Duyğulu bir kitab haqqında ədəbi
düşüncələr
BDU Jurnalistikanın
nəzəriyyəsi və təcrübəsi
kafedrasının müdiri, filologiya elmləri doktoru, professor
Böyük
filosof, AMEA-nın müxbir üzvü, professor Səlahəddin
Xəlilov özünün bir çox əsərləri ilə
həm elmi ictimaiyyətin, həm də bütövlükdə
Azərbaycan oxucusunun dərin hörmətini
qazanmışdır.
Onun məhsuldar
elmi fəaliyyəti təkcə Azərbaycanda deyil, Amerika,
Almaniya, İngiltərə, Türkiyə, Rusiya və s. kimi
ölkələrdə də özünü göstərməkdədir.
Öz xeyirxahlığı, ətrafına olan
qayğılı münasibəti bu insanı
çoxlarına sevdirib. Şəxsən mənim iş
otağımdakı kitabxanamda Səlahəddin müəllimin
özümüzdə və müxtəlif ölkələrdə
nəşr olunmuş əsərlərinin ayrıca rəfləri
var. 2010-cu ildə hələ o qədər də yaxından
tanımadığım bu filosofun "Baxış
bucağı" fəlsəfi publisistika kitabı lap öndədir.
Sonralar bir-bir mənə imzaladığı "Həyatın
özü və görünən üzü: fəlsəfi və
ədəbi bədii publisistika", eyni ildə, eyni adda nəşr
olunan ikinci - "Həyatın özü və görünən
üzü: maarifçi publisistika”, "Elm adamları elm
haqqında", "Şərq zehniyyəti: mənəviyyatın
prioritetləri", "Elm haqqında elm",
"Sivilizasiyaların dialoqu", "Cavid fəlsəfəsi",
"Fəlsəfədən siyasətə" , "Lider,
dövlət, cəmiyyət", "Heydər Əliyev və
azərbaycançılıq məfkurəsi", "Şərq
və Qərb: ümumbəşəri ideala doğru",
"Şərq ruhunun Qərb həyatı: Aida İmanquliyeva
yaradıcılığının izi ilə",
"Elmşünaslığa giriş", "Aforizmlər:
seçilmişlərin seçilmişləri",
"Əbu Turxanın hikmət dünyası" və s. Mən
50-yə yaxın bu kitabların
az qala hamısına bələdəm, bəziləri
haqqında mətbuatda söz də demişəm. İndi
sakit bir vaxtımda tənha iş otağımda bu kitablara bir
də baxıram və tanışlığımızın
lap ilk anlarından özümə müəllim kimi qəbul
etdiyim bu böyük filosofun "Xatirələrdə davam edən
dostluq: şəxsiyyətlər, portretlər"
kitabını vərəqləməyə başlayıram.
Bu kitabda qəlbində,
yaradıcılığında Azərbaycan, Vətən, millət
sevgisi olan on altı azman elm adamına həsr edilmiş on
altı portret oçerk toplanmışdır. Onların
hamısı vaxtilə sayılıb-seçilən,
çoxsaylı oxucu auditoriyasına malik mətbuat
orqanlarında dərc edilib. Və mən şəxsən o
yazıların əksəriyyətini elə o zaman - mətbuatda
dərc olunduğu vaxtlarda oxumuşam. İndi bu elmi-publisistik
yazılara bir kitab formatında yenidən nəzər
salıram. Mən bu kitabı əslində, ikinci dəfə
oxuyuram. Çünki hələ 2013-cü ildə Səlahəddin
müəllim bu kitabı mənə bağışlayanda o
vaxt elə 2-3 günə onun bütün səhifələrinə
xüsusi qeydlər etdiyimi indi yenidən görürəm.
Səlahəddin Xəlilov
ixtisasca fizikdir. Amma bu fizika adamı elə təhsil illərində
fəlsəfəyə dəqiq yolun dəqiq elmlərdən
keçdiyini yaxşı hiss edibmiş. Əgər fəlsəfənin
elmi interpretasiyasında onun "təbiətin (kursiv mənimdir
- C.M.) və cəmiyyətin ümumi inkişaf
qanunauyğunluqları haqqında elm" olduğu vurğulanırsa və
bu cümlədə "təbiət" sözü hətta
birinci gəlirsə, deməli, fəlsəfəyə yolun ən
mükəmməliyinin dəqiq elmlərdən keçdiyi bir
aksioma kimi qəbul edilə bilər. Amma Tanrı Səlahəddin
Xəlilova öz fikrini, biliyini, ideyalarını həm də
orijinal bir üslubda, elmi-publisistik üslubun ən imkanlı
istiqamətində danışmaq və yazmaq istedadı verib.
Ona görə də bu filosofun aydın yazı tərzi onu
maraqla oxumağa sövq edən ciddi faktordur.
Haqqında bəhs
etdiyim kitaba Səlahəddin müəllimin özünə
dost bildiyi böyük ziyalılarla onu birləşdirən cəhətlərdən
biri elə onların da öz elmi düşüncələrini
publisistika ilə ifadə etmək bacarığıdır.
