"Şair üçün nə
qocalıq, nə ölüm var!"
UNUDULMAZ ŞAİRİMİZ
ADİL BABAYEV 95 İLLİK YUBİLEYİNDƏ BÖYÜK
EHTİRAMLA ANILDI
Biz sənin
evində səndən xəbərsiz,
Sənin
ad günündə - sənlə və sənsiz.
Oturub
danışdıq, güldük də hələ,
Gəldin
öz evinə xatirələrlə.
Xalq şairi
Nəriman Həsənzadə mərhum şair, dramaturq, tərcüməçi
Adil Babayevi vaxtilə ad günündə xatırlayarkən
yazıb bu misraları. Onda Adil Babayev çoxdan
dünyasını dəyişmişdi. Ailəsinin,
dostlarının onun xatirəsinə sadiqliyi "Səndən
sonra" şeirində çox gözəl poetik dillə
ifadə edilib. Yanvarın 27-də - 95 illik yubileyində onunla
bağlı mətbuatda çıxan yazılara, sosial şəbəkədə
onu yad edərək paylaşılan misralara baxanda
düşündüm ki, Adil Babayev kimi şəxsiyyətləri
təkcə ailəsi, dostları deyil, bütün xalq,
şeir, sənət, söz vurğunları da eyni ehtiramla yad
edir, eyni sevgiylə anırlar.
"Ömür
var ki, yetər ancaq bircə sətrə: oldu,
öldü..." - deyirdi Adil Babayev. Amma özünün belə
bir qorxusu yox idi. Çünki onun 52 illik (1925-1977) ömrü
çox-çox sətirlərə, cild-cild kitablara
sığacaq qədər zəngin idi, faydalı idi. Niyəsini
isə ən doğru şəkildə özü deyir:
Mən
könlümü şeirə verdim,
dincliyimi
etdim haram.
Hələ
14 yaşındaykən başlamışdı
yaradıcılığa Adil Babayev. Yeniyetmə ikən,
tay-tuşları eşqdən, məhəbbətdən
yazıb xoşlandığı qızların qəlbinə
yol tapmağa çalışanda o, Moskvadan Amerikaya ilk dəfə
birbaşa uçuş həyata keçirən qəhrəman
təyyarəçiyə həsr olunmuş
"Qanadlanmış şahin" adlı şeiri ilə ədəbiyyata
"salam" dedi. Bu salamını isə onun ilk oxucuları
"Sovet Gürcüstanı" qəzetindən aldılar.
İlk addımının uğuru özüylə bərabər
növbəti addımları və zəngin bir şair
ömrünü gətirdi. Poçt vasitəsilə
Bakıya "ayaq açan" şeirlər redaktorların,
redaksiya heyətinin, ümumiyyətlə Bakıda kimsənin
görmədiyi, tanımadığı müəllifini sətirlərində
gizlətdi, pünhan saxladı. 1945-ci ildə Adilin ədəbi
mühitdə rezonansa səbəb olan "Çinar"
şeiri dövrün böyük şairi Səməd
Vurğunu ona "Şair!" deməyə məcbur etdi. O,
kimsənin tanımadığı bu gənc şairə
arzusunu, məsləhətini yenə də mətbuatdan
çatdırmalı oldu:
Şair,
nə incədir rübabın sənin!
Uçurdu
qəlbimi çaldığın bu saz!
Vətən
torpağında bitən gülşənin
Yarpağı
saralıb, çiçəyi solmaz.
Sonralar
şairin oğlu, tanınmış ziyalı Etibar Babayev bu
poetik məktubu S.Vurğunun Adil Babayevə xeyir-duasının
leytmotivi adlandıracaqdı.
Sonra Adil
Babayevin qarşısında geniş üfüqlər
açıldı. O, bir-birinin ardınca maraqlı, orijinal
şeirləri, sonetləri, dramları, tərcümələri
ilə oxucuların görüşünə gəldi. Bu illər
ərzində otuza yaxın kitab, Babək, Əcəmi, Sabir,
Ərəblinski kimi parlaq tarixi simalar haqqında tarixi poemalar,
müxtəlif teatların səhnəsində oynanılan dram
əsərləri, yüzlərlə elmi-publisistik məqalə
müəllifinin adını XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatına
yazdırmağı bacardı.
