmaq, necə həll eləmək lazımdır - mən bunu bilmirəm. Əsl sirli və həlledilməz məqam da elə budur..." Bu fikirlər Kamal Abdullanın bir zamanlar "525-ci qəzet"də dərc olunan esselərindəndir. Orda ədəbiyyat, yazıçı taleyi haqda maraqlı fikirlər var! Eko ilə görüşün təsviri də füsünkar və canlıdır. Rahat oxunan bu iki səhifəlik esselərdə düşünməyə, müzakirə və mübahisə etməyə çoxlu məqamlar var. Amma nədənsə mənim beynimdə məhz yuxarıda gətirdiyim fikirlər ilişib qalıb. O vaxtdan bu vaxta nə qəbul edə bilirəm, nə əksinə arqument tapa bilirəm!
Sonralar Feysbukda on il boyunca paylaşdığım statuslarımdan, sms-esselərimdən ibarət "Qələmsiz yazılanlar" kitabımda Kamal Abdullanın bu esselərini xatırladım. Düşündüm ki, statusların bəzilərində akademik Kamal Abdullanın həmin o yığcam və dərin mənalara sahib esselərinin təsiri hiss olunur. Bununla bağlı Kamal müəllimə öz təşəkkürümü də çatdırdım, esselərinə görə minnətdarlığımı bildirdim. Onun münasibəti də məni mütəəssir etdi.
Yazımın əvvəlində vurğuladığım kimi, Kamal müəllim çoxları üçün öz içində gizlənmiş, sirli adam təsiri bağışlayır. Yəqin ki, bu, həm də doğmalarını, dostlarını qayğıları ilə yükləməmək istəyindən, təvazökarlıqdan, müdriklikdən irəli gəlir. Odur ki, mən də onun haqqında danışarkən hansısa sirr açmağa çalışmaq, qeyri-adi şərhlər verməyə cəhd göstərmək niyyətində deyiləm. Sadəcə, doğum günündən, yubiley yaşından istifadə edib dəyərli alimi, istedadlı yazıçını, hər zaman inanıb güvəndiyim əziz və doğma insanı təbrik etmək, ona yeni-yeni yaradıcılıq uğurları, daha böyük nailiyyətlər arzulamaq istədim.
70 illik
yubileyiniz mübarək, Kamal müəllim!
Rəşad
MƏCİD
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin gənclərlə iş üzrə
katibi, "525-ci qəzet"in baş redaktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 2 dekabr.- S.16.