Amma əlbəttə, bu şəxsiyyətləri Səlahəddin
müəllimlə birləşdirən onlarda daim
gördüyü Vətən, millət sevgisidir. Kimdir o
insanlar? O insanlar Azərbaycanımızın elə şəxsiyyətləridir
ki, mən həmin o on altı ziyalının adını elə
buradaca göstərməklə oxucunu yormayacağıma tam əminəm:
Akademik Heydər Hüseynov, akademik İzzət Orucova,
AMEA-nın müxbir üzvü Xudu Məmmədov, professor
Aida İmanquliyeva, professor Cavad Heyət, filosof Bertran Rassel,
filosof-tənqidçi Yaşar Qarayev, akademik Kamal Talıbzadə,
akademik Fuad Qasımzadə, akademik Budaq Budaqov, akademik Ömər
Eldarov, Xalq şairi Zalimxan Yaqub, akademik Nailə Vəlixanlı,
professor Nurəddin Rzayev və professor Rafiq Qurbanov.
Mən oxucunun cavan
nəslinə zəmanət verə bilmərəm, lakin Azərbaycanın
orta və yaşlı nəslinə məxsus elə bir
ziyalı tapmaq çətin olar ki, bu adamları - elm və
ictimai xadimləri tanımamış olsun. Səlahəddin Xəlilov
hələ bir neçə il əvvəl nəşr etdirdiyi
bu kitabla həmin adamların yenidən xatırlanmasına bir
cığır açmışdır. Mən kitabın nəşrindən
ötən bu illərdə ara-sıra yeri düşəndə
"Xatirələrdə davam edən dostluğ"un elmi
mühitə nə verdiyini elmi mühitin mənə yaxın
olan adamlarından soruşmuşam. Nizami Cəfərov, İzzət
Rüstəmov, Rəbiyyət xanım, Könül
Bünyadzadə, Şirməmməd Hüseynov (ruhu şad olsun)... kimi ziyalılar bu kitabın səhifələrində
qərar tutan elm adamlarının böyük bir filosof tərəfindən
yenidən ictimai mühitə çıxarılmasını,
həm də necə ustalıqla təsvir edildiklərini
müəllifə minnətdarlıq hissilə yada
salırdılar. Və mən bu kitaba görkəmli
ziyalıların münasibətinin illərin
sınağında necə formalaşdığını
görəndə bir daha anladım ki, kitabın müəllifi
çox böyük maarifçilik işi görüb.
Səlahəddin
müəllim öz ifadələrində çox dəqiq
adamdır. Onun yuxarıda adlarını göstərdiyim
dostlarının bəziləri Səlahəddin Xəlilovun
dünyanı dərk etməyə başladığı illərdən
xeyli əvvəl yaşamış və məncə,
onların eləsi var ki, müəllif nəinki onlarla şəxsən
ünsiyyətdə olmamış, hətta onları
yaşadıqları dövrdə şəxsən görməmişdir.
Bununla belə, S.Xəlilov onların
hamısını özünə dost adlandırır.
Buradakı "özünə" sözü çox şərtidir.
Bu "özünə" sözünü "xalqa",
"millətə", "Vətənə", "Azərbaycana"
sözləri ilə əvəzləmək
mümkündür. Həm də ona görə ki, Səlahəddin
Xəlilov özü Vətən sevgisi, millət sevgisi
daşıyan bir ziyalıdır, işıq adamıdır.
Bu işıq
adamı haqqında danışdığım kitabın ilk sətirlərini
əhatə edən ön sözdə və
"İntellektual ünsiyyətin dostluq məqamı" sərlövhəli
məqaləsində ümumiyyətlə dostluq
sözünün semantikasının fəlsəfi
anlamını açır və biz bu yazıdan sonra həmin
məfhumun mahiyyəti üzərində yenidən
düşünməli oluruq.
Bu məqalədə
böyük filosof Şərqdə, Qərbdə dostluğun
fəlsəfəsini təhlilə çəkir, bəzi məlum
filosofların bu barədə fikirlərini misal gətirir, amma
mən bütün səmimiyyətimlə deyirəm ki, dostluq
haqqında onun öz fikiləri birbaşa postulat səviyyəsinə
yüksəlir. Onun "dost-dosta tən gərək, tən
olmasa gen gərək" kimi min illərin
sınağından çıxmış atalar sözünə
yeni və orijinal interpretasiyası, bu postulata yeni
baxışı heyrət doğurmaya bilmir. Səlahəddin müəllimə
görə "əlbəttə, bu ancaq eyniyyətdən,
yaxınlıqdan irəli gələn münasibətlərə
aiddir. Amma bu atalar sözü münasibətlərin ancaq bir
formasını, növünü nəzərə alır. Yəni
insanlar məhz fərqlərinə görə bir-birini
tamamlaya bilirlər. Necə ki, məhəbbət iki cür
olur, yəni yaxınlıqdan, eyniyyətdən doğan məhəbbətlə
yanaşı, fərqdən doğan məhəbbət də
vardır, eləcə də dostluğun iki əsas forması
vardır. Fərqli adamla yoldaşlıq inkişaf
üçün impuls verir. Yəni başqası sənin bilmədiklərini
bilir, sənin edə bilmədiklərini edir və nəticədə
iki adam birləşəndə daha çox şey bacarır,
daha güclü olur". Yazıda belə dəqiq nəticələr
çoxdur.
