Mədəniyyət kanalının "pəncərəsindəki"
"İşıqla yazılan tarix"
Günümüzdə balacadan-böyüyə hər kəsin
əlində müasir telefonlar olduğu bir zamanda şəkil
çəkməyən insan yəqin ki, yoxdur. Ətrafımızda
yarı-professional, professional fotoaparatlarla şəkil çəkən
gəncləri hər birimiz görürük. Lakin Azərbaycanda foto sənəti rəqəmsal
texnikanın inkişafı dövründən
çox-çox əvvəl, demək olar dünya foto sənətkarlığı
ilə eyni vaxtda başlayıb. Fotoqrafiya tariximiz
haqqında hətta professional fotoqraflar az məlumatlıdır.
Azərbaycan Televiziyası həmişə olduğu kimi
yenə də maarifçilik missiyasının öhdəsindən
məharətlə gəlir. Televiziyanın "Bədii
və sənədli filmlər studiyası" (əvvəlki
"Azərbaycantelefilm") bir-birindən maraqlı sənədli,
publisistik, qismən bədii filmləri ilə Azərbaycan mədəniyyəti
tarixinin elə səhifələrini, elə simalarını
tanıdır və tarixin yaddaşına həkk edir ki, zaman
keçdikcə bu filmlərin dəyəri qat-qat artıq
olacaq. Son bir ildə bu studiyanın təkrarsız
olan və olacaq sənət əsərlərini seyr etdim.
Onlardan biri dekabrın 18-də Azərbaycan
Televiziyasının “Mədəniyyət” kanalında ilk dəfə
ekranlarda görünən "İşıqla yazılan
tarix" sənədli-publisistik filmi oldu. Azərbaycan
fotoqrafiya sənəti haqqında olan bu film zənnimcə foto
tariximizi tam əhatə edən ilk nümunədir. Ekran əsərinin ssenari müəllifi, quruluşcu
rejissoru və aparıcısı akademik Rafael Hüseynovdur.
Fikrimcə, R.Hüseynovun bu filmi də əvvəlki
müəllif filmləri kimi tamaşaçısını
sevindirdi.
Filmin ilk kadrlarında dünya foto sənətinin yaranma
tarixindən əsas məqamlar qeyd edildikdən sonra
aparıcını Xəzər dənizinin sahilində
görürürük. Çünki ilk Azərbaycan fotosu Xəzər
dənizi ilə bağlıdır. Dənizdə təşkil
olunan ekspedisiyanın bir üzvü A.F.Ulski 1958-ci ildə ilk dəfə
Azərbaycanın bir parçasını obyektivin çərçivəsinə
salır: dənizdən çəkilmiş Bakının
panoram görüntüsü, Qız qalası,
Şirvanşahlar sarayı, qala divarları... Tarix,
memarlıq, şəhər mədəniyyəti -
hamısı birlikdə balaca ağ-qara çərçivələrdə.
Əslində bu fotolarla dəfələrlə
rastlaşmışdım, hansısa kitab səhifələrində,
verilişlərdə kadr kimi istifadə ediləndə. Amma yaranma tarixçəsini və müəllifini
ilk dəfə bu filmdən öyrəndim.
Azərbaycanda ilk foto-atelye 1887-ci ildə Bakının mərkəzində
açılıb. Aleksandr Mişonun foto-atelyesi. Azərbaycan filminin yaranması da A.Mişonun adı
ilə bağlıdır. Sonrakı
kadrların birində müəllif-aparıcı bir fotonu
tamaşaçıların diqqətinə
çatdırır. Rus ədibi V.Mayakovski o
dövrün Azərbaycan ziyalılarının əhatəsində:
Hüseyn Cavid, gənc Süeyman Rüstəm və
başqaları. Tarixi bir foto-şəkildir.
Fotoqraf isə Lavrenti Breqadze. L. Breqadze
1910-30-cu illər Bakısını öz fotoaparatının
obyektivində dondurub, bu gün bizim üçün əlçatan
edib. R.Hüseynov onun portret ustası olduğunu,
retuşun zəif olduğu zamanlarda çəkdiyi foto-portretləri
özünəməxsus professionallıqla üzərində
işləyərək təqdim etdiyini qeyd edir. Bu
işdə onun karına həm də rəssam
olması gəlib.
