"Mənəm, mən..." -
sözün səhnədəki təntənəsi
2019-cu
il böyük Azərbaycan şairi, filosofu, mütəfəkkiri
İmadəddin Nəsiminin 650 illiyi münasibətilə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti tərəfindən "Nəsimi
ili" elan olunmuşdu. Bu mötəbər il boyunca bütün qurumlar,
ayrı-ayrı şəxslər, mədəniyyət, ədəbiyyat
nümayəndələri Nəsimi şəxsiyyəti,
yaradıcılığı və fəlsəfəsini
müxtəlif yazılar, araşdırmalar, kitablar, konfrans, tədbirlərlə
diqqətdə saxladılar.
Əlbəttə,
teatrlarımız da bu ilə reaksiyasız qala bilməzdi.
Bakı Bələdiyyə Teatrı, İrəvan Dövlət
Teatrı müxtəlif vaxtlarda Nəsimi fəlsəfəsini
səhnəyə daşıdılar. Amma əminliklə deyə
bilərik ki, bütün görülən işlər
arasında Yuğ Dövlət Teatrının ilin son həftəsinə
çatdırdığı səhnə əsəri "Nəsimi
ili"nə öz damğasını vurmağı
bacardı.
***
Yazıçı-dramaturq
İlqar Fəhminin pyesi əsasında hazırlanmış
"Mənəm, mən..." adlı tamaşanın
quruluşçu rejissoru Əməkdar incəsənət
xadimi Mehriban Ələkbərzadə, quruluşçu rəssamı
Vüsal Rəhim, bəstəkarı Xalq artisti Aygün Səmədzadə,
plastika həllinin müəllifi Ceyhun Dadaşovdur.
Rolları
Xalq artisti Məmmədsəfa Qasımov (Şeyx Əzəm
Şəmsəddin Bağdadi), Əməkdar artist Qasım
Nağı (Hürufi ilahi şeir), aktyorlar Əbdülqəni
Əliyev (Hürufi elmi-ilahi), Vüqar Hacıyev (Hürufi
eşqi-ilahi), Elgün Həmidov (Hürufi ilahi yazı), Amid
Qasımov (Hürufi övliya ullah), Ziya Ağa (Seyid Əli
Şamlı) və Elşən Əsgərov (fərraş)
ifa edirdilər.
Tamaşanın
bütün yaradıcı heyəti saat yarımlıq
müddət ərzində bizi Nəsimi dövrü, fəlsəfəsi,
həqiqəti, eşqi, ədəbiyyəti ilə
qovuşdurdular.
Biz
tamaşaçı olaraq elə ilk səhnədəncə
olduğumuz zamanı və məkanı unudub
özümüzü XIV əsrdə - Nəsiminin
yaşadığı, yaratdığı və əbədiyyətə
qovuşduğu dövrdə tapdıq. Bunun üçün nə
mürəkkəb, dövrü andıran səhnə dekoru,
geyimi vardı, nə də qarışıq, əndrəbadi
dialoqlar. Hər şey özlüyündə sadə və səmimi
idi. Nəsimi dünyası, Nəsimi eşqi kimi...
İlqar
Fəhmi 2019-cu ildə əsərlərində Nəsimi şəxsiyyətini
yaradan az saylı müəlliflərdəndir ki, onu yalnız
şair və ya filosof olaraq deyil, dərviş, sufi, aşiq,
alim, şair, insan olaraq kompleks şəkildə
canlandırmağı bacarıb. Bəlkə də ilk dəfə
olaraq, Nəsimi dühasını səhnədə həqiqi
çalarlarla gördük.
"Mənəm,
mən..." Nəsiminin mübarizliyini, haqqa aşiqliyini,
dönməzliyini, əqidəsini elə öz poeziyasından
çıxış edərək aydın, səmimi, ən
mühümü olduğu kimi canlandırmağı bacaran əsərdir.
