Həyat həqiqətləri romanı
Yazııçı Aqil Abbasın
"Dolu" romanı
haqqında təəssüratlarım
"Dolu" romanını
ilk dəfə illər
öncə oxumuşdum
və müəllifinə
rəğbətim birə-beş
artmışdı - torpaq
qədri bilən söz adamının Qarabağ dərdimizi ürəyinin odu, yanğısıyla nəql
etməsinə görə.
Cəmisi 44 gün çəkən Vətən müharibəmizdə
şanlı Ordumuzun işğal altında olan torpaqlarımızı
azad etdiyi, Zəfər müjdəsini
yaşadığımız günlərdə bu əsəri yenidən vərəqlədim və
təkrar oxudum. Yaddaşımız və yaşadıqlarımız
bir daha təzələndi, göz
önündə canlandı.
Uzun illər
üz-üzə, göz-gözə
qaldığımız bu
dərd, doğrudan, dözülməz idi, xain düşmənin fitnəsiylə sinəmizə
çalın-çarpaz dağ
çəkilmişdi. İtirilmiş yurd yerlərimizin həsrəti, qaçqın-köçkünlərin
iztirabları göynədirdi
qəlbimizi. Qüssə-kədərimiz
təbiətən yanımcıl
insan olan Aqil Abbasdan da
yan keçməmişdi.
Məlum
münaqişə başlayandan,
torpaqlarımız işğal
ediləndən üzübəri
yol gəlmişdi bu əsər. Üzüntü, xiffət və
ağrı-acıyla dolmuşdu
"Dolu". Nahamar, enişli-yoxuşlu
yollarda, başımız
üstündəki rəngi
çoxdan itmiş səmada nələr yoxuydu o çağlar?
Qara buludlar göy üzünə sanki qamçı çalır, bir an içində alışıb-yanan
əyri-üyrü, od saçan oxlar gecənin qaranlığında səmanın
bağrını sökürdü.
Qorxunc şimşək
bir də parlayıb çaxır, az qala göyü çatladıb
dağıdırdı. Şıdırğı leysan yağır, dolu tökürdü.
Əslən qarabağlı olan, doğma yurd itkisini iliyinəcən
hiss edən yazıçı
üstümüzə dolutək
yağan fəlakətlərdən,
qətl-qarətlərdən yazmaq üçün qələminə sarılmış,
necə deyərlər,
ayağına dəmir
çarıq geyib uzun bir yola
çıxmışdı. Yazıçı bizi qarabaqara izləyən dəhşətli
Dolu kabusunun mahiyyətini açır,
öz-özünə yağmayan,
böyük güclərin
barmağında fırlatdığı
təhlükəli doludan
bəhs edirdi. Baş verən, kələfi dolaşıq düşən
olaylar müəllifin
sərt realizmi, ötkəm yanaşması
ilə, dinamik, çevik tərzdə nəql olunurdu. Hadisələrin məğzi daha
çox müəllif
təhkiyəsi ilə
çatdırılırdı. Ermənilərin torpaq iddiaları,
yurdumuzun başına
gətirilən oyunlar,
iti dağ çayı kimi sürətlə axıb ötən, bir-birini qovan gözlənilməz,
fövqəladə hadisələr,
xəyanətin paslı
xəncərini kürəyimizə
saplayan namərd qonşunun yaramaz xisləti, yazıçının
qisas çağırışları
ədəbi yaddaşa
köçürülmüşdü.
Aqil Abbas əsərin bir yerində "Biz Allahın
yadından çoxdan
çıxmışıq" deyir. Unutmayaq ki, vahid komandanlığı olmayan,
silah-sursatla lazımınca
təmin edilməyən
könüllü dəstələri
düşmənlə mübarizə
aparırdı. Bu müharibənin özü
elə düşmənin
yurdumuzu yağmalamasına
qarşı bir xalq müharibəsi, xalq etirazı idi. Çünki o illərdə hələ
Milli Ordumuz formalaşmamışdı. Dünyanın Ən Varlı
Şəhərindəki qeyri-sağlam
mühit, yuxarılarda
gedən çəkişmələr,
vəzifə, maddiyyat
davası, üstəlik,
erməni quldurların
qoluzorlu havadarlarının
cidd-cəhdləri məğlubiyyətimizi
yaxınlaşdırırdı.
"O boyda müharibə
meydanında cəmi iki tank varıydı ki, Dünyanın Ən Varlı Şəhərini qorusun".
