Müəllimim və dostum
Fevralın
11-də görkəmli ədəbiyyatşünas-alim, mətnşünas
və ədəbiyyat tarixçisi, Azərbaycan MEA-nın
müxbir üzvü Əziz Mirəhmədovun anadan
olmasının 100 illiyi tamam olur.
Əziz müəllim haqqındakı bu qeydləri
vaxtı ilə onun xanımı, sənətşünas-alim
Əminə Eldarovanın çapa hazırladığı
"Rekviyem" adlı məqalələr və xatirələr
kitabı üçün yazmışdım.
Görkəmli alimin yubiley günlərində həmin
yazını kiçik dəyişikliklərlə "525-ci
qəzet"in oxucularına təqdim edirəm.
Tale elə
gətirib ki, gənclik illərindən başlayaraq yaxından
ünsiyyət bağladığım, özümə dost
saydığım və eyni münasibət
gördüyüm insanların çoxu yaş etibarı ilə
həmişə məndən böyüklər olublar.
Aralarında 30-35 yaş fərq olan adamların
dostluğundan danışmaq mümkündürmü? Axı burada məsələ
təkcə yaş müxtəlifliyində deyil. Yaş amilindən o qədər də əhəmiyyətsiz
olmayan nəsil, mühit, düşüncə,
dünyabaxışı müxtəlifliyindədir.
"Qocalıqla cavanlıq bir yerdə tutmaz qərar..."
- Şekspirin məşhur sonetlərindən birində belə
deyilir.
Amma qocalıqla cavanlığın
uzlaşdığı, birincinin həyat təcrübəsi və
müdrikliyi ilə ikincinin iddia və enerjisinin biri-birini
tamamladığı, yaş çərçivəsi xaricində
bərabərhüquqlu dostluq münasibətləri
qurulduğu məqamlar da olur.
İndi mən də ən azı ahıllıq
yaşına qədəm qoymuşam. Dostu
sayılmağı özümə şərəf bildiyim
şəxs isə həyatının sonuna qədər
"qocalığı" yaxına buraxmamışdı.
Əksinə, yaşla bağla hər hansı məsələ
haqda söz düşəndə "Siz qocalar..." - deyə
bizə - yaşca özündən xeyli cavan həmkarlarına
sataşmaq fürsətini əldən vermirdi.
Dostluğumuz başlayanda o, zəngin həyat təcrübəsinə
malik nüfuzlu və şəxsiyyətli bir ağsaqqal, mən
isə hələ həyatın yetərincə bərkə-boşa
salmadığı, dünyaya zarafat kimi baxan cavan bir oğlan
idim.
Dostluğumuz başlayanda o, artıq elmdə öz
sözünü demiş, sanballı tədqiqatları ilə
şöhrət qazanmış məşhur alim, mən isə
olsa-olsa bu çətin yolda özünü sınamaq fikrinə
düşmüş həvəskar idim.
Dostluğumuz
başlayanda o, həmin dövrdə ölkəmizin nüfuzlu
elm ocaqlarından biri sayılan Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru, mən isə vur-tut həmin
İnstitutun kiçik elmi işçisi idim.
Həmin dövrdə (və elə indinin özündə
də!) Azərbaycan cəmiyyəti üçün
çox önəmli olan yaş, vəzifə, mövqe
müxtəlifliklərinə, dəbdə olan ifadə ilə
desəm, sosial fərqlərə baxmayaraq, səmimi
dostluğumuz baş tutmuşdu.
Çünki haqqında danışdığım
şəxs böyük ürək və böyük mədəniyyət
sahibi, həqiqi alim və ziyalı Əziz Mirəhmədov
idi.
Bir
neçə ali məktəb bitirmək,
yüzlərlə kitab oxumaq, mücərrəd mövzularla
bağlı yerli-yataqlı mülahizə yürütmək hələ
ziyalılıq deyildir. Ziyalılıq əqli,
mənəvi və əxlaqi keyfiyyətlərin bir şəxsin
timsalında təcəssümüdür. Ziyalılıq qeyri-adi bir istedaddır. Bəlkə
də allah vergisidir.
Bu istedad Əziz müəllimdə vardı. Bu vergi ona
verilmişdi.
Hərdən
fikirləşirəm ki, Cəlil Məmmədquluzadə,
Sabir, Hadi, Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy
Ağaoğlu kimi böyük şəxsiyyətlər
haqqında araşdırmalar aparan, əsərlər yazan
Əziz Mirəhmədov onların nurlu, işıqlı cəhətlərini
təkcə elmi tədqiqatlarında əks etdirməmişdi,
həm də müəyyən mənada öz
düşüncə tərzinə və şəxsiyyətinə
köçürməyə müvəffəq olmuşdu.
Əziz müəllim bir sıra parlaq adlarla təmsil
olunan Azərbaycan ədəbi fikrinin və ədəbiyyatşünaslığının
son mogikanlarından biri idi.
