Səfəvişünaslığa
böyük töhfə
Bu
yaxınlarda Bakı Slavyan Universitetinin Xarici siyasət və
diplomatiya kafedrasının müdiri, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Əsgər Əhmədin müəllifi
olduğu "Səfəvilərdə din və dini münasibətlər"
adlı monoqrafiya (Bakı: "Mütərcim", 2019) ilə
tanış oldum.
Kitab
Azərbaycan xalqının həyatında mühüm rol
oynamış Səfəvilərin hakimiyyəti illərində
ölkədə gedən dini proseslərin öyrənilməsi
baxımından əhəmiyyətlidir. Monoqrafiyada tarix elmi üçün
aktual sayılan Səfəvilər dövründəki dini
proseslərlə bağlı bir sıra məsələlər,
o cümlədən, təsəvvüf və xalq islamı ilə
şiəlik arasında olan münasibətlər, Səfəvi
təriqətinin nədən siyasiləşməsi,
Qızılbaşlıq doktrini, Səfəvilərin təriqət
kimi sünni məzhəbdə ola-ola nədən şiəliyə
doğru yönəlmələri, eləcə də şiəliyin
Səfəvilər dövlətində rəsmi bir məzhəbə
çevrilməsi məsələsi, onun legitimləşməsi,
qulat şiəlik, Səfəvi dövlətinin dini siyasəti,
ölkədəki başqa dinlərə münasibət, dini
bayramlar, dini ritual və mərasimlər, Səfəvilərin
ziyarətgah siyasəti, yeni ziyarətgah məkanları və
s. tədqiqata cəlb olunmuşdur.
Monoqrafiya
ilə tanış olarkən Əsgər Əhmədin
dövrə aid müxtəlif xarakterli mənbələrdən və
mövzu ilə bağlı fərqli dillərdə dərc
olunmuş tədqiqat əsərlərindən geniş miqyasda
faydalandığının şahidi olursan. Əsəri
fərqləndirən mühüm xüsusiyyətlərdən
biri müəllifin bir sıra məsələlərə
orijinal yanaşması ilə bağlıdır.
Monoqrafiyada müəllifin toxunduğu mühüm məsələlərdən
biri Qızılbaşların hakimiyyətinə qədər
Səfəviyyə təriqətinin ideyalar sistemində
baş verən yeniliklər və dəyişikliklərlə
əlaqədardır. Müəllif bu yenilik və dəyişiklikləri
təriqətin siyasiləşməsi, onun şiəliyə
doğru yönəlməsi və təriqətin sosial
bazasındakı yerdəyişmələr şəklində
qruplaşdırır. O, Səfəvilərin hakimiyyətə
gəlməsində və şiəliyin bölgədə
hakim məzhəbə çevrilməsində Səfəviyyə
təriqətinin bir sufi təlimi olaraq
siyasiləşməsinin çox böyük rol
oynadığını vurğulayaraq bildirir ki, sufizm tarixində
Səfəviyyə siyasiləşə bilən və bu sahədə
böyük uğurlar qazanan azsaylı təriqətlərdən
biridir.
Səfəvi təriqətinin tədricən siyasiləşməsi
Ərdəbil və onun ətrafında şəriksiz idarəçiyə
çevrilmiş Şeyx İbrahimdən etibarən
başlayır. Müəllif qeyd edir ki, məhz həmin
dövrdən başlayaraq təriqət şeyxlərinin dini
və ruhani hakimiyyəti öz əlində cəmləşdirməsi
və öz atalarının ənənəvi sufi-zahidlik həyatından
fərqli olaraq, hökmdarlara xas zəngin yaşam tərzinə
üstünlük vermələri getdikcə daha çox
özünü hiss etdirir. Əlbəttə,
dünyəvi olana meyil, siyasi nüfuz, siyasi çıxarlar
naminə atılan bu cür addımlar təriqətin ənənəvi
ideyalar sisteminə tərs mütənasib, yad xüsusiyyətlər
idi. Ə.Əhməd Səfəvilərin hakimiyyətə
gəlməsində siyasiləşmə faktorunun önəminə
toxunaraq yazır: "Təriqətin siyasiləşməsi
sayəsində Azərbaycan siyasi tarixi Şeyx Cüneyd,
Şeyx Heydər, Şah İsmayıl kimi dövrün hadisələrinə
öz damğasını vuran güclü siyasi xadimlər
qazandı. Təriqətin siyasiləşməsi
Azərbaycan xalqına onun həyatında bir çox cəhətləri
ilə mühüm rol oynamış Azərbaycan Səfəvilər
dövlətini qazandırdı. Təriqət
İslam tarixində təsəvvüflə siyasəti birləşdirən
və onun bəhrələrini görən ilk təriqətlərdən
biri olmaqla da yadda qalmışdır".