Bu əsərin uğuru
barədə ədəbi
tənqid öz sözünü deyib,
"Dolu"nun dəyərini,
qiymətini verib, müxtəlif yanaşmalar,
fərqli düşüncələr
sərgilənib. Mənim şəxsi qənaətim
isə belədir:
"Dolu" həyat
həqiqətləri romanıdır,
ürəyi dərdlə
çırpınan bir
yazarın əsəri
kimi ərsəyə gəlib. Yazıçının
doğma Azərbaycan sevgisindən qaynaqlanan, iyirmi il müddətində
yazılmış bu əsəri Qarabağ savaşından, düçar
olduğumuz bu qanlı qovğanın müsibətlərindən, erməni
silahlı qüvvələrinə
qarşı ölüm-dirim
mübarizəsinə qalxan
oğullarımızın uğurlu-uğursuz
döyüşlərindən bəhs edən gözəl nəsr nümunəsidir. Akademik Nizami
Cəfərov ədəbi-ictimai
mühitdə böyük
rezonans doğuran bu romanı "Qarabağın yeni tarixi barədə yazılmış ən dəyərli əsərlərdən
biri, bəlkə də birincisi" kimi qiymətləndirərək,
"müasir ədəbiyyatımızın
Qarabağnaməsi" adlandırıb.
Aqil Abbas son
illərdə üzərinə
düşən məsul
vəzifələri həyata
keçirməklə yanaşı,
yaradıclıq sahəsində
məhsuldar işləyib
söyləsəm, yanılmaram. Maraqlı cəhət
odur ki, müraciət etdiyi mövzuların hər birini qələminin gücü ilə ədəbi hadisəyə
çevirə bilib.
Necə deyərlər,
daim öz işinin başında olan yazıçının
qələmə aldığı
"Ən xoşbəxt
adam", "Günah",
"Evləri köndələn
yar", "Çadırda
Üzeyir Hacıbəyov
doğula bilməz",
"Qarda açan qan çiçəyi",
"Qapqara uzun saçlar", "Allahı
qatil edənlər",
"Batmanqılınc", "Qiyamət gecəsi" kimi sanballı əsərləri fikrimizə
sübutdur. Nasir həmin əsərləri
bu qədər gərgin fəaliyyətin,
zorluqların içindən
sıyrılaraq ərsəyə
gətirib.
Gərək elə kitab yazasan ki, oxucu
onu yarıda qoymasın. Onsuz darıxsın, mütaliə
etdiyi əsərin oxunub bitməsinə heyifsilənsin. Aqil Abbasın
istedadı onu möcüzəli bir məcraya - ədəbiyyat
dünyasına yönəltmişdi.
O, yaradıcılıq yolunda
ilk qədəmlərini atan
bəzi gənc yazarlardan fərqli olaraq, yenilik adına əllaməlik
etmirdi, sadəlikdə
mürəkkəblik axtarışına
çıxırdı. Əsərlərinin dil qatları, işlətdiyi leksik ifadələr tədqiqatçıların
marağına səbəb
olurdu. Aydın, sadə və
rəvan dillə yazırdı. Yazıçı bu missiyasına indi də sadiqdir.
Səmimiyyəti, milli-mənəvi dəyərlərimizə
ehtiramı ilə fərqlənən, yurdumuzun
hər yerini qarış-qarış gəzən,
qorxu-hürkü bilmədən
yağı düşmənin
təmas xəttinəcən
gedib-çıxan, döyüşçülərlə
görüşən, ən
əsası isə iç dünyasında, köksündə yaşatdığı
Qarabağ dərdini ədəbiyyatımıza gətirməyi
haqq edən A.Abbasın "Dolu" romanının belə həyati real gerçəkliyə
söykənən əsər
olacağı gözlənilən
idi. Başqa sözlə, "Vətən torpağının
hər daşına baş qoyan" (Məmməd Araz) sənət adamı el-oba dərdindən yazdı, Qarabağ hadisələrini bədii
ədəbiyyata gətirməyi,
ustalıqla təsvir etməyi bacardı.
Baş verən
qanlı hadisələr
romanda real və inandırıcı əks
etdirilib. Həm bir oxucu, həm
də I Qarabağ savaşı başlayandan
- 90-cı illərin əvvəllərindən
atəşkəs əldə
olunanadək "qaynar"
nöqtələrə səfərlər
edən, cəbhədən
yazan bir jurnalist, publisistik kitablar müəllifi kimi bu qənaətdəyəm.
O günlərin ağrısından
bəhs edən çox əsərlər
yazılıb. "Dolu" isə fərqlidir, hisslərə,
duyğulara təsir edən əsərdir.
