Ruh elminin
yüksəlişi
Psixoloq Vüsalə Əmiraslanova:
"Müharibədən çıxmış Azərbaycan vətəndaşı
öz dilinə daha çox önəm verməlidir"
dünyada, istərsə də
ölkəmizdə psixologiya elmi yüksəliş mərhələsindədir.
Artıq ailə problemləri, uşaqlarla bağlı məsələlər
böyüklərin məsləhəti
ilə yox, daha çox psixoloji konsultasiyalar vasitəsilə həll olunur.
Beləcə, psixologiya elmi artıq hamımızı
əhatə edən, iş, təhsil, tərbiyə, ailə proseslərində
tez-tez üz tutduğumuz önəmli bir sahəyə çevrilib. Psixologiya söz elmi,
ruh elmi də deyirlər.
Təəccüblü deyil ki, dünyada
ən çox maraq görən, oxunan kitablar da elə psixoloqların
yazdıqları, insanların
daxili ailəmləri ilə bağlı kitablardır. Bu da
insanların özünü
və qarşısındakını
dərk etmək, anlamaq və bir növ özünü
sağaltmaq mexanizmindən
irəli gələn tələbatların artdığını
göstərir.
Bəs ölkəmizdə
necə, psixologiya sahəsinə olan tələbat nə qədər artıb? Ailədə, məktəblərdə psixoloqların
rolu, münasibəti necə olmalıdır?
Bu suallarla psixoloq
konsultant Vüsalə
Əmiraslanovaya müraciət
etdik.
***
"İnsanlar görürlər
ki, psixoloji baxımdan sağlam, güclü olmayanda, başqa problemlərin də öhdəsindən
gəlmək çətinləşir"
- Vüsalə xanım, son dövrlər psixologiya elminə, bu sahəyə tələbatın
artdığı müşahidə
olunmaqdadır. Sizcə, bunun
səbəbləri nədir?
- Son zamanlar psixologiya elminə maraq həqiqətən də artıb. Artıq insanlar görürlər ki, psixoloji baxımdan
sağlam, güclü
olmayanda, başqa problemlərin də öhdəsindən gəlmək
çətinləşir - həm ailə problemlərinin, həm iş problemlərinin, həm də şəxsi məsələlərin.
Ona görə də, son dövrlər psixologiyaya maraq get-gedə artmaqdadır. Psixologiya ilə
bağlı kitablar daha çox oxunur, bu mövzuda
çəkilən sənədli
filmlər daha çox izlənilir.
Hətta
insanlar psixoloji təlimlərdə də
iştirak edirlər.
Buna əsasən deyə bilərik ki, psixologiya sahəsi bu gün insanların ən çox maraqlandığı sahələrdən
biridir. Bu maraq, pandemiya ilə əlaqədar karantin dövrü başladıqdan sonra daha da çoxaldı.
Bu tələbatın artmasına səbəb, dediyimiz kimi, psixoloji baxımdan sağlam olmaq, motivasiyalı olmaq, özünə inamlı olmaq istəyidir.
"Gənclər kütlə
psixologiyası ilə
hərəkət etməyə
meyllidirlər"
- Sosial şəbəkədən
müşahidə etdiyim
qədəri ilə deyə bilərəm ki, sizin cəmiyyətimizdəki
bir çox problemlərə bir psixoloq kimi xüsusi
yanaşmanız var. Siz
cəmiyyətdə, sosial
baxımdan fərdlərdə,
gənc nəsildə
daha çox hansı problemləri görür, onların həllinin vacib olduğunu düşünürsünüz?
Diqqətinizi çəkən belə nüanslar varmı?
- Mənim hər məsələyə fərqli
yanaşmam var. Mən
məsələlərə müxtəlif tərəflərdən
baxmağa çalışıram
və təvazökarlıqdan
uzaq olmasın, bunu bacarıram. Gənclərdə gördüyüm problem də məhz bununla bağlıdır.
Hansı
mövzu, hansı yanaşma günün trendidirsə, onlar da həmin istiqamətdə
yönəlməyə meyllidirlər.
Psixologiya elmində buna
kütlə psixologiyası
deyilir. Problem ondan ibarətdir ki, onlar məhz
bu psixologiyaya sahibdirlər. Yəni çoxluq
bir fikri deyirsə, biz də onu deyək, yaxud bir kəs
tənqid olunursa, biz də onu tənqid
edək psixologiyasıdır
bu. Bir növ trendləşmə gedir, hamı bugünün trendi ilə ayaqlaşaraq öndə olmaq istəyir. Fərdi yanaşma o zaman mümkündür ki, insanlar hadisələri müxtəlif tərəflərdən
analiz edə bilirlər, baş verən hadisələrdə
empatiya qura bilir, özlərini həmin situasiyanın içərisində görməyi
bacarırlar. Yalnız bu
zaman insanın hadisələrə hamı
kimi yox, fərqli, doğru yanaşa bilməsi, axına qapılıb getməməsi mümkün
olur.
"Yeni nəsil daha çox inteqrasiya olunmuş nəsildir"
- İldən-ilə tərbiyə
prosesində də qaydalar, bir çox
anlayışlar yeniləri
ilə əvəzlənir. Ümumiyyətlə, yeni nəsillə öncəki nəsil arasında tərbiyə, anlayış, qavrayış
və davranış məsələlərində fərqlər
hiss olunurmu?