Burada Nəsimi şişirdilmir, göylərə
qaldırılmır, ətrafı sirr pərdəsiylə
örtülmür, həqiqəti "kimsə anlamaz"
qorxusuyla əlçatmaz yerdə gizlədilmir. Əksinə,
başqaları tərəfindən illərlə, əsrlərlə
(xüsusən, 2019-cu il boyu) şişirdilərək
qaldırıldığı o göylərdən yerə -
balaca bir teatr zalına, qarayla ağın sintezindən ibarət
səhnəyə qədər endirilir. Göstərilir ki, Nəsimini
əl çatmayan, ün yetməyən yerlərdə axtarmaq
əbəs və mənasızdır.
Təəssüflə
qeyd etməliyik ki, geridə qoyduğumuz il bizə göstərdi
ki, Nəsimini anlayan da, anlamayan da onun haqqında söz demək,
onu öz düşüncəsi qədəriylə şərh
etmək cəsarətini özündə tapdı.
Bütün bunlardan başqa, ən təhlükəlisi odur
ki, bəziləri Nəsimini qarşısındakına
anlatmaq ehtiyacı da gördülər. Halbuki Nəsimi qəzəllərində,
şeirlərində özü-özünü ən yüksək
şəkildə anladır. "Mənəm, mən..."
pyesində isə söz demək haqqı bütünlüklə
Nəsiminin ixtiyarına buraxılır. Dialoqların özəyində
qayəsində Nəsiminin qəzəlləri dayanır.
Quruluşçu
rejissor Mehriban Ələkbərzadənin sadə, amma bir o qədər
də şairin dünyasına xas yozumu ilə gözlərimizin
qarşısında təkcə bir Nəsimi deyil, Nəsimilər
bir-birini əvəz edir və biz hər Nəsimidən sonra
bir az daha sufiləşir, tərki-dünya olur, şairləşir,
anlamadığımız, ya da anlamaqdan qorxduğumuz həqiqətlərə
qeyri-ixtiyari varırıq.
Nəsimilər
deyirəm, çünki əsərdə əslində, Nəsimi
obrazı yoxdur. Həmin dövrdə Nəsimi adı ilə
tutulan, edam edilən yüzlərlə hürufinin ümumiləşdirilmiş
obrazlarıdır buradakı altı fərqli obraz. Bu da onu
göstərir ki, Nəsimi həqiqətdə hər kəsin
öz içindədir.
Əsərdə
başdan sona qədər bir-birini əvəz edən Nəsimilər
hürufilik cərəyanındakı kamil insana gedən yola
aparıb çıxaran qapılar idi. O qapılar ki, hər
biriylə üzümüzə neçə-neçə həqiqətlər
açılırdı. O həqiqətlər isə bizə
hürufiliyi, onun məna məramını, kamil insanın
kimliyini göstərirdi.
***
Ustadı
Şeyx Əzəmin fitvasıyla hürufilərə divan
tutan Seyid Əli. Biz onun kimliyini, keçmişini, hürufilərə
olan nifrətinin səbəbini və həddini bilmirik.
Bildiyimiz və gördüyümüz onun Şeyx Əzəmə
və onun simasında Allaha və İslam dininə
bağlılığıdır. Nə yazıq ki, bu
bağlılıq kor-koranədir, əsassızdır. O da digər
dindar zümrə kimi hürufiləri dinsiz kafir hesab edir.
Başlıca məqsədi hürufilərin kökünü
öncə şəhərdə, sonra ölkədə, sonra
isə bütün Şərqdə kəsməkdir. Bunun
üçün də vaxt itirmədən
"qollarını çirmələyir". Gəl gör
ki, onun hazırlıqsız olduğu bir məsələ var:
kirlənməmiş qəlbi. O kirlənməmiş qəlb
beynin inkar etdiyi həqiqətlərə qucaq açmağa
hazırdır. Nəsimi adı ilə edam etdirdiyi hər
hürufi ilə görüş isə qəlbə bu həqiqətləri
anlayıb dərk etməkdə yardımçı olur. Onlar
"Nəsimi mənəm", "Haqq mənəm" deməklə,
əslində, Hürufizmin insanı ucaltdığı o ali mərtəbədən
danışırlar. O insan ki, onlardan biri də məhz Seyid
Əlidir. Seyid Əli bu həqiqətləri dərk edib
kamillik yoluna qədəm bassa, o da "Nəsimiləşəcək!"
