Sevgimizdən usanmayaq...
Bəşəriyyəti bir düşüncə
modelinin, bir zövqün subyektinə döndərməyə,
bir gücə tabe etməyə yönələn, öz
tarixinə, yaddaşına, milli-mənəvi dəyərlərinə
şübhə və ironiya ilə yanaşmağa sövq edən
bir siyasətin qloballaşma qiyafəsində çox vaxt
zibili konfet kağızına büküb meydan
suladığı bir dövrdə yaşayırıq.
Ümummilli
yaddaşın tərkib hissəsi olan milli musiqi yaddaşının tədricən
əridilib yox edilməsinə yönəli bu basqıdan
qorunmaq üçün dəyərlərimizi, necə deyərlər,
dəmir seyfə qoyub top-tüfənglə keşiyini çəkmək
gülünc olardı. Mədəniyyətlərin bəzən
az qala savaş müstəvisində gedən
dialoqunda manevr etmək, optimal yolu tapıb, zərbələrdən
yayınmaq, təzyiqi başqa tərəfə istiqamətləndirmək
də bir bacarıqdır. Sevda xanım da məhz
bunları edir. O, muğamlarımızın, xalq mahnılarımızın
sadə konstruksiyasını caz, pop musuqilərinə sintez
edib onları yeni dildə danışdırır (əlbəttə,
milli xüsusiyyətlərini, müəyyənliyini saxlamaqla)
və sübut edir ki, yersiz pərəstişin
yaratdığı buxovları qırmağın daha optimal
yolunu tapmaq lazımdır və mümkündür...
Biz hər
hansı məsələyə münasibətdə müxtəlif
yanaşma tərzlərini ritorika,
şüarçılıq, bir-birinin bostanına daş
atmaq müstəvisindən
çıxarıb, ədəb-ərkanla dialoq aparmaq, dəlillər,
arqument və faktlar əsasında hər tərəfi qane edən
ortaq bir məxrəcə gəlmək şansı
yaratmağa nail olsaq, çoxdan
bəri lap gözümüzün qarşısında
dayanıb bizi gözləyən yolu nəhayət ki, görəcəyik.
Bu - islahatlar, əməli fəaliyyətdə yeniliklər, dəyişmələr
yoludur. Və bəri başdan çox istərdim
ki, bu söz "dədə-baba qaydaları"
vurğunlarını qəzəbləndirməsin. İslahatlar bütün dövrlərdə və cəmiyyətlərdə
inkişafa mane olan əngəlləri aradan
qaldırmağın, durğunluğa son qoymağın,
proseslərə dinamika verməyin, keyfiyyəti yüksəltməyin
zamanın sınağından çıxmış ən
optimal yoludur. O, bütün sahələri əhatə
edir - ən incə və mürəkkəb sahə olan mənəviyyatı
da. Ona görə belə deyirəm ki, ictimai
şüurun formalarından biri kimi yaradıcılıq zor,
diktə xoşlamır. Amma islahatlar orada
da gedir. Yada salıram: əlifba islahatları, geyim, yemək
mədəniyyəti sahələrində olan islahatlar (hətta
bəzi ölkələrdə dini sferada da islahatlar olub). Muğam
ifaçılığı sahəsində Azərbaycanın
birinci vitse-prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü
ilə başlayan canlanma və dirçəliş göz
qabağındadır. Bakıda Beynəlxalq Muğam Mərkəzinin
fəaliyyətə başlaması, Azərbaycan
muğamının bəşəriyyətin qeyri-maddi sərvətləri
siyahısına salınması, çoxdan gözlədiyimiz
"Muğam ensiklopediyası"nın nəşr
olunması, Muğam müsabiqələrinin keçirilməsi
bu islahatların həm də muğam ifaçılığının
bilavasitə yaradıcılıq məsələləri
müstəvisində - daha dərin qatlarda genişləndirilməsinə
gözəl şanslar yaradır. Biz bu
şanslardan yararlanıb onu dərinləşdirmək barədə
fikirləşməli, prosesə yeni dinamika verməyə
çalışmalıyıq.
