Sənət mühiti haqqında yaddaş
lövhələri
ELÇİN MÜƏLLİMİN
MAKİNASI
1991-ci ildə o vaxt çalışdığım
"Yeni fikir" qəzetinin müxbiri kimi ən çox
sevdiyim yazıçılardan biri, "Böyük söz ustaları"
siyahımda əbədi yeri olan yazıçı Elçindən
müsahibə alırdım. Elçin müəllimin səmimiyyəti,
suallarıma verdiyi cavablar söhbətimizi elə maraqlı məcraya
salmışdı ki, biz
müsahibənin əvvəlcədən mənim tərəfimdən
tutulmuş planından kənara çıxıb digər
mövzulara da toxunurduq və mən maraqlı bir məsələ
- yazıçıların hansı şəraitdə,
günün hansı vaxtlarında işləməsi, əsərlərini hansı
texnologiya ilə yazmaları ilə bağlı
hazırladığım "plandankənar"
sualımı da səsləndirmək üçün
fürsət axtarırdım. Əlavə edim
ki, yaradıcılığın psixologiyası ilə
birbaşa bağlı olan bu məsələ məni həmişə
maraqlandırıb. O vaxtlar kompüter filan yox idi,
yazıçılar əsərlətini ya dədə-baba qaydasında qələmlə
(onun da çeşidləri az deyildi - karandaş, diyirçəkli
qələm, içinə mürəkkəb doldurulan avtomat qələm
və s,), ya da makinada yazırdılar. Vaxtilə Dostoyevskinin
"Qumarbaz" romanını birbaşa stenoqrafçıya
diktə etməklə kəşf etdiyi orijinal üsulun bir qədər
başqa formada bəzi yazıçıların
praktikasında tətbiq olunmasından da xəbərim
vardı...
Nə isə, bu kiçik haşiyəni
yarımçıq saxlayıb qayıdaq həmin o maraqlı
söhbətin xoş aurasına.
... Mən
nəhayət, sualı səsləndirdim və Elçin
müəllimin cavabı sözün yaxşı mənasında
məni təəccübləndirdi: "Mənim köhnə
bir yazı makinam var, gənclik illərində almışam. Ötən illər ərzində təbii ki,
köhnəlib, necə deyərlər, kökdən
düşüb. Amma mən indi də
onunla işləyirəm. Tez-tez
şıltaqlığı tutur, deyir ki, kəlbətini,
vintaçanı götür, düş canıma. Mən də yazmağı dayandırıb əvvəcədən
yanıma qoyduğum alətlərin köməyi ilə onun bu
"xahişini" yerinə yetirir, sonra yazmağa davam edirəm".
Mənim
heyrət qarışıq təəccüblə verdiyim
"Nə üçün onu dəyişmirsiniz?"
sualına Elçin müəllimin cavabı belə oldu:
"Elə bilirsən bu, asandır? Biz neçə
ilin dostuyuq. Bir-birimizə öyrəşmişik.
Onun nazı ilə oynamaq artıq mənim iş tərzimin bir
parçasına çevrilib".
Sonra
Elçin müəllim yaradıcılığın psixoloji
məqamları ilə bağlı çox maraqlı bir
söhbətə başladı, səhv etmirəmsə,
Ukrayna əsilli Polşa yazıçısı Parandovskinin bu
mövzuda qələmə aldığı kitabı nişan verdi, mütləq oxumağımı
məsləhət gördü...
İndi bu sətirləri yaza-yaza fikirləşirəm
ki, əgər o yazı makinası durursa, artıq tarixiləşərək
qiymətli bir əşyaya çevrilib və nə vaxtsa onun
da satış auksionu keçirilsə, məmnuniyyətlə
iştirak edərəm.
Zarafat
deyil, görün o makinanın bədii mətnin ilk işarələrini
- hərflərin surətini şıltaqcasına
kağıza həkk edən dilləri neçə-neçə
gözəl əsərin doğuluşuna şahidlik edib!
ƏBÜLFƏT ƏLİYEVİN
CAVABI
1983-cü ildə mən - jurnalistika fakültəsinin
III kurs tələbəsi "İfaçıların
portreti" silsiləsindən xanəndə Canəli Əkbərov
haqqında radio-oçerk yazmışdım. O vaxt opera teatrının
sıravi solisti olan Canəli Əkbərovun heç bir fəxri
adı-filanı yox idi və mən bu oçerklə onun sənət
olimpinə doğru irəliləməsinə nə isə bir
"töhfə" vermək iddiasındaydım...