Ayrıca qeyd edim
ki, S.Xəlilovun fikri, mövzunu dəqiq
ifadə edən çox maraqlı sərlövhələri
olur. Onun akademik Heydər Hüseynovun həyat və
yaradıcılığına həsr etdiyi esse belə
adlanır: "Müasiri olmadığım müasirim".
Kalambursayağı bu sərlövhədə müəllif Azərbaycan
naminə çalışmış böyük Heydər
Hüseynovun yaşadığı dövrün yaşca
müasiri olmadığını, amma onun fikirlərinin bu
gün üçün də müasir səsləndiyini elə
sərlövhədəcə ustalıqla ifadə etmişdir.
Kimdir Heydər Hüseynov? Bu vacib suala cavabı müəllif
elə ilk sətirlərdən verir:
"Sənət
adamları və riyaziyyatçılar şöhrət
çələngini tez geyinirlər. Müdriklik isə adətən
ömrün yetkin çağında gəldiyindən fəlsəfədə
gənc yaşlarından uğur qazanan insanları barmaqla
saymaq olar. 31 yaşından (1939-cu il) başlayaraq Azərbaycanda
fəlsəfə və ictimai-siyasi elmlərə rəhbərlik
edən, 37 yaşında (1945-ci il) akademik olan, Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının əsasını qoyan və onun
ilk vitse-prezidenti seçilən Heydər Hüseynovun hikmət
çırağı, nə yaxşı ki, tez şölələndi
və xalqımızın milli ideya tarixinin ən çətin
bir dövrünə işıq saldı. Repressiyalardan
sarsılmış Azərbaycan mlli məfkurəsinin yeni
dövrün nəbzini tuta bilən yeni dühalara ehtiyacı
var idi. Belə çətin bir məqamda milli şüurun
tarım çəkilmiş və incəlmiş varislik
körpüsünü dağılmaqdan xilas etmək
üçün tale Azərbaycana Heydər Hüseynov şəxsiyyətini
bəxş etdi".
Yaxın tarixdən
bizə məlumdur ki, akademik Heydər Hüseynov sovet
imperiyasının ideoloji repressiya faciələrini
yaşamış bir alim, bir millət fədaisi olmuşdur.
Lakin biz yaxın keçmişimizdən, olsa-olsa, tarixi
faktın konstatasiyası səviyyəsində məlum olan bu
faciənin fəlsəfi interpretasiyasını, fəlsəfi
təhlilini Səlahəddin Xəlilovun bu məqaləsində
daha aydın görürük. Və bu məqalənin belə
bir cümləsi yazının mahiyyətini təşkil edir:
"Böyük şəxsiyyətlərin faciəsi də
böyük olur". Çünki belə şəxsiyyətlər
bəzən öz faciələrindən çox millətin
faciəsini yaşamalı olurlar. Heydər Hsüeynov bu faciəni
yaşadı. Bəs millətin faciəsi nə zaman baş
verir? S.Xəlilov öz məqaləsində
Heydər Hüseynov fonunda millətin faciəsini belə təqdim
edir:
"Millət
özünüdərk səviyyəsinə qalxa bilmədikdə,
milli hissiyyat rasional düşüncəyə və oradan
ictimai-praktik fəaliyyətə yönəldilə bilmədikdə,
ancaq ayrı-ayrı böyük şəxsiyyətlərin məfkurəsində
yaşayan milli ruhun geniş ictimai təbəqələrə
ötürülməsi və ictimai şüurun strukturunda qərarlaşması
mümkün olmadıqda millətin faciəsi
qaçılmazdır".
Əslində, S.Xəlilovun bu fəlsəfi ümumiləşdirməsi
təkcə faciələrə düçar olmuş
xalqların deyil, bu düçarlığa ehtimal məqamını
yaşayan hər bir millət üçündür. Yaxın
tariximizin Heydər Əliyevə qədərki məqamını
xatırlamaq kifayətdir.
Böyük filosof
belə bir dövrdə "sapı özümüzdən
olan baltaların", təkcə imperiya qüvvələrinin
deyil, hətta ermənilərin də bizə qarşı
repressiyada iştirakının politoloji aspektlərini
açmaqla bugünkü gəncliyi tarixin ibrət dərslərinə
yönəldir. Əsərin bu məqamında belə bir
politoloji postulat diqqəti cəlb edir:
"Moskva dura-dura
Azərbaycanın öz rəhbərliyi repressiya təşəbbüsü
ilə çıxış edirdi. Bu, faktdır və millətin
faciəsidir. Bu faciə Hüseyn Cavidin "Topal Teymur" əsərinin
finalında, Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" romanında şairin hökmdara müraciətində,
Bəxtiyar Vahabzadənin "Özümüzü kəsən
qılınc" əsərinin sərlövhəyə
çıxarılmış mənasında və onlarca bu
cür əsərlərdə böyük sənətkarlıqla
qələmə alınmışdır. "Sapı
özümüzdən olan baltalar", "ağacı
içindən yeyən qurdlar" haqqındakı fikirlər
atalar sözlərinə, zərb-məsəllərə
çevrilmişdir".