Hələ elmlər doktoru adı almadığı bir
vaxtda onun sözü, fikri bu adın nominal
daşıyıcısı olanların mövqeyindən daha
sanballı səslənirdi. Hələ Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü seçilmədiyi
dövrlərdə yaxından tanıyanlar onun qiymətli
elmi-tədqiqat əsərləri ilə çoxdan akademik
adını qazandığını etiraf edirdilər. Və
bunlar sadəcə gəlişi gözəl sözlər
deyil, həqiqət idi...
Akademiyanın həqiqi üzvü seçilməməsi
isə həyatında rast gəldiyi çoxsaylı
haqsızlıqlardan, ədalətsizliklərdən biri idi.
Amma Əziz Mirəhmədov bu haqsızlıqlardan
heç zaman faciə düzəltmirdi, ruhdan
düşmürdü, ah-uf edərək özünün və
başqalarının həyatını zəhərləmirdi.
O,
bütün varlığı ilə ömrünün on illərini
verdiyi və qəlbən sevdiyi işlə - elmi
yaradıcılıqla məşğul olurdu. Kitablar
yazırdı, redaktə edirdi, klassiklərin əsərlərini
çapa hazırlayırdı, yeni elmi kadrlar yetişdirirdi.
Əsas kredosu bu işləri vicdanla, yüksək
professionallıq və vətəndaş məsuliyyəti ilə
yerinə yetirmək idi.
Görülən işlərin müqabilində mütləq
nə isə ummaq Əziz müəllimin əxlaqına,
psixologiya və dünyagörüşünə yad idi. O, tam əsasla
"mükafatını vicdanından alan"
ziyalılar zümrəsinə aid edilə bilərdi.
"Sən
öz yolunla get, qoy adamlar nə deyirlərsə, desinlər!"
- İntibah dövrünün böyük
şairi Dantenin bu adi, lakin adi olduğu qədər də
müdrik həqiqəti bütün ömrü boyu öz yolu
ilə gedən Əziz Mirəhmədovun da həyat devizi
sayıla bilərdi.
Şəhərdəki mənzilində, Buzovnadakı
bağ evində, ezamiyyətlərdə dəfələrlə
birlikdə olmuşduq. Ailədə, dost və qohumlar içərisində,
xeyir-şər məclislərində, keçmiş
İttifaqın müxtəlif şəhərlərindən
olan həmkarları və qələm yoldaşları
arasında dönə-dönə görmüşdüm. Amma
nədənsə, Əziz müəllimi həmişə daha
çox Milli Elmlər Akademiyasının Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun koridorlarında təsəvvürümə
gətirirəm. O, yayda pencəyini, qışda isə
paltosunu çiyninə salaraq bu koridorlardan aram
addımlarla, ağayana bir yerişlə ötüb
keçirdi. Bəzi adamların yanında ayaq
saxlayıb söhbət edir, bəziləri ilə sadəcə
salamlaşır, özünün dediyi kimi, bir para köhnə
curları - ərkyana münasibət saxladığı
dost-tanışları ilə şux zarafatlar edirdi. Həyatının
üst-üstə yarım əsrini verdiyi, bir neçə il rəhbərlik etdiyi Ədəbiyyat
İnstitutu onun ikinci evi idi.
Həmin
"evdə" hansı vaxtı hansı vəzifədə
çalışmasından asılı olmayaraq bu elm
ocağının əməkdaşları arasında Əziz
Mirəhmədovdan xeyirxahlıq görməyən, xoş
söz və ağıllı məsləhət eşitməyən
çox az adama rast gəlmək olardı.
Həyatda
qazandığım bir çox uğurlar üçün
borclu olduğum Elmlər Akademiyası və onun Ədəbiyyat
İnstitutu ötən əsrin 70-80-ci illərində bəlkə
də bütün Azərbaycanda azad düşüncənin,
fikir və münasibətlərdəki sərbəstliyin, səmimiliyin,
nəsillər arasındakı harmoniyanın, nəhayət, mənəvi
azadlıq və demokratiyanın çox az təsadüf edilən
mərkəzlərindən biri idi.
Belə bir mühitin yaradılmasında və onun elmi gəncliyə
aşılanmasında Əziz Mirəhmədovun ayrıca xidmətləri
vardı.
"Əqlin, hünərin, mərifətin varsa, buyur, gəl!" - Məhəmməd
Hadinin Əziz müəllimin dilindən dönə-dönə
eşitdiyim bu misraları həm də onun özünün
elmin çətin yolunu seçənlərə tövsiyəsi
və tələbi idi.
Bəlkə
də həmin o illərdə Ədəbiyyat İnstitutunun
divarları arasında Mirzə İbrahimovu və Məmməd
Cəfər Cəfərovu, Əkbər Ağayevi və Kamran
Məmmədovu, Məmmədhüseyn Təhmasibi və Arif
Hacıyevi, Əziz Mirəhmədovu və Yaşar Qarayevi,
Qasım Qasımzadəni və Dilarə Əliyevanı - indi
heç biri həyatda olmayan bu nəcib, fədakar elm
adamlarını hər gün gördüyümüzdən,
davamlı ünsiyyət saxladığımızdan onlar
gözümüzdə bir qədər adiləşmişdilər.