Onun sənət
dostları belə bu istedada, zəhmətkeşliyə və
vüqarlı şəxsiyyətə heç zaman biganə
qalmayıblar. Mirzə İbrahimov, Məmməd Rahim, Mehdi
Hüseyn, Məmməd Cəfər Cəfərov, Abbas Zamanov,
Cəlal Məmmədov, Kamal Talıbzadə, Yaşar Qarayev, Bəxtiyar
Vahabzadə və başqaları onun haqqında mətbuat səhifələrində
çox maraqlı fikirlər paylaşıb, onun
yaradıcılığının yüksək keyfiyyətlərindən
söz ediblər. Mərhum Xalq şairi Osman Sarıvəlli isə
ona həsr etdiyi şeirində yazırdı:
Görünür,
xeyirxah olub təbiət -
Qıymayıb
sözlərin şeiriyyətinə.
Gör
necə xoşbəxtsən, Adil, doğrudan,
Adın
müvafiqdir təbiətinə.
Şairin
son yaradıcılıq nümunəsi vəfat etdiyi gün -
1977-ci il avqust ayının 20-də, uzun illər şöbə
müdiri, məsul katib, baş redaktor müavini vəzifələrində
çalışdığı "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində oxuculara təqdim olunub. Əlbəttə, onun ədəbi
yaradıcılığı ömrünün 52-ci ilində
tamamlanmadı. Əksinə, ölümündən sonra da
şərəfli şəkildə davam etdi. Çünki o,
özündən sonra kifayət qədər çap
olunmamış əsərlər qoyub getmişdi. O əsərlər
sonralar "Ümid sərvləri" ("Azərnəşr",
1977), "Mənim abidəm" ("Gənclik ", 1979),
"Təzədən doğulur şair ölən
gün" ("Gənclik", 1981), "Pyeslər"
("Yazıçı", 1984), "Ata
sorağında" ("Gənclik", 1985), "Anamın
bayramı" ("Gənclik", 1987), "Fəsillər dəyişəndə"
("Yazıçı", 1991), "Yaşamağı
bacarmıram" ("Mütərcim", 2010),
Seçilmiş şeirlər (Təbriz, 2018) kitabları
şəklində oxuculara təqdim olundu. Onun Musiqili Komediya
Teatrında "Qız görüşə tələsir",
Sumqayıt Dram Teatrında "Ən xoşbəxt adam"
tamaşaları hazırlanıb. Sözlərinə
yazılan populyar mahnılardan ibarət "Ayrılıq
olmasaydı" musiqi albomu Türkiyədə istehsal edilib.
Dövri mətbuatda şeirləri,
yaradıcılığı haqqında məqalələr,
xatirələr dərc olunub, müxtəlif teleradio
verilişləri hazırlanıb, efirdə sözlərinə
bəstələnən nəğmələr səslənib.
Adil Babayevin həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuş çoxsaylı elmi məqalələr, o cümlədən,
dörd monoqrafiya yazılıb. "Azərbaycantelefilm"
Yaradıcılıq Birliyində "Ata olsam belə, ata istərəm"
adlı tammetrajlı sənədli film çəkilib. Onun
şəxsi arxivində hələ də çap
olunmamış əlyazmaları var. Xatirəsini əbədiləşdirmək
məqsədilə Bakıda və Gəncədə iki
küçəyə, Naxçıvanda kitabxanaya Adil Babayevin
adı verilib.
Mərhum
şairin oğlu Etibar Babayev hələ on il öncə
atasının 85 illik yubileyi münasibətilə
yazdığı yazıda onun ən çox müraciət
etdiyi sonnet janrı və ömrünün son günləri
haqqında bunları qeyd edib: "Ömrünün son illərində
bu janrda ardıcıl olaraq üç yüzə yaxın
gözəl nümunələr bizə miras qoydu.
Axırıncı yazdığı sonet "Nağıllar
heç zaman kədərli olmur" misrası ilə
başlayır. Qəribədir ki, onun ruhu bədənini tərk
edən gecə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetində sonuncu şeir çələngi oxuculara təqdim
olunmuşdu. Redaksiyanın əməkdaşı şair
İsa İsmayılzadə axşam işdən evə
dönəndə qəzetin ilk nömrəsini özəl
hörmət bəslədiyi Adil Babayevə gətirdi.