Ümumiyyətlə,
müəllif "müasiri olmadığı
müasirinin" həyatına ekskurs fonunda bütöv bir
represiyya epoxasının bu günümüzə dərs olan
mənzərəsini bizə təqdim edir. Müəllifin belə
bir proqnozu və belə bir uzaqgörənliyi də birbaşa
yeni nəslə ünvanlanır: "Düzdür, bu gün
biz imperiya buxovlarından azad ikən milliliyimizi bərpa
olunmuş zənn edirik. Lakin qlobal siyasətlər cildini dəyişir
və hər zaman yeni formalarda ortaya çıxır.
İmperiyadan xilas olub qloballaşma dalğalarının
qoynuna atılan millətlər özünüdərk yolunda hələ
çox faciələr yaşamalı olacaqlar. Lakin faciəni
hələ faciə kimi qavramaq qabiliyyəti itməyibsə,
buna şükür etmək lazımdır. O gündən
qorxmaq lazımdır ki, millət öz düşdüyü
vəziyyəti dəyərləndirə bilməsin, ondan
feyziyab olsun və hər şeyi qırmızı rəngdə
təsvir etsin. Milli daltoniklərin müalicəsi isə təəssüf
ki, hələ tapılmayıb". Bu fikirlər əsərin
birbaşa publisistik məqamıdır və belə bir
proqnozun nəzərə alınması da aydın qüvvələrə
- Azərbaycanın müstəqillik faktına etinasızlara
ünvanlanır. S.Xəlilovun belə bir
fikri də tamamilə yenidir və elmi dövriyyəyə
çıxmalıdır. Onun fikrincə, bizim orta əsr filosoflarıız millilikdən daha
çox ümumbəşərilik mövqeyindən
çıxış edirdilər: "Buna görə də
Heydər Hüseynov, bir tərəfdən, qədim dövrlərdən
üzü bəri peşəkar Azərbaycan
filosoflarının elmi-nəzəri irsinin, ölkəmizdə
yayılmış və ictimai şüurda geniş iz
buraxmış fəlsəfi cərəyanların üzə
çıxarılması, tədqiq edilməsi və yeni nəslə
çatdırılması istiqamətində görülən
işlərin əsasını qoyur və bu işləri təşkilatlandırırdısa,
digər tərəfdən, böyük şairlərimizin,
yazıçılarımızın əsərlərini fəlsəfi
fikir prizmasından keçirərək dəyərləndirmək,
tarixçi, dilçi və ədəbiyyatşünas alimlərimizin,
dövlət qulluğunda çalışan
ziyalılarımızın fikirlərinin əsas fəlsəfi
qayəsini və ideya yönümünü açmaq və
bütün bu istiqamətlərdə hərtərəfli və
sistemli tədqiqatlar aparılması üçün zəmin
hazırlamaq missiyasını öz üzərinə
götürmüşdü".
Və Heydər
Hüseynovun titanik yaradıcılıq fəaliyyətini
müəllif belə qiymətləndirir: "Heydər
Hüseynov sadəcə bir tədqiqatçı deyildi. O, Azərbaycanda
ümumən ictimai və humanitar elmlərin başında
duran və onlara tematik, ideoloji və metodoloji yön verən
bir şəxsiyyət idi. Azərbaycanda gələcək tədqiqatların
istiqaməti və dərsliklərin məzmunu onun dünyagörüşündən,
onun mövqeyindən çox asılı idi".
Belə bir millət
və elm fədaisinin intihara pənah gətirməsini ürək
ağrısı ilə qeyd edən müəllifin bu
günümüzdən doğan optimizmi də oxucunu yeni
uğurlara, optimist fəaliyyətə səsləyir:
"Yaradıcılığının ən gur və səmərəli
dövrünü yaşayan 42 yaşlı akademikin cismani
intiharından yarım əsr keçdikdən sonra, artıq
müstəqil Azərbaycanın milli özünüdərk
axtarışlarında, hər hansı bir buxovdan azad şəkildə
öz milli-fəlsəfi fikrinə yeni nəfəs vermək səylərində
biz Heydər Hüseynov ruhunun oyanışını
görürük".
Bəs Heydər
Hüseynov nəyi qoyub getdi? Müəllif göstərir ki,
repressiya çağının səngidiyi 50-ci illərdə
onun sovet ideologiyasına xidmət etmək vədi olsaydı, yəqin
ki, ona dəyib toxunmazdılar: "Lakin Heydər Hüseynovun
filosofluğu da elə ondadır ki, o, cismani
varlığının deyil, ruhani varlığının, əqidə
və amalının yaşamasına üstünlük verdi.