Gəncliyə
xas aldadıcı bir maksimalizmlə hələ hər
şeyin qabaqda olduğunu, əvvəlki nəsillərin təmsilçiləri
ilə müqayisədə daha ciddi işlər görəcəyimizi,
daha böyük uğurlara imza atacağımızı
düşündüyümüzdən çevrəmizdəki
bu insanların böyüklüyü, əhəmiyyəti, mədəniyyət
və elm tariximiz üçün gərəkliliyi
gözümüzə bəlkə də o qədər də
aydın, açıq görünmürdü.
2001-ci ilin sentyabrında üç illik fasilədən
sonra kədərli bir təsadüf - Yaşar Qarayevin
ölümü münasibəti ilə ömrümün ən
yaxşı illərini keçirdiyim Ədəbiyyat
İnstitutuna yenidən yolum düşəndə
adlarını çəkdiyim şəxsiyyətlərin
yoxluğu ilə bu elm ocağının necə
boşaldığının, solğun və mağmun
göründüyünün fərqinə vardım.
Xatirimdədir ki, Əziz müəllim kifayət qədər
sərt, ciddi və tələbkar olduğundan, o biri tərəfdən
isə boş, predmetsiz söhbətləri sevmədiyindən
cavan aspirantların, kiçik elmi işçilərin bəziləri
onunla ünsiyyətə çox da can atmırdılar. Çünki
belə ünsiyyətə hazır olmaq, Əziz müəllimin
tələb və meyarlarına cavab vermək lazım idi.
Əks halda o, qarşısındakı adama sadəcə
marağını itirə bilərdi. Bu isə
yaxşı heç nə vəd etmirdi.
Hələ onu demirəm ki, belə adamları başqa
bir təhlükə - Əziz müəllimin kin-küdurətdən
uzaq, xəfif və dostyanə ironiyasının, ünvana
çatan sərrast atmacalarının hədəfinə
çevrilmək qorxusu gözləyirdi.
Əziz Mirəhmədovun həmsöhbətinə, yaxud
elmi mübahisələrdə opponentinə çevrilmək
isə o qədər də asan deyildi. Onun maraq dairəsi yetərincə
genişdi. Gözəl yaddaşı
vardı. Çoxlu mütaliə edir,
humanitar sahədəki yenilikləri (həm də söhbət
təkcə Azərbaycan ədəbiyyatından getmirdi) diqqətlə
izləyirdi. Rəhbərlik etdiyi
şöbənin əməkdaşlarının da eyni
üsul və ritmdə çalışmasına göz
qoyurdu.
İnstitutumuzda uzun illər formalaşan, rəhbərliyin
də məqbul saydığı ənənəyə görə
böyük elmi işçilər, elmlər doktorlar və b.
evdə, yaxud kitabxanada işləyib həftədə
üç dəfə - yalnız tək günləri
müxtəlif iclas və müzakirələrdə iştirak
etməyə, ya da açıq desəm, elə-belə vaxt
öldürməyə gəlirdilər. Amma Əziz
Mirəhmədov həmin günlərdə də işdən
ayrılmırdı. Onun pəncərəsi
universitetə tərəf açılan otağında
yazı masasının üstü həmişə müxtəlif
kitablar, əlyazmaları, redaktə etdiyi, korrekturasını
oxuduğu mətnlərlə dolu olurdu. İnstitut
direktoru təyin edildikdən sonra da bu şakərini dəyişməmişdi.
Elmi-təşkilati vəzifələri ilə bərabər
yazı-pozu işlərin əvvəlki şövq və
ardıcıllıqla davam etdirirdi. Əksər vaxtlar səhərlər
sürücüsünün bir qucaq qovluqla iş
otağına girdiyini görmək olurdu. Bu
qovluqlar işdən evə, evdən işə "gəlib-gedirdilər".
Ədəbiyyat və sənət adamları bir qayda
olaraq əhlikef, laübalı, intizamsız insan kimi
tanınırlar. Əziz müəllimdə isə hər
şey sərt intizama və səliqə-sahmana tabe
tutulmuşdu. Çox güman ki, nisbətən gənc
yaşlarında müxtəlif vəzifələrdə
çalışması, bir müddət Mərkəzi Komitə
aparatında çalışması təbiətinin, iş
üslubunun formalaşmasında az rol
oynamamışdı. Amma bu ciddilik və intizam,
tələbkarlıq və səliqə-sahman heç zaman
pedantizm səviyyəsinə aparıb
çıxarmırdı. Əksinə, Əziz müəllimin
xoş niyyətli zarafatları, şuxluqları, özünəməxsus
danışıq tərzi və incə yumoru istər əməkdaşlara, istərsə
də ədəbi dairələrdə hamıya yaxşı məlum
idi. Təbii ki, İnstitut əməkdaşları
bu yumora daha yaxşı bələd idilər və onun hədəfinə
çevrilməməyə çalışırdılar.