Seyid
Əlinin görüşdüyü ilk məhkum hürufi
alimdir. Alim ona Hürufizmin mahiyyətini anladır. Ərəb
əlifbasındakı 28 hərf, o hərflərin insan
simasındakı təcəllası, 28-in İslamda və
Qurandakı əksi onun söhbətlərinin müqəddiməsini
təşkil edir. Onun sözlərinə görə, hər hərfin,
hətta hər nöqtənin belə zahiri və batini mənası
var. O məna ki, onlarla dünyanı və Allahı dərk
etmək mümkündür. Allah öz adını insanın
simasına yazmaqla özünü insanda əks etdirib. Kamil
insan odur ki, bütün bunları dərk edib Allaha yetsin.
Əgər o, bu məqama yetərsə, Allahla eyniləşmiş,
daha doğrusu, onu mənində duyaraq, onunla bütünləşmiş
olur.
Sonra
bir-birinin ardınca səhnəyə çıxan aşiq, xəttat,
şair, övliya obrazları hər biri bu mənaları davam
etdirməklə, bizi daha da dərin qatlara enməyə məcbur
edirlər. Bunların hamısı Hürufizmi yaradan həlqənin
hissələri kimi bir-birinə elə sıx bağlanır
ki, bir zamandan sonra hamısı bütünlükdə bir
obraza - Nəsimiyə çevrilir.
Dramaturji əsərin
və tamaşanın əsas qayəsi Hürufizmin təməl
prinsiplərini açmaq idi. Müəlliflər dövrün
insanının, xüsusə dini fanatiklərin kamil insan
qorxusunu ən münasib şəkildə səhnədə
göstərməyə müvəqqəf olmuşdular. Nəsimi
kamilliyindən qorxan despotizm və onun yandaşları
hürufiləri kafir, asi, üsyankar adlandırmaqla əslində,
öz qorxularına qalib gəlməyə
çalışırdılar. Seyid Əlinin edam etdirdiyi hər
Nəsimi onun çarmıxa çəkdirdiyi qorxusu idi.
Tamaşa
boyunca bu qorxu daha da güclənirdi. Alimin hərflər və
onların batini mənaları haqqındakı əsaslandırmaları,
xəttatın bir əlyazmadan oxuduğu insan xarakteri,
şairin onun içindəki şeiriyyətdən xəbərdarlığı,
aşiqin onun qəlbindəki eşqə toxunuşu və nəhayət,
övliyanın onun həyatı, düşüncələri,
hissləri haqqındakı səhih bilgiləri Seyid Əliyə
"Nəsimiləşməkdən" başqa şans
buraxmır. Demək ki, hər kəsin içində bir Nəsimi
var iddiasında heç də yanılmamışıq. Həmin
gün Nəsimiləşən təkcə Seyid Əli olmur.
O fövqəl-bəşəri qəzəllər elə zalda
- tamaşaçı stulunda əyləşən bizlərin
də içimizdəki Nəsimini oyatdı.
Qısa
zaman kəsiyində insanın kamillik zirvəsinə yüksəlməsi
və Allah qatında qərarlaşması ancaq bu qədər
dəqiq və təsirli təsvir oluna bilərdi.
Hər tərəfi
qapqara parçayla örtülmüş səhnədə
başlayan tamaşa ağ rəngin təntənəsi ilə
yekunlaşdı. Quruluşçu rəssam Vüqar Rəhimin
məhdud məkanda parça və taxtayla yaratdığı
sadə, amma mistik ab-hava tamaşaçının diqqətini
sırf əsərə verməsinə yardımçı
olurdu. Qara rəng fanatik dindarların, cəhaləti əlində
silaha çevirmiş despot hakimiyyətin, qara
düşüncənin, ağ isə pak qəlbini Allahla bir
tutan hürufilərin rəmzi idi. Tamaşanın əvvəlindən
sonuna kimi Seyid Əlinin qara parçayla mübarizəsi
göstərilirdi. Onun qəlbi, fikri bəzən qaraya
bürünür, bəzən isə dialoqda olduğu Nəsimilərin
sayəsində aydınlanır, ağarırdı.
