Gerçək və intellektual
türkçü Muhsin
Kadıoğlu
Muhsin Kadıoğlunu yaxın zamanlardan - cəmi bir neçə il olar tanıyıram. Lakin bu tanışlıq çox-çox illər öncəsinin tanışlığı,
tanışlıqdan da
bir az
irəli - dostluğu kimi gəlir mənə. Ona görə ki,
tanışlıqdan sonrakı
dönəm çox sürətlə elmi ilişgiyə, fikir, ideya birliyinə keçdi.
O zaman dosent Bəsirə
Əzizəli Muhsin Kadıoğlunun "Polonya'da
Türk İzleri"
- "Polşada türk
izləri" adında
avtoqraflı kitabını
İstanbuldan gətirmişdi.
Doğrusu, bu kitab Türkiyə türkçü
aydınının mənə
göndərdiyi bir kitab olmaqdan çıxaraq iki türk cəmiyyətinin elmi əlaqələrinin bir parçasına dönüşdü. Bu ilişgi getdikcə daha da artdı,
yeni bir mərhələyə gəldi.
Daha sonra onunla Bakıda görüşdüyümüzdə Türk Dünyası Araşdırmaları Vəqfinin
yayımladığı "Türk-İslam Cihan Hakimiyeti Ülküsü Kızılelma" - "Türk-islam
cahan hakimiyyəti idealı Qızıl
Alma" kitabını "Değerli Türkcü Hocam Prof.Dr. Bedirhan Ahmetliye uzun ve sağlıklı bir ömür başarılarının davamını
diliyorum" sözlərini
yazaraq təqdim etdi. Çox keçmədi, mən Azər-baycan İlahiyyat İnstitutu ilə İstanbul Universitetinin birgə keçirdiyi
"Əhməd bəy
Ağaoğlu" konfransına
İstanbula getdiyimdə,
necə deyərlər,
borclu qalmadım -
"Türkçülüyün üçlü formulu. Nəzəri
və tarixi aspektləri" (Bakı,
Elm və Təhsil,
2019) kitabımı hədiyyə
etdim. Zaman çox dar olsa da, on ilin
dostu kimi məni İstanbulun görməli yerləri ilə tanış
etdi. Cəmi bir neçə
saat ərzində İstanbulun tarixi yerlərini gəzdik.
Lakin məni təəccübləndirən Muhsin Kadıoğlunun İstanbulun hər daşının, torpağının
tarixini bilməsi və onu son dərəcə sevgi ilə anlatması idi... Beləcə türkçülük sevgisi bizi bir-birimizə
yaxınlaşdırdı. Bəsirə
Əzizəlinin "Son yüzilliyin
türkçü ideoloqu
Muhsin Kadıoğlu"
kitabının elmi redaktorluq təklifini də bu səbəbdən
həvəslə qəbul
etdim. Yaxşı ki, etdim, monoqrafiyanı oxuduqca onu daha dərindən
tanıdım, gördüyü
işlərin məzmununun,
miqyasının, həcminin
böyüklüyü bir
daha mənə aydın oldu.
B.Əzizəlinin monoqrafiyasında Muhsin Kadıoğlunun həyatı,
yaradıcılığı, əsərləri, ədəbi,
elmi fəaliyyəti bütün yönləriylə
araşdırılır. Monoqrafiyanı
oxuduqca tanıdığımız
Muhsin Kadıoğlunun
yaradıcılığının tanımadığımız tərəfləri
ilə daha yaxından tanış
oluruq. Muhsin Kadıoğlu polifonik,
çoxyönlü, çoxtərəfli,
zəngin bir yaradıcılıq yolu keçmişdir. Lakin elə
bilirəm ki, onun fəaliyyətini və yaradıcılıq
yolunu birləşdirən
bir ümumi cəhət var ki, bu da
onun türkçülüyüdür,
vətənçiliyidir. Belə demək mümkünsə,
Ziya Göyalpdan və Turan Yazqandan
sonra son illərdə
türkçülüklə intensiv şəkildə məşğul olan və onu yaradıcılığının
ana xəttinə çevirən Muhsin Kadıoğlu olmuşdur.