- Bəli, deyə bilərəm ki, yeni nəsil daha çox inteqrasiya olunmuş nəsildir. Onlar daha çox
kompüter texnologiyalarından
istifadə etdikləri
üçün xəbəri
daha tez qəbul edə bilir, müxtəlif informasiyaları daha tez və asan
əldə edirlər.
Ona görə də köhnə, qəlibləşmiş
qaydalara əməl etmək bir qədər alınmır.
İndiki halda hər
ailənin, hər cəmiyyətin öz qayda-qanunları var. İstər
ailədə, istərsə
də cəmiyyətdə
olsun, burada ən önəmli məqam nəticəyönümlü
qaydaları tətbiq edə bilməkdir.
"Önəmli olan kəmiyyət yox, birlikdə keçirilən
vaxtın keyfiyyətidir"
- Siz valideyn-övlad münasibətləri ilə
bağlı seminarlar keçirir, bu mövzuya öz videolarınızda da yer ayırırsınız.
Ümumiyyətlə, valideyn-övlad münasibətləri
necə qurulmalıdır?
Bunun təməl prinsipləri necə olmalıdır?
- Valideyn-övlad münasibətlərinin
düzgün qurulması
birinci növbədə
ünsiyyətdən keçir.
Əgər valideynlər
işləyirlərsə, əlbəttə
ki, övladları ilə ünsiyyətdə
olmaq üçün
zamanları da az olur.
Hətta
müəyyən dövrlərdə
uşaqları ilə
fərqli düşündüklərini
də müşahidə
edə bilərlər.
Valideyn üçün önəmli
olan övladına ayırdığı vaxt
və həmin vaxtdan səmərəli istifadə etməkdir.
Ola bilər ki,
valideyn və övlad gün ərzində cəmi yarım saat danışarlar, amma düzgün ünsiyyət
qurarlar və uşaq bu ünsiyyət
prosesində valideyni tərəfindən başqaları
ilə müqayisə
olunmayacaq tərzdə
qəbul olunduğunu
hiss edər. Bu, münasibətlər baxımından
daha uyğun davranışdır. Yəni burada
önəmli olan kəmiyyət yox, birlikdə keçirilən
vaxın keyfiyyətidir.
"Ailədə ana dili yoxdursa, başqa dillərin öyrənilməsi uşaqda
natamamlıq kompleksi yaradır"
- Bəzən uşaqların
tərbiyəsində diqqətdən
kənarda qalan faktorlar olur. Bura milli mənlik şüurunun inkişaf etdirilməsi məsələsi
də daxildir. Bu gün valideynlər
xarici dillərin önəminə daha çox diqqət ayırır, bir çoxları övladlarını
ingilis, rus, fransız təmayüllü
məktəblərdə oxudurlar.
Bəs bir gəncin həyatında ana dilinin, milli kimliyin önəmi nədir?
- Ümumiyyətlə, hər bir vətəndaş, ələlxüsus, müharibədən çıxmış Azərbaycan vətəndaşı öz dilinə daha çox önəm verməlidir. Uşaq müxtəlif fənlərdən güclü ola bilər, müxtəlif dil bilgisi baxımından da güclü biliyə sahib ola bilər. Amma öz ana dilini bilərək, onunla müqayisə edərək başqa dilləri öyrənmək daha doğru yoldur. Yəni bir ailədə ana dili yoxdursa, başqa dillərin öyrənilməsi həmin ailədə böyüyən uşaqda natamamlıq kompleksi yaradır. Bu isə sonrakı mərhələdə insan şəxsiyyətinin zəifləməsinə gətirib çıxarır. İnsan müəyyən bir yaşa çatanda, öz hisslərini, fikirlərini ana dilində ifadə edə bilmədiyini gördükdə, yaxud lazımlı yerdə öz dilindən düzgün istifadə edə biləməyəndə istər-istəməz utanır.
"Bir psixoloq hamıya eyni dərəcədə diqqət göstərə bilməz"
- Sizcə, uşaqlarda, yeniyetmələrdə milli kimlik anlayışını düzgün formalaşdırmaq üçün məktəblərin xüsusi psixoloq dəstəyinə ehtiyacı varmı? Biz düşməni olan ölkəyik, müharibələrdən keçmişik və tariximizdə bir çox proseslər baş verib. Bütün bunları müxtəlif yaş qrupundan olan uşaqlara olduğu kimi, yaxud necə gəldi diktə etmək düzgündürmü?
- Ümumiyyətlə, məktəb psixoloqları ilə bağlı mənim bir təklifim var. Məktəb psixoloqu daima şagirdlərin arasında olsa da, bir psixoloq bütün şagirdlərə çata, hamıya eyni dərəcədə diqqət göstərə bilməz. Çünki onun özünün də şəxsi dəyərlərini inkişaf etdirməsi üçün vaxtı çox azdır. Mənim təklifim ondan ibarətdir ki, aktiv, gənc psixoloqlar müəyyən müddətdə hərəsi bir məktəbə təyin olunsunlar və onlar milli-mənəvi dəyərlərin aşılanması, artırılması üstündə işləsinlər. Bunun üçün məktəblərdə davamlı müəyyən testlər aparıla, müəyyən təbliğatlar və seminarlar keçirilə bilər.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2020.- 30 dekabr.- S.15.