Son vaxtlar muğamlarımızın ifası vaxtı
ifaçılara (xüsusən də gənclərə) milli
libas geyindirmək dəb halını alıb və belə
bir fikir formalaşıb ki, bu, keçmişimizə, milli ənənələrimizə
sayğımızın ifadəsidir. Doğurdanmı libas
bu sayğını arzu olunan səviyyədə ortaya qoya
bilir? Əgər bu sayğını
paltar, libas ifadə edirsə, nə üçün onun bircə
elementini belə müasir geyimimizdə, məsələn,
özbəklərin öz araqçınlarına olan
münasibəti səviyyəsində yaşatmırıq?
Və muğamın mahiyyəti, yerinə
yetirdiyi estetik funksiya ilə bu geyim tərzi arasında əlaqələr
o qədər möhkəmdirmi ki, heç bir alternativə əl
yeri qoymur?
Sosial
şəbəkələrdə müasir dəbdə
geyinmiş, müasir saç düzümünə malik gənc
ifaçıların tarda, kamanda, digər musiqi alətlərində
xalq musiqisini ifa edərkən çəkilmiş kifayət qədər
videogörüntüləri var. Məncə, bu
görüntülər muğamlarımızın dünya
meridianlarını kəsən zəfər
yürüşünün vüsətini, keçmişlə
bu günümüz arasında sözdə yox, əməldə
gerçəkləşmiş əlaqələri heç də
bəzilərinin düşündüyü kimi effektsiz əks
etdirmir: yəni muğam yaşayır və yaşayacaq - zaman
keçsə, geyim dəbləri, saç düzümləri
dəyişsə belə!
Əgər muğam zamanın fövqündə dayanan
bir sənətdirsə - bu, qətiyyən şübhə
doğurmur - onun missiyasını nə üçün
aparıb konkret bir zaman çevrəsində məhdudlaşdırırıq? Geyim konkret bir zaman kəsiminə
bağlı anlayışdır, muğam isə
zamansızdır! Elə isə niyə də
muğamlarımızın ruhumuza
bağlılığını yalnız milli paltarın dili
ilə yox, artıq postmodern estetikanın önə
çıxdığı müasir dünyanın azərbaycanlı
sakinləri kimi yeni və daha təsirli bir dildə sübut etməyək?
Muğam
ilk növbədə milli, lakin milli olduğu qədər də
bəşəri sənətdir və bu mənada onun
"libası" da məzmununu tamamlamalı, yəni həm
milliliyin, həm də bəşəriliyin, həm
keçmişin, həm də bu günün əlamətlərini
daşımalıdır. Musiqi
ifaçılığı tariximizdə bunun epizodik də
olsa örnəklərinə rast gəlirik. Rəşid
Behbudov musiqi folkloru nümunələrini ifa edəndə çox vaxt kostyum-qalstukla
buxara papağı sintez edirdi. Hətta bəzən
əlinə təsbeh də götürürdü. Yaxud mənim yaddaşımda mahnı oxuyan örpəkli
Şövkət xanımın doğma cəlbedici obrazı hələ
də yaşayır.
İkinci məsələ muğam dəstgahlarının
ifasının səhnə tərtibatı, ifa prosesində xanəndələrin
istifadə etdikləri jest və mimikalarla - yəni məsələnin
vizual tərəfi ilə bağlıdır. Məncə, bu məsələdə
də müəyyən dəyişikliklər etməyə
ehtiyac var. Baxın görün nə baş verir -
bütün ədəbiyyatlarda dəstgahın "xalq
üçlüyü" formatında ifasından bəhs
olunur, bu hadisənin bədii-estetik yozumu verilir, amma gerçəklikdə
bu üçlük dönüb olur ən yaxşı halda
kvartet. Səbəb aydındır: xanəndə əlində
tutduğu qavalla davranmağı bacarmır, onun ifanı
müşayiət etmək, rəng melodiyalarına ritm tutmaq
funksiyasını reallaşdıra bilmir. Ona
görə də heyətə bunu edən dördüncü
şəxsi də dəvət etmək zərurəti
yaranır. Daha bunun harası
üçlük oldu ki? Rəng çalınanda
xanəndə, vokal partiyalar oxunanda isə dəfçi
oyundankənar vəziyyətə düşdüyündən
oyunun qaydaları pozulur. Belə hallarda isə
mütləq hakimin fiti səslənməlidir. Bizdə isə bu yalnışlığa heç
kimin heç tükü də tərpənmir. Əgər
qavalla davrana bilməmək - mən hələ ifa zamanı
onu sinədən yuxarı, yaxud qulağın dibinə tərəf
aparmaq, zınqrovlu iç, yaxud çol tərəfini
nümayiş etdirmək kimi jestlərin əhəmiyyətini
vurğulamıram - xanəndənin eybi sayılmırsa, onda
onun sadəcə imitasiya yaratmaq üçün səhnəyə
mütləq qavalla çıxmasına nə hacət?
