Roman və qəhrəman problemi yeni kontekstdə
(Əli
İldırımoğlu yaradıcılığında
obraz-qəhrəman konseptinə Vaqif Yusiflinin "Romanlar, qəhrəmanlar"
monoqrafiyasında analitik baxış)
İnsanın
düşüncə tərzini dəyişmək həyata
müdaxilə etmək cəhdlərindən biridir. Əslində,
bu zərif və incə iş ədəbiyyata daha çox
aiddir. Yazıçılar bunu etməyi bacarır, insan qəlbini
və ruhunu, şüurunu və düşüncəsini isti,
həzin duyğularla süsləyib öz ideallarıyla
yükləyirlər - canlı həyata azad, açıq
gözlə, parlaq fikirlərlə və ədalətlə
baxmaq üçün. Bu, son anda azadlığı və ədaləti,
aydınlığı və vicdanlılığı insanlar
arasında yaymağa yönələn təbii borca
çevrilir. Görünür, sənətin həyata estetik
təsirini də bu məqamda axtarmaq lazımdır. Ədəbi
əsərlərin real varlığa təsiri bəzən o həddə
çatır ki, insan düşüncəsini və həyati
aktları idarə də edə bilir. Bir vaxtlar Avropada "Gənc
Verterin iztirabları" əsərinin yayımına müəyyən
zaman kəsimində qadağa qoyulub. Səbəb: kütləvi
intiharlar... Əsərlə tanış olan həssas gənclər
Verterin iztirabları fonunda öz iztirablarına son qoymaq yolunu,
məhz onun kimi seçmişlər. Bu məqamı da etiraf
etməyə dəyər ki, 1864-cü ildə Katolik kilsəsi
Viktor Hüqonun romanlarını inanclılar üçün
zərərli hesab edərək yasaqlı kitablar
siyahısına salmışdır. Bəzən belə də
olur. Ən zərif estetikanın ən kobud təzahürləri,
beləcə baş verir. Belədə, görünür, tənqidçi
sərf-nəzərlə, ədəbiyyatşünas
etirafına və himayəsinə daha çox zərurat hiss
olunur. Hər halda, görünür, hətta Kilsə
ehkamlarının da lazım gəldikdə izahata ehtiyacı
olmuşdur. Amma bu sosial nəticələr ədəbi əsərlərin
bədii vüsətinə, estetik dəyərinə heç
də xələl gətirmir, onun təsir gücünün
parlaqlığına kölgə salmır. Nə olur-olsun, əsas
budur ki, bədii əsər həyatdan nəşət
alsın, həyat həqiqətlərindən qidalansın,
realist özəyi və poetik dəyəri, mahiyyəti ilə
hətta, həyat hadisələrinə təsir göstərərək
onu idarə edə bilsin. Beləliklə, həyatdan alınan
həyata qayıdır - daha coşqun vüsətlə, daha təsirli
vasitələrlə. Bu təsir vasitələrində, bəzən
idarəedici, sağlam səbəbləri kənara qoyub
sxolastik, şablon nəticələrlə əndişələnmək
özü bir sxolastika yaradır. Səbəblər
araşdırıldıqda incə və kobud nüansların
estetik təfərrüatları və paralelizmi də
aydınlaşır. Buna görə bədii əsərin
(ittihamdan öncə) dərin ədəbi-bədii, estetik
qatlarına enməklə burada əks duran, ziddiyyət təşkil
edən həyat hadisələrinin konyukturasını sərf-nəzər
etmək, şüurun, altşüurun qneseoloji
qatlarındakı ahəng və təzadların bədii əsərdə
harmoniyasını araşdırmaq, həyatla bədii mətnin
əlaqə keçidlərindəki fərqli və uyğun
detallarını tapmaq bəzən estetik təxəyyülün
imkanlarını müəyyən çərçivədən
çıxarmağa kömək edir.
Belə məqamda
dövrün ab-havasını, zamanın ovqatını da nəzərdən
qaçırmaq olmaz. İnsan və zaman kontekstində hadisələrin
məcrası mənəvi-əxlaqi, psixoloji təbəddülatlar,
sosial-siyasi konyukturalarda kifayət qədər aydın
görünür. Məsələn, bugünkü gənclik
üçün 19-cu yüzilliyin ünvanına
yazılmış belə bir sosial-psixoloji akt (Vertervari
intiharlar) çox absurd, diletant və gülməli
görünməzmi? (Hələ bir üstəlik, gəlin
görək, "Gənc Verterin iztirabları"nı indi
oxuyan varmı? Yaxud belə bir əsərin mövcudluğu
çoxlarına, ümumiyyətlə məlumdurmu?). Yaxud
Kvazimodanın daxili təlatümləri, yaşam fəlakətləri
bu gün ictimai rezonans predmetinə çevrilirmi? Odur ki, bədii
əsərə qiymət verərkən heç şübhəsiz,
zaman-məkan, tarixi şərait assosiativ paralellərinə də
köklənmək zərurəti ortaya çıxır. Bu
işdə yenə ayıq-sayıq tənqidçi
baxışı, onun əsərə fəlsəfi-estetik
yanaşması, həmişə kara gəlir. Bədii əsərin
alt qatındakı kifayət qədər gizli nüansların
tənqidçi şərhinə daima ciddi ehtiyac duyulub.
