Mədəniyyətimizin və ədəbiyyatımızın
yorulmaz tədqiqatçısı
DƏYƏRLİ ALİM,
ŞAİR VƏ PUBLİSİST GÜLHÜSEYN KAZIMLININ 70
YAŞINA
Gülhüseyn Kazımlı ilə
1973-cü ildən 1981-ci ilə
kimi Azərbaycan Dövlət Televiziya və Radio Verilişləri
Komitəsinin "Elm və
təhsil" baş redaksiyasında redaktor işlədiyi vaxtlarda tanış olmuşam. Mən həmin redaksiyada "Ədəbiyyatşünaslıq və zaman", "Ədəbiyyat" verilişlərinin
müəllif-aparıcısıydım...
Böyük və azman şairimiz Məmməd Arazın xeyir-duası ilə ədəbiyyatda
ilk addımlarını atan
Gülhüseyn Kazımlı
(Kazımov) dörd ali təhsilə
yiyələnib. Muzey işçisi
də olub, redaktor da işləyib,
dövlət qulluğunda
da çalışıb.
Üstəlik, dövri mətbuatda
xeyli elmi-publisistik yazısı çap olunub. Filologiya elmləri namizədidir... Amma mənə görə gözəl təbə malik, incə qəlbli şairdir... Alim-şairdir...
Bir də ki, onun
diqqətimi cəlb edən cəhəti sevgiylə sadə, anlaşıqlı və səmimi bir tərzdə yazmaq bacarığıdır.
Bu isə təbliğat
sahəsində çalışan
insan üçün
olduqca vacib cəhətdir. Təsadüfi deyil ki, uzun zamandan bəri
bu istiqamətdə ardıcıl fəaliyyət
göstərmiş G.Kazımlı
hazırda zəngin muğam irsimizin, mədəni xəzinəmizin
yorulmaz təbliğatçısıdır.
O, bu işi Beynəlxalq Muğam Mərkəzinin "Unudulmayanlar"
layihəsi çərçivəsində
böyük ürəklə,
xüsusi həvəslə
həyata keçirir.
İndiyədək Bülbülcanın,
Seyid Şuşinskinin,
Hacıbaba Hüseynovun,
Şövkət Ələkbərovanın,
Həqiqət Rzayevanın,
məşhur qarmon ifaçıları Kor Əhədin, Teyyub Dəmirovun və digər sənətkarların
həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuş musiqili gecələr təşkil
edib. Görkəmli sənətkarlarımızdan Kor
Əhəd və Bülbülcan haqqında
iki kitab ərsəyə gətirib...
Burada da o, adi təşkilatçı,
adi aparıcı deyil, şairdir, filoloq alimdir...
1978-ci ildən üzü
bəri onun iyirmiyə yaxın həm poetik, həm də elmi-kütləvi məzmunda
kitabları işıq
üzü görüb. Şeirlərinə
Şəfiqə Axundova,
Oqtay Rəcəbov, Tofiq Babayev, Əfsər Cavanşirov, Nəriman Məmmədov, Azər Rzayev kimi bəstəkarlar 30-dan
çox mahnı bəstələyib. "Vətən sevgisi",
"Qadın əlləri",
"Məhəbbət", "Əsgər yuxuları"
kimi mahnılar bu qəbildəndir. Onun sözlərinə yazılmış mahnıları
İlhamə Quliyeva, Təranə Vəlizadə,
Baba Mahmudoğlu, Flora Kərimova,
Eldar Axundov, Oqtay Ağayev, Eyvaz Həsənov, Səkinə İsmayılova
və başqa tanınmış müğənnilər
ifa ediblər.
Onillər bundan öncə
Şuşaya həsr elədiyi bu şeir müqəddəs
yurdumuzun panoramını
sözlə yaradan unudulmaz bir lövhədir:
Təzə açılırdı düzlərdə səhər,
Duman asılmışdı
yolların üstə.
Qalaya atılmış qədim
bir şəhər,
Yatırdı dağların qolları üstə.
Zirvələr alışır, qara
od düşüb,
Çaylar necə yanır dərə dibində.
Bu səhər günəşdən
hara od
düşüb?
Ovçu da yuxlayır bərə dibində.
Bu səhər dağ yolu elə hamar
ki,
Hər qaya gözümdə kəhərə
döndü.
Bu yollar, cığırlar dolanıb axır,
Bir qaya ovcunda şəhərə
döndü.