Elmi-fəlsəfi fəaliyyəti ilə, böyük
yaradıcılıq əzmi ilə, millətə təmənnasız
xidməti ilə əsl qəhrəmanlıq göstərmiş
olan Heydər Hüseynov "şərəfli
ölüm" və "şərəfsiz həyat"
seçimində də böyük Sokratların tutduğu
yolu davam etdirməklə qəhrəmanlığın daha bir
nümunəsini gələcək nəsillərə ərməğan
etdi".
Mənim qısa
şəkildə ümumi məzmununu danışmaq istədiyim
"Müasiri olmadığım müasirim" elmi-publisistik
əsərin mahiyyətini daha dəqiq anlamaq üçün
onu sakit və aydın bir məkanda oxumaq lazımdır.
Bir qəzet səhifəsinin
mənim bu yazıma ayrılacaq yeri
ölçüb-biçirəm və çox təəssüf
edirəm ki, "Xatirələrdə davam edən dostluq"
kitabındakı esselərin heç də hamısını
təhlil edə bilmirəm. Amma kitabda elə şəxsiyyətlərin
obrazları var ki, taleyin qismətilə onları mən də
şəxsən tanıyıram və onlara aid yazıları
təhlilə çəkməyə bilmirəm. "Öncə
öz milətim üçün!" Bu esse Səlahəddin
Xəlilovun öz müəllimi Xudu Məmmədov
haqqındadır. Mən ömrümün bir sıra illərini,
aylarını, günlərini Xudu Məmmədovun yanında
olmuşam. Xudu müəllimin ən yaxın dostları - Bəxtiyar
Vahabzadə, Nurəddin Rzayev, Şahmar Əkbərzadə,
Yaşar Qarayev kimi möhtəşəm bir doğmalıq
qrupunda mənim də böyüyüm, əzizim və nəhayət,
qardaşım Zeynal Məmmədov, hamının "Bala
Marks" adlandırdığı bir Ağdam ziyalısı
da var idi və mən, ən azı, bu xətlə həmin
dostların əhatəsində tez-tez olurdum. İndi mən Səhaləddin
Xəlilovun Xudu Məmmədova həsr etdiyi bu esseni oxuduqca bir
tərəfdən o böyük elm adamının portret cizgilərinin
nə qədər dəqiq təsvir edildiyinə, digər tərəfdən
elm adamının, millət adamının həyatına fəlsəfi
baxışın bütövlüyünə heyran qalmaya
bilmirəm.
Səlahəddin Xəlilov
Xudu Məmmədov obrazını belə bir fəlsəfi
yanaşma ilə təqdim edir: "Hər bir alim iki koordinat
sistemində dəyərləndirilə bilər. Bir - öz
ixtisası üzrə dünya çapında, bir də
bütün mənəvi-intellektual potensialı ilə öz
xalqı, milləti üçün gördüyü işlərlə.
Bir mütəxəssis kimi onun xidmətlərini dəyərləndirmək
mənlik deyil. Ona görə də mən ancaq onun bir
ziyalı, elmşünas, filosof kimi qısa səciyyəsini
verməyə çalışacağam və xatirələrim
də onun məhz bu istiqamətdəki fəaliyyətinin
işıqlandırılmasına xidmət edəcəkdir".
Müəllif
öz yazısının proqram xəritəsini belə müəyyənləşdirir
və bu vədinə sona qədər sadiq qalır: "Xudu Məmmədov
millətə, vətənə, doğma təbiətə
bağlı adam idi. Təbiət vurğunluğu onun elmi
yaradıcılığının da əsas ilhamverici amili
idi. O, elmi tədqiqatla yanaşı, enerjisinin böyük bir
qismini Azərbaycanda elmi-kütləvi fikrin yayılmasına,
istedadlı gənclərin yaradıcı fəaliyyətə
cəlb olunmasına, ictimai şüurun strukturunda elmi
düşüncənin payının artmasına sərf
edirdi. Azərbaycan televiziyasında uzun müddət
aparıcısı olduğu "Elm və həyat"
verilişi neçə-neçə gəncin elmə
münasibətinin formalaşmasında böyük rol oynamaqla
yanaşı, Azərbaycanda elmi-publisistik üslubun
formalaşmasına böyük təsir göstərirdi".
Bu yerdə mən
yenə Səlahəddin müəllimin fəlsəfi
postulatlarına diqqət çəkmək istəyirəm. O,
Xudu Məmmədovun dolğun portretini yaratmaq üçün
elm və incəsənətin birgəlik və fərqli cəhətlərini
sonda bir suala cavab üçün təhlilə çəkir:
"İncəsənətin məqsədi insanın
emosional-mənəvi dünyasını zənginləşdirmək,
onu daha saf, daha təmiz etmək - onun mənəvi
imkanlarını artırmaqdır. Elmin məqsədi isə
insanın intellektual dünyasını zənginləşdirmək,
onu daha məlumatlı, daha bilikli etmək və bu biliyin
qüvvəyə çevrilməsi sayəsində onun maddi təsir
imkanlarını artırmaqdır. Elm əhli olmaq, hələ
kamal əhli olmaq deyil. Kamalın qələbəsi
üçün yüksək elmi-texniki səviyyə ona
uyğun gələn yüksək mənəvi-əxlaqi səviyyə
ilə tamamlanmalıdır. Belə bir sual ortaya
çıxır ki, Xudu Məmmədov - daha çox alim,
müəllim, yoxsa ziyalı idi?"