Müəllifin araşdırmaya cəlb etdiyi çox
mühüm məsələlərdən biri də Səfəvilərin
müxalif durumda və azlıqda olan şiəliyə tərəf
yön dəyişdirməsinə səbəb olan amillərlə
bağlıdır. O, Səfəvilərin şiəliyə meyillənmələrinin
başlıca səbəblərindən birini Şeyx
Cüneydin dövründən etibarən təriqətin sosial
bazasında olan dəyişikliklərlə əlaqələndirir.
Müəllif
yazır: "Əvvəlki dövrlərdə təriqətə
aid müridlər içərisində şəhər, qəsəbə
və kənd yerlərində yaşayan oturaq əhali
üstünlük təşkil edirdisə (onlar daha çox
sabit və hakim zümrə tərəfindən dəstəklənən
mədrəsə İslamının tərəfdarları
idilər), indi artıq mürid kütləsi içərisində
ağırlıq tədricən Azərbaycanda, Anadoluda,
Suriyada və İraqda yaşayan, köçəri və
yarımköçəri həyat tərzi sürən
türkmanların tərəfinə dəyişməyə
başlayır. Nəticədə mürid
kütləsi ilə bağlı baş verən bu radikal dəyişikliklər,
təriqətin inanc sisteminə, praktik fəaliyyətinə və
təşkilat quruluşuna da öz təsirini göstərir.
Köçəri və yarımköçəri
türkmanlara məxsus və türkman dindarlığı
kimi isimləndirdiyimiz inanc sisteminin Səfəvi sufiliyi ilə
qovuşması nəticəsində şiə
ağırlıqlı yeni bir doktrin formalaşdı".
Qeyd edək ki, Şeyx Cüneydin zamanından Şah
İsmayılın hakimiyyətinə qədər olan
dövrdə təriqət üzvlərinin
tapındığı şiəlik də bu xarakterdə idi. Təriqətin şiəliyə
doğru yönəlməsində Səfəvi şeyxlərinin
öz soyköklərini müqəddəs imamlara (VII imam
Museyi-Kazıma) bağlaması, onların qeyb olmuş
imamın təmsilçisi olması iddiası ilə
çıxış etməsi, Hz.Peyğəmbərin
özünə xəlifə və ümmətə imam olaraq
təyin etdiyi Hz.Əliyə və onun varislərinə aid
hakimiyyətin qəsb edilməsi düşüncəsi,
Əhli-beytə və şiə müqəddəslərinə
qarşı edilən haqsızlıqlar və digər bir
sıra amillər də önəmli rol oynamışdı.
Müəllif Səfəvi təriqətinin şiələşməsində
təsəvvüf-şiə münasibətlərinin də
çox böyük rol oynadığını
vurğulayır. O, təsəvvüflə şiəlik arasında bir
sıra məsələlərdə, o cümlədən,
şiəlik-təsəvvüf münasibətində
imamın məsum olması - vəlinin qorunulan (mahfuz)
olması, qəbirlərə müqəddəslik vermə,
hürufi və cifr (əbcəd) anlayışı, ayə və
hədisləri təvil etmək, imamlara və şeyxlərə
mütləq bağlılıq, imam-muntazar (gözlənilən),
mehdi, ricalul-qayb anlayışı, qırxlar məclisi, silsilələr,
fütüvvət təşkilatı, elmin mənbəyi məsələsi,
Əhli-beytə hədsiz sevgi, imamət-vilayət və s.
kimi məsələlərdə ortaq məqamların və tərəfdaşlığın
mövcudluğunın bu işdə mühüm əhəmiyyət
kəsb etdiyini vurğulayır. Müəllif
batinilik, mistisizm kimi keyfiyyətlərin sufiliyi şiəliyə
daha da yaxınlaşdırdığını da qeyd edir.