Qəfil
günəş doğdu,
gözüm qamaşdı,
Yolları yoxuşdu, enişdi
Şuşa.
Şuşaya o qədər yağış
yağmışdı,
Yuyulub şüşəyə dönmüşdü
Şuşa.
İndi Şuşanın, dağların
həsrətində qalmışıq. Ancaq Qarabağın əsrarəngiz
gözəlliyinin göz
qamaşdıran, ürək
sızıldadan lövhəsini
Gülhüseynin "Dağlar
yatır" şeirində
dahi Şəhriyar demiş, "bir sinema pərdəsi" tək müşahidə edirik:
Bulaqlar
- dağların büllur
nəğməsi,
Kəkliklər, əliklər yatışmır
burda.
Elə bil dərindən heyrət etməyə,
Adamın heyrəti çatışmır
burda.
Bürünüb dumana, itib zirvələr,
Sərkərdə qayalar yenə sal durub.
Elə bil dumanda bitib
zirvələr,
Ya da zirvələri duman qaldırıb.
Maraqlı adamdır, həyatsevərdir,
səyahət etməyi
xoşlayır. İndiyədək otuza yaxın
Avropa, Amerika, Asiya ölkələrində
səfərdə olub
və bu səfərlərdə müşahidə
etdiklərini şeirə,
sözə çevirib
G.Kazımlı. Klassiklərin əsərlərini mütaliə
etməkdən zövq
alır. Muğamın vurğunudur. Dinlədikcə vəcdə gəlir, gözləri yaşarır.
Onun yaradıcılıq
yolu, fəaliyyətinin
müxtəlif mərhələləri
parlaq uğurlarla zəngindir. Azərbaycan Yazıçılar və
Jurnalistlər birliklərinin
üzvüdür, "Vətən
sevgisi" (1978), "Yollarda
ömür" (1981), "Mənə inan" (1983),
"İnsanın dərki"
(1995), "Ümid yeri"
(2003), "Heydər Əliyevin
yadigarları" (2004), "Seçilmiş əsərləri"
(2010) və digər kitabların müəllifidir.
"Gürcüstan Teatr
Cəmiyyəti" Yaradıcılıq
Birliyi mədəni əlaqələrin inkişafında
səmərəli fəaliyyətinə
görə və 70 illiyi münasibətilə
"Gürcü teatrının
dostu" seçdiyi G.Kazımlını lap bu
yaxınlarda fəxri diplomla təltif etdi.
İctimai fikir tariximizin görkəmli nümayəndələrindən
biri olan Əsgər ağa Adıgözəlov-Goraniyə həsr
olunmuş "Qaranlıqdan
işığa. Əsgər ağa Gorani"
(Bakı, "Şuşa"
nəşriyyatı, 2016, - 224 səh.) kitabı G.Kazımlının yaradıcılığında
və eləcə də müasir ədəbiyyatşünaslığımızda
əlahiddə yer tutur. O, bu monoqrafik tədqiqatı tamamilə yeni metodoloji əsasda, fərqli rakursda, maraqlı üslubda qələmə alıb. Bu kitab Əsgər
ağa Goraninin 2017-ci ildə keçirilmiş
160 illik yubileyinə layiqli bir töhfə
oldu.
Bir məqamı da xatırladaq ki, G.Kazımlı vaxtilə Moskva İctimai Elmlər Akademiyasının
mədəniyyət tarixi
və nəzəriyyəsi
kafedrasında təhsil
almış, orada namizədlik dissertasiyası
müdafiə edərək
filologiya elmləri namizədi olmuşdu. Onun "İnsanın dərki"
("Postijeniye çeloveka"-
1992) monoqrafiyası da
dissertasiyası əsasında
nəşrə hazırlanıb.
Bu əsər ədəbiyyatda İnsan konsepsiyasının elmi-nəzəri
həllini açıqlayır.
Sənət və elm arasında
əlaqələri tapmaq
və dünya ədəbiyyatı kontekstində
Azərbaycan bədii nəsrində psixologizm üslubunun funksiyasını
üzə çıxarmaq
bu tədqiqatın əsas məqsəd və vəzifəsi, başlıca problematikasıdır.