Bütün
dövrlərin dünyəvi övladı, ümumbəşəri
düşüncəsinin Apastolu olan
yazıçıların ideya və amalını açmaq,
araşdırmaq, dərk etmək üçün oxucu da
yazıçının həssas, asketik dünyasına
az-çox girməyi bacarmalı, bu hava ilə nəfəs
almalıdır. Əslində, bu ağır və məşəqqətli
yükü, çox vaxt ümumoxucu missiyasını yerinə
yetirən, bəzən, hətta yazıçılarla bədii
mətnin açılımına aşırı həmmüəlliflik
edən ədəbi tənqidin nümayəndələri, ədəbiyyatşünaslar
çəkir.
Ədəbi əsərlərin
bədii-estetik dəyərlərinin üzə
çıxarılmasında, heç şübhəsiz, ədəbiyyatşünasların,
tənqidçilərin rolu xüsusi qeyd olunmalıdır. Tənqidçilərin
bədii əsər haqqında professional elmi-nəzəri
mülahizələri, təbii ki, yazıçı ilə
oxucu arasında etibarlı körpüdür. İstedadlı
və duyumlu tənqidçi, bəzən əsərdə
yazıçının şəki getməyən nüanslar
tapır və bu nəsnələri etibarlı bir
düşüncə işığında tədqiqata cəlb
edir, bədii mətnin mahiyyətində yaşayan substansiya
kimi çözür. Müdrik və istedadlı tənqidçi
yazıçıya mövzu seçimində kömək
edir, yol göstərir, mənəvi-estetik kanonları müəyyənləşdirir,
dərin analiz və ümumiləşdirmələri ilə ədəbi
prosesin platformasının təyin edilməsində çox vaxt
yazıçı ilə çiyin-çiyinə gedir. Odur
ki, ədəbi proses vacib universal personaj kimi tənqidçisiz
mümkün deyil. XIX əsr rus ədəbiyyatını V.Belinskisiz təsəvvür etmək
olarmı?..
***
Ədəbiyyat
dünyanın döyünən qəlbidir. Ədəbi tənqid
isə bu həssas döyüntüləri qeydə alan
xeyirxah, qayğıkeş həkimdir. XX əsrdən
üzü bəri professional dünyəvi Azərbaycan ədəbiyyatının
formalaşması ilə yanaşı, peşəkar ədəbi
tənqid məktəbi də paralel şəkildə tərəqqi
etmişdir. Bu məktəbin müqtədir nümayəndələri
- F.Köçərli, B.Çobanzadə, Ə.Nazim,
M.A.Dadaşzadə, Ə.Mirəhmədov, M.C.Cəfərov,
Y.Qarayev, B.Nəbiyev, Q.Xəlilov, K.Abdulla, İ.Həbibbəyli,
Elçin və başqaları ədəbiyyat tariximizin, ədəbi-bədii
tənqidin, ədəbiyyatşünaslığın elmi-nəzəri
əsaslarının hazırlamaqla yanaşı, cari tənqidçi
fəaliyyətilə də məşğul olmuş,
çap olunmuş əsərlər barədə fikir və
mülahizələrini bölüşməklə, əslində,
ayrı-ayrı bədii mətnlərin müasir təfəkkür
işığında araşdırılması yolunda xeyirxah
bir missiyaya imza atmışlar. Bu gün həmin işi
böyük əzm və ehtirasla davam etdirən, böyük
epoxal ədəbi missiyanı uğurla həyata keçirən
tənqidçilərimizdən biri filologiya elmləri doktoru
Vaqif Yusiflidir.
Aydın üslub -
ədəbiyyatın nəzakətidir. (J.Renar).
Bu mənada mən Vaqif Yusiflini Azərbaycan ədəbi tənqidinin
nəzakəti və nəzakətli V.Belinskisi
adlandırardım. XIX əsr rus ədəbi tənqidi V.Belinskisiz təsəvvür
olunmadığı kimi, XX və XXI əsrlər Azərbaycan
tənqidi də Vaqif Yusiflisiz görünmür. Onları birləşdirən
cəhətlər hansılardır: anlaşıqlı təhlil
üsulu, analitik təfəkkür, bədii mətnə
xeyirxah münasibət, sadəlik və obyektivlik.