Ə.Əhməd haqlı olaraq bildirir ki, "Şiəliyin
yenidən dirçəldilməsi, onun bölgənin və Səfəvi
dövləti kimi Orta əsrlərin nüfuzlu bir dövlətin
hakim ideologiyasına çevrilməsi Səfəvilərin
xidmətidir" (Ə.Əhməd. Göstərilən əsər,
s. 7). Müəllif hesab edir ki, Səfəvilərin
hakimiyyətə yiyələnməsində və hakimiyyətlərinin
möhkəmlənməsində onların bu seçimi
mühüm rol oynamışdı.
Monoqrafiyada toxunulan vacib məqamlardan biri də Şah
İsmayılın hakimiyyətə gəlməsi və on iki
imam şiəliyinin rəsmi
olaraq hakim məzhəb kimi qəbul edilməsi, onun
oturuşması və yayğınlaşması istiqamətində
atılan addımlarla bağlıdır. Müəllif Səfəvi
dövlətinin qurulmasında qızılbaş türkman
tayfalarının böyük rol oynadığını
vurğulayaraq, yeni yaradılan dövləti "bir türkman
uğuru" kimi qiymətləndirir və etnik türk
elementinin həlledici rol oynadığını qeyd edir, bu
prosesdə mühüm mövqeyə malik olmuş müxtəlif
xarakterli sosial zümrələr (əxilər, abdallar, qazilər
və b.) haqqında ətraflı məlumat verir.
Əsərdə on iki imam şiəliyinin qəbul
olunmasına qədər Qızılbaşlar arasında
yayılan şiəliyin klassik şiə doktrinasından
tamamilə fərqli bir şiəlik və Qızılbaş
ideologiyasına uyğunlaşdırılmış bir şiəlik
olduğu vurğulanır. Eyni zamanda, şiəliyin
müxtəlif qolları arasından on iki imam şiəliyinin
seçilib qəbul edilməsi məsələsi də
ayrıca araşdırmaya cəlb olunaraq geniş şəkildə
şərh edilir. Müəllif on iki
imam şiəliyinin ayrıca
olaraq seçilib qəbul edilməsini on iki imam şiəliyinin
Cəfərilik adlanan özünəməxsus fiqh (İslam
hüquq sistemi) sisteminə malik olması (başqa şiə
qolları belə bir hüquq sisteminə malik deyildi) faktı
ilə izah edir. Çünki teokratik
dövlətin fiqh və şəriət qaydaları ilə
idarə olunması vacib idi.
Monoqrafiyada
tədqiqata cəlb edilən mühüm məsələlərdən
biri də Səfəvilərin total məzhəb dəyişdirmə
siyasəti və onların özəllikləri ilə
bağlıdır. Müəllif qeyd edir ki,
Qızılbaşlar bu işin gerçəkləşdirilməsi
üçün dövlətin bütün imkanlarını
səfərbər etmiş və bundan faydalanmaqla İslam
tarixində nümunəsi görülməmiş geniş məzhəbdəyişdirmə
fəaliyyəti həyata keçirə bilmişdilər.
Sünniliyin aradan qaldırılmasına qarşı yönəldilən
fəaliyyətlər az və ya çox dərəcədə
Səfəvi hakimiyyətinin bütün dövründə
davam etmişdir. O, həmçinin bildirir ki, əhalisinin
böyük əksəriyyətini sünnilər təşkil
edən Səfəvi ölkəsində şiəliyin
yayılması təkcə zorakı hərəkətlərlə
deyil, eyni zamanda, onu asanlaşdıran bir çox digər
faktorlarla da müşayiət olunmuşdur. Müəllif bu
faktorlar sırasına ölkə əhalisinin sünni hakim
elitasının təmsilçiləri olan Ağqoyunlu
sülaləsi və onları müdafiə edən üləma
sinfinin fəaliyyətindən narazılığını,
köçəri və yarımköçəri, kəndlilər,
şəhər əhalisinin bəzi kəsimləri,
xüsusilə də sənətkar və tacirlər, qazilər
və başqa zümrələr, eləcə də bir
sıra sufi cərəyanları arasında Əhli-beyt
sevgisinin çox güclü olmasını, Şah
İsmayıl başda olmaqla bir sıra Səfəvi
şahlarının xarizmatik keyfiyyətlərini, onlara bəslənən
ümidləri və onların bacarıqlarını, həmçinin,
mötədil şiəlik cərəyanı olan on iki imam
şiəliyi ilə sünnilik arasında bir çox
oxşarlıqların mövcudluğunu və s. təsvir
edir.