Lakin bizim
üçün əhəmiyyətli olan onun XX əsrin ilk
onilliklərində lentə aldığı Bakıda su kəmərinin
tikintisi, Aleksandr Nevski prospektinin sökülməsi, Bakı Dəmir
Yolu Vağzalı, Bakı küçələri, Bakı
şəhərində konka, Qara şəhər, Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasının binası, Dağüstü
park və digər fotosilsilələridir.
Filmin
növbəti kadrlarından öyrəndim ki, XX əsrin əvvəllərində
Bakıda yaşamış, sonradan ailəsi ilə birgə
köçüb getmiş Lavrenti Breqadzenin nəvəsi
2017-ci ildə Bakıda olub. Filmdə onun
babası haqqında qısa müsahibəsi təqdim edilir.
Axtarıb həmin ilin xəbərlərindən
bir neçəsini tapdım. Baba - XX əsrin əvvəllərinin
məşhur fotoqrafı, Bakıda iki foto-atelyesi olan Lavrenti
Georgiyeviç Breqadze (1876-1967). Nəvə - Moskvada
yaşayıb-işləyən kimyaçı alim, professor Vladimir İosifoviç Breqadze.
Kimyaçı alimlərin konfransında iştirak
üçün Bakıya gələn Vladimir Breqadzenin
fürsətdən istifadə edərək bir vaxtlar
babasının atelyesinin yerləşdiyi məkanlarla tanış olmaq, özü ilə xatirələr
aparmaq niyyəti olur. Lakin azərbaycanlıların
qonaqpərvərliyi bu dəfə də özünü
göstərir. Nəvə babasının
əvəzinə rəsmən peşəkar fotoqraflar cərgəsinə
qəbul edilərək ona Azərbaycan Fotoqraflar Birliyinin
üzvlüyü təqdim edilib. Babasının
çəkdiyi fotolardan birinin sürəti
çıxarılıb ona xatirə olaraq hədiyyə
edilib. Filmdəki müsahibəsindən
aydın olur ki, şəhərimizin tarixi anlarını bizə
əmanət edən L.Breqadzenin unudulmaması onun nəvəsini
çox mütəəssir etmişdir.
Azərbaycanın foto sənətinin tarixini bizə
tanıdan bu filmdə bir ata-oğul tarixçəsi də təqdim
edilir. Foto sənəti
ilə məşğul olan ata və alim oğul: Ağamehdi
Əlizadə və oğlu akademik Akif Əlizadə. İlk fotoqrafımız kimi adı bizə məlum
olan Əzizbala Hacıyev olsa da ixtisasca həkim olmasına
baxmayaraq Ağamehdi Əlizadə foto sənətində də
peşəkarlığı ilə seçilmişdir.
XX əsrin ilk onillərində foto aləmində sözü
keçən, nüfuzu yüksək olan soyadları qeyri-millətlərdən
olanların arasında
rəqabətə, müqavimətlərə rəğmən
uğurlar qazanmaq, adını fotoqrafların sırasına
yazdırmaq heç də asan deyildi.
Geoloq-alim akademik Akif Əlizadə deyir ki, uşaqlıq
illərimə qayıtdım. O dövrdə şəkil çəkmək
üçün atelyeyə gedirdilər, foto-aparatlar da
plastinka ilə olurdu, yəni şüşə üzərində
emulsiya olurdu və şəkillər onun üzərinə həkk
olurdu. Ailə albomunda dəniz kənarında
çəkilmiş şəkillər var ki, onlar da ştativ
üzərində həmin aparatlarla çəkilirdi. Fotolar həm bir ailənin tarixini, həm bir şəhərin
tarixini, hətta ölkənin tairxini əbədiləşdirə
bilir.
Azərbaycanın bu gün həyatda olan ən qocaman
fotoqrafının, peşəkar fotoqrafının ilk şəklini
də elə Ağamehdi Əlizadə çəkibmiş. 1928-ci ildə
cəmi bircə yaşı olan Kamal Babayevi A.Əlizadə
babasının - Şeyxulislam Ağa Əlizadənin
qucağında çəkib. Kamal Babayevə
foto sənətini də elə dayısı Ağamehdi
Əlizadə sevdirib.
