İsmayıl
İmanzadə: yurd nisgilli nəğmələr
2018-ci
il noyabrın 11-də Mingəçevir şəhərinin 70
illik yubileyinə məni də dəvət etmişdilər. Tədbirdə
bir-birindən maraqlı sərgilər, təqdimatlar,
nümayişlər təşkil olunmuşdu.
Təqdimatın
sonuna yaxın birdən gözüm yazı masasının
üzərində sərgilənən kitablara sataşdı.
Masanın arxasında İsmayıl İmanzadə
dayanmışdı. İsmayıl müəllimlə
böyük ehtiramla görüşdük. O, masanın üzərindəki
kitabları, onların müəlliflərini bir-bir təqdim
edir və təqdim etdikcə sevinc və həyəcandan səsi
titrəyirdi. Sanki böyük bir auditoriya qarşısında
hesabat, imtahan verirdi.
... Cəbrayıl
rayonunun erməni quldurları tərəfindən
işğalından sonra, 1993-cü ildən Mingəçevir
şəhərində məskunlaşan İsmayıl müəllim
uzun illər Mingəçevir Şəhər İcra Hakimiyyətinin
orqanı olan "Səda" qəzetində baş redaktorun
müavini vəzifəsində
çalışmışdır. 1999-cu ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Mingəçevir bölməsinin
sədridir. Hazırda "Bənövşə" və
"Mingəçevir leysanı" ədəbi-bədii dərgilərinin
təsisçisi və baş redaktorudur.
İsmayıl
İmanzadə təpədən dırnağacan ədəbiyyat
adamıdır, vətənpərvər ədəbiyyat
adamı. Zəhmətkeş, yaradıcı, kövrək qəlbli,
saf bir şair timsalıdır.
İsmayıl
İmanzadə ömür və yaradıcılıq yolunda
çox enişlər, dolaylar, yoxuşlar gördü, çətinə
düşdü, tale onu sınaqlara çəkdi. Bunların
hamısını yaşadı və içində
daşıdı. Təbii ki, bir məqalə səviyyəsində
onun bütöv yaradıcılığından söhbət
açmaq mümkün deyil. Mən çalışacam ki,
onun ötən ilin sonunda nəşr olunmuş iki cildlikdəki
şeirlərin bəziləri barədə fikirlərimi
oxucularla bölüşüm.
Göydən
enmiş mələksənmi,
Bir yüyənsiz küləksənmi?
Çərxi
dönmüş fələksənmi -
Kimsən, ay qapımı döyən?
Deyəsən,
mən oldum bu dəfə İsmayıl İmanzadənin
iç dünyasının, "poeziya evi"nin
qapısını döyən. Ancaq şairdən
soruşmadan, icazə almadan, xəbəri olmadan qapını
açıb sakitcə içəri girirəm...
İsmayıl İmanzadənin poeziyasının baş
qəhrəmanı insandır. Və bu insan obrazını
İsmayıl İmanzadə "Əyrilər düzələn
deyil" şeiri ilə ifadə etmişdir. Onun
bu şeirində insanın içində yaxşı və
pisin, xeyir və şərin mübarizəsi qələmə
alınmışdır. Şeir elə
birinci bəndindən, birinci misrasından müəllifin təkcə
duyğularını ifadə etmir, həm də fəlsəfi
mövqeyini əks etdirir.
Düzün
düz qəlbi var, əyrinin əyri,
Yaxşılar tükənib azalan deyil.
Düzləri
qoruyaq, əyilməsinlər,
Əyrilər onsuz da düzələn deyil.
Mənə elə gəlir poeziya nümunələrinin
(söhbət əsl poeziyadan gedir) əksəriyyəti bizim hələ
başa düşmədiyimiz bir məqamın ifadəsidir. Bəlkə elə ona
görə də, hər birimiz ixtiyarı bir şairin
şeirini özümüz dərk etdiyimiz qədər
başa düşür və o şeir haqqında başa
düşdüyümüz qədər fikir söyləyə
bilirik. Bəzən şair özü də elə
məqama yetişir ki, o məqamda ifadə etdiyi,
yaratdığı şeirləri poetik ifadələri
özü də izah edə bilmir.
İsmayıl Mərcanlının poeziyasının dili
sadə, ifadələri aydın, rədifləri axıcı,
yadda qalandır. Onun şeirlərində nisgil, kədər, həsrət
dolu nəğmələr, oxşamalar, bayatılar daha çox yer
alıb. Kövrək notlar üstə bəstələnib
İsmayıl İmanzadənin poeziyası.
İlk şeiri "Ədəbiyyat və İncəsənət"
qəzetində çap olunanda onun 19 yaşı var idi. O illər hələ
İsmayıl İmanzadə köçkünlük,
qaçqınlıq və bununla əlaqədar sonralar rast gəldiyi,
qarşılaşdığı hisslərlə hələ tanış deyil. Onda gənc
şairin qəlbini narahat edən, ruhunu yerindən oynadan, onu
şair edən başqa duyğulardır. Hələ Vətən
sevgisindən, doğma yurda heyranlığından və bağlılığından yazır. O, öz
dünyasında - Cəbrayıllı dünyasındadır.