Ölkə
ərazisində yayılmış bir sıra sufi
cərəyanları, xüsusilə də gəzərgi dərvişlərlə
bağlı məsələlər də araşdırmaya cəlb
edilib. Müəllif Səfəvilər
dövründə təsəvvüfün öz
populyarlığını itirməsini və nüfuzdan
düşməsinin başlıca səbəblərindən
birini hakim dini və siyasi elitanın ciddi təzyiqləri ilə
bağlayır. Çünki bəzi sufi
təlimlərinin bir sıra şəriət qaydalarından
imtina etməsi (namaz qılmamaq, oruc tutmamaq və s.),
nizamsız "vəcd"əgəlmə mərasimləri,
"Vəhdəti-vücud" təlimi və s. kimi müddəaları
rəsmi ilahiyyatın mövqeləri ilə üst-üstə
düşmürdü. Bəzi təriqətlərin
siyasi çıxarlar naminə sufiliyin fundamental prinsiplərindən
imtina etməsi də bu işdə böyük rol oynadı.
Müəllif bu barədə yazır: "Səfəvilər
başda olmaqla bəzi təriqətlərin siyasiləşməsi,
siyasi məqsədlər naminə addımlar atması,
onları mənəvi və batini hərəkat olmaqdan
uzaqlaşdırdı. İndi sufilərin
başlıca məqsədi əxlaqi cəhətdən saf,
Allaha qovuşa biləcək kamil insanın yetişdirilməsi
deyil, ideallaşdırdıqları hansısa şəxs
(real, yaxud virtual) uğrunda savaşlarda iştirak etmək və
bunun üçün lazım gəldikdə çoxlu sayda
insanı öldürməkdən belə çəkinməmək
idi. İndi onlar siyasətin içinə
girmiş və hakimiyyət intriqalarında tərəf idilər".
Digər bir müddəa isə bəzi sufi
cərəyanlarının, o cümlədən, qələndərilik
və onun çətiri altında birləşən marginal gəzərgi
dərviş qruplarının ifrat fəaliyyətləri və
topluma zidd həyat tərzləri ilə bağlı idi.
Ə.Əhməd bu barədə yazır: "Onlar toplumun
qayda-qanunlarını, yaşam tərzlərini heçə
sayaraq, qeyri-adi geyimləri, açıq-saçıq geyinmələri,
bədənlərini əcaib formaya salmaları (bədən və
üzlərindəki bütün tükləri
qırxmaları və s.), məstlik verən maddələrdən
istifadə etmələri, əmək fəaliyyəti ilə
məşğul olmamaları, anarxist
davranışları, dilənçilikləri və s. kimi
bir çox hərəkətləri ilə rəsmi dairələr,
ilahiyyatçılar da daxil olmaqla, cəmiyyətin
böyük bir hissəsi tərəfindən qəbul
edilmirdi".
Monoqrafiyada geniş yer ayrılan məsələlərdən
biri də hakim siyasi və dini elitanın ifrat
görüşlərə (gulüv və ya ğulat)
qarşı apardıqları mübarizə ilə
bağlı idi. Müəllif hesab edir ki, bu siyasətin
yürüdülməsinin başlıca səbəbi, ifrat
görüşlərin həm dövlətin əsaslarının
möhkəmlənməsinə, həm də isnaəşəriyyə
şiəliyinin oturuşmasına və yayılmasına ciddi
surətdə mane olması faktı ilə bağlı idi.