Aydınlıq, duruluq, fikir saflığı və dərin
analitik məntiq tənqidçinin elmi-nəzəri
yarlığı, bədii-fəlsəfi nişanıdır.
Bu sferalarda özünü tapan və təsdiq edən tənqidçi,
heç şübhəsiz, zamanın qaynarından uğurla
keçir, həm ədəbiyyat tarixində, həm də
ictimai fikrin tərəqqi mərhələlərində
bütün sınaqlara tab gətirə bilir.
Ədəbi əsərlərdə
ayrı-ayrı nüansları, fikir və ideyaları, hiss və
duyğuları həssaslıqla arayıb-arıdmaq tənqidçinin
erudik hazırlığından, rəngarəng metodoloji
yanaşma bacarığından xəbər verir. Vaqif Yusifli ədəbiyyatşünas-tənqidçi
kimi ədəbi cərəyan və düşüncə
şəcərələrinə, onların keçid mərhələlərinin
səciyyəvi cəhətlərinə dərindən bələd
olduğu, elmin paradiqmalarını sərf-nəzər edə
bildiyi, ədəbi-estetik konseptləri özünəməxsus
cəhətdən tədqiqata cəlb etmək səriştəsinə
malik olduğu üçün dərin analizlər aparır,
maraqlı ümumiləşdirmələr
formalaşdırır, müəyyən bir elmi nəticələrə
gələ bilir, oxucunu (eləcə, yazıçını
da) inandırır. Vaqif Yusifli Azərbaycan və dünya ədəbiyyatına,
ümumiyyətlə, çoxşaxəli ədəbi fikir
tarixinə, folklora, xalq düşüncə tərzinə, ədəbi
cərəyanların fəlsəfi və estetik fikir
düzümünə çox yaxından bələd
olduğu üçün müasir ədəbiyyatımızın
da özvayi-halını yaxşı duyur, nəbz
döyüntülərini dərin həssaslıqla hiss edir.
Odur ki, o, Nizami, Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai,
Füzuli, M.F.Axundzadə, Mirzə Cəlil,
Sabir, S.Rəhimov, M.İbrahimov, İ.Əfəndiyev, Anar,
Elçin, İ.Məlikzadə, yaxud ən gənc nəsil
şair və nasirlər haqqında da eyni şövq və məhəbbətlə,
elmi dərinlik və estetik vüsətlə yazır.
Fikri olan fikir
söyləyir, məntiqi olan məntiqlə
danışır, dərk eləyən dərk elətdirir,
düşünə bilən düşündürür. Bir ədəbiyyat
bilicisi kimi Vaqif Yusiflidə bu xüsusiyyətlər professional
həddədir. Hansısa bir əsər haqqında, yaxud elmi-nəzəri
traktat barədə fikir söyləyəndə, hipotezlər,
nəzəri formulalar, yaxud elmi qənaətlər irəli
sürəndə V.Yusifli əlinin
altında mövcud ədəbi fakt bolluğundan daha çox
öz universal savadına, istedadına, illərdən bəri
arı zəhmətkeşliyi ilə topladığı
informasiya bankına, ensiklopedik biliyinə güvənir.
Vaqif Yusifli sadə
yazır, terminlərdən az istifadə edir, süni intellekt
nümayiş etdirmir. Bunsuz da qoyulan mətləbin dərinliklərinə
baş vurmaq, irəli sürülən problemlərin mahiyyətini
doğru-dürüst şərh eləmək
mümkündür. Odur ki, o, araşdırdığı mətləbə,
mənaya, üz tutduğu obyektə tənqidçi səmimiyyətini
heç vaxt gizlətmir. O, sevən tənqidçidir: sevə-sevə
tərpədən, diksindirən, öyrədən,
düşündürən, yönəldən və yönləndirən
sənətkardır. Saxta tərifdən uzaq olduğu kimi,
bayağı tənqidə və təftişə də
yaddır. O, heç vaxt çılpaq tənqid etmir (cümlələri,
sözləri, ifadələri qışqırmır, qulaq
cırmaqlamır), amma elmi dərinliklə mayalanmış elə
iradlar söyləyir ki, müəllif və oxucu onunla
razılaşmaya bilmir. Şairlə poetik ovqatla
danışır, nasirlə təhkiyə diliylə həsb-hal
edir. Nasir də, şair də onun təhkiyəçi səriştəsi,
poetik duyumu, aydın, açıq və məhrəm
mövqeyilə barışmadan ötüşə bilmir.
Vaqif Yusifli öz tənqidi yazılarında quru, standart elmi-nəzəri
şablonlara uymadığı kimi, yalançı patetika və
ritorikaya da yuvarlanmır. Ədəbi tənqidə həzin
lirizm, poetik ovqat gətirən Vaqif Yusifli, həm də onu
akademik snobizmdən uzaqlaşdırıb, daha
anlaşıqlı şəklə salan ədəbiyyatşünaslardandır.