Maraqlıdır, niyə vokal partiyaların ifasına
münasibətdə "Filankəslərin lent
yazılarını dinləyib, öyrənmək, sonra səhnəyə
çıxmaq lazımdır" - deyə ciddi mövqe sərgiləyənlər
bu məsələdə "Bəhmankəs(lər)in
videoyazılarına baxıb, qaval çalmağı öyrənməli
və sonra oxumalı" - deyib ustad məsləhətləri
vermirlər? Axı qavalı xanəndənin əlində
tutmasına ehtiyac olan "nə isə"ni,
ən yaxşı halda bəzək elementinə çevirmək
düzgün deyil.
Mənə
etiraz edə bilərlər ki, zaman dəyişir, ifa texnikası
da dəyişməli, hər dövrün xarakterinə
uyğunlaşmalıdır. Razıyam. Mən ud, kanun, balaban kimi alətlərin də necə
deyərlər "üçlüyə" cəlb
olunmasına, hətta bəzi məqamlarda xanəndənin
fortepianoda müşayiət olunmasına bu məntiqlə
yanaşıram. Deməli, yuxarıda
haqqında danışdığım islahatlar gedir. Onda buna uyğun olaraq musiqi ədəbiyyatına da
yenidən nəzər salınmalı, nəzəriyyə və
praktika arasındakı ziddiyyətlər aradan
qaldırılmalıdır. Amma muğam
melodiyalarını ifa edən fortepiano, yaxud qaboy, skripka
ifaçısına milli paltar geyindirməyin zərurətindən
danışmaq absurddursa, xahiş edirəm geyim məsələsi
ilə bağlı mənim yuxarıda dediklərimə də
bu məntiqlə yanaşılsın.
İslahatların qapısını döyən
mühüm bir məsələyə keçid şansı
yarandığından diqqəti ona yönəltmək istəyirəm. Artıq
neçə illərdir ki, muğam oxunanda onu tar və
kamança müştərək şəkildə
müşayiət edir. Lakin həmin məqamda bu alətlərin
səslənməsinin sinxronlaşdırılmasına nail
olmaq mümkün deyil. Səbəb aydındır: muğam
akademik tərzdə - not yazısına əsasən ifa olunmur
və xanəndənin oxu üslubundan asılı olaraq tarçı
vokal hissədən sonra gələn musiqi
parçasını müxtəlif variasiyalarda
reallaşdıra bilər. Deməli, kamança
ifaçısı tarın nə "deyəcəyini"
gözləmək və o, sözünə başlayan kimi
onun "nitqini" imitasiya etmək məcburiyyətində
qalır. Və sanki onun dediklərini təkrarlamaq, səsini
boğmaq, batırmaq üçün "mən də
varam" yanğısı ilə onun ardınca
"qaçır", tarın dediklərini gecikmə ilə
təkrarlamaqla nə onu danışmağa qoyur, nə də
öz sözünü deyə bilir. Mən bu
iki gözəl alətin duetinin belə nizamsız səviyyədə
qalmasını mikrofon-filan olmayan uzaq çağlarda
onların səs tonallığını yüksəltmək
zərurətindən irəli gəlməsi qənaətindəyəm.
İndi isə vəziyyət dəyişib.
Ara-sıra epizodik şəkildə də olsa,
ifaçıların özlərinin bu sahədə sahman
yaratmaq naminə uğurlu cəhdlərinin şahidi oluruq -alətlərdən
biri "danışanda", digəri onu qovmur, əksinə,
ifaya kök verməklə məşğul olur. Bu, zənnimcə, çox effektli və
düzgün yoldur. Növbələşmə
prinsipinə əsaslanan bu üsul normativlik hüququ
qazanıb geniş tətbiq olunsa, muğam dəstgahlarının
nitq ahəngində, intonasiyasında da bir zənginlik yaranar.
