Elmi və bədii
yaradıcılığın zirvəsində
Yenicə
başlanan 2020-ci il Azərbaycan ədəbi və elmi ictimaiyyəti
üçün Əməkdar elm xadimi, akademik, Xalq
yazıçısı Kamal Abdullanın 70 illik yubileyilə də
əlamətdarlıq qazanıb.
Hələ ilin sonlarına
doğru tamamlanacaq bu 70 il
hansısa sadə bir müddəti ifadə etmir. Çoxşaxəli yaradıcılığı,
gərgin əməyi,
saysız-hesabsız elmi,
bədii, publisistik əsərləri, qazanılan
saysız-hesabsız uğurlar,
ali mükafatlar
və yüksək fəxri adlar bu mənalı və şərəfli ömür yolunun silinməz səhifələrini
təşkil etməkdədir.
Orta məktəb
illərimlə bağlı
belə bir işıqlı xatirəm
var ki, o zaman ailəmiz Kamal Abdullanın zəngin məzmunu və maraqlı formatı ilə seçilən televiziya proqramlarına xüsusi diqqətlə, hətta pərəstişkarlıqla baxardı. Sabahısı gün bu verilişlərin
mövzusu o təlatümlü
illərin məktəblisinin
də qatıldığı
müzakirə obyektinə
çevrilirdi. Televiziyada
1980-ci illərin əvvəllərindən
etibarən "Azərbaycan
dili", "Qoşma",
"Dəfinə", "Sözün sirri" kimi aylıq və həftəlik ədəbi-bədii, elmi-publisistik
verilişlərin müəllifi
və aparıcısı
olan Kamal Abdullanı Azərbaycan gənci əsl vətəndaş-ziyalı kimi
məhz o illərdən
sevdi və özünün meyar simalarından birinə çevirdi. Mən də bir yeniyetmə kimi məhz o illərdən Kamal Abdulla imzasının
izinə düşdüm
və demək olar ki, bütün
yaradıcılığını izlədim. Onun qeyri-adi erudisiyası,
güclü duyumu,
modern üslubu, təfəkküründəki
parlaq bədiilik, zamanı qabaqlayan düşüncələri bizi
bir oxucu kimi öz sirli-sehirli
dünyasına valeh etdi.
Elmi əsərlərindən əlavə,
Azərbaycan və dünya ədəbi ictimaiyyətinin böyük
rəğbətinə səbəb
olan "Yarımçıq
əlyazma", "Sehrbazlar
dərəsi","Unutmağa kimsə yox", "Sirlərin sərgüzəşti"
kimi son dərəcə
dəyərli romanları,
dərin məzmunlu və maraqlı pyesləri, hekayələri,
esseləri və digər yaradıcılıq
nümunələri Kamal
Abdullaya olduqca geniş oxucu auditoriyası qazandırıb.
Bütün bunlar onun görkəmli sima kimi ədəbiyyat və elm tarixindəki müstəsna yerini təmin edib. Qorqudşünaslığa əvəzsiz töhfə
olan silsilə xarakterli fundamental Kamal Abdullanın dilçilik və ədəbiyyatşünaslıq
elminə misilsiz töhfələridir. Bu məqamı boşuna xatırlamadıq, çünki
dilçilik elmi sözçülüyü sevməyən,
riyazi dəqiqlik tələb edən, konkretlik, lakoniklik sevən elmidir. O mənada Kamal Abdullanın "Dilçiliyə
səyahət və yaxud dilçi olmayanlar üçün dilçilik" əsəri
də elmimizin bu sahəsindəki nadir nümunələrdəndir. Özünün miqyaslı elmi və ədəbi təfəkkürünün vəhdətindən
yaranan bu kimi əsərlərilə
Kamal Abdulla oxucunu həm düşündürür,
həm öyrədir,
həm də problemin dərinliyinə varmağa sövq edir. Amma ustalıqla, alimliklə
yanaşı, əsl yazıçı məharətilə
yazıldığı üçün
bu ciddi əsərləri mütəxəssis
olmayan oxucu da dərk edir.
Beləcə, elmiliklə bədiiliyin
sintezindən möhtəşəm
bir nəticə alınır.
Bir kiçik haşiyə çıxaraq qeyd edim ki, 2011-ci ildə işıq üzü görən
"Azərbaycan dilində
qeyri-təyini ismi birləşmələr" adlı
tədqiqatımı yazarkən
akademik Kamal Abdullanın sintaksislə bağlı əsərlərindən
faydalanmağım və
çoxsaylı istinadlarım
bilavasitə onun bu sahədəki elmi fəaliyyətini örnək almağımdan
qaynaqlanmışdı.
Müasir
elmi-ədəbi düşüncəmizdə
akademik Kamal Abdullanın çoxşaxəli
yaradıcılığında "Azərbaycan dilində mürəkkəb sintaktik
bütövlər", "Müəllif-əsər-oxucu", "Azərbaycanda rus dili", "Azərbaycanca
danışaq" və
digər əsərlərinin
də xüsusi mövqeyi vardır.
Akademikin dilçi alimlər, ələlxüsus, qrammatiklər
üçün masaüstü
kitaba çevrilən
"Azərbaycan dili sintaksisinin nəzəri problemləri" adlı
fundamental monoqrafiyası haqqında
fikirlərimi daha geniş şəkildə
bölüşmək istərdim. Kamal Abdullanın
"Azərbaycan dili sintaksisinin nəzəri problemləri" monoqrafiyası
dilçilik elminin ən aktual problemlərindən birinə
həsr olunmuşdur.