Müəllifin bu
suala cavabının əsasında Xudu Məmmədovun fəaliyyətində
müəllimliyinin orijinal cəhətləri dayanır. S.Xəlilov onun tələbəsi olaraq
(müstəqim mənada) həyatın özünü və
üzünü ondan necə öyrəndiyini dilə gətirir.
Onun müəllimi elmin və tədrisin sinxron formatında dərs
deyən bir insan olub. Onun müəllimi öz
yaradıcılıq fəaliyyətində təkcə
birbaşa dərs dediyi real tələbələrinin deyil,
bütövlükdə millətin mənəvi müəllimi
səviyyəsinə yüksəlmişdir. Əsas məsələlərdən
biri də budur ki, bu əsərdə müəllif Xudu Məmmədovun
"Qoşa qanad" kimi fəlsəfi əsərlərinin
mahiyyətini açır, alimin Azərbaycan gəncliyinə
töhfələrini, Vətən sevgisini, obyektivliyini göstərir.
Səlahəddin Xəlilovun
elmi yaradıcılığında Şərq və Qərb
mövzusu ayrıca bir sahə təşkil edir. Onun bu sahədəki
çoxsaylı elmi əsərləri içərisində təkcə
elə "Şərq zehniyyəti: mənəviyyatın
priortetliyi" adlı 32 çap vərəqi həcmində
monoqrafiyasına bələd olmaq kifayətdir ki, filosofun Şərqə,
Qərbə dair zəhmətinin titanik bəhrəsini görmək
mümkün olsun.
Ümumiyyətlə,
öz əsərlərində Şərq və Qərb
düşüncələrinin oxşar və fərqli cəhətlərini,
Şərqin qədim elmlərinin, humanitar düşüncələrinin
Qərbə inteqrasiyası barədə maraqlı tədqiqatların
müəllifi olan S.Xəlilov Azərbaycanın
tanınmış şərqşünas alimi, professor Aida
İmanquliyevaya həsr etdiyi "Şərq-Qərb Tədqiqat
Mərkəzi hansı ideyalardan yarandı?" sərlövhəli
əsəri ilə bu mövzunu tam müasir formatda oxucuya çatdırır.
Səlahəddin Xəlilov
professor Aida İmanquliyevanın görkəmli bir şərqşünas
alim kimi yaradıcığılına "Şərq və
Qərb problematikası kontekstində romantik poeziya"
adlı fundamental bir monoqrafiya həsr etmişdir. Bu
kitabdakı məzmunca yüksək mahiyyət daşıyan həmin
portret oçerki ilə müəllif Aida xanımın bu sahədəki
böyük xidmətlərini ümumiləşdirərək
bizə təqdim edir. Öz yaradıcılığında
"Şərqdə və Qərbdə elmin inkişaf
xüsusiyyətləri"ni əsas tematika seçən
müəllif etiraf edir ki, onu bu sahəyə məhz Aida
İmanquliyevanın Şərq-Qərb problematikasına
bağlı əsərləri cəlb etmişdir. Əlbəttə,
adını çəkdiyim məqalə, əsasən, Aida
xanımın tövsiyəsi ilə meydana gələn
"Şərq-Qərb Tədqiqat Mərkəzi"nin
yaranması ilə bağlı olsa da, əsas obyekt görkəmli
şərqşünas alimin bu ideyasından yaranan elmi təşəbbüslərinin
reallaşmasıdır. Müəllif bu istiqamətlərin
praktik tərəflərinin də hardan gəldiyini və
hansı faktlarla reallaşdığını belə qeyd
edir: "Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra,
xalqımızın Ümummilli lideri Heydər Əliyev Şərq-Qərb
münasibətlərinə böyük önəm vermiş
və Azərbaycanın bu prosesdə fəal iştirakına,
Avropa ilə Asiyada körpü rolu oynamasına nail
olmuşdur. Öz çıxışlarında həmişə
diqqəti Azərbaycanın Şərqlə Qərbin
qovuşmasında oynadığı mühüm rola yönəldən
Heydər Əliyev əslində, həm də bu qovuşma
prosesini sürətləndirmək üçün həyata
keçirilən bir sıra strateji layihələrin müəllifi
idi ki, bunlardan təkcə ikisini: Böyük İpək
Yolunun bərpası və Bakı-Tbilisi-Ceyhan layihələrini
xatırlatmaq kifayətdir. İftixarla qeyd etmək
lazımdır ki, bu gün Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə Şərq
və Qərb arasında həm Aida xanımın
ideyalarına əsaslanan humanitar və mədəni-mənəvi
vəhdət layihəsi, həm də böyük Heydər
Əliyevin əsasını qoyduğu iqtisadi inteqrasiya və
Avrasiya dəhlizi layihələri uğurla həyata
keçirilməkdədir".