Bir dəfə direktor Əziz Mirəhmədov hansısa
məsələyə görə məni - kiçik elmi
işçini xeyli axtarmış, tapa bilməmişdi. Yəqin ki,
yerində başqası olsaydı, şöbə müdirini
çağırıb əməkdaşın harada
olduğunu soruşar, intizamı pozduğuna görə yerində
tapılmayan adama töhmət elan edərdi. Əziz müəllim isə belə etməmişdi.
Evimizə zəng vurmuş, kimliyini nişan
verəndən sonra tam ciddiyyətlə demişdi:
- Zəhmət
olmasa, Vilayət müəllimə çatdırın ki, qəbuluna
düşmək istəyirəm. Bilirəm,
başı çıx qarışıqdır. Mənim kimi xırda-mırda adamlarla
görüşməyə vaxtı yoxdur. Amma deyin
heç olmazsa, adımı qəbul
siyahısına yazsın.
İnstitut direktorunun (həm də ağsaqqal bir
adamın!) tam ciddiyyətlə dediyi bu sözlərin necə
bir effekt yaratdığını təsəvvür etmək
çətin deyil.
Ümumiyyətlə, "qəbula düşmək"
söhbəti Əziz müəllimin çoxsaylı ənənəvi
zarafatlarından biri idi. Bəzən bu zarafatı anlamayanlar onun xəfif
ironiyasından bir balaca
qorxuya da düşürdülər.
Səhv etmirəmsə, fizioloq-akademik İ.Pavlov
faktı alim üçün hava adlandırmışdı. Ədəbiyyat
aləmində ilk addımlarını atmağa
başladığı gündən ömrünün sonuna
kimi Əziz Mirəhmədov həmişə bu "hava"
ilə nəfəs almışdı. Onun
hər biri Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
üçün açılmamış səhifə və
yeni söz olan tədqiqatları bu "hava" üstündə
köklənmişdi. Və öz yetirmələrinin,
tələbələrinin də belə "hava" içərisində
boy atmalarına, pərvəriş tapmalarına
çalışırdı.
Ədəbiyyatşünas alimin havası - faktı qədim
əlyazmaları və rəngi solmuş qəzetlər, arxiv
materialları və nadir nəşrlər idi. Belə
"hava" ilə nəfəs almaq asan deyildi. Gərək
hər sözü krossvord açımı qədər
mürəkkəb olan ərəb əlifbası ilə
yazılmış mətnlərin üzərində gözlərinin
nurunu itirəydin, gərək qədim dövrdən və
klassik sənətkardan yazarkən sovet ideologiyasının
gözəgörünməz sualtı qayalarından
özünü qorumağı bacaraydın, gərək
Moskvaya, Leninqrada, Qazana, Tiflisə, İrəvana - Azərbaycan
mədəniyyəti və ədəbi-ictimai fikrinin tarixi ilə
bağlı zəngin materialların saxlandığı bu
şəhərlərin arxiv və kitabxanalarına gedəydin.
Amma asan yol da vardı. Sənətdə
Lenin prinsiplərindən, poeziyada, yaxud nəsrdə fəhlə-kəndli
obrazının təcəssümündən, "canlı
klassiklərin" həyat və
yaradıcılığından, ədəbiyyatda xalqlar
dostluğunun və sosialist beynəlmiləlçiliyinin tərənnümündən
də yazmaq olardı. Həm asan, həm də
sərfəli idi.
Canlı "klassik" özü haqqında yazılan əsərin
arxasında dağ kimi dayanırdı. Onun
biblioqrafiyasını araşdırmaq üçün də
uzağa getmək, arxivlərin kəsif havasını və
tozunu udmaq lazım deyildi.
Məhəmməd Hadinin isə o zaman heç məzarının
yeri də bilinmirdi. Şeirləri pərakəndə halda Azərbaycan
və Türkiyə mətbuatının səhifələrinə
səpələnmişdi. Kitablarının
hamısı ərəb əlifbası ilə çap
olunmuşdu. Ərəb və fars tərkibləri
ilə dolu dili çətin və mürəkkəb idi. Üstəlik də, əsas amalı millətlər
içərisində öz millətinin imzasını
görmək olan nakam şairi pantürkçülükdə
günahlandırırdılar.
Söhbət bütün ölkənin xof və qorxu
altında olduğu 1940-cı illərdən gedir.
Əziz müəllim o mürəkkəb dövrdə də
çətini seçdi. Dəbdə olan
mövzularda yazmaqdansa, Məhəmməd Hadinin tədqiqatçısı
olmağı, onu yenidən doğma xalqına və mədəniyyətinə
qaytarmağı daha üstün tutdu.
