Səfər Alışarlının özünü axtaran qəhrəmanları
80-ci illərin əvvəllərində
ədəbiyyata gələn
Səfər Alışarlının
Azərbaycan jurnalında
çap olunmuş ilk
hekayələri Azərbaycan
bədii nəsrinə
özünəməxsus üslubu
olan bir yazıçının gəldiyini
müjdələyirdi.
Yazıçının müstəqillik
dövrü əsərlərində
isə artıq oxucular müasir mühit və hadisələri qələmi
püxtələşmiş bir nasirin prizmasından
izləmək şansı
əldə edirlər.
"Maestro"
romanı
Səfər Alışarlının "Maestro" romanı sovet dövrünün son dönəminin
və həmin dövrdən müstəqilliyə
doğru gedən yolun bədii təsviri və ədəbi həlli baxımından maraq doğurur. Fikrimizcə, yazıçının öz əsərinin baş qəhrəmanı
kimi musiqiçi, saksafon ustası İsmayıl obrazını
seçməsi də
təsadüfi deyil.
Planlar, çərçivələr, şüarlar dünyasında
bir ruh adamının
sıxılmasını, darıxmasını,
anlaşılmamasını məhz duyğu, ruh üzərində köklənən musiqiçi
obrazı daha gözəl ifadə edə bilərdi. Öz dünyasından qopan, klassik şərq musiqisindən, xalq musiqisindən aralanaraq klassik musiqini mənimsəyən İsmayıl
əslində, özünü
axtarır. Lakin İsmayıl
artıq nə Şərqdir, nə də Qərb, nə klassikdir, nə də müasir. O, sadəcə
musiqini öz duyduğu kimi şərh edən Sənətkardır. Onun tənhalığı məhz
özünəməxsusluğundan gəlir və o, bu tənhalıq içində bütövləşir:
"Yalnız öz musiqisini çalırdı,
o musiqini kimlərinsə
başa düşüb
düşməyəcəyi çoxdan onu maraqlandırmırdı". İsmayıl artıq bu dünyada
anlaşılmaq istəmir,
o, indi başqa dünyanın - sənət
dünyasının sakinidir.
Ömrünün hər anında
musiqi ilə yaşayan İsmayıl fəhlənin belə barmaqlarında musiqini görür, Nailənin səsinin ilk öncə musiqililiyini eşidir.
Əsərin əsas məziyyətlərindən biri
də yazıçının
dil effektləri vasitəsilə oxucuya yaratdığı dünyanı
hiss etdirə bilməsidir.
Romanı oxuduqca sanki
boz bir dünyanın
içinə düşürsən.
Bu bozluq içində
"yaşaya bilənlərin"
fonunda İsmayılın
tənhalığı və
unikallığı daha
çox hiss olunur. Ədəbiyyatda tənha, mühiti
tərəfindən anlaşılmayan
sənətkar obrazı
daim gündəmdə
olmuşdur. Lakin "Maestro"nun
qəhrəmanını yaradan
yazıçının ustalığı
bu obrazın yaradılmasında qəlibə
çevrilmiş formatdan
yayına bilməsidir.
Digər
bu qəbildən olan obrazlarda daxili üsyan, özünütəsdiq yanğısı,
anlaşılmamaqdan doğan
kədər verbal və
qeyri-verbal vasitələrlə,
daxili monoloqla müşayiət olunur.
İsmayılın sənətkar üsyanı
isə səssizdir, onun etirazı bu anlaşılmamanı labüd, ümidsiz bir məfhum kimi qəbul etməsi, soyuqluğu, solğunluğu ilə ifadə olunur.
"Gavur" povesti
AMEA-nın müxbir üzvü, Əməkdar
elm xadimi Kamran Əliyev "Gavur" povestinin Səfər Alışarlının yaradıcılığındakı
mövqeyinin bu şəkildə vurğulayır:
"Gavur" povesti
(1998) onun ən yaxşı əsərlərindən
hesab olunur. Bunu yalnız keyfiyyət mənasında demirəm,
eyni zamanda, özündən əvvəlki
və sonrakı dövrdə yazılan əsərləri birləşdirən
mərkəz baxımından
da söyləyirəm".
Səfər Alışarlının
"Gavur" povestinin özünü
axtaran qəhrəmanı
- Seyran gah adını, gah dinini dəyişməklə
bürünmək istədiyi
hər yeni obrazla ruhunun əsl istəyini anlamağa çalışır.
Sanki gah adını,
gah dinini danaraq yeni bir
kimlik yaradır, həyatın onu rəngsizləşdirməsinə izin vermir. Şövkətin sevdasından
eşq dəlisi olub Məcnuntək baş alıb Vladivostoka gedən Seyran Şövkətin ölümü ilə sanki boşluğa düşür: "Sergey indi
başa düşdü
ki, onun içində heç nə dəyişməyib
və dəyişə
də bilməzmiş,
çünki onun üçün hər şey - kənd də, ev də,
ailə də təkcə Şövkətdən
ibarət imiş və nədənsə ona elə gəlmişdi
ki, bunlar həmişə, ən azı onun ömrünün
sonuna qədər öz yerində dəyişməz qalacaq. Ancaq indi hər şey
Sergeyin gözü qabağında bir neçə saatın işində dəyişdi,
daha doğrusu, onun Şövkətlə
illər boyu dişlə-dırnaqla, zərrə-zərrə
yığıb düzəltdiyi
nə vardısa, hamısı tar-mar oldu və bu dağıntının
altından bircə çöpü də salamat çıxarmağa
Sergeyin imkanı çatmadı. İnsanın ancaq paltardan ibarət olduğunu şüuruna yerləşdirmiş
və birdən-birə
onu lüt görüb tanımayan vəhşi heyvan kimi Sergey indi özünün Şövkətsiz
həyatının çılpaq
bədənini görüb
dəhşətə gəldi".