"Xatirələrdə
davam edən dostluq..." kitabındakı şəxsiyyətlər
barədə portret oçerklərin hansısa haqqında bəhs
etməmək günah olardı. Lakin mən yenə də qəzet
üçün nəzərdə tutduğum bu yazının
həcm problemini nəzərə alıram. Amma neyləyim ki,
hətta bu faktdan sonra da mən filosof-tənqidçi Yaşar
Qarayev haqqında "Ədəbiyyatdan fəlsəfəyə"
sərlövhəli bir yazıya da toxunmaya bilmirəm.
Çünki Səlahəddin müəllimin filosof-tənqidçi
kimi təhlil etdiyi Yaşar Qarayev mənim də yaxından
tanıdığım və tanıdığım
çağlardan bəri yaradıcılığını
öyrənmək üçün izlədiyim bir alimdir. Onun
elmi xarakterini, bədii sözə fəlsəfi
yanaşmasını S.Xəlilovun öz qələmindən
təqdim edirəm:
"Yaşar
Qarayev nə yazıçı, nə də şairdir. O, hər
şeydən əvvəl, fikir sahibidir. Lakin onun fikirləri bədii
bir ahənglə ipə-sapa düzülür. Elmi fikir bədiiləşir.
Yaşar Qarayev elm aləminin şairi, ədəbi-bədii aləmin
alimidir. Onun təfəkkürü bədii duyumla rasional
düşüncənin üzvi vəhdətindən
yoğrulmuşdur. O, yəqin ki, hər iki istiqamətdə: həm
elmi, həm bədii yaradıcılıq sahəsində
uğur qazana bilərdi. Lakin Yaşar Qarayev intellektual poeziya
nümunələri yaratmaq deyil, poeziyada intellektual məqamları
araşdırmaq yolunu tutmuşdur. O, tədqiqat predmeti olaraq
elmi deyil, ədəbiyyatı, sənəti seçmişdir.
Lakin sənət dünyasının
araşdırılmasına elmi rasional düşüncə
potensialı ilə qatılmışdır".
Ədəbiyyatşünaslıq
aləminin yaxşı tanıdığı Yaşar Qarayevin
portret cizgiləri bu sətirlərdə dəqiq ifadə
olunmuşdur. Həqiqətən də, Y.Qarayev
bədii sözü, poeziyanı, nəsri, dramaturgiyanı elə
səviyyədə təhlil etmişdir ki, onun elmi
üslubundan, fəlsəfi düşüncələrindən,
təhlili ümumiləşdirmələrindən heyrətə
gəlməmək olmur.
Müəllif Y.Qarayev yaradıcılığını
özünün elmi şəkildə müəyyənləşdirdiyi
üç əsas istiqamətdən araşdırmağı
təklif edir: birincisi, ədəbiyyatın infrastrukturu və
funksiyaları, ikincisi, bədii ədəbiyyatmızın
müxtəlif anlarında özünəməxsus bədii
üsullarla ifadəsini tapmış ideyaların, fəlsəfi
fikirlərin və konsepsiyaların üzə
çıxarılması və onlara müasir elmi-fəlsəfi
terminlərlə ikinci həyat verilməsi istiqamətində
böyük işlər görür. Üçüncü
istiqamət bilavasitə ədəbi tənqiddir. "Burda biz
bədii əsərin məzmununun lokal miqyasdan
çıxarılaraq daha böyük zaman və məkan
kontekstinə salınmasının, konkret bir bədii nümunənin
ucsuz-bucaqsız ədəbiyyat kəhkəşanında
müqayisəli şəkildə nəzərdən
keçirilməsinin şahidi oluruq. Digər tərəfdən,
tədqiqatçı əsəri təhlil edərkən
mahiyyət məqamlarını üzə çıxarmaqla, əslində,
bilavasitə fəlsəfi mündəricə daşımayan
sənət əsərlərinin də elmi-fəlsəfi təhlil
obyektinə çevrilir. Üçüncü istiqamət isə
onun ədəbi tənqid yaradıcılığıdır.
Və bu üçüncü məqamda Səlahəddin
müəllim özü də bədii ədəbiyyatın, ədəbi
tənqidin mahiyyətinin dəqiq fəlsəfi anlamını
verir..."