Amma Hadi haqda ilhamla, ürəklə qələmə
aldığı namizədlik dissertasiyasının taleyi
şairin nakam bəxti kimi kədərli olmuşdu. SSRİ Ali
Attestasiya Komissiyası təbii ki, respublikadan gedən siqnallar əsasında
Məhəmməd Hadini mürtəce görüşlərin
daşıyıcısı saydığından müəllifə
elmlər namizədi adı verilməmişdi. Lakin bu Əziz müəllimi tutduğu yoldan çəkindirmədi.
Sonralar N.S.Xruşşovun "ilıq rejimi" şəraitində
Hadinin ədəbi bəraət almasında və mədəniyyət
tariximizdəki həqiqi yerinə qayıtmasında digər
amillərlə bir sırada Əziz Mirəhmədovun elmi
sözünün və araşdırmalarının
da rolu oldu.
Başqa təsadüflərdə də seçim
qarşısında qalanda həmişə ən çətini
seçirdi.
Namuslu bir elm adamının beləcə çətinlik və
məsuliyyətdən qorxmaması Azərbaycan ədəbi-ictimai
fikrinin bir sıra diqqətəlayiq, lakin həmin dövrə
qədər az tanınan və həqiqi
qiymətini ala bilməyən nümayəndələrinin elmi
fikrin diqqət mərkəzinə gətirilməsinə imkan
vermişdi. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
sonradan monoqrafik tədqiqatlara mövzu olan İsa Sultan
Şahtaxtinski, Əhməd Ağaoğlu, Əli bəy
Hüseynzadə, Ömər Faiq Nemanzadə kimi görkəmli
şəxsiyyətlər haqqında ilk araşdırmalar
Əziz müəllimin qələmindən
çıxmışdır.
Həyatda olduğu kimi, elmdə də tapdanmış
cığırlarla getmək, yolun asanını seçmək
Əziz Mirəhmədovun təbiətinə yad idi.
Onu yaxından tanıyanlar yəqin ki, leksikonunda
özünə yer tapan bəzi spesifik kəlamları da
yaxşı xatırlayırlar. Çox işlətdiyi
belə sözlərdən biri "vozdux" idi.
"Vozdux" yuxarıda haqqında bəhs etdiyim
"hava"nın rus dilinə tərcüməsi
deyildi. Əksinə, onun tam tərsi idi.
Əgər Əziz müəllim deyirdisə "Filankəsin
yazdığı vozduxdur" - deməli, söhbət faktdan,
araşdırmadan, bir sözlə, tədqiqatçı zəhmətindən
uzaq bir kitab, məqalə haqqında gedirdi. Məqamına
görə tez-tez yarıciddi, yaxud yarızarafat şəkildə
istifadə etdiyi başqa bir səciyyəvi söz isə
"xaltura" idi. Ərki çatan həmkarlarının
əksərən qəzet səhifələrində çap
olunan və təbii ki, ədəbi həyatın cari məsələlərindən
bəhs edən, xahiş-minnət nəticəsində, yaxud
qonorar xatirinə yazılmış məqalələrini
görəndə "Xalturanı oxudum" - deyirdi. Yəni əsasında axtarış, fakt, təhlil
dayanmayan ədəbi tənqid, yaxud ədəbiyyatşünaslıq
nümunəsi onun nəzərində "xaltura" idi.
Bu məsələdə özünə də
güzəştə getmir, bəzən şəraitin tələbi
ilə meydana çıxan ayrı-ayrı yazılarına da
eyni məzhəkəçi meyarla yanaşırdı.
Arxivlərə, ilkin mənbələrə maraq göstərməyim
Əziz müəllimlə dostluq, əməkdaşlıq
münasibətlərimin yaranmasında stimul olmuşdu. Aspirant və
dissertantlarının çoxluğuna baxmayaraq, məni sanki
özünə daha yaxın buraxdı. Çoxcildlik
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi ilə bağlı bir
sıra materialların redaktə və tərcüməsini mənə
tapşırmışdı. Direktor
olduğu vaxt hətta xüsusi etimad göstərib bir
neçə dəfə İnstitutun işləri ilə
bağlı müəyyən tapşırıqlarla Moskva və
Leninqrada ezam etmişdi. Məsələn,
Moskvada Nizami Gəncəvinin "Xudojestvennaya literatura" nəşriyyatında
çap olunan 5 cildlik külliyatı ilə bağlı bəzi
məsələlərə aydınlıq gətirmişdim.
Leninqrada isə İnstitutumuzun keçirdiyi
Ümumiittifaq nizamişünaslıq konfransında bir sıra
tanınmış şərqşünas-alimlərin
iştirakını təmin etmək üçün göndərilmişdim.
