Muğam sənətimizin canlı əfsanəsi
Muğam
xalq musiqi təfəkkürünün dərin mənalı,
aydın və səlist ifadəli yaradıcılıq məhsuludur.
Azərbaycan muğam musiqisinin inkişafında
ağdamlı musiqi yaradıcılarının, eyni
zamanda, xanəndələrin
böyük xidmətləri
olub.
Bu xanəndələr xalqın mənəvi aləminin, zəkasının,
arzu-istəyinin ifadəsi
olan muğamlarımızı
yaşadıb, onun qorunub saxlanılmasında
müstəsna xidmətlər
göstəriblər.
Muğamların yeni variantlarının yaradılması da xanəndələrin yaradıcılıq
- ifaçılıq keyfiyyətləri
ilə bağlı olub, hər bir xanəndənin ifaçılıq tərzindən
meydana gələn xüsusiyyətdir. Hər bir xanəndə
oxuduğu muğama öz nəfəsini, öz oxuma tərzini,
özünəməxsus ifaçılıq
ənənəsini gətirir.
Belə xanəndələrdən
- Hacıbaba Hüseynov,
Yaqub Məmmədov, İslam Rzayev, Əlibaba Məmmədov, Arif Babayev, Alim
Qasımov və başqalarını misal göstərə bilərik.
Əsl sənətkar olmaq, xalqın rəğbətini
qazanıb ürəklərə
həmişəlik yol
tapmaq, ən başlıcası, milli sərvətimiz sayılan
muğamlarımızın saflığını qoruyub,
onu özünəməxsus
çalarlarla bəzəyib
zənginləşdirmək hər sənətkara nəsib olmur. Bu gün milli
muğam ifaçılığının
görkəmli nümayəndəsi,
məlahətli səsi,
böyük istedadı
ilə ustad xanəndə kimi tanınan Arif Babayev ən qüdrətli sənətkarlardan
biri kimi qəbul edilir. Qarabağ xanəndəlik məktəbinin
görkəmli nümayəndəsi,
Xalq artisti Arif Babayevin fevralın 20-də 82 yaşı
tamam oldu. (“Azərtac”)
Arif Babayevin
yaradıcılığı çoxşaxəlidir. Onun sənəti
musiqi tariximizdə, xüsusən muğam sənətində ayrıca,
bənzərsiz, özünəməxsus
bir məktəbdir.
O, XX əsrdə Azərbaycan
milli musiqisinin ən yüksək zirvəsi sayılan xanəndəlik sənətini
inkişaf etdirərək
daha da irəli
aparıb.
Arif Babayev 1938-ci il
fevralın 20-də Ağdam
şəhəri yaxınlığındakı
Sarıhacılı kəndində
anadan olub. O, Seyid Şuşinski, Xan Şuşinski, Zülfi Adıgözəlov
kimi sənətkarların
ənənələrinə əsaslanaraq özünəməxsus
ifaçılıq üslubu
yaradıb. 1960-cı ildən başlayaraq Arif Babayevin yaradıcılıq yolu Bakı şəhəri ilə bağlı olub. O, Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət
Universitetində təhsil
alıb. Əvvəl Azərbaycan Dövlət
Filarmoniyasına, sonra
isə Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrına solist kimi dəvət
edilib.
Onun yaradıcılığında
"Şur", "Segah"
muğam dəsgahları,
"Arazbarı", "Qarabağ
şikəstəsi" zərbi
muğamları xüsusi
yer tutur. Xüsusilə, "Segah" muğamını
Arif Babayev təkrarolunmaz bir üslubda oxuyub. Xanəndə, həm də
təsnif və xalq mahnılarının ifaçısı kimi çox sevilir.
Arif Babayev
1990-cı ildə tarixdə
ilk dəfə muğam
professoru adı alıb. Onun səhnə mədəniyyəti
həm xanəndə,
həm də artist üçün əsas amillərdən biridir.
Arif müəllim öz səhnə mədəniyyəti
ilə də seçilir. Bu, onun xasiyyətində, hərəkətində təbii
xarakter daşıyır.
Arif Babayev xoşbəxt sənətkardır, çünki
tale ondan heç nəyi əsirgəməyib.
Yaraşıqlı, boy-buxunlu, cüssəli
- bu da səhnə
üçün çox
vacib olan amillərdəndir. Arif Babayevin
yaradıcılığının inkişafında Azərbaycan
Dövlət Akademik
Opera və Balet Teatrının misilsiz rolu olub. O, uzun illər bu teatrın solisti kimi fəaliyyət
göstərib, bu işdə yorulmadan çalışaraq bir-birindən
gözəl obrazlar yaradıb. Burada çalışdığı müddətdə, qısa
bir zaman ərzində teatrın səhnəsində muğam
operalarında Məcnun,
Kərəm (Üzeyir
Hacıbəylinin "Leyli
və Məcnun" və "Əsli və Kərəm" operaları), Aşıq Qərib (Zülfüqar Hacıbəyovun "Aşıq
Qərib" operası),
Camal (Şəfiqə
Axundovanın "Gəlin qayası"
operası), Şah İsmayil (Müslüm Maqomayevin "Şah İsmayıl" operası)
kimi yaddaqalan obrazları yaradıb və dinləyici auditoriyasında böyük
uğur qazanıb.
Özünün dediyi kimi, Opera və Balet Teatrının
səhnəsi ciddi sənət ocağıdır. Oxumaq, öyrənmək
istəyən ifaçı
burada günü-gündən
cilalanır, kamilləşir,
təkmilləşir. Onun Məcnun rolu üzərindəki işini
sənətkarın sənətdə
atdığı ilk addımlarının
uğuru adlandırmaq
olar. Arif Babayevin "Məcnun"u
elə ilk tamaşadan
sonra böyük şöhrət qazanıb.