Bütün bunlara binaən, qətiyyətlə deyə bilərik
ki, o, Azərbaycan tənqidinə özəl bir saflıq,
ziyalı səmimiyyəti, aydın üslub, təmiz
düşüncə tərzi gətirən alimlərdəndir.
Heç şübhəsiz, bu sadəlik və
aydınlığın arxasında geniş, zəngin bilik,
savad, informasiya, yüksək intellekt, dəyişməz tənqidçi
mövqeyi dayanır. O, həmişə belə olub: ədəbiyyat
sevdalısı, sənət fədaisi...
***
Vaqif Yusifli
müraciət etdiyi obyekti özününküləşdirə
bilir. Yaxud o, çox vaxt (cari işləri nəzərə
almasaq) fundamental yanaşmasını sevdiyi, qəbul elədiyi,
özünü tapdığı yazıçılara
yönəldir. O, sevimli yazıçısını təhlil
edə-edə özünü, öz mənini, daxili aləmini,
hiss və duyğularını da açıb tökür, tədqiqata
cəlb etdiyi ədəbi mətnlərin fonunda öz
baxışlarını, dünyagörüşünü,
ictimai-siyasi məramını, estetik idealını da dilə
gətirir. Onun üçün belə sevimli
yazıçılardan biri də görkəmli ədib
Əli İldırımoğludur.
Əli
İldırımoğlu yaradıcılığında irəli
sürülən ideyaların (ideallar) təcəssüm
üfüqləri o qədər genişdir ki, müəllifinə
öz zəmanəsinə, yaşadığı dövrə,
şahidi olduğu həyat hadisələrinə, insanlara daha
yüksək mövqedən, daha tələbkar mənəvi
ölçülərdən yanaşmaq səlahiyyəti
verir. Onun yaradıcılığı geniş, polifonik,
möhtəşəm və monumentaldır. Bu cəhətlər
təkcə maraqlı, zəngin, rəngarəng həyat hadisələri,
ictimai-kolliziyalar, sosial-mənəvi və estetik dəyərlərlə
məhdudlaşmır, möhtəşəm insan mənzərələrilə
tamamlanmır. Həm də, əzəmətli ideya və
idealları ilə seçilir. O, monumental, yenilməz
obrazlardan ibarət qəhrəmanlıq dastanları
yaratmağı sevir. Və bu insanların simasında milli-mənəvi
dəyərlərin, xalq əxlaqı və ərkanının
bütöv bir mənzərəsi təcəssüm
tapır. Bədii düşüncə predmetinə
çevirdiyi zəngin, mənalı, maraqlı və tipik həyat
hadisələri bir yana, onun ədəbi dili,
obrazlarının danışıq intonasiyası, sosial ədası,
həyat tərzi Azərbaycan xalqının keçmişi,
bu günü, əsrlər boyu qoruyub saxladığı mənəvi-əxlaqi
cəhətləri, etnogenetik yaddaşı barədə kifayət
qədər geniş və dolğun məlumat verir.
Vaqif Yusiflini bir ədəbiyyat
bilicisi kimi cəlb edən də, heç şübhəsiz,
bu cəhətlərdir. (Vaqif müəllimlə dəfələrlə
bu barədə söhbətlərimiz olub. İnamlı fikrim
buradan qaynaqlanır). Hələ, illər öncə Əli
İldırımoğlunun "Közərən sətirlər"
romanına yazdığı "Müdriklik zirvəsi"
adlı ön sözdə onun bədii üslubu, polifonik dil mədəniyyəti
barədə maraqlı mülahizələr irəli
sürür: "Əli İldırımoğlunun çox
sadə, hər kəsin anlayacağı tərzdə bir
üslubu var. Yurdun çobanı da, akademiki də onu eyni dərəcədə
(əlbəttə, çoban çoban kimi, akademik akademik
kimi) sevəcək... Və sevib... Amma bu sadə jurnalist-yazıçı
manerasında daha dərin çoxçalarlılıq var, sən
düşünürsən, fikirləşirsən,
qaşların çatılır, hətta hirslənirsən
də... Bax, bədii cazibə budur".
Çoxsaylı tədqiqatçılar
(V.Yusifli də daxil) Əıi
İldırımoğlu yaradıcılığını həmişə
yüksək qiymətləndirmiş, bu ədəbi xəzinəni
Azərbaycan və dünya korifeyləri sənəti
kontekstində müqayisəli təhlil etməklə
yanaşı, özəl keyfiyyətlərini, səciyyəvi
bədii cəhətlərini də qeyd etmişlər. Əli
İldırımoğlunun əsərlərində konseptual
sosial dəyər kimi irəli sürülən humanizm
qayğıları, azadlıq ehtirası, ədalət
çabaları, kamil insan axtarışları, həm də
bədii düşüncənin vacib komponentləridir.