1985-ci ildən doktorluq dissertasiyası üzərindəki
mövzumla əlaqədar tez-tez arxiv və kitabxanalarda işləmək
məqsədi ilə keçmiş SSRİ-nin müxtəlif
şəhərlərinə gedirdim. Hər belə səfərdən
qabaq mütləq Əziz müəllimlə
görüşürdüm, məsləhət alırdım.
Bəzən hansısa məsələ ilə
bağlı axtarışlarımdan danışanda "Filan
fonda bax!", "Filan opisi (arxiv sənədinin təsviri -
V.Q.) gözdən keçirməyi unutma!" - deyirdi və əksər
hallarda axtardığım qaynaqları isnad verdiyi yerdən
tapırdım. Moskva, Leninqrad, Tbilisi, Qazan arxivlərində
də ən çox
"qarşılaşdığım" ilk həmvətənim
və həmkarım Əziz Mirəhmədov olurdu. Arxivlərdə, fondlarda işləyənlər
yaxşı bilirlər ki, burada saxlanan hər sənədə
xüsusi formulyar əlavə edilir, sənədi alanlar
mütləq bura imza atırlar. Hər dəfə
sövq-təbii maraqla əvvəlki imzaları gözdən
keçirirdim və Azərbaycanla bağlı materialların
çoxunun yalnız Əziz Mirəhmədov tərəfindən
tələb edildiyinin şahidi olurdum.
Məhz bu axtarışlar və yorulmaz zəhmət ona
3 cildlik "Azərbaycan kitabı" kimi bir nəşri
ortaya qoymağa imkan yaratmışdı.
Həmin
axtarışlar Əziz Mirəhmədovun "Azərbaycan
Molla Nəsrəddini", "XIX-XX əsrlər Azərbaycan
ədəbiyyatına dair tədqiqlər", "Məhəmməd
Hadi" kimi fakt-sənəd
baxımından zəngin kitablarının yaranmasına təkan
vermişdi.
Bu
axtarışlar alimin yüzlərlə məqaləsində,
müəllif, naşir və redaktorlarından olduğu 3
cildlik "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi", 20
cildlik "Klassik Azərbaycan ədəbiyyatı
kitabxanası", "Molla Nəsrəddin"
jurnalının 10 cildlik foto-faksimile nəşri kimi möhtəşəm
filoloji tədqiqat və müntəxəbatlarda öz əksini
tapmışdı.
Milli mətbuatımızın ilk nümunəsinin -
"Əkinçi" qəzetinin həmkarı Turan Həsənzadə
tərəfindən transliterasiya olunmuş tam mətni onun
redaktorluğu altında geniş müqəddimə və
şərhlərlə işıq üzü
görmüşdü. Məhz bu kitab vasitəsi ilə
özündə ciddi ictimai-siyasi mətləbləri ehtiva edən
ilk qəzetimiz yenidən elmi dövriyyəyə
qayıtmış, hamının yararlana və istinad edə
biləcəyi mühüm elmi-ədəbi və ictimai-siyasi
məxəzə çevrilmişdi.
Görülən işlərin heç də tam olmayan
bu siyahısı Əziz Mirəhmədovun elmi irsinin zənginliyindən
və əhəmiyyətindən xəbər verir. O, həyatının son
günlərinə qədər yazı masasından
ayrılmayan, hətta kiçik bir məqaləsinin də nəşrindən
sevinc duyan həqiqi elm fədailərindən idi.
1991-ci ilin aprelində Əziz Mirəhmədovla birlikdə
Krıma, türk dünyasının böyük fikir
adamı İ.Qaspıralının 150 illiyi münasibəti
ilə keçirilən Beynəlxalq simpoziuma getmişdik. Onun həmin səfərə
necə ciddi hazırlaşdığı indi də gözlərim
qarşısındadır. Həm də
hazırlıq iki istiqamətdə aparılırdı. Əziz müəllim bir tərəfdən məruzəsinin
mətni üzərində çox ciddi işləyir, o biri tərəfdən
izə əməlli-başlı yol tədarükü
görürdü. Simferopolda
qaldığımız bir neçə gün müddətində
həmin hazırlıq karımıza gəldi. Türk dünyasının tanınmış elm
adamları bir neçə dəfə Əziz müəllimin
səxavət və qonaqpərvərliklə
açdığı süfrənin ətrafına
toplaşdılar.