Bu filmdə Kamal Babayevin xatirələrini dinləmək
tamaşaçıya fərqli zövq verir. Yaşı 90-nı ötməsinə
rəğmən sevə-sevə, hətta uşaq sevinci ilə
gördüyü iş, təmasda
olduğu insanlar, fotolarını çəkdiyi məşhurlar
haqqında həvəslə danışması, foto sahəsində
hər yeniliyi şövqlə izləməsi onun sözün
həqiqi mənasında xoşbəxt insan olduğunu göstərir.
Əsl sənətkar xoşbəxtliyini
yaşamış insan.
Müəllif-aparıcı
Rafael Hüseynov qeyd edir ki, əsl fotoqrafda, xüsusilə
peşəkar reportyorda sənətkarlıqdan əlavə gərək
qorxmazlıq, fədakarlıq da ola. Film bizə bir daha xatırladır ki, XX əsrin əvvəllərində
xalqımızın başına gətirilən fəlakətləri,
cərəyan edən hadisələri zamanında fotoqraflar
çəkməsəydi indi bizim əlimizdə bu qədər
tutarlı faktlar olmazdı. XX əsrin
sonlarında da oxşar müsibəti yaşayan xalqın həm
çəkdiyi əzab-əziyyət, həm də milli
birliyi, fədakarlığı foto-lentlərdə
qalmaqdadır. Azərbaycan tarixində iz
qoymuş qanlı hadisələrdən biri də siyasi
çaxnaşmalar, ölkəmizə qarşı haqsız ərazi
iddiaları, saysız insan qətlləri ilə müşayiət
olunan 1990-cı ilin 20 Yanvar faciəsi olub. O gecə və
sonrakı günlər
Azərbaycan xalqının qan yaddaşında
artıq 30 ildir yad edilir. Yaxın tariximiz
olduğu üçün bu tarixi foto-salnaməni yaradan
insanların əksəriyyəti hələ həyatdadır.
Çəkiblər, həm bizim, həm də gələcək
nəsillər üçün. Rafael Hüseynov
onların bir qismini (Rasim Sadıqov, Asim Talıbov, Ağaəli
Məmmədov, Mehdi Abbasov) Şəhidlər Xiyabanında bir
araya gətirir, danışdırır, həm də
tanımayanlara tanıdır. Əvvəlki filmlərində
olduğu kimi, müəllif bu dəfə də təqdim
etdiyi real obrazı məkan, video-lentlər, fotoşəkillər
vasitəsilə bir qədər də canlandırır,
faktların yaddaşlarda daha möhkəm həkk olmasına
nail olur.
Filmin sonrakı hissələrində Azərbaycan foto sənəti
tarixində öz sözünü layiqincə demiş və
hələ də mühüm fəaliyyətlərini davam
etdirən fotoqraflar haqqında qısa amma yetərli məlumatlar
yer alır. Mənzərələri
və tarixi abidələri foto-obyektivində dondurub saxlayan
Asim Talıbov, siyasi jurnalistika ilə məşğul olan, 10
il dövlətin birinci şəxsinin fotoqrafı olmuş
Rafiq Bağırov, idman reportajları ilə foto tariximizə
adını yazdıran Bahadur Cəfərov, peşəkar
fotoqraf olmaqla yanaşı sənətini gələcək nəsillərə
ötürən, öyrədən, xüsusi dərsliklər
hazırlayan Rafael Qənbərov, müasir Azərbaycan
fotoqraflarını bir çevrədə toplayan Fotoqraflar
Birliyinin rəhbəri Mirnaib Həsənoğlu.
Sənədli olmasına rəğmən
ayrı-ayrı məqamları işıqlandıran kadrlar elə
keçidlərlə bir-biri ilə əlaqələndirilir
ki, tamaşaçı sanki informativ və baxımlı bədii
film izləyir.
Nəql edilənlər, göstərilənlər,
seçilmiş məkanlar, musiqi tərtibatı -
hamısı bir vəhdət təşkil edir. Ekran qarşısında əyləşib məlumatlanmağa
çalışan insan həm də filmin hər anından
zövq alır. Fikrimcə Azərbaycan foto sənətinin
tarixini işıqlandıran bu ekran işi müəlliflə,
"Bədii və sənədli filmlər studiyası"nın çəkiliş qrupu ilə
yanaşı həm də televiziya filmimizin növbəti
uğurlu səhifəsidir, müasir sənədli filmlər
üçün yeni örnək, yeni nümunədir.
İndi çox şey asanlaşıb, dünyanın
istənilən nöqtəsindən, istənilən fotonu
internet vastəsilə istədiyin adama yetirə bilirsən. Saniyələr
ərzində bir fotonu minlərlə insan izləyə bilir.