Nəhayət, dəstgahın ifası zamanı rənglər
çalınanda yaranan situasiya barədə. Boynuma alıram ki, bu
xüsusda aşağıda bildirəcəyim fikirlərə
ipucunu mənə bir
əcnəbi ziyalının muğamlarımıza
heyranlığını bildirən qeydləri verdi. O, bizim bəzi
dəstgahları dinləyəndən sonra sosial şəbəkədə
yazmışdı: "Çox mükəmməl,
möcüzəli kompozisiyalardır: vokalçı oxuyur,
sonra şux rəqs havaları çalınır... əhval-ruhiyyə
dəyişir, sonra yenə vokal... ardınca yenə rəqs. Bu
ki, nadir bir musiqi
tamaşasıdır".
Bu müşahidə məni "rənglər xanəndəyə növbəti şöbəyə keçməzdən əvvəl dincəlmək, nəfəs dərmək üçün vaxt qazandırır, həm də şöbələr arasında əlaqə yaradır" fikrinə yenidən nəzər salmağa sövq elədi və gəldiyim nəticə bu oldu ki, həmin qeydlər bu fikrin sərhədlərini genişləndirmək üçün məntiqi əsas verir. Qeydlərin müəllifi intuitiv şəkildə tapmışdı ki, rənglər dəstgahın onun şöbələri qədər vacib rol oynayan tərkib hissələridir və ifa olunan əsərin dramaturgiyasının inkişafında, mövzunun açılmasında əhəmiyyətli rol oynayır. Elmi dildə desək, dəstgah rənglərlə bir yerdə mükəmməl bir sistem - estetik informasiyanın şifrələndiyi, səslərdən və plastikadan qurulmuş tekstdir. Nəzərə alsaq ki, bu rənglərin musiqişünaslar yazdığı kimi rəqsvari, marş xarakterli və lirik rənglər kimi növləri var, onda dəstgahların hələ də üzə çıxmamış (daha doğrusu, reallaşdıra bilmədiyimiz) imkanları barədə düşünmək lazım gəlir. Məsələ burasındadır ki, rəqs melodiyaları insanın hiss, duyğu aləmi ilə onun plastiki ifadəsinin vəhdətinə rəvac verən unikal bir janrdır. Muğamın şöbələri ilk növbədə bizim duyğularımızı sayrışdırırsa, rənglər həm də vücudumuza bir tərpəniş gətirir, duyğuların plastika ilə ifadəsinə yol açır. Mən bir vaxtlar dəstgahın şöbələri arasında rənglər çalınarkən özünü saxlaya bilməyib şövqlə rəqs edən dostuma gülüb demişdim ki, muğamın sanbalını korlama. Amma indi baxıb görürəm ki, o, özünün bu kortəbii hərəkətləri ilə əslində, dəstgah ifaçılığının yeni tərtibat konturlarını cızmış və buna görə onu tənbeh etmək yox, alqışlamaq lazım imiş. Ötən əsrin 80-ci illərinin əvvəllərində yaradılan muğam teatrı bu imkanların reallaşdırılması baxımından yaxşı imkanlar verirdi. Amma teatrın rəhbəri - bir vaxtlar simfonik rəqsin müşayiəti ilə ifa olunan rəqs epizodunu çəkdiyi "Şur" film-konsertinin fakturasına daxil edən Arif Qazıyev ömrü "çiçək qədər" olan o teatrda öz yeniliyini ənənəyə çevirmək üçün imkan tapmadı. Yaxşı, bəs indi - janrlar, altjanrlar, üslublar arasında sərhədlərin itdiyi, cürbəcür eksperimentlərin meydan suladığı bir vaxtda niyə bu şansa göz yumur, həmin imkanları reallaşdırmaq barədə düşünmürük? Konsert salonlarında, efirdə dəstgahları vokal-xoreoqrafik kompozisiya - muğam tamaşası kimi gətirsək, bu, muğama - bəşəriyyətin qeyri-maddi sərvətləri siyahısına daxil edilmiş milli sərvətimizə münasibətdə əsl sayğının, hörmətin yeni bir təzahürü olar.
Təsəvvür
edin: dəstgah ifa olunur və rənglər çalınanda rəqqasə
xanımımız, yaxud rəqqas bəyimiz səhnəyə
daxil olub bu ecazkar musiqi sədaları altında rəqs edirlər...
İnanın,
bu, durğunlaşmaqda olan havada bəhr nəsiminin əsməsi
kimi möcüzəli, xoş bir effekt yaradar!
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2020.- 19 fevral.- S.17.