Yaradıcı ruhun coşqun təcəssümü kimi
qaranlıq içindən sıyrılan bu düşüncələr
işıq seli misallı şüurlarda oturuşmuş, cəmiyyətə
tarixin və zamanın xoşniyyətli gerçəkliklərini
ötürə bilmişdir. Ədibin təbirincə
dünyaya elə insanlar lazımdır ki, bəşəriyyəti
küt, lüzumsuz illüziyalardan qurtara bilsin, öz möhtəşəm
əməlləri, ağlı, dərrakəsi, coşqun ruhu,
hüdudsuz ideyaları ilə cəmiyyətə yeniliklər
bəxş etsin. Bu isə hər tərəfdən, həm mənən,
həm də əqli-intellektual cəhətdən yetkin,
monumental şəxsiyyətlərin simasında təcəssüm
tapa bilər. Görünür, Vaqif Yusifli də məhz bu
konseptual məsələnin Əli İldırımoğlu
yaradıcılığında prioritet olduğunu nəzərə
alıb, onun haqqında yazdığı yeni monoqrafiyanın əsas
məzmununu bu istiqamətə yönəltmişdir. Öz
monoqrafiyasını "Romanlar, qəhrəmanlar"
adlandıran müəllif Əli İldırımoğlu
yaradıcılığını bu istiqamətdə tədqiqata
cəlb etməklə müəyyən metodoloji yeniliyə də
imza atmışdır. Ədibin roman
yaradıcılığı da, bənzərsiz qəhrəmanları
da ayrı-ayrı rakursdan ədəbi tənqidin diqqət mərkəzində
olmuşdur. Lakin bunun ayrıca bir tədqiqat
işığında reallaşdırılması Vaqif
Yusiflinin monoqrafiyasına elmi-nəzəri özəllik verir.
"Romanlar, qəhrəmanlar"
adlı monoqrafiya barədə ilk kəlmədən metodoloji
yenilik barədə vurğuladıq. Doğrudan da, Vaqif Yusifli
Əli müəllimin yaradıcılığına yeni
metodoloji yanaşma nümayiş elətdirir:
"Giriş": "Azərbaycan romanı: dünən, bu
gün", "Əli İldırımoğlu - sənətkarlıq
dərsləri", "Milli ruh, milli kolorit", "Son
söz deyil bu..." yarımbaşlıqlarını
çıxsaq, yerdə qalan bölmələrin hər biri
Əli İldırımoğlunun ayrı-ayrı romanları,
povest və hekayələri haqqında müfəssəl məlumat
bankı təsiri bağışlayır. Başlıqlar da,
eləcə ayrı-ayrı əsərlərin birbaşa
adıyla verilir. Bu başlıqlar altında əsərlərin
süjeti, məzmun-mündəricəsi təfsilatı ilə
təqdim edilir və ayrı-ayrı epizodlar, qəhrəmanların
həyat tərzi, fəaliyyəti qiymətləndirilir. Tədqiqatçı
bu üsulla, həm də maraqlı bir maarifçilik işi
görmüş olur. Əli İldırımoğlunun əsərlərini
oxumayan insanlar, bu monoqrafiya ilə tanış olduqda əsərlərin
süjeti, fabulası, məzmunu, qəhrəmanların fəaliyyəti,
həyat tərzi haqqında tam, geniş məlumat alır, bir
sözlə, sanki bu əsərləri birbaşa oxumuş
olur.
"Azərbaycan
romanı: dünən, bu gün" adlı bölmədə
ədəbiyyatımızda roman janrının təşəkkülü,
inkişaf yolları barədə qısa, yığcam məlumat
verilsə də, bu ötəri bilgi oxucuda dərin fikirlər,
təsəvvür genişliyi yaradır. Yığcam
informasiyada dərin təəssüratlar yaratmaq, bilgi vermək
- bu da tədqiqatçı səriştəsi və
ustalığıdır. Burada Azərbaycan romanını
yaradanlar, onun keşiyində ayıq-sayıq dayanıb bu
günümüzə çatdıranlar təbii ki,
xatırlanır. Zeynalabdin Marağayidən tutmuş Cəlil
Məmmədquluzadəyə, Nəriman Nərimanov, Sultan Məcid
Qənizadə, Əbdürrəhman Talıbov, Abdulla Şaiq,
İbrahim bəy Musabəyov, Süleyman Rəhimov, Mirzə
İbrahimov, M.S.Ordubadi, Mehdi Hüseyn, Mir Cəlal,
Əli Vəliyevə qədər bir sıra
yazıçıların adı çəkilir, janrın
inkişafında xidmətləri vurğulanır. İlk
baxışdan, bütün bunlar bəlkə də,
lüzumsuz görünə bilər. Azərbaycan
romanının inkişaf mərhələləri və
romançı-yazıçılarımızın həyatı,
tərcümeyi-halı, demək olar ki, hər bir orta statistik
azərbaycanlı üçün məlum həqiqətdir.