Ana yurdum,
qoy dolanım başına,
Bu sevgimdən çətin dönəm, daşınam.
Hər
addımda torpağına, daşına
Yamacına, yoxuşuna vuruldum.
Şair o
illərdə "sözə vurula-vurula", misra-misra
sıralanır, axdıqca durulurdu və "Ömür muncuq
düzümüdür" deyirdi...
1993-cü ildə, məcburi köçkün kimi Mingəçevir
şəhərinə pənah gətirdi. O vaxtlar İsmayıl müəllim
elə bilirdi ki, Mingəçevirə müvəqqəti gəlib
və tezliklə öz elinə, öz yurd-yuvasına,
qayıdacaqdır. Çoxları kimi, o da gətirdiyi
əşyaların, bağlamaların, barxanaların
çoxunun heç bağını da
açmamışdı. Uyuşmurdu şəhərə.
Bu boyda şəhər ona qəfəs kimi gəlirdi, öz
doğma yurduna-yuvasına can atırdı.
Doğma
el-obamdır zərim-qızılım,
Özgə kölgəsinə necə
qısılım?!
Qəfəsə
sığışmır enim-uzunum-
Axı nə işim var mənim şəhərdə?!
Lakin sən
saydığını say, gör fələk
nə sayırmış. Və İsmayıl
İmanzadənin şeirlərinin mövzusu da, məzmunu da,
ruhu da, arzusu, istəyi də dəyişdi. O gündən İsmayıl müəllimin
baş mövzusu yurd nisgilli nəğmələr,
bayatılar, ağılar oldu:
Görən
niyə qurda-quşa dönmədik,
Nə cihada, nə savaşa dönmədik.
Məhşər
günü düşmən üstə atılan,
Yumruq boyda qara daşa dönmədik.
İsmayıl İmanzadə Mingəçevir şəhərinə
gələnə qədər bu sosialist, kosmopolit şəhərdə,
ədəbi mühitdən söhbət belə gedə bilməzdi. Sanki onun gəlişi
ilə Mingəçevirə bir ab-hava, yaradıcılıq
ab-havası, poeziya mehi, ədəbiyyat mühiti gəlmişdi.
İsmayıl İmanzadə Mingəçevirə
(və həm də ətraf bölgəyə) təkcə
özünün poeziyasını gətirmədi. O, həm
də bu bölgəni "şeirin ərazisi" edə
bildi. Mingəçevirdə bir ədəbi mühit yarada bildi.
Böyük
filosof, görkəmli ədəbiyyat adamı Yaşar Qarayev
deyirdi: "Torpaqla səma arasındakı məkan -
poeziyadır.
Şairin diriykən ilhamı, ölərkən ruhu bu məkana
can atır, tələsir". Böyük filosofun
ruhu inciməsə, bu kəlamları belə ifadə edərdim.
Şairin dirikən ilhamı, ölərkən
ruhu anadan olduğu, böyüyüb boya-başa
çatdığı, balaca Vətənə, ordakı xatirələrə,
mənəvi dəyərlərə, müqəddəs
varlıqlara can atır, tələsir. İsmayıl
İmanzadə şeirlərində dünyaya göz
açdığı Cəbrayılı, Böyük Mərcanlını,
Xan Arazı, Diri dağını, Aşıq Pərini, Dirili
Qurbanıni, Cəbrayıldakı
Xan Çinarı və s. "qiblə",
"ocaq", "pir" adlandırır. Axı
onun üçün bu yerlər ocaqdır, pirdir, qibləgahdır.
O, şeirlərində bu adları bəlkə min dəfə
çəksə də, yorulmur, əksinə, İsmayıl İmanzadə poeziyasında müqəddəsləşir.
Kürü
Araz bilir,
Bozdağı Diri,
Qalıb
Cəbrayılda qibləsi, piri...
Sızlaya-sızlaya
nə vaxtdan bəri,
Bir şair yaşayır Mingəçevirdə.
deyərək sızlaya-sızlaya, göynəyə-göynəyə
yurd yerlərini yada salır, ancaq bu həsrətə əlac
tapa bilmir.
İsmayıl müəllim həmin o doğma yerlərə
xitabən yazdığı şeir-məktublarla ovudur
özünü. Onun Araz Çayına məktub, Əmək qəhrəmanı,
"Oktay Həziyevə" məktub, "Salam Cocuq Mərcanlı",
"Salam Çinar" və bu qəbilədən olan
şeirlərini oxuduqca İsmayıl İmanzadənin sinəsini
göynədən, nəfəsini daraldan
ağrılarını, ürək döyüntülərini
hiss edirsən. Bu şeirləri həyəcansız
oxuya bilmirsən. Bu mənada onun "Araz
çayına məktub" şeiri daha təsirlidir.
Salam, mənim
Xan Arazım,
Sənsiz ömür nəyə lazım.
Qan
ağlayır burda yazım, -
Dərd səni də didirmi heç?
İsmayıl
İmanzadənin Vətən ünvanlı,yurd
nisgilli silsilə şeirləri çox maraqlıdır.