O, əsl
məclis adamı idi. Belə işlərdə,
özünün dediyi kimi, yədi-beyzası vardı. Şəhərdəki mənzilində və
Buzovnadakı bağ evlərində olduğum vaxt əksər
hallarda Əminə xanıma əziyyət verməyib süfrəni
yüksək səliqə-sahmanla özü
hazırlayırdı. Həm də bu
işdən həqiqi zövq alırdı. Xeyrulla Məmmədov,
Bəhlul Ağayev, İmamverdi Zəkiyev kimi biri-birindən fərqli
ziyalıların, elm adamlarının iştirakı ilə
keçirilən və sonu mütləq nərd dəsgahı
ilə tamamlanan həmin görüşlərdə təkcə
yeyib-içmir, həm də gözəl müsahib olan
Əziz müəllimin biri-birindən maraqlı, yaddaqalan
söhbətlərini dinləyirdik. Ara-sıra cavanlıq illərində
o dövrün ədəbiyyat və sənət adamları ilə
"Köhnə İnturist"də, "Staraya Yevropa"da
qurduqları məclisləri xatırlayırdı. Və bu xatirələr həmişə
işıqlı olurdu. Ümumiyyətlə,
Əziz müəllimin təbiəti elə idi ki, o, daha
çox yaxşı şeyləri, müsbət və
işıqlı anları, xoş duyğuları
yaddaşında yaşatmağa üstünlük verirdi.
Əziz müəllimi ailə mühitində,
yaxınlarının əhatəsində müşahidə
edərkən onun nə qədər həssas,
qayğıkeş, diqqətcil, sadə və səmimi insan
olduğunu görməmək mümkün deyildi. Qızından
və nəvələrindən qürurla söz
açırdı. Həyat yoldaşı,
gözəl musiqişünas alim Əminə Eldarovanın
yaradıcılıq işləri ilə daha yaxından məşğul
olması üçün hər cür şərait
yaradırdı. Onun təklifi ilə
Əminə xanımın rus dilində qələmə
aldığı "Azərbaycan aşıq musiqisi"
kitabını tərcümə etmişdim. Həmin kitab EA-nın "Elm" nəşriyyatında
çap olunmuşdu. Əziz müəllimlə
dostluğum Bakının əsl-nəcabətli, aristokrat ailələrindən
birinin qızı olan həqiqi Azərbaycan xanımı və
ziyalısı Əminə Eldarovanı da daha yaxından
tanımağa imkan yaratmışdı. Ömürlərinin
əlli ildən çoxunu birlikdə keçirən bu nəcib
insanlar biri-birlərinə çox yaraşırdılar və
bir çox cəhətdən nümunə ola
bilərdilər.
2002-ci il
sentyabrın ilk günlərində az qala dünyanın
qurtaracağında - Cənubi Afrika Respublikasının uzaq
Yohannesburq şəhərində Əziz müəllimin vəfat
xəbərini eşidəndə çox şeylə birlikdə,
həm də taleyin və şəxsiyyətlərin
yaratdığı bu ailə harmoniyasının
pozulmasına, Əminə xanımın tənhalığına
kədərləndim.
Elmlər Akademiyasının bir çox digər müəssisələri
kimi, bizim Ədəbiyyat İnstitutu da ermənilərin Azərbaycana
qarşı haqsız ərazi iddiaları ilə
çıxış etdikləri 1988-ci ildən sonra
sözün həqiqi mənasında qaynar qazana
dönmüşdü. Əslində, bu proses bizdə daha əvvəl -
qatı millətçi Balayanın bədnam "Ocaq"
kitabı işıq üzü görəndən sonra
başlanmışdı. Həmin kitabla əlaqədar
keçirilən iclas zamanı ehtirasların necə
qızışdığı, əslən şuşalı
olan və Şuşa mühitinin yetirdiyi şəxsiyyətlər
haqda yazan mərhum Kamran Məmmədovun necə od
püskürdüyü, Əziz müəllimin 40 illik dostunu
necə çətinliklə sakitləşdirdiyi indiki kimi
gözlərim önündədir. Təbii ki,
digərləri ilə müqayisədə daha emosional,
çılğın olan ədəbiyyat adamları
xalqımıza qarşı iftira və böhtanlara münasibətlərini
də daha kəskin bildirirdilər.
Demək olar ki, əməkdaşlarımızın
böyük əksəriyyəti mitinqlərin daimi
iştirakçıları idilər. Məqalə yazanlar, radio və
televiziyada çıxış edənlər, xalqı iradəli
və qətiyyətli olmağa səsləyənlər az deyildi. İş o yerə
çatmışdı ki, Azərbaycan KP MK-nın o
zamankı birinci katibi Ə.Vəzirov
çıxışlarının birində Ədəbiyyat
İnstitutunu "millətçilik yuvası" adlandırmış
və günlərin birində heç kimə xəbər
vermədən "millətçiləri" öz
gözü ilə görmək üçün səhər
saat 9-da əshabələrindən və EA rəhbərliyindən
xəbərsiz İnstituta gəlmişdi. Və az qala bütöv bir gününü burada
keçirmişdi. Əslində, həmin
dövrdə partiya rəhbərliyinin şübhəli
münasibətinin özü müsbət fəaliyyətin
göstəricisi sayıla bilərdi.
Bir sözlə, şərəfli günlər
yaşayırdıq. İlk sınaq anına qədər
hamı mübarizəsində dönməz, əzmkar və qətiyyətli
görünürdü.