Lakin unutmamalıyıq ki, hər bir ədəbi-bədii tədqiqatın
fundamental əsaslarında tarixi müqayisəli-tipoloji təhlil
üsulu çox önəmli mahiyyət daşıyır.
Əgər biz bugünümüzün roman
yaradıcılığına Azərbaycan romanının
inkişaf işığında nəzər yetirməsək,
özümüzü ənənə və varislik kimi əsas
yaddaşdan məhrum etmiş olarıq. Vaqif Yusifliyə də
bugünkü roman tədqiqatı üçün, heç
şübhəsiz, onun tarixi qaynaqları bünövrə
daşı kimi son dərəcə vacibdir və "bizə
məlum siyahı" müqtədir romançılar
pleyadasında Əli İldırımoğlunun yerinin,
mövqeyinin müəyyənləşdirilməsi
baxımından əhəmiyyətli məqamdır, tədqiqatçı
üçün etibarlı tutalqadır. Bu mənada müəllifin
elmi qənaəti və nəzəri metodoloji mövqeyi
ümumən razılıq doğurur. Tədqiqatın
tendensiyası açıq, birbaşa, aydın və duru
olmaqla yanaşı, həm də dərin elmi əsaslara
söykənir. Tənqidçi tərəfindən nəticədən
öncəsi nəticədə (girişdə) Əli
İldırımoğlu yaradıcılığına bu
konseptdə obrazlı formada verilən qiymət tədqiqatın
sonrakı müddəaları üçün, sanki radikal
prioritet xətt rolunu oynayır: "Saf dağ sularını
təsəvvür edin, kükrəyir, sahillərinə
sığmır, qarşısında heç bir sədd-maneə
bilmədən axır-axır və dənizə qovuşur.
Əli İldırımoğlunun
yaradıcılığını da mən, bu dağ
çayına bənzədirəm. ...Əli
İldırımoğlu Azərbaycan romanına bir sıra
yeni çalarlar qatıb. Əli İldırımoğlu 132
illik Azərbaycan roman tarixinin ayrılmaz bir hissəsidir".
Azərbaycan
romanının təşəkkül tarixindən söz
açan ədəbiyyatşünas-alim "təfəkkür
tələb edən" (F.Köçərli)
janrın həmişə xalqın milli-mədəni
xüsusiyyətləri ilə bağlı olduğunu,
yarandığı dövrlərin ictimai-siyasi, mənəvi-əxlaqi
mənzərəsini əks etdirdiyini önə çəkir.
Lakin ilk Azərbaycan roman nümunələrinin
"orijinallıqdan, dərin məzmun və mənadan, həyatın
ziddiyyətlərini təhlil və izahdan uzaq, realizm, konflikt və
xarakterlərin bəsit, sadəlövh və dayaz" (Q.Xəlilov) olduğunu da qeyd etməyi unutmur.
Beləliklə, o, həssas tədqiqatçı fəhmiylə
Azərbaycan romanının inkişaf meyillərinin təbiətini
müəyyən edir, janrın bugünkü inkişaf səviyyəsinin
hansı çətinliklərdən və ziqzaqlardan
keçdiyini yığcam şəkildə ortaya qoyur. Bu
kontekstdə Əli İldırımoğlu romanlarını
romançılıq ənənələrimizin ən bitkin,
kamil və professional nümunələrindən biri kimi təqdim
edir.
Adından da
göründüyü kimi, monoqrafiyanın məzmun və məna
qatında əsas yeri Əli İldırımoğlu
romanlarının qəhrəmanları tutur. Müəllif
müraciət etdiyi əsərlərin ədəbi-bədii,
estetik məziyyətlərini də bu qəhrəmanlarda təcəssüm
olunan ictimai-siyasi, mənəvi-əxlaqi xüsusiyyətlərin
işığında tədqiqata cəlb edir. Bir sözlə,
tədqiqatın əsas məqsədi insandır, yaşayan,
vuruşan, mübarizə aparan, qalib gələn, məğlub
olan canlı insan, bitkin, mükəmməl ədəbi qəhrəmandır.
Rus tənqidçisi İ.Bexerdən gətirdiyi
sitat, fikirlərini əsaslandırmaq üçün mənbə
kimi tutarlıdır: "Yeni incəsənət heç vaxt
yeni formalardan başlamır, həmişə yeni insanla
doğulur".