Bu fundamental əsər indiyə qədərki ənənəvi dilçilikdə
həmin sahə ilə bağlı bir çox qaranlıq mətləbin aydınlanmasına imkan yaratdı.
Kamal Abdullanın
vaxtilə Moskvada
"Sintaktik paralelizm"
("Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanlarının dili
üzrə) adlı namizədlik dissertasiyası
müdafiə etməsi
və doktorluq mövzusunun da "Azərbaycan dili sintaksisinin nəzəri problemləri"nə həsr
olunması haqqında
bəhs açdığımız
monoqrafiyanın bu qədər fundamental əsər
kimi ortaya çıxmasının təməlini
təşkil edib.
Monoqrafiya haqqında maraqlı sistem və quruluşu ilə də diqqət çəkir. Əsər 3 irihəcmli bölmədən
ibarətdir ki, hər bölmə öz daxilində fəsillərə və yarımfəsillərə ayrılır.
Bu mənim subyektiv
fikrimdir ki, əsər sanki üç monoqrafiyanın
sistemli və konseptual şəkildə
birləşməsidir.
Sözügedən əsər Azərbaycan dilçilik elmində mövcud bir sıra problemlərin həlli, xüsusən dilçiliyin sintaksis bölməsinin predmeti olan cümlə quruluşu, cümlə üzvləri arasındakı
münasibət, sadə
və mürəkkəb
cümlənin xüsusiyyətləri
haqqında dərin araşdırmaları və
dəqiq qənaətləri
özündə əks
etdirir.
Monoqrafiyada Azərbaycan dili sintaksisinin indiyə qədər tədqiqat obyekti olmamış bir sıra nəzəri
və eyni zamanda, bəzi praktik məqamları təhlil obyekti seçilib. Müəllif öz mülahizələrini
üç sintaktik vahidin - sadə cümlənin, mürəkkəb
cümlənin və mürəkkəb sintaktik
bütövün öyrənilməsi
üzərində qurur.
Onları bir-birinə bağlayan
izomorfizm prinsiplərinə
əsasən, bu vahidlərə bütöv
bir sintaktik baxış müəyyənləşdirir.
Monoqrafiyada sadə cümlənin
monopredikativ quruluşu,
aktual üzvlənmə,
mürəkkəb sintaktik
bütöv, onun sərhədləri, kompozisiyası,
tərkibi, tədqiqinin
əsaslandırılması və başqa problemlər Azərbaycan dilçiliyində ilk dəfə
olaraq geniş sistemli sintaktik təhlilə cəlb olunub.
Qeyd etdiyim kimi, əsər 3 böyük hissədən
və hər hissə ayrı-ayrı fəsillərdən ibarətdir. Birinci hissənin
ilk fəslində Azərbaycan
dilində cümlənin
quruluşunun təşəkkül
tarixi "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanının
dilindən başlayaraq
XX əsr ədəbi
dilimizin ədəbi-bədii
nümunələri əsasında
izlənilir, alınan
elmi nəticələr
dünya dillərində
cümlənin təşəkkül
tarixi kontekstində şərh olunur.
Digər iki hissədə isə uyğun olaraq dilimizdə mürəkkəb cümlənin
müxtəlif aspektlərdən
təhlili verilir və mürəkkəb sintaktik bütöv - mətn tədqiqat obyekti kimi nəzərdən
keçirilir.
Əsərdə Azərbaycan dilçilik elmində ilk dəfə olaraq mürəkkəb sintaktik bütövlərdən
bəhs olunur və bu istiqamətdə
müəllifin apardığı
dərin elmi araşdırmalar monoqrafiyada
öz əksini tapır.
Monoqrafiyada diqqətçəkən məqamlardan biri də müəllifin nəzəri fikirlərini
əsaslandırmaq üçün
gətirdiyi dil faktlarının bədii nəsr və nəzm nümunələrinin
qədim və orta əsr, daha çox da "Kitabi-Dədə Qorqud" dastanları,
"Bilqamıs" dastanı,
bütövlükdə "Oğuznamələr" və
klassik Azərbaycan ədəbiyyatından seçməsidir.
Akademik Kamal Abdulla haqqında yazarkən və ya onun yaradıcılığına
müraciət edərkən
unudulmaz alimimiz, professor Yusif Seyidovun həmişə yaddaşımda mühafizə
olunan fikirlərini bir daha xatırladım.
O deyirdi ki, "Həm dilçilik, həm də ədəbiyyatşünaslıq istiqamətində elmi dərəcə alan
hər kəsə filoloq deyirlər. Əsl filoloq o alimdir ki, onun həm
dilçilik, həm də ədəbiyyatşünaslıq
sahəsində fundamental əsərləri
var". Akademik Kamal
Abdulla mükəmməl elmi
fəaliyyəti ilə
məhz belə bir zirvədə qərar tutub. Eyni zamanda, Xalq
yazıçısı olaraq,
Kamal Abdulla bədii yaradıcılıq sahəsində
də ali
ünvana ucalıb.
Zülfiyyə
İSMAYIL
AMEA
Naxçıvan Bölməsinin əməkdaşı,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2020.- 15 fevral.- S.21.