Əsərdə bitkin obrazlar qalereyası, müharibə
dövrü insanlarının
məziyyətləri ilə
qarşılaşırıq. Komandir, Drakon
və Pələng obrazları oxucuda dərin rəğbət oyadır. Bunlar həmin savaşda
qanı, canıyla döyüşmüş yurd
sevdalı oğulların
nəsrimizdə ən
mübariz surətləri
kimi yadda qalır, sevilir. Düşmənin anasını ağladan
oğullardan olan Drakonla Pələng haqsızlığa qarşı
barışmazlığı ilə bir-birinə daha yaxın insanlardır. Erməni qulduru
Drakonu hədəf seçəndə Pələng
onun qarşısına
keçir. Əsərin
bu yerində oxuyuruq: "Pələng Şuşadaydı, arzusu orada ölmək idi. Drakon dünyanın ən
gözəl ölüsünü
qucaqlayıb elə hönkürdü ki, sanki göz yaşlarından heyfini aldı. Drakon ölümsüzlüyün onu
qoruyacağına əmin
oldu... Ermənilər Drakonu avtomat
atəşinə tutdular.
O, qızıl qanın
içində şirin
yuxu tapmışdı".
Əsərin ən yaddaqalan obrazları sırasında
Katibin və Müəllimin də adları ehtiramla çəkilir. Yazıçının təsvir etdiyi
qadın surətləri
(Pələngin anası
və Musanın ağır qaçqınlıq
həyatı yaşayan
anası) cəfakeşliyi,
yurd məhəbbəti
ilə seçilir.
Bu qadınlar oğul itirsələr də, "Vətən sağ olsun!" deyən Azərbaycan analarının ümumiləşdirilmiş
obrazlarıdır.
Vətəndaşlıq yanğısı ilə yazılmış bu əsərlə bağlı digər mülahizələrimi də bildirmək istərdim. "Dolu"nun eyniadlı filmin ssenarisinə daxil edilməyən fəslində də dəhşətli müharibə səhnələri ilə qarşılaşırıq. Yazıçının şahidlik etdiyi hadisələr, döyüş əhvalatları, xalq mübarizəsinin ağır günlərinin təsviri o qədər təbii alınıb ki... Çünki bunlar müəllifin doğulduğu ev-eşik, oxuduğu kənd məktəbindəki sinif otağı, əzizlərinin məzarları, yağı əsarətində qalan soydaşlarımızın acı yaşantıları ilə bağlı köksünə darılıq edən duyğularının izharıdır. Bu fəsildə də yazıçının tarixi hadisələri, gerçək Azərbaycan mühitini əks etdirmək üçün bədii tapıntıları, cəsarətli fikirləri, yaratdığı epik lövhələr diqqəti cəlb edir. Təbii ki, atəş düşdüyü yeri yandırıb-yaxırdı. O zaman Qarabağ köylərinin başı üstündə kəllələşən, ölüm saçan düşmən Qradları hələ ki, söz sahibiydi. Amma müəllifin qarşıdakı xoş günlərimizə, qələbə çalacağımıza, torpaqlarımıza dönəcəyimizə də ümidləri itməmişdi. Deyirlər, hər şeyin başlanğıcında bir həvəs, istək yaşayır. Bu baxımdan əsərdəki ruhi hallar da düşündürücüdür. Yazıçı şəhərə iti sürətlə yayılan xəbəri belə təsvir edir.
"- Türklər uşaqlara pul göndəriblər...
- Deyirlər özləri də gəlir.
- Di gedin, erməni köpəyuşağı! Elə bilirdiniz qardaşlarımız bizi tək qoyacaqlar?..
Sonra isə səs yayıldı ki... Batalyonun həyətində Türkiyənin bayrağını qaldırıblar!"
Çağdaş Azərbaycan realist nəsrinin nümayəndəsi Aqil Abbas özünün, həmçinin, bu qanlı savaşı öz taleyində yaşamış soydaşlarımızın əksəriyyətinin arzusunu əsərdə belə ifadə edirdi. Bu, həm də birliyin, həmrəyliyin gücünə, ədalətin təntənəsinə inamın təzahürü idi. Nəhayət, bu gözlənti həqiqətə çevrildi. Azərbaycanın rəşadətli əsgər və zabitləri Müzəffər Ali Baş Komandanımızın rəhbərliyi ilə erməni işğalına son qoydu, torpaqlarımız işğaldan azad edildi. Bu gün Vətən müharibəsində qələbə qazanmağımızda, tarixi ədalətin bərpa olunmasında Türkiyənin mənəvi dəstəyi danılmazdır.
Bəli, dəyişən təkcə
zamanıydı, unudulmaz 44 gün
ərzində bizim silahlarımız alov saçırdı. Qüdrətli ordumuz özgə torpaqlarında 30 il qızınan erməni gavurların
başına od ələyir, mərmiləri,
qurşunları dolutək yağdırırdı. Bu dolunun zərbəsindən
göz aça bilməyən düşmən
dabanına tüpürüb qaçırdı.
Axı, "Vaxt gələr, hesab dönər" deyib
atalarımız!
Zemfira
MƏHƏRRƏMLİ
Yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2020.- 29 dekabr.- S.11.