"Ədəbi cərəyanlar:
poetikası və estetikası"
ƏDƏBİYYAT
İNSTİTUTUNDA BU MÖVZUDA İKİNCİ ELMİ
SESSİYA KEÇİRİLİB
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyası Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunda "Ədəbi cərəyanlar: poetikası və
estetikası" adlı II elmi sessiya keçirilib. Sessiyada "Azərbaycan" jurnalının
əməkdaşı Südabə
Ağabalayeva da iştirak edib.
Sessiyanı giriş sözü
ilə AMEA-nın birinci vitse-prezidenti, Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, akademik İsa Həbibbəyli açaraq
ədəbi cərəyanlar
və onların Azərbaycan ədəbiyyatındakı
yeri barədə fikirlərini bölüşüb.
Akademik bildirib ki, indiyə qədər az
tədqiq olunduğu üçün ədəbi
cərəyanlar dərindən
əsaslı şəkildə
öyrənilməlidir. İsa
Həbibbəyli ədəbi
cərəyanların öyrənilməsi
istiqamətində tədqiqatları
olan Məmməd Cəfər Cəfərov,
Hüseyn Həşimli, Qorxmaz Quliyev,Yaşar Qarayev kimi alimlərin araşdırmalarına da
münasibət bildirib.
Problemin öyrənilməsi üçün
institutda ayrıca Ədəbi cərəyanlar
sektorunun yaradıldığını
deyib.
Akademik İsa Həbibbəyli çıxışında
Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixən erkən realizm, maarifçi realizm, romantizm, tənqidi realizm, sosializm realizmi, modernizm, sentimentalizm kimi cərəyanların formalaşdığını qeyd
edib. Müstəqillik dövründə isə dekadentizm, magik realizm, neorealizm, postmodernizm cərəyanlarının Azərbaycan
ədəbiyyatında müşahidə
olunduğunu əlavə
edib. Akademik, həmçinin, ədəbi məktəb və ədəbi cərəyanlar problemindən
də söz açıb. Ədəbi məktəblərin
uzunmüddətli olduğunu,
onlarda zaman sərhəddi olmadığını,
ədəbi cərəyanların
isə müəyyən
bir zaman sərhəddində meydana
gəldiyini deyib.
Buna ictimai quruluşun,
siyasi sistemin, mədəni hadisələrin
də təsir etdiyini vurğulayıb.
"Müşahidələr
göstərdi ki, ədəbi yaradıcılıq
çox metodlu olmalıdır. Müstəqilik dövründə romantizmin
yenidən doğulmasını
düşünürəm".
Sonra filologiya
elmləri doktorları
Cavanşir Yusifli
"Strukturalizm və
poststrukturalizm metodlarının
tarixi mənşəyi
və ədəbi əsərlərin təhlilində
mövqeyi", Pərvanə
İsayeva "Formalizm
və müasir filoloji fikrə təsir mexanizmi", filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Elnarə Qaragözova
"Postmodernizm cərəyanı
Azərbaycan ədəbiyyatı
kontekstində" məruzələrlə
çıxış ediblər.
Filologiya
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Maral Yaqubova "Ədəbiyyatşünaslıqda postmodernist mətnin təhlili problemləri" adlı məruzəsində əsas
toxunduğu problemlər
bunlar oldu: "İstənilən ədəbiyyat
əsəri, istənilən
bədii mətn tədqiqi nöqteyi-nəzərdən
özünə üçlü
yanaşmanı labüd
edir: "nə"dən
bəhs etməsi;
"nə"yin "necə"
təqdim olunması;
"niyə", "nə
üçün" təqdim
olunması. Hadisə,
varlıqlar, zaman, məkan, şəxslər
mətnin "nə"
kateqoriyasında dayanırsa,
fiksasiya və təhkiyə səviyyəsi
(struktur), ifadə texnikası, dil və üslub,
təhkiyəçinin baxış
bucağı "necə"yə
daxildir. Mətnin
"nə üçün"
suallarına isə mətnin əsas fikri, mövzusu (hansı məqsəd daşıyır?), ideyası
və s. kimi anlayışlar cavab verir. Postmodernist mətnlərdə
"nə", "necə",
"nə üçün"
arasındakı münasibətlərin
ənənəvi uyğunluğu
pozulur. Postmodernist mətn postmodernist estetikaya
uyğun təhlil metodları tələb edir. Ədəbiyyatşünaslığın tarixinə nəzər
saldıqda mətnə
yanaşmanın müxtəlif
paradiqmalarına rast gəlmək mümkündür.
Mətn,
müəllif, kontekst,
oxucu dördlüyünün
birinin digərlərindən
dominant olduğunu üstün
hesab etməklə bu paradiqmaları dörd müxtəlif qrupda təsnif etmək mümkündür.
Postmodernist təhlil daha çox mətn mərkəzli nəzəriyyələrə üstünlük
versə də, "müəllif ölümü"
konsepsiyasında oxucunun
artan mövqeyi oxucu mərkəzli nəzəriyyələri də
aktuallaşdırır. Eyni zamanda, keçmişə,
tarixə olan ironik münasibətində
pastiş və parodiyalar vasitəsilə danışmaq postmodernist mətnin
səthi xəttində
"başqalarına" (realizm, romantizm və s.) bənzəməklə
nəticələnir. Bu
da gerçəklik və mətn arasındakı münasibətlərin
ənənəvi izahının
postmodernist mətn təhlilinə
gətirilməsinə şərait
yaradır. Postmodernist mətnin təhlili Azərbaycan ədəbi nəzəri fikrində hələ də öz tam modelini tapmamış məsələlərdən
biridir".
Həmçinin, Ədəbi cərəyanlar
sektorunun kiçik elmi işçisi Şəfa Əliyeva
"Tənqidi realizm və müasir ədəbi-nəzəri fikir"
adlı məruzəsində
müasir dövrdə
tənqidi realizmə olan maraqdan, istər Şərq, istərsə də Qərb ədəbiyyatında
bu ədəbi cərəyana yenidən müraciət edilib, fərqli aspektlərdən
araşdırılmasından bəhs edib. Məruzədə Azərbaycan tənqidi
realizminin fərqləndirici
xüsusiyyətləri haqqında
da geniş məlumat verilib. Ədəbi cərəyanlar
sektorunun kiçik elmi işçisi Dilarə Əliyeva isə "Modernizmin tipoloji xüsusiyyətləri
və Azərbaycan nəsrində təzahürü"
adlı məruzəsində
XX əsrin 60-cı illərində
Azərbaycan nəsrinin
milli ənənəyə
söykənərək, eyni
zamanda, dünya ədəbiyyatının qabaqcıl
nailiyyətlərindən bəhrələnərək
götürmüş olduğu
yeni istiqamət-modernizm
cərəyanının ədəbiyyatımızda
inkişaf prosesinin müxtəlif çalarları,
milli özünəməxsusluqlarını
işıqlandırmışdır.
Sonda Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
şöbəsinin müdiri,
professor Tahirə Məmməd,
Müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsinin müdiri,
AMEA-nın müxbir üzvü Tehran Əlişanoğlu,
Türk xalqları ədəbiyyatı şöbəsinin
müdiri, filologiya elmləri doktoru Məmməd Əliyev çıxış edərək
məruzələrə müsbət
münasibət bildiriblər.
Gülnar SƏMA
525-ci qəzet.- 2020.- 15 fevral.- S.18.