Çünki o bilirdi ki, Adil müəllim ədəbiyyat aləmində
otuz beş illik yolçuluqdan sonra da hər dərc olunan
şerinə ilk şeri qədər sevinir. "Övladın
birincisi, ya beşincisi olmur, hamısı ilkimdir", - deyərdi
şair. Hamısına ürəyinin yağını
yedirdib, doğmalaşdırardı, əzizlərdi,
böyüdüb boya-başa çatdırmasa, oxucuya təqdim
etməyə tələsməzdi. Bu səbəbdən onun
şəxsi arxivində ərsəyə yetməmiş xeyli əsəri
qaldı. Təkcə şeirlər, poemaları demirəm,
"Molla Nəsrəddin" dramı, "Burulğan",
"Səhnə işıqları" povestləri də
yetim qaldı...
1977-ci ildə
onun yazdığı sonuncu sonetinin son misraları belə
tamamlanır:
Mən
ömür istəmirəm riya,
xəyanət
üçün,
Yurduma gərək
olan söz üçün,
sənət
üçün
Ömürdən
doymamışam,
həyatdan
doymamışam".
Adil
Babayev poeziyası xalq yaradıcılığından qidalanır,
folklora söykənir. Onun əsərləri üçün
mövzu qıtlığı olmayıb. Ətrafda
gördüyü hər nəsnə, hər detal onun şair
qələminin xammalı idi. O, eşqdən, məhəbbətdən
yazanda da səmimi idi, cəmiyyətdəki
çatışmazlıqları dilə gətirəndə də.
Amma bütün hallarda hər zaman nikbin, xoş auralı, gələcəyə
inamlı idi. Bəzən qarşılaşdığı
naqis, xəbis, paxıl, yalançı, riyakar insanlar onu
sarsıtsa da, o, ümidini itirmir, dünyada
yaxşıların pislərdən daha çox olduğuna
bütün qəlbiylə inanırdı.
Görünür
ki, ölüm, yoxluq hər zaman şairi
düşündürüb. Ona görə yox ki, o,
ölümdən qorxub, ona görə yazılmamış
şeirləri, deyilməmiş sözləri vardı. O,
özündən sonra elə bir iz qoymaq istəyirdi ki, əbədiyyətəcən
xalqının yaddaşında yaşasın. Elə şairin
ən böyük arzusu da bu idi:
Bircə
kəlməm, bircə sözüm
Ürəklərdə
qalaydı kaş
Mən
dünyada olmayanda...
Amma o yenə
də rahat idi, ürəyi dinc idi. Çünki
yazdıqlarına, yaradıcılığına güvənirdi.
O bilirdi ki, onun misraları, şeirləri, əsərləri
onu hər zaman yaşadacaq. Əsrlər boyu belə
olmayıbmı? Yaradıcılar özlərindən sonra
yaratdıqlarında yaşamayıblarmı? Bizdən illər,
ərslər öncə yaşayan şairləri
misralarından, sözlərindən tanıyıb, ən
doğmamız, məhrəmimiz kimi qəlbimizin ən gözəl,
ən rahat, ən təhlükəsiz yerində - başda
otuzdurmamışıqmı? Axı onlar insan
duyğularının ən gözəl tərcümanları,
ən bənzərsiz ifadəçiləridir:
Ürəyimdə
sözlər yatıb
alay-alay,
yığın-yığın.
Mən
feyzindən doğmamışam
Sənət
adlı bu könüllü dustaqlığın.
Qoy
heç kəsi qorxutmasın
saçlarıma
səpilən toz,
alnımdakı bu qırışlar.
Mən şairəm!
Şair üçün
nə qocalıq,
nə ölüm var!
Bəli, şair üçün nə qocalıq var, nə də ölüm. Bunu bu gün Adil Babayevin ölümündən 43 il sonra belə onun 95 illik yubileyinə yazılan yazılar, haqqındakı xoş söhbətlər bir daha sübut edir. Hələ neçə onilliklər ötsə belə, əsl sənətkarın qəlbi sözlərində, şeirlərində döyünəcək, döyündükcə oxucularını ilk gündəki kimi isidəcək. Həmkarı Həmid Abbasın "Mən dünyada olmayanda" deyən Adil Babayevə cavabında qeyd etdiyi kimi:
Sevindin də,
qəm də yedin,
Nə
dedinsə,
şirin
dedin,
Unudulmaz
sözün, adın,
Alovludur yenə odun,
Sən dünyada olmasan da.
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.- 1 fevral.- S.16.