Verilişin
müəllif mətni, musiqi parçalarından ibarət hissəsi
lentə yazılıb montaj olunmuşdu, qalırdı "səbəbkar"
haqqında dost sözü demək üçün dəvət
etdiyim nüfuzlu musiqiçilərin - Xalq artisti Əbülfət
Əliyevin və musiqi sənətimizlə sıx
bağlı olan professor Arif Məmmədovun C.Əkbərov
haqqında söyləyəcəkləri ürək sözlərini
də lentə alıb verilişi tamamlamaq...
Vədələşdiyimiz vaxtda Komitənin həyətində
görüşüb ikinci mərtəbəyə qalxdıq. Lakin istəyimizi
dərhal reallaşdıra bilmədik - boş studiya yox idi.
Ona görə də yenidən həyətə
düşüb gözləməyə başladıq. Əbülfət Əliyev məşhur qəlyanını
doldurub odladı və bu üç sənət adamı
arasında sənətə dəxli olan və olmayan
maraqlı bir söhbət başladı. O söhbətin
bütün təfərrüatlarını
xatırlamıram, amma bir epizod həmişəlik yaddaşma
hopdu.
Deməli
belə: Arif Məmmədov soruşdu ki, oralarda nə var, nə
yox, ay Əbili?
Əbülfət
Əliyev qəlyanından bir qullab alıb dedi:
- Nə
olasıdır ki? O gün məni çağırıb
deyirlər ki, bəs min ver, səni Fransaya gedəcək heyətə
daxil edək...
Araya üzücü bir sükut çökdü. Sonra nə
baş verdiyini bilmək üçün hamımız maraqla
hekayənin davamını gözləyirdik. Əbülfət müəllim isə nəyə
görəsə tələsmirdi. Axırda Arif müəllim
dözməyib soruşdu:
- Bəs
sən nə dedin, Əbili?
Əbülfət
müəllim yenə də qəlyandan bir qullab aldı,
özünə xas olan bir ötkəmliklə, qalib ədası
ilə dedi;
- Dedim, hərifsiniz,
nə dediyinizi anlayırsınız? Gərək
siz Əbiliyə iki min verəsiniz ki, Fransaya getməyə
razı olsun. - Sonra qəlyanından daha bir
"yağlı" qullab alıb əlavə elədi -
Dedim, a binəvalar, mən Əbülfətəm ey. Azərbaycanın
ən ucqar rayonlarında itlər də məni görəndə
özlərini yığışdırıb səslərini
kəsirlər, bilirlər ki, kim gəlib.
Bax belə!
Mən bu
əhvalatı yalnız ona görə yada salmadım ki, indi bəzi
adamların az qala cənnət kimi qələmə
vermək istədikləri sovet dönəmində də mədəniyyət,
sənət məsələlərinin həll olunduğu
qaranlıq, gizli dəhlizlərdə baş tutan çirkin
sövdələşmələr barədə nə isə
bir təəssürat yaradım. Həm də istədim ki, əsl
sənətkarın özünə və sənətinə
necə hörmət qoymasının bu klassik nümunəsini
yada salmaqla efirdə görünüb ucuz şöhrət
qazanmaq naminə neçə-neçə "minlərindən"
keçməyə hazır olan bəzi "sənətçiləri"
azacıq da olsa utandırım.
Əlbəttə, əgər utanan üzləri varsa.
RAUF AĞAYEVİN
"NƏZİRƏSİ"
1988-ci
ilin əsəb gərginliyi, sarsıntılarla keçən
günlərinin birində o vaxt "Bakı" qəzetində
birgə çalışdığımız istedadlı
jurnalist, istənilən dramatik situasiyanı yumorla, zarafatla
yumşaltmağı bacaran (bu, böyük istedaddır) Rauf
Ağayevi bir qədər tutqun, öz "ənənəvi
imicinə" uyuşmayan qiyafədə görüb bu pəjmürdəliyin
səbəbini soruşdum. Rauf qayırdı ki, dünən
axşam televizorda Mixayıl Qorbaçovun (onun Mixaili bilərəkdən
"Mixayıl" kimi tələffüz etməsi artıq nəyə
isə işarə idi) Dağlıq Qarabağ məsələsi
ilə bağlı hətərən-pətərən çıxışını
dinləyəndən sonra Sabirin bir beyti gəlib
yapışdı yaxamdan ki, tez elə, mənə bir nəzirə
yaz. Mənim də ki qanım qara. Dedim, gəl
təxirə salaq, əl çəkmədi. Axırda istədiyinə
nail oldu.