Onun səsi Füzuli şeiri və Üzeyir musiqisi ilə birləşib, bənzərsiz
bir Məcnun yaratdı...
Onu da qeyd edək
ki, "Leyli və Məcnun" operasında Arif müəllimin tərəf
müqabilləri əvvəlcə
Rübabə Muradova, sonralar Zeynəb Xanlarova, Nəzakət Məmmədova, Qəndab Quliyeva, Səkinə İsmayılova, Yaqut Abdullayeva; "Əsli və Kərəm"də
Əsli - Rübabə
Muradova, Zeynəb Xanlarova, Nəzakət Məmmədova, Rəsmiyyə
Sadıqova; "Şah
İsmayıl"da Ərəbzəngi
- Gülxar Həsənova,
Qəndab Quliyeva, Səkinə İsmayılova,
Sahibə Əhmədova
olublar. "Gəlin
qayası" və
"Aşıq Qərib"
operalarında Arif Babayev əsasən Nəzakət Məmmədova
ilə oynayıb.
Opera aktyoru üçün
vacib şərtlərdən
biri də odur ki, müğənni
solist olmaqla və vəziyyətdən
asılı olaraq yaranan psixoloji ovqatları "yaşamaqla"
yanaşı, tərəf
müqabilini musiqi dialoqlarında həssaslıqla
duya bilsin.
A.Babayev dünyanın 50-dən çox
ölkəsində qastrol
səfərlərində olaraq
Azərbaycan muğamını
ləyaqətlə xarici
ölkə tamaşaçılarına
təqdim edib, Amerika, Avropa, Asiyanın bir çox ölkələrində
Azərbaycan muğam sənətini musiqisevərlərə
tanıdıb. Onun səsi respublikada
və xaricdə qrammofon vallarına və kompakt disklərə yazılıb.
Onun yetirmələri
- Nəzakət Teymurova,
Aygün Bayramova, Fehruz Məmmədov, Sevinc Sarıyeva, Gülüstan Əliyeva, Könül Xasıyeva, Səbuhi İbayev və b. bu gün
muğam sənətinin
tanınmış simalarıdır.
Böyük sənətkar muğam müsabiqələrində münsiflər
heyətinin üzvü
kimi iştirak edir. O, öz bilik və bacarığını
istedadlı xanəndələr
nəslinin yetişməsinə
sərf edərək,
Qarabağ muğam ifaçılığı ənənələrini
yaşatmağa çalışır.
Dövlətimiz tərəfindən muğam
sənətimizin inkişafındakı
xidmətləri görə
A.Babayevin yaradıcılığı
həmişə yüksək
qiymətləndirilib. O, "Şöhrət",
"İstiqlal" və
"Şərəf" ordeninə
layiq görülüb.
Ona
2010-cu ildə Heydər
Əliyev Fondunun təsis etdiyi Beynəlxalq "Qızıl
Çinar" mükafatı
təqdim edilib. A.Babayevin 70 illik yubileyi münasibətilə Heydər
Əliyev Fondu tərəfindən xanəndənin
səsyazılarından, həyat
və yaradıcılıq
yolunu əks etdirən şəkillərdən
ibarət CD-albom nəşr olunub.
Əməkdar incəsənət xadimi,
professor İlham Rəhimli
"Seygah yanğısı",
Rüzgar Əfəndiyeva
"Vətəndir Arifin
səsi" kitablarını
Arif Babayevin yaradıcılığına həsr
ediblər. Təhsil Nazirliyi tərəfindən
"Arif Babayevin mahnı və təsnifləri" adlı
kitab ali
və orta ixtisas musiqi məktəbləri üçün
dərs vəsaiti kimi nəşr edilib. Müxtəlif illərdə Arif
Babayevin həyat və yaradıcılığına
həsr olunmuş yeddi sənədli film çəkilib.
Arif Babayev sənətinin qüdrətidir
ki, o, bütün rollara yaradıcı şəkildə yanaşır. Həmin qəhrəmanların
səhnə həyatını elə canlandırır ki, tamaşaçı sanki
onları ayrı-ayrı zamanlarda səhnədə
deyil, həyatda görüb-duyur
və öz yaddaşına köçürür. Çünki
Arif Babayev böyük sənətkardır. O, Rübabə Muradova, Zeynəb
Xanlarova kimi böyük sənətkarlarla yanaşı, Nəzakət
Məmmədova, Səkinə İsmayılova, Qəndab Quliyeva kimi istedadlı
müğənnilərlə səhnədə tərəf müqabili olub, onları
gözəl duyaraq əsərin daha da canlı
alınmasına yardım edib. Beləliklə,
Arif Babayevin bir mükəmməl ifaçı kimi püxtələşməsində, kamil sənətkar kimi yetişməsində
Azərbaycan Dövlət Opera və Balet Teatrının fəaliyyəti əvəzsiz
olub. Kərəm kimi yanmaq, səhraların Məcnunu olmaq, Xətai kimi
hökmranlıq etmək, Qəribin qərib məhəbbətini
yaşamaq və bu
rolların rəngarəngliyində Arifliyini
təsdiq etmək əsl sənət fədailiyidir. Səsinin
vurğunluğuna bizi
qərq edən Arif Babayev
avazı bu gün də
könülləri oxşayır. Zamanın
sınağından uğurla
çıxmış Arif səsi yenə
də öz hekayəsində, öz sanbalında, bənzərsizliyində
insanın qəlbini vəcdə gətirir.
525-ci qəzet.-2020.- 21 fevral.- S.11.