Bu kontekstdə
fikirlərini inkişaf etdirən tədqiqatçı
yazır: "60-70-ci illər nəsrindən söz açarkən
ilk növbədə, yeni tipli qəhrəmandan danışmaq
lazım gəlir. Yeni qəhrəmanı fərqləndirən
onun son dərəcə həyati və real olması idi. Bir
vaxtlar roman qəhrəmanları həyatın özünə
az oxşayırdılar, elə buna görə də
onların əksəriyyəti real və inandırıcı
çıxmırdı. Çünki bu yaradılan
obrazların həyatdakı prototipləri ilə əlaqəsi,
bağlılığı az idi. Həyatın daxili dramatizminə,
mürəkkəbliyinə və ziddiyyətlərinə
deyil, üzdə olan cəhətlərinə, əlamət və
xassələrinə əsaslanan həmin obrazlar bir az da uydurma
süjetlərin, bəsit konfliktlərin içərisində
tamamilə qeyri-real təsir bağışlayırdı.
Ziddiyyətsiz, daxili təlatümsüz, mürəkkəb səciyyədən
məhrum olan bu ədəbi qəhrəmanlar əslində, tənqidin
göyə qaldırdığı "müsbət qəhrəmanlar"
idi. Yeni ədəbi qəhrəmanlar isə ədəbiyyata
ideoloji tələbdən deyil, birbaşa real həyatdan gəlibdilər".
Tədqiqatçı
bu elmi konseptini Əli İldırımoğlu timsalında
monoqrafiya boyu şərh etməyə çalışır.
Əli İldırımoğlu qəhrəmanları həyatın
özündən gəldiyi üçün həyatidir, təbii
koordinatları ilə bəşəri ədəbiyyatın
ölçü və standartlarına uyğundurlar. Bir insan
kimi onların duyğu və düşüncələri, həzz
və iztirabları, mübarizə və çabaları,
daxili təbəddülatları təbii olduğu qədər
də real və ölçülü-biçilidir. V.Yusifli
bu insanların, hər biri şəxsiyyət səviyyəsində
tipikləşdirilən bu obrazların Əli
İldırımoğlu ədəbi sistemində və
ümumiyyətlə, Azərbaycan ədəbiyyatı
sferasında bədii düşüncədə yerini,
mövqeyini doğru, dürüst qiymətləndirir.
Əli
İldırımoğlunun nəsr əsərlərinin
yaranış tarixi əsasən XX əsrin son illərinə
və XXI əsrin ilk vaxtlarına - müstəqillik
dövrümüzə təsadüf edir. Lakin onun təsvir
etdiyi hadisələr, canlandırdığı insan taleləri,
bir sözlə, bədii təxəyyülü oxucuları
zaman etibarilə daha çox uzaqlara, XX əsrin 30-40-cı illərinə
aparır. Bu əsərlər tipikliyi ilə yanaşı, o
dövrün standartlarından, streotiplərindən, şablon
konyukturalarından uzaq olmuşdur. Yazıçı bu hadisələri
o qədər dərin emosional bir riqqətlə, həssas
müşahidələrlə, coşğun duyğu və
düşüncələrlə qələmə alır ki,
oxucu sanki özünü o dövrdə hiss edir. Həyat
faktı ilə bədiilik elə həddə qovuşur ki, həyatın
harda başlandığını, harda
qurtardığını, yaxud müəllifin bədii
düşüncəsilə həyat faktının necə də
ahəngdar qovuşduğunu hiss eləmirsən. Onun xaraktercə
bütöv, saf, dönməz qəhrəmanları
oxucuların çoxunun yaddaşında bu gün də ideal
kimi yaşayır. Nazim İlham, Höcət Cahangir,
İldırım kişi, Əmrah yüzbaşı,
"Kişi Tavat", Qaçaq Mürsəl, Mövlamverdi və
başqaları doğrudan da nəsillərə nümunə
ola bilən insanlardır. Vaqif Yusifli bu istiqamətdəki
ümumiləşdirmədə belə qənaətə gəlir:
"Əli İldırımoğlu dolğun xarakterlər
ustasıdır. Rəncbər ata - İldırım kişi,
İgid Əmrah, Höcət Cahangir, "Qarlı gecələr"in
qəhrəmanı Müəllim, Nazim İlham həyatdan ədəbiyyata
gələn və ədəbiyyatda əbədi yaşayacaq
obrazlardır. O, öz romanlarında hətta epizodik surətləri
də unutdurmur. Məsələn, "Zorən jurnalist"
romanında Rəziyyə əsərin
başlanğıcında və bir də sonda
görünür, amma əsərin əsas qəhrəmanları
səviyyəsində dayana bilir. Yazıçı
üçün xarakter yaratmaq ustalıq tələb edir.
Sovet dövrünün bir sıra əsərlərində
müsbət obrazlar ancaq müsbət, mənfi obrazlar isə
ancaq mənfi planda əks etdirilirdi. Əli
İldırımoğlunun roman qəhrəmanları səhvlərdən,
nöqsanlardan xali deyil, bir insan kimi bütün mürəkkəbliyi
ilə romanlara gətirilir".