Bir zamanlar isə bunlar əlçatmaz arzu,
fantastika kimi idi. Texniki imkanların məhdud
olduğu vaxtlarda yalnız peşəsinə vurğun,
professionallığı yüksək səviyyədə olanlar,
işinə fədakarcasına can yandıranlar bu sənətdə
davam gətirə bilirdi. Operativlik tələb
olunan məqamlarla yanaşı bədii, təsirli, effektli
kadrlar qurmaq vacib anları əbədiləşdirmək
xoşbəxtliyi də hər fotoqrafa nəsib olmayıb.
Azərbaycan fotoqraflarını digər ölkə
fotoçularından fərqləndirən başqa bir cəhət
də bir əsr yarımlıq fotoqrafiya sənətinin təxminən
son 30 ilini çıxmaqla sözü keçən,
nüfuzlu, arxalı, əhatəsi geniş başqa millətlərin
nümayəndələri arasında bütün
qısqanclıqlara, sərt rəqabətə, maneələrə
baxmayaraq inadla irəliləmək, özünü isbat etmək,
adını tanıtmaq öhdəliyi vardı.
Amma hər
şeyə rəğmən istər dünyasını dəyişmiş,
istərsə də həm o dövrdə və indi fəaliyyət
göstərən fotoqraflarımız elə irs yaradıblar
ki, insanımızı da, şəhərlərimizi də,
abidələri, tikililəri və təbiətimizi də hər
biri özünəməxsus bədiiliklə görüb əks
etdirməyə qadir olub ki, müasir texnologiyalarla yaradılan əsərləri
kölgədə qoya bilər.
Azərbaycanın ayrı-ayrı rayonları və kəndlərində
o sənətkarların çəkdiyi fotolardakı abidələrin,
qalaların, türbələrin, məscidlərin, müxtəlif
tikililərin çoxu artıq yoxdur, qalanları da
büsbütün dəyişdirilərək ayrı görkəm
alıb. Bu fotolar həm də köhnə memarlıq incilərinin
bərpası üçün bu gün yardımçı
olmaq imkanına malikdir. Hansısa tarixi məkanlarımızı,
abidələrimizi, memarlıq incilərimizi ilkin
görünüşündə bərpa edib düzəltmək,
ya ən azı onların əsl görkəmini dəqiq təsəvvür
etmək istəsək, bu cür fotolardan rahatlıqla,
arxayınlıqla istifadə etmək olar. Bu film
fotoqraflarımızın nələrə nail olduğunu,
bizim və gələcək nəsillər üçün
necə bir irs yaratdığını
kompleks şəkildə bizə göstərmiş oldu.
Josef Niyepsin "Pəncərədən la-Qrassın mənzərəsi"
adlandırdığı fotosu dünya tarixinə ilk foto kimi
daxil olmuşdur. Əslində, hər foto pəncərədən
bir görünüşdür. Obyektivin pəncərəsindən
olan görünüş. Bu filmlə isə
“Mədəniyyət” kanalının obyektiv "pəncərəsindən"
Azərbaycanın işıqla yazılan ağ-qara tarixini
gördük. Demək olar hər gün əlində
müxtəlif cihazlarla foto "yaratmağa"
çalışan gənclər bu filmdən, filmdə
tanıdılan foto sənətkarlarından çox şey
öyrənə biləcək.
Təxminən 150 illik Azərbaycan fotoqrafiya sənətinin
tarixini - işıqla yazılan tarixi akademik Rafael Hüseynov 1
saatda tamaşaçılara tanıtdı. Bir çox
hadisələri tarixin yaddaşına köçürən,
göz qarşısında olub görünməz olan foto sənətinin
nümayəndələrinin özü bu dəfə tarixin
yaddaşında qaldı. Film boyu bizə təqdim
edilən hər bir Azərbaycan fotoqrafı haqqında
ayrıca filmlər ərsəyə gətirmək olar. Filmdəki kadrlar mədəniyyət tarximizin elə
səhifələrini əks etdirir ki, elə simalarını
bizə tanıdır ki, zənnimcə, zaman ötdükcə
bu filmdə göstərilənlər daha qiymətli, daha dəyərli
olacaq.
Kəmalə NURİYEVA
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2020.- 25 dekabr.- S.9;13.