Muhsin Kadıoğlu
yazdığı əsərlərdə
türklərin görünən
və görünməyən
izlərini axtarır və tapır. Bu izləri tapmaq üçün təkcə
gerçək türkçü
olmaq kifayət etmir, həm də gərək böyük sevgi və elmi erudisiya
ilə bu işi görəsən.
"Polşada türk izləri" kitabında Polşada türk izlərini axtaran yazar haralarda
olmur? Muzeylərdə, sənət əsərlərində,
bədii düşüncədə,
elmi araşdırmalarda,
izləri silinməkdə
olan keçmişdə,
nəhayət, türklərin
xeyirxah münasibətlərində.
Müəllif türklərlə polyakların tarixən davam edən dostluq münasibətlərini
və polyakların ən çətin zamanlarında belə türklərin xeyirxahlığı
ilə qarşılaşdıqlarını
faktlarla, mənbələrlə
təqdim edir. M.Kadıoğlunun araşdırmalarında türklər mərddir, xeyirxahdır, hər za-man Polşanın (Lehistan) müstəqilliyinin
tərəfində durur.
Türklərlə polyaklar arasındakı
mədəni əlaqə
və bağlılıq
bir səyyahın eşitdikləri deyil, tarixi faktlarla, elmi mənbələrlə
bəlirlənir. Polşa türklərinin
(Avropa hunları, avarlar, kuman-qıpçaklar,
tatarlar və b.) qədimdən bəri bu ölkənin varlığını qoruyub-saxlamaqda
vətənpərvər duyğularla
yaşadıqlarını göstərir.
Tatar türklərinin Polşa tarixində, onun quruculuğunda, mədəni, iqtisadi inkişafında rolu aydınlaşdırılır.
M.Kadıoğlu hər bir əsərinə
türklüyün keçmişini,
bugünü və gələcəyini əks
etdirən problem tapır
və onu bütün tərəfləri
ilə təsvir edir. Bu cəhətdən
"Nar Ülkesi. Endülüs'ün Son Yılları" - "Nar ölkəsi.
Əndəlüsün son illəri" tarixi romanı olduqca maraqlıdır.
Roman türklərlə bağlı tarixi hadisələrin bədii düşüncədə indiyədək
öz əksini tapmayan hadisələrini işıqlandırır. Bu,
olduqca əhəmiyyətlidir,
çünki hər keçən gün biz həmin tarixdən uzaqlaşır, uzaqlaşdıqca
yadlaşırıq. Müəllif məhz bizə məlum olmayan hadisələrin üzərində
dayanaraq onu tarixləşdirir, necə
deyərlər, türklərin
yaşamış və
yaşatmış olduqları
tarixə yenidən vətəndaşlıq hüququ
qazandırır. Romanda 1492-ci ildə
İspaniyadan qovulan yəhudilərin və müsəlmanların Osmanlı
tərəfindən öz
ölkəsinə qəbul
edilməsi prosesləri
təsvir edilir. Romanda Avropanın yəhudi və müsəlmanların
başına müsibətlər
gətirməsi və
onların bu yoldakı cəsarət və qəhrəmanlıqları
bəlgələr və
bədii təxəyyül
kontekstində aydın
olur. Romanın struktur zənginliyi,
müxtəlif bölümlərə
ayrılması hadisələrin
bütün detalları
ilə göstərilməsinə
imkan verir. Romanın ana xətti yəhudilərin İspaniyadan
qovulması olsa da, ondan əvvəl
və sonra Avropada baş verən tarixi hadisələrə də
geniş yer verilir. Türkçü
dostumun bu romanı mənə elə dərindən təsir etdi ki, Azərbaycan oxucularını da əsərlə tanış
etmək üçün
"Türklüyün keçmişinə
işıq tutan
roman" ("525-ci qəzet", 2018, 2 yanvar) məqaləsi ilə çıxış
etdim.
M.Kadıoğlunun qələmində tarixi
roman janrı özünün
sərhədlərini xeyli
dərəcədə genişləndirir. Buna tarixi roman janrının inkişafında yeni mərhələ də demək olar. Bu romanlar struktur
baxımından da janrın imkanlarını
genişləndirir və
zənginləşdirir. Bu əsərlər sanki dünya xalqlarının türklərə,
türklərin isə
onlara münasibətinin
xəritəsidir; burada
adi insani münasibətlərdən tutmuş,
ictimai-siyasi, iqtisadi, ədəbi-mədəni ilişgilərə
qədər reallıqla
əks olunur.