Qırışığının-bürüşüyünün
açılmağından hiss elədim ki, Rauf yenə də əvvəlki
stixiyasına qayıdır və indicə
özünün növbəti "kəşfi" ilə məni
heyrətləndirəcək. Tez xəbər aldım:
- Yaza
bildinmi, Rauf?
- Belə
də... Ustadın "Ciyərim" şeiri
ruhunda dörd misra quraşdırdım.
- De, gəlsin...
Və
aldı görək Rauf nə dedi:
Erməni
xəyanətindən
ürəyim şişmiş idi,
Düşünürdüm
edəcəkdir
buna
çarə Mıxayıl.
Dünyanın
işinə bax,
mən
bu təmənnada ikən,
Döyür
indi gah nala,
gah da ki
mıxa Mıxayıl.
Və
öz nəzirə-həcvini belə tamamladı:
- Bir məmləkətin
ki rəhbəri nala-mıxa vurmaqla məşğuldur, vay o məmləkətin
və orada yaşayanların halına.
Düz sözə nə deyəsən? Qorbaçovun
"nala-mıxa vurma" siyasətini nə ilə nəticələndiyi
indi hamıya məlumdur.
KÖHNƏ ŞƏKLİN
NAĞILI
(öz
uşaqlığıma elegiya)
... Gənc
bir gəlin şövqlə, həvəslə 6 yaşlı
oğlunun "matrosı" kostyumunu ütüləyir... o
uşağın üzünü sabunlayıb yuyur...
saçlarını darayır, sığallayır...
geyindirib-keçindirir və bu şəklin dünyaya gələcəyi
ana qədər başqa nə mümkündürsə onu edir
ki, evin ən mağmın, manpax (biz tərəflərdə
belə bir söz var), dilsiz-ağızsız uşağı
heç olmasa o şəkildə göyçək
düşsün.
Sonra o
uşaq özündən 2 yaş böyük
bacısının - ən yaxın himayədarının əlindən
bərk-bərk tutaraq həmin ana doğru quş kimi
uçacaq və mənzil başına - bir il
sonra gedəcəyi məktəbə çatanda bu şəkil
doğulacaq. Doğulacaq ki, həmin o xoşbəxt an əbədiləşsin,
ömrü bir Yaradana bəlli olan gələcəyə yol
alsın.
Köhnə
şəkillərdə qəribə bir sehr var: nə vaxt əlinə
götürüb baxırsan - şəkildəki adam da 10 il,
20 il, 50 il... uzaqdan sənə baxır, həmin şəkildə
əbədiləşən anla sənin içində
olduğun an arasındakı zaman distansiyası itir, şəkildəki
keçmiş indiyə qovuşur, sənsə öz
"indi"nlə bərabər keçmişin içinə
düşürsən.
Amma
şəkillər həm də sükutun səsidir,
sükutun əksidir və bu mənada bu şəkildəki
uşağın 55 il sonrakı özünün - fəqət
yaşlaşmış, saçları ağarmış
kişinin yavaş-yavaş işığını itirməkdə
olan gözlərinin içinə baxa-baxa nə
düşündüyünü tapmaq müşkül məsələdir
- necə ki, mən də 55 il əvvəlki özümdən
heç nə soruşa bilmirəm, ona heç nə deyə
bilmirəm. Bilmirəm ki, o uşaq 55 il sonrakı
özünün aqibətinə, qismətinə, taleyinə
sevinir, fərəhlənir, yoxsa təəssüflənir,
utanır.
Bunu
mən heç zaman bilməyəcəyəm. Bildiyim isə
odur ki, bu şəkildəki "mən"im
saçlarımda 22 il bundan əvvəl haqq dünyasına
qovuşmuş anamın əllərinin hərarəti,
paltarımda əllərinin sığalı, gözlərimdə
gözlərinin işığı var. Bu şəkildə
sözə gəlməyən, sözlə ifadə oluna bilməyən
nəsə ayrı mənalar da şifrələnib. Ona
görə də bu şəkil mənə əzizdir. Hər
səhər evdən çıxanda məni qapıya yaxın
yerdən asdığım bu şəkildəki uşaq yola
salır, hər axşam evə qayıdanda o
qarşılayır. Hər dəfə də səssiz-səmirsiz
baxışırıq...
Bu
şəkil yəqin ki, məndən çox yaşayacaq. Amma
övladlarım məndən sonra qalacaq bu şəklin mənə
olan doğmalığını qorumağı, öz
övladlarına - mənim nəvələrimə bu şəklin
nağılının şirinliyini dadızdırnağı
bacaracaqlarmı?..
...
Köhnə şəkillərin qədrini bilin, dostlar!
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2020.- 5 fevral.- S.20.