Sınaq anı 1990-cı ilin tariximizə "Qara
yanvar" kimi daxil olmuş yanvar ayının 19-dan 20-nə
keçən gecə gəldi. Sovet ordusunun törətdiyi
vəhşilikdən hiddətlənən adamlar qəzəb və
nifrətlərini müxtəlif yollarla bildirirdilər. Ən geniş yayılmış etiraz
üsullarından biri də partiya biletlərinin
yandırılması, yaxud geri qaytarılması idi. Çoxları bunu teatral şəkildə
Azadlıq meydanında, kütlənin gözü
qarşısında edirdi. Biz isə elm
adamlarının, ziyalıların
çalışdıqları bir müəssisənin əməkdaşları
kimi etirazımızı şouya çevirməməyi, daha
sivil yol tutmağı, iclas çağırıb hamılıqla
partiya biletlərindən imtina etməyi və yerli partiya təşkilatının
fəaliyyətinə son qoymağı qərara aldıq.
Yanvarın son günlərində bu münasibətlə
partiya üzvləri bir yerə toplaşmışdı. Ancaq gözlədiyimizin
əksinə toplantı İnstitut tarixinə sonuncu partiya
iclası kimi daxil olmadı. Qəzetlərdə
kəskin məqalə yazanların, radio və televiziyada alovlu
çıxış edənlərin bəziləri nədənsə
birdən-birə partiyada qalmağın və ona qarşı
daxildən mübarizə aparmağın zəruriliyi barəsində
danışmağa başladılar. Nə
qədər ürək ağrıdan və acınacaqlı
görünsə də, hətta 20 Yanvar faciəsindən
sonra Ədəbiyyat İnstitutunda artıq mövcudluğunun
son aylarını yaşamaqda olan Sov. İKP
sıralarına yazılan bir-iki əqidəsiz tapıldı.
Həmin
iclasda partiya stajı iştirakçıların əksəriyyətinin
yaşından çox olan Əziz müəllim birinci söz
aldı və bundan sonra da dinc adamlara amansızlıqla divan
tutmaq əmri vermiş belə bir partiyanın
sıralarında qalmağı öz şərəf və ləyaqətinə
sığışdırmadığını dedi. Sonra isə partiya biletini sakitcə masanın
üstünə qoydu. Çoxumuz eyni hərəkəti
etdik.
Lakin az öncə qeyd etdiyim kimi, tam şəkildə
iflasa uğramış qatil partiyadan əl çəkmək
istəməyənlər də vardı. Onlardan
adını çəkmək istəmədiyim biri mənəvi
baxımdan Kommunist partiyasından çoxdan
ayrıldığından, üzvlük biletinin adi
kağız parçası olmasından, bu kağız
parçasının mahiyyət etibarı heç nəyi dəyişmədiyindən,
formalizmə qapılmamağın zəruriliyindən
uzun-uzadı danışdı. Əziz
müəllim iki dəfə ondan son qərarının nə
olduğunu soruşdu. Yenə də
oxşar pafoslu sözləri eşidəndə iclasın
bütün kədərli ahənginə baxmayaraq, məşhur
Məşədi İbadın eyni dərəcədə məşhur
sözlərini misal gətirərək "Ay kişi, mən
"Tarixi-Nadiri" yarısına qədər oxumuşam,
ancaq yenə də sənin dediklərindən bir şey
başa düşmədim. Bu bisavadlar
haradan başa düşsünlər?" - deyə əməli ilə sözü
uyuşmayan həmkarından əl çəkib qərarını
verdiyi iclasdan
yarımçıq çıxıb getdi.
Səhv
etmirəmsə, Əziz müəllim İnstitutdakı
yaşlı nəslin nümayəndələri arasında
partiya biletindən qətiyyətlə imtina edən və sona
qədər sözünün üstündə duran yeganə
adam idi.
Bəlkə də bu qətiyyətli addımı ilə
bir zamanlar tələblərinə, prinsiplərinə uyğunlaşmaq
məcburiyyəti qarşısında qalaraq həqiqətləri
olduğu kimi deməsinə imkan verməyən diktator
partiyadan gecikmiş intiqamını alırdı.
***
Təbii ki, Əziz müəllimin
bu addımını onun ən böyük hünəri saymaq
fikrindən uzağam. Ən böyük hünər 60 ilə
yaxın müddət ərzində Azərbaycan elminə və
ədəbiyyatına sonsuz sədaqətlə xidmət etmək
idi.
O,
sözü ilə işi bir olan insandı. Mənəviyyat
adamı idi və qəti anlarda sözünü deməyi,
mövqeyini nümayiş etdirməyi hər şeydən
üstün tuturdu.
Əziz
Mirəhmədov mənə ali məktəbdə
dərs deməyib. Aspiranturada elmi rəhbərim
olmayıb. Ancaq onu həmişə həyatda
və elmdə müəllimim saymışam.
Müəllimim
və ağsaqqal dostum...
Budapeşt,
4 fevral 2020-ci il
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2020.-8 fevral.- S.10.