Azərbaycan ədəbiyyatında zəif də olsa, yer alan
Qızıl Alma idealı
M.Kadıoğlunun "Türk-İslam
Cihan Hakimiyəti Ülküsü Kızılelma"
- "Türk-islam cahan
hakimiyyəti idealı
Qızıl Alma" kitabını
yazmasına nədən
olmuşdur. Deyim ki, bu mövzu
türk mifoloji və yazılı düşüncəsində olduqca
geniş işlənsə
də, çox az araşdırılmışdır.
Yazar Qızıl Alma idealının
türk düşüncəsində
tarixən keçdiyi
yolu fərqli mərhələlərdə və
mədəniyyətlərdə izləyir və elmi qənaətlərə
gəlir. Türklərin gələcək birliyində
Qızıl Alma idealının
mühüm rol oynayacağını nəzərə
almış olsaq, ideyanın gerçəyə
çevrilməsində bu
cür əsərlərin
rolu şübhəsizdir.
Böyük türkçü Ziya Göyalp Qızıl Alma ideyasının
gənc nəslin formalaşmasındakı rolunu
xüsusi qeyd edirdi. M.Kadıoğlu Qızıl Almanı
bir simvol olaraq müxtəlif mədəniyyətlərdə və hakimiyyətlərdə
(Roma, yunan, macar, alman, polyak, Osmanlı), eləcə də ayrı-ayrı yazarların (Ziya Göyalp, Ömər Seyfəddin, Çingiz Aytmatov və b.) əsərlərində araşdırır.
Hər zaman da Qızıl
Almanın birləşdirici
simvol olmasını önə çəkir.
Muhsin Kadıoğlu dünyanın bir çox ölkələrini dolaşıb türk tarixinin izlərini aşkara çıxarır. Lakin bunu heç zaman açıq tendensiya ilə etmir. Heç yerdə pafosla türkün keçdiyi yolu öymür, tərifləmir, sadəcə göstərir. Mənə elə gəlir ki, bütün əsərlərini əhatə edən bu keyfiyyət yazıçının üstün üslubuna çevrilir. O, yalançı pafosdan uzaqdır, hay-küyçü türkçülüklə barışmazdır. Onun əvəzində türkçülüyün yeni modelini təklif edir. Bu, intellektual türkçülükdür və fikrimcə, türk dünyasının gələcəyi onun çağdaşlığında və intellektuallığındadır. Və mən inanıram ki, türkçülüyün (və türk dünyasının!) gələcəyi bu istiqamətdədir.
B.Əzizəlinin
bu kitabını oxuduqca gerçək bir
türkçünün intellektuallığı ilə
üz-üzə gəldim. O zaman
aydın başa düşdüm
ki, türklüyün,
türkçülüyün və türk dünyasının gələcəyi
ilə bağlı pessimizmə qapılmaq lazım deyil. Muhsin
Kadıoğlunun əsərlərini oxuduqca,
onun türkçü
fəaliyyəti ilə tanış olduqca
bu əminlik bir qədər
də artır. O, türkçülüyün
keçmişini və-təndən və
onun hüdudlarından kənarda nəzəri
cəhətdən öyrənməklə qalmır, həm də
onun gələcəyini bəlirləyən
praktik işlər görür.
Muhsin Kadıoğlunun
araşdırmalarında mən türk
dünyasına baxış miqyasının genişliyini,
dünyagörüşünün elmiliyini, məntiqi
ardıcıllığını gördüm.
Türkiyədə
və Azərbaycanda bu gün türk adından danışan,
türkçülüyü hər zaman yeri gəldi-gəlmədi
bayraq edən insanlar və cəmiyyətlər var. Lakin elə türkçülərimiz də var ki, onlar
danışmaqdan çox iş
görür... Muhsin
Kadıoğlu belə intellektual və
gerçək türkçülərdəndir!
Bədirxan ƏHMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2020.- 15 fevral.- S.19.