Bu günə qədər
həyata bir oyun kimi baxan,
öz daxili dünyasından bu dünyaya boylanan Seyran sanki yuxudan
ayılır. Onun əsl mənliyi,
içindəki Seyran
Şövkətin timsalında
ömür yolunda zühur edibmiş. Öz aləmində yaşayan, həyatla öz oyununu oynayan Seyran birdən-birə bu aləmin bir ilğım olduğunu başa düşür, ətrafında onsuz keçən Ömrü,
Həyatı görür.
Fikrimizcə, axtardığı
idealın əslində,
adi, sadə, real İnsan olduğunu anlayan Seyran altmışıncı
illər nəsrinin qəhrəmanının yeni
variantıdır. O, öz
daxilindəki dünyanı
itirmədən bu dünyanın carilik, fanilik qoxuyan havası ilə nəfəs alaraq, məişət adlı axında özünəməxsusluğunu
saxlayaraq yaşamaq istəyir.
"Qız və maneken" povesti
S.Alışarlının "Qız və maneken" povestinin qəhrəmanı Musayev balaca qızı axşamlar onun üçün darıxıb ağladığı üçün sevdiyi işindən ayrılmalı olur. Bu sadə, qaradinməz adamın həyatının dönüm nöqtəsi məhz bundan sonra başlayır. Dənizdən sonra qurudakı həyata öyrəşməyə çalışan qəhrəmanın tək məqsədi qızının sığındığı, qorxmadığı, ağlamadığı möhkəm bir liman olmaqdır: "Bilirdi ki, qızı bir az böyüyəndən sonra ondan ötrü ağlamayacaq, sonra ayrılıb gedəcək öz həyatını yaşamağa. İndisə ağlayır və ağlayanda onu kiritməkdən ötrü, onun ümumiyyətlə ağlamamasından ötrü mümkün olan hər şeyi etmək sadəcə borcdur. Ata borcu". Televizorda dənizdə onun əvvəllər işlədiyi platformada baş verən partlayış xəbəri ilə qızının özü də bilmədən onu ölümdən xilas etməsini anlayır. Lakin qızı onu yalnız fiziki ölümdənmi xilas etmişdi? Axı o, rəisin kabinetində hiss etdiyi kimi iş yerində sadəcə Musayev idi, böyük bir mexanizmin gözəgörünməyən detalı kimi mövcud idi. Adı, arzuları, ağrısı, kədəri, sevinci, unikallığı olmayan sıradan bir adam! Musayevin yeni həyatına uyğunlaşmağa çalışsa da, neftçi dostlarının ölümü onu dərindən sarsıdır. Qızı üçün xəyalında qurduğu nağılı əslində özü üçün uydurur: "Ucaboylunun qabağında özü kimi yekə bir kitab vardı, o, kitaba tez-tez nəsə yazır, nəsə pozurdu. Dedi ki, yer üzündə elə adam yoxdu ki, onun adı həmin kitaba düşməsin. Dedi ki, onun pozduğu adamlar həmin an həyatını bitirib ölənlər, yazdıqları isə təzə doğulacaq adamlardı. O fikirləşdi ki, nağılın bu hissəsini başa düşmək qızı üçün çətin olacaq, odur ki, onu qızına deyil, kadrlar idarəsindəki gözəl qadına danışdı". Əsərdə uşağın anasının olmadığı birbaşa deyilmir, lakin uşağın oyunları, kuklalarına ana axtarması ilə körpənin və atasının həyatında yaxın keçmişdə baş vermiş fəlakətə işarə olunur. Yeni həyatında qəflətən peyda olan Loğman adını qoyduğu it, "loğmanlığa" qədəm qoyan akademik Sərdarov, Nazimin ölüm xəbərinə Parisdən gələn xanım və qızının mağazadan "böyük kukla, kuklalarımın anası" deyə ağlayıb aldırdığı maneken Musayevin dünyasının yeni və saf sakinləridir. Onların birgə təpənin üstündən "Yasəmən" mərasim evindəki hay-küyə, səpələnən pulları yığmaq üçün yığışan kütləyə tamaşa etməsi də rəmzi məna daşıyır, mənəvi cəhətdən dünya hərislərindən yüksəkdə durduqlarını vurğulayır.
S.Alışarlının
mətnindəki koloritli məqamlar, dilinin şəxsi müşahidədən yaranan yeni obrazlı ifadələrlə
zəngin olması oxucunu cəlb edir və yazıçı əsərlərinin
quruluş texnikası və arxitektonikası
baxımından müstəqillik dövrü
Azərbaycan yazıçılarının pleyadasında
önəmli yer tutur.
Elnarə
QARAGÖZOVA
AMEA
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 30 dekabr.- S.19.