Haqqında bəhs
etdiyim kitabda Azərbaycan ədəbi ictimaiyyətinin həm
sağlığında, həm də bu gün çox
hörmət etdiyi akademik Kamal Talıbzadə barədə də
çox maraqlı və səmimi bir portret oçerk yer
alıb. Bu portret oçerk həcmcə o qədər də
böyük deyil. Habelə bu oçerk Kamal Talıbzadənin
elmi fəaliyyəti barədə də deyil. Bu kiçik
oçerk bu böyük humanist insanın bir neçə
ömür anları ilə maraq doğurur. Müəllif
çox arxayındır ki, müasirləri də, bu
günümüzün ədəbi ictimaiyyəti də Kamal
Talıbzadəni çox yaxından tanıyır. Ona görə
də Səlahəddin müəllim üçün belə
bir şəxsiyyətin aşağıdakı təqdimatı
kifayət edir:
"Kamal
Talıbzadə Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
ağsaqqallarından biri, milli ədəbi tənqid tariximizin
salnaməsini yaradan görkəmli tədqiqatçı,
Akademiyanın həqiqi üzvü, neçə-neçə
orden və mükafatlarla təltif olunmuş şanlı,
şöhrətli bir insan nə qədər məşhurlaşsa
da, nə qədər xidmətlər göstərsə də,
məlasəf çox vaxt başqa bir adın nüfuz və təsir
dairəsindən çıxa bilmədi. Bütün
istedadına və xidmətlərinə rəğmən,
Kamal Talıbzadə milli məfkurəmizin yaddaşında ilk
növbədə Abdulla Şaiqin oğlu və Şaiq
ocağının məşəlini tutan davamçı kimi
qalmaqdadır. Bunun səbəbi Abdulla Şaiq ulduzunun zaman
keçdikcə daha çox parlaması və yaddaşlarda Azərbaycan
ziyalılığının simvolu kimi möhkəmlənməsidir.
Əslində, Kamal Talıbzadə heç özü də
bu parlaq ulduzun kölgəsindən çıxmağa, onun
nüfuzunun təsir dairəsindən kənarda özünə
fərqli bir nüfuz hazırlamağa can atmırdı. Onun
özünün də dönə-dönə dediyi kimi, ən
böyük xidməti şəxsi tədqiqatlarından daha
çox, Abdulla Şaiq ədəbi irsinin bir küll
halında yeni nəsillərə çatdırılması,
Şaiq ocağının ədəbi bir işıq mənbəyi
kimi qorunub saxlanılmasından ibarət idi".
S.Xəlilov belə bir insanın xarakterindəki sadəliyi, təvazökarlığı,
səmimiyyəti və nəhayət, heç də hər kəsə
nəsib olmayan etiraf bacarığını özü də
çox böyük səmimiyyətlə qələmə
alır. Kamal Talıbzadənin maraqlı bir etirafını
müəllif misal gətirir: "2000-ci ildə AMEA-ya
seçkilər zamanı Kamal Talıbzadə humanitar bölmə
üzrə hesablama komissiyasının sədri idi. Mən də
seçkilərə qatılmışdım. Fəlsəfəyə
ayrılmış yerlərdən ikisi tutuldu, biri isə
boş qaldı. Sonradan məlum oldu ki, mən cəmi 13 səs
toplamışam və AMEA-nın müxbir üzvü olmaq
üçün bir səs
çatışmamışdır. Kamal müəllim
böyük təəssüflə danışırdı ki,
hesablama komissiyasının üzvləri səsi sayanda səhv
ediblərmiş. Ona məlumat vermişdilər ki, Səlahəddin
cəmi 12 səs toplayıb, amma seçkilərdən sonra
bir də sayanda 13 səs olduğu aşkarlanıb. Mən də
dedim ki, Kamal müəllim, axı, nə fərqi var, əgər
14 səs toplanmayıbsa, 13 də elə 12-nin tayıdır.
Yox, - dedi, - axı, yadımdan çıxıb, heç mən
özüm deyəsən, səs verməmişdim, mənim səsimlə
məsələ həll olunardı. Onun bu səmimi etirafı
mənə o qədər xoş təsir
bağışladı ki, əslində, mənim seçilməməyimdə
həlledici rolu olmasına baxmayaraq, ondan heç ürəyimdə
də inciyə bilmədim. Çünki bunları o,
danışmaya da bilərdi".
Və Səlahəddin
müəllimin bu oçerkinin son cümlələri:
"Akademik Kamal Talıbzadə təkcə səmimiyyəti
və sadəliyi ilə deyil, həm də ağsaqqallıq,
qocamanlıq missiyası ilə seçilirdi. Ondan xeyli
yaşlı olan adamların iştirak etdiyi məclislərdə
də hamı məhz Kamal müəllimi böyük,
ağsaqqal hesab edirdi. O, elə bil ki, keçən əsrdən,
keçmişdən bizə yadigar idi. Zəmanə adamı
deyildi. Əməllərində zamanla hesablaşmalı olsa
da, qəlbən zamandan yüksəkdə dururdu".
Oxucu bu kitabdan onu
da hiss edir ki, Səlahəddin Xəlilov elm öyrəndiyi
adamları, elmindən faydalandığı alimləri həmişə
səmimi minnətdarlıqla xatırlayır. Aida
İmanquliyeva, Yaşar Qarayev, Asif Əfəndiyev portretlərindəki
özüylə bağlı xatirələr buna tutarlı
sübutdur.
Beləcə,
"Xatirələrdə davam edən dostluq: şəxsiyyətlər,
portretlər..." kitabında təqdim olunan hər bir elm
adamı həm də ictimai xadim, millətinin inkişaf yoluna
işıq saçan insan kimi təhlil sürgəcindən
keçirilir və fəlsəfi düşüncənin
aydın işığında yenidən müasirləşdirilir.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.-26 fevral.-S.16-17