"Başın dik tut vətən", "Vətən ana,
torpaq, namus, sevgi, əmanət", "Cəbrayılda qalan
dünyam" və s. Ancaq onun "Haran ağrıyır Vətən"
şeiri ürək göynədir:
Üzüm
gəlmir deyəm sənə
Yaran var ki, ağrımasın?!
Əzilməyən,
tapdanmayan
Haran var ki, ağrımasın?!
Məlhəmin
yad əlindədir,
Sinəsi
yaralı Vətən!
...
Axı indi necə deyim,
Haran ağrıyır, ay Vətən?!
Canım
sənə fəda olsun,
Bilirəm,
zəfər soraqlı
Yaran
ağrıyır, ay Vətən!..
İsmayıl
İmanzadənin "Yurd yerlərindən perik düşən
həmyerlilərinə" xitabən yazdığı
"Tamaşa" poeması düşünürəm ki,
hazırda yurd yerlərindən didərgin
düşmüş müasirlərinə xitabən
yazılmış dəyərli xəritə-yaddaş əsəridir. Bununla belə,
fikrimcə, bu əsər daha çox Cəbrayılı,
öz ata-baba yurdlarını görməmiş,
köçkünlükdə dünyaya gəlmiş gənc
nəslə xitabən yazılmış bir əsərdir. O,
Cəbrayılı, Araz qırağını, Qarabağı
qarış-qarış gəzir, yurd yerlərini, müqəddəs
məkanları, coğrafi adları bir-bir sadalanmaqla sanki xəritə
çəkir. Poemada Cəbrayıl sanki kino
lenti kimi oxucunun gözü qarşısından keçir.
Hətta Cəbrayılı, poemada adı çəkilən
o mənzərəni görməyən adam
belə o yerləri tamaşaya dayanır.
Yuxuda
"dərsəm" də çiçəyin,
gülün,
Məni ovunduran, hələ "səsi"dir.
"Tamaşa"
didərgin düşən bir elin
Bağrıma basdığım "xəritəsi"dir.
İsmayıl İmanzadə Şəhriyarsayağı
yurd yerləri onların adları, adət-ənənələri,
mətbəxi, məhsulları, töhfələri,
insanları barədə ətraflı və müfəssəl
məlumat verir.
Və poema çox maraqlı və ümidverici bir
sonluqla bitir.
Cocuq Mərcanlıya
çatanda əlim
"Lələ" də təzədən göz
açdı gülüm.
Kaş
bir gün geriyə qayıda elim,
İsmayıl deyə bu növrağım tamaşa.
İsmayıl İmanzadənin şeirlərində o
müqəddəs yerlərə - Yurd yerlərinə
qayıtmaq arzusu, istəyi, əzmi və inadı bir
qırmızı xətlə keçir.
Dediklərimə nümunə üçün onun Əmək
Qəhrəmanı Oqtay Həziyevə yazdığı
"məktubunu" oxumaq kifayət edir. Şeirdə zəfər
ümidli nisgil havası keçir:
Salam, nə
var-nə yox, başına dönüm,
Kaş bir də yanına düşəydi yönüm.
Bilmirəm heç necə danışıb-dinim -
Elə
bil kəsiblər dilimi, Oktay!
İsmayıl İmanzadənin yurd nisgilli şeirləri
təkcə Cəbrayılla məhdudlaşmır. Qarabağ dərdi
bütöv Azərbaycan, bütün azərbaycanlıların
dərdi olduğu kimi, İsmayıl İmanzadə poeziyasının əsas mövzusudur, dərinə
işləmiş, daim inildəyən yaralarıdır və
hər zaman bu yaralar onu göynətməklə qələmi
ilə sapa düzülürək, şeirə, ağıya
çevrilir.
Qan
sızır yurdumun yaralarından,
Həkəri sızlayır, Araz ağlayır.
Murovdan o yana sökülməyir dan,
Ziyarat hönkürüb sinə dağlayır.
***
Zülmətə
qərq olub Qubadlı, Laçın
Şuşanın qubarı kündə-kündədir.
Yolur
İstisuda şəlalə saçın
Ağdamın naləsi "Şur" üstündədir.
İsmayıl
İmanzadənin Qarabağ ünvanlı şeirlərinin
sayı bir deyil, beş deyil, saymaqla
qurtarmaz və onun ən böyük arzusu da Qarabağa, Cəbrayıla,
Böyük Mərcanlıya qayıtmaqdır. Bu
ilin dekabrında İsmayıl müəllimin 75 yaşı
tamam olur. Hesab edirəm ki, bu ərəfədə Cənab
Ali Baş Komandan İlham Əliyevin cəsarəti və qətiyyəti,
Müzəffər Azərbaycan Ordusunun qəhrəmanlığı
və şücaəti nəticəsində İsmayıl
müəllimin Vətəni Cəbrayılın, Böyük
Mərcanlının və bütöv Qarabağın işğaldan azad edilməsi ona 75 yaşı
üçün misilsiz hədiyyə oldu.
Ramiz GÖYÜŞOV
525-ci qəzet.- 2020.- 4 dekabr.- S.14.