Xatırladaq ki, ifrat görüşlərin əsas
daşıyıcıları öz əski inanclarının
bir çox cəhətlərini qoruyub saxlamış
Qızılbaş türkman (hakimiyyəti təsis edən)
kütlələri idi. Bununla bağlı Ə.Əhməd
yazır: "Güclü mərkəzləşdirilmiş
dövlətin yaradılması Səfəvilərin
dayaqlarından hesab edilən aşirət yapısına malik
konar köçəri dediyimiz Qızılbaş türkmənlərinin
yaşam tərzlərinin və dini-mədəni özəlliklərinin
dəyişilməsini tələb edirdi. Çünki
dövlətçilik prinsipləri onun mövcudluğu
üçün təhlükə yaradacaq görüşləri
və onu təmsil edən gücü qəbul edə bilməzdi.
Bu mənada Səfəvi iqtidarının və
yeni yaranmış dini elitanın mənafeləri
gulüvün aradan qaldırılmasını vacib edirdi.
Qeyd edək ki, ifrat meyillərə qarşı
mübarizədə I Şah Abbasın mərkəzləzdirilmiş
dövlətin gücləndirilməsi ilə bağlı
apardığı islahatların önəmli rolu olmuşdur.
Əvvəlki Səfəvi şahlarından fərqli
olaraq Şah Abbas Qızılbaşların hakimiyyət
içərisindəki təşkilatlanmalarına ağır
zərbələr vuraraq, tədricən onların mərkəzi
hakimiyyətdəki üstün mövqelərinə son
qoymuşdu". Öz baxışları
ilə alternativlik təşkil edənlər sırasında təsəvvüf,
xüsusilə də öz davranışları və geyimləri
ilə etiraz doğuran gəzərgi dərviş qrupları,
eləcə də nöqtəvilik kimi təlimlər var idi.
Monoqrafiya
müəllifi hakim elitanın təsəvvüfə
qarşı mənfi münasibətinin formalaşmasında
sufiliyin təriqət ədəb-ərkanı, xüsusilə
də mürşid-mürid bağlılığı,
onların xalq arasındakı nüfuzu, təkkələrin
nisbi müstəqillikləri, rəsmi dini ideologiyaya uyğun gəlməyən
aşırı ideyaları və s. kimi halların
mühüm rol oynadığını söyləyir. O,
dövlət qurulduqdan sonra Səfəvi düzənində,
yeni aktyorların (şiə üləma sinfi, "tacikiyyə"
adlanan məmur zümrəsi, qeyri-dini və etnik qruplardan təşkil
edilmiş qulam və qorçilər) ortaya
çıxmasını da Qızılbaş sufilərin fəaliyyət
dairəsinin daralmasına və hakimiyyətdən
uzaqlaşmasına səbəb olan faktorlar kimi dəyərləndirir.
Səfəvi hakimiyyətinin və üləma sinfinin ciddi təzyiqləri
nəticəsində Kazeruniyyə, Xəlvətiyyə, Nəqşibəndiyyə,
Mövləviyyə və s. kimi sünni təriqətlərin
ciddi təzyiqlərə və repressiv hərəkətlərə
məruz qalması, eləcə də Kübrəviyyə və
onun qolları sayılan və sonradan şiələşmiş
Nurbəxşiyyə və Zəhəbiyyə, şiə Neymətullahiyə
təriqətləri, Qələndərilik və onun çətiri
altında olan müxtəlif marginal dərviş
qruplarının sıxışdırılması və fəaliyyətlərinin
məhdudlaşdırılması kimi məsələlər əsərdə
geniş şəkildə işıqlandırılır.
Kitabda müəllif Səfəvilərin İslam müqəddəsləri,
nüfuzlu din xadimi, övliya, vəli və başqa şəxslərin
məzarlarının yerləşdiyi məkanların ibadət
və ziyarət yerlərinə çevirmələri ilə
apardıqları siyasətə də geniş yer verir. O, şiə müqəddəslərinin
məzarlarının ziyarətgahlara çevrilməsinin
şiəliyin legitimləşməsi və
populyarlaşmasında böyük rol oynadığına
toxunaraq yazır: "Səfəvi elitası üçün
çox vacib idi ki, şiələrin ayrıca müqəddəs
ziyarətgah məkanları olsun. Onlar bu məqsədlə
Məşhəd, Qum və İraq şəhərlərindəki
Əhli-beyt türbələrini özününküləşdirməyə
çalışırdılar. Səfəvilər
Kərbəla və Məşhəd kimi ziyarətgahlara
üstün status verməklə onları Kəbəyə
edilən həcc ziyarətləri ilə eyniləşdirməyə
və haradasa əvəzləməyə başladılar.