Əli
İldırımoğlunun qəhrəmanları müxtəlif
təbəqələrin nümayəndələridir.
Onların arasında müəllim də var, həkim,
jurnalist, el ağsaqqalları, vətənin igid oğulları
da... Onlar öz xarakterləri,
düşüncələri, həyat fəaliyyətləri
ilə fərqlənsələr də, bir nöqtədə
eyniləşirlər: insan və şəxsiyyət məqamında.
Ədibin əsərlərində ən adi epizodik obrazlar da
öz çərçivəsində, öz dairəsində,
özünəməxsus statusunda şəxsiyyətdir.
İnsan konsepsiyanın bu istiqamətdə həlli, əslində,
Əli İldırımoğlunun kamil insan, əqidəli vətəndaş
axtarışlarının təzahürüdür. Vaqif
Yusifli də öz monoqrafiyasında bu konsepsiyanın
qoyuluşu və həlli istiqamətində kifayət qədər
dəlillər irəli sürür, elmi qənaətlər
hasil edir.
Vaqif Yusiflinin tədqiqatlarında
bir cəhət də xüsusilə diqqət çəkir:
ümumiləşdirmə və analiz bacarığı.
Əli İldırımoğlunun qəhrəman yaratma və
şəxsiyyət formalaşdırma prosesində onun
uzunmüddətli ictimai fəaliyyətindən qaynaqlanan təcrübəsini,
bilik və bacarığını nəzərə
çarpdırmaqla, yazıçının şəxsi
keyfiyyətlərindən irəli gələn və qəhrəmanlarının
simasında əks olunan nüanslara da diqqət cəlb edir.
Axı, doğrudan da hər ədəbi qəhrəman, hardasa
onu yaradan, ərsəyə gətirən yazıçıya
çox oxşayır. Əli İldırımoğlu şəxsiyyətindən
də hər qəhrəmanda müəyyən bir cəhət,
sözsüz ki, yaşayır. O, bir yazıçı və
insan kimi yaratdığı qəhrəmanların məcmusudur.
V.Yusifli də bütün bunları monoqrafik üsulla dərindən
sərf-nəzər edir.
Monoqrafiyada Əli
İldırımoğlunun milli ruhlu yazıçı
olması, milli-mənəvi dəyərlərə
bağlılığı xüsusi vurğulanır. Onun
yaratdığı qəhrəmanların hər biri bu və
ya digər cəhətdən xalqın unudulmayan, əbədi
yaşayan üstün xüsusiyyətlərini, yaddaş
kartlarını öz simasında qoruyub saxlayır. Bu cəhətlər
hərəkət, davranış, daxili mədəniyyət və
əxlaqi kodekslərdən tutmuş dil vərdişlərinə
qədər hər şeyi əhatə edir. Bu mənada Vaqif
Yusifli təsadüfən qeyd etmir: "Folklor - atalar sözləri
ayrıca bir OBRAZ - FOLKLOR OBRAZI yaradır, nağıl və
dastan poetikasının ünsürləri bu əsərlərə
müdrik el ağsaqqallarının, nənələrin,
babaların nəfəsini qatır..."
Vaqif Yusiflinin
"Romanlar, qəhrəmanlar" monoqrafiyası təkcə
Əli İldırımoğlu
yaradıcılığının araşdırılması
tarixinə yeni baxış deyil, həm də müasir Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığına bir töhfədir.
Vaqif Yusiflinin müəllif üslubu, qoyulmuş problemə
yanaşma tərzi, qeyd etdiyimiz kimi, maarifçi müdrikliyi, ədəbi
nəsillərin əlaqə və varisliyini konkret
nüanslarla izah etməsi bu monoqrafiyanın elmi dəyərlərini
kifayət qədər artırır. O, Əli
İldırımoğlu yaradıcılığını məhəbbətlə,
hörmət və ehtiramla araşdırır, bu sevgini
heç gizlətmir də. Bu, eyni zamanda, böyük ədəbiyyata
məhəbbətin təzahürüdür. Yazını eləcə
Vaqif Yusiflinin öz sözlərilə bitirmək istəyirəm:
"Onu bir
yazıçı kimi heç kimlə müqayisə etmək
istəməzdim. Çünki Əli
İldırımoğlu özünəməxsus
yazıçıdır. Romanlarında, publisistikasında
dövrün, zamanın problemlərini
işıqlandırır, onlarla koloritli obrazlar yaradır,
dili, fərdi üslubu da özəlliyilə seçilir. Bir
kimsəyə bənzətməzdim..."
24.12.2019
Loğman RƏŞİDZADƏ
yazıçı-publisist
525-ci qəzet.-29 fevral.- S.20-21