Alimin fikrincə, ədəbi janrlarda, xüsusən nəsrdə insan şüurunun müxtəlif
qatlarında baş verən proseslərə nüfuz etmək cəhdi yeni məzmunlu bədii nəsri yaradıb. Monoqrafiyada
"Qəhrəmanın mənəvi
ziddiyyətlərinin açılmasında
və əxlaqi baxımdan kamilləşməsində
daxili konfliktlərin xüsusiyyətləri", "Müasir əxlaqi toqquşmaların (kolliziyaların)
dərinləşməsi vasitəsi
kimi əsərlərin
struktrunda zaman əlaqəsi" fəsillərinin
adlarından da göründüyü kimi,
tədqiqatçı ədəbi-nəzəri
fikrimizdə olduqca vacib məsələlərə
toxunub. Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü", Mövlud
Süleymanlının "Dəyirmanan", Q.Pançikidzenin
"Spiral", A.Bitovun "Puşkin evi" əsərləri 1980-ci illər
Azərbaycan, rus və gürcü nəsrinin çox maraqlı nümunələri
kimi müəllifin diqqətini çəkib və onları böyük dəqiqliklə
elmi tədqiqata cəlb edib. Alim sübuta yetirib ki, öz
zamanını qabaqlayan
əsərlərin təməlində
yalnız sənət
üçün məlum
olan, bizə və hətta sənətçiyə naməlum
qalan detallar var ki, bu
detalların mahiyyəti
zaman keçdikcə aydınlaşır və
həmin cəhət sənətin müasirliyini,
zaman içində zamana nüfuzunu, əslində, zamansızlığını
yaradır.
Kitabda əvvəllər
psixologizm nöqteyi-nəzərindən
baxılmamış, yaxud
ədəbiyyatın tədqiqat
obyektinə cəlb edilməmiş əsərlər
ətraflı təhlil
və tədqiq olunur, dəyərli müqayisələr aparılır,
mühüm nəticələr
çıxarılır. Monoqrafiyanın
təqdir ediləsi cəhətlərindən biri
də budur ki, parlaq sözügedən
ədəbi-bədii nümunələri
psixologizm və pozitivizm problemi müstəvisində tədqiqata
cəlb edərək,
haqlı bir nəticəyə gəlir:
Azərbaycan bədii nəsri dövrün ədəbi prosesində müstəqil, özünəməxsus
şəkildə inkişaf
edib, dünya və keçmiş sovet ədəbiyyatında
kifayət qədər
layiqli yer tutub. Tədqiqatda A.Platonov, İ.Bunin, Y.Zamyatin, A.Soljenitsın, Ç.Aytmatov, V.Nabokov, Ümmülbanu, Y.Səmədoğlu,
Anar, Elçin, A.Bitov, Q.Pançikidze, D.Qeorqadze, Ç.Hüseynov,
V.Şukşin, V.Rasputin
və başqalarının
əsərləri əsasında
psixoloji nəsrin ən xarakterik xüsusiyyətlərinin aşkar
edilməsinə uğurla
cəhd göstərilir
və bu tipli ədəbiyyatın inkişaf tendensiyaları elmi-nəzəri əsasda
proqnozlaşdırılır.
Bu monoqrafiya sonralar
Azərbaycan dilinə
tərcümə olunaraq
G.Kazımlının "Seçilmiş
əsərləri"nə (2010) daxil edildi.
Onun həmmüəllif
olduğu "Bülbülcan"
və "Qarmonun əfsanəsi" kitabları
mədəniyyət tariximizin
araşdırılması baxımından
olduqca maraqlı nümunələrdir. Tarixin arxivlərində qalmış mədəniyyət
layını aşkarlayarkan
G.Kazımlı ondan milli ədəbi sərvət kimi söz açır və bu səviyyədə
qiymətləndirir.
Daima həyata ümidlə baxan, sarsılmaz inamla yaşayan G.Kazımlı özünün
"Ümid" adlı
şeirində yazır:
Ümid
mənim yolum üstə,
İşıq olub, mayak olub.
O, ən ağır günlərimdə,
O, ən xoşbəxt günlərimdə
Hayan olub, dayaq olub...
Bu misralar onun həyat kredosunu, dünyaya, sabaha baxışını aydın
ifadə edir.
Əziz dostum və dəyərli
həmkarım Gülhüseyn
Kazımlını 70 illik yubileyi
münasibətilə ürəkdən təbrik edir, mənalı ömrünün
bundan sonrakı onilliklərində ona möhkəm sağlamlıq, yeni uğurlar diləyirəm.
Qurban BAYRAMOV
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
525-ci qəzet.- 2020.- 1 fevral.- S.20.