İndi Kərbəla və Məşhəddəki
imamların qəbirlərini ziyarət edən dindarlar "Kərbəlayi",
"Məşədi" kimi dini (həcc) titullar
daşıyırdılar". Əsər
müəllifinin fikrincə, Səfəvilərin ziyarət
dünyagörüşünün mühüm xüsusiyyətlərindən
biri də ondan ibarət idi ki, onlar xalq
dindarlığının ziyarət ənənələri ilə
İslamın ziyarət ənənələrini sintez edərək
fərqli bir ziyarət düşüncəsi ortaya qoya bildilər.
Bu yeni düşüncə müxtəlif
xarakterli (ocaq, pir, ziyarətgah və s.) çoxlu ziyarət məkanlarının
yaranmasında və çoxalmasında (imamzadələrin
timsalında) özünü göstərdi.
Kitabda toxunulan mühüm məqamlardan biri də
qeyri-müsəlmanlara münasibət məsələsidir. Bir çox mənbələrin
və tədqiqatçıların da təsdiqlədiyi kimi,
Əsgər Əhməd də etnik və dini cəhətdən
çox rəngarəng bir bölgədə meydana gələn
və şiəliyi burada hakim məzhəbə çevirən
Səfəvi dövlətinin qeyri müsəlmanlara münasibətini
tolerant hesab edir. O qeyd edir ki, "Səfəvilərin
dövründə başqa dinlərin nümayəndələri,
dini icma olaraq nisbi müstəqilliklərini qoruyub saxlaya
bilmiş və icma daxilində bir sıra məsələlərin
həlli onların öz inhisarında olmuşdur. Onlar, xüsusilə də ermənilər,
gürcülər və yəhudilər ölkənin ictimai-siyasi
həyatına inteqrasiya olunaraq, iqtisadi və siyasi sahədə
mühüm mövqe qazanmışdılar". Monoqrafiyada əksini tapmış maraqlı məqamlardan
biri də Səfəvilərin zamanında xeyli miqdarda
qeyri-müsəlmanın könüllü olaraq İslamı
qəbul etməsi faktı ilə bağlıdır.
Müəllif hesab edir ki, bu prosesdə Səfəvi hakimiyyətinin
stimullaşdırıcı addımları ilə bərabər,
qeyri-müsəlmanların güddüyü iqtisadi maraqlar,
dolanışıq imkanları, mənsəb sahibi olmaq,
ictimai-siyasi həyatda müəyyən mövqe tutmaq və s.
kimi hallar da mühüm rol oynamışdır.
Bütün
bunlarla bərabər, monoqrafiyada mühacir ülama idxalı və
yeni şiə üləma zümrəsinin
formalaşdırılması, ifrat dini meyillərin aradan
qaldırılması ilə bağlı Səfəvi hakimiyyətinin
atdığı addımlar, Səfəvilərin
zamanınında mövcud olmuş gəzərgi dərviş
qrupları (qələndərilər, abdallar, neymətullahilər,
heydərilər) və bidətçi təlimlər (nöqtəvilər),
Əxilik, dini bayramlar, Məhərrəmlik mərasimi və
s. haqqında mövzular da geniş şəkildə tədqiqata
cəlb olunmuşdur.
Beləliklə,
əsərdə Səfəvilər dövrü ilə
bağlı din və dini münasibətlər yeni müstəvidə
araşdırmaya cəlb edilərək, bir sıra məsələlər,
o cümlədən, bəzi mübahisəli məqamlar dərindən təhlil olunur və
oxucuya çatdırılır. Diqqəti
çəkən məqamlardan biri də müəllifin məsələlərə
orijinal yanaşma tərzi, maraqlı ümumiləşdirmələri
və müqayisəli təhlilləridir. Əsərdə
öz əksini tapan bir çox məsələlərin ətraflı
təhlili və şərhi bu əsəri müasir dövr səfəvişünaslığının
ciddi uğuru kimi qiymətləndirməyə imkan verir.
Şahin
FƏRZƏLİYEV
Tarix üzrə
elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2020.- 15 fevral.- S.20.