Qara və
ağdan yerli-yerində istifadə və iki rəngə bu qədər
böyük mənaları yükləyə bilmək
rejissorun bu tamaşadakı ən böyük
uğurlarından biri hesab oluna bilər.
Əlbəttə,
tamaşada imzası olan insanlar yalnız dramaturq və rejissor
deyil. Mahnılarını, kompozisiyalarını, ümumi
yaradıcılığını çox sevdiyim Xalq artisti
Aygün Səmədzadə bu tamaşada da öz məharətini
ən yüksək səviyyədə sərgiləmişdi.
Onun həzin, qəlbə dinclik gətirən melodiyaları
bilavasitə tamaşanın ideyasına xidmət etməklə
qalmır, eləcə də obrazların ruh
dünyasını notların ecazkar dünyası ilə
qovuşdururdu. Hər səhnədə dəyişən və
bir-birini rahatlıqla tamamlayan musiqilər
tamaşaçının əsərə adaptasiyasını
daha da asanlaşdırırdı.
Xoreoqrafik,
plastik həllin Ceyhun Dadaşova həvalə olunduğu
bütün tamaşalar özünün hərəkətliliyi,
dinamikası, insanı yormayan tempi ilə seçilir. Bu
tamaşada da Ceyhun Dadaşovun məharətini gözardı
etmək olmaz. Aktyorların kiçik məkandakı
dinamikası, məkana hakimlikləri, texniki vasitələrlə
işləmələri Ceyhun Dadaşovun öz peşəkarlığından
əlavə, Nəsimini nə cür görməsini də
aydınlaşdırırdı. O, Nəsimiyə
özünün şəxsi yanaşmasını plastik həll,
aktyorların bədən dili, hərəkətliliklə sərgiləməyi
bacardı.
Aktyorların
hər biri ayrı-ayrılıqda öz rollarının
öhdəsindən məharətlə gəldilər.
Sevindirici haldır ki, yaşından və təcrübəsindən
asılı olmayaraq, hər bir aktyor kimi
canlandırdığının yaxşı fərqində
idilər. Ona görə də həm öz
obrazlarının, həm də bütünlükdə əsərin
dərinliyə varır, obrazlarını
özününküləşdirə bilirdilər.
Əsərin
ən böyük yükü və məsuliyyəti isə həm
yaşda, həm də təcrübədə digərlərindən
kiçik olan gənc aktyor Ziya Ağanın öhdəsinə
düşmüşdü. Bundan öncə də hələ
ki, tələbə olan Ziya Ağanın bir neçə
tamaşasına baxmış, bəziləri haqqında
yazılar da yazmışam. Amma bu tamaşada onu tamam fərqli
rakursdan, fərqli biçimdə gördük. Qəhrəmanının
təlaşı, qorxusu, inamsızlığı, şübhəsi,
zamanla dəyişimi və sondakı qətiyyəti məhz
onun aktyor ifasında mükəmməl biçim qazandı.
Saat yarımlıq tamaşanın əvvəlindən
axırına kimi səhnədə olan və hər obrazla
ayrılıqda dialoqa girən aktyor təkcə Seyid Əli
olaraq deyil, həm də Ziya Ağa olaraq
gözümüzün önündə Nəsimiləşməkdə
idi.
2019-cu
ilin son həftəsində özünü "qaranəfəs"
çatdıran tamaşa haqlı olaraq, "Nəsimi
ili"ndə "Mənəm, mən..." dedi. Belə
bir əsər münasibətilə təkcə
yaradıcı heyəti təbrik etmək azdır. Biz həm
də Azərbaycan teatrını və "Nəsimi
ili"ni təbrik edirik!
Şahanə MÜŞFİQ
525-ci qəzet.- 2020.- 5 fevral.- S.17.